w i boisk do państwa 6 minut temu minęło południe w, a dziś rozmawiamy o konstytucji dla nauki tak to przedstawiał wicepremier i minister szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin Gowin dzisiaj z założenia swojej reformy prezentuje podczas Narodowego Kongresu nauki w Krakowie, który się właśnie rozpoczął właśnie teraz przemawia wicepremier, a studio gościem Paula Bruszewska prezes sąsiadów z Bulls, czyli fundacji edukacyjnej zajmującej się studentami i licealistami z i dr
Rozwiń »
Roland Zarzycki prorektor d s. dydaktycznych Collegium Civitas witam państwa serdecznie w Unia Rędziny góry co wiemy o założeniach tej reformy, bo w jeszcze domyślam, że pewne pewien niepokój w ogóle można rodzić się nauka i reforma szczególnie po doświadczeniach z reformą edukacji w wykonaniu minister Zaleski w PUP wydaje mi się, że w intencją podstawową ministra Gowina jest walka o wyższy poziom tej edukacji wyższej też badań naukowych w Polsce Cliffa Muza można powiedzieć, że tak, że to jest coś co wisiało w powietrzu od dawna któż się za to zabrać się i chwała za to ministrowi, że coś zabiera oczywiście diabeł tkwi szczegółach i pytanie jest w jaki sposób się za to zabiera tutaj jest wiele zastały rzeczy różnych kwestii, które funkcjonują w środowisku na uczelniach od lat, które są przedmiotem krytyki, ale z drugiej strony ludzie już przyzwyczaili się do tego, że funkcjonujemy w takim unijnym systemie, więc jakoś to jest teraz to wszystko prawdopodobnie zostanie rozbity zastąpiony czymś nowym oczywiście to budzi wiele niepokojów w tym momencie mamy tylko przecieki echem tego co się będzie w tej ustawie działo dokładnie jedno i pewne rzeczy bez wątpienia idą we właściwym kierunku wydaje się, że powinniśmy nawiązać rywalizację z tymi uczelniami na najwyższym poziomie europejskim nasi naukowcy powinni wygrywać prestiżowe granty europejskie tak jak jest i wiemy, że w Polsce jestem bardzo słabo jedynie kilkadziesiąt osób wygrało taki Grant, a Polska jest jednak mają znaczące w skali Europejskiej, więc ta nauka rzeczywiście wymaga przede wszystkim dofinansowania, ale także reorganizacji podobnie rzecz o szkolnictwo wyższe też obserwujemy procesy negatywne n p. dewaluacja dyplomów to, że obserwujemy taką modyfikację w ogóle tej całej nauki na pewno działania ministra Gowina idą w takim kierunku, aby tak nie było tym podstawowym jak się wydaje wektorem tych zmian, o których cały czas mówi minister nie jest wskazanie uczelni lepszych gorszych wyraźne wskazanie tych grup i to oczywiście budzi niepokój uzasadniony tę funkcję w jak wolą wiedzieć, które uczelnie są lepsze, którego się jak też chciał wiedzieć, kto o tym, będzie decydował i wg jakich zasad w bo mówił pan, że na razie znane przecieki teraz właśnie wicepremier Gowin przemawia w Krakowie na kongresie, ale też przecieki znana partia rządząca jedynie w bo n p . z marszałek Ryszard Terlecki zaznaczył, że dziwi go, że Jarosław Gowin przedstawi projekt tego nie zna ani rząd ani klub prawa i sprawiedliwości w najem mówi o plotkach różne słyszałem, że mają być n p. wydłużono studia zaoczne w, że źle są potraktowane małe prowincjonalne uczelnie albo, że tytuły naukowe będą one nadal będzie nadawać nie rada wydziału, w które się na tym zna tylko Senat złożony jak wiadomo z przedstawicieli różnych kierunków recenzję plan prac habilitacyjnych czy doktorskich mają być utajnione mówi Terlecki to prawda, że to są plotki nie wiem AM nie wiemy z mojej perspektywy UE to co wybrzmiewa bardzo mocno z z tego wystąpienia pana ministra Gowina i jest to, że chce zwiększyć autonomię uczelni i znowu dodaje diabeł będzie tkwił w szczegółach, ale ze perspektywę Ellen patrząc Dorota ustawa, którą wprowadzimy dziś będzie miała efekt czy skutek przyniesie dla po studentów za realnie 5 10 lat, więc powinniśmy analizować rzec dokładnie te świetnie tylko chodzi o to, że teraz powinniśmy popatrzeć na to na nią dziś PL z tej przyszłej perspektywy i też wezmą w nim najpier w naszym słuchaczom, dlaczego tak istotną sprawą jest autonomia uczelni, bo to jest nie tylko historia tradycja, ale to jest immanentnym bardzo ważny aspekt szkolnictwa wyższego znaczy to jest po prostu to oznacza wolność no co prawda, bo zdecydowanie myślę, że to jak to jest związane obecnie 3 i to, że rektorzy 3 władze uczelni mają wielką autonomię można powiedzieć decydują wielu sprawach jest czymś, czego na pewno nauka nie będzie chciała oddać się tutaj pojawiają się różne właśnie spekulacje na temat tego czy ministerstwo będzie miało prawo ingerować n p. w otwieranie czy kontynuowanie funkcjonowania pewnych kierunków kształcenia zawodowego będzie mogło właśnie to jest na to pytanie w jaki sposób, w jakich okolicznościach jakich zasadach, jakby minister go w 2 w no rozumiem, kierując się potrzebami społecznymi może zdecydować o otwarciu bądź zamknięcie kierunku, by fakultetów dokładnie, kiedy pojawiają się tego typu kwestie podlegające interpretacjom przeróżnym to pojawia się oczywiście obawa o to, że interpretacje te będą miały charakter polityczny, jeżeli coś jest kwestią dopasowania do obecnych realiach gospodarczych niż 6 września 2 %, ale wierzę, że może tak być 60 % dzieci, które się uczą w tej chwili w szkołach będzie pracowało w zawodach, których w tej chwili nie ma, więc myślę, że tutaj jakiś kąt szybowania tego co będzie się działo na świecie jest niezwykle ważne także jeśli chodzi o 8 perspektywę szkolnictwa wyższego jest właśnie bardzo ważna sprawa czy my chcemy się dopasowywać do trendu, który obcych trendów, które obserwujemy czy chcemy jednak także autonomicznie jako uczelnie wyższe w jaki sposób współ kształtować trendy i teraz, żeby współ kształtować ten trend, żeby mówić o jej zmiany w tym kierunku, ale może warto jeszcze zmienić to może warto zmienić tamto, żebyśmy mogli w ten sposób wpływać na ten nurt rzeki musimy mieć jakąś autonomię, jeżeli będziemy tylko poddawać się temu co dyktuje rynek są osoby, której gospodarka to może okazać się, że Polska wcale nie staje się tym liderem przemian tylko jest kimś, kto podąża za tym co robi znaczka zachód Chiny czy inne kraje na świecie, ale chciałbym zapytać państwa, jaki w tej chwili jest poziom polskich szkół wyższych uniwersytetów jak plasujemy się na tle europejskim polscy no niestety na razie nasze uczelnie nie pokaz nie pojawiają się na szczytach rankingów, ale nawet europejskich analiz nie marzą, żeby studiować w Polsce niestety nie są najzdolniejsi wyjeżdżają z Polski i tam realizują się za granicą realizują swój potencjał zarówno jako studenta apotem też jako wykładowca w UE moim zdaniem bardzo ważną częścią tego jest też metoda nauczania, dlatego że my w Polsce bardzo mało do tej pory w urzędzie kasę po prostu pewnie też, ale też chodzi o to, że bardzo mało my uczymy praktycznie uczyli, ale do tej pory, mimo że światowe trendy bardzo mocno idą w ten sposób większość już tych prestiżowych uczelni Ewy Maz u siebie elementy wręcz całe przedmioty, gdzie młodzi ludzie wychodzą z sal wykładowych i ćwicząc praktyczne kompetencje, które są kompetencjami przyszłości to w Polsce takich Ol takich zajęć jest znikoma ilość i wydaje mi się, że tak jak i oczywiście po dobrze by było, żebyśmy do tej czołówki aspirowali Moore moglibyśmy nie musimy wymyślać koła odnowa możemy się zainspirować tym co oni już robią inni n p. Harvard, który jest liderem tych rankingów, ale nie tylko rankingów on jest też liderem właśnie metod dydaktycznych dla agenta Ameryka w żadnym razie porównywać nos możemy sobie zrobić w Polsce Ameryka ja w to wierzę głęboko wierzę w UE Harvard n p. ostatnio wprowadził zupełnie nową metodę dydaktyczną, w której jak to oni mówią, że pędzla el studentów w sali wykładowej i mówi dobrze teraz w zespołach musicie zrobić coś praktycznego musi założyć firmę już chce zdobyć pierwsze 1000 klientów tylko wtedy zaliczać i teraz jest to dość ekstremalny jest to być może tylko dla biznesowych uczelni, ale to co robią zwolnieni z teorii to my robimy bardzo podobną rzecz tylko z projektami społecznymi, czyli młodzi ludzie właśnie studenci robią projekty społeczne w praktyce dostają od nas pakiet wskazówek jak to zrobić, aby te muszą wyjść do ludzi muszą pozyskać partnerów sponsorów idee zrobić jakąś inicjatywę dla swojego otoczenia w praktyce i to jest jedyna możliwość, żeby nauczyć się we współpracy przywództwa negocjowania komunikacji takich kompetencji, których roboty czyta cyfryzacja automatyzacja, która następuje w tych kompetencji nie wyprze w jak to wygląda z perspektywy prywatnej uczelni w Polsce co w ogóle w tym tak maleńkiego prywatne versus państwowe mają państwo jakiś czas pierwsza rzecz chciałbym tylko tak prostować trochę, bo uczelnia, która prezentuje Collegium Civitas nie jest uczelnią prywatną uczelnią niepubliczną nie prywatną takim szczególnym tworem można wejść, jakby trzeci sektor uczelni wyższych czy nie mamy właściciela, ale też nie jesteśmy zdrowi państwowi, więc mamy może być autonomię na 2 polach, bo z 1 strony serce dyktuje nam niczego państwo z drugiej strony rynek, chociaż na rynku rolnym musimy jakoś funkcjonować, jeżeli chodzi o te zmiany, które znajdą się w ustawie oczywiście nie znam szczegółów natomiast wydaje się, że wszystko to nie będzie odróżniało tak bardzo uczelni po publicznych niepublicznych nie będzie faworyzował jednych z wnętrza drugie będzie za to tak jak zapowiadała minister Gowin już od dawna będzie faworyzował uczelnie, które stawiają na jakość od tych, które nie stawiają na to jakoś go stawia można ilość na jakieś populistyczne hasła i z tej perspektywy wydaje się, że widzimy uczelnie bardzo dobre publicznej bardzo słaby publiczne widzimy uczelnia bardzo dobre prywatne bardzo słaby prywatne, więc na jedno my nie mamy takich oba w natomiast oczywiście czekamy na te szczegóły, jeżeli n p . do kwestii badań naukowych wiemy, że będzie bardzo nacisk na taką doskonałość tych badań naukowych i my jako mała uczelnia, bo specjalizujemy się tylko w 1 obszarze można powiedzieć nauka wspólną dosyć szerokim naukach społecznych jednak to nie jest Uniwersytet, który ma IOD wydział medyczny i prawnej tak dalej FR my zastanawiamy się na ile my będziemy mogli prowadzić ten najwyższy najwyższa jakość badania tylko w takim obszarze właśnie, jakim działamy my tutaj pojawia się ta zapowiedź konkursu na regionalne inicjatywy doskonałości to coś co wydaje się, że jest adekwatna względem tego co my staramy się robić im pytanie, jakie właśnie są szczegóły tego pewne szczegóły wyślemy nasze rozmowy tuż po informacjach Radia TOK FM Paula Bruszewska z i prezes Staszel Puls i dr Roland Zarzycki z Collegium Civitas są dość trudna Paula Bruszewska prezes Staszel Bulls, czyli fundacji edukacyjnej zajmującej się studentami licealistami i dr Roland Zarzycki prorektor d s. dydaktycznych Collegium Civitas są gośćmi programu rozmawiamy o konstytucji dla nauki, czyli reformie, którą dzisiaj prezentujemy na Cracovię na Narodowym kongresie nauki wicepremier minister szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin w zasadzie od biura zdaje tych propozycji jest można powiedzieć entuzjastyczne przed chwilą rektor największej polskiej uczelni, czyli Uniwersytetu Warszawskiego prof. Marcin Pałys skomentował, że w nowej ustawie jest wiele założeń odpowiadających oczekiwaniom środowiska akademickiego potrzebna jest wspólna praca nad formułowaniem przepisów kluczem do sukcesu będzie konsekwentne trzymanie się tych założeń tak, by nowa ustawa była spójna i konsekwentna w, a niekonsekwencję tej są jak zaznaczył na koniec niekonsekwencją jest n p. kontrowersyjne wprowadzenie wyjątkowej pozycji przewodniczącego samorządu studenckiego jako członka rady uczelni co pani NATO w RN z punktu widzenia studentów na, z którymi pracuje na co dzień na myśl, że to jest zdecydowanie pozytywna akurat zmiana to to ci studenci jak bytowi ich interesie jest, żeby po skończonej uczelni chcemy mieć kompetencje, które odpowiedzą na realnej ceny ich na potrzeby w przyszłości, a co na to władze uczelni instrument, a ja myślę, że w Collegium Civitas my i tak mamy bardzo bliską współpracę ze studentami i słuchamy tego głosu studentów oni mają wielkie znaczenie mają wiele do powiedzenia, więc naszej perspektywy widziałbym to niewiele zmienia tak bym powiedział zresztą był studenci są też członkami Senatu u nas natomiast z tym oczywiście zawsze powstaje pytanie tak w przypadku, jakie w przypadku innych zapisów w tej ustawie na ile ta idea będzie miała praktyczne zastosowanie co znaczy to podstawa, o których mówimy trudno krytykować oczywiście więcej pieniędzy, więc autonomie tak mówiliśmy to wszystko się wszystkim podoba tylko pytanie co się za tym kryje czy rzeczywiście te cele znajdą sposoby skutecznej realizacji w prasie lub też państwo, jakie są główne problemy szkolnictwa wyższego w Polsce a dlaczego jesteśmy na szarym końcu w Europie myślę, że to z obrazów można odpowiedzieć pierwsze pieniądze to znaczy myślę, że nie można decydować się na wszystko, więc jeżeli inwestujemy n p. armie imamy wielkie wydatki na na zakupy militarne NATO nie możemy jednocześnie wydawać pieniędzy też nie możemy wszyscy dobrze we wszystkim, więc moim zdaniem powinien się jasna zdecydować, jaką państwo na co chcemy stawiać, jeżeli chcemy stawiać na to, żeby dogonić zachód do końca się w czołówkę światową nauce powinniśmy mniej wydawać n p. na armię więcej wydawać na naukę i oczywiście zapowiedź miliarda złotych jest fajna, ale uważam, żeby nam tego jeszcze więcej są takie kraje n p. nie kraje tak jak Estonia, które jednoznacznie po prostu uporządkowały są bez wiary w swoje priorytety i na coś stawiają i tak samo tutaj dno druga rzecz na pewno to jest wielka bolączka no to jest to, o czym wspominaliśmy w obszernym fragmencie rozmowy, czyli dewaluacja tego całego systemu to, że mamy wolny rynek, który tak naprawdę jest wolną Amerykanką i też to wiąże się z utratą zaufania z utratą zaufania studentów wobec uczelni uczelni wobec studentów pracodawców wobec uczelni pracodawców wobec absolwentów i t d. może jednak prawo popytu podaży powinna w jakiejś mierze rządzić także edukacją wyższą naukową no po prostu takie są reguły naszego świata nie jest tak coś z tym miasto moim zdaniem głównym problemem oczywiście pieniądze też, ale w LM ważniejsze, jakby albo równie ważnym problemem jest właśnie ta metoda nauczania cały czas w Polsce przynajmniej na studiach, na których ja w Polsce byłam rządzili metoda rodem z osiemnastego wieku, gdzie to wykładowca wykłada wszyscy inni słuchają notują, a potem są z tego odczytywanie z czystej wiedzy, ale dawno już coś takiego jest została Ellen zostaje powoli wypiera powoli wypierana w Polsce bardzo powoli w UE na rzecz tego, żeby to studenci w grupach odkrywali różne rzeczy pracowali, ale nawet nad teoretycznymi przypadkami, ale w grupach i sami i pytali się wykładowców czy profesorów w momencie, w którym mają sami wątpliwości albo sami byście IC zgłębić ani, że to profesor odpytuje ich z bardzo konkretnej wiedzy i wydaje mi się, że ta jest też istota studiowania i to jest bardziej metoda horyzontalna niż wertykalna, którą obecnie mamy w Polsce i w metodzie horyzontalnej właśnie uczniowie są urocze studenci są w centrum tej edukacji to oni dla siebie pozyskują wiedzę co jest pomocne również, dlatego że mam nic to już od dawna jest udowodnione przez bio neurologów, że wtedy bardzo dobrze zapamiętujemy bardzo dobrze rozumiemy różne aspekty, kiedy włączają się nasze emocje i w momencie, w którym słuchamy na wykładzie przez 1 , 5 godziny profesora, który jest bardzo mądrali jednak ten nie jest to zbyt aktywna czy angażujące formy kształcenia not k zostaje nam w tej głowie jednak znak zdecydowanie mniej niż, gdybyśmy pracowali w zespole i sami byli w stanie zaangażować się takie prace samolot jest kwestia pokoleniowa cnót wydaje mi się że, że to on może się zmieniać i właśnie przez wymianę pokoleń w dar dydaktyczny to na pewno siłą rzeczy się zmienia też bardzo ciekawe są pani Paulina powiedziała o tej właśnie edukacji, ponieważ taki model, w którym studenci współtworzą można, by swój proces edukacyjny można nazwać edukacją 3 0 3 takie edukację, która zatraca ten podział klasy 3 na wykładowcę, który jest wszystkowiedzący studenta, który nic nie wymusi zakuci w wolne za odkrywcami tarki wszyscy jakby to współtworzymy jesteśmy otwarci twoją tworzymy pewną społeczność akademicką no to jest to było cudowne, gdyby tak to funkcjonowało można powiedzieć, że obecne założenia ustawy są takim krokiem we śnie 2 zlote jak ta ustawa mówi my też się nazywa pytanie czy nie potrzebujemy podejścia właśnie 3 0 w tym zakresie, ale na tym etapie tak jak działo to obserwuje to jest trochę już rola uczelni, które starają się być staram się w tym pierwszym szeregu starają się być innowacyjny staram się prezentować właśnie takie podejście 3 0 edukacji my staramy się z naszej uczelni natomiast nie jest rzeczą Czyżby bynajmniej nie są rzecz oczywista w Polsce no właśnie, bo wspomniałem o tych markę tylnych czy rynkowych powiedzmy motywacjach jeśli chodzi o studiowania i one wydają się, że są bardzo ważne, ponieważ to oczywiście dla wielu studentów tez przygoda intelektualna test był fantastyczny okres w życiu to jest no taki ogólny rozwój, ale też myślę, że to są także szanse na rynku pracy i chciał on o to państwo zapytać na daczy na ile studiowanie w Polsce daje jakieś gwarancje sukcesu w późniejszym życiu zawodowym ten na więcej jeśli chodzi o poziom wiedzy MR to generalnie na jej byt poza takim bardzo specjalistycznymi branżami to poziom wiedzy w momencie wchodzenia na rynek pracy zazwyczaj i tak LM jest gdzieś tam mnie nie zbieżna z tym co dana osoba będzie potem w pracy robić, więc i tak musi się dokształcić dlatego moim zdaniem poza bardzo specjalistycznymi kierunkami typować na szkodę medycyna jest istotniejsze niż przekazanie wiedzy jest przekazanie n p. umiejętności wyciągania faktów czy wyszukiwania sobie faktów, które w danym momencie mnie interesują, ale jest też n p . po umiejętność współpracy, dlatego że dzisiaj świat jest na tyle złożonym, że już niczego niewiele da się dokonać w pojedynkach zauważmy, że n p . nawet nagrody Nobla, czyli naukowe bardzo kwestia również nie są już zdobywane w pojedynkę tylko w dużych często zespołach, więc to co OON taka uczelnia do czego może przygotować tego młodego człowieka to do tego, że on lub przez przykre przez szereg lat wyćwiczyć w sobie taki sposób współpracy idea wspólnego zbierania wiedzy wspólnego wnioskowania w zespole podobnie kwestia negocjowania czy komunikacji tego typu praktyczna kwestia jak dodał, że jeżeli patrzy się na raporty różne edukacyjne budujące kompetencje różnych narodowości Pm 2 daje się, że dosyć wyraźnie w przypadku Polski zaznacza się brak kompetencji krytycznego analitycznego myślenia to znaczy jeśli chodzi n p . do pracy w zespole nie wypadamy źle jeśli chodzi o kreatywność ile dobrze będą wypadamy całkiem dobrze n p . na tle Europy natomiast krytyczne myślenie jest pewnym tutaj mankamentem i dlatego też powinien wydaje mi się, że powinniśmy się starać w tym kierunku rozwijać te programy edukacyjne problem to polega na Times to zostało dotknięte na tej komody fiksacji tego rynku to znaczy bardzo często młodzi ludzie, którzy przychodzą na studia mają podejście tego typu ja się na tych studiach muszą nauczyć rzeczy wyłącznie rzeczy praktycznych jak pójdę do pracy to pracodawca ode mnie będzie oczekiwał tylko władcze kompetencje praktyczne, gdyż takie przyuczenie zawodu tak to i to się starają dostają studia literalnie studia zawodowe, które nie rozwijają szerszego horyzontu, jeżeli rzeczy nasi zmierzą się w Polsce no właśnie dla firm krawacie te kierunki są obecnie w odwrocie i teraz pytanie jest czy można uczyć krytycznego myślenia czy można uczyć takiej szerszej perspektywy w sposób, który zarazem jest praktyczny ja wierzę, że na pewno można uczyć można pokazywać w jaki sposób te elementy filozofii elementy logicznego myślenia elementy nie na filologii takich dziedzin jak kulturoznawstwo pracują w obecnym świecie w konkretnych miejscach tego świata dlatego my też staramy się przekonywać jak zresztą jak rozmawiam czasami ze studentami to staram się ich bezpośrednio przekonywać w ten sposób, że mamy tak, jeżeli będziecie mieli 2 4 lata pójdziecie do swojej pierwszej pracy to rzeczywiście być może będziecie wtedy potrzebowali po boomie posunięcie Photoshop czy czymś bardzo konkretne narzędzie na to, że nie będziemy już 3 5 40 lat będziecie chcieli awansować swojej pracy robić karierę to już nie będzie ważne to czy umiecie Photoshopa czy nie macie Photoshopa tylko czy umiecie zarządzać zespołem śmiecie myśleć krytycznie myśleć perspektywicznie tyle, więc to jest pewna akwen pełna wersja jest krótka i długoterminowym myśleniem o własnej edukacji najwyższe zagadnienie, ale dla mnie szalenie istotne, czyli równy dostęp do edukacji, czyli szanse edukacyjne wyrównane szanse edukacyjne oczywiście dzielimy się bardzo jesteśmy zdolniejsi mniej zdolni chodzi o to tylko żeby, żeby dać te pieniądze czy pochodzenie czy miejsce zamieszkania nie decydowało o naszych szansach w szkolnictwie wyższym jak to w tej chwili wygląda w Polsce ten nos w tym nas reprezentuje uczenie płatną, więc to jest tak wraz z natury rzeczy FIS ma ona winna ona wyklucza tych, którzy pieniędzy na niestety, chociaż oczywiście staramy się to niwelować poprzez studia, które są dotowane czasami wygrywamy granty, które umożliwiają utworzenie studiów taniej także oferujemy studentom różnego typu stypendia, które jakiś sposób wspierają, ale jako rzeczywiście jak uczelnie niepubliczne nie jesteśmy w stanie wszystkiego robić za darmo, więc taki model przyjęliśmy natomiast ogólnie oczywiście to wygląda tak, że jest bardzo szeroki dostęp cały czas w Polsce do edukacji do bezpłatnej mnie, chociaż oczywiście trzeba pamiętać o tym, że ktoś, kto studiuje także musi pracować, żeby się utrzymać prawdopodobnie na różnie bywa też jest bardzo teraz nie ma w specjalnych powodów jest nawet z VAT natomiast szybko dokończył, że i 1 jedno obawach, które wiąże się z tą nową ustawą bierze się stąd, że tak jak jest to zapowiadane będziemy mówić wyraźnie to jest dobry to jest zły i może dojść takie mam obawy, chociaż nie znam szczegółów, ale nie zastosują się o tym na ile do pro ta ustawa doprowadzi do większego rozwarstwienia to znaczy ci, którzy nie będą dostatecznie zdolni, żeby pójść na najlepsze uniwersytety pójdą do uniwersytetów, które są w pewnym sensie skazane na margines i wtedy rzeczywiście nie odbiorą dostatecznie dobrej edukacji natomiast ci lepsi będą jeszcze bardziej promowani, czyli w efekcie za ileś lat będziemy mieli jeszcze większe rozwarstwienie może nie finansowe bezpośrednio, ale rozwarstwienie w jakości wykształcenia, które ludzie otrzymają, jeżeli ta wynika właśnie z talentu czy zdolności do trasy to jest takie najgorsze zjawisko jeszcze bym chciała dodać, że my właśnie jako Fundacja edukacyjne umożliwiamy młodym ludziom zrobienie projektu społecznego EFS zupełnie nieodpłatnie przez Platformy on dla nich tak naprawdę może to zrobić każdy niezależnie nawet czy jest na studiach obecnie czy nie więc, że takie bardzo praktyczne doświadczenie z rozwojem kompetencji, ale też certyfikatami od międzynarodowych instytucji UE jest dostępne każdemu młodemu człowiekowi nieodpłatnie na koniec jeszcze zapowiedź wicepremiera ministra szkolnictwa wyższego Jarosława Gowina chcielibyśmy, żeby ta nowa ustawa weszła w życie 1 października 20 1 8 roku, więc szybko wicepremier zapewnił także, że Jarosław Kaczyński zna założenia tej ustawy i i obiecał poparcie wbre w temu co sądzi Ryszard Terlecki marszałek Sejmu bardzo dziękuję państwu za to spotkanie dziękuje Kolonia rzymska prezes Staszel Bulls i dr Roland Zarzycki z Collegium Civitas byli gośćmi programu z już za chwilę informacje Radia TOK FM, a po nich raport gospodarczy, na które zaprasza Aleksandra Dziadykiewicz program przygotował Tomasz Kopka realizował Krzysztof Woźniak Mikołaj Lizut to usłyszeć
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE
-
14:31 W studio: dr Piotr Karniej
-
12:11 W studio: Piotr Szeląg
-
11:13 W studio: Mirosław Maliszewski
-
14:07 W studio: dr Ewa Kempisty-Jeznach
-
14:43 W studio: Joanna Scheuring-Wielgus
REKLAMA
POPULARNE
-
22.02.2017 12:00 A teraz na poważnie25:59 W studio: Borys Budka , Marek Ruciński
-
25.01.2018 12:00 A teraz na poważnie27:49 W studio: prof. Przemysław Waingertner
-
-
-
16.04.2018 12:00 A teraz na poważnie25:16 W studio: prof. Radosław Markowski
-
22.01.2018 12:00 A teraz na poważnie26:03 W studio: prof. Rafał Pankowski
-
29.01.2018 12:00 A teraz na poważnie29:00 W studio: Dominik Szczepański , Marek Cichy
-
-
21.09.2022 12:40 A teraz na poważnie13:48 W studio: Jacek Żakowski
-
11.09.2017 12:00 A teraz na poważnie24:40 W studio: Adam Michnik
-
18.10.2021 12:40 A teraz na poważnie12:39 W studio: Piotr Najsztub
-
26.01.2018 12:00 A teraz na poważnie24:49 W studio: Leszek Jażdżewski
-
15.04.2020 12:00 A teraz na poważnie26:23 W studio: Monika Sznajderman
-
30.12.2021 12:00 A teraz na poważnie25:12 W studio: Mirosław Pęczak
-
14.12.2020 12:00 A teraz na poważnie06:07 W studio: Krystyna Janda
-
19.01.2017 12:00 A teraz na poważnie24:42 W studio: Jan Englert
-
28.04.2020 12:00 A teraz na poważnie26:51 W studio: prof. Marcin Król
-
-
20.04.2022 12:40 A teraz na poważnie12:47 W studio: Kamil Przełęcki
-
17.11.2020 12:00 A teraz na poważnie24:16 W studio: Anna Pamuła
-
-
-
30.09.2022 12:40 A teraz na poważnie14:36 W studio: Masza Makarowa
-
20.08.2021 12:00 A teraz na poważnie25:49 W studio: prof. Krzysztof Meissner
-
10.06.2020 12:00 A teraz na poważnie22:37 W studio: Piotr Pytlakowski , Rafał Jankowski
-
22.04.2020 12:00 A teraz na poważnie25:32 W studio: Włodzimierz Cimoszewicz
-
19.11.2020 12:00 A teraz na poważnie10:12 W studio: dr Piotr Kładoczny
-
16.09.2022 12:40 A teraz na poważnie12:55 W studio: płk Grzegorz .Małecki
-
26.06.2020 12:00 A teraz na poważnie24:15 W studio: Jerzy Baczyński
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL