REKLAMA

Czy Plac Defilad jest dla nas stracony? Agata Kowalska dyskutuje z Bogną Świątkowską, Olą Litorowicz i Magdą Grabowską

Studio Plac
Data emisji:
2017-09-15 10:30
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:27 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dla studia Plaza Agata Kowalska i moje gościnie u pani Bogna Świątkowska z fundacji bęc zmiana dzień dobry dzień dobry Aleksandra liderowi, czyli Magda Grabowska z fundacji puszka dzień dobry uczynek dzień dobry w i będziemy rozmawiać o projekcie, który już trwa place Warszawy do odzyskania tak się nazywa ten projekt i jest to projekt badawczy, jaki jest pytanie, jaka jest teza tego badania to jest coś, czego musimy zacząć chciałyśmy się bardzo dowiedzieć jak Rozwiń » wyglądają dzisiaj place dużego Europejskiego miasta, którym niewątpliwie Warszawa jest widać gołym okiem, że Penn ostatniej kilkanaście, a obecnie ponad 2 0 prawie 3 0 lat mocno odbiły się na przestrzeni publicznej zresztą nie tylko w stolicy, ale wielu polskich miast, które zainwestowały w infrastrukturę zainwestowały w to, żeby remontować najbardziej i takie eksponowane miejsca, w których często nie tylko spotykają się mieszkańcy, ale także, do których przychodzą turyści i wyrabiają sobie o nas zdania, więc przez kilkadziesiąt ostatnich lat sporo się zmieniło im inny wmyśleniu o mieście i samym mieście i w oczekiwania wobec miasta i to był taki nasz punkt wyjścia, żeby sprawdzić jak te wszystkie lata dyskusji debat o tym czy ma być miasto do czego ma służyć czym jest przestrzeń publiczna jak my mieszkańcy możemy z niej mądrze i z korzyścią dla nas korzystać jak u dołu wszystko Pm manifestuje się w tych najbardziej spektakularnych przestrzeniach, jakimi są plakaty czy w ogóle się liczy odniosły taki skutek przestrzeni jeszcze wzrosnąć do pozostałych współtwórczyni tego projektu, udowadniając liderowi czy do pani Magdy Grabowskiej właśnie o oto jakie pytania panią przyświecały to znaczy w UE, dlaczego ten ta przestrzeń placu to jest takie miejsce, które warto badać, bo rozumiem, że ono może stać się też jak pewnym pryzmy latem, przez które będzie widać czy to politykę miejską czy dożycie społeczna i pewnie też skup skuteczność dyskusji ruchów miejskich rzeczywiście wyszłyśmy z takiego założenia, że place są innym przynajmniej na równi lub tak samo ważne jak druga przestrzeń publiczna, która najbardziej mówią naszym mieście i pozwala nam na różne rzeczy w tym mieście przy ulica leśną place ulice są zawsze ze sobą powiązane prawie zawsze, więc te wiemy, że na prace się objawia bardzo dużo ciekawych rzeczy przede wszystkim jak z nich korzystamy jak możemy z nich korzystać co chcemy na nich robić my jako mieszkańcy miasta, ale także jak korzystają z nich czy w ogóle są w centrum zainteresowań przyjezdnych turystów tak czy prace chociażby Warszawę czy innych miast w Polsce są n p. punktami destynacji w przyjazdu turystów z zagranicy możemy pomyśleć, jakie my place chcemy jeździć jadąc do innego miasta w Polsce albo do miasta za granicą i zobaczyć co nas tam przecież on niż kolejna sprawa place jako miejsca emanacji wartości i prestiżu miasta jak władze miasta jak różne przeróżne polityki, a chociażby jak i polityki kulturalne UE sprawdzają się w tych przestrzeniach co mówi sztuka przez kogo ta sztuka na pracy jest stawiane przez kogo jest fundowana co mówi ty co mówią także działanie nielegalne na placach oddolne, ponieważ zauważyłyśmy w trakcie prowadzonych badań, że działania oddolne stricte gitarowe trochę anarchistyczna nawet na tych placach rzeczywiście są obecne z tego względu, że chcą to miejsce najczęściej popiersie wypełnione ludźmi, a po drugie jest widownia dosyć prestiżowe zresztą ten ta kwestia związana z widownią myślę, że tak naprawdę objawia się w tych wszystkich RM kwestia, która nas interesują trudna praca po prostu zwykle są ludzie albo przez niem prze my Kają albo na nich są albo przez nie przyjeżdżają, ale tak naprawdę zawsze na plac się natkniemy w ale jeszcze jest jedno pytanie o nazwę, bo to jest prognoza się prace Warszawy do odzyskania czy ja rozumiem, że oprócz tego zadał sobie panie szereg pytań szalenie ciekawych mówiących nie tylko mieście, ale u nas jako mieszkańca to jednocześnie postawił pani taką tezę, że to jest jakoś wartościowa przestrzeń, która no cóż jest zaniedbana albo wręcz zaginiona pod wpły w pod warstwami innego rodzaju ruchu i aktywności jeśli chodzi o ruch to na pewno też jest ruch kołowy, przez który da przestrzeń została zdominowana i też często prace zostały zredukowane do roli i punktów przesiadkowych skrzyżowania znikają w ogóle albo zielone plac, ale w obronie liderzy z plastyką to skrzyżowanie pragnąć kotek na placu Zawiszy Aldona na placu wileńskim a o czym niewiele osób wie, że jest to plac, ponieważ jest to wielkie skrzyżowanie pod centrum handlowe niż zarzucił zmarłemu w razie jestem administracyjnie wyznaczony niewielki plac, a tu od razu zapytam, bo z nazwy to jest plac tam tabliczki, ale jeśli już niema żadnej funkcji placu, bo nikt już nie rozpoznanie tej przestrzeni jako placu dotyczy to wciąż jest przedmiot pani badań i właśnie zastanawiając się nad tym czym jest tak naprawdę prac staraliśmy się stworzyć nową definicję bardzo proszę, jaka ona jest już powstało w Groznym roboczo do Azji ta definicja z roboczej rzeczywiście jest bardzo mała bardzo rozszerzone to znaczy ona definicję klasyczną urbanistyczną definicja, którą rzeczywiście prezentują słowniki encyklopedie, ale właściwie tej definicji zadaje trudne pytania i sprowadzają do współczesnego placu, który obserwujemy na dziś wmieście, czyli n p . jeśli klasyczna definicja, mówi że plac to jest miejsce chociażby pod gołym niebem to zadajemy sobie pytanie czy naprawdę miejsca, które pełnią de facto rolę czy funkcja placu w naszym mniemaniu czy w 2 czy wedle wyników badań, które prowadzimy, a znajdują się pod dachem nie mogą być placem nazywane z jakiegoś powodu, bo czy chociażby hala dworca nie może być placem albo nalegali też w podziemiach albo emerytów myślę o prywatny plac chcieli przestrzeniach galerii handlowych, które nawet udają plac tam są często fontanny doszła zimą alejki latarnie drzewa są posadzone to, że plac musi mieć n p. dość niewielkie to znaczy możliwe do LM do takiego, aby poczuć się i ogarnięcia wzrokiem gabaryty ta kompozycja urbanistyczna musi być dosyć zwarte także do końca nie sprawdza się, chociaż w przypadku miejsca, które uważamy za bardzo dobrze funkcjonujący plac w Warszawie jest to wyjście z metra centrum, które tak naprawdę ściany nie ma tak fasad dookoła siebie nie ma, a tak naprawdę to poczucie byciu bycia w miejscu, które zwornikiem przy wszelkich aktywności miejskiej demokratycznych się tam odbyć, ale słynna patelnia, która pełniła szereg funkcji placu z kolei placem nie do ogarnięcia, a w efekcie dla mnie nie jest placem jest plac Defilad nasz macierzysty naszego projektu i ich cel jest moje pytanie do tajności po to, panie zaproszone zapytać czy plac Defilad jest dla nas stracony jako przestrzeń o nie my walka trwa w nowo, bo nasza jest nieustająco plac Defilad jest niezwykle interesującym zjawiskiem, które nie jest od dziesięcioleci już wyzwaniem dla tego miasta stworzony w okolicznościach, które należałoby nazwać przemocowej mi, który został narzucony, a właściwie tkance miejskiej, w którym filmowiec wyburzanie brak jest ostry wyburzenie przedwojennych budynków pierzei likwidacja ulic i zresztą efekty tego odczuwamy do dzisiaj, dlatego że dekret Bieruta, który jak wiadomo, iż jest powodem sporów dotyczących działek własności działek blokujących inwestycje uniemożliwiających gospodarowanie przestrzenią chociażby pod budowę muzeum sztuki nowoczesnej, który ma stanąć pod Pałacem kultury, że w porannym moment założycielski tego placu jest szalenie dla niego istotne z tego powodu, że miasto obdarzone tym, że niechcianym prezentem musiał sobie z nimi jakoś poradzić i Warszawa byłoby w bardzo specyficznej chwili odbudowy powojennej, kiedy właściwie nie odnotowała zostało narysowane, a więc zaszło w mieście bardzo wiele różnych istotnych i głębokich przemian, których plac Defilad był częścią i tu jest bardzo ciekawe to, że on, nawet jeżeli tego nie chcemy jest osią bardzo silnie oddziaływują co mu mała zorganizowanie Warszawy pałac kultury jest taką iglica o takim punktem, do którego sięgamy wzrokiem, kiedy chcemy się zorientować, gdzie jest nasze roczne Warszawskiego kosmosu na nią aż tyle lat Defilad wokół niego tworzy taką przestrzeń, przez którą zwykle przemykamy, udając się z 1 punktu do drugiego, ale jesteś bardzo ważnym punktem, z którego zaczynamy bądź kończymy tam podróż tam swą dworce autobusowe tam jest parking i zresztą ten plac oprócz tego, że miał służyć defiladą i takim bardzo spektakularnym prezentacją emocji społecznych pałą i zawsze pełnił funkcje usługowe wobec rozmaitych potrzeb właśnie parkingiem po był także miejscem, na które przyjeżdżają autobusy były tam rozmaite targowiska i to nie nie mam namyśli tych, które pamięta jeszcze to pamiętam świetnie z lat dziewięćdziesiątych to po prostu ma tej przestrzeni wielkiej pustej organizowane były rozmaitego rodzaju festyny i wydarzenia oto, żeby jakoś tę obniżkę ceny wzrosły to chyba o to chodzi, że tempo jazdy Fiat nie jest przez nikogo uznawane za przestrzeń przyjazną sprzyjającą temu, żeby tam coś wnieść ona onym od bardziej był wykorzystywany jak taki taki ugór, który właściwie monotonna rzeczy wyrzucili zwrócili się zarobić uciec stamtąd zostać wyróżnionym natomiast jako plac jest chyba bardzo trudne do zagospodarowania nawet, pomijając te kwestie reprywatyzacyjne teraz pojawił się pewne plany, a wraz z budową siedziby mi muzeum sztuki nowoczesnej i teatru TR trochę to przestrzeń zostanie ograniczona można powiedzieć tymi budynkami, ale wciąż pozostaje pytanie co z tą ogromną przestrzenią zrobić miasto proponowało, żeby w, a jednak zachować tamtą funkcje taką reprezentacyjną jarmarczną, czyli że tam mają się odbywać duże imprezy, ale wydaje się, że przez resztę roku plac Defilad pozostanie tym miejscem, gdzie Hula wiatr, gdzie nikt z nich z nikim się na randkę nie mówi ich i nie może tak musi być w taki proceder są potrzebne w Scirocco skończył może poprzedni wątek 1 zdaniem Toronto mój entuzjazm, że w walkach trwała o tę przestrzeń związana z tym, że przez tę swoją pustkę przesadzają problematyczne aż plac Defilad jednocześnie przy tym swoich wszystkich wadach on pokazuje to co z tym miastem się dzieje, jakie są w nim problemy co jest nierozwiązana powołuje wyraźnie entuzjazm, a one jednak głębokie przy wyrębie, choć ten entuzjazm jest raczej spowodowane tym, że on nie pozwala odpocząć musimy cały czas ze świadomością tego, że centralne miejsce w naszym mieście jest nieuporządkowane mieć na uwadze jednak czynić wysiłki, żeby coś z tym zrobiły w oczy to na pewno Aleksandry Tyrowicz myślę, że to, że plac Defilad nie pełni już swoich pierwotnych funkcji i tak nie służy defiladą to jest 1 sprawa i tak ETF mówi o tym, że rzeczywiście zostaliśmy FS przestrzenią o ogromnych rozmiarach natomiast te wszystkie kwestie związane z tym, że on jest nieprzyjazne, że nie chcemy się na na nim umawiać na randki, że jest nie nie do ogarnięcia i to wszystko co coś co rzeczywiście nas w jaki sposób woli i to nie jest spowodowane tym, że on przestał pełnić swoje funkcje, do których był stworzony tylko spowodowane tym, że tak naprawdę nie potrafimy żaden sposób nawet nie spektakularnym biogram w budynkach, które tam powstaną poradzić sobie z nim na co dzień to znaczy w sprawie, żeby można było na niego bez problemu dojść albo, żeby można było przez niego bez problemu przejść te proste czynności te n p. pozbycie się ogromnej ilości wszelakiego rodzaju barier szlabanów i równość niech oni ci dziur, które w, które można, które można wpaść po jakiekolwiek doposażenie go w mebel miejski co się dzieje w niektórych jego częściach, czyli na tej mniejszej płycie Torres animowana myślę, że już bez trochę zmieniła te dyskusje co znaczy jeśli ten plac nie byłby aż tak zaniedbane, ale moglibyśmy zobaczyć, że tak naprawdę PL i 1 1 ze sposobów poradzenia sobie z tą przestrzenią jest być może spojrzenie na nią Anny w biorąc pod uwagę ogrom tej przestrzeni i być może znalezienie jej potencjał, ale z drugiej strony być może, gdybym był, chociaż trochę uporządkowane moglibyśmy zastanawiać się nad tym czy n p. jego 2 niejako w podzieleniu go na jakiś symboliczny części jak chociażby części związane właśnie ze z rozrywką z transportem ze oby tylko niewielkim parkingiem, który 7 z podzielenia go na kilka lat podzieli podzielenie go na placach place plac z placu prace w placówce tym pamiętam książkę Jana Gehla życie między budynkami i on sam powołał się na swoje spektakularne badania obserwacje godzinami obserwował ludzi na placach w różnych miastach Europy i jasno wykazał że, gdy ludzie gromadzą się w miejscach i spędzają chętnie czas w miejscach, w których które mają jednak jakieś ograniczenia co znaczy jest to plac, ale na ludzką miarę pisał Gall chodzi o to, żeby on był czymś zamknięte, żeby ta perspektywa nie była niekończąca się o to chodziło o takie ateistyczne potrzeby człowieka jak poczucie bezpieczeństwa w efekcie na placu Defilad ostatnie miejsce to jest to przestrzeń między teatrem studio, a teatrem Rozmaitości dramatycznym, gdzie on jest otulona taka pierze ja tego tego po wielkiego Pałacu kultury i tam w tych 3 porno w 2 z takich ścianach mieści się przestrzeń, gdzie ludzie się spotykają są stoły można sobie tam coś zjeść można potańczyć na odbywają się przeróżne wspaniałe imprezy natomiast tona co ci wszyscy ludzie patrzą to jest jednak po to, morze betonu ta ten wiatr hulający po reszcie placu Defilad między tymi zaparkowanymi autami i teraz dlatego zapytam czy plac Defilad jedno na zawsze stracony jako całość, bo może jego nie da się tak podzielić, żeby on stał się przyjazny, a z całą swoją wsunął w swym ogromnie nigdy po prostu nie będzie przestrzenią, gdzie ludzie chcą spędzać czas może rzeczywiście trzeba znać do niego inną funkcję nie placu pani Magda Grabowska jeszcze chciałam dodać po to, tego co pisały Angel właśnie, że te prawidła kompozycji urbanistycznej placu są kluczowe do tego jak odczuwamy tę przestrzeń i faktycznie przez kilka takich urbanistycznych parametrów jak dokładnie pani powiedział też powierzchnia tego placu, czyli jego wielkość ta jest wysokość budynków, które go otaczają, ponieważ z 1 strony może mieć wrażenie klaustrofobiczne, jeżeli ten plac jest za małe budynki są za wysokie albo Agora fobię, jeżeli plac jest zbyt rozległy i nie ma żadnej obudowy i nawet te cele te proporcje są od mierzone w takim szczegóły architektoniczne kategorią kont środkowy co też w naszym badaniu badaliśmy i te Conte środkowe placu w Warszawie dokładnie tak jak pani mówi są bardzo zaburzone to znaczy jest dosłownie kilka takich klasycznych placów i to były dawniej budowane place jako cel najstarszy plac rynek starego miasta, gdzie te klasyczne prawidła są bardzo się przed księgarnią dochodzi GL pisał najlepiej odpoczywamy mniej chętnie kulturyści udajemy się na prace się miast średniowiecznych one budowane ludzką miarę z bardzo wielu przyczyn nie, dlatego że wówczas, by wszyscy tacy genialni w Gostyniu po prostu tak to życie było bardziej z 1 z wolniejsze nie było samochodu szybkiego transportu i to wszystko odbywało się w jakiś taki wspólnej małej przestrzeni no ale żyjemy w 20 01. wieku i być może plac 20 01 . wieku nie może spełnić tej roli, o której myślał GL, czyli ma być przyjemnie ma być także możemy odpocząć psychicznie odpocząć może za zieleń po prostu nie może tam pojawić też takie marzenia, żeby plac Defilad stał się parkiem no może dwudziestym pierwszy w wieku nastu NATO na te wszystkie luksusy po prostu nie stać myślę, że warto jeszcze dodać do tego są Mariusz Wiktorowicz Jankiel, że tak naprawdę nie ma 1 recepty na przestrzeń publiczną i myślę, że to plac Defilad no może pokazać Boga też mówił, że tak naprawdę bardzo niewiele wystarczy byśmy byli w przestrzeni publicznej nawet na tym takim podstawowym poziomie nie wchodzenie w interakcję z ludźmi, ale po prostu bycia, czego mogą się wykluć interakcje, czyli po prostu bycie wśród ludzi innych tam, gdzie są inni ludzie czy SS nie widzimy tego chociażby trochę na schodach placu Defilad prowadzących na schodach Pałacu kultury, gdzie ludzie po prostu siedzą czy przed wielkimi instytucjami kultury w całej Europie na świecie, gdzie właśnie te schody patrząc z winy strony Metropolitan między w nowym Jorku tam do euro modnie zbywa co wywoła, gdybyśmy na placu Defilad zlikwidowali te wszystkie słupki barierki postawili tam miejsce do siedzenia i zobaczyli czym chcielibyśmy na tej wsi w tej przestrzeni być ze sobą tylko takie pytanie w no ale to jest właśnie pytanie też o to dlaczego ma służyć plac ME czy ma być wizytówką czy ma być miejscem do Defilad, bo może właśnie one powinny wrócić na plac Defilad z placu Piłsudskiego plac Piłsudskiego przy przyjemnym parku w Saskim mógłby zmienić się zupełnie coś nowego no to są badania, które muszą odpowiedzieć sobie również włodarze miasta czeka mnie już kilka z nich został w minionych czy są takie miejsce w Warszawie takie place, które są placem wypełniającym wszystkie możliwe te wymarzone funkcje znaczy, że nie zostały stracone i nie trzeba odzyskiwać Bogna Świątkowska to jest bardzo interesujące pytanie, dlatego że jest wśród tych 8 parametrów, które żeśmy badali, przyglądając się w warszawskim placom oczywiście szukaliśmy takiego złotego złotego środka który sprawi, że którejś z tych placów stanie się właśnie takim naszym takim przykładowym wzorcowym stołecznym Pałacem okazało się, że to jest bardziej niż trudne, dlatego że parametrem, który najlepiej charakteryzuje te warszawskie place jest stopień nawarstwienia kolejnych pomysłów na ten plac, który po winna wstępowały przez ostatnie ono nie tylko dziesięciolecia, ale niektóre z pasów mają rodowód jeszcze jeszcze starszy widać w nich chorym daje nie tylko upły w czasu, ale także pewne nie dokończyła niedokończone koncepcje przykład zamarły mogliśmy n p . jeśli o taki plac bankowy albo n p. żeśmy sobie plac Wilsona albo weźmy takie klasyczne prace, które mają bardzo dobrą, bo właśnie proporcji pomysły byłem na to w jaki sposób organizować przestrzeń, która w miarę upływu czasu stały się nagromadzeniem rozmaitych rozwiązań plac Zawiszy to są dość zgodnie z tamy z płaceniem no właśnie, więc to co nam się w zimie mało tego dobrego placu tego miejsca, które może być patrzcie, a jednak umiemy miało itu jest ciekawy moment, dlatego że w tej chwili w Warszawie przez wszystkie inwestycje i Nowem nowe budowlane pomysły na to jak kreować się chociażby Mbank osiedla mieszkaniowe powstają nowe place, w których tego rodzaju założenia rzeczywiście wg jakich list wg dobrych praktyk mogłyby być realizowane przez deweloperów inwestorów czy też nawet mało wymuszane lekko przez przyszłych mieszkańców i to jest kolejny aspekt tego naszego badania, które szalenie nas interesuje to znaczy jak ta wiedza, którą gromadzimy w przeszłości jak to odczucie chaosu jak było intuicyjne zupełnie rozpoznanie, że mamy do czynienia z przestrzenią w jaki sposób nic nie pełną 3 czy no właśnie taką nie spełniającą nasze potrzeby placu, który jest przyjazny jak wiedza wpłynie na nowe inwestycje w korze to jest problem, bo chyba akurat wszystkie tutaj zgromadzone w studiu w Elblągu popieramy ideę placu jako przestrzeni przyjaznej przestrzeni, która trochę wyrwana inny, bo poseł potrzebom interesom kapitalistycznego świata przestrzenią, w której różne osoby mogą się odnaleźć i t d . tak dalej, ale jest też na pewno grupa mieszkańców i na pewno grupa polityków na pewno grupa inwestorów, którzy powiedzą to są mrzonki przestrzeń w stolicy jest kosztowna nie stać nas no fontannę i jej likwidację skrzyżowań komunikacyjnych tutaj musi w transporcie odbywać szybko sprawnie a, a jeśli chodzi o zieleń to proszę do lasu albo wyjechać na nienawiść znaczy, gdy zaprzeczy pani z pań projekt władz Warszawy do odzyskania, gdy nie jednak nie mniej koncentruje się na pewnym na na 1 grupie potrzeb, ignorując te pozostałe staramy się, żeby takie było zaś bardzo mu dzięki badaniom możemy wytworzyć siłę taki balans między 4 PL w bliżej jest praca w Zawoi bliżej niesprecyzowanymi oczekiwaniem, że ta przestrzeń była lepsza i przyjaźniejsze obejrzyj zaczniemy się zastanowić czy to jest lepsze i 6 0 to musimy sobie zadać pytanie dla kogo nowi ludzie zaczynają schody wyłożone różnych użytkowników niektórzy z nich siedzą w samochodach niektórzy siedzą na rowerach, a jeszcze inni prowadzą przed sobą wózki z małymi dziećmi bądź też z osobami spełzły na ZUS prawa łaski pod oknem że, owszem, chce, żeby były ławki w mieście, ale nie pod moim oknem ludzie mogą siadać na Żoliborzu, gdzie to jest przykład przykład plan psu na Mariensztacie opisywanego niedawno jako taka martwa przestrzeń, która rozczarowuje pod każdym względem Armstronga stołeczny dokładnie tak, ale wiemy, dlaczego tak jest mieszkając w Warszawie i znając go o Monice, dlatego że mieszkańcy nie chcą, żeby ich plakat z generował hałas zbyt duży ruch i Mariensztat jest taką przestrzenią, która jest znana z tego, że tam jest bardzo precyzyjnie materializm owa potrzeba głosił utrzymywania spokoju i ciszy i że tak naprawdę ten plac z na Mariensztacie on mimo rozmaitych podejść do tego i wysiłków nie po nie ożywa i nie ma na to żadnej szansy właśnie z tego powodu, że mieszkańcy chcą mieć Święty spokój na jak z tym dyskutować, bo to jest przestrzeń jest z 1 strony publiczna wspólna nas wszystkich każdy może tam pójść pójść, ale są też są ludzie, którzy mieszkają przy jakże pięknym placu i ich potrzeby trzeba też uwzględnić na razie widać, że są ich potrzeby głównie uwzględnianej to jest to można przyklasnąć tacy są sprawni, ale per panie mówią o odzyskanie my place Warszawy wygląda na to, że jest wielu, którzy nie sprzyjali byty tej wizji co znaczy nie widzieliby powodu, dla którego ich plasują się zmienić na wkład w miejsce chętnie uczęszczane i co wtedy Marek Grabowski 1 z myślą o takim inspekcję komercyjnym to znaczy Otylii, a o tym co pani ludziom, a kapitalizmem to znaczy, jeżeli spojrzymy na na plac konstytucji to rynek gastronomiczny działa tam coraz lepiej i faktycznie z tego powodu plac się ożywił i teraz możemy zastanawiać czy to jest dobrze, że plac jest żywy, ale czy to jest dobrze się ożywił właśnie dzięki dzięki temu już jest tylko konsumpcję konsumpcję gęstszy gastronomia odnosi olbrzymie wrażenie kulturalny teatr Polonia, ale one, zanim sąd to są punktowe strzały właśnie sezonowy to co się tam dzieje właśnie po te są ogródki kawiarniane jazda po przestrzeni plac konstytucji kolejny plac, który tak naprawdę jest rozjechane nowo jest po pierwsze, parkingiem przyspieszać co tam widzimy jest przestrzenią poruszania się po wielopasmowych jezdniach samochodów tramwaje autobusy i t d. ten hałas jak rozumiem mieszkańców nie przeszkadza natomiast hałas teatralne, czyli wystawianie spektakli nadwozie dwu ogromny opór i tam 2 duże boje toczyła dyrektorka teatru Polonia i no i to jest też taka dyskusja właściwie o tym, którędy samochody muszą jeszcze jedno ten biedny plac staje się po prostu przestrzenią dla aut, ale monokultura jest czymś bardzo nienaturalnym i innym jest czymś bardzo problematycznym warzywa przepis na dobre plac to jest maksymalne uwzględnienie w wielorakich potrzeb i takie urządzenie czy wyposażenie tej przestrzeni, która nie zaspokoi wszystkich potrzeb wszystkich grup, ale będzie dopasowana do kontekstu i specyficznej sytuacji tej akurat przestrzeni było też plany Legii oznacza, kto wyznaczył kontekst no to jest bardzo delikatnej i tych cyfrowych moment, dlatego że on zmienia się w czasie on zmienia się także wobec grup nacisku czy tych grup, które po prostu decydują o tym co się dzieje w tej przestrzeni i to nie jest nigdy raz 2 dachy na zawsze dane, dlatego że w mieście to jednak te tezy padlina ciągle jest bardzo dobrą żoną między sobą żyją przeciągamy i Pm mnie ten nasz projekt również pokazuje, że to nie tylko chodzi o wyposażenie placówki nie tylko chodzi o to, żeby je my dodać do nich jakieś elementy, których tam nie ma albo zabrać coś co jest co po naprawić posadzkę czy nie miała usprawnić komunikację chodzi o to, żeby uzmysłowić sobie, że place są stoją na szczycie naszej kultury w pełnym życia Miejskiego, że to one pokazują, jaki jest stopień zrozumienia tego czym jest przestrzeń wspólna i przestrzeń publiczna są także miejscem, w którym naprawdę manifestują się emocji znaczy, jeżeli protestujemy, jeżeli chcemy zanegować coś co bardzo nam się nie podoba zaprotestować przeciwko temu idziemy na place dlatego, żeby nas było więcej widać dlatego, żeby mieć tę przestrzeń, w której energia mieszkańców się uwolni, więc place po są tą przestrzenią, w której następuje negocjacja jednorodzinnym to jest czeka razem z po nim moja to nie jest architektoniczna ja rozumiem też, że to dużo łatwiej jest uświadomić mieszkańcom, że ten plac jest wspólny niż n p. to samo powiedzieć o pojedynczych ulicach, bo zwykle na ulicach myślimy bardzo partykularnym tędy jeżdżę tędy nie jeżdżę tędy jeżdżą tam ciekawi sposób przejazdu, a jak ten nie rzeczową ignoruje, a jak tam mieszkam tu dopiero mnie ciekawi, a place to jednak jest miejsce spotkań jakie by one nie były ani w ogóle nie padło, że dobrym placem jest plac Grzybowski prac nie jest to pas odzyskany i to jeszcze w wyniku interwencji artystycznej w po to jest 1 z naj naj naj naj ciekawszych przykładów innych placów, które w ostatnim czasie uległy gigantycznej transformacji rzeczywiście z dużym udziałem dotlenia ciała Joanny Rajkowskiej instalacji, która przemieniła nie tylko fontanna, a tamten plac, ale także nasze oczekiwania i myślenie o tym w jaki sposób zorganizowana może być przestrzeń placu miasta i dobrze pamiętam jak pojawił się doceniać to znak był wyśmiewany w potem było wzbudzał agresję w potem ludzie się do niego przyzwyczaili, a potem była wielka awantura, bo zniknął w i do euro jeszcze następnym kroku miasto powiedziało, ale nie martwcie się drodzy mieszkańcy miewam zorganizujemy przyjazną zieloną przestrzeń oczywiście wszyscy byli po obrażani twierdzi, że nic z tego nie wyjdzie aż w końcu powstało to miejsce, które jest eleganckie dużo pieniędzy jednocześnie po prostu realnie tam ludzie chcą, więc wcieli się sprawdza i w ten sposób uzyskaliśmy plac Grzybowski szef TOPR-u proces, który widział wokół tego w tego miejsca też dużo mówi też może z takim trochę za przejściem pewnej traumy p t . na pewne zabiorą to nic nowego dobrego nie powstanie też ta historia się z ważną w pamięci naszej, ale ona też ważna z tego powodu, żeby o sztuce mówi się, że ona prototyp czuje pewne zjawiska życia społecznego i tutaj pomimo tego wielkiego żalu, że uroczysta WIG otoczony łączy koło Chęcin można było sobie posiedzieć na krzesełku i po prostu obok siebie pomilczeć jak często o tym, mówi Joanna Rajkowska i rzeczywiście ludzie tam po prostu się spotykali i było to umieli korzystać z dnia 3 lata w ogóle jest miejsce naprawdę sielskie, pomimo że w całym centrum wielkiego miasta po to, pokazuje w jaki sposób tego rodzaju działania artystyczne, a wiemy, że na dofinansowanie projektów kulturalnych architektoniczną artystycznych ostatnimi laty w Polsce naprawdę wy naprawdę wydaną bardzo bardzo dużo środków publicznych po torby prototypowa, acz przestrzeń, bo to, żeby sprawdzać jak się ludzie w niej zachowują zachowują czy rozwiązania proponowane przez młodych architektów artystów rzeczywiście będą generowały jako zmianę zachowań oraz gdy płynność jest efekt no właśnie one były tymczasowe one wszystkie były tymczasowe i bryg Jan Rekowski jest również dlatego ważny, że jest 1 z najważniejszych przykładów tego jak w tym ta teza o tym, prototypową Aniu, oby się sprawdził no proszę, ale jeszcze znacznie ciekawiej badania pań i cały projekt jest w trakcie realizacji i muszę zapytać rozwody to co zaskoczyło panie albo co okazało się kompletną stopą i ślepym zaułkiem czy już jest taki problem badawczy wymienioną w tym spektaklu bardziej szczegółowych kwestii to mnie bardzo zaskoczyło, że wśród 3 0 badanych przez nas placów potrwa to opłaci czy nie doszło wszystkich placów istniejących w Warszawie komuś coś dobrać jakąś próbę badawczą i ich było to 3 historyczne rynki właśnie patelnia i 2 6 placów administracyjnych z nazwy, które takiego plac Zawiszy albo Hallera czasami w pracę mięśni wydają, ale głównie te były prace, które dobrze znamy kojarzymy z wydawały nam się samego początku żmudnych pracach nie ma zieleni, a okazało się, że tej zieleni trochę jest, że nowych nasadzeń jest dużo, a starych schorowanych drze w jest mało, więc to zapowiadałem się nie dość dramatycznie, a okazało się, że nie jest tak źle, ponieważ są faktycznie teatr nowe nasadzenia, ale dość dużych donicach, ale moim zdaniem tam nie pierwsza myśl, że za mało tam zieleni i nie jest fałszywy trop to, że to jest nasze wrażenie być może związane z tym, jakie zorganizowano reszta przestrzeni, gdzie ta czy ta zieleń jest na pierwszym planie jest miejscem, które w naturalny sposób wchodzimy chronimy się tam możemy w skorzystały z tym placem czy też ona się trochę pojawia, ale przypadkowo i na boku ja mam takie uczucie z zielenią w UE przy ulica Świętokrzyskiej też pod Pałacem kultury w, gdzie ona rzeczywiście jest, ale trzeba na nią trafić nie można to nie jest naturalna przestrzeń, do której trafiamy wychodząc z metra czy z pociągu n p . z może to intuicja, że tam jednak nie ma zieleni tak do końca nie jest fałszywa, a jeszcze jakieś były trudności albo zaskoczenia, a sąd wydaje nam się era też z mojej perspektywy związane chyba tak naprawdę z malarstwem monumentalnym, ponieważ wiemy, że od około 1 0 lat w stolicy powstało łącznie kołowym ponad 3 30 0 górali różnej wielkości po rzeczywiście i samodzielnych taka, ale także także mniejsze realizacje, które może nie zajmujące się osłona dla najmniejszych fragmentach murów, więc z tych 300 murali, ale tak naprawdę przy pracach znajdowało się ich bardzo niewiele, a jeśli już to niebyły ciała takie reguły w innym dominanty czy fasady, na które patrzymy od razu będąc na pracę tylko były te fasady bardziej ukryta, czyli to troszeczkę wracam do tego co ja pani na początku o widowni do interwencji artystyczną społeczną różnych to tutaj akurat nie sprawdził uczelnię na wodę leżące na danym muralu w ogóle jest bardzo mało we współczesnej sztuki w przestrzeni 3 0 placów, które UE, które badaliśmy rzeczy się 100 do policzenia na na palcach 1 ręki myślę, że to jest bardzo ciekawe, łącząc to z wątkiem, który podjęła przed chwilą Bogna o o tej taki prototyp nowej roli docenia ciała Joanny Rajkowskiej, że tak naprawdę da nic na placach znajdujemy głównie wystawy czasowe, które są w nich są dobrzy oczywiście zostały normy i tak ze stałych jak klasycznych MDM bliższego dla wielu są tablice pamiątkowe, które tak naprawdę myślę, że się trochę inny ich wartości przez ilość, która nas ich otacza nas, o ile on powierzyć misję mija nawet niewierzący są po prostu ignorowane AAA i 2 etaty inskrypcja na nich są dla nas też uzupełnienie do odczytania wydaje mi się w tej masie oczywiście pomniki na cokołach po pierwsze na cokołach, ale tak naprawdę najmniej tej sztuki współczesnej nie, licząc czasowych wystaw, które bywają bardziej mniej interesująca tylko to jest właśnie moment, w którym muszę zapytać badaczki czy to dobrze 1 0 lat znaczyć panie wyciągają z tego jakieś wnioski rady na wkład sztuki współczesnej w 20 01 . wieku w stolicy naszego kraju na placach prawie nie ma czy też jest moment na oceany, czyli dopiero czy tylko na dostarczenie danych, a już my media opinia publiczna róbcie sobie z tym co chcecie to jest element także jest na podstawie tych danych chciałybyśmy najpier w określić charakter warszawskich placów jaki, jaki jest warszawski plac mógłby być tak uśrednionych żyje wielu z tych 3, a da się zrobić da się to też duże zadania właściwe wydawał się, że on jak on jest proste i mają to zrobić 1 zdaniem na to czekam warszawskie place są różnych i pojechał coś co nas bardzo zaskoczyło nie ma żadnej prawidłowości niema żadnego systemu, który pomógłby nam określić jak ta przestrzeń została pomyślana, a następnie zrealizowana, jakie są wobec niej oczekiwania, bo to też wszystko mogę wszystko widać w tej przestrzeni i nie, tyle że każdy z nich geometrycznie zabawnie wyrysowane na kartce papieru miałby inny kształt wyrazem przypominają w zlote nieznanej i nieznana jej nie piekarnik elektronika Lachy wujek ma projekt artystyczny Ninja no niestety to były one dziś są różne geometrycznie różnych funkcjach różnych oczekiwaniach w różne w swojej historii różne w sposobie zagospodarowania różne, jeżeli chodzi o dołączenie ich do węzłów komunikacyjnych, bo to jest 1 z takich podstawowych cech, którą plac powinien mieć on jest jednocześnie miejscem spotkań, ale także rozprowadza ludzi po mieście może rozprowadzać pieszo, ale także dobrze jest, jeżeli oni mogą użyć jakiegoś środka mączką transportu publicznego i są prace, które są odsunięte od tych od tych komunikacyjnych węzłów są takie, które są nimi po prostu byli niczym innym nie są jak plac na rozdrożu są prace, które są bardzo duże są prace, które są małe są place, na których znajdziemy rośliny są takie, na których nie ma co takie, które posiadają wokół budynki takie, które są niedomknięte i naprawdę w gronie naszych ekspertów, a pracujemy ze świetnymi ludźmi, którzy tak jak prof. Anna Sławomir Gzell czy dr Krzysztof Herman czy innych Kuba Snopek urbanista czynu wiedza wozy z głowy nie jesteśmy absolutnie pod wrażeniem tego jak i intuicyjny charakter tego miasta manifestuje się jego najważniejszym punktem z Warszawą taka jest bardziej zależy tam jest inaczej czy się krystalizuje Warszawa przez place to też jest pytanie w no bo ja rozumiem, że to miasto nie do ogarnięcia, a wielkością właśnie bałaganem chaosem urbanistycznym ilością inicjatywę zwolnienie tak nie możemy mówić, bo cały czas pamiętamy, że jest Azja, więc jest niewielkie ograniczone wszystko na hit Life był zły pomyśleć naprawdę Warszawa w porównaniu choćby nie wiem z metropoliami i no ale jak na Europę to chyba możemy się zgodzić, że jest trudny do ogarnięcia trudne do złapania za taką 1 w uniform izolacyjną metodę co mnie akurat szalenie cieszy w bo uniemożliwia wprowadzenie 1 prostej polityki na wszystko w ale rozmów może sprawiać problemy badawcze com, którym w tym gra teraz już dziękuję za spotkanie z wiem, że pro projekt jest zaplanowany na 3 lata, więc umówmy się przynajmniej w połowie na kolejne spotkanie Bogna Świątkowska z fundacji bęc zmiana i Aleksandra liderowi Magda Grabowska z fundacji puszka dziękuję panie ze spotkania z o wszystkie odpowiedzialne za projekt place Warszawy do odzyskania to jest audycja Glass studio plac realizowana przez Agata Kowalska Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STUDIO PLAC

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA