REKLAMA

Jakub Gierszał aż w czterech filmach konkursu głównego Festiwalu Filmowego w Gdyni

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-09-19 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:16 min.
Udostępnij:

Jakub Gierszał opowiada o swoich rolach w czterech filach, które trafiły do konkursu głównego festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni: Pokot Agnieszki Holland, Najlepszy Łukasza Palkowskiego, Zgoda Macieja Sobieszczańskiego oraz Pomiędzy słowami Urszuli Antoniak

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat dzień dobry witam państwa bardzo gorąco to jest kultura osobista piecza kultura osobista festiwalu w Gdyni nie jesteśmy po tych pierwszych pokazach wczoraj wieczorem festiwal w Gdyni się rozpoczął pokazem Anna c z pokazem filmu twój Vincent to jest taka pełnometrażowe animacje, a o życiu Wincenta van Gogha o tym filmie bardzo dużo rozmawialiśmy we Wrocławiu na festiwalu nowe Horyzonty w tamten film miał swój pierwszy taki ten Polski pokaz, więc Rozwiń » gorąco państwa zachęcam do posłuchania też rozmowy z twórcami tego filmu, czyli z Dorotą kąpielą i siłę szamanem ta rozmowa do znalezienia w archiwum Radia TOK FM na amen z kolei relacje z festiwalu w Gdyni rozpoczynamy od Jakuba Gierszała dzień dobry dzień dobry wita Rosji też, że udało nam się spotkać też zaraz na początku tego festiwalu, bo występujesz aż 4 filmach w konkursie głównym festiwalu w Gdyni, więc bardzo zależało mi na tym, żeby złapać nawet jeszcze zanim porwą cię wszyscy inni dziennikarze, zanim po buncie Suchanina i na pewno można powiedzieć czytelne rzezie jest też bardzo ważną osobistością w państwie aktorską tutaj na tym festiwalu chociażby z uwagi właśnie na tę liczną obecność NATO to jest właśnie Pokot Agnieszki Holland, czyli firm, które już bardzo dobrze znamy i 3 filmy, które tutaj będą mieć silny swoją polską premierę tak to jest zgoda Macieja Sobieszczańskiego to jest pomiędzy słowami uli Antoniak film, który miał swoją premierę w Toronto o tym filmie też w zeszłym tygodniu o ME z Ula Antoniak w Toronto rozmawiałyśmy no i to jest film najlepszy film nowy film Łukasza Palkowskiego tematów dużo tych filmach będziemy dzisiaj rozmawiać na tekst myślę, że ten Energetyk innowacji nie tyle zeszły rok czy, więc techniki kilka lat ostatni w swoim życiu musiał być bardzo intensywny ze względu na bessę na tę na te wszystkie plany filmowe to prawda to nie nie było oczywiście także, że 1 po drugim od razu realizowałem te filmy, bo to zgody kręciliśmy jesienią 20 15 roku także to już będzie za chwilę 2 lata, bo wydaje się, że pod koniec września zaczynaliśmy zdjęcia, więc tak się zbiegło fortuny czy niefortunnie, że te, że te filmy teraz mają mają swoją premierę na raz na na festiwalu w Gdyni, ale rzeczywiście przyznaję, że ten okres powiedzmy od tego od, bo tego samego roku co chcą kręcić zgodę kręcić my też Pokot w międzyczasie jeszcze kręcimy film w Niemczech, więc od podsta w wtedy do do teraz do czerwca tego roku, kiedy skończyliśmy zdjęcia do najlepszego z Łukaszem Małkowskim był to dla mnie intensywny czas i ich teraz jestem ciekaw no i odbiorcy tych filmów jest ciekaw jestem na jakie jak widzowie zareagują na tę chwilę idziemy z tym każda z tych ról jest zupełnie inna to co jest zwykle bardzo ciekawe, że ranny w każdy ma w inny wskaźnik tym filmie widzimy zupełnie innego Jakuba Gierszała zupełnie inną postać, którą się Anny w w Czeladzi i to, iż myślimy o charakterze tej osoby o też o gatunku filmowym w ME i oczywiście bardzo jestem ciekawa jak te scenariusze z jakiego klucza w ogóle wybiera aż po z 1 strony właśnie każda rola inna to nie jest tak, że najbardziej pociągający role nie wiem pięknych chłopców złamanym sercu albo jakieś role kryminalne go każda jest inna, ale w dodatku wszystkie są świetne wszystkie znalazły w konkursie głównym w Gdyni no dziękuję bardzo za ten komplement nie nie myśleć bo, choć słowo gatunek myślę, że to jest jakiś taki klucz dla mnie wyborze tych filmów oczywiście te każdy z tych filmów ma swoją ogromną historię też dla mnie każdy inaczej każdą rolę inaczej dostałem tak powiem czy to drogą castingu jak w przypadku Łukasza Palkowskiego Agnieszki Holland czy czy właśnie zgodzi było trochę inaczej, że Maciej Sobieszczański do mnie zadzwonił zaproponował zdjęcia próbne MO Pa Ula z kolei zadzwonił do mnie w wyroku, czyli Urszula Antoniak zadzwoniła do mnie w 20 1 2 roku z tym scenariuszem miał wtedy jakoś tak się zbieraliśmy nie tylko się, ale też pieniądze dofinansowanie na to, żeby ten film miał zrealizować, więc one mają dla mnie każdy ma inną historię, ale rzeczywiście w tym w tych gatunkach coś jest, bo wychodzę założenia, że może powinienem się na tym etapie na jakim jestem skupiać na nas na to, żeby się sprawdzać w różnych gatunkach, żeby próbować różnych gatunków i żeby zobaczyć z lepszym lub gorszym efektem tak powiem czym, w czym jest mi dobrze, ale zdecydowanie wszystkiego wypróbować te tak zapamiętałem to od Janka Peszkę, który w tym szkoleniu czy ktoś umrze, a które można nazwać kogoś, kto 10 lat jest zawodzi słowo różnych rzeczy i myślę, że on to mówił o aktorach teatralnych, do których pianisty nie należy, ale w tym gatunku, który wybrałem czy w drodze, którą wybrałem kino i którym szczęśliwie jakoś tak sobie jestem tu o atuty gości próbuje żeby, żebyś jak najwięcej o zawodzie dowiedzie, że się dowiedzieć jak najwięcej w filmach o robieniu filmów o tych warsztat się aktorskimi i stąd te stąd te wybory do tego oczywiście dochodzi taki w targach rzeczy jak i jak im Agnieszki Holland, żeby pracować z kimś tak doświadczonym z kimś, kto ma po prostu ogromne ogromną wiedzę filmową ogromne wyczucie obrony jakiś taki zmysł obserwacji LM to co myślę, że dla aktorów są tylko pozytywne strony to ze sobą niesie taka praca pilotów, którym gatunku jeszcze w tym momencie najlepiej trudno mi to powiedzieć tak jednoznacznie, którym jest najlepiej natomiast rzeczywiście takie filmy nie wiem dlaczego, ale takiej firmy mniejsze typu zgoda coraz mniejsze firmy most pokoju tuczą najlepszego czy pomiędzy słowami mówi Antoniak nie powiedziałbym, że je że, jakkolwiek Wola, ale jednak to praca w takim w takiej kameralnej atmosferze mniejszej na wszystko w trochę większym skupieniu to jest coś czym się dobrze czujesz się dobrze odnajduje, a z drugiej strony zdaje sobie sprawę z tego, że to jest taki kino, które jest festiwalowym kinem głównie teraz Maciek dostał nagrodę za reżyserię w Montrealu, w czym się bardzo cieszy i myślę też zasłużenie, dlatego że wymyślił taki cały koncept prezeski na ten film jest bardzo ciekawy moim zdaniem w LM natomiast nowi nie są to firmy, które mają realnie na co biegły patrząc z taką szansę trafienia do szerszego widza tam, gdzie jest inaczej przy n p . Kaszub Polkowskim filmy najlepszym listy takie teraz przeczytałem Łukasz Maciejewski nawisów takie słowo zestyki kino środka, a który ma w sobie przekaz i który chce czegoś więcej, ale jednak kino środka i też oczywiście chce żebym, żeby budżety te filmy oglądać w OFE do szerszej publiczności, więc nie powiedziałbym co wolę powiedziałbym może na dziś, w czym się trochę lepiej czuje ale, ale chce oczywiście pracować w w szerokim dostępem spektrum, zanim dokładniej, bo wiemy o tym, firma to zrobimy po informacjach Radia TOK FM to akcent na koniec jeszcze tej części naszej rozmowy chciałem zapytać czy jak czujesz się na początku tego festiwalu filmowego, na którym odbywać się codziennie masz konferencję prasową codziennie masz wywiady codziennie w zasadzie jesteśmy jej gwiazdą na nas na tym festiwalu przewrócił się oczami teraz masowo gwiazd bez specjalnego używano 2 synów widzisz pomny z tym, że przyjechałem już ledwo żyje megaherców przyjechałem przed wielką rzeczywiście tak się szczęśliwie ułożyło, że jutro jest synem dzień zgody interes premiera zgody i konferencja prasowa pojutrze jestem sam pokaz najnowszego pierwszy, a w piątek są pokazy po kontuzji i pomiędzy słowami uli Antoniak, więc pomiędzy dzień po dniu EMA, że tak powiem swoją w tym roku intensywną Wilno jestem ciekawy, kto będzie w wierze, a propos z eksploatacji takiej medialnej z 9 to zawsze jest pewnego rodzaju dla mnie wysiłek w myśl dla każdego, ale w LM, ale jestem z drugiej strony bardzo ciekawy bo, bo wiesz mam także, że żadna jestem z nich wystaje za każdym z tych filmów i jestem uważam, że każdy z tych filmów jest jakimś aspekcie bardzo ciekawy i bardzo jakiś proponuje coś oryginalnego, czyli dokłada się do do tego medium o kino, o których tutaj chodzi też na tym festiwalu i AM dlatego są najbardziej tego ciekawego u nas zostaną odebrane jestem naprawdę im trochę się tego akurat nie mogę doczekać po pozytywnym tego słowa znaczeniu, że już ten film już nie z prywatną sprawą tylko wychodzi do widza i skonfrontowane z publicznością zobaczymy jak ona będzie reagować, bo jak żyć mówią w każdej z innym opowiada o czymś zupełnie innymi wzbudza moim zdaniem też MO rem na inne zupełnie emocje ale aby wzbudzać coś z tym duży jest dobrze Jakub Gierszał jest moim gościem rozmawiamy na festiwalu filmowym w Gdyni za chwilę do tej rozmowy wrócimy kultura osobista Patrycja Wanat dzień dobry test wciąż kultura osobista prosto z Gdyni festiwalu polskich filmów fabularnych w Gdyni, który pozwoli nam się tutaj rozpoczyna Jakub Gierszał jest moim pierwszym gościem jeszcze raz dzień dobry weekend gorąco witam jeszcze raz treść 1 teraz porozmawiamy dokładnie tych 4 tytułach prawdę mówiąc w 3 tytułach, w których tutaj dzieje oglądamy w konkursie głównym na festiwalu, bo po korcie już w studiu Radia TOK FM mieliśmy okazję porozmawiać no oczywiście bardzo jestem ciekawa twój wyrażeń dotyczących tych 3 pozostałych filmów, które tutaj mają swoją premierę w końcu zacznie ono pomiędzy słowami Urszuli Antoniak, dlatego że z tym filmem z ja jestem świeżo po festiwalu w Toronto słuchacze też są na świeżo po wywiadzie z Urszulą Antoniak rent i Urszula Antoniak właśnie zdradziła mi się tym bardzo były włączone nawet w w ten film na nawet na takim poziomie scenariusza wymyśliły, że 1 scenę z Andrzejem Chyrą, który gra twojego ojca na ulicy nie chcę państwu zdradzać dokładnie tej sceny ona wiąże się z pewnym dowcipem opowiadanymi właśnie przez przez ojca później przez syna w tym filmie no, a z drugiej strony dodaje wchodzi też kwestia tematu emigracji Urszula Antoniak żyje na emigracji od 17 lat, gdy miał taki epizod w swoim życiu znaczek PiS dość ważny moment w swoim dzieciństwie mieszkał w Niemczech stąd twoje biegła znajomość języka niemieckiego no właśnie, więc nam zdradziła, że ten film był dla ciebie ważne również inne już od początku samego pomysłu czy tak było takie najbardziej tak było i myślę, że tutaj znaleźliśmy służą jakiś wspólny mam pole do do dyskusji na temat tego stanu scenariusza też wspólne był wspólną trampoliny styliści wybiliśmy, bo znam to sposób jest trochę innej perspektywy no bo byłem dzieckiem i dla mnie migracja jest jakby bardzo mnie ukształtowała w moim życiu natomiast inaczej postrzegamy ktoś, kto wyjeżdża w dorosłym życiu decyduje się na to, żeby poniekąd stworzyć nową tożsamość nową osobowość, bo o tym opowiada film natomiast znam takie przypadki z ME może nie znam takie przypadki, ale znam zresztą perspektywy znaczka w mojej rodziny z MON kilku członków mojej rodzinie, którzy tak tak się życie potoczyło jak i zakuli, że wyjechali musieli budować wszystko od początku łącznie z nauką języka i Poznaniem kultury i odnalezienia się w społeczeństwie i swojego zbudowanie nowego życia i ich tutaj to bardzo dobrze rozumiałem co ona ma namyśli i bardzo mnie zainteresowało zaintrygowało ten zaatakowanie, że tak pojętego tematu właśnie, bo to bardzo ciekawy jest temat moim zdaniem i on być może może się odnieść w jakimś szerszym kontekście nie tylko do do emigracji tylko do jedynki gość z pytania o tożsamości o osobowości owo oto jak się budujemy jak się prezentujemy jak jak wielkie maski jest sobie tworzymy zakładamy i Fonu film jest także, że gram bohatera, który właśnie taki taką tożsamość sobie zbudował bardzo bym taką bardzo powiedzmy w Sussex SW, czyli taką bardzo wiele osób chce po pełną pełną sukcesów na nas na wszelkich polach jak by się mogło wydawać z zewnątrz i nagle przyjeżdża ojciec pewnego pewnego weekendu jego, który się okazuje, że jest Polakiem w zrozumieniu, że nasz bohater też jest tak naprawdę z pochodzenia Polakiem i i stawia też te jego życie swojego syna ojciec jest poniekąd na głowie albo powoduje, że wierzy, że sens zaczyna, że to połączenie, bo był stworzony idealny świat zaczyna się jeszcze jakoś tam sypać zaczyna grać na zjeździe zadawać pytania w ogóle prawda wiekowe cały zalany cały ten film jest takim wielkim pytaniem o tożsamość i z 1 strony taką tożsamość narodową, ale z drugiej strony też taką tożsamość tak jak ty tak bardzo osobiste pytania, skąd jestem prawda w kinie to prawda i to mnie też bardzo interesuje w w pracy z pulą może to nie będzie nasza jedyna praca, kto wie zobaczymy jak się jest w sprawy ułożą ale, ale to właśnie co powiedział, że test taki bardzo osobiste uważam, że jest bardzo osobiste podejście do kina do pisania scenariuszy bardzo ciekawe zatem i inni się cieszy, że mógł wziąć w tym udział ten scenariusz oryginalnie napisała na na Holandię i na kraj, który zna, w którym do, którego się przeprowadziła w ale czy wiedziała o moim istnieniu o tym, że ja mam taką daniną historię nocnego przy pasowała do mnie ten scenariusz co w ogóle jest sprawą dla mnie fantastyczną no bo roboty też tak nieczęsto się zdarza że, że firma taką dostaje taką szansę dostaje taki prezent, więc tych co to wszystko się na to złożyło, że się chciałem bardzo zaangażować w ten projekt czynna chciałem po prostu się zaangażowania w ten projekt, a scena, o których mówisz no i nie będziemy zdradzać ona koniec końców w filmie zmontowanym mama trochę inny wydźwięk niż zakładaliśmy z pulą na początku, ale on, ale w nie ukrywał życie się może mam jakiś taki wkład poza tylko tych konfliktach poza pokazaniem się w filmie prawda, że mamy styki wkład w jego i jego zawartości, lecz pokazuje, jaką jest otwartą osobą twórczo i jak się nie zamyka na nas na propozycje na różnego rodzaju rozwiązania, więc tutaj mówiłem wcześniej teraz jestem cieka w jak im zostanie odebrany przez widzów i to kto będzie sobie tak takie pytanie zadawał postaramy się, o którym mówiła czyli, czyli skąd, skąd jestem kim jestem jakby z, czego jestem zrobiony tak sobie w tym momencie uświadomiłam, że w sumie zgoda, czyli film Macieja Sobieszczańskiego, gdzie stan też dotyka tych pytanie tylko mecz z tożsamością owych, ale też związanych z tą historią naszą zagmatwana polsko niemiecką tylko cofamy się o jeszcze kilkadziesiąt lat w LM i tutaj mamy do czynienia ze z filmem historycznym obręcz rzekomą anegdoty świetne filmy oglądam w Montrealu właśnie na festiwalu filmowym tam, gdzie Maciej Sobieszczański dostał nagrodę za reżyserię i je obok mnie z liceum pan, który w 60 trzecim roku z Polski uciekł wyjechał mieszka w Kanadzie bardzo się oburzył, że oburzony Skinner powiedział to jest film głęboko antypolski Polonia mocno Polonia, która swego czasu wyemigrowała teraz jest mocno prawicowa mocno konserwatywna i powiedział to jest film antypolski zrobiony po to, za niemieckie pieniądze, żeby niszczyć wizerunek Polski za granicą mówić co no nie wiem z tego co wiem to Polski Instytut sztuki filmowej da da pieniądze na ten film ani niemiecki, więc po to, są te zrobione za Zapolskiej pieniądze RM doczekały, bo czytałem takie na temat zgody na trudny temat obozów w Świętochłowicach Macrona, który nie miałem kompletnie żadnego żadnych informacji przed przed filmem przed przeczytaniem scenariusza nie pamiętałem ze szkoły im się uczył o tym, wydają się, że nie muszę wierzyć to jest on to był obóz dla jeńców niemieckich m. in . tak, ale dla mieszkańców Śląska dla Polaków Lidla i dla Niemców pensum tam siedziały siedzieli różni ludzie o różnych narodowości często wydaje mi się, że to koniec końców o tym o tym opowiada ten film, że może w zło, które winno, które po prostu w przypadku wojny jest taki uzewnętrzniony, że zło rodzi zło może tak bardzo krótko rzecz biorąc wydaje się, że nowy styl i nie ma narodowości nie ma osobowości tylko, jeżeli ma odpowiedni grunt w człowieku każdy człowiek ten grunt w sobie nosi to jest stanie się tam zadomowić i TP wykluwać i wydaje mi się albo stanowić o tym, przekonany, że to jest najważniejszy aspekt aspekt tego filmu, a wracając do tego co czytałem gdzieś powiedziałem i filmy dokumentalne i trochę dokumentów, których dziennie dlatego dużo to socjologowie niemieccy wypowiadać na ten temat, że właśnie wieś rozmawianie o tych sprawach, które rzeczywiście przecież miały miejsce nie jest to fikcja literacka jest do tego potrzebne, żeby budować relacje między państwowe jest do tego potrzebne, żeby oczyszczać pewne rzeczy i wypracować wreszcie, bo my w zasadzie nie zrobiliśmy po wojnie przed przepracować jeszcze nawet w tym sensie, żeby poznawać naszą naszą naszą historię wydają się, że bez tego nie jest nie jesteśmy w stanie może za bardzo przykładam na osobowość ale bo wiadomo, że naród jest czymś innym, ale wydaje mi się, że społeczeństwo inaczej jest jest trudno ustalić własną tożsamość, a propos nieznający dokładnie w swojej historii inni inni patrząc z topowym w lustro widząc, widząc rzeczywiście się obraz siebie to nic nie może powiedzieć kim kim jest i myślę, że to, że to dobrze z 1 strony, że wzbudza emocje, a z drugiej strony szkoda może po prostu, że jednak nie nie ten pan nie jest nie znalazł jakiegoś takiego w sobie pola do dialogu do rozmowy, do którego wydaje mi się też ten film namawia, bo żaden sposób jak nie odbieram jako ani oskarżający analizach poszukujący rzeczywistości ani ani nic takiego, ale oczywiście każdy ma prawo do swojego swojego odbioru i instancji się też trzeba liczyć nowy system jestem pewny jest cel być samotnym ludziom życie wraz z przymrużeniem oka, bo mnie też ta opinia zaskoczyła, ale na ciekawe jest tym bardziej więc ciekawa tej dyskusji właśnie, która mam nadzieję, że rozpocznę, tym bardziej że już mówić takim kliszami powiedz grup grubo jechać do domu no to wieś na czele obozu stał też jest fakt Salomon Morel który, który był Żydem, który stracił rodzinę w Auschwitz, a w obozie w Świętochłowicach się znęcał nad Narwią ziemi i z półki na śmierć i tym interes prawny i wiesz, że mamy takimi kliszami jechać no to się wszystko obraca w tym filmie do góry nogami myślę, że dotyczy świadomy zabieg Maćka ale, ale wiesz przestój, jaki jak ten film zrealizowany to o jak to jest powiedziane to w pełni posądzono go tutaj żaden sposób o celowe to wymieszanie tylko tylko raczej o opowiedzenie ciekawej historii naszego kraju z innej perspektywy w tej ostatniej firmy, którym chciałam zapytać co jest oczywiście film najlepszy Łukasza Palkowskiego Łukasz Palkowski był mężem parę tygodni temu naszym gościem w magazynie filmowym do zobaczenia był wtedy jeszcze szalet pod produkcję postprodukcję upoważnionym o tym, jaki jest, jaki kształt ten filmy przybiera inne Jerzy Górski czysta postać, którą Rosja wciela się postać żyjąca postać niezwykła niezwykle charyzmatyczny człowiek, który był u progu załamania i je nagle podniósł swoje życie w zasadzie ze zgliszczy i dokonał rzeczy niebywałych tym ciekawa tego spotkania właśnie twoje Gostek charyzmatyczną postacią o to czy w ogóle się poznaliście czy było ci to potrzebne przy budowaniu tej roli kawalerki spotkaliśmy się na samym początku spotykamy się do do teraz będziemy się teraz jeździć na na festiwalu w Gdyni Eli wiesz trudno mi tutaj jest coś dodać do tego, że ja może tu może w tym w innych wywiadach, więc może powinienem to powtórzyć, ale uważam, że to jest naprawdę wspaniały facet uważa, że to jest facet, który poprzez to co co przesiadła przeżyli dużo wytworzył w sobie jakąś taką umiejętność wieś współczucia dla drugiego człowieka, więc ona absolutnie wobec mnie ani nikogo nigdy nie widziałem, że był jak dziś już oceniający czy jakiś, wyciągając wnioski tylko od początku nie bardzo ciekawy jeszcze bardziej stresowałem się on jako NATO zareaguje, że oto ja mogę go sportretować natomiast dał mi pełną akceptację i takie pełne wsparcie i je przez to też wierzy, że miał intensywne życie bardzo to kto jest kimś, kto jak, by nie owija bawełnę inne każde spotkanie z nimi bardzo intensywne, bo mówi wprost stanowi od serca mówi, jaki jest, mówi że inaczej nie byłby sobą, gdyby tak nie robił, więc celem jest to bardzo wartościowe spotkanie, pomijając MO film na razie mówić o Jerzym jest to dla mnie bardzo wartościowy spotkani tu też taki ciekawy, że w norze bez takiego scenariusza byśmy się nie spotkali na pewno nie w takich, jednakże dość intensywny w okolicznościach no bo on rozumie, że film jest filmem ma żyć życiem ale, ale jednak na tyle go to dotykało żona na plan nie był w stanie przyjeżdżać i oglądać niektórych scen, bo są to dziś są sceny wzorowany na jego życiu niewiele to kosztowało Jakub Gierszał bardzo dziękuje i cóż widzimy się podczas kolejnych dni festiwalu filmowego w Gdyni zdecydowanie tu będę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA