REKLAMA

Po co komu sztuka? Grzegorz Klaman gorzko o polityce i "sztuce"

OFF Czarek
Data emisji:
2017-09-11 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwa była gościem jest Grzegorz Klaman rzeźbiarz artysta performer animator życia kulturalnego aktywista, ale też prof. Akademii sztuk pięknych w Gdańsku dzień dobry dzień dobry poprzednio w Poznaniu spotkaliśmy się dzisiaj w Gdańsku z Hayem w maju mierzyli się nie mylę ukazała się taka publikacja znajomi znad morza, która była też zapisałem się też kolejnym etapem wystawy, która najpier w w Gdańsku potem mecz we Wrocławiu odbywała się i przy okazji tej Rozwiń » publikacji i wszyscy sceny powiedzmy trójmiejskiej artystycznej ukazał się interesujący wywiad prof. Wojciechem zamiarom, który wspominał lata osiemdziesiąte początki zarazem do takiej fragment o tym jak różni artyści z różnych wydziałów poznawali się rzeźbiarze Grzegorz Klaman Janusz taka kciuki Kasiu, Jóźwiak Moskal to ja namawiałem Klamana, żeby zaczął rozmawiać z Kowalczykiem potem każe Kowalczyk czytał odczuciem tak la Manchy tak jakiś potworność ja czytam bajki robotów science-fiction w jakiej potworności czytał Klaman dobre dobre pytanie w owym czasie czytałem Jolanty Banach Chinese szczeliny istnienia to była moja pierwsza istotna lektura dotyczącą cielesności, bo nie mówią ci tych lekturach, które tam zresztą konsul związanego można powiedzieć, że to byłą obowiązkowe repertuar, który szansy przyswoić nierealna co z zasady przyswajania nowoczesności może tak czyta Wittgensteina jeśli chodzi o teorii sztuki n p. 3 w owym czasie pisałam pracę w osiemdziesiątym piątym la la land artu chyba 1 z pierwszych prac wszystkie źródła muszę tłumaczyć, że z literatury amerykańskiej, bo właściwie w Polsce nie było land artu no i to on właściwie ten land art poprowadził je poprzez brak Czaniec i przez taką od 3 LO odwrócenie tej fobii wobec cielesności mięsną ości bio logiczności Bona pierwsza próbowała odczarować taki tako taki wstręt do mięsa do ciała do tego co umiera gnije co wydaje się, że traci swoją istotność konają przywróciła poprzez troszkę inną perspektywę, bo eschatologiczne żonę w jak widziała tutaj gra wciąż nam w ten taki mecz to metafizyka mięsa tak Janusz zobaczyłem w jakby inną meta tego mięsa, ale i tworzycie to była taka London istotna, że tak powiem istotny przyczółek do myślenia o sztuce robią partie o sztuce ciała o tym, jaką funkcję pełni w ogóle sztuczek czy to są te potworności Klamana z lat 8 0 lat wygląda trochę w w pewnym momencie zaczynaliśmy rozmawiać o tym dlaczego słuchamy Beethovena, bo chcielibyśmy posłuchać Holdera czy dojdzie amerykański Frączczak czy DAF no i Klaman trochę z obrzydzeniem, a to wreszcie nowością zdejmował swoje płyty z muzyką poważną układu na swoim bardzo dobry gramofon nie to trochę podrapany płyty, które żeśmy od znajomych kupowali hektolitry potu ktoś kiedyś powiedział, że wspomnienia po co to czysta fikcja w 3 setach opowiadać chcemy ja wydam książkę pan wydać książkę każdy napisze co zechce nam to było akurat odwrotnie klasyka bardzo cenię zawsze ceniłem i bardziej Bacha niż Beethovena, a zwłaszcza dla złota Imperial Tobacco Aguirre, czyli preludia Nana klawesyn i na fortepian solo bawmy się nie zestarzał i nie zestarzeje, ale akurat odczyn pH on o tym, pasą się tutaj Wojtka mogę tylko powiedzieć też było troszkę odwrotnie to ja przyniosłem Holgera Czekaja to było moje odkrycie, bo tam koleżankami do przywiozła z Londynu są nowe czasy było dziwaczne no bo kto tam przywoził płyty czarne jest jak winyle osiemdziesiątych początku tam nie wiem, który to 8 0 któryś piąty raz czwarty jacht zderzył się pojawiały płyty kompaktowe pierwsze tak, ale tylko to było także AW latach do tych miałem wtedy chyba paszportów mecz gwiazd nie było mowy to nasza koleżanka z pracownią otrzyma dziecko do szajki, która miała rodzinę i za granicą na nas postrzegać ciekawostki, które przywoziła i ja tam wyszarpnąć sobie DAF, który dzisiaj lubię posłuchać na schodach szukaj czerwone lampy i 3 niszową jakoś muzykom po prostu to jest taka muzyka właśnie polityczna zaangażowana najprzyjemniej, gdzie pracownik zainfekował je na to czerwonki, a druga to była pracownia grafiki i gdzie też właściwie w rytm przeboju prawie się zrobili z tych osób z tej muzyki HR co zabawne, ale w IATA hymnu z tego nie robiłem ale, ale było to na pewno inspirujące i cienie na zabieg Grey zabawy przy przywódcę tylko w dno w jaki sposób do zaangażowania albo się i jest jak widać tam zakorzenia ją pod oczami w podstawie od początku, czyli na studiach albo nie Alka albo ci ludzie potem to robią albo nie robią nam, że są to, że pozbyto się państwo zauważyć, kto liczył się zajmuje i w jakim jakie to jest to kontinuum zainteresowań tak, czyli że jakaś doza rebelia Gucio Kaja 3 jedno DAF wiadomo jedno z pierwszych wielkich kampanii gejowskich kapel no musiała działać inspirująco tak na taki, że dzisiaj toczy się słuchali Panka, a i jej i tańczyliśmy pogo w galerii wyspa niedaleko tutaj na rybnickiej jako taka taki właśnie rodzaj moda to da z dołu taki bardziej futurystyczną industrialne, a tak to w 2 2 spoconych facetów w rytmicznie po prostu Dance Mussolini na start tak dokładnie więc, więc na to to było fajne to w tamtym czasie to, bo to było Super no, jakby taki rodzaj podkładu do naszej smutnej po stan wojenny w rzeczywistości nie w Halle, ale muzyka przenikała się, że moja muzyka w latach osiemdziesiątych to przenikała zakłamana full, ale i zaciekawił, gdy ten wątek literatury, bo przecież literatura po pierwsze, że chyba by dużo trudniej przenikała dziś muzyka, a po drugie, bo też w innych językach, tak więc trzeba było po pierwsze, zdobycia po drugie, zrozumieć przełożyć podzielić się jakoś dokładnie tak tak zgadza się czytając te nasze biblioteki nie miał całkiem niezłą bibliotekę z liceum Kenara przeto powiedzieć, gdyby nie ona to pewnie byłbym, gdzie indziej, ponieważ jeździłem z nowego Targu do Zakopanego o prawie 30 kW dzień dzień notowań musiałem Miami literatury SEL poglądami czy tamci miał zawsze czas na to i popołudnia siedziała w bibliotece, która ma zasilane naprawdę dobrymi wydawnictwami z Zachodu mieliśmy niezłą bibliotekę pewnie nadal jest no to sam walcz ten fakt, że to literatura nowoczesna współczesna była poprzez Kunst forum marki forum czy takie podstawowe pisma amerykańskiej czy europejskie, które myśmy mieli na bieżąco 3 jedno student mógł sobie to nie mogłem pojechać na dokumentalną to przejął go sobie poczytać o dokumentach czy obejrzeć i tak samo Landart, który dowozi mnie zafascynował już na studia, bo to pierwsze prace na Lubartowskiej 2 0 8 02 03 . rok w kamieniołomach w Pińczowie o 5 czas to była taka baza plenerowa o Państwowej wyższej szkole sztuk plastycznych 9 lat rok rok jeździli tam leczona na takie właśnie działania rzeźbiarskie giardia bardziej instalacyjne Lenartowski działania i Thomas właśnie bogata literatura są dobre źródła do swojego sąd pracy pisemnej opisałem taką próbę taką rzecz o wolontariacie, która się nazwa archeologia odwrotna kierowała taką taką bazą teoretyczną do tego co robi się na wyspie Spichrzów, która teraz się, który ładnie modernizuje budujemy, ale wówczas tak to była dżungla i tam było taka dzika dzika zapomniana część to mówiąc ładnie to pan ma namyśli no w tym sensie, że ona robi się z tego po prostu taka przestrzeni lat zorganizowana w sensie do takiej broni jest pan typowym tam dla ludzi nie zostaje nam jak już 3 może prowadzić rzetelną Cypr północny jest takim kultowym fragmentem wyspy Spichrzów do pociągu taki pusty jej cena to cały czas była ta wizja, że tam powstaje coś niezwykłego także powstanie coś dla jakości koniczyna architektura kultowa knajpa rządowa w Czechach na faktach nos jest kultowa tam działa się prawie 1 5 lat, więc od osiemdziesiątego ad 10 05 . roku praktycznie na non-stop tam jakieś wydarzenia się odbywały dalej mamy dziś uda nam się wydać na ten temat książkę, żeby jakoś zabrać do kupy, więc cały czas tam i wokół tego krążyły różne pomysły na to dlaczego przez puste, czego taka dziura w ziemi prawda i t d. w ogromny wysiłek, żeby tak widać dofinansować to w SP w ogarnąć no ale oczyszczona będzie tak ogarnięcia no tak jak czołg z jak ja się miasto rozwija tak jak jest poziom jego nowoczesności w jaki sposób jakoś te, które tu widzimy proszę się przecież widział pan czuć nowoczesność pan zobaczy tu proszę do mnie zadzwonić dobrze, więc nowy mer wtedy liczyliśmy, że mogłoby za pomocą właśnie takich ludzi jak artyści architekci i robi się kiedyś tak się nazwał projekt wyspa pierwsze międzynarodowe warsztaty w przestrzeni publicznej chcą krajów bałtyckich, bo wtedy się odnosi się jak do takiego poszerzonego lokalnego kontekstu przykra bałtyckich pierwszy list napisaliśmy do prezydenta w dziewięćdziesiątym czwartym roku życia to wyspy zaopiekować się tam to jest jakby z mityczne kultowe miejsce w oczy bez skutku nie teraz oczywiście to już jest tylko rynek rynek biznes kapitał po prostu sobie to przestrzeń przejmuje nie znała się do do rynku biznesu kapitał powrócił po informacjach Radia TOK FM informacje o 11 20 już za kilka minut Grzegorz Klaman rzeźbiarz prof. Akademii sztuk pięknych w Gdańsku jest państwem i goście wracamy po informacjach od studio Grzegorz Klaman prof. Akademii sztuk pięknych w Gdańsku rzeźbiarz artysta kurator animator performer długo, by pozwalać nazwisko znane wszystkim teraz taki fascynujący okres wydają się w Polsce, bo oto ekonomiści łapią się za głowę mówią ojej co żeśmy myśleli w pod koniec i osiemdziesiątych na początku dziewięćdziesiątych, skąd te nierówności architekci rozglądają się ją ojej ojej, a co myśmy myśleli przecież to jest tak brzydko jak to się stało profesorowi mówią ojej ojej, a co nam chodzi po głowie, skąd to pokolenie tych nie do Łukowa nie do redukowanej my ludzi i tych ludzi o przeciwnych poglądach i t d . i t d. artyści Grzegorz Klaman siedzi mówi kurcze te lata osiemdziesiąte, o których rozmawialiśmy wcześniej te wspaniałe idee i to wszystko, a dzisiaj co pan mówi ojej ojej mandat to były czasy, kiedy myśmy dopiero łapali oddech tak myśli się dopiero budzili jej i bieżące działania pamiętam przestrzenie publiczne to było 80 02 03. linię ognia na Motławie zamarznięcie rysunki na śniegu szkolnymi kolegami Kowalczykiem zamiarom taki Jan Nartowski taki aktywizm nie za pomocą sprejami graffiti, ale właśnie takie można powiedzieć czasy to upraszcza dobrym paskudnie, ale na takie pliki instalacyjne graffiti polityczne tak czy takie coś co znika rysunek na śniegu zniknie ogień zniknie prawda, ale to, bo taka interwencja wciąż szalał totalnie potworną rzeczywistość stanu wojennego, ale po to, że miała się narodzić jakiś jakaś rodzaj jakiś rodzaj świadomości, a przecież myśmy nie zostali w pakiecie od nikogo niczego jak przyjechałam do Gdańska to było smutne ponure miasto w latach 80 nie było żadnej galerii sztuki współczesnej nie ma żadnej nowoczesności i 1 galeria była Państwowa galeria sztuki w Sopocie i my tak naprawdę to, powołując galerii wyspa na właśnie czasie nazwą galeria rotacyjna robi się akcja fortach wpły w na zamarzniętej Motławie dziś w krzakach, w jakich na w barakach na ulicy Chmielnej n p. apotem też też właśnie w takim zdegradowany w terenie w ruinach na wyspie Spichrzów tak to wszystko były takie tereny opuszczone baraki w trzecim okresie przejściowym prawda no bo to był schyłek PRL -u pojęcie własności pojęcie czy ta przestrzeń jest miasto czczona jest kogoś jakich firmy nie wiadomo my się tam chodzili działali przyjechała milicja na to co odciąża artystów, ale nie bardzo się z garażem, bo nikt jeszcze nie wiadomo co z nami robić tak na, dopóki nie było to stricte antysystemowe, a było tylko osób wersję zmian systemowych nie byli z tego w stanie zdekodować prawda jakiś zestaw na wyspie jakichś dziwnych instalacji spotkań mityngów i t d . ale to przecież tak naprawdę miało wykluczyć taki, bo takie poczucie świadomości kim jesteśmy po co to robimy tak niepojęty chaos z taką lekką nutką goryczy, że właściwie ja mam wrażenie, że na skutek jako zatoczyła to jakby Kołodzieja po tylu latach mogę powiedzieć, że niewiele się w szerszym zakresie, że te nasze wysiłki zamieniły się takie dekorują decoroom kapitału dekorów polityki biznesu, że to co było sztuką mogło być sztuką zaangażowaną świadomość polityczna zostało rannych zostało skompensowane do takiej właśnie dekoracji festiwalowego do kolejnych rzeczy, które są akceptowalne i niegroźne i wreszcie możemy sobie puścić zaś buchnął fajerwerki, bo one muszą być żeby, żeby ludzie się cieszyli, że było widać, że miasto pracuje, że miasto jest aktywna, że miasto zaprasza, że miasto wchłonie każdego turysty i zaoferują każdą bzdurę, a po co komu prawdziwe zaangażowanie to co komu trudne pytania i taniej jest adresowany do żadnej formacji politycznej to jest adresowane do pewnej mentalności każdego z polityków z każdej formacji z każdej generacji od tych młodych, którzy kiedyś byli wśród tak powiem przeci w komunie przeci w systemowi sami ten system, aby zbudowali od zera właśnie bez tej krytycznej świadomości gdzieś po drodze zagubili kulturę sztukę, bo po co do czego nam polityków, którzy mówią, że sztuka kultura po co to komu nie przysporzy im to, aby wyborców prawda noża z 1 strony mamy polityków i tych, którzy Dacia dysponują przestrzenią i środkami z dotacjami, a z drugiej strony mamy artystów co się stało z artystami, kto zabroni im, że wypowiadać się krytykować komentować zgadza się patrzą Jerzy sam pan artystą sceniczne wierzy pan pisał tak oczywiście może pan to artykułować takim dotacja może być ono, bo można w necie zawiesić każdy rodzaj działalności, ale proszę wyobrazić, że buduje pan skomplikowane kosztowne instalacje, które wymagają wiedzy matematycznej chemicznej biologicznej Robotyczny technologicznych pochłaniają środki trzeba to zbadać wyprodukować poddać eksperymentowi sprawdzić, bo odkrywa pan coś, czego nigdy, że wcześniej nie było się także to po prostu tak może sobie tylko zawsze w garażu zrobić tak pewny prototypy pewien rodzaj poziomu prototypowa naciek spore notowania tak, ale ile pan w Libii, by tam 4 0 lat prototypową w garażu na silne gumę do życia na nie stanąć musi pan wyjść tej fazy prawda musi pan albo sprawdzić zmierzyć się z kimś zmienić skalę prawda wejść przestrzeń bez tego się nie da zrobić jak pan powiedział, że nie nie wejdzie pan przestrzeń czyli, żeby krytykować system czułam wsparcie systemu systemy tak na pytanie jaki, jaki rodzaj wsparcia, bo jeżeli zakładamy system demokratyczny, którym przez, mówi że możemy to mamy prawa do pewnych rzeczy prawda i one są immanentnie, jakby nasycone kryty krytyczną ością mam prawo krytykować system, który jest, bo biorę to za taką, jaki rodzaj odpowiedzialności nie chce być na zasadzie pasożyta, który bierze nie ma to dzieje się tak żebrać mógł się daninie to nie nie myślę, że to takie takie postrzeganie, że to artyści goście, którzy tam biorą nie tylko się sobą zajmują prawda no bo bombą, bo mogę tak bo, bo system ich tu karmi, bo my środki publiczne im dajemy oni są niewdzięczni są wredni prawda i t d. być może tacy też, ale podstawą tej wolności jest to, że oczywiście mam prawo, bo tylu latach pracy i społecznej artystycznej nie być pozamiatane, dokąd nie być lekceważony nie być pamiętany przez polityków przez system przez miasto, w którym pracuje 3 0 lat, które potem i tak kupiłem rozwiał moje rozwiązania, bo to co robimy jest własnością wspólną, jeżeli w Puszczy projekt artystyczny pewną ideę w eter prawda to przecież też nie kontroluje nie podpisze umowy o działanie ściągam tantiem w tak pewnej idei, które się rozprzestrzeniają się bać, bo to są mam nadzieję, że on poświęca taki ładunek krytyczne, że wyzwalają, jakby to poczucie, że mamy tworzymy pewien rodzaj świadomych i twórców świadomych odbiorców w dno tutaj tutaj ocenimy to sami tak jak, jaką funkcję pełni w naszym życiu sztukę współczesną nie oszukujmy się znikomą ta osób czy podmiotów środowisk, które nie mają takich postulaty, które wymagają interwencji jest sporo na nic tylko niektóre z nich udaje się zdobyć wsparcie ostatnio widzieliśmy ogólnopolskie wsparcie związane z tymi ustawami zawetowanej przez prezydenta tak okazało się, że pewne idee związane z demokracją jednak wciąż mają swoich zwolenników tak może powiedzmy wcześniej festiwal Malta w poznański festiwal Malta, który stracił część dofinansowania znowu, a ludność cywilna stanęła i wsparła pan teraz pytanie brzmi komu uda się przy pomocy narzędzi medialnych ładnie tę swoją sprawę przekazać wypromować tak zachęcić Czyżby znowu trochę wracamy do takich narzędzi PR-owe komu uda się przekonać obywateli, że środowiska, że ja potrzebuję wsparcia w rejonie staną na rozkaz dadzą pieniądze albo ne albo powiedzą tak to jest ważne podzielmy się z tym policzmy protestować zapalmy światełko w morze może jest tak rozwiąże, że sztuka czy kultura dla polityków nie zważa lobbowanie przysparza bezpośrednio głosów, chyba że jest to koncert na wiecu zresztą też chyba nie praktykowano od kilku jeśli nie kampanię prawda no ale ale, jeżeli kultura sztuka wciąż jest ważna dla obywateli na to powinni jakoś dać temu wyraz w ciałach walnął w pytaniu jest jakby w LM to postawił jakoś troszkę inny sposób, bo czym możemy odpowiadać na zapotrzebowanie społeczne czy raczej my my tworzymy sytuacje w jaki sposób wyprzedzające czytamy to takie intuicyjne no bo przecież to mówi szmaty w latach 80 zlotym takim braku krytyczną sytuację naszych polityków weekend taki entuzjazm przyjmowania pewnej Formuły kapitalizmu prawda we wszystkim i skapitalizowane wszystkich za wartości rynkowych i Materli prawda idei i sztuki kultury to wszystko poszło jak do 1 worka tak nie ma żadnej refleksji słać może to zostawmy to inaczej traktujemy broń Boże nikt o tym, tak nie myślał to też tamto złe to nowe dobre to był hiper entuzjazm bierzemy wszystko pakujemy no i tak pakowaliśmy są trochę te wszystkie Formuły rynkowe Towarowej na jej trasie od budzimy tak ja przynajmniej mam takie poczucie, że się podejrzeć co zostało zrobione tak nie jestem szczególnie zadowolony dobra są autostrady mosty i t d . ale ale, ale nagle się okazuje, że tak, że to formalnie nie wszyscy nie wszędzie równomiernie tak działanie nie wszystko nasycenie wszystko rozwiązuje brakowało nam być może takiej świadomości to piliśmy w tym morzu rynkowym wszystko i Jerry Emu mówi, iż w latach 8 0 o rodzeniu się takiej takich takich wielkości wspólnotowych artystycznie powstawanie grup artystycznych takiego poczucia, że przecież sztuka do czegoś ma służyć sito to co nazywamy krytycyzmem sztuką zaangażowaną społecznie tak dalej to się wtedy rzeczywiście rodziło nie można powiedzieć, że teraz właściwie tego już niema, że właściwie ten entuzjazm, że czas, że będziemy uczestniczyć w zmianie, że są śmiecie istotną częścią jesteśmy potrzebni nie zbywanie jako jako element się z wolnego społeczeństwa pokazał się raczej jako jakiś rodzaj utopii to społeczeństwo są doskonale radzi bez sztuki bez bez sztuki krytycznej bez sztuki zaangażowanej znamy doskonale systemy polityczne, które nie potrzebują ani wolności Obywatelskiej ani za niższe ani nowoczesności ani wolnej kultury prawda, ale są sprawne ekonomicznie rynkową rozwijają się mają gospodarki i t d. prawda no teraz takie modele zaczną może się okazać, że te modele są właściwie bardziej skuteczne to jest powód do sztuki propagandowej ach, co to są takie sprawdzone klisze po waszym trudno nazwać sztuką właściwie prawda to jest to jest tak, by w przemysł przemysł PR-owe, który używa wszystkiego i wszystkich traktował zresztą socrealizm Future to się tam znajdzie prawda tak, ale właśnie przez Jazz ta granica między sztuką zaangażowaną sztuką używaną do do czegoś do takich właśnie gry politycznej rada bo, bo tutaj cena zawsze ogromna i wysoka zniknięcie nie mówimy tylko o tym, dotacja, bo to wie pan to się zamienić takie ględzenie dali mi pieniędzy Boży jest świetna, ale nie zostałem ja nie będę się w Żabnie nie tanio trwogę mówimy jeździmy przez dziś radni stworzyli żadnego sensownego systemu, a tak uważam dystrybucji, bo proszę zauważyć to z bólem powstał Instytut filmowy ta, który jako dystrybuuje środki na kino na młodych twórców nie tylko na te gwiazdy i t d. jakoś tam to przynosi przyniosło skutek był to myślę, że było to niezłe rozwiązanie było tak samo jak bowiem po to, powstania Instytutu sztuk wizualnych zarządzanego przez samo środowisko przecież to środowisko nie potrzebuje żadnego ministra z żadnej teczki przywiezionego, żeby sobie demokratyczny zarządzać środkami tak, ale mogłoby się tak tak urządzić tak powiem, że mogłoby to środki sprawiedliwie rozsądniej i skutecznie rozdawać nie mogliby się nie sądzę myślę, że można stworzyć taki system taka była idea, że to rotacyjna formuła tych, którzy dają mi tych, którzy dostają i są w ciągłej zmianie są od siebie zależni prawda idee dywersyfikuje się te źródła Anię, że to jest jakby jedno stabilne źródło, że to jest pan marszałek panie prezydencie pan minister żali się o tym nie znają prawda zawsze te skażone polityką zawsze są skażone jakość jakość grą polityczną tak jak w końcu tego wszystkiego jest takie Antosia murowanie tak to w tym gabinecie to w tym jak ten nie da co do tego jak ten nie da co do tego w takie od Annasza do Kajfasza trochę więc, że pan, że Sony trudno oczekiwać, żeby jednak był tak postępowy LT te pieniądze, które są, żeby one były inwestowane w ryzykownych artystów tych, którzy krytykują system krytykują pewne rozwiązania takie podstawowe tak to my jeszcze tego nie wytworzyć, aby się za młodą demokracją, żeby znaleźć na tyle niezależne struktury finansowania, żeby woda nie będzie potrzebować systemu dotacji państwowych tak to jest stara śpiewka o tym czy sztuka potrzebuje dostać dofinansowania czy wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM Grzegorz Klaman z państwa i moim gościem informacje o 1 1 40 po informacjach wracamy do Grzegorz Klaman prof. Akademii sztuk pięknych w Gdańsku rzeźbiarz aktywista performer kurator o wszyscy wiemy, że reszta ma po prostu jest państwo i moim gościem trochę goryczy honoru 3 3 sporo goryczy goryczy mięsną z po nie wspomniał pan Instytut sztuki filmowej tylko, że Instytut sztuki filmowej batem zlotego dofinansowania idzie od nadawców walczyli powiedzmy rozumie, że została stworzona taka idea p t . Sącz to pewna część środowiska daje pieniądze po to, żeby inaczej środowiska te filmy robiła no, a jeżeli chodzi o sztuki wizualne to kto mógłby być tym dawcą, jeżeli państwo obejrzenie państwo dzieli państwa Lotos byłby to minister albo jakiś jego niższe emanacja tak dobre pytanie, dlatego że dlatego to się potyka to wszystko jednak pewne pewne, że formy sztuki my mówimy sztuka i właściwie na każdym poziomie mamy ten rodzaj takiego rozciągnięcia tego pojęcia to jest książka to jest tylko z tak tak proszę tworzyć dowolne medium, w którym w dowolny portal, który ma HR jest portalem kulturalnym to pan tam znajdzie 3 0 20 1 5 eventów dotyczących koncertów kina i i ewentualnie spektakli różnego rodzaju czy teatrów ulicznych wczoraj nie znajdzie pan tam praktycznie żadnej wystawy od żony sąd zajmie się proszę weź sobie na portal Trójmiasto i pan zobaczy ile tam jest jest teraz kilka wysta w w Trójmieście prawdopodobnie znajdzie pan może informacja o 1 jak jak dobrze pójdzie, bo to jest jakby coś co nie jest spektaklem Giba powiedział, że jest się kulturą kulturą spektaklu wszystko co jest spektaklem NATO znajdzie pan finansować niestety z innej strony sztuki jest masa sztuk nie jest rywalizacja ta kwestia festiwal poza kwestie los to relacja to byłoby zgrabnie, ale to jest los to, że jest to już jest pewien syndrom prawda NATO tak na to idą ogromne środki prawda i tam nikt nie kontroluje wydatków to po prostu płynie, ale inne rzeczy nie gdzieś miejsce na eksperyment na ryzyko na poszukiwanie na skupienie na nawet na na trudne, jakby trudne trudne działania nie proszę o tym, zapomnieć o Janie widzę to tak, aby instytucje do tego powołane centra sztuk, ale pierwszy stawia barierę przed artystą na pierwszego odsuną one pierwsze zadadzą mu trudne pytanie, bo się nie sfinansuje, bo tanie, bo albo nie stanowi stan zamiast odwrotnie dobrze my to przytuli memento wesprzemy my chcemy zaryzykować miasto zainwestuje tak taka powinna być osiągana jest odwrotna prawda to ponowić laboratorium oczywiście, że tak jedynie po to, powołaliśmy centra sztuk tak jak właśnie, które powołaliśmy już dziewięćdziesiąty ósmy roku jako centrum sztuki publiczne centrum sztuki oddaliśmy naszą Underground ową instytucję w Gdańsku, którą powołaliśmy na peryferia z dolnym mieście, licząc na to, że tworzymy demo w demokratycznym systemie zorganizowaną strukturę, która będzie nas wspierać także wspierać nasze idee będzie naszym będzie naszym narzędziem każdemu z VAT każda instytucja z narzędzi, czyli stare Vegi cwany wykazał się naiwnością tak spora doza naiwności nie chce powiedzieć frajerstwo, ale naiwności tajności wiary w to, że Zielna tworzymy nowe fajne otwarte społeczeństwo jesteśmy jego całkowicie dobrze potraktowano częścią życia czują się wspólnotą, że pracujemy nam takie poprzeć w latach dziewięćdziesiątych 80, a co z Akademią sztuk pięknych, bo to jest przecież miejsce, w którym przekazuje się pewne wartości, które przekazuje się pewien sposób widzenia czy też sposób krytyki tak rozumiem, że pana studenci powiedzą dobra to my teraz pokażemy, o czym ten system jest co jest ważne to my sadzimy kij w szprychy no tutaj to w 2 już tak czy można powiedzieć, że w każdej takiej instytucji mamy mamy do do doliczenia takim zagęszczeniem tych samych to tych samych problem, które są społeczeństwie tak w tym wysublimowane jednostki tylko, że to jest wszystko skondensowane jeszcze z jak podkreślone zawsze to środowisko oczywiście była lekko anarchizm ująć cenę i i otwarte na na rzeczy, które nam nie niekoniecznie, bo prorynkowe prawda ja widzę taki narastający trend jako wykładowca od wielu lat, że n p. nabywają nam prawicowi studenci nabywają prawica nabywają udział prąd tak bardzo konserwatywnych i nawet radykalnie prawicowych kiedyś tych tych po ani pos, jakby typy omijali naszą nasze nasze środowisko, bo nie czuli się w nim dobrze teraz nie teraz przychodzą mówią, że tak myślę niepotrzebne sztuka prawicowa dobra i zapewne tak każda sztuka dobra w regionalnych będzie jakaś prawda od zresztą ta sztuka lat osiemdziesiątych ekspresja w bojach pan, że Norweg teraz spojrzał na tę ocenę wystawili co słychać czy ekspresja lat osiemdziesiątych takie się do części narcyzów jest rozdzieliła się część poszła na lewą część poszła radykalnie na prawo tak i są właśnie z kompletnie przeciwstawnych obozów, a wtedy występowaliśmy razem nam się wydawało, że mamy myślimy to sam może o to samo nam chodzi czy tak samo aktywni czy nie chcemy raz pierwszy system i robi coś nowego, ale politycy tak samo wcześniej Stali razem, a dzisiaj każdy nowo tak sobie tak jak to jest jak się konkretyzuje i zaczyna się w praktyce realizować swoje idee aktor Johnny, chociaż powiedziała Boże chroń mnie przed moimi pragnieniami niedoborze przestają spełniać tak albo jakieś zaczynamy brudna brutalna jeśli spełni się, więc myślę, że tak tak ta nutka goryczki tu jest i jak już raz w wojnie itp itd kakofonię nazw że, że my jednak nota mordęga na lata dziewięćdziesiąte walka tam z religią seksualności cielesności w planach mówić o tym, cielesności przecież, że są przepracowane, żebyśmy to przepracowali społecznie, że te debaty wystawy te dyskusje na przyszłość ludziom gałęzie co jakiś, że to nie przepada to jednak jak się tego nie odnawia ginie to prawda, że te od spuszczenia powietrza z tych instytucji żal tak łagodnieją przestają się takie właśnie te stają się tak Nisko szanowanymi instytucjami, które produkują po prostu eventy kulturalne tak w tym nie są instytucje, które stawiał trudne pytania ryzykują teraz nikt tego nie będzie on bił proszę zauważyć całymi latami siedzą ci sami dyrektorzy tych samych instytucjach i co zrobiono jedynie dbają o to, żeby tych instytucji opuścić tak, żeby one jednak tam zostali do tego też nie ma żadnej ryzykownej wystarczy dziesiąte wystawy, które zostanie ludzi poruszyć prawda no może tam w próbach jakaż była podjęta w zamku Ujazdowskim późna polskość jakaś jakaś próba zmierzenia się stworzyć, ale taka trochę spóźniona jest się dawno to wszystko toczy no to dobra to wreszcie już chyba czas zrobić jak jakąś wystawę na ten temat Fronda PL to są takie performance dyrektorskie w polegające na tym, kto dłużej wytrwa tt tt Zorro obieranie ziemniaków reform w hotelach, bo to jest jakaś taka utrzyma się trzyma się nie dać być może nie wiem wybrano toczą się wydaje dość dość smutne, że mamy nawet jak inspirujemy do powstawania struktur NATO destruktu potem tak z nimi tak się zawsze gdzieś daleko zmienią prawda życia artyści tracą nad nimi kontrolę straciliśmy kontrolę nad wszystkimi takimi miejscami, które powołaliśmy autorzy zobaczyła, że to jest to ucywilizowanie nowo tak jak głaskanie w Warszawie trochę się co innego słyszy potrzebujemy w centralnym punkcie Warszawy muzeum sztuki współczesnej, bo ono świadczy o tym, jacy jesteśmy wspaniali potrzeby pieniędzy dla artystów stypendium potrzebujemy rynku sztuki, żeby artyści mogli godnie żyć ja to słyszy to dobrze proszę jak zaczynaliśmy w latach osiemdziesiątych nie było żadnej galerii w tym mieście teraz pan ma ich 5, ale proszę zauważyć, że ci, którzy zaczynali ten bój o te galerie dostali pozamiatane nie ma ich gdzie jest wyspa, która wszystko zainicjowała jest też to środowisko ukryto zaczęło miasto się do nich nie przyzna miastu nie potrzebujemy stworzyliśmy własne galerie miejskie 3 i kałem prasie proszę bardzo 2 łaźnie nawet niejedną i prawda przez to my zakładaliśmy, gdzie my jesteśmy, gdzie są ci inicjatorzy, gdzie są ci fundatorzy tych wszystkich ideą projektu to może nie należy palić albo kontrastujące Anity albo krytykować go zakładać własne kolejne faktury powiem panu, że ma pani szczyciła no mam, bo to jest pan tego co jest jakby z sojuszem w człowieku, bo to immanentnie to się to się robi to jest życie tak to to jest jakby proces w tym nigdy nie jest zakończona sytuacja zwieńczona bla bla pięknym budyneczku Broda wie czy nie chodzi o kompleks gmachu możemy sobie tylko zwiększymy i kto będzie działać nigdy nic nie będzie działać sztukę kulturę tworzą ludzie nie budynki prawda nawet w Rzymie tworzymy jako narzędzie to ktoś nimi operuje, jeżeli przejmą te narzędzia ludzie tchórzliwi pozbawieni wyobraźni prawda przekupni i po prostu nie nie nie niezdolni do Legii się ryzyka lato to po prostu Kos nie tyle my to wie pan to do dziś wszystko jedno czy to będzie uczelnia czy to będzie jedno centrum czy drugie muzeum taka potrzeba jest moją artykułem ciągle te debaty sam się w Gdańsku jesteśmy przez w Gdańsku czy Gdańsk ma muzeum sztuki nowoczesnej nie może mieszczanin nie potrzebuje zbyt ostrego muzeum jeszcze nie potrzebuje takiej sztuki, żeby troszeczkę mu ciarki przeszły po plecach, ale nie za bardzo, bo prawdopodobnie 3 może pan to dobrze diagnozuje w reż Dan wejść do zdiagnozowania i no tak wie pan, ale mamy społeczeństwo sieciowe tak my już nie jesteśmy tylko w mieście 1 tomie pamięć my tu jesteśmy, ale tak naprawdę dziękujemy się do całej rzeczywistości, które wokół nas my możemy sprawić może to zweryfikować i chcemy to zmienić chcemy być tak jak w 1 z Bambergu poddanym olejem na lądzie taktyką chcemy chcemy je jakby inny świadomości Lotos Gdańsk jest fantastycznym, bo poza walorami geograficznymi, a przecież to był ruch Solidarności Tysiąclecia wojna coraz to jakoś tam dziwacznie Solidarność tak powie coś takiego no tak było też pamiętam jak w taki jakaś 1 z tych Solidarności prawda i co gorsza, ale też właśnie to, o czym, o czym kiedyś Janek Sowa mówił, że za to, że ta 1 z tych pierwszych tam o Solidarności, która postawiła PL pewne ciekawe postulaty, które muszę się zaginęły gdzieś tam po drodze prawda to jest typowa sytuacja gubienie pewnego fajnego pomysłu także tych postulatów inni nie są wzory dzisiaj realizować dlatego urządzenie oznaczone są te niewygodne dla tych, którzy stawiali w EFSF władz miasta w Boże chroń przed marzeniami, a w Czernej miliardy tak, ale właśnie coś się diabeł kryje prawda jak realizować pewne założenia pewnej idei pewne marzenia, żeby nie nie mniej niż zsunąć się w takie takie bagno prawda w takich takie zaniechanie bałagan to co zakłada pan nową galerię nie wiem co jest niż zakładano w galerii Wierzyca założy to będzie to jakieś miejsce i na pewno jakieś miejsce będzie wreszcie będą spotykać ludzi i będziemy reagować na to rzeczywistością, która wczoraj nawet się to, choć to promowanie byłby pan galeria tą trasą handlowe w k to specyfika Polska taki nie chce za kwotę 3 miesięcy pisać do podziemia z realiami szczerze, że istnieje coś takiego jak równoległa rzeczywistość mówimy to, jakbyśmy świat sztuki chcieli przecież jak torcik to mielibyśmy od idąc od góry i instytucje te wielkie państwowe wielkie muzea wielkie kolekcje to mielibyśmy rynek sztuki czy mówią instytucje rynek o tym, mielibyśmy ten ruch taki metabolizm jest niezależny podziemne czy taki właśnie offowy tak, bo to zawsze tak było to nie jest struktura, która się po i nagle pojawia wojsko niesie ona jest permanentnie, tak więc można powiedzieć, że jak, by jak sobie zadać pytanie w jaki sposób to scalić w jaki sposób korzystać z tych z tych elementów co, które są wokół nas, bo teraz mam wrażenie, że tak się zachłysnęliśmy tym co jest instytucjonalnej co jest rynkowe przez kpt, że on, że te rzeczy sugestywne podziemne offowe no nie one są pseudo Słowianie mówią takim pseudo oferują wiele autentycznym działaniu gdzieś tam Lenę na dole, gdzie ludzie próbują ten dół to może być sieć n p . tak to mogą mieć jakieś dziwne organizacje mogą jak i aktywności, które są mniej spektakularne mniej widoczne, ale to jest więc, jakby Torzym zajechaliśmy pożyczyliśmy to co było istotą lat osiemdziesiątych, czyli ten ruch niezależny galerii w sztuce mówię, bo on zastąpić zauważa nie został przyswojone do polityki do naszej świadomości kulturowej przez cały ruch artystyczny podziemny znikną PCŚ pani znajdzie śladu jest tylko pomarańczowa alternatywa nie znajdzie pan żadnej galerii niezależnej truizm to jakby kultura niezależna podziemna i sztuka niezależna nie istniały jedyna instytucja, która nam obywatelowi polskiemu, który przychodzi co historie w pigułce sobie obejrzeć muzeum się w procesie nie znajdzie tam żadnej sztuki kultury niezależnej no i to jest napięty podsumowanie w waszego spotkania Grzegorz Klaman był państwem goście bardzo panu dziękuję za to spotkania dziękuję mam nadzieję, że wkrótce jakiś wernisaż będzie podziemny w tak za rok zaproszę prawdopodobnie w informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara, a zrealizował Kamil Wróbel Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA