REKLAMA

"Moja Walka" w TR Warszawa

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-09-08 17:40
Audycja:
Kultura Osobista
Czas trwania:
14:12 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dzień dobry Marta Perchuć Burzyńska goszczą kultury osobistej Michał Borczuch reżyser teatralny, który w najbliższym czasie w TR Warszawa zamierza zmierzyć w teatralną walkę z moją walką Ove Knausgard da premiera przedstawienia na motywach monumentalnej pięcio tonowej autobiograficznej i powszechnie nie tylko w Norwegii uznanej za arcydzieło powieści adaptacji Tomasza śpiewaka już niebawem, bo 6 października cieszy się bardzo, że dobrze przyjąć moje Rozwiń » zaproszenie, bo to wcale nie jest takie często, żeby twórcy spektaklu chcieli rozmawiać w trakcie przygotowań, ale wiem, że ta praca nad moją walką jest bardzo specyficzna faktycznie coś takiego, że ciężko się rozmawiamy o czymś co jest w takim w takiej fazie LM powstawania, ale czy faktycznie nadal jest, iż jest to praca nad spektaklem rozpisana na na nas tak bardzo konkretny proces my zaczęliśmy w w styczniu w prace takimi warsztatami z z fanami grał z LKS Garda po prostu to znaczy z czytelnikami którzy, którzy chcieli się z nami też podzielić jakimś takim swoim doświadczeniem czytania tej powieści o takim po takim tygodniu tych warsztatów i po takim też wracam, bo cały czas wracamy do nich się spotykamy z tymi ludźmi podejrzanymi z tymi samymi i tak wracamy do niej tych grupach fokusowych z dworca jest też klubem Czytelników w porę, bo faktycznie etc spotkania miały coś coś co wszyscy czegoś takiego bardzo bardzo prostego zwyczajnego i zeszło pierwsze spotkanie też odbyliśmy w bibliotece zależało na tym, żeby to było miejsce, które niezwiązane z teatrem jest jakimś, żebyśmy się spotkali im też z obsadą na takim neutralnym gruncie takiemu takim gruntem była była biblioteka także okazało się że, że to co pewnie gdzieś tam jest oczywiste dla kogoś, kto czyta to powiedzieć, że tak naprawdę bardzo dużo ludzi projektuje swoje historie na to co czytam, a czy ta książka jest pod tym poziomem takim bardzo bardzo bardzo podatnym materiałem do dołu do projektowania własnych historii własnych doświadczeń własnych własnej walki tak, bo każdy ma takie wrażenie, że Knausgard książkę tę książkę napisał dla niego samego w sensie dla nas dla każdego z nas tak tak, chociaż odzieży dawka nie ma takiego roszczenia, a to ciekawe co się dzieje magia jaja nie miałem nigdy takiego wrażenia czy ten czy ten cel tej powieści, że tak, jeżeli nie nie nie miał takiego takie wrażenie, że to jest wpisane pisany dla mnie wręcz mam takie teraz mam taką fazę tak i takiej niechęci im się na Edytę takiej niechęci do dokonał gada, że ta perspektywa jest taka, że taką perspektywą białego heteroseksualnego faceta ze co Narcyza Narcyza no może narcyzm nie jest mi obca już heteroseksualiści Itaki tak jest takie białe formatowanie rzeczywistości jest jest jest mi obce i wie, więc więcej, ale też to się pojawiło teraz się pojawiło te tak tak aż taka niechęć pojawiła teraz, czyli wtedy na takim etapie wyścigu wchodzenia w ogóle to powieść możesz znużenia też może też może znużenia może wypaść jak już budowania Blues, jakiego się w państwie świata na scenie adres nigdy nie miał takie poczucie że, że rząd pisze dla mnie mecz nieco mniej mnie zafascynowało jednak w tej powieści coś takiego, że jestem taka tt takie zmaganie się z po po prostu z takim zapisem rzeczywistości jak najbliżej tego jak ona mogła być w przyszłości przez firmę w pytanie pewnie mało zaskakujący projekt w jaki sposób chcesz przełożyć to mają walkę na język teatru, bo boi, bo z tego co zapowiadały się jeszcze kilka miesięcy temu na samym początku pracy nie będzie to fabularna rekonstrukcja wciąż tak oczywiście nie będzie fabularna rekonstrukcja książki, ale to będzie adaptacja pomieszczeń, gdyż IPN, ponieważ jesteśmy zobowiązani do takiego do do operowania tekstem tekstem Knausgard tam, gdzie wydają się tak naprawdę można, by zrobić spektakl, który dziś bardzo bardzo delikatnie tego tekstu dotyka on myśli zadbaliśmy także Nana Nana na prace nad tak szczerze, bo na oryginalnym tekście że, żeby móc się też tak naprawdę zmierzyć z tym językiem intryga tory zobaczyć coraz bardziej dzieli jest taka siła tego języka w Nyonie już w ogrodzie jest na scenę nona oczywiście z detalu ona oczywiście z detalu takim mnie, bo właśnie mnie nie nie znaczy dla mnie dla mnie od początku było także żona nie jest historia wielkiej k Noska opowiada tylko w tylko właśnie w tym jak operuje detalem jak operuje jak operuje też też też swoją rodziną najbliższymi tak naprawdę ruchu, robiąc z nich takie tło Itaki taki wydatek taki tło tej tło do takiego fresku osobie w zasadzie na wszystkie postacie są długą drogą drugoplanowe tak jak się jak się dobrze przyjrzeć tej powieści tego tempem jak one skonstruowane tak, że to nie jest tak jak uporu staże może żyć, że jednak wprost daje daje daje swoim bohaterom taką jakąś wolność i tak przestrzenną szlaku trójwymiarowość mniej niż udaje, że rzecz, że jej, że jednak Knausgard robi coś takiego co treść jest oczywiście bardzo ciekawe i być może to jest nawet jak i jakość taką nowoczesną optyką Jeż się, że książkę żony na nawet tych najbliższych rodzinę żonę sprowadza do sprawy sprowadza do poziomu postaci drugoplanowych poza sprowadza do poziomu tła, ale związek, bo po raz do wydania go o adaptacji jak teraz jak adoptować adoptować coś takiego no zdecydowaliśmy się tak naprawdę na 6 sekwencji dna czy każda karze każdy z tomów każdy z domów ma swoją sekwencję, która jest, która i ma swój temat, który jest oczywiście jakiś wyciek wyciągniętym czy czasem czasem jest bardziej esencją tego, o co jest wdanym tomie, a czasem jest po prostu wyciągnięty temat, który nas interesował i każda z tych sekwencji ma swoją narrację każda z tych sekwencje rządzi się trochę swoim takim scenicznym prawem to jest jakby 1 rzecz czyli, czyli już już, jakby na takim starcie jednak lepiej mówić będzie od tej adaptacji, że nie jest adaptacja Knausgard da pewnie średniego było zrobić taki taki taki taki serial jakiś amerykański wiek wielo odcinkowych ksiądz chciał go z House jak do tej tutaj jednak jest ta zaś zależy nam na el do dotknięcia tego co jest takim właśnie indywidualnym doświadczeniem czytelnika czytającego tu książkę czynić czymś co dotyczy historii nie nie do końca dotyczy fabułę w większym stopniu dowód dotyczy inne doświadczenia czytania właśnie takiej ani innej powieści są te różne stąd w tych 6 sekwencjach będziemy mieli różne różne gesty narracyjnym minimalnej netto to efekt podziemnego to zabrzmiało klarowne jasne rozróżnienie to zabrzmiało, bo nie zastajemy deszcz dopytywali w jaki sposób to doświadczenie Czytelników, z którymi się spotykacie przekładać się na scenę lub Nogal ładnie grali ze światem życiem, gdy świetny ten no czy czytając to książka BSS liczby mówią swoim doświadczeniu, ale rośnie mówi też o tym spotkaniu z czytelnikami często pojawiają się takie rzeczy jak to, że to jest to z momentami strasznie długi strasznie nudna to znaczy, że momentami ten Knausgard nas zwodzi, że to że, że do czegoś nas prowadzi nie prowadzi apel oprowadzi nas donikąd to jest 1 rzecz drugie takie powtarzające się do Poznania uczucie czytelnicze to jest to, że innym równie dobrze historie które, którą opisujemy moglibyśmy zastąpić swoimi historiami swoimi swoimi doświadczeniami to dotyczy Niemcy dotąd to może dotyczyć osobistych historii to może dotyczyć to może też dotyczyć dotyczyć jakiejś prawdy wieś momentów wżyciu dniem okresu okresu okresu dojrzewania 3 3 3 czy jakieś takie zmagania się z pierwszą pracą tak czy już są takie 2 2 2 ciekawe rzeczy dziel powód powtarzające się doświadczenia doświadczenie jedno związanemu z nudą, ale też co Czyżby soczyście ciekawsze związane po prostu czasem to znaczy, żeby przez stół Mag powieść przekonać musimy poświęcić dużo czasu musimy jak by zaufać jej rytmowi musimy czasem właśnie poddać się tak tak i takiej takiej opowieści czy takim fragmentom, które w, który nas właśnie donikąd żadnej puenty nikt nic nie doprowadzą czy musimy znaleźć jakąś przyjemność albo możemy się zirytować, ale też jak i SLD to jest to jest integralne doświadczenie czytania tej książki, a druga rzecz to jest właśnie te są to to są te detergenty nasze spojrzenia w związku z tym my też wykorzystujemy w spektaklu MF w mszy fragmenty, które pojawiło się na warsztatach z czytelnikami drewno materiały ma materiały, w które właściwie mną chodził do szkoły narracji nauczka na zasadzie dokumentu czeka poza tym na świat cały cały cały trzeci tom, czyli rzeczywistą, który dotyczy dzieciństwa naj naj wcześniej z najwcześniejszych chwil wspomnień dzieciństwa ma materiały do tego trzeciego tomu zostały zarejestrowane w Szamocinie z dziećmi z domu dziecka ostrymi jak właściwie od 5 6 lat współpracuje ci to też jest to ta to też jest taki, jakby ruch właśnie wyjścia poza tą literatury, a gdzieś dotarcia do do do tego, czego ta literatura powstała z jakiego takich poszukiwań Knausgard daje takiej potrzeby, a ona powstała i to są już jakieś takie 2, bo chyba bardzo konkretne przykłady Bóg go w dzień, dzięki którym można sobie wyobrazić, że faktycznie z 1 strony oczywiście pojawiały się pojawić się Karl Ove pojawi się winda pojawi się pojawi się matka pojawi się ojciec nawet brat Ala a, ale równocześnie będzie ten spektakl zbudowany z tego co jest takim doświadczeniem naszym mówi o sobie mówią o aktorach mówi o czytelnikach, którzy brali udział w warsztatach, czyli nie odczujemy ich czegoś takiego wielkiego dysonansu poznawczego my Czytelnicy w mojej walki na skargę siadając w rządach graczy mam nadzieję, że mam mam nadzieję, że scena mam nadzieję, że nikomu nie przyjdzie do głowy przyjść na ten spektakl z taką z takim jest tak go z taką potrzebą zmaterializowania tego co czytał w książce ostrzegamy więc, więc jaja ja po prostu ostrzegam ja jest w ogóle Jateż jestem takim widzem który, który teatralnym czy telewidz czy 3 3 czy kinowy, który nie znoszę takich takich adaptacji, zwłaszcza że, jeżeli one dotyczą dobrej literatury w NATO miast natomiast pracujemy nad tym, żeby przybliżyć widowni i uruchomić jak w wyobraźni widzą w niej w kierunku takiego dojść do doświadczenia czytania powieści tylko te w taki, jakby Verne w wersji do Gdyni zbawczy Delko to jest prawda buty, jakby poszerzone też tort nie wiemy Katy, jaki to jest już format przełożenie w intymnej sytuacji czytania książki na na taką sytuację spektaklu co stoi za format niestrudzenie cokolwiek dawać więcej za wymiar, nic więc więc czegoś takiego szukamy słów szukaj szukamy takiego opowiedzenia, czyli czy w ogóle LO opowiedzenia doświadczenia tej powieści w taki sposób teraz już zapętlił tym ale, ale właśnie chodzi o to jaki to jest wymiar, jaki ja jak na jaki jest wymiar przełożenie procesu czytania na teraz na doświadczenie w 2 czy trzygodzinnego spektaklu w projekt ten banał życia codziennego, bo mnóstwo w zmywarce jest banał przełożyć na scenę czy ty uciekasz od niego w swoim spektaklu to wprost przeciwnie w, a nie uciekam ja po prostu lubię banał ja lubię banału lub klubie będą w teatrze czuję, że rzeź banału w teatrze może też łatwo rozbić jakieś takie konstrukcje takie eleganckie kostki konstrukcje, do których się przyzwyczajamy jak koło jako widzowie i jako reżyserzy no no no bo aż myślę, że żaden banału Inter też w niektórych fragmentach adaptacji związanej właśnie, by z wyborem fragmentów, bo może naprawdę ze Stali w tej książki zabić kilkadziesiąt różnych adaptacjach można, by można, by pójść drogą ku refleksji autora, który czasem są głębokie czasem są płytkie, ale jednak mama mają już żadnych na poziomie na poziomie jakieś takie spojrzenie na rzeczywistość jakoś tak zaprogramowane głębie, a my mamy momentami faktycznie sięgamy po takie rzeczy bardzo proste aktów, których w, których ten banał codzienności jest jest uchwycony no czy to się teraz inaczej czy teraz jakby to za za znacznie mniej w niej w sumie mnie interesuje na razie czy to znaczy czy ten banał w przełożeniu na scenę tarczycy co nie do końca interesuje mnie jeszcze to co ten banał przełożeniu na scenę zrobi na poziomie znaczeń natomiast jak interesy nie, jakiego rodzaju Energie wśród aktorów i wśród widzów i właśnie w tym spotkaniu jest w stanie co coś takiego wygenerował w Michał Borczuch reżyser teatralny, który pracuje nad moją walką WEK nas Garda w TR Warszawa premiera już 6 października był moim gościem bardzo dziękuję za to dziękuję Marta Perchuć-Burzyńska Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!