REKLAMA

Rower, komunikacja miejska czy samochód? Czy zrównoważony transport w mieście jest możliwy?

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2017-09-16 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
10:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
nie ma od transportu dzisiaj rusza Europejski tydzień zrównoważonego transportu to jest inicjatywa inspirowana przez komisję Europejską finałem będzie międzynarodowy dzień samochodu 2 2 września w tym roku całość jest podhasłem inteligentny i zrównoważony transport inwestycja dla Europy Rafał Muszczynko studiu dzień dobry dzień dobry witam słuchaczy również z zielonego Mazowsza nie ma jeszcze zapytać tak Tokaj zrównoważony transport mógł, czyli transport publiczny Rozwiń » korzystanie z rowerów i t d. i t d. to jest wszystko piękne idee potknął się podpisuje sama często jeżdżę na rowerze, ale teraz idzie jesień deszcze chłody i błoto ścisk w autobusach dużo ludzi na rowerze się nie chce w autobusie się nie chce gorąco zimno nie jest taka piękna perspektywa no cóż nie jest piękna perspektywa z tego powodu, że nasze miasto wyglądają tak wyglądają to nie jest tak, że żona uważa się nie da jeździć z jesienią, ale jeżeli faktycznie jedziemy gdzieś koło po nierównej ulicy, gdzie chlapią na nas rozpędzonej ciężarówki i t d. to jest to nie fanaberia dojeżdżam do pracy, jeżeli na błocie wszyscy, jeżeli mamy gdzieś ten autobus który, choć raz na półgodzinny przystanek nie bez wiaty i marzniemy na tym przystanku przez pół godziny na autobus nie przyjeżdża się spóźnia to znów to nie jest fajne perspektyw, ale to nie oznacza, że tego się nie da zmienić zarówno w temacie chodzenia pieszo jeżdżenia na rowerze i jaki komunikacji zbiorowej mamy w naszych miastach bardzo bardzo dużo do zrobienia i to, że dzisiaj jest trudno to nie znaczy, że za 5 lat czy 10 musi być trudna musimy się oczywiście powoli przestawiać mentalnie NATO, ale jeszcze bardziej musimy przystosowywać nasze miasto, bo możemy mówić o zrównoważonym transporcie trochę jak w lotach w kosmos możemy reklamować tak dalej, że nie będzie infrastruktury czyli, korzystając dalej dalej z tego Poznania rakiety wyrzutni tak dalej to ten kosmos nie polecimy i to jest identyczna sytuacja w NATO co trzeba takiego zrobić w takim razie, żeby nie nie było dużego tłoku siedemnastej w autobusie jadącym z centrum do 1 z dzielnicy pionierem w no cóż przede wszystkim należy planować miasta tak, żeby nie wszyscy musieli z centrum do tej dalekiej dzielnica sypialna najeździć być może część osób mogłaby pracować bliżej nie twórzmy tych wielkich dzielnic mieszkaniowych i wielkich dzielnic, by biurowych oddzielonych od góry łączą też w sumie za tego, że w, że może nie powinniśmy się musieć tak dużo przemieszczać no właśnie o to chodzi to nie o to chodzi, żeby się nie musieć się nie przemieszczać bo jakby do tej pracy i tak musimy dojechać, ale jeżeli do tej pracy mamy 15 km no to już jest ciężej nam się przemieścić się rowerem pieszo już w ogóle nie wchodzi nie wchodzi w grę komunikacją zbiorową to już zaczyna trwać godzinę i pomijając zupełnie to, bo nawet, jakbyśmy samochód to też będzie to trwało godzinę z żadnym środkiem transportu nie jest atrakcyjny przyjemne tracimy mnóstwo czasu jesteśmy nieefektywnie, bo przestaje 2 godziny spędzone dziennie trzyma w środkach transportu komunikacji zbiorowej 3 SA we własnym samochodzie po prostu nie marnujemy i co sobie to jasno uświadomić, że miasto, które się los pauza, gdzie są dzielnice Mono funkcyjną tak jak wszystkie te budowane nowe nowe osiedla, gdzie w zasadzie poza sklepem osiedlowym to niema nic jest tylko płot i można sobie do tego płotu podejść po wyglądać na metrowej mam namyśli to jakoś tam zieloną Białołękę czy 3 3 daleki Wawel czy inne takie miejsca na to nie stworzymy przyjaznego miasta, choćbyśmy nie wiem jak starali jak piękne frazesy mieli na ustach w no dobrze, ale co może zrobić taki człowiek, który nie jest decyzyjny w tym kontekście już mieszka na tej Zielonej Białołęce już mieszka na Wawrze co może tak na co dzień czy to jest także inne zielone Mazowsze będzie stało nad nimi mówił Tomasz pojechać rowerem albo transportem publicznym, bo inaczej niszczy środowisko i będzie przez ciebie wdychamy smok nie mogliśmy się narażali na na śmieszność zmiany oczywiście w ramach tego człowieka mogą być jakieś zmiany n p . wtedy, kiedy jest fajna pogoda, kiedy nie ma tej jesieni można wybrać rower i to jest fantastyczne przy okazji gubimy zbędne kilogramy nie stoimy w tych już w tych korkach i w ten sposób przez wiele wiele lat dojeżdżała z Białołęki na dolny Mokotów to jest 15 km 1 stronę da się jest to przyjemne jest to orzeźwiający z Witowa z rana nie jest już potrzebna natomiast zdaje sobie sprawę, że tak mówią odległość jest tą barierą odległość jest barierą także przy komunikacji zbiorowej, bo trudno jest zrobić długą trasę autobusu, który po prostu gdzieś tam poddano także bon po drodze nie utkną w korkach nie złapało opóźnienia, żeby miał wiarygodne rozkład miejsc to znowu nie zmienimy miasta, ale możemy prosić miasto wytyczy się na buspas, żeby ten autobus nie stało szkoda, żeby do niego skarbu wiarygodna możemy mówić linia co pół godziny podmiejska to nie jest żadna alternatywa dla samochodu, bo jeżeli ten 1 autobus nie przyjedzie to człowiek godzina Mazur na przystanku, a to się też wlicza do czasu podróży możemy mówić twórzmy lepsze węzły przesiadkowe tak, żeby ludzie, którzy dojadą koleją do Warszawy nie musieli tak jak na Służewcu biegać 10 m w górę, żeby parę metrów dalej biegać 10 m był po schodach, bo ktoś nie przewidział przejścia przez tory możemy mówić o tego typu sprawach możemy tworzyć przyjazną infrastrukturę, żeby ten dojazd rowerem do centrum miasta był łatwiejszy wygodniejszy przyjemniejszy dla wszystkich, owszem, nadal nam ludzie z Grodziska mazowieckiego nie będą jeździć prawdopodobnie rowerem do Warszawy, ale nie oszukujmy się nie wszyscy mają do pracy 15 3 20 tematów jest bardzo dużo takich osób badania wykazują, że większość, którzy do pracy mają 3 5 7 km i śmiało mogliby dokonywać na na rowerze, ale znowu nie ma infrastruktury, gdyż ja muszę przyznać się trochę na obronę, bo tak mówimy teraz, by komunikacja miejska nie była w dobrej kondycji moim zdaniem nie jest specjalistką, ale ta komunikacja warszawska jest naprawdę w porządku w 3 zależność informacji zależy też go do czego ją porównujemy w skali Polski na pewno Warszawa moim zdaniem też ma najlepszą komunikację zbiorową natomiast nie powinniśmy patrzeć tylko w skali Polski to nie o to chodzi, żeby się porównywać nie wiem z znowu Suwałkami Bydgoszczą czy innymi miastami, które mają ułamek Warszawskiego budżetu jeśli porównujemy z metropoliami, do których aspirujemy z Berlinem z Amsterdamem z Londynem dla nich to, że rodzą się nie da nie nie całe południe w ogóle w ogóle o o odpadach komunikacyjnie to jest z często to i nie chodzi o to, że dziś nie ma autobusu, bo w Warszawie tych autobusów tych linii jest naprawdę dużo, ale jak popatrzymy sobie ile z tych linii ma częstotliwość tak naprawdę satysfakcjonująca w godzinie szczytu, czyli tam nie wiem 5 8 minut maksymalnie Tosię okazuje, że 2 3 z tych ludzi niektóre mamy w Warszawie w Rusocinie istnieje też myślę, że dla tych, dla których ważna jest zrównoważony transport i właśnie korzystanie z rowerów i medium publicznego transportu dużym wyzwaniem jest ich z rodzicami jak ma się, czego od dwu trzylatka czterolatka 5, a nawet i co trzeba z nim najpier w na przystanek w deszczu oprzeć się mną chcę spać, a trzeba do przedszkola rano, bo rodziców do szkoły wydano właśnie ja patrzę po moich znajomości faktycznie tak jest, że wielu z nich kupiło sobie samochody w momencie, gdy osiąga urodziły dzieci, ale znowu to nie wynika z tego, że oni całe życie marzyli, żeby dziecko wozić w samochodzie foteliku przez pół miasta, bo często jest tak, że to są ludzie, którzy mieszkają w 1 dzielnicy, a przedszkole udały się znaleźć 3 dzielnice dalej no to jest faktycznie dramat rodzica z nami pracują jeszcze czasami pracują jeszcze, gdzie indziej, ale to nie znaczy, że tak ma być nową tych przedszkoli potrzebujemy więcej żłobków potrzebujemy więcej wtedy też nie będzie problemu, że musimy wozić samochodem dziecko do tego przedszkola przez 3 dzielnice natomiast, jeżeli chodzi już to było to dla wielu warszawskich ulicach nawet nie ma chodników na wiele ulic w Warszawie jest naprawdę strach wypuścić dziecko czy pójść z tym dzieckiem do przedszkola do żłobka, ale to nie jest problem, który należy rozwiązywać samochodem jest problem, który należy rozwiązywać, zmieniając ulice tak, żebyśmy nie dali się puścić tego dziecka nawet samopas trzeba ludzi są tam do dziesiątego 3 dwunastego roku zrobić co prawda nie wolno, ale za moich czasów LED tak się chodziłem sam chodziłem do przedszkola do podstawówki na i nie było obroną naszego BOR -u był mniejszy, bo nie stać było tego dziecka matą ulice wypuścić i tak powinno być teraz, ale to też widać się w projektach do budżetu partycypacyjnego jak wiele tych projektów jest kawałek chodnika zlikwidowanie parkingu, który de facto parking, ale ze zwolnienia część pasa rowerowego kawałka zrobienie gdzieś utwardzenia już chodnika, gdzie budziki przede mną to są rzeczy absolutnie ocena jurorów z realizujemy w mieście miliardowe inwestycje dziś na końcu okazuje się, że tak naprawdę nie potykamy się wszyscy z góry tylko kretowiska i że miasto powinno się skupić na tych drobnych inwestycjach, które ułatwiają często ludziom życie dużo bardziej niż te gigantyczne projekty, gdzie fajniejsze oczywiście przecina wstęgę i to ładnie wygląda potem w mediach, ale które niekoniecznie niosą taką wartość dodaną dla mieszkańców, a zwróćmy uwagę jak ten budżet obywatelski jest wart jest realizowany dziś są projekty się opóźniają dziś zaczyna się Europejski tydzień zrównoważonego transportu w bardzo polecamy i znajdź czas, kiedy państwo mogą czuć dyskomfort przesiąść się do komunikacji publicznej gminy albo rower Rafał Muszczynko zielone Mazowsze dziękuję bardzo dziękuję również Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SOBOTNI MAGAZYN RADIA TOK FM - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA