REKLAMA

Kurtyka: Nasz cel do 2020 roku to 100 tys. pojazdów elektrycznych produkowanych w Polsce

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2017-09-18 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 5 to jest magazyn lek. Maciej Głogowski dzień dobry, a dziś w naszym studio pan Michał Kurtyka wiceminister energii odpowiedzialny za elektryczny samochód w Polsce dzień dobry kłaniał się dzień dobry, a to muszę pana zapytać, a pan prywatnie ma samochód napędzany, jakim silnikiem w FSC cały czas spalinowym wspominał Zenon panie ministrze dnia zdrowia wiem za to wstyd, ale wreszcie muszą zmienić, ale póki co staram się Rozwiń » dojechać tym co mam, że tak powiem dostaną technicznej wytrzymałości do 20 2 5 roku poniesie strat wychodzi zaciemnienie mam nadzieję, że dużo szybciej mam nadzieję, że będzie dużo szybciej okazja do tego, żebym postawił na elektryka i no co tu dużo mówić też mamy nadzieję, że będzie taki przynajmniej po części Made in Poland to właśnie no właśnie to do tego 20 05 . roku 1 000 00 0 aut elektrycznych za chwilę wrócimy jesteśmy po rozwiązaniu rozstrzygnięty konkurs się na to jak auto ma wyglądać zadowolony pan jest z wyników 4 karoserie zaproponowane bardzo bardzo w takim sensie, że zawsze jak to z niekonwencjonalnym pomysłem na politykę gospodarczą było szereg pytań w stosunku do tego pomysłu natomiast electromobility Poland, czyli spółka złożona z 4 lat akcja, którą opłaciło 4 akcjonariuszy firm energetycznych zrobiła w fajną pracę i zgłosiło się do tego konkursu prawie 6 10 0 zespołów ICO teraz no i teraz będziemy na następnym etapie tak znaczy ten pierwszy on on ma taki charakter popularyzatorskie on pozwala na sobie z wizualizacją aż tak pozwalano sobie wyobrazić ten samochód elektryczny, ale przecież wszyscy mamy świadomość, że diabeł tkwi w technice w technologii i stąd drugi etap będzie poświęcone przede wszystkim tym aspektem technologicznym, czyli od października zespoły, które będą chciały budować pojazd elektryczny na bazie tych karoserii, ale jeżeli zgłoszą również inne pomysły to ona na nieco gorszych zasadach będą mogły myśleć o tym, żeby również zgłosić się do electromobility Poland będą mogły konkurować o to, żeby uzyskać wsparcie na finansowanie budowy prototypu do 70 % z intencją taką, żeby w 20 18 roku na bazie tych karoseria ta wspomniana być może również inne autorskich projektów, które na tym etapie jeszcze przegapiliśmy mielibyśmy paletę kilku prototypów w moim dzięki temu byłoby z czego wybierać i krótkie Serie produkcyjne dziewiętnastym roku tak jest, ale taki samochód, nad którym państwo tyle myśli państwo jako Rzeczpospolita Allen, który państwo my angażuje się poprzez konkursy z zaproszenia do pomysłów i tak samo miałby kosztować później, kiedy już jak rozumiem będzie w masowej produkcji i będziemy mogli go kupować tutaj z pewną pokorą czas twierdzi, że nie wszystko zależy od nas tak to znaczy gros kosztów takiego samochodu to jest przecież bateria, a koszty baterii są dzisiaj determinowane przez największe na świecie koncerny, które są pozaeuropejskie nawet nie są tylko włącznie poza polskie one są przede wszystkim pozaeuropejskie, więc jeżeli połowa kosztów takiego samochodu to jest bateria no to rząd wielkości 10 15 % spadku kosztu baterii rocznie tak jak dzisiaj wszystko wskazuje na to, że to ma miejsce Noto liczymy, że ta bateria będzie kosztowała w okolicach 2 20 02. 20 03. na połowę tego co kosztuje dzisiaj i dzięki temu ten samochód zacznie być konkurencyjne one już co ciekawe w momencie, kiedy liczyliśmy na to czy liczyły to firmy, które się zajmują car-sharing wiem w momencie, kiedy się da dodatkowe miejsca parkingowe możliwość poruszania bus pasem to poprzez fakt, że ten samochód elektryczny jest dużo tańszy w eksploatacji to to zaczyna być opłacalne natomiast ile on mógł kosztować na dzisiaj w taki samochód jak jak Chevrolet Bolt z 3 Solvay Igors to kosztuje, bo rząd wielkości między 1 3 1 1 70  000 zł na, żebyśmy byli w stanie go kupić jako normalny przeciętny konsument dotąd musieli kosztować znacznie poniżej 100  000 zł to jest oczywiste a kiedy nie mielibyśmy tak nic nam masowo zacząć kupować te samochody, które na to od, których o, których pan teraz mówi, które tutaj w Polsce mają być tworzone jaki, który rok, bo tak jak wspomniałem tutaj bardzo dużo zależy od świata ta matka banki lub jest zaskoczył wszystkich mówiąc od 20 1 8 roku będziemy na tym samym poziomie kosztów pomiędzy elektrykiem spalinowe z kolei BCG niedawno opublikowany raport mówi ta rewolucja strukturalnie będzie miała miejsce będzie przełomem w okolicach 2 dwudziestego dwudziestego pierwsza zatrudnienia AJA palę, dlatego że rząd ma jakiś konkretny pomysł jest strategia rozpisana na działania w poszczególnych latach podzielona na rodzaje tych działań planowanie projektowanie stworzenie produkowanie i t d. tak dalej, więc kiedy Mosulu skala to jest dzisiaj najważniejsza ja bym chciał, żebyśmy w 2 dwudziestym roku byli w stanie produkować krótkie Serie jak masowa skala to jest kilkanaście tysięcy egzemplarzy ma ona na tym etapie i to powinna być w okolicach od 20 2 0 roku docelowo w oczywistym jest, że chcielibyśmy, żeby część polskiego przemysłu motoryzacyjnego przynajmniej tutaj już niema znaczenia narodowość tak tutaj chodzi o to, żeby to kno w how, żebym się koncentrowało wokół Polski dzisiaj w Polsce na jeżeliby to było 100  00 0 pojazdów to by było tamto myślę, że to jest taki cel, który moglibyśmy się przed sobą postać 100  00 0, kiedy 2 okolica 20 2 5 a o co chodzi z tym 1 000 000 samochodów w 20 2 5 roku w po to mamy 2 2 różne rzeczy tak pytamy o 2 różne parametry 1 to jest dla pojazdów powinno być wyprodukowanych w Polsce, a drugi ile powinno jeździć opolskich drogach dzisiaj w Polsce jest 2 0 kilka milionów pojazdów na drogach z czego samochody, które nie są napędzane benzyną dieslem albo gazem LPG to jest procent pewnie to jest frakcja absolutnie tak, ale n p. RPG to jest taka historia, która pokazuje, że można przebić się z innym alternatywnym napędem dzięki ulgom dzięki konsekwentnej polityce wsparcia państwa jest 2 i pół 1 000 00 0 w tym momencie są ulice, ale ten chciał tylko dobrze zrozumieć się czyli, jeżeli pan, mówi że w okolicach 20 2 5 roku chciałby pan tutaj wytwarzano 100  00 0 samochodów elektrycznych tak to jak rozumiem, że ta druga liczba, która jest funkcjonuje w naszej świadomości bardzo często scenę dyskutowana, czyli 1 000 000 samochodów elektrycznych w Polsce do 20 2 5 roku to jest 1 000 00 0 aut, które będą procent produkowanej przez różne wielkie koncerny produkujące samochody, które w Polsce Polacy będą kupować dobre spotkanie, choć 1 000 00 0 aut, które wyprodukuje umowny rząd i nie oczywiście, że nie no oczywiście, że nie przemysł motoryzacyjny z przemysłem zglobalizowanym ne, jeżeli uda się nam mieć frakcje spośród tych biliona, żeby one były wyprodukowane w Polsce, dlatego że przekonamy świat co do tego, że możemy być takim słabym elektromobilności to świetnie, niemniej jednak już sam efekt ekologiczny sam efekt dla nas poprawy bilansu n p . jeżeli chodzi o import ropy naftowej to ten 1 000 00 0 pojazdów elektrycznych jest już sam w sobie ogromną wartością no niech przeczyta to co w pojawia się Niczyje informacje podają zagraniczne koncerny to właściwie w każdym tygodniu, a tu miejsce na konto mazda, a to volvo już tak, żeby jak reklamować to wszystkich, a to Hyundai pokazuje, że będą będą rezygnować z silników spalinowych i produkować auta z napędem elektrycznym dają sobie nawet nieco dłuższe perspektywy, bo one wykraczają poza rok trzydziesty jestem przekonany, że my tu w Polsce, zaczynając dzisiaj właściwie od zera, bo dopiero od pomysłu karoserii jesteśmy w stanie konkurować, ale wobec naszych czy dla naszych klientów odbiorców w Polsce z takimi markami rzeczywiście to co mnie zaskoczyło to jest tempo tej ewolucji można powiedzieć, że kiedy 1 , 5 roku temu na ogłaszali Szmyd program na elektromobilności spodziewałem się, że ta zmiana będzie w pewnym sensie wolniejsza natomiast i ona tak jak każda poważna zmiana strukturalna przebiegała przepraszam, że tak powiem po jako ekonomista liniowo oznacza ona w pewnym momencie nabiera gwałtownego przyśpieszenia ja liczyłam, że to przyspieszenie będzie nieco później ona ma leczyć nie zdążymy i że my zdążymy się na spokojnie do niej przygotować teraz czas zaczyna to w pewnym sensie grać na na niekorzyść tak, dlatego że wszyscy dostrzegli już, że tak dalej być nie może Europa pogrążona w WizzAir w jej ciele malejące koszty baterii gigantyczne inwestycje w tym zakresie na całym świecie powodują, że wszystkie koncerny rzeczywiście traktują jako w swoich domach znad Wisły zmierza do tego możemy powinniśmy z dużo większą uwagą zająć się taką ustawą, którą pan prowadzić, czyli ustawę z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która wciąż jeszcze nie trafia do Sejmu wedle planów w czwartym kwartale tego roku zdaje się miała być uchwalona w lesie Niemena, więc pytanie, gdzie ona jest i szybka praca nad infrastrukturą po to, żeby polscy klienci mogli, a kupować jak rozumiem samochody z jakąś preferencję podatkową te elektryczne, by mogli w Polsce ładować możemy na tym się trzeba skupić, a nie tylko na konkurencji produkcja tego auta i pełna zgoda na to to jest kwestia kura czy jajko tak budowa infrastruktury jak z gwarancji, ale ja miał się trochę jednak drugie, żeby przerwać ten teren ten krąg, dopóki nie ma infrastruktury nie ma powodu, żebyśmy pojawiali nawet lokalni mali niszowi producenci, bo to co pokazuje przełom elektrowni nasi to jest to, że pokazują się mali niszowi drobni producenci, którzy n p. produkująca samochody do car-sharingu n p. różnego typu mniejsze pojazdy wyspecjalizowana dla poczty dla pociągów ta w sensie jest cała masa różnego typu nowych zastosowań dla tych samochodów elektrycznych, które można wejść tylko rzeczywiście do tego trzeba infrastruktury, a nawet ta ustawa, którą pan prowadzi będzie przyjęta my kończymy rzeczywiście mieliśmy nasze cieszy bardzo dużym zainteresowaniem środowiska to jest dla mnie przedmiot zadowolenia, ale środowiska posłów butach znanym nie rozumie mnie rzeczywiście, ale my kończymy ostatnie detale z naszymi kolegami z pozostałych resortów m. in . z Ministerstwem Finansów od niego zależy w dużej mierze, jakie będą ulgi na 3, jakie wsparcie przyznamy pojazdom elektrycznym i jak tylko będziemy gotowi to wychodzimy z nią normalną ścieżką rządową i wreszcie do Sejmu październik listopad zakładam, że powinno być jak najszybciej no ja już trochę do każdego dnia zbliża się sprawdzam jak mogę tylko najszybciej wieża ciśnień mam nadzieję, że wrzesień tak wrzesień, a niech pan powie to, jaką stronę idzie pomysły te ulgi podatkowe dla setki ludzi, którzy chcieliby kupić auto o napędzie elektrycznym to przede wszystkim kwestia akcyzy, czyli zniesienie akcyzy na pojazdy elektryczne oraz zwiększenia odpisu amortyzacyjnego dzisiaj można odpisać 20  000 EUR chcielibyśmy, żeby Przemek trikach można było odpisywać 30   000 EUR ten 1 000 000 aut elektrycznych w Polsce 20 05 . roku to będzie jest absolutnie realistyczne jak wyprodukują go inne wielkie koncerny i my przy okazji też, żeby część z nich wartości była produkowana w Polsce pan Michał Kurtyka wiceminister energii bardzo panu dziękuję za spotkanie dziękuję bardzo informację Radia TOK FM po informacjach druga część magazynu dekadzie ekonomia kapitał Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA