REKLAMA

Czy algorytmy i aplikacje ustrzegą nas przed samobójstwem?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-09-19 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
43:08 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czy Radia TOK FM trwa Tomasz Stawiszyński przy mikrofonie ze mną w studiu dr Dariusz Maciej Myszka psychiatra warszawski Uniwersytet medyczny szpital Nowowiejski w Warszawie dobry wieczór na 5 dr Joseph Franklin z uniwersytetów Harvarda jego zespół opracowali w paście takie 2 rzeczy, o których chciałbym z tobą dziś pomówić o 1 to program sieci Neuron mowa tu jakaś taka struktura algorytmicznych, która ma analizować ludzkie zachowanie i obliczać prawdopodobieństwo Rozwiń » wystąpienia zachowań samobójczych, czyli po prostu sprawdzać czy ktoś potencjalnie zagrożony jest ryzykiem samobójstwa czynie, a druga, że 3 już funkcjonująca możliwa do ściągnięcia w za pośrednictwem programu AppStore czy iTunes n p. to aplikacja pod nazwą tak tak ta aplikacja to rodzaj takiego wirtualnego psychoterapeuty, który wychodząc od pewnych zasad terapii jak sądzę tak na moje oko poznawczo behawioralnej w domach za zadanie od 20 3 i w każdym razie rozbroić jakieś mechanizmy potencjalnie autodestrukcyjne, które mogą w twoim myśleniu doświadczeniu występować mam mieszane uczucia co w ogóle takiego pomysłu, żeby aplikacje występowały w roli terapeutów, a jakiś sieci neuronalnych programy komputerowe bezosobowe obliczał ryzyko wystąpienia jakichś zachowań u nas w ogóle na nas występowało w roli diagnostów, ale może też bierze z jakich moich przesądów humanistycznych n p. z danych między ja myślę, że to przede wszystkim RR, jeżeli ktokolwiek jest w stanie wesprzeć psychiatra w ocenie ryzyka samobójstwa czy to będzie w sieci neuronalnych program aplikacja to bardzo dobrze wynieś zdolność do przewidzenia podjęcia próby samobójcze jest bardzo niska to ten czas Franklin, komentując swoje przedsięwzięcia mówi wprost, że cena rośnie psychologia właściwie nie jest tanie czy niema narzędzi, żeby coś takiego sformułowania państwo praktyczny problem pytanie nie wiem wypuszczamy pacjenta, w której jest leczony z powodu zaostrzenia represji w oddziale chcemy go wypuścić na przepustkę jak mamy przewidzieć czy istnieje ryzyko próby samobójczej cienia jak to robicie memy istnieje kilka czynników ryzyka takich, które się ocenia czy kiczem pacjent mówi o tym czy podejmuje działania, które mogą wskazywać czy iść źle sypia natomiast zdolność, jaka była oceniana zdolność psychiatry do do oceny tego ryzyka i to jest kilka procent tylu pacjentów, bo w dacie tak tak być na tyle się to zgadza z twoim doświadczeniu i doświadczeniem ludzi, z którymi pracujesz tam znasz to jest często zaskoczenie, że i jest to zaskoczenie, że to tak dobrze wygląda tak dobrze wyglądał tak mimo wszystko było w porządku nie powinna być ryzyka, ale wyszedł ze szpitala i podjął próbę samobójczą plotka wypisanie ze szpitala w LM, więc celem i się, że jest tyle różnych czynników, które wpływają na to, że ktoś w danej chwili podejmuje próbę samobójczą, że my nie jesteśmy w stanie tego wszystkiego uwzględnić kei na intuicję, czyli nowa tak jak działają sieci neuronalnych psychiatra prawda to ta jest także w LM czasami nie wszystko mówi o tym, że tak tak pacjent jest w dobrym stanie można go wypuścić, ale mi coś nie pasuje nad mediami i tak od tak rozumiem odczucie sieci neuronalnych i w momencie, kiedy po ta skonstruowana aplikacja pozwala uwzględnić też wiele czynników i być tym, że tak tu jest takie ryzyko jest taki jest ona wysoka i od dr Franklin twierdzi, że skuteczność tych algorytmów skutera także liczba 80 proc właśnie wyzwalają dużo razy więcej niż arcydzieła, a przy nich psychiatra nie jest w stanie na razie oczywiście jeszcze tych wyników zademonstrować, bo to są bardzo wstępne prace nad nad tym programem jak rozumiem, który ma właśnie taką funkcję spełniać, ale powiedzmy o takim istotnym, bo to się jakoś odzwierciedla w tym co mówisz, ale jest jeszcze niewypowiedziane, więc to powiedzmy o pewnym podstawowym bazowym założeniu, które w psychiatrii obowiązuje to znaczy takim założeniu, że samobójstwo czy na zawsze zapobiegać tak ma to detal tego w ogóle to nie poruszaliśmy tak zapobieganie samobójstwom, dlaczego w po zakładamy, że samobójstwo jest przejawem zaburzenia itp stanu psychicznego nad tą jest to wojenne dogmaty możemy się dyskutować oczywiście miło tutaj w rozmowach nocą czy mamy prawo podjęcia sale samobójstwa czy ćwiczenie natomiast w praktyce psychiatrycznej też nigdy nie wiemy czy one, iż podjęte z przyczyn chorobowych czy to co się dzieje z daną osobą to jest depresja, a czy nie zakładamy, że zapobiegamy samą myśl leksykon psychiatrii pod redakcją Stanisława Burzyńskiego wiele miało wydanie w każdym z tych wydań jest to oczywiście hasło samobójstwo i w tym haśle jest powiedziane expressis verbis, że w ramach modelu paradygmatu psychiatrycznego właśnie samobójstwo zawija jest traktowane jako patologia albo jednostkowa albo związana z pewnym otoczenie społeczne, na które miasto zwiąże się pewne uproszczenie no bo nie wykluczamy tutaj są głównie samobójstwa populistyczna prawica, które istnieją w nie wykluczamy wolny wybór osoby, która dokonuje wyboru pomiędzy wartościami są wartości ważniejsze niż życie nas jak w dyrektywie coś takiego jeszcze nie, a nie samobójstwo komandora jacht nie tego nie mamy to wykluczamy to tutaj z naszego psy jak naszego psychiatrycznego myślenia w zmowie prawa do MTO w z tego punktu widzenia w nie wiem czynne Maksymiliana Kolbe 1 też byłby patologią zabójstwa swego rodzaju samobójstwa natomiast w nowo dyskusja o 7 i jesteśmy w stanie tego zróżnicować myślę, że więc na wszelki wypadek zakłada, że tak tak nie jest zarzut, że tak wyszło, więc nie, ucząc lat zawsze im leki, kiedy nie wiem rozmawiamy o o tym, net to zawsze podkreślam, że oka i dobrze presji możemy tak podyskutować natomiast w warunkach Izby przyjęć i lepiej jest przyjąć, że próba samobójcza jest wyrazem patologii i Mikoś takich przybywa do szpitala w kto to jest oczywiście, bo to jest strasznie trudny problem tak tak myślę no bo jest to oczywiście cała tradycja bogata tradycja filozoficzna, która zamówi miasto, chociaż jest rozważane jako pewna możliwość na równi z innymi możliwościami niekiedy zresztą wskazywana jako ta bardziej racjonalna winę za względu na różne okoliczności ma zawsze jest to kwestia wolności wyboru wartości dla medycyny wartością nadrzędną jest życie i tak być powinno pojmowany rock i powinien tak natomiast nie każdy człowiek musi tę ten system wartości przyjmować jako swój godność honor, zwłaszcza jak się przyjrzałem przyjrzymy zachodniej kulturze to w ramach tej kultury kilka takich potężnych nurtów czy instytucji samobójstwo postrzega jako zjawisko negatywne takie, którego być nie powinno myślę tutaj po medycynie oczywiście jak na pierwszej kolejności jedno Brazylia pamiętajmy, że prawo było pełno było prawie same zdobyło przez bardzo długi czas zakazane co brzmi w ogóle samo w sobie dość osobliwie, ale za próbę samobójczą można do miasta mieć nagrane zdarzało jak Bosch und uznajemy, kto jest panem życia warto będzie suweren z masztami władca 3 w niczym Bóg, jakkolwiek rozumianą właśnie kolejny taki nurt to teologia i kościół, który też z 2 i nie znaczy to z przyjęcia zwrotu, jeżeli nie my jest rzecz i biologii, że nie my jesteśmy panem naszego życia to wtedy samobójstwo jest występ co najmniej występki EMP znana medycyna, a w Desie, gdyby u uznaje innego pana życie rozumianego logicznie, więc inne proste, że stoi w jego obronie poczty jest już takiej bardzo indywidualistyczny perspektywy rzecz ujmując, a może nie tylko indywidualistyczny rodzaj takiego wywłaszczenia jednostki jest, że jego biologicznego życia to i prawa decydowania o życiu władz RM jest to problem myślę, że z sond, jeżeli w obrębie medycyny przyznaje się prawo do tegoż, żeby ktoś się pozbawił życia to by myśleć po wykluczeniu depresji to jest stała ale gdybym to, że my traktujemy każdą próbę samobójczą jako przeja w patologii to wiąże się z tym, że nie wykluczyliśmy depresji, bo jeżeli wykluczymy, że ktoś nie ma depresji podejmuje świadomie tą decyzję NATO, a wtedy nie wkraczamy do mamy dużo ale kiedy pozwalam pozwalamy na nowo cudzysłów pozwalano komuś popełnić albo jest w przypadku eutanazji na tak tylko to jest właśnie nawet wspomaganego samobójstwa oczywiście stosunek do eutanazji są różne w różnych krajach też kwestia tego na ile lekarze powinni w tym partycypować jest problematyczna z punktu widzenia samych lekarzy i z punktu widzenia też osób, tyle że istotą firmy zajmują ja teraz, gdyby nie patrzeć w jakimkolwiek systemie ta eutanazja jest dopuszczalna po wykluczeniu depresja ryzyk, czyli po pewnym działaniu lekarz, ale zastanawiam się i pytam czy jako psychiatra Otto na ile w ogóle w takim paradygmacie w w tym paradygmacie psychiatryczne medycznym, w którym samobójstwo jest jednak w leksykonie jak rozumiem zbierającym aktualną wiedzą medyczną w jakiej takiej postaci esencja naj definiowane jako wyraz patologii albo jednostkowej lub społecznej na ile w ogóle w takim systemie myślenia istnieją narzędzia do tego czy istnieje pole możliwości do tego, żeby zdiagnozować czyjąś decyzję o odebraniu sobie życie jako w pełni racjonalną i nie wypływającą z zaburzeń psychicznych my tylko poprzez wykluczania, ale jest możliwość, żeby coś takiego w ogóle zrobić dawka będzie raczej także przynajmniej jakaś znaczna część załóżmy takiego konsylium nowo wiadomo, że diagnoza psychiatryczna jest w ogóle sprawą skomplikowaną i cenzurą w istocie bardzo różnią tak, że od diagnozy jest niestety skonstruowana czy to nie będzie także znaczna część n p. takiego konsylium powie no tak to jest ktoś, kto wprawdzie twierdzi i mówi w sposób bardzo racjonalne wydaje się rząd brzmi tak bardzo tak poukładany sposób, a tys w istocie ktoś z latem tną depresją n p . z depresją bezobjawową ukrytą i że, a może tylko to tt to pragnienie samobójstwa jest przejawem tej nocy odgrywa przed nami tylko o kogoś takiego bardzo poukładanego, a jednak jego w cudzysłowie szaleństwo odbywa się właśnie tymi w pulsie w tym podążaniu w stronę śmierci przez zdrowy człowiek chce żyć psychicznie jeśli niema na wkład innych okoliczności w postaci Niewiem jak w przypadku tych rozważanych kwestii inwazyjnych jakieś niem cierpienia fizycznego niemożliwego do uśmierzania dla psychiatrii, że nie będzie to wybór pomiędzy wartościami to pragnienie śmierci będzie patologiczna war Bud to jest jakby w założeniu bo uznajemy, że o zdrowie zdrowie każdej jednostki to jest pragnienie życia no tak to jest czas, by poważne mocne założenie rzecz jasna czy wszyscy jakoś intuicyjnie myślę jesteśmy po stronie tego założenia kijami może mam wiele sympatii dla różnych koncepcji filozoficznych, które o samobójcy samobójcy zostawiają w jakiś jakimś centrum rozważań istnieje wiele ważnych problemach powiedział, że zamiast tak jest, ale nie wiem Emila ci rano znajdujemy na przerwach po to, za samobójstwa oczywiście w literaturze starożytnej nie wspominając ostoi dach tak dalej dobrze, ale on już Schopenhauera dobrze, ale to nadal się mieści wtedy tym rozróżnieniu tam jest mowa o konflikcie wartość 2 tys wybór samobójstwa i wobec wartości, ale czy to jest racjonalizacja z tej perspektywy w swojej nocie nie jest także kto by dać przykład pacjent i zacząć mówić, że postanowił się zabić dlatego, że ma konflikt wartości to ty byś go jednak nie diagnozował napatrzyłem czy niema tam depresji czy niczym jakiś innych objawów to nie byłoby także wychowywał się, że nie ma zaburzeń, które byłoby, by były takie Mono symptomatyczne, że tylko coś jednak ta jest przychodzimy tutaj taki jest taki przykład do głowy, który jako zapadł mi pamięć już lata temu się z nim zetknąłem podczas lektury gminne dzienników Sándor Márai takiego pisarza węgierskiego bardzo wybitnego, który właśnie popełnił samobójstwo w wieku lat no prawie diewięćdziesięciu 3 powyżej diewięćdziesięciu i tam była taka historia oczyszczony no był już samotny zmarł jego przybrany syn nagle w wieku lat 40 pomoc kilku lat już funkcjonował w pełnej samotności, ale Łuczakiem funkcjonującym dosyć dobrze w taki całkiem nie najgorszej formie fizycznej i od pewnego momentu to jest właśnie w tych dziennikach widoczna on postanawia na zasadzie bardzo racjonalnej swoje życie zakończyć kupuje rewolwer prawo amerykańskie na domu pozwala odbywa kurs specjalny obsługi broni, gdzie tam się uczy w jaki sposób strzelać inni i t d . i t d. ten kurs trwa przez miesiąc czy 2 miesiące jest taki jest to jest jest rozciągnięty w czasie ten cały proces decyzyjny notuje w swoim Dzienniku, że właściwie ma takie poczucie, że słowa którymi się posługiwał przez całe życie wiele z tych taki bardzo strzelisty tych ideałów kultury, które były dla niego ważne to dziś muszę, wydając całkowicie pusta i pozbawione znaczenia możliwe, że w istnieniu tkwi jakieś szaleństwo w samym istnieniu nie we mnie tylko w istnienie jako takim, po czym strzela sobie nie strzela sobie w głowę zastanawiał się cały czas nad tym, bo nie daj mi to w jakim sensie spokoju z pewnej perspektywy można pomyśleć co no tak to jest jakaś jakiś rodzaj postawy egzystencjalnej ktoś tak ocenia rzeczywistość, której my wszyscy funkcjonujemy dokonuje na zasadzie racjonalnej takiego wyboru i realizuje ten wybór z drugiej strony no nie wiem no czy tu nie ma jakichś właśnie czegoś co my konwencjonalnie nazywamy depresją wysokim stanem rozpatrzy, jakie waszym zdaniem beznadziei i trzecie pytanie na ile to taki stan beznadziei rozpaczy może być po prostu uzasadnioną odpowiedzią na nas na sytuację co przyznaję strasznie trudno jest strasznie trudne problemy nikt nie bawią się go rozwiązać bez zbadania w San Dera, bo o tajnym pewne zachowania świadczą o tym, że on nie był w depresji był aktywny podejmował działanie i t d . natomiast sam metody ćma świeżym tak natomiast nie mogę wykluczyć czegoś razem z depresją wieku podeszłego, która nie pozwala mu się cieszyć tym co mu pozostało próba i decyduje się na skończenie zwrócone w nasze pytanie o egzystencjalnych wyborów mam dość często tak, bo to jest żywota wierzył już mam dość już przeżyłem swoje już w Bośni NATO takiego znaczenia w nowo to tu dotykamy oczywiście kwestii takich znana nam na pograniczu tych kwestii nazwijmy to etyczną moralnych społecznych, o których o, których rozmawialiśmy jakiejś głębokiej metafizyki i stosunku do śmierci pnia i stosunku do dożycia ciała tego w jaki sposób życie pojmujemy kogo jako nosiciela i właściciela w cudzysłowie życia nie rozpoznajemy no bo ostatecznie z tej perspektywy nazwijmy to filozoficznej właśnie, w której nie rozpatruje się samobójstwo w kategoriach medycznych to co można powiedzieć no minowano istnieją po prostu takie sytuacje to jakby stolicy powiedzieli kiedyś to jest racjonalne wyjście z sytuacji i koniec nic o medycynie do tego pewnie tak natomiast z dostaje zawsze ten margines czy to nie jest depresja i tutaj ta taka aplikacja, bo ona tak de facto bardziej bada depresyjną wścieka i tak się nazwa ta animacja nie wyda to jest skandal, a że szkolące zapobiegająca zaraz mi mandat widać też okresie ich rozumie się aż 1 teraz Harvardu z, a na balet precyzyjność no bo tylko to może badać czy takie zachowania, które wskazywały na NATO, że rząd jest depresyjna nie bada wartości, jakie wartości ktoś wyznaje ja tutaj się odwołam do, bo oczywiście w Polskiej psychiatrii różne nurty istnieją istnieje taki nurt wyraźnie bije logistyczne klasykami czy klasykiem na pewno był Tadeusz Bilikiewicz tego biologicznego nurtów polskiej psychiatrii, ale istnieje jeszcze przynajmniej 1 postać, która reprezentowała taki nurt humanistyczne zdecydowanie postać historyczna mówiących nieżyjących już polskich psychiatra, czyli Antoni Kępiński, który w serii swoich książek o lęku melancholii schizofrenii te książki wszystkie powstały z takim 1 z rządu właściwie, kiedy Leszek 1, kiedy leżał w szpitalu w ona efekt tej książki składają zazwyczaj z 2 takich segmentów 1 to jest i one są zazwyczaj to ten drugi segment jest zazwyczaj nie autor nie nie nieaktualny, bo to jest powiedzmy, że stadion, ale też na szwank tak jest z Piaseczna perspektywa znali się reżyserią dziesiątek lat sześćdziesiątych, a pierwszy segment to jest taka utrzymana w duchu egzystencja -li styczny fenomen Geologiczny tom to od nazw 2 nurtów filozofii ważnych w tamtym okresie, czyli od egzystencjalizmu fenomenologii ważnych po dziś dzień, choć fenomenologii może bardziej niż egzystencjalizm jakoś jeszcze dziś funkcjonuje jest próbą takiej rekonstrukcji świata doświadczonego przez chorego i tamten element wartości jakoś przez Kempińskiego zawsze jest akcentowany to znaczy opowiada w tym doświadczeniu w tym światopoglądzie, który się wyłania z tych miast jest z tych chorób czystych zaburzeń bon jest jednak w tym paradygmacie medyczne mocno zanurzony w NATO właśnie się ścierają się w człowieku jakieś istotne wartości problemy dylematy się pojawiają to jest to nie jest także fakt, że to wyłączona z tej z tego obszaru aksjologii bynajmniej czasem zjeść mocnego wyląduje ani tak tylko, że w lekarz nie jest specjalistą od decydowania o wartościach nie ja mówię pacjentowi co jest wartością co jest wartością podlegającą bardziej kochani czy mniej ja wkraczam ze pewnym założeniem, że życie jest wartością jest jednak po stronie jakichś wartości, że opowiadasz itd, ale i Żelazowej woli z razowej podstawowej, ale nie nie nie nie mam prawa i narzucać jako powszechnie obowiązującej w tam, gdzie pojawiam się jako osoba interweniująca no to to wtedy zajmie stanowisko tak czasami w sposób dramatyczny wbrew woli wbre w woli prawda, bo w teren, stosując przy przemoc, bo nie potrafimy rozróżnić od razu czy ten wybór danego człowieka nie jest spowodowana chorobą nie jest spowodowana chorobą i temu staramy się zawsze łączyły seks przed wszelkimi sposobami przeciwdziałać, ale czy brałeś nie podejmował wyborów motywowanych chorobą, ale macie też czegoś, w czym miałeś kiedykolwiek w życiu taki przypadek, że ktoś po prostu mówił ci, że wynika to Niewiem z jakiegoś wyboru świadomego racjonalnego IC uznała się kraj tak to jest ktoś zdrowy, kto tak wybrał, chociaż raz się to zdarzyło jak na nie, a to znaczące, że nie bywały sytuacje, w których ktoś grzecznie słuchałem takich rozważań i nie widziałem powodu do interwencji, że to jest depresja na innych zmian tyle szczęścia, że nic nie skończyło się to rzeczywiście podjęcie próby samobójczej, bo przecież, aby nie było udowodnić, że także interweniuje, bo ktoś rozważał 2, że samobójstwo na bokach wyjściem w jego sytuacji w chmurze takich sytuacjach, które były związane z swoimi pacjentami czy n p. wizja z kręgu znajomych rozmawiałem z cenami natomiast mimo tego, że czasami mnie to złości rozumiem działania służb, które podejmą mecz, kiedy ktoś mówi o planach samobójczych panel podejmują działania i osoby, która w ujawniała, że planuje jakąś próbę samobójczą odgrażała się samobójstwem przywożą jednak na badanie NKW czasem złości, bo jest to w często reakcją na odrzucone zdawkowo o stwierdzenie, że się chyba zabije w myjni uruchamia całą procedurę, która kończy się na badanie psychiatryczne czasami wręcz przez granicę, bo obok takie historie są jej się zdarzało, że ktoś nam w rozmowie z kolegą, który jest daleko w po drugiej stronie oceanu wiedział, że wieś są także szykuje się chyba zabił jej później tamtego uruchamiał służby, które w środku nocy tego człowieka, który zapomniał o tym co mówił budziły przewoziły na badanie psychiatryczne może być pomógł mu, że istnieje taka ścieżka postępowania być może nie wszyscy sobie z tego zdają sprawę, że w momencie, kiedy mamy obawy, że uzasadnioną albo nie wiem w naszym poczuciu w każdym razie uzasadnioną, że ktoś może popełnić samobójstwo albo ktoś nie wiem grozi bezpośrednia czy, mówi że że coś takiego zamierza zrobić to można powiadomić policję policja wtedy przyjeżdżaj stosuje odpowiednie działania czy tutaj może być powodem do badania psychiatrycznego, jeżeli stwierdza się, że już, że to istnieje bezpośrednie zagrożenie dla życia to jest dość trudne zawsze dawał do określenia bezpośredni bezpośredni z tego zagrożenia, które wynika z choroby psychicznej ta może skutkować wręcz przymusową hospitalizacją hospitalizację w oddziale psychiatrycznym bez wymaganej zgody pomówmy teraz trochę o tak z Antonim kępińskim mówiąc z tym fenomenem logiczne egzystencji realnym wymiarze kryzysu samobójczego może tak, by to należało ująć w kontekście psychiatrycznym właśnie zaczęliśmy od tego, że proponowana przez dr Franklina i jego zespół sieci neuronalnych program komputerowy, który analizuje rozmaite zachowania działania MEN no wszystko to co w każdym razie z zewnątrz da się da się zauważyć, że ma oceniać się podobno z wysokim prawdopodobieństwem wystąpienia takich samobójczych zachowań oczywiście ta ocena musi przebiegać nie mam tych informacji do końca nie wiem w jaki sposób, bo to na razie jest jeszcze wszystko niejawne i niejasne, ale zakładam, że zapewne skoro analizuje rozmaite zewnętrzne przejawy aktywności człowieka ten program NATO porównuje to za mąż bazą podobnie zarejestrowanych tak Nisko kwalifikowanych zachowań działań jest, więc Takam jak to w tej perspektywie behawioralnej perspektywa zewnętrzna to znaczy patrzymy na to jak się ktoś zachowuje filozof komunikuje co mówi ich rodzicom oraz realizuje tak to prawda Niko ale, ale tutaj jak jego elementów wież ani nie ma tego elementu introspekcji, który ma się, że w indywidualnej rozmowie z pacjentem, kiedy niejako odtwarzać cały ten proces wewnętrzny, który się w nim rozgrywa wymienię nie mam takiej możliwości widzenia tracony mi mówi jak mi to mówi, ale i, jakie temu towarzyszą niedzieli w głowie, że w jego głowie UE i buczenia na dobrą sprawę działa tak samo jak ta aplikacja uwzględnia sam nie wiem jego wpisy począwszy nie wiem od płci w hotelarza jest to mężczyzna w takim wieku z taką historią Anny w życiu zetknął się z tyloma samobójstwami, bo doświadczenie historii osobistej samobójstwa osób bliskich ułatwia nie ma sieci wsparcia stracił niedawno prace jest uzależnione ostatnio zachowywał się w sposób wskazujący na normy żegnanie się pozałatwiać wszystkie sprawy, których nie mógł załatwić posprzątał w swoim pokoju, którzy nigdy nie robiło barach i uwzględnia cały szereg takich czynników i mówię, że nie proszę pana nie lepiej nie wytrzymywała jeszcze z ciała, bo nie uważam, że powinna zostać przyjęte na oddział we krwi jest więcej to samo co robi ta aplikacja tylko, że ja mam swoje doświadczenie prawda jednoosobowe natomiast bowiem, że aplikacja może ani Chomicz tych danych więcej też analizować jamie zamyślił i miał namyśli to mówiąc o tej perspektywie zewnętrznej wewnętrznej, że tutaj masz nie wartościujące, która jest, która jest niewiele bardziej mu adekwatna że, że tutaj masz właśnie kogoś to niejako kogo nie jako tako obserwujesz i on jest trochę taką jednostką statystyczną to znaczy, że tam 60 % osób, które potem miały zachowania samobójcze nie wiem porządkował swój pokój no po podaje, że taki przykład z rękawa jest on n p. albo robiło tam jeszcze coś innego albo mówiło coś tam coś tam i to jest ta jednostka czy ten ktoś przestaje być już takim unikalnym życiorysem z pewną wewnętrzną dynamiką samo rozumieniem, w którym być może porządkowania pokoju ma zupełnie inny sens niż to wynika z takiej analizy zewnętrznej, a staje się właśnie kimś, kto jest taki postrzegane w tych w tych, ale to nie chce podzielić przez jakikolwiek sposób nie wiem dewaluacja c unikalność jednostki ludzkiej albo coś takiego genetycy, ale chcę pokazać te różnice, bo jednak w gabinecie PEC na takim cechom analitycznym 3 3 3 3 psychoterapeuty oczne w do nominacji 1 z obecnych około trojga wąskich no to maszty nacisk na to indywidualną opowieści indywidualną historię, której w zasadzie wszystko jest nie redukowane do prawdy statystycznej o człowieku nie, w którym to doświadczenie kryzysu samobójczego tego żyje się chce rozstać z życiem jest nie tylko moim osobistym dramatem tragedią czym się też wyraźnie redukowane do żadnych danych ogólnych to tylko, dlatego że tyle, że nie ma tych danych ogólnych, do których można to odnieść w Enigmy w nogę w, gdyby nie istniała możliwość odniesienia do danych ogólnych nie było w pełni mogłaby powstać sanatoria psychoanalityczne Ciećko dynamiczne prawda Bob jest za ścieki z racjonalizowania historia byłaby osobistej wyjątkowa i samą teorię można, by było równo wyrzucić, ale o medycynie już zupełnie nie wspomnę, bo ona operuje dopiero danymi uśredniony mi tak to tak tak to do domu byłaby to sztuka, a tylko i wyłącznie te elementy sztuki pozostają oczywiście jest coś takiego jak nie wiem intuicja dr Anny w i w zasadzie nie wiem dlaczego, ale tak postrzegam tę sytuację przy niej w takie działanie na jej jednostkowe, że w tym dla tej historii osoby dla jej narracji EMC można spróbować takiej interwencji, ale generalnie na tym się odnosimy do dat w nurt takiej statystyki jednak, że za interwencję dawała efekt w iluś tam procentach przypadków dlatego powtarzam tu się bardziej zastanawiam się nad tym na ile no bo chyba pierwszą taką obiektywną narrację o samobójstwie taką pełno pełnowartościową kompletną narracją o samobójstwie w zachodniej kulturze jest mu książka zresztą założycielska dla socjologii, czyli książka Emila Durkheima o samobójstwie, kiedy to samobójstwo, zwłaszcza po raz pierwszy potraktowane właśnie w takich statystyczny w kategoriach, kiedy oblicza się ryzyko wystąpienia z dnia pewnych prawnych zachowań w obrębie populacji na podstawie czysto zewnętrznych kryteriów jak sam nie wiem położenie geograficzne pogoda tam dane o zatrudnieniu i t d. wie jak le et Cetera natomiast z drugiej strony w takim właśnie nazwijmy to w ujęciu egzystencja -li styczny no fenomenalną logiczne mamy zawsze jakąś opowieść jednostki która, która sama siebie nie czyta przez te kategorie, dla której właściwie to doświadczenie, że ona już Niechcę żyć i decyduje się na tak skromnym Individual absolutnie na jak pogodzić winno to w żonaty tata jest podstawowa umiejętność psychiatry godzenie indywidualnego spojrzenia patrzenie na to, iż jedyną niepowtarzalną narracji, jaką przynosi mi mój pacjent, ale postrzeganie tego równocześnie jako o przeja w jakiegoś trendu na to jest także nie był tak konstelacja cech jest wyjątkowa, ale wpisuje się w pewną powtarzalność mamy wszyscy mamy 2 1 chromosomów nowych fanów na te same geny prawda tylko inaczej jest trudno to co się powtarza mózg działa na podobnej zasadzie, więc on istnieją pewne prawidłowości no nie da się tego przeskoczyć przy bogactwie treści urodzinowych pewne pewne schematy się powtarzają, ale Okraj pacjenci będą opowiadali, że są prześladowani bogom mogą być przez różne siły, ale są prześladowani, więc naprawdę nie mamy niczym mityczny będą to twoi ulubieni jak Indianie drze w czy inny akurat służba bezpieczeństwa, a Indianie to wieś tonie w ramach urojenia, a w nastroju raz naprawdę potrafią prześladowanych w ale słuchaj istnieje takie powiedzenie wśród psychiatrów, że każdy psychiatra ma swój cmentarz osobisty lekarz doktor też ma czy każdy doktor właściwie, ale u psychiatrów to zazwyczaj właśnie są szczególne cmentarze, bo tutaj są cmentarze złożone z samobójców i właśnie w jak właściwie jak właściwie ty sobie radzić z z takimi sytuacjami jak co przeżywasz i nie pamiętasz taki pierwszy swój przypadek jako mniej młody psychiatra, kiedy system zetknąłem się przepraszam może zbyt osobiste pytanie ale, ale interesuje mnie jak właściwie z kolei w ramach tej perspektywy lekarskiej, która jest w ogóle no no bardzo trudna moim zdaniem psychiatry w ogóle niezwykle specyficzna tutaj, dlatego że jest do onkologa nikt nie ma pretensji, że ktoś umiera na raka natomiast w momencie, kiedy masz pacjenta ją popełnia samobójstwo to myślę, że odruchowo myśli się o tym, że leczenie musiało jakoś niedobrze przebiegać i że się w jaki sposób odpowiedzialnością obarcza ich otoczenie i oczywiście też kogoś, kto żyw no jak to jest samobójcą, ale dziś jest jak gdyby to fakt, że zdolność do przewidywania podjęcia próby samobójcze jest bardzo niska uważam, że nie potrafimy przewidzieć no tutaj być może rzeczywiście ta aplikacja zwiększy takie możliwości w 2 nie jestem z pacjentem non-stop czasami mogą być chwilę może być impuls i Niemczech chyba jest jedynym sposobem poradzenia sobie jest przyjęcie własnego ograniczenia nianie jestem w stanie ochronić wszystkich przed samobójstwem chciałbym, żeby nie podejmowali samobój z powodów chorobowych oraz ożywieniem grudzień musieli wybierać tak tak skrajnie między wartościami, ale zrywanie dawnych koleżanek ma na to taką może trochę cynicznie odkryli, że ono Bóg tak chciał to się coś takiego odzywały jeszcze cały czas wracam do tego, o czym powiedziałem wcześniej do tego automatycznego myślenia o tym w kategoriach odpowiedzialności ne i jakiegoś takiego obciążenia moralnego, które towarzyszą myśleniu o takim rodzaju śmierci kim jest samobójstwo to po to, obciążenie moralne właśnie w tych wszystkich systemach, o których mówiliśmy było bardzo silnie obecny jeszcze do niedawna teraz jakoś też jest tylko w niej taki jawny sposób mam wrażenie, ale bierze się chyba z tego na ostateczne taką książkę skupiam amerykańskie antropolożka tani lub Ruman, z którą niedawno też rozmawiałem skądinąd o amerykańskiej psychiatrii jest to książka on, trzymając się nazywa i pokazuje pewnego rodzaju rozdarcie w o systemie, redukując amerykańskich psychiatrów mapą perspektywa schody na mityczną z 1 strony biologii styczna z drugiej Czyże się albo jest ciągle w noc cały czas podał w 2 z psychiatrii się uczą z 1 strony, że wszystko tkwi w mózgu, a z drugiej strony, że w umyśle dzieciństwie psychice i t d . bardzo prosiłem natomiast ona mówi tam zaraz na początku coś bardzo moim zdaniem takiego kluczowego i ważnego i bardzo pięknie to to co to on zdefiniowała nazwała, że cały czas myślimy w zachodniej kulturze o ciele jako o terenie pewnej bezwładności to znaczy, o czym, z czym się dzieją różne procesy, które nas w ogóle nie zależą tam są to serce bije tutaj w krew się pompuje w ogóle wskazać, iż takie kompletnie nie nasze, bo tkwimy w tym dualizmie, a o umyśle myślimy cały czas w kategoriach intencjonalne to znaczy, że wszystko co tu się dzieje to jest podlega podlega naszej kontroli czy naszą naszym intencjom, a teraz w ogóle prawa kompletnie wśród nich jednymi drugim przypadku w w i w tym sensie Than US jest obciążony moralnie to znaczy myślimy o tym w kategoriach moralnych, bo bo, jeżeli kojarzona z wyborem no to ta wynika z wyboru nadal w psychiatrii, gdyby też musisz zawsze konfrontował z tym, że pewne zachowania decyzje ludzi siedzi się poza ich wyborem stąd jest nie chociażby prawna koncepcja niepoczytalności należy, kiedy ktoś nie rozumiał znaczenia swojego czynu nie był w stanie pokierować swoim postępowaniem z powodu zaburzeń psychicznych sprawę, więc być może też na jakości jesteśmy na zdejmujemy psychiatrycznych przygotowani na to, że ARM działanie ludzi nie jest niczym nie każde działanie ludzi jest intencjonalne rząd tak chciał pewnie przejawia się to na różny sposób nie wiem personel oddziału psychiatrycznego jest uodporniony na zachowania nawet agresywne cięcie czy czy widnieją wulgarne wyzwiska od pacjentów w o tych, o których wiemy, że to on wyliczone na ryzyko tak natomiast absolutnie, kiedy rak tak zachować się ktoś, kto nie jest jednak czy jest w stanie kontrolować to natychmiast nas to boli to obraża to i t d ., więc nie wiem osoby, która o, których tak to, że zwyzywał pielęgniarka płynie z jego zaburzenie osobowości na to inni gracze spotykają się ze negatywną oceną na to, że pacjent ze schizofrenią, gdzie się o Dostatni z wyzywa no to przy łatwiej się wznosi nowy na incydent też myślę, że jeżeli pacjent popełnia próby samo poboczem popełnia samobójstwo dlatego że był tak chore to jakoś się z tym można pogodzić na tak samo jak nie wiem jak onkolog musi pogodzić z tym, że mierzenie każdego pacjenta z nowotworem uratuje zaczęliśmy od aplikacji zakończona aplikacji, bo się nasza rozmowa z dochodzenia, ale ta aplikacja, które prawo, które pełnią rolę terapeutów w tę tak, ale jeszcze jest jakaś aplikacja, na którą m. in. te pracuje z nami powiedział, zanim jeszcze na antenę weszliśmy mieliśmy o tym, parę zważono jedyny powiedzmy na dolnym, gdy zaczął się tego, że to tak trochę dziwnie, kiedy jakieś urządzenie bezosobowe ocenia niektóre urządzenia po prostu lepiej oceniają również naszą psychikę w n p. zbliżające się pogorszenie czy zmiany fazy w przebiegu zaburzenia dwubiegunowe ego i dotyczy zacznie się Mania przy zbliża się depresja, zwłaszcza tutaj chodzi o przewidzenie manii odpowiednio wcześnie i w tej chwili stał w chodzimy w okres testów aplikacji na smartphone, która w tym, która analizuje cały szereg parametrów szybkość wstrzykiwania częstość korzystania czy to ten zachód sposób mówienia o nie to co tylko Jiang mówi Wilk, z jaką szybkością wyrzuca słowa z jak się porusza ich suma takich informacji pozwala w odpowiednio wcześnie o taką mamy nadzieję, że sformułować zalecenie dla pacjenta w Myśliborzu swego lekarza, jeżeli nakład dojdzie już do pełnego rozkwitu ów w manii tak dzielny pacjent jest już absolutnie nie może być bezkrytyczne już bardzo ciężko będzie przekonać NATO, że powinien się leczyć, więc być może aplikacja pozwolą nam rozpoznawać wcześniej w zaburzeniach mniejszy niż jeszcze dojdzie do domów w rozwoju sny czy dostanę, w którym ktoś nie będzie chciał się leczyć to jak się pojawi ta aplikacja to na dwunastej porozmawiamy o niej, ale też poniżej wcześniej porozmawiamy o następstwo bardzo dziękujemy dziękujemy dr Dariusz Maciej Myszka psychiatra warszawski Uniwersytet medyczny i szpital Nowowiejski w Warszawie państwo też dziękuję kończymy wieczór Radia TOK FM Mateusz Luft ten program wydawały się na złom Tomasz Stawiszyński dobrej nocy rzeczy i do usłyszy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA