REKLAMA

Centrum Sztuki Studio wspomina Waldemar Dąbrowski w rozmowie z Anną S. Dębowską

Studio Plac
Data emisji:
2017-09-15 10:00
Audycja:
Studio Plac
Prowadzący:
Czas trwania:
20:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
studio plac Anna Stępkowska dzień dobry moim gościem jest czy pan Waldemar Dąbrowski dyrektor teatru wielkiego opery narodowej w dzień dobry dzień dobry rozmawiamy w gabinecie dyrektora teatru studio w Warszawie i wiem, że to jest ważne dla pana miejsce, w którym spędził pan kilka ważnych dla swojego życia na początku lat osiemdziesiątych rozpoczynający się w maju 19 8 2 roku działalność jako dyrektor centrum sztuki studio imienia Witkacego ich pewnie wtedy jeszcze da się Rozwiń » tak nie nazywam je w Chełmie nadałem w ściśle mówiąc byłem inicjatorem nadania atak zimy na temu miejscu adresie wtedy nazywało w prosty centrum sztuki studio w stulecie urodzin Stanisława Ignacego Witkiewicza, który wydawał się takim naturalnym patronem miejsca wspólnoty sztuk, które przenikały się różne idee artystyczne literackie poetyckie malarskie teatralne był przecież fotograficzną był uosobieniem w historii polskiej sztuki właśnie takiej postawy basen kryty wzmocnienie rozwoju zwołując w sprawności biegłości natchnienia we wszystkich niemalże dyscyplin artystycznych, ale na końcu był ważny komunikat Józef Szajna, który odmienił to miejsce, bo to był teatr kameralny dla dzieci, do którego zachodzi w tych dniach Chiny Europa świat funkcjonuje od klasycznych aut klasyczne, do którego jako dziecko kazałem zastanawia mnie na scenę naznaczoną jego ideą teatru narracji plastycznej to znaczy siła obrazu siła istnienia aktorem sceny i słowo działał równorzędny przez to nadał pewien uniwersalną pewną uniwersalną wartość tym przekazom teatralnym piękne mądre niezwykłym takich małych wiejskich ubiegają się mną w przyszłości sztuki pamiętajmy, że to był czas wielkości polskiego teatru, bo Figat, mimo że kiedyś w ogóle są dla niego najważniejszy impuls reformatorski teatru światowego wyszły z Polski w latach 6 1 w ciągu 7 to znaczy Kantor Grotowski tym trzecim nazwiskiem, które w sposób naturalny się umawiać Józef Szajna Józef Szajna postanowili teatr plastyków, czego potem się Jerzy Grzegorzewski Larry ego Brandta z nowości dlatego jak później, chcąc kontynuować linię zaprosiłem pana Churchilla w także w zespół aktorski marzył o tym w lesie pojawił się chorzowskiego, czyli zaczęliśmy od sezonu 8 2 8 3 wspólną pracę, która trwała prawie prawie 1 0 lat kończą się tą słynną już pani pamięta, bo pan z każdego Tamara Łempicka ktoś feromony Skawina zaliczyć pokarm marzy zostałem wiceministrem kultury siew fotografii, ale tu w tym gmachu spędziłem 1 0 pięknych lat o niezwykłym taktem napięcie emocjonalne, bo z 1 strony udawało nam się budować niemal sakralną przestrzeń sztuki nie wystarczy skupionym wokół realizacji żadnego, ale także z wieloma propozycjami w tym ja wychodziłem z domu, jakby rozszerzamy pole zgromadził znakomitości jak dzisiaj myślę sobie z tamtych latach 3 0 3 1 3 2 lata jak mi się udawało pomiędzy tym niezwykle silnymi indywidualnościami, bo przecież był Tadeusz Łomnicki ze swoją linię programową Adam Hanuszkiewicz ze swoją linię programową Jurek, który stanowi to po absolutną, a w bazę teatralną, ale cały szereg innych rzeczy galeria o pilnym orkiestra Polska orkiestra kameralna, którą później wraz z Frankiem Brończyk ten lepszy mieliśmy na Sinfonia Varsovia cały szereg działań o charakterze eksperymentalnym wspaniała kolekcja to wszystko razem sprawiło, że tak pamięć mam to wyrok, chociaż piękny niemalże Święty palaczy wychodziła na zewnątrz, bo ta dramatyczna pustka placu Defilad często naznaczona formacjami rządu to były na najbardziej dramatyczne czasy w w powojennej historii Polski przypominam sobie moją rozmowę z Krystian Zimerman w roku Lutosławskiego, kiedy on mówił o tym, że powiela tak spojrzał ponownie w partyturę koncertu fortepianowego Witolda Lutosławskiego i dostrzegł dramat tamtych lat, ponieważ nawet na prapremierze tego koncertu w Salzburgu się dobrze pamiętam 80 1000 umów z winogron, kiedy pan Witold dyrygował radiową orkiestrą wiedeńską wygrał Krystian Zimerman Krystian nabożeństwem dotyczy to tu robisz w sumie razem było to wielkie wydarzenie i też nie słuchałem wtedy tego w perspektywie rynkowego dramatyzmu, których w Sępólnie przeczytał tylko samego faktu zaistnienia 2 wielkich polskiej kultury jedno najważniejszym wydarzeniem światowej muzyki no tak, aby wrócić do tej teatru studio czy bym tak galeria to właściwie w jaki sposób ona w tej powstała ta idea, żeby teatr galeria współistniały obok jest dzisiaj kaliber zapoczątkował Józef Szajna, który jako o artysta malarz albo teatru sprawną bardzo wyraźną koncepcją później zainicjował, jakby w tym obecność sztuki w przestrzeni twojego tego teatru pan nigdy tego nie dostosował także należne zrobił przestrzeń wystawiennicza mamo takie były czasy to był bardzo bardzo trudna, niemniej idei pociągi TLK tę rzeczywistość Józef Szajna maja potem wraz z Jerzym Różańskim oraz znakomitym krytykiem niż sztuki celnikom robiliśmy kontynuację rozwijaliśmy pomyśli fajna i udało nam się w latach 7 0 8 i stworzyć jedyną w Warszawie galeria, w której oficjalną, w którym MON niepisane przyzwolenie na artystom baner przez taką opinię niezależną wystawiany w naszych murach teatru może, by wydać dziwne, ale wtedy artyści w starych albo w kościołach albo w podziemiach kościołów lub uzupełnia takich niezależnych miejscowi jedyną opcją nie było galerii sztuki takich jak były one aż ono było omijane przez kluby zdobyły takich państwowych wnęki na oficjalne działania nie twierdzę, że to była mądra tak było w były takie czasy taki czas i Anny rzeczywiście mamy tu zgromadziliśmy absolutną czołówkę równocześnie, budując kolekcję kart to kolekcja w swoim szczytowym momencie wynosiła prawie 1000 sztuk, licząc obrazu rzeźby rysunki grafiki i t d. na pewno jest 1 z najciekawszych w Polsce warrantów dokonania bardzo wysokiej półki no ale jak jak władza mu wówczas komunistyczne i to jeszcze właśnie postanie wojennym, gdzie były takie zaostrzenie tego rygoru jak ona w ogóle zgodził się na taką taką wyspę wolności artystycznej to byłoby spróbować jak uzasadniała w pogodzić Luli da pan dzisiaj w jakość takich szczególnych tak sobie nie zadaje bo owszem, wydaje mi się, że kluczem do tamtego czasu było nie zadawania pytań inie Porsche miał brodę myślę, że dla władz to nawet było w jakim sensie użyteczne rzeczy działy rzeczy światowej rangi żyło się z obecnością armia artystów ma bardzo wybitnych sponsora w po osiemdziesiątym piątym albo oszustem przyszedł do mnie Ryszard Kapuściński poprosił, żebym przechował w 3 pasjonował fotografią komu się kilka zdjęć zaczęliśmy rozmawiać podzielił się emocjami związanymi z premierą premierą cesarza w Royal Court w świetle blondyna był zachwycony, że mleczarnia aktorzy i tak dobrnęliśmy do końca wprowadzimy perspektywy Warszawy pensji Franco zrobiłem tak samo robią z Tatrami zachodnioniemieckim g sztukę zachodnioniemiecką angielską przepompownia zawsze zwracał się pan do tych teatru czynna od 2 i wszedł także ważny krok w życiu wtedy za wiele zrobić ze świata albo wyjechać świat się, aby uzyskać finansowanie zachodni tak oni musieli mieć, ale to były instytucje, które marzyły o tym, żeby sfinansować występy takich magazynów dla Gert ner ze strony państwa, gdzie reszta British Council męża wyjechała, żeby wyjechać przez podmiot musieliśmy mieć zaproszenie gospodarza, który pokrywał koszty biletów pobytu jeszcze do walki symboliczne honoraria taki standard nie była specjalnie użyteczne w, chociaż było tam wielu bardzo bardzo miłych ludzi, ale ten poparł doświadczeniach postanowiłem stworzyć własny impresario, bo zaproszenia, kto przychodził do nas wędrowały do Poznania Wrocławia Krakowa moi przyjaciele ze świata Witalij aktorka my wysłaliśmy dla Polski dla ciebie, a pan przyjeżdża ktoś inny mną firma nie chce opadać państwo nie uwierzycie Otóż Smuda ale gdyby skarb czeka to proszę poszukać w internecie jak na początku lat dziewięćdziesiątych udzielił obszernego wywiadu, który z telewizji na ten temat wiem, że to funkcjonuje to po prostu niewiarygodna opowieść dlatego nie chcę przytaczać w czasie sprawdzi w bardzo ciekawe jest to, że ta idea Józefa Szajny kontynuuje pan teraz im w teatrze wielkim Operze narodowej, w której już właściwie w przyszłym roku wzwyż to będzie już chyba dziesięcioleci, kiedy jest pan tam dyrektorem naczelnym zresztą minister kultury pan Piotr Gliński przedłużył panu kontrakt z aktu prawnego przedłużyłem koncepcja ma kolejnych 5 sezonów, a ministerstwo zaakceptowało przedłużył ten komfort osobom Falubazu przy tak, bo na pytanie, kto zaimplementować nowe idee korespondują z aut, czyli wspólnoty sztuki artystów pod 1 dachem w teatrze studio odpowiada Józef Szajna to była jego śmiała wybiegającą Przybysz, ale szczerze mówiąc to po posłanka de ta idea przyświeca mnie zawsze to samo robiłem w centrum sztuki Riviera remont, kiedy stworzyliśmy ten klub owym okropnym pierwszym szefem to właśnie fascynowała mnie przenikanie się w tej materii artystycznych wizji jakaś niezwykła wszechstronność wielu postaci kultury nie tylko studenckiej, bo chcieliśmy tam wymyśla tworzyliśmy 1 z najciekawszych miejsc kultury i w ogóle w Europie to co się działo w remoncie, bo i wywieziono przedmiotem podziwu ludzi ze świata, bo takie kluby nie istniały w Europie wschodniej z innego powodu w Europie zachodniej jeszcze innego powodu prawnik tak jak dzisiaj klub studencki nie są wiodącym miejscem kultury, ponieważ oferować awans naszego wzbogacenie limitowana to kto miał Paryż miał Berlin zachodni wspominał, że ma do tego nie miała ani Moskwa ani Praga ani Budapeszt Warszawa miała ich wspomniało to było fantastyczne znaczą przypominam sobie rozmowa z antenami, kiedy przyjechał z tym filmem zawodu reporter i pokazywał go jeszcze świeża pachnąca taśma filmowa walizka, którą trzymał w ręku małe nachylenie wypuścił ich premiera potem rozmowa z dziadkami zobaczy pan przyjął nasze zaproszenie na poziomie aż w Paryżu byłem pewny 200 × pewnie się z 50 banków to jest dla mnie rutyna chcemy powąchać atmosferę młodej inteligencji za żelazną kurtyną piękne słowa no, a galeria Opera co tam jest co można zobaczyć w tym sezonie, który już niedługo się zaczyna w Operze narodowej, bo chciałbym właśnie gdzieś jestem muzykiem w z zawodu przyjrzeć się bardziej właśnie tym temu plastycznym wątkowi aniżeli rozmawiać o nadchodzącym sezonie w tym co będzie na stronie chodzi będą się działy rzeczy wspaniałe filmy galeria im wolność jakby znów kontynuacją tej idei korespondent Dezertera wspólnoty sztuki artystów to z romantyczną ideą tak naprawdę chodziło się w epoce romantyzmu po to, żeby połatana malował piękno dobro osoby rzeź woli i vice versa natomiast ja po Bartos największa transportowa transponować na tym przestrzeń wolną racz nam się metaforycznie, że taki wspaniały gmach, który z wartością samą w sobie ma to cudowna przestrzeń ma w swoim urządzeniu misyjny program spektakle operowe baletowe koncerty, ale tak uświęconych wielkimi znakami kultury miejskiej przestrzeni jest więcej, więc postanowiłem wprowadzić ten wątek razem z prof. Adamem Bujakiem rektorem Akademii sztuk pięknych moim przyjacielem, który zresztą zaprzyjaźniłem się to studia, bo to jednak w latach Jerzy Ziobro miał swoje ważne wystawy macha jest wątek zakonny gwiazda polskiej żelbetowa postanowiłem przybliżyć sztukę współczesną w tym tysiącom dziesiątkom tysięcy ponad 200  000 widzów bywając w naszym teatrze wciągu roku wszczęto galeria najbardziej odwiedza nas wszystkich galerii polskich, gdyby policzyć dla widzów, którzy zdobyli raz chodziło mi o to, żeby pokazać po kolejny jak nie nadąża tak galeria jest programowo niemodna i nie chodzi o to, żeby epatować takim doświadczeniem artystycznym, które właściwe dla dzisiejszej przestrzeni galeryjnych klasyka polskiej awangardy to klasyka polskiego modernizmu awangardy, jakkolwiek nazwiemy to ludzie, którzy budowali fundament nowoczesności w sztuce polskiej dla mnie tym początkiem jest wystawa arsenału w trybie po pięćdziesiąty szóstym siódmy słusznie pamiętam dokładnie, który rok w każdym bądź razie tam się urodziła pokazała swoją twarz w Polsce światu grupa artystów wybitnych, których konsekwentnie prezentowaliśmy podczas rozmów z dnia dotychczasowych sezonów ma w tym roku pokażemy wystawę, która znakomicie nawiązują do tego, czyli Teresa Pągowska jedno z tych właśnie numerów w piersiach polskiego malarstwa również późniejsze pokolenia Tomasz Ciecierski i Zbysław Maciejewski o wolność zresztą wybitni artyści zresztą o pokolenie młodszy no i Wojciech Sadłoń z opcją na znakomitości polskiej sztuki najmniejsze nam z niej wszystkich ale gdy miał fakt szukać wszelkich odniesień, które państwo z obrazu Randy ego w Polskiej sztuce tam podział najważniejsze od wysta w tej szczególnej dyscyplinie, który wielkością była Magdalena Abakanowicz czy o tkaniny do pełnej formy przestrzenne niemalże rzeźbę, ale w jego wypadku jego siostra niesamowitego zupełnie talentem obrazowaniu w formie grafiki rysunku trojga, czyli przechodzę Maćka na spektakl operowy i mogę w przerwie na przerwie udać się do galerii Opera wyjdzie nawet przed to są najczęściej zdarza, że bardzo wiele osób przechodzi przez spektakle półgodzinny 3 2 0 minut zatrzymała się, że tak pan smakować wieczór w Operze od oglądania dzieł w galeriach wpadali tu wystawy są inni jest w cenie biletu na jedno paragrafem jedno 2 to oczywiście także jest możliwość odwiedzenia galerii w czasie wygodniejsze w ciągu dnia po umówieniu się z osobami, które za to odpowiadają, który łatwo na stronie internetowej znaleźć już mamy do czynienia z miejscem żywym bardzo bardzo odwiedzam i zyskując coraz większe uznanie w oczach artystów, bo kolejka do prezentacji naszych takie zgłoszenia chęci, że chcielibyśmy tu też zaistnieć jest solidnym plusie nielimitowane jest sąd tam tłumy to były tłumy to pamiętamy i pamiętam, że czasem ciężko nawet ogląda się obrazy, bo po prostu bez przerwy ktoś przychodzi przed oczami, ale realne no to jest teatr wielki, czyli dużo gitar przychodzi, a może tylko szybowiec Smyk od czego zacznie się sezon to znaczy, jaka pierwsza premiera operowa trzynastego proc i października pierwsza premiera sezonu to będzie Rosji psyche Ludomira Różyckiego kładka modernistyczna właśnie Perła polskiego modernizmu to spektakl, który miał swoją prapremierę w niemieckim Wrocławiu, czyli Breslau w 900 siedemnastym roku wyniosą karierę Europejską, ale tak troszkę w czasach powojennych w Polsce zaniedbanym się do nich to świetna muzyka bardzo uniwersalne Libre to -li na bardzo mi zależało, żeby w tej w tym procesie dochodzenia do roku 20 18 siódmym byli dobrze się niepodległości, żebyśmy nasycili raport o naszego teatru pozycjami polskiej Envelo morza po raz na jesień nie jest najsilniejszą w naszym specjalnym naszą specjalnością kulturą mamy kilka ziaren, ale też mamy lidera i rentowe są w naszym stosunkowo, niemniej jest wiele rzeczy, które zaniedbane najlepszy dowód Goplana, którą zrobiliśmy w zeszłym roku, która w tych sprawach oprócz dostała nagrodę w dziś o filmie jako dzieło odkryte na nową linię zrobiliśmy nową wersję Krakowiaków górali robiliśmy nową wersję Halki zrobiliśmy nową wersję strasznego dworu Goplana teraz trudno Rosell psyche w przyszłym roku Manru Paderewskiego 1 Polska Opera, która była grana w Gwatemali pewna liczba ta Opera w nowym Jorku bardzo bym to zresztą robiono to Władysław Żeleński zapomniane w polskich kompozytorów przełomu dziewiętnastego dwudziestego właściwie w swoim czasie uznawane za następcę Stanisława Moniuszki zaś w znakomity kompozytor lider forum operowych jak i kameralnych mamusia powie, że w Luton obydwoje wiemy, że nasz przedstawieniami premierowymi towarzyszy zawsze koncert kameralny Tytus pokazanym w innej fazie tego kompozytora, którego Opus magnum za chwilę będzie na scenie głównej, a może to jest tak kameralistyki Zieleńskiego trawienie znałem byłem absolutnie zachwycony tym co zaprezentował Stanisław Leszczyński w ramach tego grona tamtego wieczoru zawsze wspaniałe niespodzianki moim gościem był Waldemar Dąbrowski dyrektor teatru wielkiego opery narodowej zapraszamy na pierwszą premierę tego teatru 13 października Rosji psyche Ludomira Różyckiego w reżyserii Barbary Wysockiej powinny zrównoważyć siłę po Barbary Halickiej moje przyjaciółki stąd tu też studio nawiązaliśmy przyjaźnie i to była w pasie był nawet nie triumwirat, czyli Kobylarz Stanisław Radwan, który był tak bliskim Mes Stasiak biurek, jaką graliśmy trójką, a Basia była młodą wstępującą artystką, która udowodniła swoimi dokonaniami, że należy do ścisłej czołówki scenografowie najważniejsza pod dyrekcją muzyczną nowego dyrektora muzycznego Grzegorza Nowaka artysty, którego też pamiętam, że studia w kuchni i symfonii Varsovia witały z Sinfonią Varsovia współpracować to bardzo młody dyrygent ma dziś mającego bardzo poważną empirycznie największą karierę międzynarodową spośród wszystkich polskich dyrygentów świetnie bardzo dziękuję studio plac Anna Stępkowska usłyszenia dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STUDIO PLAC

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!