REKLAMA

"Oskar i Zofia Hansenowie. Forma Otwarta"

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-09-18 19:00
Audycja:
Czas trwania:
26:01 min.
Udostępnij:

O wystawie "Oskar i Zofia Hansenowie. Forma Otwarta" w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Goście kuratorka Aleksandra Kędziorek i reporter, pisarz Filip Springer

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór jest dziewiętnasta 5 przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska w piątek w w muzeum sztuki nowoczesnej w pawilonie muzeum nad Wisłą otwarto wystawę Oskar i Zofia Hansen nowie forma otwarta gośćmi kultury osobistej są kuratorka wystawy Aleksandra Kędziorek tydzień Gallery w i reporter pisarz autor kilku książek o architekturze i nie tylko Filip Springer dzień dobry, dzięki któremu kilka lat temu poznaliśmy Hansena Ferenc nieco bliżej za sprawą książki zaczyn, Rozwiń » a Zofia wskaże Hansena najpierw może w prostszych ruin sam tytuł wystawy mąż choć, jeżeli ktoś słyszał o Hansena to musiał słyszeć raczej o formie otwartej, ale tak dla porządku forma otwarta to przeciwieństwo formy zamkniętej w Syrii tak zaś taki klucz do ich twórczości całej całej działalności forma otwarta, czyli taki sposób myślenia o architekturze, która właśnie, który właśnie otwiera cały proces projektowania na użytkownika atak ten ten użytkownik staje się bohaterem architekt chodzi nam trochę na drugi plan i to było dla synów bardzo ważne i to było coś co o przeciwstawiali architekturze i właśnie formy zamkniętej taki kraj ich otaczała taki, który żaba, która była tworzona za ich czasów architekturze chociażby takie jak wczesny modernizm nacjonalizm, który starał się ująć człowieka jakieś ramy wyznaczać standardy, żeby każdy inny został sprowadzony dom do pewnych zunifikowany ich danych tych danych dzięki temu można byłoby tworzyć architekturę zrywał byłaby dla każdego z nas mówienie tak, że tutejsza jednak na to jednak każdego i na każdego własne potrzeby swych walkach w książce Filipa znalazłam takie zdanie bardzo obrazowe wydaje mi się, że żal, że tym zdaniem sparafrazował jakąś myśl Hansena forma zamknięta to despotyczny ojciec forma otwarta to kochająca matka, która zarządza ruchem na PL nie ani moja i tak jak bardzo lubię właśnie to sformułowanie jak wcześniej pyta o takie szybkie wytłumaczenie formy otwartej to to wydaje się, że to jest najlepsze rzeczywiście w taki mamy taką motywacją do używania formy otwarty jest troska użytkownika i taka opiekuńczość i takie kreowanie czy wicie wręcz gniazda w Sianowie uwielbiali to sformułowanie, że każdy powinien w tej przestrzeni, w której mieszka tu mówić swoje gniazda i to gniazdo powinna się też zmieniać w zależności od tego jak zmienia się życie człowieka, bo najpier w powiedzmy, że mieszka sobie sam potem z kimś potem z dziećmi potem znowu tylko z kimś, a potem sam i jakby w tym cyklu życia to gniazdo to się musi zmieniać Jelcz dostosowywać euro i w tym sensie ta architektura tak opiekuńcza to znaczy ciągle stwarza możliwość dostosowania to oczywiście utopia bo taka architektura bardzo trudna do osiągnięcia taka forma jest bardzo trudna do osiągnięcia natomiast sama samo myślenie w tym kierunku i sama intencja kreowania takich przestrzeni 1 rzecz ujmując no właśnie to zawsze utopia o tym, porozmawiamy 1 z takich przykładów wcielenia formy otwartej życie, bo własny dom Hansena w sumienie i o nim sporo na wystawie się dowiadujemy tak można też go odwiedzić w rzeczywistości tak ten dom, który o tym od kilku lat znajduje się pod opieką muzeum sztuki nowoczesnej jest udostępniane do zwiedzania to zmyć te bardzo ważne, bo spośród projektów Hansena nie wszystkim wiele zostało niezrealizowane w ogóle został zrealizowany osiedla mieszkaniowe, które PERN były realizowane z wieloma ustępstwami tak samo w Warszawie marszałek Grochowskiej Grochowski 2 bloki na osiedlu Rakowiec i osiedle Słowackiego w Lublinie tam zawsze przy realizacjach Chazanowi natykali napisz trudności i rynny i przez to właśnie takim miejscem, gdzie najlepiej można poznać ich architektury i sposób myślenia przestrzeni stamtąd będą w Szubinie, gdzie mieli wprawdzie do dyspozycji coby jakości materiały, ale i wyobraźnia przestrzenna nieba przez nich ograniczana no i jak to forma otwarta tam się właśnie ja byłem kilka razy za każdym razem mam wrażenie, że to po raz pierwszy w Toy Story 3 2 a gdy wie może ty truizmem jest powiedzieć czegoś nie da się opisać jadą już mi nie da się opisać na czym tkwi w tym tkwi siła tej architektury, że ona przemawia językiem architektury żadnym innym, ale ich ciała po prostu pocieszała architekturę tak jak Hans panowie chcieli to jest dom, który w każdym właściwie miejscu stwarza obrazy i o to chodziło, żeby człowiek na tle architektury w pięknym obrazem zawsze to jest dom, który jest elastyczny, które są przekształcane przez przytulne czy przytulności tam jest odmieniana przez wszystkie przypadki ta absolutnie coś wspaniałego oczywiście wykonane ciasto z płyty pilśniowej parze, bo takie rzeczy mieli pod ręką, ale widać tam ich całoroczną finezji geniusz natomiast Czyż trzeba powiedzieć jest zawsze to przekaz to może ja podkreślam, że ten dom, w którym rzeczywiście nasz jedyny chyba przykład, w którym jak powiedział, że ta forma otwarta się zrealizowała w Spectre skansenu w 100 % 100 % czy w bardzo dużej duży dużej liczby procentów natomiast, toteż i świadczy trochę o słabości tego co znaczy, jeżeli najbardziej udanym dziełem architekta jest jego dom własny to znaczy że coś tu jest coś jest jakiś problem boli to tylko raz, kiedy architekt gdzieś inwestorem, kiedy buduje swój dom własna we wszystkich innych przypadkach buduje dla jakiegoś ratusz projektuje dla jakiegoś inwestora i tutaj to też pokazuje jak trudno było aplikować raczy wytłumaczyć tę formę otwartą w sytuacji, w której się architekt ty czy architekci spotykali z inwestorem, który być może miało co inne zapatrywania na to zagadnienie w 100 0 w takim razie dalej po wystawie mamy dom sumienie Metsos skale i mniej z drugiej strony zapoczątkowaną w drugiej połowie lat sześćdziesiątych ideę linearnego systemu ciągłego, czyli matka Boska o tym na wystawie również się dowiemy projekt miasta liniowych rozciągających się od morza do Tatr kompletne utopie kompletną tak jak w czasie dla Hansa na możliwe do realizacji tak na ten cel czas mówił właśnie jako takim projekcie, który w tym tamtym czasie miał zostać zrealizowany prefektury był dyskutowany przez w Polskiej Akademii Nauk dzięki komisji Polska 2 000 ta rozważa właśnie jak jak Polska powinna się w przyszłości rozwinąć i praw, które były dostosowane do realiów państwa socjalistycznego, bo taki totalny projekty nigdy by się nie udało w państwie trema scentralizowanej gospodarki UE czy 9 letniego panowania projekt, który na pewno wygląda bardzo tak totalnie tak i może budzić wątpliwości czy kiedy ma mieć powiązania z tonu i szereg idea formy otwartej natomiast plan zakładał tamże, że stanie się tak tak szmaragd ratunkiem od kryzysu miast antycznych, które nas teraz dotyka takich miast, które się rozrastają wzywają na obrzeżach i też na tym PN zapanować i i saun miastowy myśli zupełnie na nowo mnie chciał przebudować społeczeństwo można powiedzieć nawet tak to było już tym rozumieniu bardzo modernistyczny natomiast ten linearny system ciągły to to było coś co na początku mówił, że żebrać łopatę i robić właściwie, a potem coraz bardziej mówił, że to jest taka teoretyczna propozycja to nadal, jakby sprawę, że to jest użyteczna jako propozycja teoretyczna, bo Hansen niestety był osobą, która wybiega bardzo trafnie daleko w przyszłość z takimi osobami jest taki problem, że ci współcześni nie rozumieją tego wybiegu znaczy, jeżeli Hansen w latach pięćdziesiątych ostrzegał przed konsumpcyjnym stylem życia Polaków NATO w latach pięćdziesiątych naprawdę nie był to najlepszy czas na ostrzeganie przed czymś takim potem ostrzegał przed tym, że nasze miasto właśnie się zakorkują i będą pełne samochodów i znowu samochodami jeździli najliczniej trudno było się z tym komunikatem przebicie AZA tym komunikatem sza propozycja linearnego systemu ciągłego systemu jeszcze był taki obarczony takim problemem, że dosyć często postrzegane jako 4 długie bloki ciągnący się od góry do odgórnego może to masz do góry, a to nie było tak to były 4 pasma zabudowę, która miała obejmować i osiedla i do szeregowca i domy jednorodzinne, ale to było bardzo złożone przedsięwzięcia, ale rzeczywiście tą główną intencją Hansena było stwarzać architektura, która wciąż poprawia człowieka jako istotę społeczną i UE i tutaj też pojawia się problem Hansen zakładał, że człowiek z gruntu jest dobry, że mogę się duchowi zwycięsko tak czy zdobyczy żyły natomiast jedno lego osiedli, czyli przyczółek Grochowski, na którym miałem okazję mieszkać przez rok jest właśnie taką w architekturą, która ma zmieniać społeczeństwo i która zakłada, że człowiek jest dobry w związku z tym jestem od groma niż zaułków ciemnych kątów i ciemnych korytarzy, w których może stanąć ten człowiek, który niekoniecznie jest dobry i wyrwać staruszce emerytura co się tam działo wielokrotnie, że taki klasyczny przykład tego rozwinięcia się tej wiary Hansena człowieka i w torze może tego człowieka zbudować z tym człowiekiem prawdziwym takim rzeczywistym na te projekty były bardzo krytykowane były krytykowane los wyraźnie rozlanego Lublinianka też nie ułatwiał też tego Hansen jednak mówił językiem, który był tu i pisał językiem, który był trudny mam wrażenie nawet ostatnio o tym, przy okazji tej wystawy myślałem, że Hansen sprawiał wrażenie, jakby jedyne, jakby wysiłek w objaśnieniach naprawdę każdemu, kto składał tylko forma otwarta na to, żeby objaśnić każdemu format IT i ta forma otwarta słowami na Senacie, więc panowie sobie siana w sposób bardzo przystępny natomiast już tt tt implikacje czy aplikacja formy otwartej, czyli już architektoniczne, jakie bardzo rzeczy to on pisał i mówił językiem, który nawet fachowcy jemu współcześni nie rozumieli i od razu powodowało to reakcje agresywnego odrzucenia NHL jesteśmy w stanie poznać Hansen ów od podszewki będąc na wystawie w muzeum sztuki nowoczesnej poznamy wybór projektów tak to też jest bardzo bogata twórczość, więc pewnego wyboru musieliśmy musieliśmy dokonać staraliśmy się pokazać też jak najwięcej MF na Jasnej Górze groźniejszy różnorodnie się ich dorobek, ponieważ on to forma otwarta zaczęła się jego utwory architektoniczne natomiast później przez całą działalność Anny o skali Zawisza arsenałów architektoniczną i własną działalność artystyczną i dydaktyczną Oskara Hansena ta forma otwarta dziś trafiała w różne dyscypliny zmaga się z bardzo różnymi dziedzinami projektowania zahaczała o teatry muzykę eksperymentalną jak bardzo różnych kontekstach się pojawiała się cieszy to coś się pokaz tej ustawy to właśnie ta to wielkie bogactwo kultury, a osobiste kultura osobista odsłona druga przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dzisiaj rozmawiamy o Zofii Oskara Hansena to z okazji jej otwartej w muzeum sztuki nowoczesnej wystawią Hansena właśnie ze mną Aleksandra Kędziorek kuratorka wystawy i Filip Springer reporter autor książki zaczyn Zofia wskaże echem w cenach, przyglądając się dorobkowi Hansena można odnieść jednak takie wrażenie myślę, że w 100 % słuszna, że jednak więcej w tej drodze twórców architektów było porażek niż sukcesów mnóstwo niezrealizowanych projektów i 1 z takich porażek, której państwo przypominacie również na na wystawie była koncepcja pomnika oświęcimskiego Hansen razem ze swoim zespołem wygrał konkurs, proponując pomnik drogę do realizacji jednak nie doszło tak to był zespołowe projekty też w jak wspaniałym zespole w tym m. in. Jerzy Jarnuszkiewicz tekst tej same tęgiej głowy po ówczesnej sztuki jest ten pomnik został prezydentem wygrały już PN konkurs, który został ogłoszony międzynarodowy konkurs na na pomnik ofiar w Auschwitz-Birkenau wygrał razem z zespołem Enej równolegle zespół włoski, który zaproponował pomnik, który oskarża znad Wołgi formę zamkniętą to za ten zespół ten właśnie Oskara Hansena i Jerzego Broszkiewicza proponował to było pomnik trybu sytuację tak to była droga ziemia przeciąć cały teren obozu, które miały się stać się taką przestrzenią doświadczenia czy ten pomnik nie był takim pomnikiem, przed którym stale składał się kwiaty znicze tylko pomnik jednak krew, by się wchodziły przybysze przeżywał znowu zaproszenie ludzi do dialogu tak nawet takimi zasłużenie i do tego, że trenerzy przeżywali tragedię obozu na swój własny sposób nazwy własne sposobią upamiętnia -li mnie projekt, który nie został zrealizowany została zrealizowana i inna wersja stworzona wspólnie przez Jerzego Jarnuszkiewicza i ten właśnie zespół włoski Hansen coś się, że też charakterystyczne bardzo dla jego postawy i filozofii życiowej stwierdził, że wolniejsza niż na żadne ustępstwa tak, żeby czasami wg niego lepiej było, żeby coś pozostało na papierze pozostało ideą i to taką naruszono koncepcją nie, żeby spotkało się z niedogodnościami realizacji właśnie teraz bardzo ważne, żeby powiedzieć, że te niezrealizowane projekty Hansen również są porażkami, bo porażką byłoby zrealizować późna daleko idące kompromisy, które zabijają ten trzon tą formą otwartą Infovide i Hansowi dlatego mają tak mało realizacji tak mało ich przetrwało do dzisiejszych czasów, bo oni nieśli na kompromisie ani podejmowali projekt tylko wtedy jeśli byli pewni, że będą mogli przetestować jakieś konkretne założenia związane z formułą otwartą i jeśli w czasie projektu okazywał się, że to niemożliwe, bo n p. decydenci, którzy kluby inwestują tutaj jest były państwowe jak spółdzielnia i t d. jakby nie są otwarci na ten eksperyment to oni w to nie wchodzą i to jest taka postawa, która jak później spojrzymy na mapę ich realizacji może wyglądać na pierwszy rzut oka jak lista porażek obniżają też lista sukcesów, bo bardzo niewielu architektów ma taki kręgosłup, żeby tak niewiele osobie zostawić tylko, dlatego że się nie zgadzają się tym, czego chce inwestować na dobrze to w takim razie usuwam słowo porażka niezrealizowany projekt może być też darmowe leki te wymagają sformowania będziemy używać tych niezrealizowanych projektów to będzie trochę gdybanie teraz byłoby mniej gdyby, gdyby Hansen w pewnym momencie nie wrócił do Polski, gdyby został w Londynie po tym, jak zdobył wyróżnienie w konkursie architektonicznym i Brytyjczycy przekonywali go wtedy że, że w Polsce jego idee nie znajdą zrozumienia, a on upierał się, że musi wracać, bo ruinę bo, bo trzeba odbudowywać to jest coś cię pytają wszystkich ludzi, którzy znali Hansena, bo znali twórczość janczarów pracę za książką i KE najczęstszą odpowiedzią potem oczywiście bardzo pociągająca teza, że ich ograniczył system natomiast seks Pojezierza linearny system ciągły czy na takie bardzo humanistyczne spojrzenie w jego architekturze na przyczółku Grochowskim na osiedlu Słowackiego lub niektóre nie zawsze później widać w samej architekturze, ale w idei w projekcie widać to chyba ja nawet tak Joanna Mytkowska muzeum sztuki nowoczesnej powiedzie jak o to zapytam powiedział mi czy wyobrażamy sobie Oskara Hansena, dyskutując tego z deweloperem Emu, jakimi to zakończyło dyskusję to znaczy Oskar Hansen nie dyskutował z deweloperem tylko wysiadł i ciasto drzwiami, bo dla niego taki argument, że w metrze kwadratowy muszą być droższe albo, że tutejsza płotu wokół osiedla postawić tak będzie bezpieczniej co się lubi robić w Polsce to w ogóle to jakaś abstrakcja, więc Hansen i prawdopodobnie z tą wspaniałą ideą był skazany tak czy owak na niewielką ilość realizacji, a był świadomy tego, że linearny system ciągły bardziej może zaproponować w państwie socjalista żołnierz kapitalistycznym na takie wiem, że żal, że to przeczytam w swej książce że, że niektórzy paradoksalnie twierdzili właśnie, że żal, że tylko w tym szaleńczym komunistycznym ustroju te swoje szalone pomysły mógł wcielać w życie nie patrząc na to, o czym mówiłem, że już, że nie muszą się wcale sprzedać, ale pytanie, który powraca jeszcze kiedy analizujemy dorobek Hansen ów w and również zadajesz jej Filipie w swojej książce sobie zadawała się zadawać również mieszkańcom przyczółka Grochowskiego czy Zofia i Oskara Hansena ów obchodziło piękna w nie wiemy o napoje i powiązane są urlopowe w przypadku wystawy bunt jest ważne oczywiście, gdy chodzi o piękno na czele na pewno nie posługiwali się taką kategorię dekoracja to widać doskonale w domu szumnie, że tam jest mnóstwo kolorów mnóstwo form, ale nigdy nie występuje kolor formę dekoracyjne to też jest Myszka tak każde z naturą Zofia Hansen rozpacza bardzo długo, kiedy muszę tam wymienić piec, który wcześniej zaprojektowali na taki zwykły kupiony w supermarkecie tam pojawiła się nagle taki efekt witraże taczek jest taka forma to zupełnie, niemniej niosła za sobą żadnej żadnego znaczenia nie była związana z koncepcją architektoniczną domu nie mogę tego przeżyć zawsze jednak bardzo mocno analizowali to w jaki sposób posługuje się językiem plastycznym i było to kluczowe, że mowa w Mosznej każdy gest taki artystyczny, że wykonują miał sens i był po coś, a nie tylko właśnie, żeby cennik, że ten indeks nadać pewną dekoracje tak ciecze czyste i LM wydają się że, gdy same prace, kiedy przyjdziemy na wystawę zobaczymy to on się bronią artystycznie to widać, że to jest to samo oboje właśnie za jej Oscara synowie wspaniali rysownicy świetni artyści też plajty są elementy i choć ich poziom artystyczny bardzo wysoko plasują ten też, że pokazujemy na wystawie taką trochę inne trochę inne oblicze, bo znamy ich prace głównie czarnobiałych fotografii Anny był bardzo kolorowe tym kolor właśnie na wystawie odgrywa tu głównie do bardzo bardzo ważną rolę, ale nigdy nie dekoracyjny, a ja dodam tylko, że pojedziemy na przyczółek Grochowski i staniemy sobie skrzydeł gdziekolwiek znanym przytułku to nie powiemy żony jest piękny natomiast staniemy w galerii, które te Pszczółek, jakby wyróżniają, czyli takich korytarzach, które łączą mieszkania piętra zobaczymy człowieka idącego tą galerią zobaczymy jak tam gra światło jak tam gra cała kompozycja tej sceny ruchomej, by ten człowiek idzie w naszą stronę, bo się od nas oddala to dostrzeżemy to piękna tylko oni zupełnie inaczej potrafili to piękna uzyskać nie za pomocą właśnie kicz dekoracji czy architektury chciałam też droga będzie spektakularnie w jakaś ujmująca, ale poprzez właśnie ciągle człowieka z przestrzenią, bo piękne w życiu bardzo dużo, ale nie takim pierwszym oglądzie spojrzeniu na budynek spotkali wielu mieszkańców, którzy to piękna odkryli także spotkałem na przyczółku 2 grupy mieszkańców i żadnej pośrodku pierwsza grupa też taka, która kocha przyczółek i Bożego bronić, a druga to jest taka rozluźniona widzi i najchętniej, by go zburzyła natomiast pomiędzy tymi 2 grupami nie znalazłem nikogo, kto byłby obojętny n p . a w Kazanowie ludzie z krwi kości o tym, jacy byli, jakie były ich relacje z wystawy raczej nie dowiemy Jan mało Zofii na wystawie tak wystawę jest dość ogólny chaos i w ogóle bym powiedział, że nam na bardzo zależało na tym, żeby Zofię przynajmniej w tytule przywrócić żona też występują w samej wystawie jako współautorka wielu projektów, ale bez wątpienia taki mecz, więc tylko głównodowodzącym w tym duecie artystycznym żartem scenicznym był Oskar Hansen jemu poświęcamy więcej miejsca, bo też i te w tę formę otwartą na większej ilości pól realizował i też z tego co o tym co wiemy jak sam siebie przedstawiali właśnie takim duecie występowali także, że on był tą osobą wiodącą od mego idącą zaraza idę promującą właśnie formą otwartą i walczącą o o to, żeby ona była realizowana bez żadnych kompromisów natomiast Zofia Hansen była trochę w tle czasami sama się wypisywała SP z listy autorów danego projektu dosyć Skra miała zastraszać nożem sprowadzała też szalone pomysły do OFE Aviva żyją jak w budżecie UE architekt zostawmy to właśnie było możliwe do zrealizowania, gdyż są dla mnie było bardzo ciekawe do odkrycia to ona była jedyną osobą właśnie właśnie w tej w tej parze, która stawia się przyznać, dlaczego do tego, że to coś nie wyszło tak i to jest też ważna ja miałem przyjemność, a latem zresztą spotkać Zofia Hansen i tak jak z tekstów Hansena i nie wynikała raczej żadna skrucha nie mogę inaczej, jeżeli coś nie wyszło to on zamiast skruchy argumentowała sposoby rozwiązania tego co nie wyszło na nowo, jakby ktoś da naprawić to pani Zofia, a wtedy za każdym razem gadanie przychodziłem pyta czy pan nadal mieszka na przyczółku Grochowskim bowiem takie bardzo pana przepraszam dodałam miała świadomość pewnych niedoskonałości przestrzeni, którą wykreowali w latamy za poczytać co mówił Oskar Hansen przytułku to mówił jak te błędy, które tam, dokąd wykonano można naprawić w powiedzcie czy Hans no wie doczekali się swoich następców na wystawie możemy zobaczyć filmy z letniej szkoły Hansen ów Oskar Hansen był wykładowcą na Akademii sztuk pięknych w Warszawie w latach 1 9 5 2 1 9 8 3 i elementy swojej teorii wplótł do programu pracowni kompozycji brył i płaszczyzn na wydziale rzeźby nawet można powiedzieć, że żal, że trwale zarazi swoim swoich studentów bakcylem formy otwartej łatwo nie miał wiemy, że spotkał się w pewnym momencie z Ustki z takim dużym murem niezrozumienia że, że postanowił odejść tak, ale dajmy się, że rzeczywiście tak skutecznie zaraz zaraził tym bakcylem formy otwartej Anny była to dla studentów właśnie tych latach pięćdziesiątych sześćdziesiątych siedemdziesiątych taka 1 z niewielu teorii czy 1 z wielu postaw wśród ich wykładowców, która była na tyle wyrazista, że mogli się media jakoś do tego odnieść, tak więc była grupa osób, która za tym poszła, która zaczęła używać elementów formy otwartej grupa osób, która to zupełnie odrzucała albo coś dla nich jeszcze mogli dyskutować zdałam inni wielu artystów, którzy wyszli z pracowni Hansena gdzieś stało się to ważnym punktem odniesienia irańscy częstych w jego byłych studentów, ale później podjęła też, że pracę dydaktyczną na Akademii dziś te elementy myślenia Hansena LM na świadczenia stron też zlecał swoim studentom kontynuują, uzupełniając własne własne, jaki się pomysły natomiast trzeba dodać że, o ile w świecie sztuki Hansen jest ważny rozpoznawalny i ma w swoich pracach uczniów bezpośrednich bądź takich mentalnych to w świecie architektury właściwie nie czy w Polsce, bo oczywiście powstałaby gen architekt kole założona przez Svena hut moja i jego ucznia i to jest 1 z 3 uczelni architektonicznych w UE Norwegii, która uczy w oparciu o teorię formy otwartej dyskutuje też tych teorii natomiast w Polsce jakość Hansem związane z Akademią sztuk pięknych nie znajdujemy właściwie nikogo kto by podążało tą drogą poza jakimiś takimi drobnymi wyjątkami i śladowymi wykorzystania mi tej idei tutaj trzeba powiedzieć ciężko po jem architektach, którzy w młodości w czasie studiów politechnicznych jakoś tam spoglądali Che powstały Hansen land nie może Politechnika warszawska nie spoglądam w jego stan zupełnie ciepło i oni w swoich projektach w coś podobnego robią to budynek, w którym siedzimy, czyli budynek Agory jest też n p . takim przykładem, który 1 z profesorów Politechniki powiedział, że jeśliby miał szukać formy otwartej w, a polskie architekturze współczesnej tobym leżała staruszka w budynku Agory, ale co ciekawe można go znasz to chyba najbardziej mnie mnie to chyba wzrusza nawet, że idea reformy otwartych można znaleźć w budynku jems z wydziału rzeźby na Powiślu Akademii sztuk pięknych, który to budynek z działu Hansen przerabiać, a jednocześnie, bo nie umiał na niczym na 1 się dotrzymać będzie mu powiedzieli, że mógł przerobić budynek to powiedzieli to powiedział, że również przerobić system dydaktyczny uczelni co się oczywiście skończyło fatalnie dla niego natomiast ten budynek jak czytam wejdzie popatrzyć tam, że im się zrobili to one nosi ślady tej myśli to to jest taki jego pomnik w ducha scenę Hansen ów unosi się nad nami tak jak powiedziałaś, bo siedzi na budynku zawaleniem nie wierzyli tego ducha, więc ich wpływ dobrze może, by się nie powinni walić w bardzo wam dziękuję za to dzisiejsze spotkanie Aleksandra Kędziorek Filip Springer byli gośćmi kultury osobistej wystawa w muzeum nad Wisłą będzie czynna do 2 9 października warto się wybrać dodatkowa informacja jest taka, że wstęp jest Wola Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA