REKLAMA

Do kogo należy dzieło kultury? Do twórcy czy do społeczeństwa?

Godzina Filozofów
Data emisji:
2017-09-12 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
51:18 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Gorzów Tomasz Stawiszyński ich w studiu prof. Magdalena środa filozofka etyczka Instytut filozofii Uniwersytetu Warszawskiego dobry wieczór dobry wieczór w Pekinie typowym być może temacie panią profesor zaprosiłem, bo zazwyczaj ma o kwestiach takich sensu stricte etyczny albo polityczne się pani wypowiada, ale ja pamiętam, bo chadzają do pani na zajęcia różna no tak nie nie tak wcale bardzo dawno temu, że właśnie pani ma bardzo szerokie spektrum nie tylko filozofia Rozwiń » polityki n p. panią interesuje, ale różne inne rzeczy, a etyka no to w ogóle stanie taka pierwsza specjalność jeśli można tak powiedzieć, więc takim temacie z pogranicza etyki jakiś czas refleksji o kulturze ne pomyślałem, że będzie ciekawie, żeby z panią właśnie porozmawiać Otóż w zeszłym tygodniu Andrzeja 2 tygodnie temu już sieć obiegły takie sugestywne zdjęcia jak to jakiś walec ogromny niszczy twardy dysk na tym twardym dysku jak się okazuje były zapisane w nieopublikowanej nigdy powieści dla zmarłego niedawno wybitnego autora Fantazy i fantastyki Terry ego Pratchetta to ikona absolutna tego gatunku literackiego twórca takich niezwykle popularnej serii świat dysku i w ogóle bardzo malownicza postać, a sobie zażyczył umarł skądinąd na Alzheimera, ale zdążył jakąś taką dość agresywną postać nie i ich Action nowotwór jeszcze tam gdzieś był no w każdym razie, zanim jeszcze utracił zdolności do tego, żeby w sposób świadomy o sobie decydować, bo jego choroba wiązała się z utratą tych możliwości, a inni zapisał w ostatniej woli, że życzy sobie właśnie, aby te wszystkie teksty jego zostały w ten sposób zniszczone i żeby nic absolutnie nie zostało z tego co on sam uznał za nie publikowanej, czego nie dokończył i t d . i t d . na jej oczywiście wokół tego wybuchła dyskusja dyskusja na temat poniekąd starej dobrze znany w historii literatury z całą pewnością mający swoje takie charakterystyczne antyprezydenckie czy to dobrze czy to źle, że te książki niepublikowane Terry ego Pratchetta zostały zniszczone już ich nigdy nie przeczytam, że można wyjść z tego prosta odpowiedź wielbiciele w tym sensie, że kultura staje się uboższa więcej nie mamy dziełem większe mamy wybory większą możliwość oceny inne większe jest ta kulturowa w MON produkcja to na pewno lepiej nam takiej zasadzie myślą wszyscy tzw. utylitaryzm Szczepan darzy popsucia mnożyć się różne dobra, bo to dobra przynoszą nam szczęście ludzkości z bardziej szczęśliwa wtedy, kiedy jest różnorodna i obfita w różnym różne dobra niż wtedy, gdy jest ograniczona jeśli chodzi o dostęp do tych dóbr średnia to pamiętamy w czasach komunizmu mieliśmy niesłychanie ograniczony dostęp do różnych dóbr bony były cenzurowane, czyli knebel wykluczany z tej z tego zbioru rzeczy do wyboru i gdy taka odpowiedź jest cel prosta i innym problemem znacznie bardziej złożone my się wydaje takie pytanie w 3 k o mnie czy autor miał prawo, a jeśli miał prawo do tego, żeby niszczyć coś co jest dziełem kultury można tej czy elementem kultury no to on, ale i jakaś podstawa takiego prawa no to jego dzieło napisał tak to jest oczywista odpowiedź, że to jest jego własność każdy ma prawo do swojej własności to jest coś robić święte prawo, ale idziemy trochę dalej mówimy sobie czy to jest święte prawo w sensie takim bardzo uniwersalnym czy też to prawo do własności pojawiło się w pewnym momencie liczą na przypadkiem nie jest związany z wysoką kulturą, dla której własność podstawą przy łóżku, którą kapitalizmu z kulturą indywidualizmu rap, gdyby zadać takie pytanie n p . Arystotelesa wiemy, a który uważał, że człowiek nie ma indywidualnych praw i po prostu częścią całości ma się tak do tej całości jak właśnie elementy człowieka do człowieka całego potraktował wspólnoty jako pewien rodzaj organizmu to jego odpowiedź pewno nie byłaby jednoznaczna, ale po i myślę, że również nasza nie do końca, bo przecież to żony Anny i dajemy, a produkujemy nie lubię tego słowa ekonomicznego w bardzo w EU, że tworzymy jakieś dzieła, które są oczywiście naszą własnością to tworzymy je nie tylko indywidualne jednostki, które są zasobne pewne prawa tylko tworzymy je jako 1 część pewne struktury dostaliśmy edukację w 2 jesteśmy w ramach pewnych relacji korzystamy z dóbr kultury, a więc być może istnieje inna zasada, że mamy jakiś dług wdzięczności, że z tego zbioru, z którego czerpiemy sami, rozwijając się, tworząc dno musimy tam coś oddawać ich zwracać to by znaczyło na gruncie tej też tezę, że to nie jest taka nasza indywidualna własność, że utwory o charakterze duchowym są bardziej związane z ze społecznymi rak czy rewelacjami są bardziej związane z tym co można, by nazwać się wspólnotą niż n p . w posiadaniu określonych rzeczy czy produktów co znaczy ja bym była nam bardzo ostrożna co do tego, żeby ten język ekonomiczny, nawet jeżeli więc odpra w związanych z podstawowymi i mieć prawo prawo własności inne stosować do wszystkich bez wyjątku produktów, że być może, ale to co by się zastanowić czy produkt duchowy sens ma inny charakter niż produkt materialny to wydaje się bardzo ciekawy ten moment z, o którym pani wspomniała o tym, że, kiedy się bliżej przyjrzymy temu co uczestniczy 3, jakie czynniki, jakie elementy uczestniczą w powstawaniu dzieła no to możemy zobaczyć, że tutaj nie tylko o jednostka samotna jednostka nad kartką papieru albo komputerem, ale zasiadająca odbierające jakiś przekaz nawiązuje do takiej romantycznej wizji artysty, który gdzieś jakiś przekaz odbiera od sił wyższych to nie tylko ta jednostka sama tego typu dzieło wytwarza, ale że właściwie edukacja sieć społeczna często bliscy, którzy gdzieś tam są dookoła, a także w jakim sensie to dzieło współtworzą to bardzo rozbija ataki indywidualistyczny ne mitu self Made man, na których chyba trochę jest obecny też takim naszym myśleniu o twórczości i takim w takim podejściu w takim rozumieniu tworzenia właśnie jako czegoś co rozgrywa się wyłącznie między twórcą, a dziełem i świat, lecz na pewno nie możemy jezdni czy negować trudno, bo to jest relacja wyjątkowo intymna wyobrażam sobie i na pewno by ta intymność nie może tutaj żaden sposób być zawieszana, ale też mam do kolan analogii może nie do końca trafną, ale skrajni liberałowie tacy liberałowie ekonomicznie typu powiedziałbym Hayeka czy nos dzika, a nie oni uznają, że właściwie państwo, które zbiera podatki czy dokonuje redystrybucji noty złodziej państwo powinno jedynie stać na straży pewnych transakcji troszczyć się na ich o ich bezpieczeństwo czy bezpieczeństwo samych obywateli, ale przecież wiemy doskonale, że współcześnie znajduje się powietrze mnóstwo ludzi wykluczonych, ale czy biedniejszych czy takich, którzy wybrali sobie pewien tryb życia n p. właśnie są poetami w, a nie wybrali się taki tryb życia, że są n p . nie wiem, ale biznesmenami takimi sukcesami na jej pytanie czy ci drudzy nie powinni jednak jakiejś części swoich dochodów dobrowolnie oddawać na rzecz na rzecz tych pierwszy w EUR na jej liberałowie, czyli Berg ceni powiedzą nie żaden sposób nie to jest ich własnością święta własność każdy jest kowalem własnego losu no ale przecież może się zdarzyć, że ten biznesmen nagle stracił majątek albo się ciężka rozczaruje nagle się okazuje, że to, czego nie wypracował pewne dobro wspólne takie właśnie nie wie medycyna to zaczynają będę pracować na jego na jego na jego Meine do korzyści i zaczynają troszczyć się nie gram, a ich też niezbędne elementy troska, która wynika z naszych wzajemnych relacji no nie wiem czy MO i czy czegoś takiego nie mam gdzie obejrzeć tylko, bo bardzo niechętną takiego podejścia komunii terrorystycznego to znaczy, że jesteśmy wspólnotą i t d . ale jestem indywidualistką w tym sensie, że jestem liberał go, chociaż wolałbym mówić o tym, socjal generał kocha, ale w przypadku dzieł kultury w przypadku takich produktów duchowych w przypadku tego co nikt nie ma charakteru indywidualnego zawsze związanego z związane albo z trudnym dziedzictwem, które otrzymujemy albo sztywnymi relacjami albo z wkładami innych ludzi na kiszone nie mają charakteru bezpośredniego to myślę, że tutaj można wprowadzić 1 kategorię albo właśnie zobowiązania do dumy pułków i musimy jakoś zwrócić im i być może dzieła kultury i działacz kultury do czegoś takiego odnaleziono wyobraźmy sobie czymże byłaby nasza kultura, gdyby im pomóc abstrahując w tej chwili, czyli seks Split jest autorem wszystkich swoich dzieł ale gdyby Regis Szekspir połowę spalił albo gdy w niedzielnym Dante uznał, że Boska komedia to jednak nie jest to on może jakąś taką inną rzeczywiście spalił Szekspira na Bogdankę nie wiemy tego okna, ale to już wiele razy w szufladkach, ale już teraz żałujemy, że tak się stać mogło, bo nie możemy wyjść z nią nie no to była ich własność ani do wyprodukowali domu gościem robi co chcą oni nawet z podziemnym z własnymi dziećmi nie mogą do końca robić tego co chcą też dawni ludzie mogli robić co chcą własnymi dziećmi ów, a ja myślę, że u wylotu jest jakiś pewien rodzaj zobowiązania, które musimy wziąć pod uwagę, chociaż na gruncie galę świata, w którym teraz żyjemy w ZUS tym priorytetowym prawem własności, a na to nie wydaje się aż tak oczywista, gdy się zastanawiam, w którym momencie musimy się zatrzymać, żeby z kolei nie poparzyć absurd to znaczy, bo mówi pani o tym, że, gdyby rzeczywiście Szekspir spalił połowę albo gdyby Dante zdecydował się nie wydawać Boskiej komedii to byłby bylibyśmy ubożsi byśmy tego żałowali, gdybyśmy dowiedzieli powiedzmy mogli ocenić, ale z drugiej strony no w takim procesie jak produkowanie tekstu czy tworzenie tekstu nawet niezależnie od tego czy tez tekst literacki czy teksty filozoficzne na to oczywiście dokonuje się mnóstwo mnóstwo takich nie wiem 1 0 zmian wśród kolejnych odnowa i t d . i t d. właściwie na każdym etapie można, by powiedzieć, że ktoś, kto coś takiego Robina w jakim sensie zachowuje się niezgodnie z jakimiś zobowiązaniami, które mógłby mieć wobec wspólnoty zwolnienie na Pradze czy ta książka, po czym Kisiel 50 stron utwierdza mnie to niezdrowe wyrzuca wiadomo, ale można obejrzeć, a przepraszam bardzo jak to dlaczego panie to można powiedzieć inaczej możemy dowiedzieć się na to zwraca uwagę, gdyż Umberto Eco w takim 1 w swoim eseju w dość, że dawniej człek pisał obrotu pióro i pisał na swoim własnym papieża w nocnym to był, jakby bardziej osobowe akt twórczy natomiast teraz siedzimy przy komputerach, których nie jesteśmy twórcami, więc trochę zawdzięczamy nasze dzieło coś zawdzięczał twórczą komputerów i możemy dowolnie kompilowane się nawet co taki pomysł, że może to robić na sam komputer to już wydaje się, że to dzieło literackie ma trochę inny charakter nasz tak tak sugerował Umberto Eco i stres trochę inna praca aż tu coś, jakby bardziej widomy dowód tego, że ten intymny proces twórczy, na które możemy oprzeć własność dzieła nie jest do końca naszą własnością wojna to ingerencja w różnego rodzaju narzędzi którymi którymi pracujemy nad pokazuje, że to jest być może bardziej wspólnotowa wartość danie miastom Maciej Szczerby zawsze można zagrożeń nie podoba się ten ten język własności towaru to może słuchaczom przypomnieć, że kiedy Johna konstruuje swoją bardzo znaną z zachowaną w konstytucji amerykańskiej koncepcji praw i człowieka jako pierwszy wymienienie prawo do życia tylko prawo do własności, mówi że najpier w musimy mieć siebie na własny, żeby móc o swoim życiu decydować wyłącznie decydować ono staje się w tej kulturze w każdym razie od wieku osiemnastego prawem niemal świętym natomiast w innych kulturach, w których jednak dzieła rąk ludzkich, a mają charakter wspólnotowy nestor takie oczywiste tak zastanawia się czy nie porównać tego stosunku do dzieci kochać szambo akurat w odwrotną stronę szyb dawniej dziecko było absolutną własnością rodzica nawet użył uważają także dzisiaj, że jest no ale już wiedzą, że na co oni może nie wiedzą my wszyscy wiemy, że tak źle, by dziecko się istotą niezależną ma swoje własne prawa i nie możemy z tym zrobić Shell czy chcemy dziecko dziecko ma wiele różnych prac musimy szanować niezależnie od tego czy jesteśmy jego rodzicami czy opiekunami czerń czy kimkolwiek innym neon oczywiście nie można mieć też jakaś analogia deon PL do dzieł kulturę w UE, ale też pozwala nam to być może zrozumieć, że coś co wydaje nam się naszą własnością, a nie jest naszą własnością nie jest do końca naszą własnością i być może niektórzy na jakiś prawdziwa działacz kultury nie ma żadnych praw, ale że mają trochę bardziej niezależną formę życia albo zobowiązań, które tworzą niż produkty materialne, czyli właśnie bobu zastanawiam się z kolei nad skądinąd jak pani wspomniała o cenne co mówi Umberto Eco na temat tego w jaki sposób komputery edytory tekstów zmieniają te relacje pomiędzy nami, a naszym, a naszymi tekstami ne NATO przypomniał, że takie opowiadanie Stephena Kinga, który nazwał Edytor tekstów powstały zresztą jakiś czas na lata osiemdziesiąte, kiedy jeszcze takie bardzo proste edytory były w użytku i tam z kolei bohaterem jest jakiś taki pisarz aspirujący zdaje się, który odkrywa pewną szczególną właściwość swojego edytora tekstu mianowicie jak pan coś napisze, a potem to skasuje to w rzeczywistości też zachodzą odpowiednie zmiany znajdą go prowadzi do takich daleko idących działań oczywiście dość straszne jak to u Stevena Kinga, ale Stevena Kinga przytaczam, bo to jest akurat przypadek może trochę odwrotne do takich moim zdaniem przynajmniej do takich, o których pani wspomniała Otóż ja uważam będąc wielbicielem wielkim Stevena Kinga skądinąd że, gdyby on wydał jakieś 10 % z tego co wydał 2 to właśnie hobby jak jej, dlatego że tam jest jakieś 10 % jego prozy to są rzeczy naprawdę wybitnej mówię to zupełnie poważnie myślę, że to są naprawdę znakomite teksty amerykańskiej literatury, ale on ma jakąś taką z kolei niesamowitą łatwość pisania produkuje tych książek po prostu 2 rocznie co najmniej można już naprawdę się w tym wszystkim jako zatopić afera z takiej jakości napinacz Czesław osobność nie możemy wyciągnąć z tego taki naród wszyscy wreszcie cenzura, która wpuszcza na rynek tylko dzieła wybitne jest na pewno jakiś doradca, który powinien mówić twórcom kochany jak też zatrzymać swój wysoki status musi też pewne rzeczy pewne rzeczy zachować do stopnia redaktorzy taką rolę spełnia to w tej chwili chyba jest bardzo wiele różnych rzeczy różnych czynników jednak czemu tak poczucie, że jak pisze jakoś się książkę na co oczywiście zupełnie co innego, bo jak pisze książki naukowe, ale to ja mam takie poczucie, że jakby zwracam tym samym społeczeństwu dług, który zaciągnęłam zdobywający wykształcenie minimum naj to żyje swoim własnym życiem musi być tak napisany tak zrobione, żeby się, żeby się broniłam wyobraźmy sobie, że aż w nauce jest prościej lub zwiększenie pisze, że przestaje być naukowcem o interesy ktoś konieczne, ale wydaje mi się, że to jest jakiś taki sprawdzian to jest jakaś taka odwaga również pozwolić tym wszystkim ludziom, że ci mniej niechaj będą nawet w takiej postaci niedokończonej czy niedoskonałej też wtedy jest to może ciekawe dla tych, którzy analizują te dzieła zobaczyć tę słabość procesów twórczych i t d . ale z drugiej strony oczywiście że, gdyby ten Szekspir zniszczył swoje dzieła to byśmy o nim nie słyszeli zapewne i być może byłaby wtedy luka, którą Belg rękoma wylała, ale inni w wersji i być może byśmy zwrócili uwagę na jej inne elementy kultury Czyżby dziewczynie wiem czemu nie wiem na czym Widzew potworną straty, a nie dla tej kultury, gdyby ubyło pewnych dzieł i miałbym pretensje nie wiem czy o charakterze moralnym, ale być może o charakterze moralnym dla ich twórców, że pozbawi nas kontaktu z tymi dziełami i panom potrafiłbym znaleźć jakieś zasadny argument no ale z drugiej strony oczywiście człowiek ma prawo do tego, żeby zrobić ze swoimi dziełami co mu się podoba no i jakimś takim chyba najbardziej znanym dramatycznym przypadkiem z tej klasy, o których tutaj rozmawiamy jest historia o Franza Kafki maksa Broda auto Max Rodrigues wydał kilka ważnych tekstów Kafki po jego śmierci i wbre w jego wyraźnemu życzeniu patrzcie to też był była historia, która na różne sposoby była komentowana dyskutowana i się zastanawiano czy on zrobił dobrze co zrobił źle czy miał prawo do tego, bo jednak skądinąd przecież w tej kulturze coś takiego jak Wola zmarłego czy ostatnia Wola no to też jest coś takiego co jest istotną wartością trojga no ale właśnie ja też facetem Szlanga nie wiedziałam czy wypada mi się ciekawie to powiedzieć że, gdyby ktoś, kto właśnie przeczy to taki testament ukrył go, aby właśnie światu jednak cel działa jak w przypadku Kawki udostępnić czy nie byłby przez nas czy czyn czy nie byłby to czyn, który byśmy chętnie uzasadnili powiedzieli tu nie ma wielkiej odpowiedzialności, bo zrobił to w imię ważniejszej sprawy niż Wola zmarłego to szczerze wolę zmarłego w takich przypadkach tak u Kafki też można kwestionować, a chorobą poczytalność to może za dużo powiedziane, ale dość dziwny przypadek, gdy żona przez przypadek Fryderyka niczego lawinę no tak to on, który nie zostawia żadnego testamentu natomiast no to to jest najgorsza rzecz prawda, że żal, że pozostawiony jeszcze w tej formie w jaki pisał niczym, zwłaszcza w tej drugiej czy trzeciej fazie swego życia czyni słuchania florystyczny, który pozwalał na różnego rodzaju kombinację wydawnicze, których dopuściła się teraz mówić o siostrę w pana i któreś zapowie nadały twórczości niczego taki bardziej ideologicznie silniej ideologiczny wydźwięk posłużyły nazistom on to to są takie straszne rzeczy, więc za zrozumiałe jest oczywiście troska o to, żeby nasze dzieła były w UE jest skończony, żeby te same się broniły, żeby stawały no właśnie do takiej walki o uznanie można powiedzieć w ich na naszym chyba nasze prawa no i do dysponowania nimi w całości są jakoś ograniczony, chociaż nie byłabym pewna siły tych ograniczeń no właśnie, skąd te ograniczenia można wyprowadzić nowość mówi o takim zobowiązaniu wobec wspólnoty i no można sobie wyobrazić aż tak znowu bardzo kapitalistyczny ekonomicznie kogoś, kto tak dostaje różne stypendia byli inni płacą podatki państwo dokonuje redystrybucji pan pisał wiersze pisał wiersze piszę te wiersze i potem nagle zostajemy z niczym nie ma żadnego efektu jej ani do siebie niedające obliczeń to jest taki przypadek, który często, którym często czy taki przykład w tym się często posługują właśnie tacy twardzi neoliberałowie takich, którzy uważają, że w ogóle kultura nie powinna być żaden sposób dotowana tylko, że jest dokładnie taką samą przestrzenią rynku jak każda inna i właściwie, dlaczego miałby być także nie wiem płacimy mniej nowych nawet uczestniczyłam w takiej debacie z prof. Balcerowiczem, który ostatni jest właśnie taki twardy neoliberalny zawsze u nosów Macieja nie słyszałem aż tak mocne wypowiedzi na temat właśnie kultury która, która powinna sobie dawać radę na rynku tak jak wszystko inne jest oczywiście kompletnym nieporozumieniem w UE być może w takich społeczeństwach jak stany Zjednoczone, gdzie bardzo silnie wykształcony mecenat i kiedy społeczeństwo jak mam ten stabilny poziom rozwoju kulturalnego natomiast natomiast w Polsce dom świetny przykład mieszkam na Starym mieście, na którym za dawnych czasów było bardzo dużo galerii w Enei to taki wybitny galerię mur w tej chwili jestem czysta komercja, bo oczywiście kultura wysoka 7 w żaden sposób żaden sposób nie obroni, a może za to obrazki z Żydami kupić przy Barbakanie teraz już nawet nie, ale ja przechodziłem niedawno i co teraz są głównie są szale z napisem Polska i te wszystkie takie oparte na kibicowaniu Gaga żarty nogi nie będziemy się zastanawiali ile tam tego wszystkiego jest żal po prostu jak kultura, zwłaszcza wysoka kultura wchodzi w konkurencji z tego rodzaju komercję to nam absolutnie przegrywa, zwłaszcza właśnie w takich krajach, które ten mecenat, ale kulturowy nie jest bynajmniej nie jest obecna niejasna takim wysokim wysokim poziomie no no i oczywiście prosto mamy kolejny problem z tym co się dzieje z kulturą polską znaczy być efektem w lepiej, żeby już ten artysta niszczył też swoje nie działa niż, żebym miał je pisać na jakieś ideologiczne zamówienie być może te związane też z moją biografią jest czasami, w których żyłam Allen no nie ma chyba gorszej rzeczy niż kultura sterowana przez polityków kultura sterowana przez ideologię przez jakieś mity, które służą jakieś partie te słowa najgorsze co się może kulturze w in trafić, a jeśli chodzi o ten przypadek, który rozważamy myślę, że on jednak należeć do rzadkości legł u ludzi kulturę bardzo często on jednak albo mają poczucie wartości tego co zrobili nawet kiedy ta nie ma rzeczywistej wartości w EUR i chyba niechętnie ME w gruncie rzeczy, ale zamykają czy też odgradzają się od dna od sukcesów takich publicznych w końcu tworzymy chyba bardzo rzadko dla siebie tworzymy zawsze dla innych i tworzymy dzięki innym można już to zobowiązanie się pojawia mu w przypadku 1 rzecz jeszcze zastanawia w przypadku Terry ego Pratchetta właśnie, bo to Bączek, który się w pewnym momencie swojej śmiertelnej chorobie dowiedział i jakoś tak były bardzo świadomie w ten proces umierania wszedł mówił o tym, też dość otwarty sposób co też nie jest jakimś zjawiskiem charakterystycznym skądinąd dla ostatnich lat, że wiele takich postaci mniej lub bardziej publicznych otwarcie o swoim umieraniem i chorą chorobie opowiada GPW ten przypadek, ale z drugiej strony on właśnie, dlatego że śmierć nie przyszła do niego nagle tylko jakimś sensie zapowiadała się od pewnego czasu miał okazję i szanse na prośbę uporządkować sobie swoje sprawy te wszystkie literackie jakieś rzeczy też w jakim sensie domknąć go mógł sam ten dysk sformatować, a tu jest trochę taki teatr to znaczy ten walec tam przejeżdżający ją podanie tego wszystkiego do wiadomości publicznej w jakim sensie może chodziła jakiś wywołanie dyskusji albo nam Boże to jest jakiś taki, że to jest właśnie owa, który autokreacji prawda może o jego powieściach, ale za lat 5 0 nikt nie będzie pamiętał natomiast o tym, przypadku, którym dziś mówimy w różnych dyskusjach radiowych obędzie się pojawią jako pewien kazus zawsze wyjeżdżał kupon był po prostu z trudem trawie powieści Fantazy w nawet gra o tron w nowy Sejm to jest moja zmora Great kampania jest tak naprawdę nie wiem do końca, o co chodzi w terenach nas ogląda pani Barska od lat nie jest gdziekolwiek mnie nic nie sięgnę do internetu zarówno w bardziej bieżącego w PRL to to widzę jakąś fascynacje kolejnym sezonem przy ostatnim odcinkiem czy jakimś etapami fabuły, który tam się pojawiają nie mam zielonego pojęcia, o co chodzi, ale to SUV Lexusa coś się z Fantazym pojawią się tam na pewno smoki świat dawno w wielkie siły, która oczywiście są alegoriami Tusk być może jakaś metafora może dzięki temu antycypować co się dzieje, ale być może to jest ta estetyka psami odrzuca, która nie wiem, która po prostu mnie zupełnie mnie, że sądy w ogóle bardzo dziwne, bo ja n p. życzenie czytam kryminałów nie wyjątek jeśli czytam to mnie dobrze, bo jakiś język opanować natomiast trasy czasem dużo jeżdżę samochodem słucham audiobooków i po prostu Jon Nesbo jest absolutnie moim ulubionym zgadzam się tym pisarzem i Włoszech teraz się skończył to ostatnie czynniki nie mamy się popsuł doczekać, ale jest nadzieja, że będzie kolejnego Harry Hole i nadal żyje w PRL -u, ale nie wyobrażam syna skarży mogła usiąść przy biurku z taką książką dobowych sum jest niewiarygodny, gdy strata czasu jest ogromna strata czasu ale jaka przyjemność zaraz mnie jednak jak się prowadzi samochód czytanie książek, gdy jest wielka przyjemność prawda Javena zaczęłam właściwie Milenium dostałam kiedyś się kasety z Milenium tak nieufnie w UE włączyła alarm tylko, dlatego że Kazimiera Szczuka do mnie zadzwoniła być mamy nową feministyczną bohaterka też Lisbeth Salander musisz to przecież węgiel każdy 1000 stron nie ma mowy ja mam bardzo dużo lektur do czytania filozoficznych co bardzo sobie cenię w no ale rzeczywiście tak uważam kasety audio maczał wbiegł do kasety to się okazało, że nie mogę się oderwać nie wiem czy jadę przez Wielkopolskę czy przez Szwecję jej w ogóle, gdzie jestem i to jest oczywiście fantastyczne, więc być może jest takie miejsce na świecie, gdzie czytania oglądania było słuchanie fantazji, by mnie jakoś się w inne jakoś zadowoliło, ale na pewno w tej chwili takiego miejsca w razie sposób nie ma innych jednak wychodzi tylko w świetnych książek teraz filozoficznych, czego młodzi słuchacze nie są w stanie docenić w sierpniu do dzisiaj rozmawiamy o tym, braku dostępu do książek jakichkolwiek w latach siedemdziesiątych osiemdziesiątych w tej chwili mamy też wychodzi na Zachodzie jak to się mówię, bo w stanach Zjednoczonych w 3 miesiące i myją mamy po polsku albumu sięgamy w księgarni internetowej sobie ściągam to po prostu jest absolutnie fantastyczne, więc ja jestem popsuł entuzjastką mnogości dział dostępu do tych dzieł żadnych ograniczeń w dostępie do tych dzieł w, a i dlatego pewno bym nie martwiła taka sytuacja, że różni artyści uznają czy w ramach autokreacji czy w ramach nadmiernym perfekcyjna dość, że trzeba niszczyć swoje dzieło, żeby nie wiem, żeby inni widzieli ich słabości albo nie skazywać nowego nawiąże, ale jest to przy tej grze o tron akcja na moment pozostać, bo w znam wiele osób, które mają do fantastyki podobny stosunek jak pani akurat bardzo lubią fantastykę tekstami dużo, bo prostu od małego, więc stół na kompletnie Smith obce, ale znam takie osoby, które mają podobne podejście, ale przy grze obronnej się zmienia to znaczy nie mówię, żeby doczytać po to, rzeczywiście jest dużo książek grubych bardzo i faktycznie lektury filozoficzne albo jak coś innego typu literatura nie jest lepiej zagospodarowany czas, ale serial jest znakomity i goście nie smoki tam są najistotniejsze one one są pewnym elementem dodatkowym, ale tak ładnie wplecione, bo to bardzo realistycznie wszystko zrobione ładnie wygląda, więc tak się ulica stołeczna wyzbyli następuje nawet nie wie się kiedy, ale to jest znakomita analiza relacji władzy głaszcze po powieści współczesnej polityce już pod tym względem mogło panią naprawdę zaciekawi nasz cel to i tak by przed zajęcia, kiedy zrobią ze studentami na filozofii polityki grzał GROM to moim zdaniem byłby hit dnia tak mi mówiono a kiedy zaczął się takiej z serialu House ów karta z TFI analitycy się nam sobie do 2 czy 3 odcinków w ale niestety nie wciągnęło mnie to żaden sposób natomiast RM w aktor, który gra w tym filmie Spacey właśnie miał doskonałą i inne debata Betlej z na tamtejszym Uniwersytecie 1 z największych w z grupą w historyków filozofów polityki i to było pasjonujące absolutnie tak, że nie trzeba koniecznie, że w serialu poza debatę z VAT można zobaczyć debatę i tam rzeczywiście było coś takiego ściema każdy z nas ma chyba dzisiaj do czynienia takie mam poczucie, że ten film był pomyślany jako fikcja rzecz jasna i nagle w tym momencie okazało się, że w UE to fikcja opisuje rzeczywistość, a nawet rzeczywistość przegania fikcyjna to odwrócenie tych ról w, a zwłaszcza poziom cynizmu politycznego trudno się pojawi, który był właśnie omawiany jest czymś niewiarygodnie w wysokim na jakikolwiek serial pani ogląda 3 czy woda stała za mną teraz PiS sam przez wiele godzin dziennie książkę, więc tak sięgnęłam sięgną do serialu cisza zwana Magie MEN, ale w lesie stary bardzo i musi być to bardzo ciekawe było, bo nagle między wprowadziło w latach 6 7 w UE i może mniej interesowały mnie te wątki fabularne co pewien typ relacji, o którym zapominamy między kobietami mężczyznami n p. śnię, na którym da się nie chce wierzyć, że w latach sześćdziesiątych ten rodzaj dysproporcji była aż tak silny w MAiC kobiety miały tak mocno blokowaną drogę do kariery do autonomii do spełnienia norm sądy klasyczne kobiety siedzące w domach poza tym jest to film, w którym na, którym wszyscy palą papierosy i i piją Dobromilski to też jest takie optymistyczne, że jednak pokonaliśmy teren pewną drogę i teraz jednak to byłoby absolutnie gorszące tako OBOP wyobrażam też opowieści podręcznej, a dziecko moje, która jest wielkim zwolennikiem Fantazy zainstalowało mi Netfliksa na Węgrzech mamy dostęp płatny trzeba w i czasem do ciebie sięgnę to właśnie jak trzeba czy to chciałem nawiązać tego co pani powiedziała w wcześniej, że mianowicie jest pani zwolenniczką w sferze kultury do takiego właśnie jak najbardziej otwartego dostępu do debaty też się toczą internet to jest taka sfera, która jakiś sposób przeorientować je przed definiuje nasze rozumienie tego czym jest własność czym jest własność intelektualna to właśnie najsilniej jest jakoś chyba obecne te problemy te MO dylematy w odniesieniu do takich dóbr kultury jak powieści tekst filmy utwory muzyczne i t d. dalej nie to co z tą równością idzie brama daje poczucie, że my my jesteśmy świadkami po prostu nie ma takiej kompletnej, jakby w PRL na czym zmiany w zupełnej całej struktury kultury czy być może ten podział nam to co jest wysokie i proces niskie, a pozostaje cały czas sprawdzać czy mamy coś się kulturę masową tą prostą kulturę i mamy kulturę wysoką i co do tego nie ma wątpliwości dopóki Filharmonia działań dopóki jednak istnieje rynek krytyczny, który w, który ocenia określony działa natomiast w NATO co się dzieje w internecie ten właśnie ta łatwość dostępu i w związku z tym ogromne dewaluacja różnych różnych produktów kultury ogromna, bo kiedyś w UE jest pewna mało, kto ze słuchaczy pamięta ale kiedy się w Polsce lat siedemdziesiątych był taki festiwal filmowy czy się z konfrontacje w i tam wpuszczano kilkanaście filmów albo kilkadziesiąt filmów, które były na topie w świecie LM, a czwartym w świecie Zachodu ja pamiętam, że się praktycznie cały rok na to czekała potem się bardzo długo jeździł to było bardzo skomplikowane zdobywał bilety w i te filmy miały wartość rzeczy oto one były przedmiotem dyskusji tam się coś naprawdę wokół tego działo no no dzisiaj po prostu, że Trump czy się w stawie w komputerze wszystko leci leci leci też wszystko dewaluuje się bardzo silnie dewaluuje od dna w klubie jest inny czasomierzy goście co roku Jelcz 2 lata jeszcze do Wrocławia na festiwale teatralne nikt też ten produkt kultury jako wniosek o atmosferze dyskusji debaty wymiany zdań oceny Anne on trochę inaczej funkcjonuje, chociaż oczywiście w Polsce ta atmosfera wokół różnych dzieł kultury jak wiadomo jest niesłychanie gorąco bywa tak gorąca, że w UE uczestniczą w nich ludzie, którzy rzucają w UE kamieniami albo fajerwerkami, bo to świadczy o takim szczególnym zaangażowaniu emocjonalnym w kulturę właśnie nasz test taki kolejny problem naczyń desek problem też, jakbym w no problem granic prowokacji artystycznej albo granic kultury w ogóle planecie granic kultury w tym czasie granicę dzieła artystycznego, które to właśnie pytanie czy ma przestrzegać pewnych norm czy Toys oraz pełnej wolności linie po dnie takiej zupełnej to byśmy nigdy nie powiedział, że jest to czy ja bym poszła tutaj w kierunku Bergsona, który mówi tak na dobrą sprawę wydaje nam się, że trudną rzeczą i ciężko jest być zniewolonym nataką łatwą fantastycznie twórczą jest być wolnym trudno jest być wolnym tak naprawdę łamanie norm, gdyż nie jest łatwą rzeczą czy łamanie norm w kierunku a czego chcieć naprawdę nowe, czego chcieć naprawdę inne natomiast czy na pewno artyści mają prawo do prowokacji mają prawo do te sfery wolności, a i to prawo i czy szerokość tego prawa i szerokości i wolności chroniona jest chyba na pewno i 1 z normą to znaczy konwencjonalną ścianą, a i drugą normą opcje można już dyskutować odpowiedzialnością za to co się robi, a no i ich i tak są odpowiedzialne za to co się robi on ona również jak dotąd dotyka tego problemu, którym mówimy praw do tego, że w rejonie nie wypuszczam dzieła artystycznego w niebyt albo w pustkę ona dziś trafia na trafiał w wielki świat określonych lat ci w pewne normy pewne wartości pewne przesądy pewną politykę każdy dzieła artystyczne de facto w tym znaczeniu, lecz również życiem politycznym, więc artysta tak jak złudzeniem dziecinną rodzi się dzieci bierze się za nieodpowiedzialność niezależnie od tego co robią, więc on też jakiś rodzaj odpowiedzialności osobistej za to ponosi jak się wydaje wójt chciał znać, że czak za cokolwiek karać, ale to jest raczej taki stan wewnętrzny mu się wydaje moralny, ale też, że kiedy były debaty wokół klątwy czy wokół innych będzie aukcja ma charakter czysto politycznym BOR Ga księdze nawet dalej działa w naczelnym to tzw. debaty mają charakter polityczny prądowe i siedzę też moimi studentami czy w innym gremium oceniamy jakieś dzieło artystyczne to mamy różne opinie też jesteśmy wściekli nam się podoba nie podoba to ma zupełnie inny charakter zamiast tutaj to nabiera tego charakter bardzo silnie politycznego w in dlatego ważna jest konwencja konwencją nakładek idą do kościoła to przecież wiem, że to sztywna konwencja pewna symbolika nam te metafory Ka krwi ciała i t d . gdybym potraktował dosłownie dom albo innym śmiała albo uważam, że to są jakieś zbrodnicze zamiary no to jest pewna konwencja teatr, który powstaje tylko w ramach wolności czy dzieło literackie to też sporna konwencja i po prostu trzeba to zrozumieć jak traktować w ramach tej konwencji, ale oczywiście zgłoszenie nam dotąd zawsze wkracza polityka zawsze wkracza w nasze to narusza jest taka cała jest taki cały nurt współczesnej sztuki, który właściwie w sposób otwarty na sam przekracza granice wyznaczane przez co przez taki tradycyjne powiedzmy estetyczny paradygmat, którym sztuka jest po to, żeby jakiś dostarczać pewnych doznania charakterze estetycznym tusze nowości już czysta moc końcówki dziewiętnastego wieku, a już dwudziestym wieku to w ogóle opowiadanie nową sztukę jesteś po to, żeby oddziaływać na rzeczywistość dookoła wychodzić przestrzeń społeczną i aktywnie ją trans formować no i tusz jest problem edukacji to znaczy Real jest pewien rodzaj sztuki przede wszystkim sztuka współczesna, która wymaga pewnej wiedzy pewnej samowiedzy również walczy pewnego przygotowania prognozy na czym by wszyscy myślą niektórzy myślą w każdym razie tradycjonaliści myślę, że sztuka jest tylko od tego, żeby właśnie dostarczyć nam doznań związanych z kryteriami nie wiem piękna harmonii tak dalej, a nie ona dużo więcej ma do powiedzenia nie precyzowała pracę doktorską i Katarzynę Kozyrę i oczywiście to nie była recenzja Dodę to była recenzja jej twórczości w Tauron, dzięki której się bardzo dużo nauczyłam, ale właściwie ona jest trudna do zrozumienia, iż nie znoszę trochę współczesnej filozofii i problemów związanych z kwestiami tożsamości z relatywną ością na pewnych Bytów jeśli się innym nie zna problemu jego historii taki całkiem świeże, bo to dopiero Mario Montiego się zaczyna wstydzić ciała, które nagle pojawia się teraz filozofii z pewnym ważnym tematem nie zawsze tych wszystkich nurtów, które chcą za religią zrezygnować się z dualizmu w z tego co nas fala egocentryzm, czyli z dominacją pewnego sposobu myślenia i pewnymi kategoriami również filozoficznymi i daje twórczość, a ona otwiera wiele problemów, ale jednocześnie na jest niezrozumiała kiedy, kiedy trochę w, kiedy się trochę nie wiem na ten temat tak mi się wydaje wójt ja szczerze powiedziawszy się fascynuje taką współczesną sztuką właśnie, dlatego że nam współgra z bardzo z filozofią ona współgra z polityką i nawet miał dostatnie żelki miałam tu ponownie do jej książki Gold farba, którym mówi o relacjach między kulturą polityką się to też jest ważny temat jak zwraca uwagę, a on zwraca uwagę na taki oto fakt że, gdybyśmy patrzyli się na przemiany kulturowe przemiany polityczne gry miał miejsce w Polsce choćby w latach 8 0 na pewno bez niektórych wierszy Czesława Miłosza, a czymże jest twórczości Jacka Kaczmarskiego nie stałoby się to co się stało na czym musimy być świadomi, że kultura jest potężnym czynnikiem politycznym, a twórcy kultury i nie w sposób bezpośredni też są na wielkim czynnikiem politycznym muszą być tego świadomi jesteśmy tego świadomi, iż to nie jest tylko obraz, który wieszamy w sali albo dzieł, które przed nami wyrzucamy znacząco albo jakaś czaszka część kultury ma też ma resztę wartości ten ciężar ciężar znacznie bardziej przekraczający, jakby siebie samego do biegania Kaczmarskim powiedział zapominając, że to jest taki przykład niewidomy tego, że dzieło już przestaje w pewnym momencie do twórcy należeć nawet jak i przetwórcy nie podoba sposób w jaki dzieło jest używane to on już nad tym żadnej kontroli nie ma wprawdzie 20 0 4 roku zmarł Jacek Kaczmarski, więc już wielu rzeczy nie zobaczył, które się działo w ostatnich 13 latach, ale na nie podobało mu się bardzo to w jaki sposób jego teksty niektóre były używane po osiemdziesiątym dziewiątym roku i kontekst w jakim były wpisywane no ale nic nie mógł tutaj już zrobić, ale nie mógł też nic zrobić, dlatego że inne to co jego piosenki były nagrywane w latach osiemdziesiątych na kasetach tutaj kolportowane ktoś go było takie kopalnie nie to tanie w baszcie poza obiegiem oficjalnym, bo też pomyśleć, że jest jeszcze 1 kontekst, którego na, które powinniśmy chyba dotknąć na koniec tej rozmowie o teren prac dzieci, ale to wtedy traci wszystko takim emblematem miękki szerszego szerszego zjawiska Otóż jak rozmawiamy o tym co należy ocenić należy do twórcy czy ma prawo swoje dzieło zniszczyć czynie czy ma prawo zdecydować co powinno być udostępnione czy nie no to jest jeszcze 1 tutaj figura naraz, zwłaszcza w kontekście twórców popularnych takich, którzy się cieszą jakoś popularnością sprzedają dużo książek przynoszą zyski Otóż Copyright prawnik umowy to jest coś takiego co w dzisiejszym świecie przecież funkcjonuje na nas na zasadach takiego o zaawansowaną to jest to już stąd są takie rekwizyty zaawansowanego kapitalizmu no ale te umowy wściekł się szczegółowo niezwykle, zaznaczając co do czego o twórca ma prawa do czego nie ma prawa z Rzymu płacze za co się nie płaci co może zniszczyć, czego zniszczyć nie może i t d. no to jest taki krajobraz, który jest trochę w tle my tego nie widzimy oczywiście na co dzień, a to jest jakaś niezwykle istotna w ogóle część tego wszystkiego no to jest Sonel jest i pewna ważna, dlatego że na tego rodzaju dylematy, o których mówimy na pewno nie pojawiłby się w świecie opanowanym w całości przez prawników wszystko można uregulować pewne wszystkiego nie można można dążyć do tego tak się w tej chwili dzieje rzecz jasna z myślą jeszcze inne problemy n p . jakby Szekspir zobaczył buzie swoją buzię wystawioną przez Maję Kleczewską w UE na ich dna przykładem mogą być jeszcze innej inscenizacji w i też znam czy miałby pretensje pewne wszyscy by rozpoznał własne dzieło w tym pamiętam jak i czy miałby prawo mieć pretensje czy miałby prawo mieć pretensje prowadzicie tamto i to jest też taki problem prawda niczym nowym SOS no trochę tak jak w wyrzucamy z siebie różne dzieła jony żyją już samodzielnym życiem czy mamy prawo do niej czy nie mamy do jeśli nie zniszczyliśmy to ich losy to jest ciekawy przykład 1, którym się przypomniał w tym kontekście, bo już mówiliśmy o Stevenie kingu Otóż jest taki film o słynne, który jest właściwie ono 1 z takich składowych każdego zestawu najwybitniejszych dzieł kina współczesnego, czyli Lśnienie same Jakubika, który jest ekranizacją powieści Stephena Kinga pod tym samym tytułem, a 3 destylatów pewien udział tylko Kublik z tej powieści zrobił z tego właśnie jakąś własną wizję, bo mnóstwa takich popkulturowych różnych rekwizytów i tropów i efektownych elementów, które tam King w swojej treści zawartych nie uwzględnił ich zakończenie zmienił i w ogóle jest wszystko inaczej taki warstwie podstawowej się to tylko zgadza i Steven King n p. nienawidzi tego filmu i uważne straszny film i nie chce o tym, rozmawiać nagrać jakąś własną wersję olśnienia od producentów tego filmu, które w ramach uczy się jakieś umowy producenci tego filmu zażądali od niego czy wymogli na nim jakiś jakiś milczenie na temat tego filmu z dnia my teraz były pytania, gdyby Steven King na przemoc jakoś ze względu na zapisy w umowie mógł uczestniczyć w procesie produkcyjnym i już na tym wczesnym etapie na ponad 3 zorientował, że ten film się nie będzie podobał, że zakres naruszenia integralności jego wizji artystycznej to, że zablokował produkcję tego filmu na to byśmy nie mieli ciśnienia, bo wybitny film o inne, ale to chyba trochę cieszyć z próżności, bo ja właściwie z rankingu się dowiedziałam dzięki temu filmowi znać najpierw obejrzą ten film, który uważam, że jedni lubią gejów i ich, gdy w tej formy też tego gatunku filmowego, toteż świetny film w bardzo dobre, ale to takie sprawy myślę, że nie można, tym bardziej vel regulować prawnie można uczestniczyć w tym procesie pewno Janoszka 4 min miejska się przyjaźnie z Agnieszką Holandii w projektach uczestniczyłam w produkcji, a jej Pokot czuły i widział współpracy między nią Olgą Tokarczuk prawda, chociaż Olga z kolei jak wystawiono fragmenty można być ksiąg Jakubowych w to mówiła, że z trudem rozpoznała w inscenizacji fragmenty swej książki w dział się, że takie sprawy można najbardziej regulować oczyszczanie jest tak, że ktoś bierze sobie fabułę jak chce tylko musi wejść pewne pewne relacje relacje prawne domena Agnieszka Holland, która w reżyseruje w nerwach albo 3 odcinki House Sówka z wiedziałam, że to jest marynatą to jest jakiś fajny namówił mnie mówi wiesz co to jest zakazem stan scenarzystów na reżyserach dawniej reżyser był panem teraz scenarzysta w UE też trzeba zwrócić uwagę, że to nie jest scenariusz oparty na kieszeń ubojni twórczości są po prostu schematy w zasobach jest franczyza kręcenia waty, a dokładnie tak znane czy inaczej to jest takie elementy szyby niepokojący w kulturze bon pokazuje, że jest pewien schemat a, a wszyscy twórcy, którzy tam się pojawiają i nawet Agnieszka Holland czy właśnie jest dziś ranking aż o żonie to, żeby dodatkami do tego prawda Czyż, że jest pewien rodzaj procesów, które stało się priorytetowe wobec tego magistra producent ska wielkie koncerny i t d. idą one tworzą też szkielety i trzeba wypełniać to tkanka Anką targi turystkę K2 logowali od tego są specjaliści z Moniek susza ludzie, którzy piszą radni z 2 albo 3 książki rocznie Norman Davies nadobny szef Grove książki to wiadomo, że jak to wygląda prawnucząt firmuje swoim nazwiskiem, ale my ludzie, którzy robią w UE i innych gmin oczywiście bierze za to wszystko im odpowiedzialności pewną kontroluje cały proces ale, toteż trudno powiedzieć, że to jest jakby takie dzieło, którym byśmy wcześniej, że jest wynikiem pewnego intymnego procesu koniunktury polega na takim właśnie rozwoju w produkowaniu czegoś z własnego z własnego ducha ten straszny problem prawny czy to też ten problem trudno skieruje w kręgach takiej kompletnej chyba jeszcze w i turystyki, że niedługo po prostu damy jakiś zaczyn ten komputer ten proces produkcyjny, bo to trudno nazwać twórczością rozpocznie go zakończy wtedy te problemy z odpowiedzialności pisarza czy autorstwa czy tych relacji między dziełem twórcą, a odbiorcami one będą jeszcze bardziej złożone albo też będą tak automatycznie, że już nikt nad nimi nie będzie zastanawia widziałem, ale są więc, choć nie znam szczegółów, bo nie zaglądałem do środka, ale jakiś taki na Facebooku Mimi k Rowling do informacji, która żyje tam pojawiła w kilku innych miejscach, że jakiś albo w bodaj krzyżówka wdrażać program komputerowy oparty już co dnia technologie sztucznej inteligencji w całości skomponował zagrał zaśpiewał album muzyki pop art S1 nic publicznych teraz ma także to trochę tak, ale te zamiary nawiązane mówi nie musimy dawać takich rzeczy taki stan będzie do pop sutą to za chwilę WL to za chwilę się stanie no straszne męki Beethovena czy radość mocodawca nie będą potrzebne psu bądź osiągnie łącznie będą potrzebne nam gdzieś to gdzieś na zawsze musi być on chyba jest jednak cały czas zaczynem ludzkim, ale te drobne problemy związane właśnie relacja między dziełami autora Mony jakoś zaczną być albo bardziej skomplikowane, bo właśnie się uproszczą bardzo dziękuję prof. Magdalena środa dziękuję bardzo dziękuję bardzo informację przed państwem, a po informacjach Justyna Dobrosz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array