REKLAMA

Nadwozia samochodów też mają swoją historię!

Zmotoryzowani
Data emisji:
2017-09-09 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak zmotoryzowani oczywiście Jerzy Lemański historyk wieloletni pracownik muzeum techniki przemysłu w Warszawie dzień dobry, a może nowy pakt i to są państwa tak jak obiecaliśmy trochę odchodzimy od historii, ale w poszczególnych Marek czy modeli i porozmawiamy sobie, o czym w starszym, ponieważ pojawił się w końcu na początku dwudziestego wieku nadwozia różnego rodzaju tak jak nieraz mówiliśmy na początku przy tej motoryzacji no to taka, Rozwiń » jaka bryczka była, ale takie nadwozie no bo stąd dobrano wszystko, ale go nie było żadnej koncepcji na początku nikt po prostu ci, którzy projektowali samochody nie widzieli nie mieli żadnego pomysłu wobec tego co robi wybrali grecki, do których montowano silnik z motocyklami głowonoga, skąd mieli brać te pomysły na jakim była przetestowana no ale w końcu coś się pojawiło MO w ASO, a Ford tak tak wielokrotnie przez nas mówi Witold Czerniak to nowy marszałek może i w szereg nadwozi, które były popularne na początku dwudziestego wieku to nawet właściciel najpopularniejszej one dzisiaj nie funkcjonują nie istnieją sedan jako taki wyodrębnił się dopiero w latach czterdziestych zaczął uzyskiwać dużą popularność, a wcześniej były inne nadwozia bardzo popularne i ciekawość jest mnóstwo ja mogę państwu kilka panu wymienić kilka państw podejście takie naj naj najbardziej popularne obecnie jest zupełnie i przede wszystkim zaś mimo tego zupełnie inne nadwozia były popularne w Europie zupełnie inne nadwozia były stany Zjednoczone co jest rzeczą ciekawą zawsze nam się kojarzy zostanie złożony samochody są duże i krążowniki trans Europa preferuje samochody mniejsze proszę sobie wyobrazić, że do pierwszej wojny światowej było otwarcie, a dokładnie odwrotnie Europie ludzie kupowali samochody dłużej produkowano samochody duże nos Amerykanie specjalizowali się w tym w tym specjalizował się powie, że po drugiej wojnie światowej Fiat, czyli w samochodach mariańskich miejskich małych i ekonomicznych prostych, ale jednocześnie zawód, ale to nie jest to wynikało z tego, że jednak inne powody też, by w Europie, a w stanach Zjednoczonych Japonii, ale tak, bo n p. taki samochód tak dzieje takie nadwozie rany Bałut ciągle było popularne stany Zjednoczone jest potem zaczyna nazywano je Boogie jest, by miało kształt Bylicki, która była popularna w stanach Zjednoczonych pierwszy seryjnie produkowany samochód na świecie zawsze uczulam, że to nie był Ford chce tylko to był Oldsmobile tzw. zagięty fartuszek pierwszy samochód seryjny miał właśnie takie nadwozie model bliski był bardzo popularnej żyle oglądam ster n p. takie damy pani się, jakie z tych wizji suknia z falbankami zajeżdżały właśnie taką łyżkę do takiej bliskiej osobie zainstalował silnik Zamość 8 i powstał samochód i do nadwozia ramy Bałut było bardzo popularne na początku dwudziestego wieku w stanach Zjednoczonych, ale po 19 15 roku praktycznie już za zanikł zupełnie na tamte czasy jeszcze go pytam, bo but, bo to jednak ciekawe czy na tamte czasy z punktu technicznego, czyli wożenie komponentów wszystkich silnika oczywiście hamulców i t d . i t d. bardziej proste było używanie tych dużych wozów czy jednak tego amerykańskiego stylu Jelenia, ale to nie to nie miało znaczenia, bo nikt no powie złego łatwiej oczywiście łatwiej już samo za mocno zamontować duży silnik, ale pamiętajmy o tym, że amerykański silnik przeważnie to były małe jednostki Europa preferowała silniki potężny wielkie, a Amerykanie ograniczali się do 2 l więcej i to jest cała Europa regulacji Litwina większe silniki Jandy jest w momencie, kiedy samochody były dojrzałe powiedz mi tuż przed pierwszą wojną światową, bo 1 9 wieku to było zupełnie co innego Amerykanie mieli jest właśnie do drugiej nadwozia Torpedo, które zdominowało, że stany Zjednoczone Ka bardziej limuzyna Torpedo charakteryzowało się czymś co obowiązywało i obowiązuje prawie do dzisiaj mianowicie po raz pierwszy samochód miał 1 poziomą linię pod oknami jak teraz jest wyobraźmy sobie z przodu sedana z boku sedana prawda w gdy jest maska silnika potem są drzwi, które ma mniej więcej co prawda od lat 80 trojga czworga takiego trapezu i dla nas to podwyższa się tu zasadę upadek samochodach jest wyższy chodzi o to chodzi o ary aerodynamiki, ale mimo wszystko jest to przeważnie linia prosta od początku samochodu do końca samochodu co prawda u nas teraz w samochodach pochyła dawniej bank Chin i pierwsze samochody właśnie z takim nadwoziem nazywał się Torpedo z tym, że one nie miały dachu metalowego były albo osłonięte albo miały dach i 1 8 na słupkach i z przodu posiadały szyby w dokładnie tak właśnie wyglądał Ford model te, które to Ford mógł jej bis dachem mógł być bez dachu i to nadwoziem Torpedo było bardzo popularne w stanach Zjednoczonych i Amerykanie pierwsi doszli do tego, że inni, a drzwi powinna być na tej samej wysokości Solino, a dlaczego, a autorzy nie zaznaczają po pierwsze, względy estetyczne imponuje wreszcie samochód od oburzał się od dorożki Okaj prawda po trzecie lepsze wykorzystanie miejsca w środku stałe miejsce silnika z przodu, bo wtedy Aue dawniej bigosem początku konstruktorzy nie wiedzieli, gdzie w silniku myśliwca 1 z sali pod podłogą i niską lub inni z tyłu osoby już nie będą natomiast przy Toropolu wreszcie pojawiła się ta wydłużona maska z obu to co jest charakterystyczne dla wszystkich samochodu do dnia dzisiejszego, choć jak dzisiaj coraz bardziej realne szczególnie w Radawcu osobę rakiety z vana k, a maska zanika, a w Europie w ogóle tymi kategoriami wtedy jest nim śladu ani nie myślano w Europie w Europie były 3 nadwozia najpopularniejsze przede wszystkim na ławie vis-a-vis no ale to da GU chodzi o to tak zdecydowali się skierowało się drugiego rzędu siedzeń, a dlatego, tak więc bardzo nerwowi, gdzie jest nowi radni wzięli się na Sycylii w pierwszym rzędzie siedzieli tyłem do kierunku jazdy dlatego też pierwsze posiedzenie musiałoby troszeczkę niższe od tego drugiego się, ale do niego związane z powodu z pojazdami spory z powodziami konnych na dnie, ale było nawet gdy w poligon test trochę, dlatego że były takie błędy bydło bryczki, gdzie się właśnie się działo, ale sami pasażerowie, a już były też takiej niedzieli Palmowej pasażera Ano tak, bo Wisła Mateusz Masternak zadziwia za dużo tak tak ma padać oczywiście to nadwozie vis-a-vis było bardzo popularne, ale to tylko 19 wieku odznaki zniknęło gdzieś tak w połowie lat dziewięćdziesiątych dziewiętnastego wieku zostało wyparte przez nadwozie trudno to on Suski staną na baza francuska mówiliśmy o tym, by dowiezie mnóstwo w tamtym za 1 lat to nowe rozmiary i francuskie oczywiście na wodzie toną u nas popularniejsze mówi, że to było nadwozi dla zakochanych samochód dla zakochanych dlaczego, bo ono miało w pierwszym rzędzie siedziało się tak jak dzisiaj w samochodach Prada kierowca passata Lech, ale w drugim rzędzie siedzenia były usytuowane bokiem do kierunku jazdy, czyli pasażerowie siedzieli bokiem do grona gwiazd Pafos po soborze cisnął patrzyli z obozu siedzieli naprzeciwko siebie dlatego tak się mówi Adam Godziek dat, a wsiadało się co ciekawego, a skoro siedzenie głos, bo u nas nie mogą być blisko drzwi były z tyłu one się otwierały od tyłu tak jak i nie wiemy w Nysie dawnej badacze ci bodaj dostawczym samochodem trwa taka dzisiejsze podziwiali ich aż do powiem szczerze pan powiedział, że to był samochód dla zakochanych to myślę, że fotele były tak marzec nabory na kolana chronią wzrok w gotowy dopiero dla zakochanych była inna czas na mnie zwalają z logo nadwozia to ono miało bardzo niewygodne fotele z tyłu i małe i rzeczywiście ma w MF to było drugie tak mówiliśmy vis-a-vis łowiliśmy do tonu, a jeszcze w double phaeton podwójny tato to jest jednak Boże, które zdominowało oraz wizja Micał 19 wieku w Europie podwójny za tym, aby po to, po prostu 2 rzędy siedzeń praktycznie takie same jak dzisiejsze prawda byli wszyscy jadą po quadem do kierunku jazdy z tym, że siedzenie z form jest troszeczkę obniży się, że jest już wyżej i to tylnych siedzeń przeważnie jest nie posiada dach oraz stan rzeki oczywiście, który składany rugby rozkładany, ale dach i chroni tylko pasażerów był to też mówiliśmy, że kierowca to tam sobie wynajmowane, ale lont musiał być żal oczywiście jest to jako ciekawostkę panu powiem nie te mówią, że nie jest do 19 1 5 roku zupełnie, gdzie były popularne nadwozia typu coupé nikt nie chciał kupować takiego nadwozia, bo kupę to było po prostu samochód dwuosobowy, a żaden właściciel samochodu nie chciał siedzieć koło kierowcy albo po prostu nie chciał prowadzić właściciele samochodów nie prowadź marsz oniemieli, jeżeli kogoś, bo tak to samochód tak prosto w taki mały, ale z drugiej NATO wiadomo, że kierowca wtedy był troszeczkę niżej usytuowany jest po jeździe w drabince do właśnie od woli drabince społecznej kierowca był dużo niżej, bo to był kojarzyło się stąd też mówili o tym, szofer prawda pokazówkę z dopalaczy wobec tego aktu szofer Bartosz kojarzyło z brudem sadzą i wszystkim wora zwanego Zająca to nie jest oczywiście ono swój strój w początkowym i ubiór kierowcy byli wygląda tak jak dziś ubiór kierowcy tylko wtedy to obok osób, które było odporne na jakiś tam zaburzenie i t d . bo wielu kierowców obsługiwało kościół stał się wtedy było bardzo dużo samochodów parowych dlatego też nadwozia coupé zupełnie nie były popularne jest dopiero po 19 1 5 roku wtedy zawsze ludzie sami ich liczba ofiar już na dalsze weszła masową młodych zgodzili ale kiedy motoryzacja już Gminny była pasją wielu bogatych ludzi i mniej jazda jako pasażer tylko prowadzenie samochodu tak to wyglądało, a to, kiedy do kupy się w 1000 piętnasty rok Salt przytoczenie nie nie wiązało jednak z tym, że też się wykształca już coraz bardziej rajdy samochodowe i te samochody bardziej sportowego charakteru też nabierały Jakuba zawsze jest tak, że w pierwszej kolejności coś jest sportowe, a potem wchodzi do masażu używa, chyba że pana ABS czy jakieś tam udo go doskonale SP i t d. to wszystko były rzeczy, które najpierw pojawiały się w samochodach sportowych, a dopiero potem normalnym użytkowaniu w bowiem eksport motoryzacji to jest nie tylko sam sport jako taki artysta pole doświadczeń obroni warsztaty i też bardzo one tak samo jest jak wiele rzeczy, które codziennie zdarza, że używamy pojawił się najpier w w astronautyce powiedz tak popularny bardzo popularny środek WD 40 to jest rzecz, która została wynaleziona przez Amerykanów na potrzeby rakiet kosmicznych, bo to wiarygodność, bo stosowane rakieta Golba patelnia to ono naprawdę to wszystko to jest poziom wynalazki, które kosmiczne wynalazki, które potem przeszły do ulg dla dożycia codziennego dalej tzw. faza wysoka produktu później stanął bowiem lusterka samochód przecież lusterka samochodowe pojawiło się najpier w w sporcie dawniej samochody sportowe, bo mówimy teraz Azoty coupé i tak był kierowca był pasażer sam ocenić, dlaczego tylko z tego powodu, że pasażer informował kierowcę co się dzieje zdjął koło Dębicy uważa siebie z lewej, a trzeba było zmniejszyć ciężar, więc do lusterka wprowadzono dochodzi i 4 i winnych nie ma etatu to urok, ale wprowadzono wprowadził do jej pewien kierowca takie lusterko i ono było nie zboku tylko było nad oczami to, że zbiory tak jak byśmy tak jak dzisiaj 17 lutego tylko bezpośrednio nad kierowcą w samochodzie był włoski dzięki temu ten włoski samochód dłużej w jego samochód mógłby grać i to z tego wprowadziło ogromne zmiany w Ostródzie samochodów sportowych czy doszło do tego podróże były mamy samochody bolidy Formuły 1 30 od osób kolejne pokolenia aż doszło do samochodu z małą ciasną kabinę gniew obrazę pan jak ciasno jest w kabinie samochodu Formuły 1 to jest to jest, toteż oswaja ich jedno ale, ale te samochody właśnie jak były lżejsze i że lepiej i stąd się wielu lusterka potem dopiero lusterka przeszły do samochodów osobowych z tym, że też nie było lusterek bocznych tylko lepiej było lusterka wewnętrzne, które wcale dobrze nie funkcjonował, bo tylne szyby były małe w ten zdobył na takie wysokości w lusterku wewnętrzne lepiej się sprawdzało lepiej spełniał swoją rolę, jeżeli było zainstalowane na desce rozdzielczej na takim pałąki niż na Górze pod sufitem wiele przedwojennych samochodów miało lusterko wsteczne na desce rozdzielczej w, a tak się zastanawiam, bo mówiliśmy kiedyś w którymś odcinku o tych zmianach, jakie zachodziły w szybach samochodowych czy właśnie w pewien sposób niektóre nadwozie nie były wymuszone właśnie przez to zmianę ne wprowadzania nowych barwach i w bardzo mądra bardzo dobra uwaga oczywiście w trybie, lecz na przestrzeni 100 lat mówiły o nowoczesności mody żaden inny element samochodu tak nie informował dokładnie z jakiego okresu jest samochód jak szyby krzewy w trasie pestki zmieniło trasy przednie reflektory dosłownie są to system lata jest zmiana tendencji jak mają wyglądać przednie klosze, a zaczęło się od momentu, kiedy technologia pozwoliła na wierzbie nie tylko ta pamiętajmy, że mniej więcej do 2 dwudziestego roku od 19 9 8 miej, więc dziewiątego kosze musiały mieć do swoich dosyć monotonnych kształt z racji tego, że były inne materiały inne żarówki i to wymagało obligowało konstruktorów mogą podskoczyć na ulicy wita gości natomiast po dwudziesty roku przez wszyscy widzimy, że te głosy są nie są dawkowane prawda i maju dziwaczne kształty i ta moda na głosy tak popękała jej konstruktorów ze jest to w tej chwili 1 z podstawowych elementów samochodu który, który jest jego takim podpisem węzeł konstruktorzy mają ambicje, żeby zabrać wszystkie znaczki z samochodu, określając markę i zebry wpływ potencjalny klient wycięty rozpozna, jaka to Marka dawniej miało to Peugeot prawda, bo jak ta zakończyła się też bardzo dobre wieści ledwie się zajmować, ale wcześniej peugeota takie etapy Novatek stał tak stał w no ale przeważnie przeważnie wszystkie marki miały w tej chwili światła to są okrągły świat w modelu 1 2 5 zł gwarantowały one wynikały, tak więc jej kloszy i hybryd to są właśnie tylko wykład od niedawna, a szyby od od od samego początku, kiedy te szyby były w modelu Torpedo n p. gdy były do siebie takie, że były uchylne i przednia szyba składała się z 2 części i tak główna część Dolnej Górki i laguna była uchylana dzięki temu wpadałem tam powietrze było więcej w Belgii tt po szybach w podejściu pojawił się w panoramicznym prawda, czyli gięte szyby to się na to w latach ich zdefiniowane na Górze i bardziej łagodne zginęła, ale w ogóle przyciemniane teraz jest moda na te przyciemniane szyby w tym gwiazd takich mamy ambiwalentny stosunek, bo wizualnie samochód, ale nie wygląda dobrze, żeby była zdziwiona druga połowa z miasta najlepiej było, żeby obie części były przyciemnione, ale przepisy tego tego zabraniają tego zrobić taniej jest koniec czasu na dzisiaj drodzy państwo tak to była historia nadwozi w skrócie oczywiście w przyszłym tygodniu mam propozycję, żebyśmy jednak powrócił do nazewnictwa tych samochodów jednak było, bo mówiliśmy przy okazji oczywiście peugeota Reno innych, ale to jest jako zmieniamy ten wątek też też będzie ciekawe nazewnictwa no i oczywiście Marek no i modeli tego wszystkiego będzie się łączyć także na dzisiaj będziemy mówić dziękuję bardzo do usłyszenia do wyrzucenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA