REKLAMA

Czy Beyonce jest feministką?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-09-15 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
43:26 min.
Udostępnij:

O różnych obliczach feminizmu i historii tego ruchu opowiada dr Sandra Frydrysiak.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
zaczynamy magazyn kobiecy eter przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu jest dzisiaj dr Sandra Frydryszek dobry wieczór na wieczór kulturoznawczyni badaczka radny John Deere badaczka tańca teoretyczna tańca adiunkt w Cannes na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu wykładowczyni Uniwersytetu SWPS a gdy wytropił byśmy dr Sandra Fredry wszak przy okazji bardzo kulturalne imprezy inne, które Radia TOK FM była patronem chodzi o festiwal transatlantyk w Łodzi, który Rozwiń » miał miejsce bez tego lata w ich tam Zuzanna Piechowicz 3 w trakcie 1 ze studiowania programu znalazła bardzo ciekawy wykład na temat przejawów współczesnego feminizmu, ale jeszcze bardziej dla nas ciekawe było to, że nie znamy wykładowczyni JOW, a teraz drodzy państwo jest to okazja dr Sandra Fredry tak jest z nami w studiu inny i dołączy do głowy do grona ekspertek ziemne, które w naszym radiu wypowiadają się na temat około 8 minister czy na no i bardzo chętnie posłuchamy EBI poza tym gronem, które miało okazję właśnie w Łodzi wysłuchać się inne wywiadu wykładu dzisiaj będzie wywiad o współczesnym feminizmie gminne i dziś bardzo chętnie dowiemy się sami czegoś więcej inne w tym wykładzie ne z takim rozwinięciu jego założenia pojawił się takie terminy jak pop feminizm cyber przez cyber feminizm post feminizmu o tym wszystkim będziemy dziś rozmawiać ale zanim przejdziemy na do tych zagadnień teoretycznych na to pytanie do ciebie, skąd w ogóle taki kierunek badań naukowych zainteresowania akademickiego uczelnie gminnych następuje w ogóle dziękuję za zaproszenie bardzo zmieniłam UAM, skąd ten kierunek wydaje się, że zawsze sobie gdzieś się pielęgnowała czy też moi bliscy pielęgnowali we mnie taką wrażliwość społeczną, ale wrażliwość stacje wobec innych też jako dziecko mieszkałam kilka lat w Libii imię, czyli Północna Afryka i kolega z dnia mu drzwi po własnych rękach, aby się, by nie w Łasinie natomiast gdzieś ta konfrontacja ze inny, zupełnie jakby inną przestrzenią tym sensie też rasowym religijnym rasowym i myślę, że te doświadczenia z dzieciństwa gdzieś tam woda wpłynęła na moje wybory studio i też znani z zainteresowaniem płcią kulturową społeczną, która na wasze próbuje analizować jak różne kategorie, w które wpadamy, czyli nie tylko płaci biologiczna, ale też, że nasza seksualność się nasza nasz kolor skóry nasza etniczna jeszcze jak te wszystkie kategorie kształtują nas relacje z innymi tak jak, jakie wpływają na naszą pozycję w społeczeństwie gmina i tak to kilka prostych drogach wystarczy jako dziecko pojazdowi, a i potem kończy się to pani doktor wykładowczyni Noto teraz, żeby temat naszej rozmowy przejawy współczesnego feminizmu rozumiem, że skoro zatytułowana w ten sposób swoje wystąpienie swój wykład inne to współczesny feminizm znacząco i wyraźnie różni się od feminizmu archaicznego WD dawnego minionego winnic znaczy tak nam przede wszystkim tezy, iż uogólnienie, kiedy mówię o feminizmie współczesnym, ale na wstępie chyba warto zaznaczyć, że tych feminizmu jest też bardzo bardzo wiele dni mówiąc feminizmem na gdzież jest ten wspólny idiom, czyli takie przekonanie o równości kobiet mężczyzna dziś itp ta walka właśnie on sytuacje i oprawa kobiet natomiast 0 zlotych odłamu feminizmu jest bardzo dużo, a współcześnie na współcześnie właśnie strach kontrowersyjnie, bo z 1 strony mamy tak feminizm w popkulturze, czyli mamy te przejawy taki pop kulturowe feminizmu, które z kolei są gdzieś tam środowisko w USA i innych feministek krytykowane jako zbyt płytkie pokazowa z 1 strony jako powierzchowne, a z drugiej w ogóle jako działająca wbre w tym ideałom podstawowymi dającymi nie zdąży, żebyśmy dobrze zrozumiał podajemy przykład, o co może chodzić to może być przeja w popkulturowego feminizmu, który radykalne feministki odrzucają no nawet nie radykalne, ale mam już zaraz na takim przejawem tak eufemizm w ogóle zdaje się, że w latach dwutysięcznych w pierwszej dekadzie przed domem Streamu tak zaczął być cool zaczął być seks bije jest wykorzystywane w szeroko w kulturze przez gwiazdy muzyki pop chociażby no i im to przesłanie, które idzie zatem jest DM na jest takie kontrowersyjne dla tajnych kompletach feministek, dlaczego Ano, dlatego że PL promującego idee feminizmu nie wiem mówiąc o sobie tak n p . gdy piosenkarka Beyonce tak nie przekonuje wszystkich dokoła, że stać mini szkoła wrzucała neony na scenie, że jest feministką, ale z drugiej strony jak jest to konkretny rodzaj feminizmu wpisujący się w taki no neoliberalny sposób myślenia tak, ponieważ minął 3 i pół minuty rozmowy już padło hasło neoliberalnych, lecz tak, bo od dawna jest w Chinach, które w zakładach Giesche to, że nierówności ekonomiczne one już stał gdzieś przezwyciężone i teraz właściwie ten feminizm to już jest taki trend taki styl życia zaś ligowa mizeria honoru postawił, na który jak tylko chcemy, jeżeli tylko po to, sięgniemy po tak jak taka umowa z sukcesem rachunki za nic co ósmy mecz dokładnie tak, jeżeli tylko chcemy mieć na sukces, a sukces tutaj jest pojmowanego równość to możemy po to tylko sięgnąć i już tam mamy AAA no niestety nie do końca tak jest, ponieważ nie żyjemy w UE w równości ekonomicznej tak jesteśmy bardzo różnych sytuacjach i kontekstach społecznych kulturowych i ekonomicznych właśnie czy politycznych i one jakby wpływają na te nasze wybory na naszą sytuację na to czy jesteśmy dyskryminowane czy nie jesteśmy i no niestety nie jest tak łatwo się ze Stalą z tą równością jak jak Uber pop feminizm nam proponował już nie mówiąc o tym, że zupełnie cała zachodnia ekscentryczny sposób myślenia tak, by nie emitentem napisem promowane przez bio sauna korzysta z takiego wystąpienia na te DEK się klimat rynkowi angliści to jest tak nigeryjska pisarka i feministka i ona tych wypowiedzi w swoich w swojej wypowiedzi ma takie zdanie, że już wśród osób Femen strzelił wszystkie 3 wszyscy powinnyśmy być feministkami feministkami Anny Dymnej antenę napis tak trafieniem przykładowo na koszulki Diora tak bardzo zamożnego domu mody, które sprzedaje te koszulki za bagatela 700 USD Romney i teraz pytanie z 1 strony kogo stać, jakie feministki, które feministki, które kobiety stać na taki T-shirt no, a z drugiej strony jak kto wyprodukował ten T-shirt, ale i tutaj od razu możemy powiedzieć w remizie postkolonialnym tam, gdzie zastanawiamy się NN na tym co jest poza Zachodem na i czynem właściwie nie przykładam się do wzrokowej w kupują w taki sam widząc, że wspieramy idee feministyczne dokładnie w erze to bardzo złożony, ale o tym, jaki typ feminizmu reprezentuje bez tak kabiny postać, która dochodzi do swojej pozycji EMEA poprzez eksponowanie swojej cielesności seksualności ner urody WOŚP artystka Beyonce czy Madonna 1 2 lat 8 0 i siła to by władza ty jesteś odwieczny temat feministek czy ona się uprzednio ta wiara, że ona właśnie z podmiotem tej gry Anny SN, w których przedmiotami są mężczyźni, którzy ulegają temu urokowi czczono świadomie gra tymi atrybutami żona wchodzi w to graj i się jej poddaje no, więc to ta dyskusja mogła jeszcze mieć miejsce w latach osiemdziesiątych, a może dzisiaj o posturze znamy odpowiedź, ale może bijące jest już w innej epoce ich nie myślę, że tutaj cały czas jest to przedmiotem dyskusji zarówno wśród feministek, jakiej w ogóle wśród kobiet i w mundurze on z 1 strony tak jak mówisz ERM taka nadmierna seksualizacja ciała traktowanie naszej cielesności i jako ich ciała jako przedmiotu tak chcieli jakiegoś towaru czy wiesz drogi dała komercjalizację ich idei tak czy produktu no i wpisuje się w taką dialektyka patriarchalną tak no bo w kulturze patriarchalnej właśnie taki sposób traktuje się ciała kobiet tak, czyli wykorzystuje sieje przedmiotowo im dorobek do reklamy przykładowo zaktualizuje się fetysz zwołuje i działa tu na naszą niekorzyść finalnie tak, ponieważ potem w społeczeństwie byśmy postrzegane przez pryzmat tej cielesności przez pryzmat tej seksualny z racji naszego ciała, a nie docenia się naszych innych walorów czy umiejętności czy kompetencji, ale z drugiej strony mówimy o takiej jak takim odzyskiwaniu świadomości ciała i odzyskiwaniu swojej seksualności i o takim odważnym mówieniu o tym jak my chcemy dla swoją tożsamość też w wymiarze cielesnym kreować im myślę, że tutaj można, by było sięgnąć po torach tyczka feministyczną żwirową od partner, która mówi, a są tym performatywne o pro forma aktywności naszego błędu, czyli też na poziomie ciała, czyli my tworzymy tę naszą tożsamość poprzez poszczególne akcje performance właściwie działania powtarzane AIM, jeżeli czujemy, że pewne działania mogą nas wzmocnić się nas wzmocnić i zbudować jakiś pozytywny wizerunek to możemy z tego korzystać tak, czyli właściwie, ale od lat osiemdziesiątych mówisz o tym, że mamy na sporą sprawdź w kreowaniu tego a tego naszego gender, więc jeżeli ktoś ma siłę, aby i taką wizję siebie tam to czemu nie, chociaż nadal jest dołek problem bardzo kontrowersyjne, a w 2 ze zdziwieniem pewnym dowiedziałam się, że burleska jest uważana za taki performance feministycznym właśnie i że właściwie nerek cała geneza burleski ma bardzo feministyczna korzenie, że to nie jest striptiz nigdy nie miał być wyłącznie pokazem nerek czy grą wg reguł narzucanych przez mężczyznę tylko burleska była miała wręcz właśnie taki potencjał emancypacyjne gdzieś w latach dwudziestych w stanach Zjednoczonych, kiedy kobiety to same decydowały, jakie są granice numer tego co chcą pokazać, ale zasadą burleski miało być też torze to one dobrze się bawią to one decydująco pokazują jak pokazują, jaką kreację gminne pokazują w Sopocie w kogoś jedne wcielają one co może dzisiaj by kiedyś zacierają nam się różnica między Bułgarską, a striptizem, by wydawać się były bardzo dziwne, że ktoś mógł uważać się performera kabury z kawą za wy emancypacji ma nią kobieta tak to chyba w tym sensie my tej tak poinformowania własnej seksualności prawa do tego, aby z, aby z samej definiować się seksualności i te granice czy tego w jaki sposób chcemy, aby nasze ciała cielesność była rozumiana, ale jednak w Tychach prym w takich przekazach pop kulturowych na to zdaje się, że to jednak Real finalnie na naszą niekorzyść nagle zdałem wlewamy do swej cielesności, w której nikt nic nie ma złego, ale potem przez ten pryzmat ich tylko przez ten pryzmat chce się nas postrzegać, czyli jeśli artystka bilans wychodzi na scenę, mówi że jest feministką produkt jest nielojalna wobec nas pean ona jest feministką, jakimi się takim wąskim rozumieniu UE i inni i niestety my jest i zgadzam się z list z z tomu z tymi feministkami, które postrzegają takie działania jak jednak szkodliwe i działający przeciwko Ruchowi tak no bo znowu wracamy do mam do tego czym feminizmie tak chcemy walczyć o prawach kobiet chcemy rozwiązywać prawdziwe problemy kobiet i taki po feminizm nie mówi o tym, o przemocy wobec kobiet nie mówi o nierównym dostępie do do równych płac nie mówi o szklanym suficie tak nie mówi o tym, że z ich obarczane opieką nad dziećmi opieką nad chorymi my, czyli generalnie nie odrzucamy tej wiedzy i nawet nie rozwiązujemy podstawowych problemów nie odrzucamy patriarchalnej dominacji jedyne co do wyobraźmy sobie, że Beyoncé zaprasza na spotkanie, na którym opowie o przemocy patriarchalnej dominacji nierówności płac w szklanym suficie i o kwestiach opiekuńczy jeszcze sprzedam bilety na to spotkanie i kto na to przyjdzie czy nie jest nadal prowokujący inaczej, ale nie jest trochę także to jednak jest taka funkcja nie wiem tak jak Bono dom oraz czy drugi się one zaangażuje czy Angelina Jolie tak poruszył całą planetę i ożywić ruch adopcyjny, że wystarczy 1 drobny ruch, kiedy ma, kiedy ma się to skrzydła motyla i ten efekt motyla można wywołać, że może nawet taki, by wąski feminizmu wąsko rozumiane zadziała, bo gdyby, więc zaczęła wykładać na poziomie akademickim na temat feminizmu no to ten stadion nie był zapełniony do tak także, gdy jednak jest siła w tym masowym przekazie w tym, że gdzieś tam uproszczonym po 6 ogłoszonym właśnie żony, ale z drugiej strony, które to odium takiego pejoratywnego zabarwienia zdejmuje z feminizmu tak feminizm zaczyna być tak jak mówiłyśmy ku Polsce jak wyjechać nabyć trendem, ale tak na wracamy do tego, że ten taki efekt faszyzm towarowe, które łączy się z tym, że Lech zajmie się T-shirt z napisanym z napisem, że jestem feministką Tarnowa to nie tylko Dior ja mam tylko dowód, że wcale nie Diora, a właśnie w tym sieciówki jak by wtórowały zaczyna z 1 strony jest to fajny także nie boję się ich cel jestem dumna z tego, że się afiszuje swoją swoją przynależnością do ruchu kobiecego przy jak BMW, że utożsamiają się z pewnymi wartościami i to wszyscy wszystko fajnie tylko jakby przy przy okazji tego nie zapominajmy o tym, że nie żyjemy także im nie pozbyłem się jeszcze nierówności ekonomicznej grze nadal prawa polityczne kobiet na świecie są zagrożone, że to one nie są nawet u nas doby teraz na zawsze także hymn ten model neoliberalny po prostu daje znak, że złudne złudne złudne poczucie bezpieczeństwa nieważna jest wiele do zrobienia to był optymizm co możemy powiedzieć o cyber w feminizmie czy to są te wszystkie mamy na wejściu na Aqua Alvin to jest ogromny temat te, które dotyczy różnych rzeczy na pewno też, że dotyczy tego naszego bezpieczeństwa w cyber przestrzeni w teraz nawet wiem, że jest sporo takich ruchów, które walczą o równości w przestrzeni internetu, a o to, abyśmy nie, bo dyskryminacja dyskryminowane walczyło z przemocą w przestrzeni internetu, bo są za takie zjawiska, które gdzieś tam umykają tak my korzystamy z nowych technologii żyjemy w media stwarza żyjemy z nowymi technologiami szczególne szczególnie te modele pokolenia, które waży właściwy sezon od początków podłączone do nowych technologii, a dzień edukacji brakuje tego jak korzystać z tych nowych technologii jak we jak funkcjonować się w sieci myślę, że to też jest bardzo topowe feministycznym temat topowy feministycznym jak funkcjonować w sieci, bo ciągle troszkę błądzimy jak we mgle czy to są ścieżki przetarte przez mężczyzn w tym świecie inie chodzi bardziej o taką nadchodzi różne rzeczy, ale nawet ta cała we mnie dla mnie jest ważne widać nie tylko w cyber przestrzeni to jest dbałość o język, a to w jaki sposób się komunikujemy w jaki sposób mówimy o sobie o tym co jest dla nas ważne i ich takich jak w tym przykładowo względzie wydaje się, że dużo zostało zrobione w ostatnim roku w Polsce, bo gdzież ten język czy ta dbałość feministyczna języka to, że Bóg używać końcówek żeńskich o to, żeby podkreślać rolę kobiet też, że nikt bardzo było widoczne w przykładowo ostatnich strajkach wokoło wolnych sądów to element tej organizacje feministyczne jeszcze inny bardzo zaangażowały tak nie wiem protesty pod Senatem, a właściwie były prowadzone ten naród miasteczko pod Senatem prowadzone przez organizacje kobiece feministyczne i ERM trzecie nie wiem czy wypowiedź Jacka Dehnela pod Pałacem Prezydenckim też właśnie o tej o tej i innych takim równościowe w języku, a cała branża z ostrzeżeniem przed wykluczeniem, że jesteśmy, na którą od las definiowania siebie my jesteśmy pani w przeciwieństwie do tych pycha pycha tych czyli jakby takie porzucenie w ogólnym sensie myślenia w w kategoriach opozycji linearnych tam, gdzie zawsze jest żona jest zachowana negatywnie, a druga wręcz przeciwnie to jak zawsze chodzi parami tak kobieta mężczyzna kultura natura podmiot przedmiot tak przeczytam pani artykuł jest przygotowana w USA w inny no, a czy w zakresie tematyki cyber feminizm mieści się, aby zagadnienie tego na ile sieć przestrzeń wirtualna wspiera ruchy feministyczne nagle im zagraża PN botów obie strony widzimy różne trendy w nasilają się, żeby w tej przestrzeni, by ruch w oba kierunki ani on powiedział w obu kierunkach tajgę myślę, że tę przestrzeń internetu nikt się niczym się nie mnie nie różnie nie różni od innych przestrzeni medialnej wprawdzie mówimy na ogólnym poziomie o dyskursie publicznym i o tym, o naszej widoczności w ogóle o tym, aby niebycie wykluczono z systemem jest stary to jest to jest nauczka dla mnie bardzo często przez współczesny feminizm i nie tylko Polski feminizm niestety podejmowane tak czy ostatnio na kongresie kobiet czy kilka lat temu powstała taka inicjatywa podejrzewana przez krytykę polityczną ekspertki krokach Georg hektara, gdzie właśnie poświęcę poświęcano uwagę też temu na swoiste wykluczanie kobiet z media sfery tak w programach newsowych publicystycznych jakoś brakuje tych ekspert tekst w UE i dzieje się właśnie tym głosem kobiet są mężczyźni i te proporcje są zachwiane tak także internet wydaje się tutaj medium znacznie bardziej demokratycznym, więc może jednak sprzyjać ana pewno blogosfery, a na myśl, że tak tak to jest w jest nadzieja jest nadzieja notek jest nadzieja to może już jesteśmy gotowe na temat post feminizmu co możemy powiedzieć naszym słuchaczom słuchaczom co to za zjawisko, które brzmi dosyć funeralnej PET RO post feminizmu Eleni InPost feminizmem często jest wymiennie używa się w z trzecią falę feminizmu tak nazywamy tę pierwszą falę feminizmu końcówka dziewiętnastego wieku mamy tak chcemy walczyć o prawa wyborcze oprowadza edukacji o samodzielność samostanowienie potem, kiedy osiągamy postulaty kończy się pierwsza fala tak Polska UR 19 1 8 roku już się łupienie ciastko inne kobiety uzyskały prawo wyborcze za rok notabene mamy stulecie praw wyborczych i politycznych kobiet w Polsce, ale też pamiętajmy, że jakby tutaj przedstawiamy taką zachodnia centry roczną perspektywę 2 są kraje, gdzie jak Arabia Saudyjska, gdzie dopiero w 2000 piętnastym kobiety uzyskały prawa wyborcze, więc jest to taka też bardzo wąska perspektywa wyjątkowo pełzająca rewolucja, a po tak notek to jest właśnie niesamowite jak pomyślimy sobie, że pewne postulaty, które u nas 100 lat temu zostały osiągnięte w innych częściach świata zupełnie zupełnie są odległe albo dopiero co je osiągnięto dlatego też ceny feminizm postkolonialnym może on jak będzie się rozwijał się od lat sześćdziesiątych mit dwudziestego wieku to nadal jest bardzo współczesnej w ogóle jest taka optyka optyka postkolonialne naukach ogólnych, że jest nadal bardzo aktualna tak jak aktualne niestety jest aktualny aktualnie współcześnie Neo kolonializm tam gdzie, gdzie właściwie cały czas mówimy o wyzysku tak, czyli te konie stały zysk taki dyktat terytorialne wykorzystanie zasobów naturalnych, ale korzystanie z Lukas Riha wykorzystywanie duchowa jest we Wrzawach placem Zawiszy dolary dziennie i na jej właściwie tak my się przykładamy do tego kupując te nieszczęsne żartem z sieciówek w lesie koło zamyka dlatego on także po pop post feminizmu możemy mówić jak powiedział po pierwszej fali powiedz jeszcze drugi za porządkowanie o tych, którzy nie wywoła chichotem posła min DOI LO im, więc jak we moment, kiedy osiąga się postulaty pierwszej fali potem mamy takiej mamy książkę czterdzieste dziewiąte Simon de Beauvoir drogo, a druga płeć, gdzie zaczyna się problem ma zachować sytuację kobiety, która jest historyczna społeczna kulturowo i ekonomicznie zdeterminowana zaczyna się zauważać, że jego różne czynniki mają wpły w na nasz status społecznej na to, jakie role społeczne wchodzimy, jakie role nam się przypisuje rozwija się druga fala feminizmu też, że po drugiej wojnie światowej, kiedy mężczyźni wracają z wojny mamy baby boom w stanach Zjednoczonych w latach 5 0 6 kobiety zostają w domu mamy Dark leży zostają, jakby wtórnie wtłoczone w Evra, ale gospodynie domowe nie realizują się nim zawodowo no ale też w ramach drugiej fali feminizmu o LM Heidi jest Delta Air idea Inter sekcja należności tak, czyli tego interes opcjonalnego feminizmu, czyli zauważenia, że też seksualność też rasa klasa wpływają na nasz na naszym gender na nasze bycie w społeczeństwie rozwija się właśnie postkolonialne feminizm na początku promowanych m. in. przez słynną czarną skórą feministka Bear Hug Stanach Zjednoczonych ale jakby mówisz tak, żeby sytuacja białych heteroseksualnych kobiet ze średniej klasy jest zgoła inna niższe i imigrantek czarnoskórych kobiet, które mają trudności ekonomiczne i by tak naprawdę cenne ta druga fala feminizmu była bardzo różna w różnych krajach tak u nas też zupełnie po drugiej wojnie światowej sytuacja była inna tak my z kolei miałyśmy ten ten drugi etat w domu musiał się pracować z drugiej strony te terror rola opiekunki matki dukata Arki w tej, która pielęgnuje domowe ognisko spadało również tylko na nas i idealne feminizm właśnie współczesne bardzo niejednorodny, który ma wiele twarzy minimum, który dotyka przeróżnych spra w w tym może być trzecią falę, ale może być też, że już post feminizmu, bo nie chodzi tu tylko już w opłacie biologiczną, ale myślimy naprawdę bardzo szeroko szeroko równości oraz usprawnieniu o szacunku tak, ale innego też, jakby w kontekście cyber feminizmu i w ogóle Annę ze i też post humanizmu tego w ogóle zmiany w humanistyce tak takich współczesnej nowoczesnej humanistyce, gdzie zaczynamy myśleć o nie tylko o podmiotach ludzkich medale wrzątek w podmiotach o zwierzętach roślinach chciał w ogóle w podmiotach niedożywionych tako nowych technologiach jako element wyniki naszych partnerach klientach w do współpracy i zaczyna nagle wszystko się zupełnie rozpraszać i zmienia się paradygmat myślenia o podmiocie więc, jakby to też jest z tym związane jeśliby zliczyć te fale feminizmu, by od pierwszej przez drugą trzecią, o których powiedziałaś to też pokazuje pewien taki kultura od centrum na szczyty aż takie ograniczenie do naszej perspektywy badawczej czy naukowej, bo to przecież raptem z ostatnim czasie niem 2 czy 3 tygodnie temu inne doniesienia naukowe o tym, że szkielet z uważane za pozostałości po przywódcy wikingów tak naprawdę okazał się kobietą i to ona była przywódczynią nel wikingów i to wojowniczka o w z tym, że nikomu nie przyszło do głowy przy barze z nowego Targu z założenia było wiadomo, że tak to był przywódca, więc jest to szkielet mężczyzny i tak przez wiele wiele wiele lat zasądzono dopiero teraz to się okazało, więc pytanie czy jeśli sobie w mule spróbujemy wyobrazić ówczesną społeczność Wilczyńską na czele, której stała wojowniczka Abe kobieta czy domów feminizm fali - 1 0 lat skoro teraz mamy falę fale trzecią, choć miał to, że my niestety prawdopodobnie być może po raz kolejny wyważa otwarte drzwi, a my w naszej cywilizacji i te pomysły o tym, że nerek kobiety są równoprawne czy też mają tyle samo kompetencji do tego, żeby być liderkami ona po prostu powracają w co jakiś czas na nic co jakiś czas gdzieś tam właśnie ten lekarz ta fala nas zalewa i wyrównuje wszystkie osiągnięcia w tej cywilizacji no tak może być tak czy na pewno jest tak, że historia, której się uczymy ona jest również meczet w tym może tak na wstępie tylko bowiem, że razem ze rozwojem myśli postmodernizmu odrzucamy kategorie praw takich naukach humanistycznych społecznych reguł zaakceptowaliśmy tam ożenił nigdy nie Matej esencji, ale nikt nie ma tej prawdy 1 prawdy, ale zawsze majtek z kontekstu realizowana zmanipulowana są różne narracje maks dziś w nowo realizuje Węgra, mówiąc że równolegle i w zależności od danej ideologii czy potrzeb politycznych dana narracja jest promowana w UE i zapewne mało jest właśnie tych Her Stories tak jak mówisz także okazuje się, że jakąś liderką przywódczynią wojowniczką była kobieta te historie są gdzieś się pozostawione na marginesie i nie nie są na pierwszych stron takie etaty i żadnych strona ma program wdrażany w ogóle nie są zapisane wpisana jest dokładnie jest równolegle tak samo dzieje się historia sztuki kobiecej artystki kobiety też są zapominane nie pisze się o nich nie mówi GL imię Emin właśnie takim, ale wykroczeniem próbuje walczyć ci myślami mistyczna czy może walka bez słowa, ale po przywracanie tej pamięci tak promowanie tych historii zresztą po właściwie jest charakterystyczne w ogóle za naukę w kulturze tak w latach 7 8 był ten trend nowego historycy zwą, gdzie zastanawiano się kim jest autor dzieli, ale jeżeli źli wsiadamy do książki historycznej to warto najpierw z spojrzeć na to kto ją napisał z jakiej perspektywie jak usytuowana jest osoba tak element taka wrażliwość metodologiczna feministyczne, które jest promowana współcześnie właściwie od lat siedemdziesiątych, gdy jest taka, żeby zacząć od autorefleksji noście tak wielkim jestem jak autorka jak to będzie wpływ miała na wybór przedmiot moich badań na to w jaki sposób z problematyką zwołuje, jakby jakiś fragment rzeczywistości pokaże ich interesowi TK bardzo cenne należy o nich pamięta, acz właśnie, że czytając podręczniki historii no musimy mieć na względzie także one są wyssane z konkretnej perspektywę, a na ile te 3 fale feminizmu, trzymając się powiedzmy właśnie tej nomenklatury już nie, sięgając w mroki średniowiecza czy bardziej starożytności my też warto, chociaż warto, ale właśnie z różnych względów nie możemy, bo zapisów brak, chociaż być może są sposoby na to, żeby kiedyś wreszcie tę historię uporządkować Anna ile te 3 fale, o których teraz mówiliśmy te 3 fale w takim uniwersalnym wspólne uzgodnione w rozumieniu historii feminizmu odzwierciedlają jego gest, bo właśnie odzwierciedlają to co się działo w Polsce, bo tutaj mamy, by pewnego rodzaju nierówności z 1 strony faktycznie prawa aktywne polityczna już 19 1 8 roku już nawet w Szwajcarii to było dopiero w latach siedemdziesiątych także rzeczywiście dosyć wcześnie Anna, ale jednak jak spojrzeć na ten moment, w którym jesteśmy teraz czy nawet ten moment na początku lat dziewięćdziesiątych ograniczenia nerek praw reprodukcyjnych kobiet na to wydawało się, że to jest jakiś co najmniej krok do tyłu ta no, toteż jak zdarza się powiedzieć, że ten brak też nam się niestety przydarza c plus raz idei tak jak wspominałam ani demokracja ani prawa człowieka ani prawa kobiet w tym bardziej nie są nam dane ani wywalczone raz na zawsze to jest coś, o czym musimy zawsze pamiętać jednak czy musimy zawsze pracować i jak naj niestety w przypadku Polski też tak właśnie jest że miałyśmy prawa reprodukcyjne miałyśmy zgoła inną sytuację wczasach PRL -u i zaskakująco, kiedy odzyskały się wolność również właśnie siłami kobiet siłą kobiet będzie się kobietach zapomniana w zapomniano wykluczono je i my trochę zostały w brzydko mówiąc sprzedany na takich prawo zostało poświęcone na rzecz teoretycznie, by ważniejszego celu czy też na Elbę na rzecz jakiegoś zjednoczenia się w imię wspólnego zwycięstwa no to Góra z wyroków w sprawach kobiet z tak mamy przeważnie dziwne dziwne jest ten fakt, że zawsze te prawa kobiet funkcjonują jako pewnego rodzaju Mind towar sprawdzali także ważne, że targi rolne albo też, że tak często się mówi, że to co naj tacy najbardziej absurdalnym się leży często mówi się od tych prawach kobiet w tych kategoriach ach to są takie światopoglądowe z kranu czy zajmiemy się w Meritum ekonomia et Cetera, a te sprawy światopoglądowe i domyślała się prawa kobiet są spychane na poboczne tory zupełnie niesłusznie nawała właśnie te prawa kobiet i sytuacja kobiet i to jak się odnajdujemy u nas na rynku pracy wpływa na naszą ekonomię na naszą gospodarkę dlatego, dopóki nie będzie to zrozumiane w gremiach decyzyjnych nadała dopóty z tym będziemy w tkwić w takiej sytuacji natomiast jestem optymistką i muszę powiedzieć, że rok 2000 szesnasty uważam za przełomowe mobilizacja ogromna Solidarność i tak je oddolny ruch, który powstał w podczas czarnego protestu pod dyktatem niedługo rocznica to była trzecia Brazylijka Mark ta energia, jakby ciągle jest idea jest, ponieważ kierowane także te emocje były szczere i one były oddolne niekierowane przez nikogo my także myślę, że kobiety się w Polsce obudziły i jest potencjał, by ci dalej walczyć jak dbać o te prawa i to jest, by walka chciałbym zapytać o to by nie byłoby wspomniane się o tym, małe i wszyscy sobie zdajemy sprawę że, aby właśnie takie prawa jak prawa człowieka, a jak nie zniesienie niewolnictwa cenne jak godne prawa pracy no i oczywiście też prawa kobiet to wszystko są prawa wywalczone i nie ma takiego władcy takiego kapitalisty ner takiego właściciela czegokolwiek czy niestety kogokolwiek, który przesunął się ze swojej ławki samodzielnie i powiedział tak oczywiście jesteśmy równi to wszystko są wywalczone prawa w wyjście na ulicy jest rodzajem walki demonstracja czy właśnie ogólnopolski strajk kobiet inne były już niemal pewnego rodzaju byłyby informację to to była już walka, a na czym polega dbałość o te prawa na co dzień, bo Rennes i skoro jest tak, że nie tylko beret od prawa, by trzeba inne walczyć, ale nawet jeśli się dostanie to trzeba ten nawet jeśli się wywalczyć przepraszam nie dostanie to trzeba o nich dbać, bo one inne nie są z nami raz na zawsze to na czym to może polegać na co dzień przecież nie ma codziennym demonstrowanie, bo też nie o to chodzi, ale tak znaczy tt tt demobilizacji takiego grupowego masowe na pewno były kluczowe w formowaniu pewnego poczucia wraz z innym wspólnotowości, a 2 takiej na przynależności do jakiejś idei, wobec której chcemy być lojalny w swoim życiu i tutaj mamy taki codzienny wymiar feminizmu, kiedy nie jesteśmy zobligowani do tego, by być na wszystkich barykadach wywalczyć, gdy cieczy jak działać aktywnie we wszystkich fundacjach, a jest ich naprawdę już, że w Polsce bardzo dużo, które poświęcają się takiemu codziennemu dbaniu o prawach kobiet w różnych sektorach tak czy ta właśnie bezpieczeństwa w domu w pracy jak w te tematyka jest bardzo szeroka wydaje się, że ten taki feminizm codzienny, na które nas stać się ta jest dbanie o swoje otoczenie albo wybór jakiegoś 1 problemu czy wyzwania, który jest nam najbliższe i tak udzielanie się w jakimś 1 małej inicjatywie tak, czyli ta skala makro versus mikro, ale one są tak samo ważne, bo to budowanie tych małych posta w tworzenie zareagujemy, kiedy nasze dziecko jest dyskryminowany w szkole, kiedy zorganizujemy się ze mnie innymi rodzicami, aby temu przeciwdziałać nawet zdaje się co ostatnio podczas protestów o wolne sądy była jego wdrażane, że w erze inni taka praca u podstaw rozmowa rozmowa z drugim człowiekiem z rodziną z przyjaciółmi ze ze współpracownikami tak mi dzielenie się swoją perspektywą to już jest duża to jest postawa feministyczna i to jest feminizm w działaniu i i każdy każda może dorobić się co dzień, a czy my wiadomo czy badacze meczy kulturoznawcy może wiedzą od czego zależy czy można wywołać tę modę na feminizm nową od 2 lat mamy ten feminizm, ale gdzieś w przestrzeni popkultury minę i kontrola funkcjonuje jako taki właśnie towary emblemat inne pewnego rodzaju jakaś burza w kotka wolno, ale są sytuacje, kiedy przydałoby się, żeby on stał się modny w konkretnych momentach w konkretnych społecznościach konkretnych krajach n p. dziś co takiego się stało z uruchomieniem gdzieś na Zachodzie tej fali mody na feminizm co być może udałoby się czy to w ogóle do powtórzenia tego typu te procesy sądowe wołania jakikolwiek sposób no i przez to, że jesteśmy tak ten kontekst nas, że polityczne i społeczny kulturowy jest tak skrajnie różne to trudno mówić tutaj chyba porównania to tak z 1 strony mamy ten taki powierzchowne feminizm właśnie popkultura promowane przez popkulturę globalną tak głęboka każdy słucha Williamsa czy każda gdzieś tam znana jest do obiegu funkcjonuje ta w mainstreamie na ich zatem być może nie idą w jakiej się głębsze przekonanie, że nie zawsze tak jakby tutaj nie chce dyskryminować i też wrzucać wszystkiego 1 worka, ale w obliczu różnych wyzwań, które nas spotykają nas jako Europa nas jako świat nas jako Polska taka potrzeba ruchów społecznych oddolnego zrzeszania się i wspólnego działania emisje, że jest coraz większa i Kamil wydaje się, że też pracodawcy przyszli pracodawcy i pracodawczynię też zwracają zaczyna zaczną się na to zwracać się również w Polsce uwagę, że na to czy ktoś się tak ma na swoim koncie pracę wolontariuszy są leki z fundacji tak, czyli w święta co robi Jurek Owsiak, jakby te wszystkie inicjatywy, ale i jak każde kroki na budowie społeczeństwa obywatelskiego finalnie też będą działały na rzecz ruchu feministycznego woda jest ruch społeczny, który by warto no ale trzeba się angażować tak czy trzeba jakiś tam działanie ma nawet w wymiarze mikro, ale zawsze coś zaoferować je od siebie dumny, a przez to, że jakby coraz tak spotykają nas różnego rodzaju kryzysy ekonomiczne czy konflikty tak czytelnik napły w uchodźców tak ludzie się zaczynają zrzeszać wokół idei wartości zaczynają działać ci też bardzo pozytywny trend, który też, jakby tutaj dla ruchu feministycznego działania plus drodzy państwo dzisiaj dowiedzieliśmy się bardzo dużą o przejawach współczesnego feminizmu metr co prawda już widzieliśmy, ale warto sobie usystematyzować się, by pewną wiedzę jest początek roku szkolnego należy wejść w ten sezon ze zrozumieniem takich terminów jak pop feminizm cyber feminizmie post feminizm także mam nadzieję, że czujecie się państwo przygotowani do konwersacji towarzyskich, ale oczywiście będziemy do tematu wracać nel tymczasem bardzo dziękuję za rozmowę dzisiaj w tej części wieczoru Radia TOK FM naszym gościem była dr Sandra Fredry siak kulturoznawczyni Anny badaczka gender winne badaczka tańca tory tyczka tańca adiunkt kanał w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu wykładowczyni Uniwersytetu SWPS w Warszawie bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję, więc zaproszeń, a my zapraszamy państwa na informację Radia TOK FM zaraz po informacjach magazyn dorosłe dzieci dzisiaj będziemy państwa zapraszać na festiwal kino dzieci Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA