REKLAMA

Zbigniew Ćwiąkalski o propozycjach RPO dla sądów

Analizy
Data emisji:
2017-09-19 17:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:02 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie dzisiejszy program zaczynamy od rozmowy o sprawie, która właściwie nie przykuło uwagi mediów, a moim zdaniem jest jakoś szalenie istotna czy jest istotna wg naszego gościa tor za chwilę sprawdzimy chodzi o propozycji Rzecznika Praw Obywatelskich do uwaga reformy sądownictwa Otóż nie chodzi o to kto ma obsadzać sen o sądy, kto ma zajmować się nominacjami czy ciel czy zdymisjonowania Mn sędziów, choć sprawy drobne związane z Rozwiń » organizacją pracy sądu i naszymi prawami jako obywateli, kiedy w tych sądach się znajdujemy i ta lista artystów z co trzecie 4 kartki pełne bardzo krótkich postulatów, które mówią nie są zbyt fascynujące, ale jednocześnie wydają się być rozsądne czy tak rzeczywiście jest o to już pyta naszego gościa z nami Zbigniew Ćwiąkalski były minister sprawiedliwości, ale również adwokat karnista i profesor w uczelni wyższych dzień dobry witam na antenie dzień dobry odwoła się do tych pana wszystkich doświadczeń politycznych i zawodowych, bo myślę, że one pomogą nam wspólnie ocenić tę propozycję Rzecznika Praw Obywatelskich sam rzecznik skierował je do prezydenta Dudy rozumiem na kanwie tego, że teraz w kancelarii prezydenta d s. sprawą ziemne otoczone są prace nad wprawdzie innymi ustawami niż ustawa w ostrych sądów powszechnych czy kodeksy, ale być może oddaj rzecznik chce Kuć żelazo póki gorące dni ma tę listę, która zawiera, deklarując konkretne propozycje w ich tam najpier w spytać pana Dakar pierwszy rzut oka wydaje się panu rzecznik prawidłowo ocenił, że trzeba, że to drobne zmiany mogą zasadnie na zasadniczy sposób wpłynąć n p . na przewlekłość postępowań to nie jest tak, że to jest projekt konkretnych zmian w ustawach dotyczących sądownictwa Lotosu raczej przemyślenia rzecznika wynikające z pisma obywateli z listów skarg próśb i t d. i rzecznik dzieli to ona 3 płaszczyzny pierwsza płaszczyzna posłów skargi na sprawność postępowania, czyli głównie chodzi o przewlekłość tego postępowania druga grupa przemyśleń to skargi na kulturę postępowania, czyli na to co się dzieje na sali sądowej, a więc przede wszystkim chodzi o stosunek sędziego, bo stron postępowania i trzecia grupa posłów skargi, których autorzy wyrażają niezadowolenie z wyroku, gdyż twierdzą, że wyrok jest niesprawiedliwe i w każdej z tych grup Rzecznik Praw Obywatelskich ma swoje sugestie swoje przemyślenia, które mają taki dość zróżnicowany charakter, bo od spraw drobnych d s. daje bardzo ogólnych i niewątpliwie cały szereg tych postulatów zasługuje na to, żeby je uwzględnić w projektowanych ustawach antyizraelskie i jest narażają się do tych 2 usta w, o których teraz mówi miano absolutnie to w ogóle ustawa o Sądzie Najwyższym o krajowej radzie sądownictwa chyba nie nie nie objęłaby ich z tym tych propozycji gry Rzecznika Praw Obywatelskich, ale zdecydowanie tak chciał zabrać FOT Grażyna wrócił pan Nowak SZ, która z tych propozycji rzecznika wydają się być nie tylko rozsądny, ale też w miarę prosto do wprowadzenia może mało kontrowersyjne no to trudno powiedzieć czy one są takie całkiem proste do wprowadzenia, bo n p . zdecydowanie byłbym za wprowadzeniem specjalizacji sędziów, a szczególnie często występuje w sprawach gospodarczych i no rzeczywiście znacznie lepiej by było, gdyby orzekali sędziowie nie z kołowrotka, czyli tacy, którzy w 1 z nich ułoży kraju o tam jakiś odszkodowaniu była w drugim dniu mają rozstrzygać sprawy znacznie bardziej skomplikowany niż sądy są już podzielone na wydziały właśnie gospodarczy jest osobno rozwiąże pan, choć jeszcze ich rzecznikowi 1 2 kończąc specjalizację, a dokładnie chodzi o specjalizację w ramach wydziałów poszczególnych sędziów broni się koncentrowali na poszczególnych grupach spra w w 2 zlotym to jest trudne do wprowadzenia nowych, ponieważ w tej chwili mamy do czynienia no choćby właśnie sugestią, żeby tutaj nie było żadnego wyznaczania sędziów, a więc nie było jakiegoś kumoterstwa, jeżeli chodzi o poszczególne sprawy tylko, żeby wyznaczać przysłowiowego kołowrotka, więc wg alfabetu tak jak leci tak jak sprawy wpływają do niewątpliwie, jeżeli wprowadzimy dalsze specjalizacje no to może się okazać czy w danym danej kategorii spra w orzeka 3 sędziów czy 4 sędziów, a więc to ten być może obiektywizm jest wtedy mniejsze, chociaż nie jestem co do tego lepszy albo poczucie, że jest obiektywnie albo przynajmniej uczy panie ministrze na wpłatę reszty taki postulat, który mnie cieszą nie spodobał chcę, żeby na awizo, czyli na tych zawiadomienia o przesyłce z sądu w Ernst no właśnie pojawiła się informacja, że to jest sądu, żeby byśmy my jako odbiorcy, tym bardziej pospieszyli na pocztę i odebrali przesyłkę czy to jest kontrowersyjny trudne do wprowadzenia na z tego co wiem to chyba minister sprawiedliwości odpowiedział negatywnie rzecznikowi, jeżeli chodzi o wdrożenie tego postulatu no bo rzeczywiście tą może mieć swoje zalety i to dość zdecydowane no bo ja wiem, że to jest pismo sądu, więc się śpieszy, żeby odebrać jak najszybciej, ale może być też sytuacja dokładnie odwrotna ja wiem, że to jest pismo sądu, gdzie ktoś nie pozywa nie zależy mi na tym, żeby sprawa się szybko otoczyła, więc przez LEK-AM odbiór tego pisma do ostatniego dnia, a albo gonić odbieram, żeby jeszcze było powtórne zawiadomienie także ktoś może się uchylać od odebrania tego pisma w ale gdyby oczywiście założyć, że wszyscy obywatele są rzetelni uczciwi to na pewno by to mogą usprawnić do sądu, by nie były potrzebne są dyrektorzy 2 z głowy rośliny przebieg sporu pojawiają się też takie propozycje, które wymógł na NFZ sprawiają trudność z wielu różnych politykach państwowych nie tylko sądownictwie chodzi o to, żeby n p. zawiadamiać o posiedzeniu nie tylko właśnie pocztą, ale n p. zadzwonić i sprawdzić czy świadkowie czy strony pojawią się na posiedzeniu albo też, żeby mnie pisma procesowe można było przesyłać poprzez odpowiednio zabezpieczoną poczta czy to jest wciąż tak samo trudne jak było się n p . za pana w kadencji czy na pewno jest to łatwiejsze i myślę, że można, by to wprowadzić w sytuacji, w której strona godzi się ma ten typ komunikacji sądem, bo to znów jak w każde rozwiązanie ma swoje zalety, ale ma też swoje wady, bo jeżeli przyjmiemy, a przecież to nie jest takie rzadkie, że ktoś dostaje kilkadziesiąt maili dziennie jest nie wiem w podróży w rozjazdach na urlopie i t d. no to taki mail zawiadamiający o posiedzeniu rozprawie czy posiedzeniu w sądzie może mu umknąć tak samo jak przesyłka sądu, bo nie przesyłka sądu to już nie, dlatego że przesyłka sądu musi odebrać musi obfitować osobiście, nawet jeżeli chodzi o sprawy sądowe jest tak, że nie może teraz odebrać dorosły domownik no bo choćby w sprawach karnych później jasny poszczególne osoby się zasłaniały tym, że domów nikt nie przekazał informację o rozpylanie zgodzi się pan, że to mogłoby być równolegle albo tak chyba też sobie rzecznik, żeby to się działo kosztownego dla ulepszenia przekazanie po to, żeby zamienić jedno na drugie zdecydowanie tak absolutnie z tym się godzę zresztą muszę powiedzieć, że sądy, które rzeczywiście są takie sądy bardzo sprawne, które dobrze działają n p . jako adwokat spotykam się z tym, że z sądu mam telefon to też teoretycznie jest tutaj ryzyko, że ktoś dzwoni nie są tu mój przeciwnik procesowy, który chce, żebym nie przyjechał na rozprawę informujemy o tym, że rozprawy z odwołanym, ale to zawsze można sprawdzić sądy informują o tym, żeby nie jechać na darmo ma drugi kraniec Polski, bo n p. rozprawę z przełożoną odwołana proponują 2 czasami terminy w tym czy w tym czy pan będzie mógł być także Lalek zwróć uwagę na to, że to propozycja rzecznika opierają się na zbiorze setek tysięcy skarg, które do rzecznika trafiają, więc wyraźnie widać, że są i Ghana takie sądy i sądy, których ta praca nie pre nie jest tak sprawnie przeprowadzona i znają się czy postulaty te kilka proceduralnych takich administracyjnych, które wymieniliśmy to jest coś co jest możliwe dopiero w 20 1 8 się z dziewiętnastym roku czy też n p. było możliwe od lat z jakiegoś powodu się nie nie było w stanie zniszczyć no różnie, bo jeżeli chodzi o komputery to jest to kwestia czasu no nie wszyscy nie zawsze jej i dysponowali dostępem do komputerów do poczty elektronicznej społeczeństwo też musi w jaki sposób do tego dojrzeć, żeby pocztą elektroniczną się posługiwać, ale dodaje rzecznik badano też odpowiedź pisze o tym, że, owszem to niech na początku z, że będzie to obowiązek dla pełnomocników i oczyszcza dla samych sądów przedsiębiorców ewentualnie niekoniecznie dla pojedynczych obywateli, bo no tutaj można uznać, że im wyobrażam sobie, że sądy ich adwokaci czy raczej inni prawnicy i właśnie w przedsiębiorcy od lat korzystają z komputera nie wyobrażam sobie, żeby ktoś państwo pracę wykonywał analogowo długopisem, a z tym się godzą oczywiście najbardziej i nie mam nic przeciwko temu zresztą tych postulatów dobrych postulatów jest więcej, bo n p. rzecznik sugeruje, żeby nie dopuścić zeznania świadków w sprawach cywilnych na piśmie lub przed urzędnikiem not dzisiaj takie możliwości istnieją w postępowaniu arbitrażowym tam można przedłożyć zeznania świadka, który on przygotował na piśmie ewentualnie, jeżeli zachodzi potrzeba do słuchania go na jakąś okoliczność no to wtedy go można tak wezwania, ale pani, że skoro pan się podoba ten pogląd pomysł, dlaczego w kat pan ZAZ ZAZ swojej kadencji tego nie wprowadził jedno ja byłem stosunkowo krótko, bo jak Muchy blisko 14 miesięcy szereg rzeczy wtedy już się nam udało wprowadzić choćby e-sądy elektroniczne, które przecież przyśpieszyły przebieg postępowań czy zreformować byśmy go postury kodeks postępowania karnego, choć nie tak jak później jeszcze komisja prof. Zolla, która wprowadziła, gdy postępowanie kontradyktoryjne, które bardzo przyśpiesza mało czy proces karny Rosji zdejmował sądu obowiązek zastępowania prokuratora, a Prokuratorii obrońca był zobowiązany do bardziej intensywnej pracy no ale po 8 miesiącach te przepisy zostały uchylone no tak, ale ja uwielbiam ten argument prowadź wrażliwości, że mieliście 8 lat pan mówi sam sprawowałem urząd krócej ale gdy mnie to zastanawia się już może nie będę pana rozliczać, ale bardziej mi chodzi o te w te sugestie, na które teraz, który zabrał rzecznik to z całym szacunkiem dla Adama Bodnara nie są jakieś zupełnie odkrywcze o nich pisano często na tych żółtych najmniej interesujących stron Rzeczpospolitej od lat jest zeznanie i w jak byś zdefiniował problem znaczy, dlaczego to się MKS tak trudno wprowadzić te drobne zmiany, które by tak tak zasadniczy sposób pomogły Lisa i sądom sędziom i obywatelom to przede wszystkim musi być jakaś koncepcja pracy nadanym stanowisku, czyli także ministra sprawiedliwości ja przypomnę, że w okresie rządów PO-PSL było w ciągu 8 lat 6 ministrów sprawiedliwości w związku z tym no trudno mówić o jakiś ciągłości pracy może koncepcja była taka, żeby nie było też czułość no tak, bo tego nie wiem, bo n p. Zygmunt słynna ustawa o prokuraturze Naja róż dzieliłem prokuraturę, jeżeli chodzi o stanowisko ministra z możliwości prokuratora generalnego, ale za tym miały pójść dalsze zmiany dotyczące samej ustawy o prokuraturze no to się nie udało brakło czasu ja uważam, że tego typu zmiany można oczywiście przeprowadzać mając jakąś czasową perspektywę Momot Małgosię mówi, że to powinny być 4 lata żaden minister sprawiedliwości od osiemdziesiątego dziewiątego roku nie był ministrem przez pełne 4 lata to po pierwsze, a po drugie to musi być coś takiego jak Wola polityczna to proszę zwrócić uwagę, że większość w tej chwili tych zmian, które są wprowadzane przez Ministerstwo Sprawiedliwości no znaczna część to zmiany polityczne Cho politycznym znaczeniu są przeprowadzanego projekty poselskie niejako projekty rządowe, które w maju przed sobą bardzo długą drogę uzgodnienia i analiz analizy Agata Kowalska przy mikrofonie i druga część rozmowy z prof. Zbigniewem Ćwiąkalskim byłym ministrem sprawiedliwości rozmawiano o propozycjach, które przedstawił wołem takimi zwięzłym dokumencie Rzecznik Praw Obywatelskich propozycje dotyczą szeregu zmian psy w wymiarze sprawiedliwości w sądach zmian procesowych administracyjnych finansowych, które mają sprawić, że największa bolączka polskiego sądownictwa też przewlekłość postępowań mogłaby być jakimś przynajmniej stopniu ograniczona w dyskutujemy nad tym na ile są to postulaty sensowne wygląda na to, że wiele z nich jest, a przynajmniej dobrze jest o nich porozmawiać, ale też o tym, że dno z różnych powodów do wcześniej nie udało się wdrożyć mówił pan zerem panie ministrze, że potrzebny do tego czasu AM ministrów sprawiedliwości w rym jak mruczków było w czasie rządów koalicji PO-PSL jest w ogóle od osiemdziesiątego dziewiątego roku 2 9 no właśnie teraz być może przed nim Zbigniewem Ziobrą świetlana przyszłość i kilka dobrych lat, więc można liczyć, że przy może on się przyjrzeć bliżej propozycja rzecznika i chciałbym zapytać jak pan myśli, jakie może być stosunek środowiska sędziowskiego czy w ogóle szerzej środowisko takiego jak pana, czyli adwokatów prawników do tego typu sugestie są sytuacje takie, gdzie oczywiście postulaty Rzecznika Praw Obywatelskich lub mogą być akceptowane przez powiedział, że obie strony, czyli i sędziów i strony występujące w procesie no bo kwestie dotyczące n p. decyzji o kosztach, żeby to w tym się zajmowali referendarze sądowi czy kwestie dotyczące czynności biurowych właśnie referendarzom jak najbardziej czy przekazanie syndykom większości czynności w upadłości konsumenckiej komornikom prawa do polubownego dochodzenia należności myślę, że tutaj żadnego oporu w tym zakresie, by nie było sędziowie na pewno wsparli, by postulat zwiększenia liczby asystentów sędziów co do tego jest pełna zgoda ministra finansów wypełniam tylko protestowała, ale właśnie dzioby zakończone, ale właśnie dokładnie pamiętam z mojego życia okresu też postulaty, które zgłaszałem, ale które nie uzyskały aprobaty czy ministra finansów czy ministra pracy i polityki socjalnej także w Tuzli jest to różnie to w praktyce wygląda, jeżeli chodzi o przyśpieszenie spraw no to po pierwsze, tak mi się znajdujemy akurat mniej więcej w połowie krajów unijnych, jeżeli chodzi o sprawność postępowań, ale sędziowie powiedzą no dobrze nie mamy takiej możliwości, żeby przyśpieszyć skoro my prowadzimy tyle i tyle spraw nie mamy możliwości częstszego wyznaczania tych spraw akurat strony zazwyczaj powiedzą bardzo chętnie oczywiście rozprawy nie muszą się odbywać co 2 miesiące niż odbywają co tydzień czy co 1 0 dni także te interesy nie zawsze i niekoniecznie muszą być wspólne toalety w nią właściciel co musiałoby się stać, żeby te sprawy w dół szły szybciej ostatnio z takim innym takim portalu nowa Konfederacja ukazał się artykuł, w którym 1 z prawników bardzo wyraźnie wskazywał że, gdyby dana sprawa była rozpatrywana na posiedzeniach w szybko i na wpływy w posiedzeniach, które krwi i w ogóle w szybkim sposób rozstrzygnięta to właściwie wszyscy by na tym zyskali łącznie z sędzią, który w, który miałby mniej, gdy naraz spra w na wokandzie, więc znam się czy też jeszcze tak źle jest też sprzeczna no tak, ale rzecznik n p. podnosi sprawę biegłych i uważam, że w sprawach gospodarczych biegli to jest niesłychanie słaby punkt tych postępowań mają coś mówią o wszystkich biegłych i też na to wskazywali autorzy licznych komentarzy i tu jest problem, a problem polega na tym przede wszystkim, że prokuratury czy sądy mają stosunkowo mało pieniędzy na biegłych i zbioru tych, którzy liczą znacznie mniej za sporządzenie opinii często są to osoby emerytowane, które kiedyś tam występowały jako n p. z niewielu główni księgowi w przedsiębiorstwach państwowych i niekoniecznie muszą się znać na obecnych procesach ekonomicznych w opinii piszą chętnie natomiast zazwyczaj nie powołują biegłych wysokiej klasy, dlatego że ci niewątpliwie liczyliby sobie znacznie więcej za sporządzenie opinii i no i kto jest 1 z problemów, że biegłem można stać się dzisiaj bardzo łatwo, bo wystarczy się zgłosić do prezesa Sądu Okręgowego i przedstawić nasz dyplom ukończenia studiów czy ich kursów i określić w jaki dyscyplinie chce się być biegłym nikt tego nie weryfikuje, ale akurat te pieniądze pytamy kompletny laik te pieniądze n p. na biegłych to nie są tzw. koszty sądowe, które później ponosi strona, która przegrała, ale najpier w musi wyłożyć prokuratura albo sąd, a proces się skończy za 2 lub 3 lata i nie wiadomo czy się uzyskać te pieniądze od strony alei dorośli często taki jest nie my, którzy profesjonalnie nazywa taki zadatek wpłacają chyba Ano to wyda tam akta, a galę zazwyczaj w stosunkowo niewielkiej wysokości, bo jeżeli przyjmiemy, że skomplikowana opinia kosztowałaby kilkadziesiąt tysięcy no no to nie wymaga się od strony, żeby wpłaciła 2 3 30  00 0 znajdujemy to jest czysto finansowe rozwiązania to znaczy propozycja rzecznika rozbija się wyłącznie o pieniądze tak jedno i o wydolność tych najlepszych biegłych dot była propozycja także za mnie, żeby powołać Instytut ekspertyz gospodarczych na wzór Instytutu ekspertyz sądowych moim zdaniem to była dobra propozycja nie jest ta propozycja powracała jeszcze ostatnio nawet gdzieś przemknęła swoją drogą byłbym za tym, żeby utworzyć taki profesjonalny Instytut ekspertyz gospodarczych, gdy to jest prosty Koszarek jest ich sugestie rzecznika, który przywołaliśmy ich jest więcej znaczy, ale jest jakaś choroba się z nim w znaczący sposób nie zgadza uważa, że ładnie rzecznik zaś rozpoznał no właśnie trzecia grupa osób skargi, których autorzy wyrażają niezadowolenie z wyroku, gdyż twierdzą, że on jest niesprawiedliwy, bo to naprawdę tutaj nie widzę takiej możliwości, żeby zapewnić wszystkim komfort psychiczny nie dać wiary choćby to ciebie jeśli byliby rzetelni sąd, by się posługiwał faktami ani przypuszczeniami jakiś niekompetentnych osób to szansa na to, że będziemy rozumieli wyroki będziemy bardziej może przychylnie sądowi jest większa no tak, ale n p . w sprawach karnych to 90 % osób jest niezadowolonych z wyroku no bo uważają, że zostali skazani zazwyczaj niesłusznie często też pokrzywdzeni uważają z kolei, że kara jest zbyt łagodna no różnie to wygląda w praktyce moim zdaniem na pewno najważniejszy jest przyśpieszenie postępowania, ale w ciągu ostatnich 2 lat nie przypominam z tej propozycji, a tych ustaw była już cała masa dotyczących sądownictwa, żeby gdzieś podjęto próbę przyśpieszenia postępowań, ale teraz minister Ziobro bez przerwy o tym, mówi, ale na razie nie widzę tego typu projektów, które by wprowadzały zmiany w KPC w kodeksie postępowania administracyjnego czy postępowania karnego, który by rzeczywiście przyspieszały postępowanie no na pewno jest już dzisiaj też cały szereg takich możliwości, bo kwestia posiedzenia organizacyjnego, bo rzadko się zdarza bardzo często występuje w sądach, żeby przed rozpoczęciem sprawy szczególnie tych dużych spra w sąd organ Iza ową posiedzenie przygotowawcze marzyli, żeby ustalić, kiedy jakich świadków się wzywała, kiedy będą terminy wyznaczyć minie termin na 1, a potem dopiero na konkretnej rozprawie następny tylko od razu 5 a dlaczego tak się dzieje tak się nie dzieje właściwie no tak się nie dzieje zależy już od konkretnych sędziów od konkretnych przewodniczących wydziałów już trzeba takie postępowanie przeprowadzili zazwyczaj dobrze, że tego nie sugeruję, ale wygląda na to, że jednak ten czynnik ludzki ktoś ma znaczenie nosa zwyczaj i mi za synonim zasłaniają się sędziowie tym, że brak sal sądowych brak jej protokolant tułów trudności ich przewidzenia ją jak się będą kształtować inne sprawy, którą oni prowadzą prowadzą często tych spraw kilka znaleziono zdania są wymówki czy rzeczywiście są z tym problemy myślę, że po części da się to przezwyciężyć po części nie twierdzę, że zawsze jej we wszystkich przypadkach, ale można być tutaj mimo wszystko sprawniejszym chciałam zapytać na koniec sprawy zupełnie niezwiązaną z propozycjami Rzecznika Praw Obywatelskich znajduje zresztą państwo przez sąd wszystkie na stronie rzecznika, ale całą sprawę bardziej polityczną, a może nawet związaną z savoir-vivre nie wiem to już pana ocenie pozostawia chodzi mi o 2 postawy 2 różnych osób 2 bardzo ważnych osób pierwsza z nich to nowa prezes Sądu Okręgowego w Warszawie sędzia Joanna Bitner, która zachowała się zaskakująco i wniosłaby jutrzejsze zgromadzenie ogólne sędziów okręgu Warszawskiego rozpatrzyło prawidłowość jej nominacji została mianowana przez ministra sprawiedliwości prokuratora generalnego i uznała, że zależnie od wyniku prac zgromadzenia ogólnego ono zostanie przy tej funkcji albo zrezygnuje z drugą osobą inną postawę zaprezentowała pierwsza prezes Sądu Najwyższego może go, że tak bardzo w -li Derka takiego oporu wobec zmian elementów przekazanych przez Zbigniewa Ziobry, która wczoraj wzięła udział w uroczystości zaprzysiężenia Justyna Piskorskiego na sędziego dublera w Trybunale Konstytucyjnym oczywiście znam się jak pan rozumie że, gdy sędzia mianowana przez Zbigniewa Ziobrę zerem, a właściwie podważa, ale jego polityka i ustawę, którą przyjął z Wlk, oddając się w oceny kolegom z sędziami koleżanką, a z kolei pani UAM prof. Gersdorf bierze udział w zaprzysiężeniu sędziego dublera w pierwszym wypadku wydaje mi się, że chodziło o stanowisko wakujące, czyli to było rzeczywiście powołanie przez ministra, ale na wakujące stanowisko, czyli jedno rzeczywiście uważam, że to jest bardzo dobry pomysł, dlatego że przecież ma kierować zespołem także sędziów od strony organizacyjnej w związku z tym poddanie się takiej takiemu wotum zaufania jest bardzo dobre rozwiązanie miał też chciałbym pracować z ludźmi, którzy nie akceptują, ale też poza protokołem wszyscy mąż jest 1 z nich znalazło nową formułę pani z marcowych bardzo dobrą bardzo dobrą bardzo to pochwalam i bardzo mi się podoba ona sama rzeczywiście została nominowana w z wyników wakatu natomiast już bez konsultacji z nią jak sama zresztą potwierdziła odwołano wszystkie wiceprezes sądu i dopiero na jej wniosek powołano nowe, więc tutaj wyraźnie nie z tym jest kłopot tylko może nią samą nominację, a galę osobiście bardzo pochwalam tego typu stanowisko, że poddaje się jednocześnie ocenie moich współpracowników osób, z którymi mam pracować, w które powinny do Niemiec zaufaniem trudno mieć zaufanie do kogoś kogo się w ogóle nie akceptuje kogo środowisko nie akceptuje to właśnie forma zaufania to jak w takim razie ufać wciąż pani prof. Gersdorf, która najpierw wiosną zachęca sędziów do odwagi do tego, żeby nawet osądza -li sprawy bezpośrednio interpretując konstytucję, stosując przepis Konstytucyjny, ale teraz jesienią bierze udział w zaprzysiężeniu nielegalnie wybranego sędziego dublera no powiem tak, że nie bardzo potrafię to wytłumaczyć i sam byłem zaskoczony, ale chyba nie tylko ja, dlatego że sam rzecznik prasowy Sądu Najwyższego też wydawał się być zaskoczony jego wypowiedź była taka dość ciekawa w ich w dobrze na tym skończmy nie będziemy się znęcać ani nad rzecznikiem Sądu Najwyższego ani na pierwszą prezes państwo sami będą mogli już to ocenić ja dziękuję naszym gościem był prof. Zbigniew Ćwiąkalski były minister sprawiedliwości bardzo dziękuję za cienką Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA