REKLAMA

Dlaczego muzułmanie Rohingya uciekają z Birmy? Dr Michał Lubina w rozmowie z Jakubem Janiszewskim

Połączenie
Data emisji:
2017-09-06 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
28:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie ich różni od dziur 13 5 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest dr Michał Lubina Instytut bliskiego dalekiego Wschodu Uniwersytetu Jagiellońskiego zimno, że dobrem, a będziemy mówić o kryzysie, który w Birmie właściwie poza już trwa nieustająco od 4 0 i czterdziestego siódmego roku w, a Kol wiek ma pewne są, ale i teraz jest zdecydowanie wzmożenia, czyli kryzys wokół mniejszości zwanej rozwinięcia w morze przypomnijmy kim w ogóle są ci ludzie na samym Rozwiń » początku są muzułmanami są prześladowani to 2 1 fakty, które nie podlegają dyskusji, a potem już sama dyskusyjne kwestie od począwszy od ich liczbę, bo nie wiadomo czy jest ich 700  000 1 000 00 0 czy 1  000  50 0 przyjmuje się, że około 1 000 000, więc to jest pierwsza rzecz druga ważniejsza i rzeczy jest to kim są do tego, że sami uważają się zapaść za mniejszości Rohindża, ale nie są uznani przez państwo birmańskie ani przez obecną większość społeczeństwa birmańskiego za mniejszość zdecydowana większość Birmańczyków uznaje ich za bagaż czy ów i teraz na pewno są podstawy do tego, żeby uważać przynajmniej sporą część wzięcia za zadanie dla cieków, dlatego że sami Rohingja mówią, że są potomkami muzułmanów, którzy od wieków żyli w Barbakanie razem z buddystami, czyli 1 z prowincji birmańskich nadmorskiej prowincji dziś rozgrywa dramat na jej no i generalnie na morzu my tam byli przemian dziesiątego wieku naszej ery, aczkolwiek zawsze w mniejszości natomiast za czasów kolonialne nastąpiła wyraźna migracja będzie cieków ze z Indii no i teraz problem polega na tym szerokim trasom potomkami tych pierwszych czy tych drugich, a może jednych i drogi, dlatego że nigdy nie przeprowadzono żadnych porządnych badań kwestie etniczne są niesamowicie trudna, dlatego że na narody wykształciły się w dziewiętnastym wieku wcześniej te wszystkie tożsamości były płynne na jej w dużej mierze i jakby w tej to jest problem, bo są polityczne legitymizacji tych ludzi kojarzy się uważają za osobną grupę etniczną, a rząd nie uznaje za grupę etniczną tylko za imigrantów i to nielegalnych no i teraz takim chyba najbardziej jechałem na zbliżonym do MDM do rzeczywistości twierdzeniem jest to, że Rohingja są narodem politycznym w tym sensie, że czy grupom polityczną w tym sensie, że same nosy w obrębie tej grupy są niejednoznaczne sam bez wątpienia większe będą przekuwać, bo z grupy językowej węgierskiej, ale są też inni teraz ta grupa jest sama w sobie bardzo niejednorodna i tak naprawdę bardzo trudne jest to wszystko na poziomie zarówno wiele lingwistycznych mizerne na poziomie tożsamości my oczywiście co się przekłada na poziom polityczna już od tej walki, ale ta legitymizacja jest niesamowicie trudna i to sąd nie są trudne kwestie co jest wiadome to to, że są prześladowani walczący obecnie z armią birmańską oraz, że są w konflikcie z EMA etnicznym z Afgańczykami AJD gola dla mieszkań co pan mówi walczą, a czy oni walczą czy oni czekają, bo to coś się obco w naszym to co można przeczytać bardzo trudno jest w ogóle w ten region wejść na ten sezon można przeczytać na podstawie tych, którzy no nie wiem patrzą choćby na linię brzegową Birmę tak n p. opisuje sprawę z naszym zdaniem stanowi, że widzisz słup dymu co najprawdopodobniej oznacza palenie wiosek tak do niedawna jeszcze mniejsze zdjęcie satelitarne atak jest mnóstwo ludzi, którzy uciekają w stronę Bangladeszu tam jest duży obóz dla uchodźców taki przygraniczny najdalszą sensie metaforycznym tak oczywiście większość cierpi kraj jest za pijana natomiast jest tam grupa oczywiście zdecydowana mniejszość, która generalnie obecnie się uaktywniła partyzantka nowa partyzancka tak, dlatego że tam partyzantka miała miejsce w latach pięćdziesiątych sześćdziesiątych później została pokonana no i teraz jest stworzyła nowa grupa, która ponad tydzień temu zaatakowała posterunki birmański to co teraz obserwujemy tez odwet armii birmańskie, ale odwet w stylu armii birmańskiej, która na ME, by to powiedzieć eufemistycznie jej nie obowiązuje konwencja genewska i generalnie ma liczne zbrodnie na swoim koncie i armia birmańska procesy odpowiedzialność zbiorową i w ten sposób walczy z tymi partyzantami, paląc się to nawiasem mówiąc na początku audycji żyjemy tutaj wspomnieli o tym, że to jest tak na dobrą sprawę sięga cały ten geneza początku państwo ości birmański NATO, jeżeli chodzi o walki rządu czy armii birmańskiej z c z partyzantami Toni w latach 6 0 zastosowali taką taktykę 4 9, która polegała na tym się odcinał partyzantów Watts od jedzenia 2 wiadomości wywiadowczych i t d . no i właśnie odcinał się ich w ten sposób, że się wysiedlano całe wsie i w ten sposób to partyzantka się pokonało i tak wygrali wtedy wara kanie z tą różnicą, że wtedy były lata sześćdziesiąte siedemdziesiąte no to świat tak nie reagowała teraz armia wyraźnie wraca do tej taktyki no i teraz ją stosuje, żeby tych partyzantów z nielicznych stanowiących mało mały wycinek tejże społeczności roślin ale, żeby ich pokonać na czym cierpią my 100 0 zlote w tym meczu setki tysięcy ludzi, bo to jest ponad 100  000 ludzi, którzy uciekli cywilów Bogu ducha winnych także tak tak to wygląda jak zawsze cywile i naj naj naj więcej na takim konflikcie cierpią rzeczywiście jest także przedstawiciele organizacji i prawne człowieczych organizacji humanitarnych na świecie używają takich słów jak wysiedlenia czystka etniczna, a nawet ludobójstwo mówią, że właściwie wszystkie te terminy pasują do pisania tego co się dzieje z Tommym tym pasem nadmorskim zam . przez roślin natomiast musimy chyba jednak wejść na poziom politycznej, którzy dopiero zaczynają komplikacje dlatego, że jeżeli się przegląda gazetę to w zasadzie postacią, w których oczekuje się, żeby zadziałała coś zrobiła zatrzymała no użyję słowa czystkę etniczną jest on sensu czyli, a pan mówi jednak cały czas o armii, która tutaj, jakby jest w zasadzie autonomiczna politycznie i chęć tak, bo ja uważam, że Grad krytyki, które spada nam z Soczi na świecie w świecie zachodnim jest w dużej mierze niesprawiedliwe nie bierze pod uwagę realiów birmańskich, w których to on co trzeci de facto współrządzić z armią i co więcej nie ma wpływu NATO armia nie może ich zatrzymać i może może co najwyżej do nich apelować co być może robi, bo tego nie wiemy takie rzeczy nie robi się publicznie, ale generalnie nie ma wpływu na armię co więcej armia, która przeprowadziła transformację birmańską w zesta w taki sposób, że kontroluje cały proces polityczny armia może w każdej chwili, łącząc sieci obalić albo w wersji bardziej miękkiej doprowadzi do tego, żeby Soczi straciła całkiem poparcie społeczne po prostu przegra kolejne wybory, więc w tym momencie z sieci musi no zna bardzo cienkim lodzie i moment musi bardzo delikatnie stąpać, a ma jeszcze 1 czynnik polityczny czy właśnie 2 czynniki polityczne są niezwykle istotna Otóż po pierwsze, są to Marokańczycy, czyli mieszkańcy buddyjscy mieszkańca organu, którzy stanowią mniej więcej 70 80 % tej prowincji, aczkolwiek północ prowincji nie ma w niej większości torów cięcia będą, więc Irakijczycy mają poczucie ogromnej krzywdy tego, że tym konflikcie przedstawia w sposób niesprawiedliwy obecnie się toczą walki również Afgańczycy czekają oczywiście nie w takiej liczbie jak w Rosji działa na, ale po pierwsze, raka tarczycy, więc oni mają pretensje do Soczi żona je żeli nie broni, a po drugie, społeczeństwo birmańskie, która jest, jeżeli jest 1 4 wszystkich łączy testu nienawiść do roślin dla i w tym momencie Soczi jako polityk, który generalnie trudnej sytuacji strukturalnie, ponieważ armia ma bezpieczniki armia ma tak naprawdę klucze do przyszłości politycznej kraju na dosyć może się opierać tylko łącznie na poparciu społecznym ongiś opierała się jeszcze na poparcie zagranicy, ale to się właśnie kończy Nowak natomiast można być w zasadzie armia stosuje wobec niej też taktykę cięć to znaczy odcinają od poparcia Międzynarodowego ona ewidentnie nie chce powiedzieć tego co chcą od niego usłyszeć liderzy nachodził Unii Europejskiej Federica Mogherini czy chory przedstawiciele ONZ co Ziober potrzebne jest działanie na rzecz pokoju na Wybrzeżu Birmy, że potrzebna jest misja ONZ-owska wracam później spróbuje to sprawa opisać, a tego nie mówi o takiej misji nie zaprasza, a nawet, mówi że to, by zaszkodziło w związku, z czym faktycznie traci poparcie tych, którzy do tej pory byli sojusznikami z tym, że ważniejsze dla niej jest jednak poparcie społeczne i gdyby ona powiedziała te słowa to jest ogromne niebezpieczeństwo nie jest pewność, bo nie wiemy, bo nie powiedziała jeszcze nic takiego ona generalnie ogranicza się do ogólników wzywania do pokój i t d . natomiast albo, mówi że obie strony się ze sobą walczą natomiast gdyby po jest ogromne niebezpieczeństwo, że bez ci się ujęła zarośnięci, a to traci poparcie społeczne i to i to radykalnie to traci poparcie społeczne na morze niecałkowicie, ale na pewno w stopniu takim, który może sprawić, że przegra wybory i ona o tym, doskonale wie, więc politycznie ujmując ona popieram zrobić nie ma nic do zyskania wszystko do stracenia i na tym polega ta pułapka z tą różnicą, że nie wiadomo czy ta armia zostawiła celową na nas nasycić tę pułapkę eskalują napięcie w Orkanie czy też po prostu tak wyszło sytuacja i armia wykorzystała tom tom okazję żeby, żeby tak w taki sprzęt sprytny sposób trzeci osłabić w każdym razie cokolwiek robić nie zrobi z sieci jest źle natomiast ja myślę, że nikt nie wiadomo, jaka z jej obecnie reakcją na generalnie rozmawia z Erdoganem, który użył określenia ludobójstwo, ale to użył go publicznie zresztą to ciekawe było w ustach człowieka nazywanego naród naród dokonał pierwszego ludobójstwa na świecie tak jak w 1 wieku w dalszym ciągu nie można o tym w Turcji mówi się pan Henryk dokładnie więc, ale to na użytek wewnętrzny to powiedział, a jak nie rozmawia to przynajmniej z tego co jest na stronie są ci wynika, że z pełnym zrozumieniem odniósł się do tego co nam powiedziała nam to powiedziała że, aby Sejm wniosek i t d. więc więcej, więc nie wiadomo, jakie dokładnie reakcje natomiast wiadomo, jaka była reakcja Słocina poprzednią falę krytyki, które miejsce w październiku 20 0 6 roku dodaje pan być na początku tutaj to są decyzje dlatego tt przymocowana kanionu prosto wybuchają ostatnio częściej natomiast generalnie jest cykliczność się tych starszych, więc poprzednia trzeci spotka się z lawiną krytyki międzynarodowej to była absolutnie oburzona była zdumiona i oburzona dlatego żona przez 2 5 lat przywykła do tego, że się chwali wielbi i robi z niej ikonę demokracja to nagle po prostu w drugą stronę do tego, że ta zachodnia narracja wokół Soczi ona jednak jest mocno niedojrzała w tym sensie, że ona przebiega wg nich celebrytki nie w Dublinie nie zwalnia w ogóle nie w Gnieźnie w obu wobec polityka odpowiedzialnej roli o podziale Poli tyczki, którą jest, w którą jest ci tylko jak wobec celebrytki, która generalnie jest jest najpierw w ogóle ekonomii i jakimś tutaj symbolem nadziei na nas na lepszy świat, a teraz po prostu spada z piedestału NATO, a rebours mamy odwrotnie tylko wielką krytykę, więc to jest generalnie niedojrzała to ME ta krytyka w dużej mierze dużej części dotąd się są głosy rozsądne, ale przede wszystkim najważniejszy wątek jest taki, że to jest brak proporcji krytyki wobec krytyki wobec dzieci wobec armii, dlatego że 90 % krytyki zachodniej ląduje na Soczi, a 10 % na armii Andersa w działach Wrony na tego się nie rozróżniają znaczy to jest bardzo istotne sposób portretowania kryzysu w Birmie jest bardzo ciekawy mianowicie wszyscy używają stwierdzenia te wielokrotnie spotkałem w tym jestem z tym opisem oczyszcza w prasie zagranicznej, bo Polska w ogóle o tym, codziennie, mówi że ani sensu czy jest de facto lider Drew no właśnie dojrzewa do współ lider de facto współ lider no tak, ale teraz pytanie czy to jest de facto czy to jest de iure czy w ogóle co to jest, bo w boju, bo jednak sytuacja jest rozłożona zresztą wrócimy do tej rozmowy za chwilę z 1 3 17 1 3 lat 2 2 Jakub Janiszewski przy mikrofonie wracamy do rozmowy o tzw . Rohingja, czyli o ludziach zamieszkujących właśnie tak najprościej można powiedzieć Wybrzeża Birmy i będących w tej chwili niewątpliwie w miast w bardzo trudnej sytuacji politycznej będących ofiarą prześladowań ze strony państwa birmańskiego ze strony armii birmański ze mną jest dr Michał Lubina Instytutu z Instytutu bliskiego i dalekiego Wschodu Uniwersytetu Jagiellońskiego wróćmy może do tego pytania o podział władz w Birmie i majonez formalny najeżony jest nieformalnym za co ponosi odpowiedzialność ta de facto w konsensu, czyli za co de iure to znaczy, gdzie jej władze się kończy na ile mam jak jak czytać tę sytuację, kto tu przy czym zawiaduje na czym i ona ponosi odpowiedzialność za działania administracji cywilnej, dlatego że jest ich, a w powie pan to jest jechanie także, że to co pan przedstawił to, że skomplikowane, ale też trzeba jeszcze bardziej skomplikować, dlatego że konstytucja birmańska przyjęta jeszcze zanim rozpoczęła się transformacja birmańska konstytucja birmańska generalnie zablokowała ją faceci możliwość bycia prezydentem Elwirę k, a to jest ostry prezydencki na ręce ci obeszła to mnie przyjemną ma dla niej konstytucja, tworząc wystawy, stawiając jako prezydenta marionetkę swojego podwładnego Team show, który generalnie się okazać bardzo lojalny tak żadnych nawet tam nie było ani niczego takiego generalnie grzecznie spełnia swoje zadania na jej ciemne, więc chyba pierwsza rzecz druga rzecz jest taka, że w Soczi stworzyła Super ustawę i w ramach tej Super ustawy z siebie mianowała rad czynią państwa i dała sobie takie uprawnienia Super premiera przekazała kilka stanowisk ministerialnych m. in. stanowiska ministra spra w zagranicznych i to powoduje, że formalnie głową państwa zdjęcia czy podwładny Soczi, ale realnie to za wszystko odpowiada Soczi to nawet lidera są posiedzenia rządu, że generalnie ona jest tutaj najważniejsza nie ma co do tego gadania nic się tutaj nie nie jego nie ma złudzeń natomiast to jest administracja cywilna konstytucja, jakby ta konstytucja, która obowiązuje w Birmie, który z Chin nie ma szans zmienić da bo, żeby zmienić konstytucję trzeba więcej niż 7 5 % głosów, a 2 5 % ma armia z klucza w sensie wojskowi w mundurach no, więc zablokują każdą próbę zmiany na konstytucyjne, więc ta taryfy to konstytucja daje wy, jakby wyłącza spod uprawnień rządu cywilnego 3 ministerstwa ministerstwo armii minister spraw wewnętrznych, czyli służby oraz ministerstwo pogranicza no, więc tym momencie te ministerstwa są objęte kuratelą armii ci ministrowie to są normalni wojskowi na jej w tym momencie za sytuację w raka nie odpowiadają właśnie ci ministrowie, tak więc w tym momencie bez sieci, chociaż formalnie jest nad nimi jako ten Super premier Beata radczyni państwa, ale realnie nie ma nad nimi nie może powiedzieć nie może niczego rozkaz, dlatego że oni, jakby podlegają rozkazom armii bardzo charakterystyczne dla całego tego kryzysu, który się teraz rozwija, a w wyniku tej tych fascynacji 13, który tutaj mówiliśmy teraz jeszcze moment, kiedy się rozwija myślę, że to przy gaśnie za jakiś czas, ale na razie jeszcze nie intensyfikacja to bardzo charakterystycznym działaniem, które na, które umknęło trochę międzynarodowej opinii publicznej był fakt, że jak się zaczyna o tym, prezes to główny dowodzący armią, czyli de facto współrządzący Soczi razem z Soczi Birmą generałów miną nań odbywał kilkudniowe wizyty w Tajlandii, ale i on to wizyty natychmiast skrócił i wrócił do Birmy także generalnie widać, kto jest tutaj tym ChRL głównym Edena, jakby ktoś kto, kto pociąga za sznurki w eter w tej sytuacji, tym bardziej że Fed północ ma raka nie mamy stan nadzwyczajny stan wojenny na jej w tym momencie armia przejmuje kontrolę również legalnie de iure, ponieważ de van de facto to i tak zamiast kontroluje ten obszar za wyjątkiem oczywiście kosztem wsi, która sama teraz z rzeczy są zagrożone atakami partyzanckimi nalepek tego jest taki, że w realna władza Soczi nad tym obszarem jest jest żadna praktycznie po butach na rozprawę o wszystkim decyduje armia, więc rzucili tak nadal rozprawa musiałaby przekonać generałów do tego, żeby oni przez zaprzestali tej ofensywy defensywy, która nawiązuje do tych wzorców 4 cięć natomiast jest natomiast u nas nie ma interesu politycznego w tym, żeby to zrobić, dlatego że gdyby tak się stało tym co zakładam, że natychmiast armia byto upubliczniła niby grała w społeczeństwie kartą p t. są dziś jest za muzułmanami coby było zabójcze dla no właśnie teraz ci co koniecznie trzeba wytłumaczyć dlaczego, dlaczego ten konflikt to nie jest konflikt armii i roślin duża, ale to jest też konflikt jak rozumiem więc, jakby w łonie samego społeczeństwa oni nie są postrzegani jako część jako grupa społeczna tylko jako obcy szczep tak i to obcy wrogi szczep tak to jest najbardziej charakterystyczne dla dla narracji birmański, że naprawdę, jeżeli jest 1 rzecz, która jednoczy Birmańczyków i trwał jedno 3 i strasznie negatywnie tych właśnie nienawiść do rośnięcia i to jest naprawdę niesamowite, ponieważ to nie tylko wojskowi czy szerokie masy, ale również n p. byli decydenci, gdy decydenci, którzy siedzieli w więzieniach jest taki n p. pogodzić który, który generał siedział tam ponad 10 lat więzienia jak wyszedł z tego więzienia i zapytali rozcięcia to poziom prac z armią pójdzie z nimi walczyć dziś niż u nich już u nich ich uznać za mniejszość etniczną także, że generalnie niesamowite jest to zbiorowa niechęć czy wręcz nienawiść do rośnięcia, która oczywiście powoduje taką sytuację polityczną, że każdy birmańskiej polityk, który wypróbował, iż pod prąd to jest co najmniej ryzykuje jeśli popełnia są polityczne samobójstwo, dlatego że z perspektywy, jakby sytuacji wewnętrznej w kraju w Birmie to nawoływania świata Zachodniego do Soczi żona się ująć coś powiedzieć tak dalej maszerują zatem robić coś powiedzieć to jest nawoływanie do tego, żeby ona zaryzykowała popełnił samobójstwa politycznego no i teraz możemy powiedzieć żona powinna kota ikona dawnej Elany próbować, że ona zostać Myron sensu Czyżby rozdania po drodze trudno, gdy jego kłopoty sytuacja zastanówmy się z tego, że się ta nienawiść wobec roślin 2, dlaczego jest tak trwała w oczy, bo tu jest kilka oczyści czynników na takim pierwszym bym powiedział, że to jest strach religijne, dlatego że buddyści ogólnie się boją muzułmanów, bo pamiętają, że kiedyś na właściwie cała Azja Południowa była buddyjską, a później islam się z islamem z nazwiskami działa taki stan dzisiejszy Indie część Indii i Bangladesz także generalnie to, że boją się tego bardzo buddyści w Birmie z tym, że to jest oczywiście lęki racjonalne, dlatego że buddyści mają tam, gdzie w pon 9 2 3 % mocowana jest ledwo 5 może 6 także procent także także to jest irracjonalne no ale lęki zazwyczaj są irracjonalne, więc jest pierwsza pierwszy element drugi element jest taki, że na trasie nakładają resentymenty kolonialne, że dawnych czasach kolonialnych, kiedy Birma była kolonią brytyjską to Brytyjczyków było mało za to całą administrację stanowili Hindusi to byli często muzułmanie akurat kolonializm brytyjski mało do Birmy jest to 1 z takich przykładów bardzo złego kolonializmu bal, który harem Najder niewiele zostawił państwu, a z, a mnóstwo konfliktów sprowokował na jej kryzys gospodarczy tak dalej no i to spowodowało, że właśnie w oczach Birmańczyków intruza szczególnie muzułmanin był takim symbolem takiego oprawcy, których tu wyzyskują oszukuje i jeszcze im kobiety zabiera, bo to bardzo wyraźny moment lat trzydziestych nacjonalizm może on tutaj były mieszane małżeństwa najpóźniej dzieci zostają muzułmanami także tak, że to jest drugi drugie drugi taka przyczyna głębsza Ney ponadto dno jest się też wiąże fakt ogólnej ogólnej no może zniechęcić do bogaczy kłów, bo Birma ma te będą w trudno dokładnie powiedzieć, bo w spis powszechny terror 50 5 2  000 00 0 natomiast natomiast sąsiedni Bangladesz na to 1 4 0 kilka milionów także także strach jest taki, że to raz, że muzułmanie 2, że przy jej dom skolonizowali Jom i zabiorą ziemia i jakieś tam jakby ktoś się opiera na pewnych prawdziwych elementach rzeczywiście jest emigracja czy była migracja silna będzie cieków do Birmy i rzeczywiście, jakby mnie kiedyś, że w wodnym muzułmanów było było kinem Dogmy małe grupki tak to co to były małe małe magnesy społeczności natomiast teraz po to, po kolonializmie toto urosło do znacznej mniejszości także także generalnie to się opiera na pewnych przesłankach natomiast do tego dochodzi ogólnie bardzo nieprzyjemny trend ostatnich 10 lat w Birmie mianowicie radykalizacja Bodys buddystów szczególnie buddystów nacjonalistów, którzy bardzo silnie właśnie grają tą kartą anty muzułmańską naj to wszystko powoduje powoduje sytuację splot tych czynników powoduje sytuację, w której w Terespolu jest społeczna niechęć wręcz, by powiedzieć nienawiść do do tych roślin jak rzeźby personifikującej boli stoją tam tego wroga tego obcego wroga złego ze mną migranci mniam, ale nie tylko w bilansie bowiem pojazd Grand jasna, ale można zadać pytanie emigranci, którzy częściowo tę samą moc właśnie od kilkudziesięciu ładnych lat, więc można także zadać sobie to pytanie, dlaczego to się żaden sposób nie stabilizuje ta sytuacja tylko cały czas eskaluje i to co teraz obserwujemy no to jest jakaś rozumiem jest poważniejszy kryzys od osób od kilku ładnych dziesiątek lat no tak zgodnie z najpoważniejszych gorsze, bo 8 8 10 01. no ale diabeł jest bardzo źle tak to nie da się tutaj tego ukryć MD di no to jest to jest podstawowe pytanie, bo to jest o tyle dziwne, że jeszcze są społeczności indyjskie w Rangunie n p. hinduiści są są społeczności dawne dnem Neptunem pozostałości Nepalczyków w Środkowej Birmie w swym mieście Colonna przykłady jest ich jest ich trochę no i wobec nich nie ma takich takiej wielkiej nienawiści, tak więc więc ci tutaj Rahim ras stanowią naprawdę fascynujący przypadek, kiedy na 1 właściciela Ciech chce zapytać, kiedy słyszy taką powieść czy oni sami w sobie coś robią wiem, że to coś to brzmi jak bardzo tak mało konkretnie bardzo kolokwialnie no ale no tak to jest pytanie czy oni coś robią tym elemencie kącik roślin za czynną jest przecież kim jest konkurencją ziemia tak, ponieważ generalnie to toto ta Północna cześć raka ono jednak, że kiedyś leżała odłogiem albo była słabo zam. kiedy zaczęła się ta migracja 19 wieku będę czekał na to się tam po prostu osiedlali więc, więc to jest generalnie kwestia ziemi i to bardzo silnie właśnie Marokańczycy podnoszą Birmańczycy mniej albo dopiero, powtarzając armatora Kański mianowicie takie, że raka kiedyś był regionem buddyjskim z kilkoma społecznościami muzułmańskimi, a teraz z regionu w tym 70 % ze body stów Marokańczyków około 30 % roślin, a także to już jest zmiana proporcji, więc na tym się, jakby to bazuje natomiast armia w tym 60 8 pierwszym roku to po prostu wygoniła tych roślin czas ich domów i gdy ich pól i tam bite i po prostu przekazała to osadnikom birmańskim także także tam oczywiście jeszcze północ zmagań jest sporo wsi która, które są należą do rośnięcia natomiast ogólnie NATO NATO jak bez zesłano większość ziemi albo należę do domniemania dolara Chińczyków albo jest pod kontrolą armii także, a także to jest też takie elementy ze nową bardziej jest to w kwestii wyobrażeń niż w rzeczywistości, bo w rzeczywistości Trochim rasą systemowo prześladowanej, ponieważ oni generalnie mają mniej ma z ich epoki Polin powstało prawo sąd im odebrane Bonina szkody mogą podróżować nie mają uprawnień do korzystania ze służby zdrowia szkolnictwa na jej majątek do podjęcia normalnej pracy nie mogą do kina n p. pójść także te są generalnie rzecz biorąc tego typu tego typu uroczystości akcji trwa w stolicy arakan w ogóle wygonili z tego sitwa spalili domy i Janić koczuje jest mieszkają w obozie pod Litwa, a także jak się patrzy na człowieka z Birmy to widać, że to ogranicza to raczej jak się widzi widać różnice między gen maczkiem Rahim wziął, a przede wszystkim AM sami Birmańczycy to widzom także tutaj takie myślę, że atawistyczne lęki też grają swoją rolę czy trochę można powiedzieć jak z Kurdami w Turcji też może nie zagramy też gorzej jest ironia dotarł to na pewno tak dramatycznie w Turcji już od dawna nie jest, ale też wtorkowy rozpoznają rozpusta tzw. wroga to znaczy widzą, że ktoś z Kurdami tata, bo to swój obcy tak bardzo wyraźnie tylko ten obcy już wrogiem tak, bo może być obcy obojętny tematu jest obcy wróg i to jest i to jest zbiorowa Perez jest zbiorową personifikacją wroga ja rozumiem, że w tej chwili jest także roślin dzieła są ewidentnie rozgrywanie politycznie w tej rywalizacji między armią, a gwiazdą, a administracją władzą cywilną konsensu, czyli rozumiem, że to jest w pewnym sensie taki ruch okrążając, które armia tutaj wykonała, ale czy wcześniej w historii bierne też były takie próby rozgrywania tej mniejszości polityczny jak najbardziej, dlatego że na razie w ogóle statusu mniejszości etnicznej zostały im przyznane przez premiera ono cywilnego premiera w latach pięćdziesiątych, który został tryb bardzo popularne w latach 50 to był świetny populistom albo pan mocno buddyjski zagrał w tym buddyzmem AM i on w zastaw 50 ósmy roku obalony przez armię, ale armia była wtedy przekonana, że wygra wybory więc, jakby w przeprowadziła normalne wybory i te wybory przegrała, bo wygrał znowu bonu ne, który za Polką po za 2 kolejne lata znowu został obalony przez armię no ale w międzyczasie między tym 6 3  000 drugim rokiem, czyli teren tej krótkiej InterRegio mego drugich rządów to ono im przez przyznał właśnie tym muzułmanom status mniejszości, czyli idealnie, by formalnie i uznał za mniejszość co jakby było armia mówiła, że to on zrobił celowo, żeby mieć poparcie i wtedy oni mieli krótkotrwały okres, kiedy na wschodniej swoją radiostację, kiedy się, kiedy się ujemnym na gazety, by były publikowane w Rennes normalnie z nazwą Rohingja i w języku Janas dom mam taką książkę wydaną styl w 19 60 roku w Rangunie przez 1 0 5 2 lata później już, by nie byłam niem nie mogą zostać wydana na jej armia cofnęła później tt to uznanie przez przez ponowne najbardziej wyraźnie to, bo na początku to po prostu wprowadzili zamach stanu i nie było żadnych praw, a potem w osiemdziesiątym trzecim wprowadzili ustawę, która lektura odebrała im tą TEN-T to narodowość także jak najbardziej były wcześniej w medium elementy rozgrywania morze muzułmanów, bo tak na rozprawę to to też nie wiadomo, kiedy dokładnie Suworow 5 weszło do do użycia, ale no jak najbardziej mu rozgrywania muzułmanów marokańskich drze w między władzą polityczną mapę wojskową, a cywilną były także to nie jest nic nowego typu skala jest inna przede wszystkim zainteresowanie świata z innej to jest to jest to są te zasadnicza różnica to tak na samym końcu już bardzo krótko jak pan widzi jak stały może rozwijać dalej ten czyn ten kryzys czy ja on moim zdaniem to jest cykliczność i Generali teraz mamy eskalację to powinna osłabnąć, żeby znał wybuchnąć za jakiś czas ma najgorsze w tym wszystkim jest to, że ja wielokrotnie byłem krytykowany za 1 tezę, którą rząd przedstawia tutaj również, a mianowicie taką, że armia nie ma interesu w tym, żeby dokonać ludobójstwa rośnięcia w sensie pełnego, bo generalnie armia, jakby ich wszystkich wymordowano no to w tym momencie bytem Kozioł ofiarny został zostało na nie byłoby go już w męczarniach, by straciła, więc armia nie ma interesu w tym żeby, żeby ich wszystkich unicestwić, ale jednocześnie oczywiście argument kontrargument byłby taki, że nie wszystko można kontrolować taki że, że tutaj mamy jednak dużo dosadniej milicji czy też nienawiści rabczańskiej, którzy mogliby sami próbować rozwiązać kwestię ostatecznie roślin Rahim irańską natomiast moim zdaniem jest także armia jest jednak w stanie wciąż kontrolować ten to nienawiść do rośnięcia igrać z nią i teraz pytanie do jakiego stopnia jest stanie i i moim zdaniem jeszcze jest wstanie to jest to igranie z ogniem nie, bo bardzo niebezpieczna, dlatego że, że to może zrzec się nie tylko arakan wybuchnąć, ale cała Birma, dlatego że wmieście są muzułmanie birmański, którzy nie są rozcięcia tak i to i to już w 20 12 trzynastym roku powodowało konflikty Alone został ugaszony sprzedaż on, więc tak na dobrą sprawę moim zdaniem jeszcze jest mamy sytuację, w której armie stanie to kontrolować, ale i bardzo się może wymknąć spod kontroli wraz z nimi tak taki użyteczny wróg dziękuję bardzo doktrynalnych założeń Lubina z Instytutu bliskiego i dalekiego Wschodu Uniwersytetu Jagiellońskiego był z nami 13 3 8 września Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA