REKLAMA

Nie wiadomo czy Centralny Port Komunikacyjny powstanie w Baranowie. Decyzja ws. lokalizacji musi być szybko podjęta

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2017-09-19 09:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
12:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 4 to jest magazynu EKG Maciej Głogowski dzień dobry, a naszym gościem jest dziś pan Paweł Borys prezes polskiego funduszu rozwoju dzień dobry dzień dobry to ile pan panie prezesie jako Polski fundusz rozwoju będzie musiał wydać na budowę centralnego portu lotniczego Baranów nie wiadomo w pierwszych 3 Baranów wczoraj rzeczywiście pojawiły się takie spekulacje tę informację podała wczoraj informacyjna agencja radiowa, powołując Rozwiń » się na 2 wiarygodne źródła podobno decyzja rady ministrów, bo rada ministrów będzie podejmowała jak rozumiem decyzję o lokalizacji mogłaby zapaść nawet w przyszłym tygodniu te prace prowadzi ją pan minister Wild we współpracy z panem ministrem Mateuszem Morawieckim rzeczywiście stuprocentowy projekt warto, żeby ta decyzja lokalizacyjna dość szybko zapadła na pewno będzie to Centralna Polska EUR półmaratonów co jest wiarą wielokrotnie m. in. wielokrotnie o tym, mówię, że ono bardzo wierzę w ten projekt, że z perspektywy taki szerszenie tego samego lotniska ruchu pasażerskiego, ale infrastruktury transportowej w Polsce i tworzenia takiego naprawdę silnego centrum logistycznego takiego Hubble logistycznego w wymiarze regionalnym na ten kraj duże znaczenie też gospodarcze w połączeniu z infrastrukturą kolejową drogową lotniskiem i oczywiście, jeżeli chodzi o finansowanie to Polski fundusz rozwoju również w tym zakresie współpracuje z rządu będzie wiele, bo jeżeli chodzi infrastruktury właśnie w lewo może dofinansować ze środków unijnych, a drogową drogową również lotniska świnie dofinansować siódme urodziny, więc tutaj ta struktura pewnie będzie bardziej skomplikowana tych z udziałem Polski fundusz rozwoju banków komercyjnych międzynarodowych instytucji finansowych na prezesie, ale przymierzam co będzie więcej kosztowało, bo jeśli państwo nasi słuchacze mnie nie kojarzą to od Baranów jest w okolicach powiedzmy Grodziska mazowieckiego, a więc można sobie wyobrazić okolicę autostrady między Warszawą Łodzią, bo to mniej więcej od tych regionach mówimy i pewnie stąd być może ta lokalizacja blisko do autostrady aż tylu osób już jest zapchana i teraz ja rozumiem pan może wziąć na siebie co zbudowanie trzeciego pasa tej autostrady, ale przecież najwięcej pieniędzy pochłonie samo lotnisko, skąd na to pieniądze tak czy do obaw rzeczywiście ważnego elementu, że widać, że ten ruch transportowy no bardzo rośnie i rzeczywiście ta decyzja o tym, żeby rozbudować autostrada A 2 na tym odcinku Warszawa Anny koniecznej z tego co pani Damon została podjęta i zostało to zakomunikowane to miejsce obecnie jest kwestia też rozwoju już szybkich kolei lotnisko Heathrow w Londynie połączony z Londynem tzw. Heathrow Express można w 15 de facto minut szybką koleją do lotniska się z skomunikować się czy wtedy z Łodzi czy Warszawy więc część elementów infrastruktury to na pewno są tu środki unijne środki budżetowe natomiast Enemy lotnisko na całym świecie to takie małe, które osiągnęły właściwą skalę to dobry biznes i ich w Polsce większość lotnisk jest w dobrej kondycji finansowej, by przedsiębiorstwo polskie porty lotnicze naprawdę ma dobre wyniki z morza tu skonstruować normalną też komercyjną struktury finansowania takiego przedsięwzięcia to właśnie on sam pan powiedział, że lotniska w Polsce my nie narzekamy na brak portów regionalnych ten 1 trochę większy mówi to wciąż to pytanie będzie się pan z nim spotykał tak długo jak długo PSL będzie zaangażowany w tej projekcji pan będzie stał na czele PFR czy na pewno warto ich czy warto w to ładować pieniędzy tak, by to podam tutaj 1 przykład rozmawiam ostatnio z 1 z międzynarodowych instytucji finansowych, która podjęła decyzję o przeniesieniu z lokalizacji z Turcji do Wiednia i 1 z kluczowych kryteriów przy podjęciu decyzji było to, że lotniskowiec nie ma dużo większą liczbę połączeń takich międzynarodowych jest takim większym stopniu HBM regionalnym niż Warszawa widać, że w przypadku ulokowania inwestycji ma to naprawdę spore znaczenie wiemy, że Okęcie jedno dochodzi już do swoich granic wydolności i my jestem przekonany, że zbudowanie takiego lotniska, które będzie też koncentrował się z ruchu z tego regionu Europy Środkowo-Wschodniej nie tylko tutaj z Polski, a jaką gwarancję, że będzie on jest ukoronowaniem tych 2 się tak po prostu stanie, bo ktoś myśli opolan z wybudowali lotnisko, a teraz się tam będziemy się dzieje w jakiś sposób naturalny znaczy to cała ta lepsza infrastruktura i siatka połączeń przyciąga rów z tych mniejszych lotnisk z satelitarnych pamiętajmy, że zarówno linie lotnicze, jaki lotniska w tych krajach ościennych od Węgier Słowacji Czech mają swoje problemy więc najbliższym lotniskiem takim hubem regionalnym de facto z banku czy Monachium, więc tutaj z tej perspektywy Warszawa naprawdę ma duże szanse dobrze to jaki będzie zaangażowanie polskiego funduszu rozwoju w finansowe zaangażowanie w ten port o czym by my na pewno my będziemy gotowi uczestniczyć w dostarczaniu kapitału w mówimy o inwestycje rzędu 2 0 miliardów złotych wydaje się, że całość jest tak mówię o rząd wielkości prawda, bo to jeszcze nie jest precyzyjne wyliczenie będę na pewno kilkanaście miliardów w takim projekcie można uzyskać w postaci luźnej i jest spłacany z przyszłych zwrotów z funkcjonowania tego lotniska może się zwrócić typowy zwrot na takich lotniskach jest około 6 7 % w skali roku, więc to jest także w miejsce w ciągu 12 13 lat taka inwestycja się spłaca wiele firm w sposób komercyjny lotnisko Heathrow jest lotniskiem prywatnemu parał innym operatorem jest hiszpańska, ale mamy przecież nie chcemy iść, na którego żona zarabia ze wszech miar państwową mówi o tym, że jest to, jeżeli lotnisko jest dobrze przygotowanej odnosi sukcesy się, że uzyskuje zakładane parametry dobra inwestycja finansowa, więc mówimy tak naprawdę kilku miliardach, które kapitał, który trzeba zgromadzić takich źródeł jak Polski fundusz rozwoju czy na pogrzeb n p . wkład własny terenów ruch ze strony skarbu państwa i ciekawy jestem czy rzeczywiście tylu tych komercyjnych partnerów znajdzie się, by finansować takie przedsięwzięcie, bo jeśli tak to znaczy, że każdy po kolei będzie oceniał opłacalność tego projektu wtedy już nie będzie nie wystarczy sama polityka i wielka wizja tam, gdzie się zmierzyć z realiami, ale to jest zdrowy prawda, żeby było jak byli tacy partnerzy, którzy zweryfikują te wszystkie założenia nie tak dawno my azjatyckim banku rozwoju teza zadeklarował chęć udziału w takim przedsięwzięciu w grupie banku światowego jest zwanej sesji, które też chętnie podchodzi do takich projektów, więc tych źródeł finansowania jest wydają się, że ich akurat tutaj pieniądze podatnika w bardzo niewielkim zakresie muszą być zaangażowane w budowę takich ról zobaczymy co będzie później, kiedy lotnisko pana zdaniem będzie nowo w typowy okres inwestycyjny 10 1 2 lat, jeżeli inwestycja jest dobrze przygotowana, więc mówimy oczywiście bardzo długoterminowym projekcie, ale jak się nie zacznie to nigdy nie powstanie do końca 20 30 nie jest pewnie to jest mówimy o takim horyzoncie czasu być może troszkę wcześniej troszeczkę panie prezesie co jakiś czas w mediach w prasie w różnego rodzaju wywiadach i wypowiedziach powraca stary temat reformy emerytalnej, ale nie już mam namyśli obniżenie wieku emerytalnego tylko reforma OFE i słyszymy, że pan premier Morawiecki ma 1 koncepcję pani minister Rafalska ma inną koncepcję ostatnio słyszeliśmy o tym, że minister Kowalczyk włączył się do publicznej dyskusji na temat OFE i chyba jest trochę prawdy w tym, że jakiś spór czy brak kompromisu wewnątrz rządu tak pomyślałem, a może skoro nie ma rząd spójnego stanowiska to nic z tym osłania robić jest taka koncepcja, żeby po prostu nic nie robić zostawić tak jak jest w osobiście mogę to jakby prezentować swój pogląd uważam, że to też nie byłoby dobrze z uwagi na to, że ME w dzisiejszym kształcie jest otwarte fundusze emerytalne spowodują więcej niepewności niż wzmacniają czy systemy emerytalne czy rynek kapitałowy, bo z perspektywy warszawskiej giełdy no to jest taka czarna chmura, która gdzieś tam wisi inwestorzy się obawiał co się stanie ma to duży wpływ ma, ale już rok rząd zamierzał przewidywano, że nic się stanie to może, by nic nie wisiało natomiast jesteś także dzisiaj mamy do czynienia z DM od wpływami środków z OFE nec to prawda, czyli no tak giełda tak powoli, że młodzież też umiera z tej tej przyczyny z tej przyczyny, że w razie niema napływu świeżych w środku tego kapitału długoterminowego mamy słaby system trzecie w Wilanowie czy te indywidualne czy pracownicze programy ma w OFE odpły w prawda, więc nie ma tych lokalnej bazy inwestorów poza funduszami inwestycyjnymi w pewnym zakresie, która mogłaby ten rynek wzmacniać, ale z perspektywy też uczestników OFE cały czas jest też niepewność pań i przede wszystkim duży chaos właśnie tak informacyjne i jak ten system wygląda czemu służy jak wiadomo jest tzw. suwak, czyli te środki są na 10 lat przed emeryturą przesuwane już do ZUS -u to my się już mamy kapitałowego filara systemu emerytalnego, by przechodzimy na emeryturę to środki już są w ZUS-ie, więc ja akurat uważam, że warto jakoś decyzję podjąć przeciąć pewien węzeł gordyjski, który jednak powstał po tych zmianach w 2000 trzynastym roku osobiście uważam, że ta propozycja mówiąca o tym, aby 2 5 proc środków przesłane do funduszu rezerwy demograficznej do dołu do ZUS -u są przez środki na pana na kontach w ZUS-ie, a 7 5 Krosno przekazać na indywidualne konta zabezpieczenia emerytalnego jest dobrym sposobem rozwiązania tego problemu z perspektywy tych uczestników Love, którą kiedyś mówiono, że są to ich prywatność jest na zimowisko to jest tak to jest moja opinia, że wciąż jest ich z perspektywy też przy gospodarczej jednocześnie tego, że poszło źle zniknie ryzyko, które dzisiaj cały czas wisi czy gdyby taka koncepcja run doszła do dochodu i realizacji rzeczywiście to 2 5 % aktywów OFE przesunięto, by do funduszu rezerwy demograficznej zmienią się system zarządzania FRD mody tutaj był pan premier Mateusz Morawiecki zaproponował też w ubiegłym roku, aby właśnie Polski fundusz rozwoju też przejął wtedy zarządzanie FRD nowy mówimy w ma on na to Ochota to uważam, że te środki na Polski fundusz rozwoju ma być taką instytucją specjalizującą się w inwestycjach to środki można uruchomić z perspektywy i gospodarki i lepszego zarządzania w tym sensie oczywiście przy zachowaniu dużego poziomu bezpieczeństwa mimo to nasze emerytury tak uczy się tu muszę poziom bezpieczeństwa już wysoki, więc głównie mówić o instrumentach różnego typu dłużnych, ale Szkot obligacjach infrastrukturalnych, które będą mają dobry profil ryzyka, ale można tu stopy zwrotu moim zdaniem odnieść się w złożach stary Brzoza te pieniądze byśmy lotnisko wybudowali aż tyle nie potrzeba aż tyle nie potrzeba no dobrze panie panie prezesie, jaka jest pana prognoza na inwestycje w tym roku łącznie lekki wzrost zanotujemy jestem przekonany, że te inwestycje w tej chwili przyspieszają mówi Jerzy produkcja budowlana rośnie w tempie ponad 20 % to pewnie zobaczymy wzrost inwestycji w drugim półroczu bliżej 5 % co byle dawało w całym roku wzrost inwestycji rzędu 3 4 lat 3 4, a prognoza pana pana prognoza wzrostu gospodarczego w roku 20 18 wydaje się, że to trajektoria wzrostu będzie uruchamia on sam wydają się, że to będzie przedziału Cimos celowali w aucie ZUK 4 % uważam, że jest szansa na to, że będzie to powyżej 4 % pan Paweł Borys prezes polskiego funduszu rozwoju bardzo dziękuję dziękuję bardzo Dawid to była pierwsza część magazynu EKG już za chwilę informacja po informacjach kolejna odsłona kolejni goście ekonomia kapitał Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA