REKLAMA

Kino dla małego widza - "Tarapaty" wchodzą do kin

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2017-09-16 13:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
12:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Karolina Głowacka z 13 4 Karolina Głowacka do kin wszedł film w tarapaty to jest młodzieżowa opowieść się trochę innym można powiedzieć kryminalna wręcz Daytona skłoniło do tego, żeby porozmawiać o tym w jakim stanie jest polskie kino dla młodszego widza w studiu jest Beata jej wierszy dziennikarka kulturalny dzień dobry dzień dobry witam na to w jakim stanie i Peter, przygotowując się na nasze dzisiejsze spotkanie pomyślałam sobie, że użyję metafory wiosna i wiosny Rozwiń » to jest to pora roku w myśl, która no i jest adekwatnym odniesień do tego co się dzieje w kinie dla młodego widza w Polsce to rozróżnienie, że mówimy o naszych krajowych produkcji jest tutaj bardzo ważne i co do wiosny w praktyce oznacza Otóż od paru lat jest także w pojawiają się MO MEN po pierwsze, kolejne produkcje pojawiają się, ale z roku na rok coraz więcej scenariuszy, a sam syn najistotniejsze dla środowiska filmowego to fakt, że PiS poniósł Polski Instytut sztuki filmowej przeznaczy na trasy kolejnych, bo od 2 lat nic się niemal 10  000 000 środków w specjalnym pro priorytety się na inne filmy dla dzieci młodzieży animacja w iTaxi szczęśliwie składa, że ten preteksty, czyli filmu tarapaty, które od piątku jest w kinach również jest częścią tej historii, dlatego że otrzymał dofinansowanie właśnie z tego priorytetu spisu lub częściowe, bo jest także film musimy się swoje 50 proc finansowania, żeby mógł uzyskać kolejne n p . od polskiego Instytutu sztuki filmowej i w przypadku tarapatów tak się właśnie stało Nelly oprócz tego jeszcze lat Finki produkt otrzymał w ubiegłym roku finansowanie klub Włóczykija w misji mówimy o tej właśnie to właśnie wspomniany klub PROW czy Kijów to ponad kwotę ponad rok temu premiera, która całkiem dobrze sobie poradziła około 100  00 0 widzów po niej kolejny film, który też jeśli chodzi o polskie kino dla dzieci dużo dobrego zrobić mówimy o filmie Mariusz palenia za niebieskimi drzwiami w sumie wpływów w takim przedziale czasowym 4 5 6 miesięcy za ten film i choć widownie oraz uzyskał 3 50  000 widzów jest bardzo duża, gdyby w tarapaty podobny wynik osiągnęły to będzie to naprawdę sukcesji i będzie dobrze z polskim kinem dalej, bo to też jest także wszyscy w tym momencie patrzę jak się z tymi traktatami będzie leczy się uda czy polskie kino dla młodego widza jest wstanie przeciągnąć się do kin taką rzesze widzów i czym chcemy oglądać się nasze rodzime produkcje i tu warto też, że wymyśla Venter zrobić taki szybki skok w przeszłość zobaczyć co się działo w parę ładnych lat temu ostatnia produkcja duża taka, która też myśl była takim małym to było magiczne drzewo Andrzeja Maleszki, który w 20 0 7 roku otrzymało nagrody Emmy i Nowym Jorku bardzo prestiżową za produkcje dla dzieci młodzieży telewizyjna no i wtedy to taki moment, kiedy świat zauważył, że mamy swoje rodzime produkcje, ale też myśli środowisko Polski tutaj przyjęło do wiadomości, że można robić polskie kina no bo ostatni film to lata 80 początek i Krzysztof Gradowski z Akademią pana Kleksa opóźnienia, rezygnując to jest dobry film dodaje, ale w porę ów później czarna dziura i dopiero rok 20 03, kiedy Andrzej Maleszka proponuje w wersji serialowej magiczne drzewo, a później kolejne już film kino w 20 09 rok i mamy wszystko do dnia dzisiejszego, kiedy mamy w ciągu ubiegłego roku 2 produkcje duże i ta trzecia to, skąd ta dziura czy to kino się nie opłaca czy to kino zdaniem twórców mówi Mońki nie dla młodszego widza zdaniem twórców jest mniej prestiżowe czy uważają, że na nim się nie wybije się na nim się nie zarobić w nim nie do końca wypada grać poważniejszym aktorom jak to jest to dotyka bardzo trudnego wrażliwego obszaru, bo myślę, że to jest w ogóle opowie się tym jak wygląda kultura młodych w ogóle w naszym kraju film jest 1 z dziedzin obok literatury muzyki teatru i t d . i t d. w IT jest także nieustający kultura młodych są też pokazało, że Kongres w ubiegłym roku Kongres kultury, że musi pukać się do tych dużych drzwi nieuwagę finansowanie o MO uznała, że o uznanie i prestiż i to się przekłada na bardzo różne inne dyscypliny ME w tym również finansowanie tak dalej, ale trzeba też powiedzieć, że dużo dobrego się dzieje, bo powiedziano początkowo wyjaśnił, że ceny tej wiosny mamy w tym momencie w Polsce 3 duże festiwale filmowe, ale ten najstarszy z prawie półwieczną tradycję to jest festiwal, ale kino w Poznaniu z Jerzy Moszkowicz dyrektor ma aktualnie w Warszawie mamy 2 1 kino w trampkach i drogi eks na dzieci, które właśnie za moment 2 3 września otwiera swoje swoją kolejną edycję podhasłem pora na ciekawość i to jest bardzo ważne, dlatego że każdy z tych festiwali też buduje środowisko, wokół którego też skupiają się twórcy reżyserzy scenarzyści producenci i m. in. właśnie tarapaty bardzo duży zyskały dzięki festiwalowi kina dzieci, które już po raz drugi przygotował swój program el Development nowe, na którym w czasie, którego to program procesu pracuje się z autorami nad scenariuszem nad klientami w i właśnie tarapaty też było w tym projekcję dodatkowo się też dofinansowanie w kwestii Banaszka kino w trampkach w tym roku zaproponował też bardzo ciekawą rzecz zaprosił producentów reżyserów z Holandii tam jest bardzo mocno rozwinięty rynek kina dla dzieci młodzieży no i doszło do wymiany wrażeń naczynie wrażeń też salę doświadczeń przede wszystkich przede wszystkim w i to i jakby to budowanie takiego szerszego środowiska Międzynarodowego też byłem na zapraszać polskich twórców łączyć ich losy twórcami zagranicą są też jest bardzo ważny, bo tutaj też w grę wchodzi oczywiście finansowanie w i te 3 środowiska festiwalowe też zaprezentują się, bo jesteśmy tuż przed festiwalem w Gdyni w w konkursie inne spojrzenie będzie start będą startowały tarapaty, za które bardzo mocno trzymamy kciuki, bo to jest forma konkursowa, więc może uda się zdobyć nagrodę byłoby cudownie, a inne rzeczy, że po raz kolejny na festiwalu w Gdyni będzie miała miejsce sesja, której poświęcona produkcjom kino dla dzieci młodzieży znów ta wiosna w zwięzły znam też kolejny raz środowisko się spotyka Magdalena Sroka oczywiście Maciej Jakubczyk Ania Stadnik z festiwalu kina w trampkach mówi Jerzy Moszkowicz, ale kino i będą rozmawiać namawiać i myślę tutaj dochodzimy do puenty no bo jak rekomendacji czy nam potrzeba skoro była ta dziura nagle się odrodziła i w sumie, którą stronę zmierzamy w jednoznaczny jest, że potrzeba wrażliwości takiej środowiska mam namyśli pytają o scenarzysta reżyser ach, producentach, którzy uwierzyli, że to kino po prostu to jest dobry biznes tak jak na świecie produkuje się masy fabuł animacji przecież wiemy, bo patrzymy na kanał, które są dedykowane młodym odbiorcom widzimy, jaka ilość produkcji zamiast my też myślą niektórzy z państwa zadania sobie pytanie ile to miejsce naszego polskiego wkładu w dna procentowo na razie jest bardzo mała ale, toteż wynika z tego, że no tutaj na miejscu mało produkcji jeszcze stworzonych oczywiście one są też na festiwalu w tym rozpoczynającym się kino dzieci będzie mieć premierem na serialu animowanego o małym Ziobrze na podstawie tekstów Tomka są Monika i to jest też efekt właśnie do finansowania PiS -u w produkcji jest splot rąk ten środek, którego pamiętamy z lat osiemdziesiątych jako komiks będzie też zaprezentowana animacja, która powstała w ubiegłym roku to będzie Jar to serial Basi też na podstawie książki też mamy takie ciekawe połączenie, że książki są taką trampoliną bywa dla filmów w takie właśnie przypadku żubra czy też na wsi tak te roboty to jest opowieść po części przygodowa po części opowieści o przyjaźni oto Hania ma pojechać do Kanady, gdzie mieszkają jej rodzice, ale rodzice no cóż zapominają kupić bilet na swojej córeczki ona trafia do ciotki ciotka niespecjalnie jest z tego zadowolone tam poznaje Przybosia Hania tyscy imiennym aktorki pani tak samo Pająk pani Anny Hryniewicki filmowa Julka Julka poznaje Olka w tej roli Jakub k Janota Bzowski no i muszą się zmierzyć z serem mniejsze okazy okaże później gangiem z Edisonem przygodową historię sympatyczną bardzo rozrywkę natomiast są takie wrażenie, że wobec kina dla dzieci młodzieży te są wobec literatury zawsze oczekuje się czegoś więcej wobec mnie kultury dla dorosłych nie do końca są takie oczekiwania co znaczy dajemy sobie prawo po prostu do czystej rozrywki to w przypadku kultury dla dzieci gdzieś ten dorosły zawsze sobie myśli, ale też nie musi być morał tej powieści musi być morał w tym filmie czy ty masz też takie wrażenie w przypadku tego filmu to morał chyba nie boli, bo takim głównym przesłaniem i podkreślające zarówno Marta Karwowska reżyserka, jakie mieszka dziś producentka, że jest na pierwszym miejscu siła przyjaźni, czyli warto być razem ze sobą i warto sobie pomagać to jest taka nadrzędna wartość Myślenic chodzi o przekaz tego filmu oprócz tego tak jak powiedziałeś też klasyczne przybudówka z elementami kryminalnymi wspomniała, że młodych aktorach dziś bardzo cieszy, bo myślę też się w i ja jestem z tego pokolenia, który wychował się na Akademii pana Kleksa i tak musimy mostami chyba będę miała do końca życia i pamiętam tych małych bohaterów i zazdrością min im bardzo trasy patrzy na swoją ośmioletnią córkę to chciałabym, żeby namiastki polskie odpowiedniki żaden, że ten bohater, czyli tyle ta filmowa Julka czy też ten Olek to są takie też tacy mali superbohaterowie żona też też dziś może w pamięci później dorosła osoba będzie wracała do wyzwań niż chodziła na polskie firmy, bo to też się to takie doświadczenie nasze pokoleniowe, który jest nam potrzebne to czarna dziura, która się pojawiła w naszej rozmowie na szczęście jest zasypywana coraz więcej scenariuszy trafia do PiS-u w tym roku 20 propozycji w ubiegłym roku żyło się w 50 oczywiście wiek wracając do wątku związanego czy nam potrzeba czyste środowisko o tym, też będzie rozmowa w Gdyni niebawem na festiwalu, ale to co na dzień dzisiejszy już wiemy, że jest to jest jest potrzebne wzmocni jeśli chodzi o dofinansowanie do dofinansowania instytucjonalne, czyli w dobrze by było, gdyby ten priorytet finansowo jeszcze się rozbudował, by większa ilość filmu otrzymywała dofinansowanie, a z drugiej strony jest potrzeba również jego podniesienia poziomu jakości prac nad scenariuszami no i zachęta dla doświadczonych reżyserów, by nie bali się sięgać po kino dla młodego widza i były zrozumieli, że może być z tego znakomita jakość, dzięki której chociażby mogą zdobywać nagrody na festiwalach w Europie na świecie czy też po prostu w Gdyni, żeby się nie wstydzili tego, że robię kino dla dzieci tak samo jak znakomita potrafi być literatura dla dzieci młodzieży zupełnie niczym nieustępujące tej dorosłej, a przecież tak samo trochę spychana na dalszy plan prawda, ale dzięki takim dziennikarzom dziennikarką jak baterie wieś jest lepiej w najem wchodzi w środowisku przede wszystkim my jesteśmy gdzieś tam na końcu przedłużeniem LM mówimy o tym co się dzieje jakoś podsumowujemy, ale przede wszystkim, gdyby nie było twórców reżyserów scenarzystów producentów to nic by się nie wydarzyło i gratuluje kolejnej produkcji proszę państwa tra pod kinem wartych do kina mi swoje zdanie zobaczyć jak wygląda dzisiaj Anno Domini 2 0 1 7 Polska produkcja filmowa przygodowa dla dzieci młodzież baterie wierszy dziennikarka kulturalny Anny m. in. specjalizujący się w kulturze młodych dziękuję bardzo dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SOBOTNI MAGAZYN RADIA TOK FM - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA