REKLAMA

Nauczyciele mają problem z rozmową z uczniami z uchodźcach, inności, migracjach

Twój Problem - Moja Sprawa
Data emisji:
2017-09-16 13:40
Czas trwania:
15:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
twój problem moja sprawa w Anna Gmiterek-Zabłocka witam państwa ponownie przed tygodniem mówiłem o badaniach Rzecznika Praw Obywatelskich, które były przeprowadzone w szkołach badanie dotyczące m. in. spojrzenia młodzieży na problem kryzysu migracyjnego i uchodźców okazuje się, że są nauczyciele i jest ich wielu, którzy bardzo chcą w tym temacie się szkolić swój problem moja sprawa w obszarze państwa miło gościć w studio w Warszawie panią Elżbietę Krawczyk z Rozwiń » centrum edukacji Obywatelskiej, że nabrałem cech Amerykanin oraz panią Julię go Dąbrowską również z centrum edukacji Obywatelskiej witam również panią w dzień dobry obie panie są realizator kami i koordynator kamieni kursu kursu internetowego dla nauczycieli pod hasłem rozmawiajmy o uchodźcach ja o tym, kursie dowiedziałam się od słuchaczki TOK FM, która do mnie w tej sprawie napisała po 1 z moich rozmów cudzoziemskich tak to ujmę, bo była to rozmowa z sesji, a daje wam i po tej rozmowie właśnie napisała do mnie pani Monika, zachęcając mnie, by opowiedzieć na antenie właśnie o tym, kursie drogie panie zacznijmy od tego, że jak w międzyczasie uciekł, uciekając na rozmowę z paniami poprosiłam nauczycieli, którzy w tym kursie brali udział o to by odpowiedzieli na kilka moich pytań taki oni część osób rzeczywiście odpowiedziałam to odpowiedzi są bardzo bardzo poruszające, ale tak naprawdę wypływa z nich, że taki główny wniosek, że nauczyciele decydują się na udział w konkursie, bo po prostu nie bardzo potrafią rozmawiać o takich tematach jak właśnie kryzys uchodźczy migracje imigranci uchodźcy nienawiści hejt wobec nich zacznijmy od tego czy to właśnie było powodem zorganizowania tego kursu bowiem, że to nie jest pierwsza edycja, która w tym roku się odbywa tak to jest inny czwarta edycja kursu internetowego dla nauczycieli nauczycielek pierwsza edycja odbyła się na początku 2 tysięcznego szesnastego roku, kiedy stanął pod koniec zeszłego roku nauczyciele nauczycielki zaprzyjaźnieni z lewicy z naszą organizacją centrum edukacji Obywatelskiej zgłaszali się do nas z informacją o, że tematyka uchodźców to tematyka imigracyjna wypływa na na zajęciach z młodzieżą, że młodzież jest żywo zainteresowana tematem że, że temat budzi wiele różnych emocji i ta jest dla młodzieży temat kontrowersyjny, o czym chcą rozmawiać z nauczycielami z nauczycielkami i tutaj właśnie wspólnie z tymi nauczycielami z innym w organizacji próbowaliśmy jakoś przygotować ofertę dla dla ludzi, a w ofertę wsparcia dla dla szkół, aby zaoferować szkołom jakąś propozycję taką adekwatność do ich potrzeb i możliwości szkolnych zdecydowaliśmy się na dno formy rozmowy, jaką formę zajęć szkolnych miałby coś co rozmowa polegająca na rozmowach z młodzieżą polegające na wymianie poglądów na tematykę właśnie uchodźcą migracyjne są inne ich zależało nam na tym, żeby właśnie zachęcić do szkoły do rozmowy na pana trudne na takie kontrowersyjne tematy, jakim jest czas tematyka uchodźców czai w ogóle współczesne migracje zaprosi do rozmywa się wszystkich niezależnie od ceny od poglądów i stworzyć taką bezpieczną przestrzeń do rozmowy 1 z nauczycielek napisała mi, odpowiadając napytania napisami młodzież bardzo potrzebuje tego typu rozmów rzeczywiście jest także nauczyciele nauczycielki zwracali się do nas z takim pytaniem w jaki sposób mogą prowadzić takie zajęcia też centrum edukacji Obywatelskiej było tym miejscem, do którego zgłaszali się, że się, że także z tego powodu, że już od wielu lat prowadzimy projekty z zakresu edukacji globalnej edukacji międzykulturowej, więc mamy doświadczenia w udzielaniu takiego wsparcia w tworzeniu materiałów edukacyjnych i dla nas to też był taki bardzo wyraźny sygnał właśnie pod koniec 20 1 5 roku, żeby zwiększyć nacisk na poruszanie tej tematyki migracyjny i uchodźczej, bo te tematy wychodziły bezpośrednio od młodzieży i to młodzież chciała o tym, rozmawiać nauczyciele uczcili szukali takich możliwości takich narzędzi, żeby na ten temat poruszać, a to na czym nam szczególnie zależało to to, żeby za ten program miał charakter perswazyjny, żeby zachęcać ludzi do dzielenia się zarówno swoimi opiniami wrażeniami z wynikami, ale też, że i niższe poczuciem szansy, która za tym stoi i zależało nam na tym, że gol rzeczywiście te rozmowy prowadzić w oparciu o rzetelne informacje o fakty i umożliwiać taką bezpieczną przestrzeń na na poruszanie tego tematu, jakie możliwości mają nauczyciele co od was dostają tak naprawdę, jaką wiedzę, jaki przekaz, jakiej formie nauczyciele zapisują się jednak i kursy internetowe, któremu towarzyszą spotkania stacjonarne i to sąd, kiedy rok 2 równoległe aktywności jak się okazuje równie ważna, bo z 1 strony wkurzy się utrzymują szereg materiałów dydaktycznych metodycznych różnych tekstów dotyczących tej tematyki przygotowujących merytorycznie do prowadzenia zajęć, ale też praktycznych ćwiczeń propozycji zajęć projektów uczniowskich także, by te reformy jak najbardziej dostosować do ich potrzeb też do potrzeb młodych ludzi, z którymi pracują, a towarzyszą temu spotkania stacjonarny o to, żeby nauczyciele nauczycielki mieli też taką możliwość spotkania się z innymi osobami, które też mierzą się z takimi wyzwaniami w swoich szkołach i dzięki temu mają poczucie, że nie są tak osamotnieni, bo to jest coś czym bardzo często nam nauczyciele nauczycielki mówią, że potrzebują takiego wsparcia potrzebują też jego poczucia, że inni też mnożą się z różnymi wyzwaniami mogą poznać dobre praktyki, która pozostała osoby stosują w swoich szkołach i często takie wsparcie dwutorowe składający się ich ze zdalnego wsparcia, które udzielają komentarzy mentorki Brzeszcze za chwilę powiem trochę więcej o tych formach, ale też przez takich spotkań na żywo, które prowadzą doświadczeni trenerzy trenerki uczestniczą też mentorzy z kursu, więc jest szansa, żeby spotkać na żywo osoby, z którą kuźni pracuje na Platformie internetowej i w miarę możliwości zapraszamy także osoby z doświadczeniem emigracyjnym, która wdziera się swoimi przeżyciami opowiadają, jakim się żyje w Polsce z jakimi wyzwaniami ten zmierzą i jak sobie z tym radzą, o co najczęściej pytają nauczyciele na konkurs się bardzo wiele tematów jest poruszanych od tego w jaki sposób radzić sobie ze stereotypami jak radować się w trudnych sytuacjach w jaki sposób przeprowadzić taką rozmowę w bezpieczne sposób z zachowaniem zasad odpowiadamy właśnie w jaki sposób, by stworzyć ten zasad dobrej rozmowę bardzo często dostajemy takie informacje zwrotne ze strony nauczycielki nauczycieli, że coś co wydaje się takie proste bardzo zmieniło atmosfera pracy w klasie i nie tylko przed poruszeniem tej tematyki, ale w ogóle na różnych zajęciach dużo łatwiej się pracy jest taką kasą, która sama wypracuje sobie zasady dobrej rozmowy te są często zasady spisane z innej niż wakacje, które wiszą w klasie i młodzież słynny sama myśli stara się weryfikować sprawdzać czy te zasady są wdrażane, jakie to są przedmioty jakich ma się udać mamy nauczycieli nauczycielki i w we wszystkich tych przedmiotów przede wszystkim to są nauczyciele matematyka n p . mamy matematyka mam wuefisty, ale informatyk był też zeszłej edycji nawet się jednak w większości to są nauczyciele przedmiotów humanistycznych takich jak historia wiedza o społeczeństwie język Polski naród też inny nie dziwi nas, bo ta tematyka imigracyjna to inna jest dosyć bliska takim zagadnieniom poruszanym na przedmiotach humanistycznych inny oprócz tego w z w mniej więcej fair w połowie kursu nasz kurs trwa 4 miesiące po upływie właśnie pierwszego miesiąca na mamy tak koło dużą propozycję dużą aktywność ta dla nauczycieli, aby przeprowadzili zajęcia wg scenariusza bazowego rozmowa o uchodźcach w Polsce jest taki podstawowy scenariusz naszym kursie, który stanowi taką oś całego projektu jest to zestaw 2 lekcji podczas pierwszej lekcji uczniowie uczennice poznają fakty na temat migracji i cieszymy mierzą się z z rozpoznawaniem co jest mitem co jest faktem my w PiS w tym obszarze natomiast druga lekcja pozwala im pozwala grupie, aby wypracować wspólne zasady dobrej rozmowy, o których tutaj mówiła wcześniej Ela no właśnie klub dobrej rozmowy co to takiego pani ALU to jest z kolei nasza propozycja dla młodszych uczestników uczestniczę dla młodzieży szczególnie zachęcamy do zakładania klubów dobrej rozmowy te klasy, których nauczyciele nauczycielki biorą udziału w kursie rozmawiajmy o uchodźcach i za ile sam kurs jest bezpośrednio kierowane do grupy pedagogicznej o tyle kluby to jest propozycja właśnie dla młodzieży zachęcamy do tego, aby trochę na wzór klubów filmowych czy klubów książkowych zakładać takie koła zainteresowań w szkole, podczas którego młodzież będzie przyglądała się i poznawała tę tematykę uchodźcą migracyjną, ale jednocześnie doskonaliła się w tej sztuce rozmowy może być to trochę górnolotnie, ale to jest taki równoległy cel tego projektu z 1 strony uczyć się rozmawiania poruszania tej tematyki uchodźczej migracyjnej z szacunkiem dla innych dla tych osób o różnych poglądach, a z drugiej strony, żeby w ogóle uczyć się ze sobą rozmawiać słuchać nawzajem umieć argumentować swoje stanowisko i w ogóle wykształcać też sobie, że poglądy na ten temat ani nie posługiwać się tylko i nieszablonowym mi za swój sukces osiągną oni opiniami, więc mamy taką nadzieję, że tak, by klub do gry rozmowy jest próbą odpowiedzenia na taką potrzebę rozmawiania na ten temat i w ogóle uczenia się takiej rozmowy z silnym szacunkiem też wychodząc z takiego założenia, że nie musimy we wszystkim się ze sobą zgadzać, żeby się lubić, żeby was ze sobą rozmawiać, żeby wprowadzić takie dyskusje na temat czy współczesnych wyzwań świata to jest taka propozycja, która spotkała się z dużym zainteresowaniem ze strony szkół ze strony nauczycieli nauczycielek opracowaliśmy materiały edukacyjne, które zawierają właśnie różne scenariusze zajęć na poszczególne przedmioty też w odniesieniu do podstawy programowej natomiast do klubu w dobrej rozmowy stworzyliśmy taką publikację dla młodych ludzi którzy, chcąc będą w stanie krok po kroku założyć taki klub wybrać tematykę chcielibyście zająć się zaczerpnąć inspiracji, jakie mogą być ten temat rozmów poruszane właśnie in szkolą zachęcam do tego, żeby te rozmowy odbywały się w atmosferze wzajemnego szacunku bez konieczności przekonywanie do do swoich poglądów, ale z takim zaciekawieniem co stoi za tym Milk poglądami, żeby nauczyciele i nauczycielki, ale także młodzież stawiali sobie takie pytanie co kryje się za znanymi poglądami, w jakich wartości wypływa to to co myślę i cieszy to często nauczycielki w swoich komentarzach w ramach kursu piszą, że to było dla nich bardzo zaskakujące, kiedy młodzież sama przegrywasz do tego, że często dosyć bezrefleksyjnie podchodziła do wielu tematów i to była taka okazja, żeby trochę otworzyć im oczy na NATO co sami myślący sami powtarzają i to wszystkich pierwszy krok naprzód, a gorąco zachęcamy do zapoznawania się niestety jej poszczególnymi wskazówkami materiałami, które znajdują się na naszej stronie internetowej migrację CE org PL prawie tak bardzo dziękuję za tę rozmowę zachęcam wszystkich słuchaczy, zwłaszcza nauczycieli oczywiście do zajrzenia na stronę centrum edukacji Obywatelskiej, ale i do zapisania się na kurs, a moimi gośćmi były tanie Elżbieta Krawczyk i Julia Chodorowska z centrum edukacji Obywatelskiej bardzo dziękuję za rozmowę gen Mariana serdecznie proszę państwa to był ostatni temat na dziś dziękuje za uwagę zapraszam za tydzień, a będzie m. in . o upadłości konsumenckiej w każdej sprawie możecie państwo do mnie pisać na problem małpa, a to kropkę FM jestem też na Facebooku na profilu twój problem moja sprawa już teraz informacje Radia TOK FM, a po nich Karolina Głowacka swój problem moja sprawa Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TWÓJ PROBLEM - MOJA SPRAWA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA