REKLAMA

Czy jesteśmy świadomi ponoszonych kosztów wypadków drogowych?(powtórka audycji)

Skołowani
Data emisji:
2017-09-09 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
41:55 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
to jest powtórka dobre Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycję skołowani jak co tydzień dzisiaj proszę państwa niezwykle ciekawym dokumencie dotyczącym nas wszystkich o kosztach zdarzeń drogowych w 20 15 roku proszę państwa, dlaczego dopiero za 20 1 5 rok, a to, dlatego że o dokument obszerny i dane do tego dokumentu trzeba zbierać z wielu miejsc ten dokument został ujawniony opublikowany pod koniec 20 16 roku z różnych powodów to moja trochę wina, że dopiero teraz, Rozwiń » ale jednak mnogość tematów PIP jest bardzo duża, więc dopiero teraz będziemy rozmawiać o kosztach zdarzeń drogowych za 20 1 5 rok ze mną w studiu autorka tych badań 1 z autorek badań Agata jeździ Kozłowska kierownik zakładu Ekonomiki Instytutu badawczego dróg mostów dzień dobry dzień dobry witam serdecznie Instytut badawczy dróg mostów na zlecenie krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego przygotowuje te wyliczenia kosztów wszystkich zdarzeń drogowych w Polsce w 20 1 5 roku no właśnie tu pierwsze pytanie, skąd te dane się biorą no bo to wyobrażam sobie, że nie tylko wyliczamy ile n p. czasu tracimy w wyniku jakiegoś wypadku drogowego byłoby miernot powiedzieć, że to tylko te dane powoda, a Rune właściwie to dobrze by było, żebyśmy właśnie ten czas też zaczęli doliczać do tych kosztów, a także przedmiotem tego raportu są koszty społeczne, czyli te pieniądze, które wychodzą od nas albo bezpośrednio albo albo od innych do budżetu państwa na usuwanie skutków wypadków drogowych ta metoda, którą my liczymy koszty wypadków co roku to taka metoda standardowa oparta na kapitale ludzkim inna utracie PKB i trener męczennik PKB jest właściwie dominującym czynnikiem, który w, którym woda determinuje nam wartość kosztów to jest test to jest najważniejsze myśmy wzrosły w zeszłym roku jeszcze popełnili dodatkowe badanie, kiedy liczyliśmy inne warte życia ludzkiego, chociaż może powie, że z roku tematy życia ludzkiego, ale zupełnie inną metodą tą metodą zgodności z zapłatą, ale rozumiem, że wracamy do głównej podstawowej metody, bo ona jest bardziej ekonoma dla nas zrozumiała chyba się ryzyka nowe wiersze otwieramy dokumentem w formie elektronicznej drobni papieru nie marnować w PRL to w spisie treści pierwsza rzecz, która rzuciła mi się w oczy to pan Norah ach, Pandora twardych danych Pandora to jest element taktyki, żeby troszeczkę, ale taki zabieg no może za dużo powiedziane, że marketingowe, ale chcielibyśmy odbyć się rozpoznawalni co znaczy chcielibyśmy, żeby łatwiej się mówiło o kosztach wypadków weszliśmy jakoś nazywać przybliży rozwiązanie zmusza ich tak też do puszki, dlatego że ja te koszty liczone od 20 1 1 roku, ale był jeszcze wcześniej liczone w moim Instytucie tylko nie były upubliczniane na Dunaj niepotrzebna ENA ocenę efektywności inwestycji drogowych natomiast w momencie, kiedy ja zaliczam się za tę metodologię bazował oczywiście na Nike astronoma algorytmie okazało się, że ruch dziennie zajrzę to te koszty się mnożą, bo składowe te koszty się koszty się mnożą i to właśnie powrót do naszej rozmowy na czym początkowo rozmowy o nich, że grunt zaglądamy tam jest coraz więcej COS więcej niekończąca się historia i możliwe, że późne doliczać jeszcze koszty społeczne z tytułu straty czasu innych uczestników ruchu, którzy w wyniku wypadku drogowego są gdzieś tam z blokowanie na drodze zdenerwowani sfrustrowani nie zdążą nie zrealizują czegoś na czas to o tym na pewno jeszcze porozmawiamy spróbujemy to jakoś pokazać jak to jest ten czas jest liczony czy też powinien być liczony no ale jednak, skąd te dane bierze mąż wszystkie, jakie to podmioty przesyłają też prosicie o dane przede wszystkim policja PL i niezmienne SEWIK zaczynamy od podstawowych danych o strukturze wypadków o strukturze ofiar i ile w ilu było ciężko rannych lekko lekko rannych ile było ofiar śmiertelnych Jacoba i struktura wiekowa, jaka była ich struktura płci i meta jest tez baza my na tej podstawie możemy oszacować, jakie są straty PKB UE z tytułu tych ofiar to znaczy, jakiego jak Rumunia dosłownie, jakiego PKB już nie wyprodukują ofiary śmiertelne, jakiego PKB nie we mnie wyprodukują przez dłuższy czas albo w ogóle, jeżeli to są osoby poszkodowane ciężko do końca życia i znowu będzie na emerytury zgadza się oczywiście często obniżone o konsumpcję, ale czysta baza dlatego, jeżeli spojrzymy na strukturę kosztów globalnych to to widać, że 50 % tego co szacujemy to są właśnie straty PKB, gdy to, czego dlatego ta metoda się nazywa kapitału ludzkiego tak czynią to, czego nie wyprodukują bardzo taka materialna metoda taka kapitałowa, która po prostu postrzega człowieka życie ludzkie w kontekście po prostu dóbr, które on produkuje i 50 % będzie dalej dane z policją podstawowe dane druga rzecz dane medyczne dane medyczne tak, ale przecież my nie bezpośrednio niestety nie od NFZ -u natomiast już inny drugi raz się powołują tutaj na państwowy zakład higieny nasz zespół bada dr Gosiewskiego, którzy te całkiem niedawno i innych opracowań wykonali takie badanie dotyczące kosztów hospitalizacji ofiar różnych wypadków komunikacyjnych w tym drogowych IR i przy współpracy z nimi mogliśmy nawet oszacować właściwie te koszty, jakie są koszty hospitalizacji ciężko rannego albo nawet osoby prawda, która umiera, ale po jakimś czasie internowano go i wszystko nie wszyscy umierają na miejscu jest synem mamy takie dane które, które są wynikiem badania, ale to są bardzo trudne badania są badania, które wymagają współpracy z personelem medycznym z przeprowadzeniem ankiet wśród uczestników ofiar wypadków drogowych, ale w szpitalach czyje cała trudność polega z Wdy na dotarciu do możliwości kompetentnej procedury skomasowanej mogę przebiegu informacji na temat przebiegu choroby leczenia tej osoby te koszty wynikające z tych danych medycznych to nie tylko hospitalizacja, ale też n p. akcja ratownicza na miejscu samego dnia 2 oczywiście, że tak oczywiście idealną w to też w to wchodzi, ale to się wiąże z kolei drugim tematem jest urząd chce sobie zamknąć koszty hospitalizacji, które wynikają z 1 źródła, ale to rzadko obejmują one, ale jak najbardziej są koszty leczenia hospitalizacji UR w szpitalach przez to wszystkie inne jednostki, które śpiewał w szpitalu funkcjonują i jak te koszty, ale począwszy od kosztów na miejscu ponoszonych tak najstarsze wiąże drogi drugi obszar bardzo ważne koszty operacyjne administracyjne, czyli Anny tutaj w swoim opracowaniu nie jesteśmy pierwszym może to udoskonalić my stworzyliśmy taką ścieżkę co się dzieje w chwili wypadku drogowego bardzo często podkreślamy, że od wypadku wszystko się zaczyna przed 2 zdołali wszystko się zaczyna tak, ale jeśli chodzi o kosztach też może rzeczywiście, jakbyśmy mówili jeszcze o kosztach i kosztach systemu efektywności działań z zakresu bezpieczeństwa to jeszcze wcześnie, ale powiedzmy, że wypadek w słoju na wypadek stało się no i co dalej i przejeżdżają wszystkie służby przyjeżdża straż przyjeżdża policja bardzo często o tym, pierwszą monetą wiecznego, skąd przyjdzie straż pożarna, która też ma inne wyszkolonych pracowników do udzielania pierwszej pomocy i to wszystko liczymy, czyli dostajemy informacje na temat ile osób uczestniczyło 3 wypadkach drogowych to była policjantom, bo straszył straż pożarna i jeżeli byśmy spojrzeli na coś tam kolejne strony pokazuje dokładnie, jakie służby to były zaangażowane nawet śmigłowca nawet 1 i Arki pływającego tuż obok kolei to dostajemy sera oczywiście ze Gerhard Bauer, a nie jest autoryzowana dostajemy TOZ z baz danych które, które nam dostać część takich informacji szczegółowych ile było ich jednostek osób nawet pojazdów uczestniczących w wypadkach drogowych w danym roku, czyli jednostki administracyjne i tutaj mam namyśli wszystkie policja straż pożarna ratownictwo medyczne oraz to są koszty operacyjne oraz znasz te koszty związane z rąk, ale nie dane raz tych jednostek, a administracyjnych postaramy się policji straży pożarnej ratownictwa medycznego to właśnie lotniczego pogotowia trudno to ogólnie ratownictwo medyczne ubezpieczyciela może za chwilę do 2 Belgia Azerbejdżan tutaj taką taki ukłon w stronę policji to policja idzie wyjścia może lubi z nami współpracować, ale rzeczywiście wykonuje ciężką pracę czasami na naszą prośbę wydobywa takie dane liczba godzin policjantów mamy z tym sprzętem mamy trudność jak oszacować wiemy ile jednostek tak naprawdę to opieram się na pracy osób, które w, które udzielają pomocy muszą przyjechać na miejsce, ale policja czy robić coś więcej przekazuje nam informacji ile godzin spędzili policjanci inni usuwają skutki wypadków inne w zeszłym roku to było ponad 20 15 ta druga no tak tak zawsze zajmował się na rezerw ropy z 20 1 5 był to jest, więc rozmawiać, a 2 lata później, jakby to było ponad limit około ponad miliard godzin, czyli to wychodzi około 30 40 godzin na 1 wypadek bunt tyle w tyle jest poświęcona pracy policjantów o to by jeszcze są dodatkowe koszty nadgodzin obliczone w takim razie wojny nie wchodźmy w to, bo leży się, że ktoś komuś nie wypłaca tych nadgodzin, bo nie wiem, ale myślę, że to, że tak, dlatego że trzeba brać pod uwagę, że meta szacujemy chcemy się zbliżyć, ale do wody do prawdy, ale cały czas szacujemy stworzył sobie jakiś model dostajemy dane Niewiem, czego można go jakoś inaczej się pogarszać swoją drogą liczyła godzinę po prostu praca PL oraz ich dobrze to na informacjach, skąd dane napływają do wyliczeń kosztów zdarzeń drogowych zajął nam pierwsze wejście skrót informacji przed nami Agata jeździ Kosmalski kierownik zakładu Ekonomiki Instytutu badawczego dróg mostów, który to na zlecenie krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego przygotował właśnie te wyliczenia kosztów zdarzeń drogowych w 20 1 5 roku po skuciu informacji wracamy do rozmowy to jest powtórka to jest powtórka z PIT druga część audycje skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu dalej Agata jeździ Kozłowska kierownik zakładu Ekonomiki Instytutu badawczego dróg i mostów Instytut badawczy dróg mostów na zlecenie krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego przygotowuje raport o kosztach zdarzeń drogowych dzisiaj rozmawiamy o tych kosztach zdarzeń w 20 1 5 roku i w pierwszej części mówiliśmy, skąd dane są brane do tych wyliczeń wszystkich mówiliśmy o danych administracyjnych w postaci policji ratownictwa medycznego straży pożarnej również administracja to więziennictwo, bo tutaj też są pewne generowane koszty osób, które trafiają do więzienia i spowodowanie, że pozbawiamy nazywamy to kultową grupę administracyjną operacyjnym, ale rozdzielamy to wewnętrznie, czyli te koszty policji są operacyjne natomiast pozostałe to są administracyjne i obejmują właśnie koszty więziennictwa czy później już prace administracji Państwowej są też kontekście bezpieczeństwa ruchu raczej właściwie skutków bezpieczeństwa nie są one wydzielane z tego koszty hospitalizacji, ale wrzucamy z kolei koszty sądownictwa pracy prokuratorów funkcjonalnym właściwie przebiegu procesu procesu sądowego depozytu wydzielamy sny inne szacujemy sobie na podstawie różnych informacji tu akurat bardziej ogólnodostępnych, jakie są budżety na na przebieg spra w sądowych inni bierzemy pod uwagę struktura tych spraw i w ten sposób dochodzimy ile rząd Polski musiał z naszych podatków przeznaczać się jakiemu, jaką kwotę na na przebieg tych spra w, które dotyczyły przez ZUS lub u w ruchu drogowym także liczymy koszty więziennictwa, czyli utrzymania i sprawców, którzy trafili do więzienia, ale tutaj mamy z już bezpośrednie dane od mamy dokładne raporty ile osób było pod osąd odnowa w areszcie przy czym trzeba brać pod uwagę, że my nie mamy wydzielonego tego co roku indywidualnie dla każdego powietrzne okresu 1 2 miesięcy tylko na ogólny stan więźniów którzy, którzy przebywają nosi tytuł takiego przestępstwa jest właściwie monitorujemy czy też zwiększać się zmniejsza także i to nie jest wyliczenie to za te osoby, które trzeba utrzymać więzień, który trafił w danym roku tylko przez szereg lata, którzy po prostu od kilku już lat są w tym więzieniu za właśnie spowodowanie wypadku czy też Holendrów prosto zmyła trudno po prostu MDRT na tej Beskidzkiej współpracujemy bardzo nam pomagają one, ale rzeczywiście wydzielanie Niemena tak stosowanych systemów to dla nich ciężka praca, ale też idą nam na na na trzecich i EU udostępniają dane dotyczące kosztów jednostkowych utrzymania takiego więźnia zweryfikowane z bardzo cieszę się z tej współpracy i to nam daje właśnie możliwość pokazywania nawet struktury dla świadomości społeczeństwa na co się skład co się składa na te koszty zaś, że to są koszty więziennictwa koszty po pracy policji koszty pracy śmigłowca, a nawet straży pożarnej czy też koszty te czasy prokuratora, który pojawia się przecież przed każdym wypadku z udziałem ofiar śmiertelnych jak najbardziej proszę państwa, ale do państwa pytanie czy wiemy, że my wszyscy ponosimy koszty te wypadki zdarzeń drogowych bardzo proszę o odszkodowanie ma pan to klub kasę z holowaniem aut, a to kropkę sam profil Skołowanych na Facebooku można dyskutować zadawać pytania pan Bartosz w odniesieniu do naszej rozmowy z pierwszej części funkcjonariuszy mają nadgodziny oddawane w formie dni wolnych to moje pytanie czy właśnie ten nadgodziny są wliczane w koszty zdarzeń drogowych jak najbardziej może tak być, że są oddawane w formie dni wolnych, ale to też co jakiś koszt, bo ktoś musi zastąpić to prawda, choć i t d. w las Vegas, a wiemy z doświadczenia, że zbierają na 7 dni wolne inni i cieszymy się, że nie mamy tego, że z nich nie korzystamy, dlatego że potrzeb jesteśmy pod w pracy myślę, że dotyczy szczególnie pracy policji no właśnie dobrze wezwany do operacyjne, które koszty operacyjne, czyli te, które są na miejscu zdarzenia później administracyjne n p. działanie sądów czy więziennictwo, ale też do postoju zacząłem w pierwszej części odszkodowań ubezpieczyciele w bo tutaj myślę, że jest bardzo szeroki temat, zwłaszcza w ostatnim kontekście ostatnich zdarzeń podwyżek ubezpieczeniowy Honda to cud dodaje tutaj są 2 kwestie nie mamy odszkodowania i mamy zadośćuczynienia odszkodowania to są straty materialne, które rzeczywiście szacujemy zupełnie z tego będzie wydzielając, ale oczywiście, włączając później na koniec do da do ogólnego szacunku wartości życia ludzkiego przeciąża brać pod uwagę, że na straty materialne liczymy na podstawie także wyników analiz finansowych ubezpieczycielu, czyli my mamy algorytm na podstawie tego nawet innych w kraju korzysta na podstawie danych ubezpieczycieli, więc pytanie, o ile jeszcze nosami dokładane przy na skutek wypadku borykamy się prawda z naprawami samochodu poza tym my Mind będą zwracać uwagę na to, chociaż może nie powinniśmy się akurat dzisiaj zagłębić temat prawda jak są szacowane zadośćuczynienie odszkodowania od, ale też brać pod uwagę, że tyle w inny tyle ile możemy samochód po wypadku desek gwarantem naszego późniejszego bezpieczeństwa nic nie możemy oszczędzać na tym po zdaje sobie sprawę, że powinniśmy doliczyć jeszcze koszty społeczne dodatkowe, które my czasami po prostu musimy musimy ponieść z tytułu tego, że samochód mamy naprawione pociąg zamieniamy na samochód lepszy bezpieczniejszy, po czym zdajemy sobie sprawę, że te są już zbity nie spełnia naszych oczekiwań EBI to też są koszty, które po oczywiście są to koszt indywidualne to są koszty u bezpośrednich uczestników wypadku drogowego inna, ale one takie są nam zależy na tym, że psy uzmysławia, że bezpieczeństwo jest na niebezpieczeństwo nas bardzo dużo kosztuje to co 1 rzecz inna prowadziła mnie pani, ponieważ wiedziała o tym, właśnie naprawianiu samochodów później wymieniamy ten samochód na nie powypadkowe no ale jednak ten powypadkowych, gdzie trafiają na różnych aukcjach dostajemy informację nie ruszamy bezwypadkowy jedziemy sprawdzamy co się okazuje, że jednak coś tam było uszkodzonego też tracimy czas też są koszty w jaki sposób społeczne, ponieważ to jakoś wpływa na późniejsze poszukiwania samochodów tej daty oczywiście, żeby się, tym bardziej skupia na tym, że po ile jest takich osób, które stać na wymianę samochodu, o ile takich osób, które mają odtworzone w jaki sposób samochód inni dalej jeżdżą, a stan techniczny samochodu jest też bardzo ważnym elementem czynnikiem prawda, który wpływa na nasze bezpieczeństwo inna na nasze bezpieczeństwo na skutki wypadku u nas po prostu tak mnie nie broni inaczej się zachowuje w różnych dziwnych sytuacjach na drodze ziemię z powinniśmy kłaść duży nacisk na to, że ABS koszty tłumaczy oszacowanie strat materialnych było jak najbardziej adekwatne do tego jak ten samochód jest niższa, ale musimy kłaść duży nacisk na stan techniczny pojazdów na to, żeby jeździć pojazdem bezpiecznym, które dobrze się zachować tak, jakbyśmy zakładali na drodze w przypadku jeśli z lewicy w przypadku śniegu w przypadku innego zupełnie zdarzeń już gwałtownie hamować to on wszystkie mamy już podmioty, z których zbierane są dane czy jeszcze we wrześniu możliwy, ale niech mi nie znaczy nie powinniśmy dać jeszcze zadośćuczynienia aha no ale tutaj jest tego nie dostajemy SC od ubezpieczycieli poszliśmy popsuł dalej korzystamy z portalu państwowego, który udostępnia nam treść orzeczeń, ale też praca bardzo żmudna mój zakład mój zespół potrafi przez te w tym roku akurat tego nie nie uczyniliśmy kot jest bardzo pracochłonna, ale tym razem nieczystymi pół roku intensywnej pracy przeglądanie tych orzeczeń i wydobywaniu informacji jako właściwie było chyba wartość tego zadośćuczynienia zadośćuczynienia w ostatnich latach znacznie wzrosły zresztą na to zwracali też ubezpieczyciele, kiedy sądy nie były takie łaskawe dla uczestników ruchu dla gości nas dla ofiar wypadków drogowych to się zmieniło bardzo na korzyść zwiększyła się świadomość sądów na tym, że UE, że te rekompensaty te zaś zadośćuczynienia muszą być o wiele o wiele wyższa inna, ale to trzeba też brać pod uwagę, że to są nasze takie prace bardzo badawcze, ponieważ wszystkiego nie ma w internecie na stronach skrupulatnie oczywiście dołączaną uzupełniane jest pewna trudność, dlatego że wiele spraw ciągnie się latami, ale noce też wskazuje prawdę, która funkcjonuje my musimy prawda bardzo pod górkę dziś na okrągło wydobywać takie dane, żeby mieć mniej więcej pojęcie o jaka, jaki jest poziom tego tego nazwijmy to w ten sposób tego bólu cierpienia szacowanego przez polskie sądy, które muszą ubezpieczyciele wypłacić nie zawsze chcą nam go dalej obciąża to też jest ciekawe jeszcze z powracającym ciągle rozmawiając o tych danych o interesujemy to podstawą jest oczywiście baza SEWIK system ewidencji wypadków i kolizji drogowej, którą prowadzi policja, ale rozmawiając wielokrotnie n p . jeżeli zdarzenie jest samochód z koleją, a jednak to zdarzenie jest wpisany jako zdarzenie kolejowe wypadek kolejowy tak liczy to również jest wpisywane w koszty tych zdarzeń, które mamy w tym raporcie tłumnie miernikiem w nie, dlatego że my mamy tylko właśnie zdarzenia drogowe tutaj nie mamy nie mamy zupełnie wyselekcjonowanych tych tych zdarzeń w 2 myślę, że też nie ma podmiotu, który byłby zainteresowany oszacowaniem później to krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego od dziś sekretariat krajowej rady UE poza tym ze my też w pewnych zabiegów dokonujemy neonami i gimnastykuje się, żeby oszacować te koszty, dlatego że spojrzeć na to zupełnie innej strony to kraje wyżej rozwinięte interesuję się tylko głównymi ciągami drogowymi 1 sobie sprawę, że w naszym przypadku i to i to narzuca prawo, żeby opowieść robił głównych analiza kosztów tylko w głównych ciągach drogowych na tej sieci ten mecz idziemy krok dalej, ponieważ jesteśmy specyficznym krajem, gdzie te wydatki poznał się rozlewa na całej sieci, więc to niech Żytko bezpieczeństwo na głównych ciągach ponoć to niebezpieczeństwo to stanie bezpieczeństwa na całym świecie, więc już poszliśmy krok dalej i troszeczkę robimy wycieczki w stronę w stronę poza poza Pakistanem o Unii i kierunków wskazywanych przez Unię, a mówić o wypadkach jeszcze kolejowych na dno, ale co pewien sukces na pewno tego nie robimy, ale będziemy do tego zmierzam to jest ciekawe, dlaczego nawet, jeżeli wypadek 1 na przejeździe kolejowym chociażby spowodowany jest przez kierującego pojazdem samochodem to nie zaliczają do wypadków kolejowych również spowodowane przez pieszego przez różnie to, bywa że na koniec wpisywane do wypadków komunikacyjnych drogowych tylko właśnie kolejowych nas stąd nie mamy też danych o zaliczenie na dobrze to dalej idziemy coś jeszcze dane były już muszę chyba przejdę do tych liczb, które pewnie państwo najbardziej interesuje ile to wszystko nas kosztuje to i tak będą też ornament koszty pogrzebów lub koszty usług transakcyjnych, bo to się wydziera do sądu są zupełnie tytoń są koszty hospitalizacji prawda tylko to są zupełnie inne inna pula kosztów Bernd i właściwie to to wszystko dobrze w 4 8 miliardów 200  000 000 zł to łączny koszt zdarzeń drogowych w 20 15 roku na zdarzenia drogowe proszę państwa to oczywiście są wypadki kolizje i wypadkach drogowych też mamy podział na fotel śmiertelne, a te, w których osoby są ciężko ranny lekko ranne drużyny, które wszystko inne składana to koszt wypadków drogowych to 3 3 miliard 600  000 000 zł koszt kolizji drogowych 1 4 miliardów 600  000 000 zł i musimy od razu powiedzieć, że kolizji drogowych tych, które odnotowała także policja, a nie wszystkich kolizji Łotysz jest o wiele wiele wiele więcej tak tylko, że w dni w poprzednim roku o 2 lata wcześniej, ale proszę zauważyć, że w oczy się poprawiło nam się wtedy bezpieczeństwo przed tak przynajmniej dawał statystyki, że było mniej mniej wypadków mniej ofiar ta struktura troszeczkę się poprawiła w związku z tym ogólnie nieznacznie, ale spadła nam spadną koszty wypadków drogowych, ale z kolei wzrosną koszty kolizji drogowych ENA rzeczywiście tu uderzył pan sedno to są tylko za raportowane przez policję kolizja drogowa, a Bóg raczy wiedzieć ile mamy też nie da raportowanych no ale tutaj właśnie te dzieci ubezpieczyciele to jest baza wiedzy na temat kolizji po tak to jest baza wiedzy tylko chcielibyśmy móc mieć szansę przekuć tę wiedzę na właściwie to informacje na analizę w zakresie kosztów no mam nadzieję, że nam że, że przejmujemy się troszeczkę i będziemy dalej jeszcze mamy siłę, żeby dalej walczyć o to, żeby zdobywać więcej danych nic dodać koszty trochę powiedzieliśmy, a na podstawie o tym w algorytmie, na podstawie których są wyliczenia jak to jest formułowany ten algorytm to są składowe tego matematycznego, ale do następnej części, bo był już zbliża czasach Golgotę, gdzie wzrost realnej będzie następny na zdjęciu skrót informacji przed nami Agata jeździ Kozłowska kierownik zakładu Ekonomiki Instytutu badawczego w wojsku następnej części opowiada algorytm, na podstawie którego są wyliczane te koszty zdarzeń zapraszamy, bo to jest powtórka to jest powtórka trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem Zdanowskiej dalej Agata jeździ Kozłowska kierownik zakładu Ekonomiki Instytutu badawczego dróg mostów raport koszty zdarzeń drogowych w 20 15 roku w poprzednich częściach dużo mówiliśmy, skąd dane są pobierane pod koniec drugiej części padło pytanie w ten algorytm, na podstawie którego są wyliczane te koszty to proszę bardzo algorytm jak to jest dane składowych tego algorytmu brzmi bardzo poważnie algorytm jest po prostu zwykłe zsumowanie ich kosztów o algorytm polega po prostu na tym, że punktem wyjścia dla nas struktura ofiar liczą koszty ogólne musimy toczyć się może to zrobić globalnie my sobie życzyć w jaki sposób weryfikujemy Al Gore polega na tym, że bierzemy po prostu liczba ofiar zabitych liczba ofiar ciężko rannych lekko ranny przemnożone przez koszt jednostkowy takiej takiej ofiary natomiast, żeby mieć to koszt jednostkowy zysk nic innego Woźniak to koszty, o których mówiłam wzięte razem dopasowane do odpowiednich osób jest ważniejsza za to ten sukces algorytm jest taki proste równanie z dnia dwudziesty trzecie, gdzie mamy koszty bezpieczeństwa w Polsce plus koszty bezpośrednie wypasu plus koszty pośrednie wypadków co nic innego etapu stosujemy natomiast rzeczywiście, żeby wejść na te koszty jednostkowe to muszę się bardziej na gimnastykować, a najbardziej skomplikowane Formuły, które pozwolą nam popsuć to wszystko oszacować, ale inne takie sama nazwa wskazuje to są koszty ogólne bardzo dobry czas wrzucam wszystko do 1 worka my z uporem maniaka chcą policzyć ile tym razem państwo polskie rodziny traci go później przechodzimy na bardziej nieprawda chwilę pechowiec skomplikowane może nie takie proste obliczenia, żeby wyjść na Warty życia ludzkiego UR w kontekście wizualny tą metodą kapitału TR czyli jaki jest koszt GMO to koszt państwa z tytułu Fernando Santos 1 osoby albo osoby ciężko ranny ciężko poszkodowanej to tak dawkuje łączne koszty wypadków kolizji drogowych w 20 1 5 roku w Polsce stanowił 3 % PKP w PKB w 20 15 roku wypadków drogowych, czyli tej Składowej 1 ze składowych wszystkich zdarzeń drogowych to 2 PKB w ich dużo strasznie dużo bardzo dużo, ale ludzie tak to się ze plasuje od 1,5 % do 3 %, czyli do 3 % dotyczyła również kolizji kolizje sama przez to, że jest bardzo dużo ich sama wartość pojedyncza nie jest taka w 100 % tak w aktach to jest procent natomiast inne w tym badaniu z 2 i 3 lata wcześniej zrobionego przeprowadzonego przez 3 lata wcześniej myśmy jeszcze doliczają to wartość życia ludzkiego bólu cierpienia co bez względu na to czy mamy kolizję czy mamy, ale to się pojawia, bo bardzo często możemy mieć nie być poszkodowani jest tylko kolizja natomiast mamy ogromną traumę powypadkową nie boimy się czegoś się inni i 100 0 niestety inne przekłada na nasze dna naszą jakość życia dlatego teraz ta wartość życia ludzkiego tymi metodami niematerialnymi zupełnie jest jest pies jest bardzo ważna, ale to nie tylko ból cierpienie osób, które uczestniczyły w kolizji czy po, ale rodzina najbliżsi ich tam zmieni się czasami całe nasze życie nasze zadowolenie, lecz także naszych bliższych po prostu obniża nam się jakość życia koszty jednostkowe koszty jednostkowe ofiary śmiertelnej to do 2  00 5  000 tak dobrze czytam tak koszt jednostkowy ofiary ciężko rannej 2  300  000 i tak jest wyższa, dlaczego koszt ofiary ciężko ranny jest większa niż śmiertelny wszystko jest prawidłowe więcej państwo kosztuje to jest okropne co powiem, ale więcej państwo kosztuje osoba ciężko ranna, dlatego że wśród tych osób oczywiście mogą się znaleźć osoby, która przez dłuższy czas były inne poza rynkiem nie pracowały, ale wróciły do pracy, ale wśród tych osób od osób ciężko rannych są osoby, która do końca są wykluczone społeczeństwa pozostają w UE na wózkach są niepełnosprawne pobierają renty i państwo, czyli my musimy ich utrzymywać czy ktoś po prostu robić w czasie układa oczywiście to są tak naprawdę oczyścimy liczymy koszty koszty aktualne, ale nie liczymy przecież kosztów tych osób, które w danym roku, które musimy utrzymywać prawda, a inna była ona ofiarami wypadku drogowego sprzed 5 6 lat nastał czas na to są wyłożone no i też koszty n p . o rehabilitacji szczerością mierzący aż tak, ale my tych kosztów nie liczymy w rehabilitacji, żeby dopełnić koszty jednostkowe koszty jednostkowe ofiary lekko rannych to z 2 6  00 0 ponad 2 6  000 koszt jednostkowy wypadku drogowego wypadku drogowego to jest troszeczkę ponad 1 000 000 zł koszt jednostkowy kolizji drogowej to 4 0 i pół 1000 zł do tego myśląc o tym czy te koszty wypadków nie powinny być zawyżane w kontekście oczywiście ostatnich zdarzeń wypadków spowodowanych przez rządzących w próżniowych w te wycenić jest spowodowanie taki moralny koszt spowodowania wypadku drogowego moralne koszt wypłaty spowodowania wypadku też myślę, że po to, się liczy pewne rzeczy nie o to, żebyśmy byli zakład Ekonomiki zadowolona, że takie rzeczy w Rumunii Turcji i ma co robić przez pół roku w Wonga traktujemy jako immisje jako pasję i o jesteśmy tej za plecami i czy netto po to, że z tego korzystać z niczym żeglowanie po torze wypowiedział się ludzie w tle to kosztuje Szanowni państwo tyle kosztuje może właśnie to zabrzmiało liczymy ale kiedy zaczęliśmy doliczyć wiele lat temu nikt o to, żeby liczyć ocenę efektywności inwestycji drogowych do tego zmierzam liczymy koszty jednostkowe koszty 1 osoby zabitej 1 osoby ciężko lekko rannych oto, żeby móc wykorzystać efektywność rozwiązań drogowych czy też mostowych to znaczy, że zastanawiamy się ile dane rozwiązanie ile wkładamy dane rozwiązanie i 1 1 ta inwestycja kosztuje, ale czy są korzyści społeczne, czyli budujemy pod nowe drogi, żeby było bezpiecznie o, czyli przeliczamy to na pieniądze, bo to jest bardzo dobrze od czytelne argument tak samo jest działaniem jednostek odpowiedzialnych za poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego jest nie tylko budowa, ale inne działania to co pan mecz ten temat, który pan podjąć bardzo ważne, dlatego że po nich zrobić analizę kosztów korzyści ile wkładamy w system działania bezpieczeństwa ruchu drogowego nie tylko budowy dróg, jakie skutki przynosi, ale również remontów dróg i edukacji samego systemu ADAC edukacji funkcjonowania wszystkich przed funkcjonowania policji ile wkładamy w funkcjonowanie całego systemu bezpieczeństwa ruchu drogowego, a ile co roku dane tych kosztów i czy to to są wówczas to co nam we ta różnica czy to jest na minusie czy też na plusie, jeżeli na minusie z Zacisza my jesteśmy stratni to znaczy, że dalej więcej Bernd Berg Mamed strat z tytułu powinniśmy te po prostu podejmować działania efektywne i po to, sięgamy po argumenty ekonomiczne po to, liczymy koszty i oto inne kraje korzystają z tego, żeby pełnić ewidentne wyniki argument, że działamy poprawnie, że przynosimy wam korzyści, a jest jeszcze druga rzecz, że społeczeństwo powinno być zainteresowane tyle płacimy na podatki od lewej pisze odliczenie odpowiedzialni za to, żeby podejmować pewne działania jest wykazać się udowodnić, że te działania przynoszą efekty te oferty najlepiej zbadać postać naszych korzyści społecznych, czyja Metraco z tytułu wypadków drogowych czy się czuje bezpiecznie czysto można przekuć na pieniądze widać można czy, jeżeli jest wypadek drogowy CEM inne rzeczy jak nie uczestnik tego wypadku też nie tracą, dlatego że służby drogowe działają opieszale i tracę 2 godziny wszyscy ci wszyscy tracimy ich denerwuje, toteż są koszty społeczne, których inne co prawda nie liczymy, ale jesteśmy w stanie policzyć TOZ nie mamy danych ze strony zarządców, ale mamy aparaty mamy koszty jednostkowe detaliczne święto to jest moje kolejne pytanie czy zarządcy dróg wiedzą ile trafi ona przykładną opieszałości przy działaniach podczas wypadku, ale też po n p. oczyszczaniu dróg po nie wiem czy wiedzą nie wiem czy to liczą inni chwalą się, że coś takiego liczą wątpię, bo to ma, bo takie rzeczy od razu by świeżo publicznie i pokazywali myślę, dlaczego upublicznianie no może też nasza mentalność jest inna, ale jeść zawsze wzoruje trochę albo podglądam kraje rozwinięte od nas jak n p. stany Zjednoczone czy Kanada Chiny czeka, a może przede wszystkim z kartą użytkownika ruchu drogowego, gdzie jest zapisane, że zarządca zobowiązuje się działać w określony sposób n p. w ciągu 4 8 w 2 4 Albert 2 4 godzin uprzątnąć drogę usprawnić przejazd Ber i tam są przewidziane różne różne zagrożenia zarówno zmiany pogodowe odśnieżanie posypywanie beret czy też właśnie usprawnienie ruchu w wyniku kolizji czeki z mostu wypadku drogowego, ale uczestnicy ruchu wiedzą, że ma, że mają prawo mają swoją kartę praw i mam takie oczekiwania w poza tym co więcej nie tylko zarządca wychodzi z inicjatywą i raportuje in co roku, że tyle wydaliśmy na takie działania, które przynoszą takie takie korzyści czy dobrze zainwestowaliśmy wasze pieniądze czy na utrzymanie sieci drogowej czy na poprawę bezpieczeństwa, chociaż tutaj popełniam straszny błąd, ale to tylko Londyn 2 SP ZO podkreślam utrzymanie sieci drogowej jest także bezpieczeństwo ruchu trwa najbardziej, a nasz mer rozumienie to jest tylko utrzymanie stanu technicznego drogi, a to jest to jest błąd kardynalny to rodzina dobrze to znaczenie zmian na utrzymanie sieci drogowej z utrzymaniem bezpieczeństwa komfortu przejazdu i t d . tak dalej udadzą się z tego po po części ich stan techniczny drogi ale czego zmierzam ze zarządca raportuje hut, ale społeczeństwo się pyta przepraszam tyle płacimy i ile wydaliście NATO i w Bojanie jest nasz pan zadowolony nie jestem pewna Szkot czy ta droga weź się dobrze da się my, więc jestem przekonany, iż ta droga mogłaby funkcjonować w tym układzie zupełnie inaczej jest na szkodę za długo jak jest remont był źle zorganizowane albo jest niebezpiecznie albo są opóźnienia są koszty kongestii za dużo spala Zaj jadę za wolno kolędę z ich okazji, ale jakoś zatłoczone koszty zatłoczenia czy to są koszty koszty eksploatacji pojazdu, które są zależą od naszej prędkości jazdy na torze w naprawdę chwyta się tak, ale nie tutaj chodzi o płynność jazdy tak zastrzegł, że kiedy szybciej ta toto to jest lepiej oczywiście jeśli chodzi o koszty czasu, ale wrócę, bo wpada już jakiś swoje ukochane tematy te koszty kongestii są koszty czasu koszty eksploatacji, czyli ile wydajemy na spalanie na zużycie paliwa i ile tracimy czasu w sieci drogowej e-myto wszystko jesteśmy w stanie dziś, bo zawsze policzyliśmy małe wycinane dlatego też jest w momencie wypadku drogowego na zły sygnał zostanie wyborcy powinni razem z obrzydzeniem i w stanach Zjednoczonych są do tego odpowiednie narzędzia są i niestety bardzo ważny temat, bo to jest właśnie też podstawa raportowania czy myśmy zapewnić użytkownikom powiedz, jaki stan na nowo, jeżeli zdarzy się wypadek nie oszukujmy się nie ma nie ma, żeby nie było tych strat ale, choć wybory były minimalizowane i ta potrzeba minimalizowania tych strat czasu to jest też w UE jest inny wychodzi od społeczeństwa, bo trzeba podkreślić, że kraje wyżej rozwinięte bardzo stawiają na społeczeństwo, bo sieć drogowa jest dla ludzi i to jest to jak ona funkcjonuje to ma funkcjonować oczywiście to jest gałęzi przemysłu tak dalej tak dalej Mehmeta najważniejsze jest, żeby był zadowolony uczestnik ruchu chroniony niechronione ich uczestnicy ruchu właśnie nam m. in. czystą kartę praw są świadomi tego, że mają pewne konkretne oczekiwania oczekiwaniem taki nie zdąży muszą raportować jak minimalizują koszty czasu, licząc to organizują się także remontami tak z objazdami tak się angażują do służby, żeby ci ludzie byli zadowoleni, korzystając z sieci drogowej właśnie, że ich o ten czas, choć to jeszcze trzeba dodać n p. koszty wynikające ze strat transportu jakiś towarów o wejście oraz, ale to już w domu czas leci strasznie zaraz będzie koniec jeszcze się zapytać o naszą świadomość właśnie tego co udział w poprzedniej części, żeby wszyscy za to płacimy pomyślę, że nie zdajemy sobie sprawę z tego tytułu, a dlaczego, ponieważ nikt nas o tym, informuje nikt nas o tym, informuje dokładnie tak pamiętam, że chyba w 2 00 3 w badaniu za 20 1 4 roku przeprowadzono w liście również takie badają właśnie tej świadomości wśród obywateli, że domy wszyscy za to płacimy tyle tak to było badanie właściwie na skłonność do zapłaty za redukcję ryzyka, ale to badanie takie dosyć specyficzne IR sen z badań Freya przeprowadzamy wynika, że to skłonność do zapłaty za redukcję ryzyka jest też zespół występuje z takim jest z edukacją z poziomem bezpieczeństwa w krajach wyżej rozwiniętych, gdzie to bezpieczeństwo jest zupełnie innym poziomie w krajach bardzo bogatych skłonność do zapłaty za redukcję z bardzo wysoka znaczy, że niczego takiego, że u nas jest bezpiecznie to w Toronto ja to jakby to poco w to inwestować nie ten świadomy, że się będą inwestować ceni sobie na niebezpieczeństwo ocenia swoje życie bije oczywiście jest także bogaty, więc dostanie więcej zapłacić, ale drugą składową tego, że są one tyle zapłacić to, że to świadomy, że istnieje zagrożenie w ruchu drogowym, a ja chcę zminimalizować ryzyko, bo życie dla mnie bardzo cenne Estonia kraj niżej rozwiniętych takich jak Polska właśnie podsłuchy są tego, że żal, że jesteśmy krajem niezamożnym to jednak ten drugi czynnik to droga determinant ta w derbach bardzo ważną rolę my nie jesteśmy świadomi niebezpieczeństwa w Berner mamy bardzo niski poziom wiedzy na temat w ogóle bezpieczeństwa ruchu drogowego na jej ślad za tym niestety nie jesteśmy skłoni w ogóle uczestniczyć partycypować w działaniach na rzecz poprawy bezpieczeństwa kapitał społeczny, ale o tym, już jest, żeby porozmawiać niestety, a przynajmniej nie dzisiaj pełnych porodem w 2 od jakiegoś czasu też chodzimy po głowie to z pełny raport koszty zdarzeń drogowych za 20 15 roku dostałem oczywiście na stronach internetowych krajowej rady bezpieczeństwa ruchu do ruchu drogowego też na bóle profilu Skołowanych na Facebooku także zapraszam do przejrzenia jak to wszystko się wylicza, jakie są te koszty cała nasza audycja będzie zaraz archiwum oczywiście także do pobrania i Agata jeździ Kozłowska kierownik zakładu Ekonomiki Instytutu badawczego dróg i mostów koniec już teraz prowincjusza niestety bardzo dziękuję bardzo dziękuję Zielona lampka Miga niestety musimy kończyć się również państwu dziękuję zapraszam za tydzień krzyż to właśnie do usłyszenia za kilka minut informacje Radia TOK FM to Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA