REKLAMA

Zmiany przepisów w Strefach Płatnego Parkowania (powtórka audycji)

Skołowani
Data emisji:
2017-09-16 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:25 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycję skołowani przez państwo dzisiaj 1 temat bardzo ważne projekt zmiany ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz innych ustawach i to właśnie inne ustawy będą nas bardzo interesować to masz pytanie w ramach tego pakietu wielkiego zmian w propozycji zmian znalazły się te zmiany w ustawie o drogach publicznych i strefach płatnego parkowania proszę państwa projektowane będą zmiany teraz w konsultacjach społecznych, więc Rozwiń » można na stronach Rządowego Centrum Legislacji zapoznać się ze zmianami oczywiście można zapoznać się na profilu Skołowanych na Facebooku jest odnośnik proszę czytać i komentować ciekawe zmiany jak zwykle nie będę tego robić sam z mostu w studiu dr Jonathan Stasiewicz ekspert od prawa drogowego dzień dobry panie doktorze dzień dobry i Robert Buczak z zielonego Mazowsza w silnych wrażeń dobrych dobrze wodna na początek musimy powiedzieć o tym jak jest teraz teraz są obecnie w ustawie o drogach publicznych jasno jest określone, w których miejscach można wyznaczać strefy płatnego parkowania i jaką kwotę pobiera za pierwszą godzinę za kolejny oraz kwotę za opłaty tzw. dodatkową, czyli mandat za to, że się nie opłaci bilecik w strefie płatnego parkowania to tak w skrócie nie od wielu lat jest debata o potrzebie zmian, dlaczego tak właściwie trzeba to zmienić panie doktorze to przepis na motorze jest z 1 strony dla kierowców to opłaty nie są zbyt wysokie umówmy się ono faktem jest to, że wysokie opłaty nie są i mamy dostrzegalne są dostrzegane zjawisko w ostatnich czasach jest w Polsce polegające na tym, że kierowcy wjeżdżają usilnie do centrów miast taka tendencja Ano jest gejem nie stosowana już nie praktykowana w krajach n p. zachodnich, gdzie n p. do innych miast czy do myśli stref śródmiejskich od dostępu pojazdów samochodowych jest bardzo ograniczany stąd też jest konieczne są te zmiany na konferencji parkingi 2 0 1 5 2 0 1 6, która dziś odbywają co roku w październiku wielokrotnie na argument był podnoszony m. in . do ministerstwa infrastruktury staje się ministerstwo infrastruktury i rozwoju wyszła taka oficjalna prośba o zmianę, jakby tych przepisów, ponieważ ich godność, dlatego że nie będziemy mogli przejść polisy normalnie widzimy co się dzieje chociażby w Warszawie wg zasad już teraz mogę w Harrachovie ogólnie jestem, ale od strony społecznej Robert Buczek dotąd wysuwanie tych próśb czy też apeli do rządzących, żeby zmienili w końcu odpowiednie przepisy to było już od wielu wielu lat nie tylko w 20 16 3 piętnastego jak pamiętam, że w 20 1 2 już były wielkie problemy z derby Warszawy czy większych miastach tak problemy są od wielu lat tak naprawdę od momentu, kiedy ME land ustawa została w ustawie zostało zapisane na sztywno, że to wartość wynosi 3 zł za pierwszą godzinę za pierwszą godzinę, a tylko przypomnieć, że już 2 5 lat temu w Kraków miasto Kraków ustaliła na strzelałem półgodzinny leżałem za płacę minimalną mieszkaniec GM może powinien mieć maksymalnie 2 4 0 godzin, a tankowania, ale i wtedy to rzeczywiście była poniżej tamy 2 zł 20 0 3 roku, kiedy weszła ta ustawa w Krakowie opłata wynosiła 4 zł musieli ją obniżyć w związku z nowelizacją ustawy w tej chwili a gdy płaca minimalna wynosi 2 000 zł to co 2 4 0 godzin parkowania wynosiłaby 8 zł i 3 3 gr, czyli Kraków, żeby prowadzić dalej taką politykę, jaką przyjął, ale ćwierć wieku temu jej i dopóki nie nastąpiła nowelizacja ustawy bardzo dobrze działa w Station musiały podnieść opłatę powyżej tych 8 zł 3 3 gr w ziemi inny problem nie tylko, jeżeli chodzi o same stawki za zagorzały płacenia przez postoju, ale ta opodatkowana też jest jasno określona w wysokości 50 zł, czyli ten mandat za nieopłacenie biletu, jeżeli kontroler przychodzi widzi, że nie opłacić wstecznie Babilończyków wciśniętego zaszyła ne no to wystawia na nas 50 zł, ale to też było śmieszne, bo tak przeliczając w Warszawie 8 godzin postoju na 1 miejscu wysoko 2 4 zł mniej więcej to wychodzi z tego co do 2 miliard zlotego mowa o wolnym po 20 % więcej za drugą godziny 1 3 dni na następnym razem z Alainem kolejna już stoi, ale władzy mogła za bardzo żałuję była pobierana za 1 0 godzin maksymalnie w ciągu dnia można było opłata za cały dzień wynosiła 3 1 lat wynosi 3 1 zł 90 gr, czyli w tym momencie na brak biletu 50 zł to wielu kierowcom opłacało się po prostu nie płacić, licząc na to, że tylko dla rynku, ale przez cały dzień z samochodu nie znajdzie mało tego, jeżeli zapakował się w miejscach niewyznaczonych i tutaj myślę, że pan doktor opowiada o tym wszystkim więcej to w ogóle nie było objętym opłatą parkingową, bo również w ustawie jest jasno stwierdzone, gdzie można tę strefę płatnego parkowania wydzielać oraz muszą być określone miejsce panie doktorze jak to jest na dzień dzisiejszy mamy taki zapis w ustawie o drogach publicznych m. in . w art. 13 beże miejsca płatne postojowe się wyznaczała w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia te miejsca muszą być wyznaczone w 20 14 rozmawia o znakach i sygnałach dochodzi do dbania o rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków stosowania znaków sygnałów drogowych i rozporządzenie w 20 14 roku zupełnie przy okazji innej kwestii, bo przy okazji usunięcia kolizji tzw. podwójnej karalności strefach płatnego parkowania zostały zmienione i tam ministerstwo prawdopodobnie zupełnie przez przypadek wprowadziło taki zapis, że w strefie oznakowanej znakiem do 4 4 miejsca dla postoju pojazdu samochodowego wyznacza się znakami pionowymi oraz znakami poziomymi krótko tak powiem z włącznik oraz wspólnikom oraz co jest w tym momencie koniunkcja świetle prawa czy musi być zwoływanych 01 02 . Cimoszewicz znakowanie i pionowej poziomej na skutek tego jak mamy tam w kwietniu 2 dnia czternastego roku aneksem taki artykulik Rzeczpospolitej w tej sprawie i że wskazały wyraźnie, że skutkowało to będzie tym, że miejsce płatne będzie tylko objęte tą opłatą w przypadku zastosowania 2 form oznakowania, czyli oznakowania i pionowego i poziomego ma oczywiście po tej potęgi potem po tej zmianie zarządcy dróg i dalej to opłaty nakładali nawet miejsca, gdzie nie było tego oznakowania pionowego to poziomego aż do czasu 1 pan w Gdyni, bo mi się nie udało w Warszawie wzrost rok 2 przy dużej trwają, ale wynik był szybszy zaparkowała na miejscu poseł będzie, bo tylko oznakowanie poziome sprawa trafiła do sądu administracyjnego od opłat dodatkowych świat wołał i sąd stwierdził wyraźnie, że zgodnie z rozporządzeniem musi być miejsce oznakowane znakiem i tlenowym i poziomem, jaki z tego, że jest skutek na dzień dzisiejszy skutek jest taki, że po tym wyroku sądu administracyjnego wojewoda Pomorski wystąpił do ministerstwa interpretacje w interpelacji, że skład powie, że ministerstwo podtrzymuje swoje stanowisko musi być miejsce wyznaczone znakiem i pionowym i podziałem, żeby można było pobierać za to miejsce opłaty w skutkiem tego jest to, że mamy dzisiaj w Warszawie szacuje około 30 % miejsc postojowych szczerze mogę powiedzieć, które nie są wyznaczone łącznie znakami pionowymi poziomymi, czyli co skutkuje skutkuje to tym, że w tych miejscach mimo tego żony są w strefie płatnego parkowania opłata jest nienależna nie można jej pobierać opłaty dodatkowej ani podstawowej opłaty miałam takie fajne ulubione miejsce poza sądy wieczystoksięgowe na aleję Solidarności, gdzie podjeżdża sobie samochodem parkuję na parkingu parking oczywiście nie oznakowany znakami poziomymi stoi znak nawet 1 8 parking no i tak zawsze zatrzymuje nikt nie ma co nie dostałem ale kiedy ostatnio zaparkowałem widzę panie idą takie tam kontrola ZGM prawda w tych kamizelkach i ja tak macham do nich, żeby one do mnie podeszły prawda tańsze patrzyła w dziwny człowiek, ale podchodzą jeszcze w tamtych pani czy panie mogą mi tutaj dać mandat za to za parkowanie brama z RPO Mazowsza domagali się oczywiście domagała się no i panie mówią no tak w obchodzącym samochód z 1 strony z drugiej strony dawanie na Costa do mnie mówił o takim wzrokiem przerażonym nie mogę dać panu podatkowe jak nam się dlaczego, bo nie ma oznakowania poziomego, a wielu scenach oczywiście w kolorze w NBA jest zarząd dróg jak widzimy też już informują swoich pracowników od tej nieścisłości, która istnieje skutkiem tego jest tak mówiłem to, że na dzień dzisiejszy w strefie płatnego parkowania tylko na miejscu oznaczone znakiem pionowym i poziomy można parkować ciekawostką jest to, że dzięki temu tak naprawdę, jeżeli ktoś trochę się orientuję w takich miejscach może unikać płacenia mandatów tyle przykład właśnie mojego odwołania, które się kończy anulowaniem opłaty dodatkowej, ale naprawdę o to pytam sedan 3 3 w rejonie pana ulubionego miejsca postojowego są parkomaty są religie są parkomaty stoją wszystko jest ładnie ustawione większy problem może państwa jest taki, kiedy mamy inne miejsce n p. objęte ochroną konserwatora zabytków to prawda i nagle się okazuje rozporządzenie mówi proszę wytyczyć miejsca postojowe znakiem po 1 8 lub 1 9, a konserwator zabytków mówi nie, bo też zabytkowa kostka albo tez odrestaurowana część miasta prawda nie wolno nowy znamy takie przy Grzybowskiej w Warszawie ulica Mikołaja Kopernika n p. 3 rejony krakowskiego Przedmieścia z ulicy królewskiej, gdzie po prostu można parkować do woli, a to nie płacić prawda trudno to skomentować, bo mam wrażenie, że miasto doskonale o tym, wie, kto wrzucił pieniądze do parkomatu w takich sprawach to nie stracił już te pieniądze, bo to samic i Miller uważa Dorota Wilk i odwołać, ale dalej, więc można powiedzieć, że jest kilka tysięcy złotych został zdegradowany w takim razie tak tak mam wrażenie nie wiem jak to dokładnie jest, aby porozmawiać z władzami miasta i myślę, że to nie problem tylko Warszawę, ale ale, ale wielu miast dobrze jest przed nami skrót informacji Radia TOK FM po nim oczywiście wrócimy do rozmowy ze mną w studiu dr Jonathan Jasiewicz ekspert od prawa drogowego Robert Buciak zielone Mazowsze i proszę państwa strefy płatnego parkowania, bo zmiany będą znaczy są proponowane w jak na razie i konsultacje społeczne i o tym rozmawiamy z innymi druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną dalej w studiu Robert Buciak zielone Mazowsze i dr Jonathan Jasiewicz ekspert odprawa drogowego i rozmawiamy o strefach płatnego parkowania boli są projekty zmian przepisów w tych sprawach w pierwszej części rozmawialiśmy obecnych przepisach pan doktor ładnie tutaj nakreślił problemy z oznakowaniem tych strat, więc jeszcze raz tylko przypomnę, że musi być taka strefa oznakowane pionowymi znakami poziomymi poziomymi musi być Biała wszyscy całość tych dróg n p. wyznaczona Biała linia bądź poszczególne miejsca na jej oczywiście pionowe no to wiadomo znak pana tablica, że parking płatny jej i tak się zastanawiam od strony społecznej, że to jest kompletnie nie fair w stosunku do ludzi, bo szczerze mówiąc mam wrażenie, że bardzo, ale to bardzo mało, kto wie o tym, że, że takie strefy muszą być w ten sposób oznakowanych jest bankomat trzeba zapłacić i tyle może mało osób wie, ale tu kłopot jest inny z dna w Warszawie w strefie płatnego parkowania niestrzeżonego mamy 30  00 0 miejsc, a z badań wynika, że w tej strefie im na drogach publicznych parkuje 3 6  000 samochodów, czyli do 6 00 0 samochodów parkuje w miejscach, które są niebezpieczne, bo to są n p . przy skrzyżowaniach albo na chodnikach albo na trawnikach i jej to jest największy problem że, ale jest zniszczona infrastruktura, że pogarsza się, że podaż bezpieczeństwo, a te osoby tak naprawdę nie muszą płacić za parkowanie, a jedynie straż miejska może takiego, a on taki nieprawidłowo parkują zaparkowany samochód sfotografować i wysłać się właścicielowi samochodu mandat karny za nieprawidłowe parkowanie, ale jak wiele straż miejska w Warszawie ma 2 5 0 wakatów jest początkujący strażnik miejski dostaje 2 0 60 zł brutto wyniósł handel na parkowanie nie jest trudne dla straży miejskiej, bo nie muszą się przede wszystkim zająć osobami, które leżą nieprzytomne na ulicach, a więc kończy się to tym że, że kierowcy parkują, gdzie chcą, gdzie chcą, ale nie płacą i nie są teraz nie są zaś, że sposób karani i Anny interakcja społeczna polegająca na czekaniu na przystanku autobusowym, gdzie stoją samochody, gdy miał miejsce miesiąc temu albo ostatnia akcja stowarzyszenia miasto jest nasza polegająca na blokowaniu radnym wejścia do dla miasta no pokazującą skalę problemu jej Echa Stowarzyszenie zielone Mazowsze złożyliśmy do UE w ramach tych konsultacji społecznych element taki wniosek że, aby GN Store tego art. 13 BM ustawą o drogach publicznych wykreślić to oznaczeniem znakami, a pionowymi poziomymi, żeby przywrócić poprzednie przepisy, w których po prostu mamy znak strefy wjeżdżamy do strefy wiemy, że mamy zapłacić koniec Grodno to bardzo dobrze po nie dzwonił niezależnie od tego gdzie ktoś zaparkował to będzie chodnik czy będzie tani czy to będzie wyznaczone miejsce postojowe czy to będzie strefa ochrony konserwatorskiej jechałeś zapłacisz no dobrze mogą, więc przechodzimy płynnie tych propozycji zmian i bierze coś nas uważa faktycznie pozostają te muszą być oznakowane miejsca zarówno Stefan hałas, jaki poszczególne miejsca parkingowe nic tak nie jest w tej wersji w tej wersji pierwotnej, która była w kwietniu jak go jako wersja procedowana wprowadzono zapis, że miejsca wyznaczone miał być tylko znakami poziomymi maja to już się uczy się nazywać się ten zapis bomby pewnie wyregulował pewien stan prawny, ale do końca, bo chciałby zmienić ileż kilka rozporządzeń które, jakby zawierają sprzeczne zapisy w zakresie natomiast w wersji obecnej 2 5 maja wycofano się z tego, więc zostaje ten sam bałagan, który jak temu był współ rozmówca mówił jest obecnie także my mamy sytuację, że miejsca będą musiały być wyznaczone jej oznakowaniem i pionowym i poziomem, niemniej wprowadzono już z nowelizacji już mogę pozwolić sobie przejść jak bardzo różnie nie dotyczące stref płatnego parkowania na dotychczasowych zasadach oraz stref parkowania w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania, czyli powstają nam 2 typy strefy parkowania w miastach, które mogą być wprowadzane jest to właśnie przykład czasami takiej polskiej legislacji, że po prostu wprowadzać wyjątek od wyjątku, bo to nie wiadomo tylko jest jedynie z blond włosów jest jasna również określone w propozycjach zmian, w jakich miastach można wydzielać bogatą strefę śródmiejską z płatnego parkowania są to gminy powyżej 200  000 mieszkańców, czyli dodatkowo miasto musi mieć przynajmniej ponad 200  00 0 mieszkańców 2 i musi mieć wyznaczoną strefę śródmiejską na terenie, której może zrobić Thomson miejską strefę płatnego parkowania tak jest Warszawa ma w swojej strategii transportowej taką strefę śródmiejską do parkowania już od kilku lat wyznaczono, ale tu kłopot jest inny, ponieważ te problemy z parkowaniem nie dotyczą tylko największych miast wyjścia i je w ramach konsultacji społecznych n p . miasto Zakopane podniosło mi problem, który oni mają u siebie w mieście, czyli przyjeżdża do Zakopanego kilkadziesiąt tysięcy turystów samochodami i wszystkie ulice chodniki trawniki są pozajmowane i i nie są w stanie tego skontrolować wiem, że sposób ograniczyć jej z Realem my jako Stowarzyszenie zielone Mazowsze AM ne tutaj do tego punktu też zgłosił uwagę, że te nie będą mieć powyżej 200  00 0, ale powyżej 100  00 0 oraz gminach uzdrowiskowych, czyli tam, gdzie rzeczywiście ta ochrona powinna występować na odpowiedź jest bardzo dobra rozwoju jest taka, że przekażą te Lu wagę uwagi do ministerstwa infrastruktury budownictwa czyli jakby odepchnęli od siebie i teraz niech minister z tańcem, który budownictwa, a zajmuje się tymi wszystkimi uwagami do strefy płatnego parkowania, jakie zostały zgłoszone, na który nie wynikają wprost z tego, że ministerstwo rozwoju chce, by rozwijać partnerstwo publiczno-prywatne montaż tych uwag została uwzględniona tak jak mówiliśmy, że pierwszy projekt to tam w marcu już nawet był też zmianę zostało wrzucone do konsultacji społecznych część tych uwag została uwzględniona, w którym zaraz powiem, ale jednocześnie, żeby powiedzieć o strefach uzdrowiskowych, a czy to jest równoznaczne ze strefami tym turystycznym czy n p . w i zdolnościami, które przeżywają swój rozkwit i zarabiają i do których przyjeżdżają osoby w scenę właśnie turystycznych wakacje czy to widzimy chociażby na współpracę tak wyobraża albo pan tam byłem bardzo rozumiem rozumiem, o co chodzi tylko ani inne co to jest gmina turystyczna nie ma żadnej z nich wzór taka, że mamy dializy uzdrowiskową mamy jasno zdefiniowane, więc można, by od razu wprowadzili i wtedy mogą wydać takiej sytuacji, że wiele gmin zdawałoby się o to, żeby być gminami uzdrowiskowymi są też, by im w jaki sposób uporządkowało przestrzeni środowisko i dalej i t d . jest Edyta jest w tym kierunku, a myśmy składali uwagi to też po prostu łatwe do dnia z wdrożenia od strony prawnej z alei tutaj w ogóle, dlaczego tak naprawdę ze strony prawnej czy też społecznej, jakkolwiek to unormować, w jakich miejscach powinna być ustalana to strefa śródmiejskiego płatnego parkowania panie doktorze ja uważam, że z generalnie podział ten cały, który jest proponowany, czyli na standardową dach nad taką nazwę w tym momencie strefę płatnego parkowania i śródmiejską swobodnego parkowania znów mówiąc delikatnie trochę dziwny, żeby nie wręcz absurdalne, bo w tym momencie mamy rozróżnienie na 2 typy bez sposobów parkowania turystom różne stawki opłat, bo w tej wersji pierwotnej to już nowelizacji w strefie tej standardowej była opłata 3 zł, a w tej strefie śródmiejskiej była 9 n p . w Warszawie byśmy jej coś takiego, że przyjęty w Śródmieściu w centrum miasta byśmy nie 3 zł za godzinę, a w strefach śródmiejskich dla poszczególnych dzielnic, by odchodzić będzie, więc złoty, by się ich sytuację p t. obwarzanek prawda w środku najtaniej na zewnątrz drożej prawda remis byłby taki absurd Castro trochę zostało w tej wersji najnowszej zmienione natomiast zdecydowanie popieram metrum współ rozmówca w tym zakresie, że jak najbardziej należałoby to wszystko ujednolicić i objąć również miejscowości o ruchu turystycznym, bo przecież mamy w Polsce pewną praktykę polegającą na tym czy miesiącach wakacyjnych czy lipiec sierpień natężenie ruchu drogowego na drogach krajowych skacze z posłów gigantyczny, a miasta są wyludnione z kolei odwrotnie z miesiąca tzw. woda wlała do szkolnych Adaś i wrzesień październik listopad czytamy marzec kwiecień maj, kiedy wszyscy siedzą w miastach i miastach jest największy ruch generowany stąd też tak, by nie udzielenie tych aspektów podstawowych z dziedziny inżynierii ruchu drogowego jest po prostu, jakby no i nietrafione w tym momencie dlatego sądzę, że należałoby ujednolicić prowadzić 1 1 sposób traktowania wszystkich stref płatnego parkowania około jedno strefy płatnego parkowania i dać możliwość ich ule uelastycznienie stawek zresztą bez komentarza do tego od tej do tej propozycji nowelizacji m. in. Polska parkuje dawać taki komentarz wskazywała na te aspekty, że jest to jest to jest to jest to istotne jest to poszczególne miasta też o tym jak ICO ciekawe, że bardzo dużo miast właśnie chce konsultować te projekty, bo i tak leży w ich w ich partia ginęli ludzie się Poznań Bytom Zakopane Gdynia Szczecin-Świnoujście moglibyśmy jeszcze wiele innych rozwiązań jak wyjeżdżamy z miast ja myślę, że to jednak osoby z władzy centralnej FIA nie do końca może wiedzą bądź chcą wiedzieć nie chcą się odbywał się z niemal nie ma żadnego problemu, żeby rada gminy wyda odpowiednią uchwałę, która powie, że w mieście od czerwca do października jest taka stawka opłaty, a 1 2 miesięcy jest niższa stawka opłaty od własnej Ustce Zakopanem czy tak dalej nie jest właśnie jest, że związek miast polskich jak bardzo bym chciał deregulacji, który tych przepisów krajowych, czyli powierzenia gminom ich zdanie się na inteligencję zbiorową mieszkańców właśnie do oddania miastom możliwości decydowania o tym, jaka jest opłata, gdzie ją wyznaczać jakich godzinach, bo na dobrą sprawę to same miasta doskonale wiedzą, kiedy mają problem, w których częściach od swojego obszaru, w jakich godzinach czy ktoś sobota czy to jest w ciągu tygodnia, a mniej znane nam narzucenie ustawą sztywnych ram nowy powoduje to co widzimy na ulicach także no ale z władzą centralną Azję ustala to przemian z zespołem z Robertem właśnie zgadzam całkowicie, bo mamy tu przykładzie widać ta nowelizacja to jest przykład tzw. działania Central centralnego, gdzie od góry narzucać pewne rozwiązania dajemy społecznościom lokalnym samorządom, że podjęła decyzję samodzielnie w tym zakresie czemu one mają tego nie robić akurat również w kontekście tego, w jakich dniach internetowe halibuta z waszych słuchaczy innowacji dolinę rzeki to jest istotne na pewno, że po tej zmianie opłaty będą również w weekendy i na świąteczne jeśli będzie teraz studentki w autobusie n p. w dniu tym mitem strefa płatnego parkowania dostępna dla wszystkich i brak opłat tylko będziemy płacić cały czas się płatnego parkowania niezależność przedziały piątek Świątek czy w niedzielę na sesji inaczej te przepisy które, jeżeli wejdą w życie to one od nich automatycznie nakazu tego oczywiście będzie musiał jednak oczywiście gmina ustali, że jeżeli stać na to możecie chcemy na pewno skorzystamy z filmu w niektórych miastach może nie skorzystają z okazji jakichś świąt no ja sobie wyobrażano wkład w Warszawie, że to w okresie wakacyjnym, kiedy wiadomo, że część warszawiaków, którzy tutaj na co dzień siedzą uczą się i pracują w wakacje wyjeżdża do do swoich rodzinnych miejscowości jest luźniej wiem doskonale na skos w takich sytuacjach na weekend można było zniżką płata jej jest w stanie sobie wyobrazić może dalej tak jak powiedzieliśmy jednak władze centralne ustalają przepisy u władzy centralnej za bardzo nie chcą dać całości decydowania samorządom, więc opieramy się na tych zapisach i stawki stawki proszę państwa też się zmieniają miast tak jak mówiliśmy w pierwszej części czy za pierwszą godzinę jest 3 zł teraz maksymalnie można pobierać później 20 % więcej za drugą trzecią za czwartą i i kolejne godziny znowu 3 zł będzie troszeczkę inaczej, ale widzę, że czas naszego wejścia do osób po powodzi dobiega końca, więc więcej od tego zaczniemy następną część trzecią schowanych zachęcam państwa można komentować wiem, że państwo z ciekawością słuchają, ale można też napisać swoje zdanie skoro nie ma na to klub KSM skołowani mowa to grupka Semi pro fisco chowanych na Facebooku jak państwo widzą problemy strefy płatnego parkowania i w ogóle problem parkowania w swoich miastach i cel zmiany wstawkach podwyższenie stawek za postój to coś da, a może jednak jakieś inne sposoby są bardzo wskazane skrót informacji przebrani za nos studiu dr Jonathan Osiewicz ekspert od prawa drogowego i Robert Buczak zielone Mazowsze po skuciu informacji wracamy trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu dalej Robert Buciak zielone Mazowsze i dr Jolanta Masiewicz ekspert od prawa drogowego i rozmawiamy o zmianach przepisów w strefach płatnego parkowania zmiany przepisów ustawy o drogach publicznych mało czasu, a jeszcze wiele tematów przed nami, więc on nie, wstrzymując cały projekt oczywiście dostępny na stronach centrum legislacyjnego rządu można też ten odnosi się znaleźć na skok na profilu schowanych na Facebooku, więc proszę zajrzeć do zmiany ustawy prawo w ruchu drogowym zaczynają się od strony czternastej od razu podpowiada w tym projekcie, żeby szybko można było przejść, dobrze więc mówiliśmy o tym, że powstanie nowe miejsce w miastach musi powstać w śródmiejska strefa płatnego parkowania w miastach, które mają powyżej 200  000 mieszkańców zgodnie z tymi ustaleniami skorygowaliśmy ten pomysł, więc idziemy dalej teraz stawki opłat to tak jak powiedzieliśmy 3 zł teraz obowiązuje za pierwszą godzinę 20 % za drugą i trzecią godzinę więcej później znowu 3 zł za kolej za czwartą i kolejne godziny tutaj jest zmiana strefa płatnego parkowania będzie to 15 % minimalnego wynagrodzenia w porozumieniu z odpowiednią ustawą określającą minimalne wynagrodzenie na dany rok no i tak sobie szybko przeliczają z 20 1 7 roku do 2 000 zł jest minimalne wynagrodzenie, czyli dostaje 3 zł dalej w strefie płatnego parkowania no ale jest nowa strefa śródmiejska strefa płatnego parkowania, gdzie będzie 4 5 minimalnego wynagrodzenia to jest 9 zł, więc tym pierwotnym, którym projektom, które nieraz już tutaj mówiliśmy to jest zmiana tylko właśnie został został procentowo określa co jest dobrą zmianą, bo waloryzacja będzie jak co roku o płacy minimalnej no to wzrośnie tam o kilka groszy również opłata za parkowanie zapis dobry zły panowie panie doktorze od strony legislacyjnej ostro legislacyjnej ciężko powiedzieć, dlaczego dlatego, że jej taktyka wszystko pokażę natomiast faktycznie można powiedzieć, że uelastycznienie tych opłat i powiązanie z minimalnym wynagrodzeniem jest jakimś rozwiązaniem, chociaż moim skromnym zdaniem pana Roberta do tego podejdzie i tak wysokości tego procentowego my wskaźnika są zbyt niskie, bo zobaczcie państwo mamy Warszawę i bogaci, żeby kierowcy, których cały dzień parkować mówiliśmy następnie dzisiaj to opady są dla niego za niskiego wzrostu dla mieszkańca Warszawy prawda być może w innych miejscowościach te opłaty są adekwatne Traveland Berent itd tylko powiem, że to są opłaty za pierwszą godzinę pozostałe godziny naliczanie opłat pozostaje bez zmian zmian znowu 20 % od tych 3 czy 9 zł później auto będzie wzrastać co czwartą i kolejną godzinę no to będzie ta 15 % tak i 4 5 w zależności od miejsca albo jako pewnie chcesz powiedzieć w wyliczeniach, które przydawały i teraz oni powiemy ale, ale od razu tylko powiedz, że da się zmienia to opłata dodatkowa teraz z 50 zł, czyli mandat za nieopłacenie parkowania zastępuje się zarazem 10 % minimalnego wynagrodzenia, czyli w 20 17 roku do 200 zł 50 do 200 zł to jest zmiana ta jest dobra zmiana w Chinach na scenę kolokwialnie już w rzeczywiście może spowodować, że tego nielegalnego parkowania będzie mniej w UE natomiast jeśli chodzi o te 15 % minimalnego wynagrodzenia 4 5 % setnej minimalnego wynagrodzenia średnia w strefie śródmiejskiej 2 tomów wracając do grabieży części naszej rozmowy odkryłem, że realny Kraków 2 5 lat temu ustalił na jezdnię 2 4 0 godzin parkowania z minimalną stawkę za za minimalne wynagrodzenie na toyotę 0 4 5 % to jest niewiele powyżej tego co Kraków sobie wtedy ustalić czyje tak jak, przekładając na złotówki zgodnie z tym pomysłem Krakowa ani dum w tej chwili podnieśli stawkę powyżej 8 zł 3 3 gr aktywnej mamy górną granicę 9 lat nim talent talentem ten nurt ten przedział jest bardzo wąskiej na myśmy jako zielone Mazowsze składali do tego uwagę, żeby to cel to wartość była dużo wyższa, a mianowicie pół procent przeciętnego wynagrodzenia i to wtedy byłoby nam ponad 2 × więcej niż to co jest tutaj zapisana, ale pozwoliłoby gminę n p . w tych strefach ochrony konserwatorskiej ustalić takie stawki, żeby tam rzeczywiście te parkujące samochody nie przeszkadzały nie jest jakby niszczyły tej TUiR Warta wiosną nadal tych walorów kulturowych historycznych konserwatorskich i t d. a UE jeśli chodzi o oto czy te 9 zł w rzeczywistości pomoże budować parkingi, bo taka jest jakby idealna teściowa, a teściowa daje tytuł tej nowelizacji, bo przypomnijmy, że tutaj jest zmiana ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym i innych Stalin z założenia jest taki, żeby w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego budować się parkingi kubaturowe i parkingi podziemne w miastach kubaturowe, czyli naziemne tylko jedno ogromne wielopoziomowe Zang, a i jem ne mu grozić im liczyłem po prostu jak gra, o ile ona kosztuje miejsce po wybudowaniu miejsca postojowego utrzymanie miejsca poziom postojowego takich parkingach igm i musiałaby wynosić cena za godzinę parkowania, żeby dla prywatnego inwestora było to opłacalne ekonomicznie zajście w partnerstwo żeby, żeby to się opłacało jej AmRest ostatni tak, że jeśli średnia cena budowy miejsca postojowego na dalekim parkingu kubaturowym też Niemcy 40  000 zł i to 2 lata temu na Ursynowie był budowany taki parking tam nawet ciotka wyżej to wynosiło średnio parkingi podziemne Lucyna jest jeszcze wyższa jest za miejsce postojowe w zależności od tego ile tam będzie poziomów pod ziemią i t d . tak dalej ma wynosić 50 60  000, a pod placem teatralnym w Warszawie nawet 100  00 0, ale do 1 miejsce znajdą miejsca postojowego tak do tego jak doliczymy koszty utrzymania, które wynoszą, a w pierwszym roku działania takiego parkingu między w tej chwili 1000 zł rocznie za jedno miejsce postojowe i to są ceny to są wartości warszawskie tutaj znamy dokładnie, bo mało zarząd dróg miejskich to bodaj Pacia pamiętać, że ranni w czasie będą będą będą te koszty wzrastać i jak taki parking mniej więcej okres życia 4 0 lat to na końcu to będzie między 2 000 zł, czyli średnia nawet 1 500 zł za miejsce postojowe należy w ciągu tych 40 lat, czyli mamy 40  00 0 budowa + 1 500 zł razy 4 0 lat 60  000 zł, czyli ten limit 100  000 zł za miejsce postojowe, żeby się inwestycja zwróciła, ale jeżeli inwestor prywatny inwestor to on potrzebuje pewną stopę zwrotu i to stopa zwrotu takich norm w naszych warunkach ekonomicznych to jest około 5 % min oraz 4 0 lat 200 % czyli, jeżeli w 100  000 mamy wydać to musimy zarobić 300  000 zł w ciągu 4 0 lat, czyli 7 500 zł za miejsce postojowe w ciągu roku, czyli 2 5 zł w ciągu 1 dnia, a w tej chwili, a w strefie płatnego parkowania w Warszawie z 1 miejsca postojowego średnia miasto uzyskuje 8 zł przy tej cenie za parkowanie 3 zł, czyli podniesienie opłaty do 9 zł 8 × 3 maja 2 4 a, żebyś inwestorowi opłacało 2 5 zł, czyli tak naprawdę będzie to na granicy opłacalności jakiekolwiek wahnięcia ekonomiczne od razu mogą spowodować, że inwestycja jest nieopłacalna, ale reklamy jest całego przedsięwzięcia wybudowaliśmy parking dla kierowców dla miasta no i co ma też pamiętać o tym, że wzrost opłat czy też spowoduje, że będzie minimalnie mniej kierowców, którzy będą chcieli parkować Poznań też trzeba zwrócić uwagę na to, że miejsce w parkingu podziemnym parkingu kubaturowym nikt nie zastępuje idealnie parkowania, a 3 ulice, dlatego że miejsce parkingowe przy ulicy jest często bliżej docelowego miejsca, którego chcemy dojść sklepu banku sądu od nowego miejsca, więc to miejsce odpoczynku w pokoju hotelowym jest dalej, więc jest mniej atrakcyjne, a poza tym AM badania naukowe prowadzone w różnych miastach to już przerabiał na Zachodzie, który przerabiał ten problem pokazywały, że połowa kobiet nie chce w ogóle parkować parkingach kubaturowych czy podziemnych nocą, dlatego że czują się tam mało bezpiecznie wazelina też na niej 50 % ale, toteż jest jej kilkanaście procent, więc Ewy jest taki, że te parkingi kubaturowe przeliczy czy podziemne po prostu mniejsze zapełniają niż miejsce na powierzchni dlatego to podwyższenie opłaty od 9 zł prawdopodobnie nie spowoduje, że będzie to inwestorom opłacać to to musi być jeszcze przynajmniej kilka złotych więcej, żeby inwestorzy chcieli dać taką no dobrze to inwestycja rzucam swoją propozycję, jakby do zmian, a może, by z tych w tych wyliczeniach i w tych stawkach 15 % 4 5 % w zależności od tej strefy, o których mówiliśmy wprowadzić widełki że, że od 15 do n p. 30 % w strefie płatnego parkowania w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania od 4 5 % dodajmy 7 5 % w zależności od tego jak rada widzi i też czasu to po co mówiliśmy, że w tych wszystkich miejscowościach turystycznych, żeby w danym okresie ustalać wyższą stawkę za parkowanie w innych okresach i 3 maja tak naprawdę te są te wartości są po prostu zbędne gmina ustali takie wartości, jakie u uważa pamiętajmy, że kierowcy też są wyborcami, więc też nie będą ponosili tych stawek do takiej wartości Izraela zielonych ogrodów w rundzie zdradza w rozmowie z dna czy Tusk widzi jakiś konsensus społeczny tak jedni będą chcieli więcej nie będą chcieli mnie miasto będzie chciała zarobić ile kierowcy nie będą chcieli płacić nie, ale nie jest ważne będą naciskać, żeby uporządkować sytuację jej naprawdę tutaj żadne, jakby wartości zupełnie nie są potrzebne doświadczenie światowe pokazują, że to się samo reguluje nie potrzeba do tego żadnych odgórnych ustawowych ram, żeby zbyt dobrze działało ich jednak państwo chce towarzysz no tak pojedziesz na przepisy są centralne dostaliśmy 2 głosy słuchaczy 1 właśnie z dla słuchaczy państwową zastanawia się, dlaczego nie do władz lokalnych nie ustalają przepisów dotyczących parkowania, a władze centralne lub też czegoś nie wiemy panie Sławomirze też się nad tym zastanawiamy drugi głos pana Stanisława, który nie rozumiem takiej pewności w głosie ekspertów przecież też są panowie są urząd gminy urząd użytkownika miejskich ulic rozwiązaniem problemu należy ograniczyć jedynie do niewielkich płynnej zmiany stawek w weekendy powinny pozostać bez zmian i ciągle pan Stanisław słyszy, że proponowane opłaty są za niskie, a to jego zdaniem jest jakiś absurd, więc takie zdanie to w zależności od tego jak widzimy jak użytkujemy na drogi to czy są za niskie te opłaty całe dnie morza z komentuje w ten sposób ja mam córkę, która jest szkole podstawowej w jej za jej obiady w szkole płace 100 % stawki takiego obiad kosztuje tyle ile jest nota min 6 7 zł za odbiór dziecka w, a pamiętajmy, że prawa dziecka prawo do wyżywienia prawo do edukacji to są wszystko od prawa zapisane w karcie praw podstawowych, a parkowanie nie jest żadnym prawem w podstawowym to jest po prostu Loan chcemy tak niektórzy chcą inni inni tego nie potrzebują do SCK w jakiejś wielkiej dobro z nie pozostało Zenonowi jej, a mimo to w UE cały czas LTE opłaty są dużo mniejsze niż jest ich wartość ekonomiczna brak i nie to jest ten rozdźwięk, że tak naprawdę miasta w tej chwili dotują możliwość parkowania, bo jest to sztywno ustawione, a takich dziedzinach jak właśnie edukacja 3 3 czy wyżywienie dzieci opłaty są pełne i Czaję ponosić, jeżeli z Chin i jeżeli chcemy, żeby dziecko album tria złożoną z Allen wyk etui Golla i rent oraz, więc dla mnie pomiędzy pomiędzy tymi samymi, którzy chcieli, a tym, jakie potrzeby rzeczywista mają ludzie konduktorzy nasz etos skomentuje krótki sposób każdy chce panowie jeździć po ruinie drogach panie też chcą jeździć po równych drogach, ale jak ma wyciągnąć 3 4 zł z kieszeni notes problem, a ta nowelizacja, o czym też nie mówiliśmy przewiduje, że dochody z tej strefy płatnego parkowania będą właśnie przeznaczane na wyłącznie wyłącznie, bo jest taki zapis, ale na sfinansowanie procent procencie tak wyłącznie na sfinansowanie oprawy publicznego transportu zbiorowego budowę lub przebudowę dróg publicznych w gminie Damnica za coś albo mamy niskie stawki jeżdżenie po dziurawych drogach albo chcemy trochę wyższych stawek dziś dokładamy do tego wszystkiego wosk tak szczerze mówiąc panie doktorze to jadąc oczywiście po Warszawie w innych miastach szaletu tak w miastach to nie widzę tak bardzo już tych dziurawych bardzo dróg moczowych zdolnej do ronda Villarreal zdecydowane poluzowanie aniele bił, porównując Darwina Wiliama za to chodniki, które są tu wymienić na stronach wymiany chodników, ale na drugi lot SA dalej droga to też chodniki i tutaj można byłoby wtedy sfinansować się chodniki, ale za to w tym artykule jest napisane lub zieleni zadrzewienia w strefie co też nie do końca wiemy co to jest wolny ale, ale jak zauważa Marius stan zieleni miasta to też byśmy chyba byli zadowoleni z Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA