REKLAMA

Festiwal Genius Loci w Krakowie

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-09-06 17:40
Audycja:
Czas trwania:
12:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska krakowskie klimaty dzisiaj w kulturze osobistej, bo wielkimi krokami zbliża się festiwal teatralny genius loci festiwal organizowany przez teatr imienia Juliusza Słowackiego we współpracy z łaźnią nową dlatego moim gościem jest dziś Bartosz Szydłowski kurator artystyczny całego przedsięwzięcia dzień dobry dzień dobry stary nowy geniusz z racji można powiedzieć w bardziej nowe jednak w jedyne co Rozwiń » zastałem go łączy to to marzenia wietrzenia naszego wspaniałego grodu Kraka, bo taka byłej pierwszej edycji festiwalowe, że jeździłem po Polsce, ściągając spektakli liderów kultury, którzy coś nowego proponowali Ney potem prezentować to w Krakowie, a w tym festiwalu skupiliśmy się na produkcjach teatralnych nie ma gościnnych spektakli tylko artyści, którzy pracują w mieście w regionie różnych zmian w miejscach tworzą na żywo potem pokazują to we wrześniu w naj wychodzi poza tym na 3 poza teatralną scenę sceną staje się miasto w 1 tezę, że nowa galeria działa na nawet Legia to jest ich wynik i jej powrót tej idei wynika z jakiegoś takie fundamentalnego założenia, jakie przyjął z Krzysztofem Głuchowskim, kiedy podjęliśmy się w nie prowadzenia teatru imienia Słowackiego i przywrócenia temu miejscu takiej roli w tym będzie od chemii instytucji bardziej odpowiedzialne niż tylko włączenia swój budynek, ale instytucji, która promienieje pewnymi ideami poza tym budynek ten budynek jest dosyć być charakterystyczną on ma taką atmosferę sanatoryjny muzealną tak naprawdę tętni w nim życie i ambicje artystyczne, które aż prosi, żeby wyszły poza niego, więc ten to próba odbudowania teatrów wmieście budowania teatru w regionie jest można być jakimś sensie obowiązkiem jest też poszukiwaniem nowego widza jest próbą zbudowania kontekstu, w którym bym powiedział wytrąca artystów z pewnej wygody tworzenia i przede wszystkim jesteś narzucenie czy sprowokowanie pewnej rewizji oglądu miejsca, które się wychowaliśmy czy Krakowa czy Małopolski odpowiadania na pytanie kim tak naprawdę jesteśmy w tym miejscu jak nasza tożsamość znamy historie czy znamy te historie, które wydają się nam oczy te historie chorych na 7 oczywiste są tak oczywiste, a może wiele miejsc kompletnie nie odkrytych warto je jem je przypomnieć poznać w no bo to poszukiwanie lokalnej tożsamości tej krakowskie małopolskie mówi się nie boją się, że to zaowocuje tym, że festiwal będzie interesujący tylko dla tych ludzi stąd znaczenie na pewno nie no bo po pierwsze, sam koncept jest dosyć diaboliczny ten proces pracy artystów w miejscach zupełnie nie teatralnych nieistnienie nie rani nierealnie można powiedzieć w jaki sposób atmosferę będzie taki festiwal fantasmagorie czynem zatem jak ja głęboko wierzę w 1 rzecz znaczy, że Chiny sięgają w sposób mądry i niekonwencjonalne d s. lokalnych jednak mówimy o uniwersalnych oddziałach jeśli to jest szczególnie w Małopolsce dość oczywiste, bo to jest region tak nasycony z różnymi wydarzeniami z przeszłości też mający w sobie tak wiele sprzeczności dzisiaj jak żaden inny wpływy z kraju to jest to jest 1 rzecz po drugie, po drugie ja marzę, żeby ten festiwal się rozwijał jeszcze w taką stronę Adam rzeczywiście stał się takim rodzajem wizytówki regionu i miasta niekomfortowej wizytówki, dlatego że wizytówką regionu miasta sąd może być prospekty turystyczne te trakty którymi turyści chodzą na co dzień są dosyć już wyświechtane no wiadomo jak się okaże Kraków z wieżą Mariacką Sukiennicami traktem Królewskim Wawelem i t d . czy wielką bawialnię na Kazimierzu region też ma swoje punkty stałe, ale w Rosji obrazili ten festiwal nagle został adresowany do turystycznego właśnie przyjeżdżającego spoza Krakowa i zaczął mu proponować tam inną historię alternatywną narrację opowieść po pogłębiający się go, więc tak naprawdę ani oczywiście, budując też atrakcyjne przedsięwzięcia artystyczne lato to byłoby coś coś kapitalnego mogliby się byśmy byśmy stracili ten wizerunek takiego trochę jak powiedział właśnie turystycznego Disneylandu, bo powiedzmy sobie szczerze wielkie turystyczny aglomeracje to tylko dotyczy Krakowa i Barcelony, w jakich wielu miast niestety gdy są troszeczkę ofiarami tych wizerunków właśnie miał miejsce artystycznych na ludzi się prześlizguje przez te miasta, tracąc część jakąś niezwykłą okazję w ta edycja jest adresowana do mieszkańców ona ma na celu sprowokowanie trochę takiego i zrobienie szumu nie wśród mieszkańców Krakowa i regionu nam zależy na tym, żeby miał te projekty charakter partycypacyjny są zapraszani różni ludzie do współpracy różne instytucje przecież współorganizują ten festiwal pomagają, więc on musi mieć charakter łączący Fokus czujący się na nas samych oczywiście przyjeżdżają też goście obserwujący to to pierwszy można powiedzieć edycje, ale w upatruję w tym raczej zalety niż wada wychodzenie poza przestrzeń teatru takie poszukiwanie nowych miejsc przestrzeni inspirujących przez to również nowej publiczności to jest zawsze dość ryzykowne przedsięwzięcie, żeby spotkać się z widzem tam, gdzie się tego absolutnie niespodziewanie nie nie boicie się w ogóle podejść pod tą podejmowania takiego ryzyka co znaczy to jest to jest mój dzień z racji osobistych na szczęście nikt takiego ryzyka nie boję spotkania człowieka, który został dyrektorem naczelnym teatru Słowackiego też tego ryzyka nie boi obaj wyznajemy 1 zasadę wraz z trzecim Kucharskim, że sztuka jest po to, żeby w ludziach prowokować otwartość na pewien proces myślenia proces działania ani nastawieni tylko na efekty wydają się ten festiwal jest znowu wydają się takim mnie to projekt okresie nie boi pewnego eksperymentowania, bo jest eksperymentem i ryzykiem robienie festiwalu z tzw. prapremiera zdarzeń, które nie są wcześniej przygotowane, ale mają od sąd o spalonym na festiwalu więcej logistyka jest bardzo skomplikowana napięcie jest gigantyczny no bo każdy z tych 11 artystów robi największe najważniejszym projektem musimy wszystko jakoś poukładać taktycznie jakoś wielkim wielkim konglomeratem prawda to jest w sumie w duży budynek, ale zmienia aż tak wielkie zaplecze i nie jest łatwe, ale na tym polega rozwój na tym polega też ewolucja miejscy na czym polega też zmienianie pogłębianie idei żony cały czas poszukują i wchodzą różne szczeliny nieoczywiste ich listy wtedy się po prostu coś wydarza co się wydarzy zobaczymy te spektakle mają swoją perspektywie rozwoju mogą może w nich część z nich będzie nawet do repertuaru teatralnego, ale musimy najpier w zobaczyć można żyć lepszy format dawać wystawiono ją stracić swój kontekst poza tym można zaradzić kontekst, ale my już widzimy, że są spektakle, które mają na tyle wyraziste scenariusz, że nie stracą z jak zasadniczego sensu, że będą też opowieścią, która się może odbyć w murach teatru trochę mniej konwencjonalnie pokazanej n p. rabacji Kuby Roszkowskiego będziemy pokazywali w takim przestrzeni sali imienia, która od piwnic po sam szczyt, więc będzie można po prostu pochodzisz potem budynku szukamy wie pani to jest też także teatr Słowackiego jednak ma bardzo określony wizerunek przez lata budowane jako takie miejsce, które przede wszystkim kusi atrakcyjnością swojej architektury dosyć rozrywkową w rozrywkowym rozrywkowym programem nowa dyrekcja próbuje troszeczkę poszerzyć nie chodzi o to, że neguję całkowicie to co było, ale próbujemy poszerzyć kojarzenie chcemy przyciągnąć też młodszą publiczność, która można powiedzieć jesteś bardziej wymagająca i szukająca tych różnych doświadczeń nie jest bardziej ekstremalnych teatralnie poszukujących robimy też instalację n p . na placu Szczepańskim właśnie cały taki konstrukt przygotowuje Marcin Maranda i tam będzie przez 1 0 dni festiwalu rodzaj otwartego happeningu autorem tego jest Kuba Skrzywanek z udziałem mieszkańców, więc szukamy różnych form komunikacji i wierzę, że one po prostu tak naprawdę zaowocują też miał w tą energią zwrotną mi też większym zainteresowaniem tego co się dzieje w samym teatrze do sądu działania na wielu wielu płaszczyznach w kwestii organizacji organizowanej z tego co wiemy w ramach Miejskiego projektu Kraków miastem Stanisława Wyspiańskiego w jaki sposób Festival podąży zamyśle autora wesela i patrona roku 20 17 w Polsce bo kiedy tak przyglądam się przed programowi festiwalu to raczej dosłownych odniesień do Wyspiańskiego nie znalazła tam para się pojawia, ale to nie ma znaczenia rabacji sam jest cytat Wyspiańskiego właśnie o to chodzi, że najczęściej rocznicach ulegamy stereotypowi podążamy jednowymiarowa najczęściej okolicznościowa Wyspiański na nas zobowiązuje do czegoś innego na przemyśle rząd w ogóle nie byłby obrażany, gdyby się dowiedział, że ich patrona festiwalu, który nie zajmuje się jego twórczością tak naprawdę tak, że wydaje podąża za temperaturę jego myśli zapewne ambicją, która towarzyszyła z Mińskiem, a jemu towarzyszył przede wszystkim nieustająco budzenie niepokoju rozbudzanie nianie usypianie budowanie nieoczywistości on był też twórcą którymi terroryzował ministrom się spotykał z różnymi realnymi prawdziwymi historycznie i miejscami czy to Skałka czy Wawel i próbował je na nowo rozpytywać wrzucał tam tego chochlik dialektyki rozbudzał tam dramaturgię na nowo i próbował mówić do współczesnych i to wydają się byłoby niezwykle taniego bądź budową rodzaj pułapki z 1 strony odwoływał się dotąd wysokiego z drugiej strony wciąga w żywioł trochę anarchii anarchistycznej myśli chaosu emocji i wydają się, że on w tym sensie jest naszym patronem, kto o tym, który rozbudza w nas marzenia o kulturze żywej kulturze wielkiej maszynie stylu i w dosłownym pojęcie takim Gadomskiego myślenia o nim żona jest wielka, bo jest naszym ją tworzymy tylko wahnięcia tego, że jest, że w razie zaskakujące, że wciąż nieustający procesem różnych pytań nie oczywistości to jest gwarantem tego oczywiście są artyści, których zaprosiliśmy, czyli macie nadzieję n p. że Wyspiański nie byłby obrażany za to, że zamiast Narodowego czytania wesela w nas sam początek proponuje się narodowe czytanie rejsu po klęsce rządu naprawdę mała to był 1 z niewielu jest określenie uwieść liczymy powiedział, że w odpowiedzi na podarowanie mu, więc 4 4 po weselu napisał wyzwolenie, które było policzkiem w środowisko mieszczańską polityczne Krakowa, więc cały czas z tym walczyć z tym właśnie sposobem sposobami, jakimi salon usypia ducha twórczego, który zawsze musi być gotowy na bezkompromisowe gesty i myślę, że byłby absolutnie zachwycony, że próbujemy trochę zrekonstruować tę przestrzeń intymna szybą, bo nie, bo czasami tego słowa umówimy i wpuszczamy i amatorów na tę scenę i wieziemy teksty film kultowy wiadomo jak kojarzący się wszystkim Polakom z kimś kompletnie kompletnym absurdem jest tworzenie tego rodzaju takiego polskiego statku pijanego na scenie nie ma wątpliwości, że Stanisław Wyspiański wolał być być strachem inny mecz naszym kolegą rówieśnikiem tym razem moglibyśmy tworzyć przygody wspólnie jakąś artystyczną przeżywać, iż patronem patrzącym z góry na nas prawda i czekający maszyn dniem jego geniuszu DAF w procesie twórczym w kulturze czegoś takiego właściwie nie powinna być w paśmie rzeczywiście się nie otworzyć bardziej na też nas samych siebie, bo działania artystyczne są przecież i wewnętrznymi Inspekcja twórcy jeśli się przed tron w nim te kanały do do siebie to też bardziej będzie wiarygodny zdarzenia artystyczne, które dotknie widza, więc stwarzamy te warunki artystom maksymalnie dobre i to te starsze z niezwykle istotne, że to zderzenie tych różnych osobowości i przekonanie ich dodatek do tej podróży przygody nikt nie macie naprawdę, by próg pracują w trudnych warunkach, ale jakoś udało się zapalić w nich entuzjazmu ani mam kapitalnych artystów, którzy podjęli się tego wyzwania też czując, że wychodzenie poza teatr znaczy coś więcej również dla nich, że to jest też pewnym jest odpowiedzialność jakieś pewnej pieniędzy przygody, która nie jest tylko włącznie realizowaniem swojego marzenia artystycznego, ale jest też ryzykiem wyjścia w sytuacji mniej komfortową, który być może oni zacznę czegoś innego nasłuchiwać czegoś innego się uczyć także jestem absolutnie przekonany, że tak wieloma funkcyjne maść i mieni się różnymi znaczeniami sami tego festiwalu będzie kapitalnym doświadczeniem dla widzów dla artystów i będzie miał swoją kontynuację w kolejnych latach 1 1 wydarzeń 9 Prapremier festiwal genius loci od dziesiątego do 2 4 września w Krakowie gościem kultury osobistej był Bartosz Szydłowski kurator artystyczny festiwalu bardzo dziękuję za to spotkanie dziękuję bardzo ido zobaczenia w Krakowie oczywiście i Małopolsce dzięki Marta Perchuć-Burzyńska Deus Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA