REKLAMA

O tym dlaczego warto zwracać uwagę na detale estetyczne i książce "Rzeczy, których nie wyrzuciłem"

Data emisji:
2017-09-19 21:20
Audycja:
Wieczór Radia TOK FM
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
32:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Radia TOK FM na wieczorze Radia TOK FM Tomasz Stawiszyński w studiu Marcin Wicha dobry wieczór w świeciu, a i artysta artysta grafik projektant z okładek plakatów znaków graficznych tu zalecam trochę do notki na twojej książce, ale też rysownik znakomity rysownik swoje rysunki ne w tygodniku powszechnym w powszechnym się pojawiały pojawiają można je oglądać rozdziały pojawiały teraz Ziobrę czy sam się w Gazecie po no właśnie się pojawiają na Facebooku dlatego mógł Rozwiń » się po whisky i w autor książek dla dzieci pamiętam o Klarze takie książki wpisałeś w niedawno ukazała się twoja książka jak przestałem kochać dizajn 2 lata temu się na ukazała nowe, a teraz ukazała się książka, o której porozmawiamy, czyli rzeczy, których nie wyrzuciłam to może zacznę od czegoś co właściwie jest obok istoty dwunożne istoty tej rozmowy mianowicie od tego jak właściwie ten sam swoją prozę swoje teksty kwalifikuje Bojan oczy widziałem tę książkę w kilku warszawskich księgarniach w bardzo różnych kwalifikacjach raz jako proza ta książka była prezentowana stała przegród co z napisem proza innym razem widziana Szkocją przegród architektura, a co mnie już cokolwiek zdziwiło, ale też z pod szyldem esej n p. ta książka w 1 z księgarni stała, a jak ty sam o tym, myślisz to właściwie do ciebie ważne dach typ wieczór nikt nie myślałem o tym, że uwielbia sztuczki i 3 w ich nie mam pojęcia szczerze powiedziawszy to znaczy dla mnie i to atut, bo w związku z tym co powiedziałem, że jestem już grafikami i rysownikiem i taką podstawową formą wypowiadania się z Dymek więźnia rysunków i ich związku z tym HP nie we Wsoli metod to jest taka gór do góry do granicy, bo ich możliwości jeśli chodzi, zwłaszcza dystansuje się, iż takie parę tysięcy znaków, więc gęsto książkę po prostu zbiorem bardzo krótkich tekstów ktoś o nim napisało ku dojrzałości jest ten zbiór anegdot i właściwie to do dziś pod oba te kwalifikacje to znaczy myślę to jest jakiś rodzaj zbioru anegdot wnętrze to jest jakaś taka próba czy da się czy da się opisać kogoś czy życie czy coś tam wieś za pomocą punktów które, którym można się potem się na takiej łamigłówkę połączyć liniami cierpi z tego obrazek siłą rzeczy czy też to będzie zupełnie przypadkowy jak Legia oddać krew nie powiedział, że to są od razu anegdot nie tylko powiedział, że to są właśnie obrazy nawiązujące do tej podstawowej swojej formy wypowiedzi jak sam ją nazwała aż do tej na podstawowej formy wypowiadania się za pośrednictwem rysunku obrazu właśnie, bo to są bardzo obrazowe krótkie rzeczywiście takie bardzo skondensowane kawałki też niezwykle skondensowane w sensie językowym tam nie ma zbędnych słów jak to w tym Kuno von i jak cel jak to w dymku wyższe od ich też mam coś takiego takie przekonanie, że jak zajmuje się robieniem okładki i 3 3 projektu graficznego czy rysunku to aspiruje do tego, żeby ktoś poświęcił 1 0 sekund 3 sekundy 5 sekund, żeby raczej zatrzymać na czym wzrok prawda to znaczy, że rzecz, że ta lakoniczność wynika dla mnie też trochę z tego, że w nocy ludzie będą głowę zawracał na ile można raczej trudno oczekiwać, że ktoś w dziejach wiersz jakoś specjalnie dużo czasu poświęcono na lekturę, ale też tak trochę mówię, jakbym miał w tej sprawie jakiś wybór co znaczy, bo mógł napisać wiersz epopeję albo poemat not i Real na napisem tak jak umiałem, choć to też jest trochę, gdyż taka sytuacja psa rzuconego do basenu, który próbuje dopłynąć do do do brzegu no przebić się od okładki dokładki jednak w piosence Okudżawy wiele spraw młoda k piłą epilogu i IFC org natomiast myślę, że obraz ogłosił, że można mnożyć ty jesteś taki jak w ogóle to wieś była w rezultacie, o ile pierwszą w tył dorosłą książkę napisałem o dizajnie i ona trochę chyba coś było o tym, że ono umorzone nie było tylko sobie kość, pisząc to zaczną uświadamiać, że mnóstwo takich rzeczy, które odnosimy do projektowania graficznego do typografii o prze szkód potrafi w gruncie rzeczy to się odnosić do pisania w sensie układania tekstu, że w gruncie rzeczy to co sobie jako projektanci stawiamy za zadanie, że żeber źdźbło ekonomiczna ale, żeby była pozbawiona ozdób, żeby była komunikatywna, a żeby była jakimś sensie rzetelna to znaczy, żeby nie dodawać elementów niepotrzebnych, ale też nie nie nie oszczędzać tam gdzie, gdzie jest potrzebna jeszcze trochę materiału, że wszystkie takie takie zasady takiego chyba bardziej widziałbym ortodoksyjnego dizajnu poszło nieźle się odnoszą do pisania, że rzeź rzeź można dosyć śmiało przenieść no to jest takie oczekiwania względem tekstu to jest też recepta filozofia wypowiedzi twojej mamy, bo to jest książka o swojej mamie napisana po jej śmierci to w jakim sensie kieruje nas na nogi ten podstawowy pierwszy problem czy mamy do czynienia z prozą czy z tekstem autobiograficzne n p . więc niekoniecznie prozatorski w pewnym sensie tego słowa, bo to jest rzeczywiście historia o twojej matce o tym, tylko opowiedziana w dość specyficzny sposób ale zanim powiemy o tym za pośrednictwem, czego właściwie o matce opowiadasz to chciałem do tego nawiązać co powiedziałem żona jest osobą, która ceni ekonomiczną zwięzłą precyzyjną frazę i to szyld w kilku miejscach pojawiają takie ironiczną złośliwą te uwagi pod adresem miłośników oraz nadmiernie rozbuchanych taka tą chochlą treść nów metodę Jet Air w willi to tak not te trzeba, chyba że są do siebie złośliwości pod adresem ludzi, którzy słowa Franza Kafki wieś to tylko, że to jest trochę co innego chyba jednak to znaczy nie powiedziałbym, że moja matka była z miłośniczką takiej czy innej frazy takiego innego sposobu wypowiadania w mięsie literackim Tarpno mnie się wydaje żona, gdy świadomie używała języka Ano to znaczy i jasno mówiła, czego chce i też umiała trzeciego mi brakuje i pewnie wielu z nas brakuje jej unikać różnych takich pułapek jakiś emocjonalnych szantażu w jakiś in takich pułapek, które w języku dla nas czekają prawda to znaczy, że w języku, który w naszych osobowości jak w naszej mentalności naszych emocjach ja dziś wchodzi już taki poziom to Windows nie czuje się pewnie, ale wydaje mi się, że już zgłoszenia do oddzielić to też znało rzeczy taka, którą widzisz to w Chinach i jak ten z ogrodnik i jak dziś jest takie zagadnienia którymi zawsze intrygowało przydałoby się coś napisać taki sposób napisać szczęście wydrukować tekst, w którym jest sposób zaprojektowania kartki nic by nie wnosił do treści radni nie da się prawda to znaczy zawsze jest tak, że jeżeli masz do napisania jedno zdanie nawet w sprawie pani do rzeszowskiej czegokolwiek są już w życie już w kroju pisma jak duży może też kroju pisma to mnóstwo mówisz dodatkowych rzeczy wprawdzie to niby tylko jest kwestia kształtu litery, ale ta litera w czasie, gdy zaprojektował ją ona nagle się okazuje żona mnóstwo dodatkowych informacji przenosi do niego sinice pisać w sposób zupełnie neutralnych na każdym napisano w słowie i jakiś grafik projektant zecer typograf z PIT to Śląsk, czyli z dnia kobiet nawet nie zdajemy sprawy jak i wiesz coś co chcą coś do tego dodał podejrzewam, że tak samo z naszymi emocjami zawieszone gdzieś tam się rodzą pewnie one nie nie ma Ełk kształty słów tak do nas po tym meczu urzeczony się za pomocą języka wyrażają nazwę tac socjolodzy naprzód Ewa i los jest jako socjolożka, która się zajmuje emocjami właśnie na wprost stwierdził, że emocje są kulturowe to znaczy, że my się emocji po prostu uczymy ono do nas przychodzą w jakimś sensie z zewnątrz od kultury poprzez język właśnie w Chinach, więc to, by się toby się zgodzą, a ruch to podejrzewam, żeby matka, gdyby zapytać to pewnie coś podobnego powiedziała no chyba, ale to tak przestrzelenie teoretycznie brzmi prawda na mniej się wydaje, że ono rzeczywiście go szalenie pilnowała mnie w dzieciństwie to też pilnowanie pilnowano, by przy tak jakoś byśmy funkcjonowali silną osobowością, która przynajmniej tak wynika z tej opowieści o zwolniono, ale też w takim sensie, że jeśli bardzo często zdarza się także kosztów mijamy sprawy w bawełnę, że używamy takich określeń, które niezupełnie odpadały temu co czujemy się co myślimy, ale który jakoś nam się jako pierwsza nasuwa się o wyraźnie jest jej przypadł to nie jest przypadek i że to to też taka jest historia, że ja napisałem to pierwszą książkę dorosłą o dizajnie o projektowaniu przemysłowym trochę architekturze i tam był taki wątek mianowicie to co zresztą w gruncie rzeczy chciałem napisać coś takiego, że często nam się wydaje, że projektowanie Starki Szkop rysem luksusem rodzajem dekoracji leżą no GI z w każdym razie nie muszę, że przeprojektowanie jest wieś od tego jak wyglądają krzesła domy przystanki autobusy zależą nasze życie, że to jest domena naszych praw naszej wolności naszej wygody naszego bezpieczeństwa, że możemy od projektantów wymagać nie tylko tego, żeby było ładnie cokolwiek to znaczy, ale też, żebyśmy było, żebyśmy byli wolni, żebyśmy byli również, żebyśmy byli bezpieczni wierzy to jest taka domena z życia społecznego po prostu to w gotowości nie jest jakoś szczególnie oryginalna myśl, ale kosztem klubowe miał i Joe zilustrować i też trochę trochę trochę jest skonfrontować z takim przekonaniem, że wierzy, że dziś ani to co jakiś kosztowne przedmioty sprzedawane w butikach 1, żeby zilustrować to ja temu pisał nasz dom mieszkanie, w którym się wychowywałem mieszkałem jako dziecko i mojego ojca, który miał niesłychanie taki rygorystyczny stosunek do przedmiotów i strasznie dbał o to, żeby właśnie, żeby nie wpuszczać do domu żadnej i tandety i wolał już czegoś nie było w ogóle niż miałoby to być brzydkie albo byle jakie albo nie całkiem tak jak należy to 3 różne wojny z różnymi przedmiotami czasem udane czasem niegodne jest taki typ ludzi, którzy cierpią, kiedy kolor wtyczki nie pasuje do koloru telefonu, a szlam pary z z jakąś niepotrzebną aplikacją coś w tym rodzaj, albowiem inni nie chcą jechać na wakacje nie są w stanie znieść koloru ścian w pensjonacie w coś co co jest zabawny, ale w gospodarce niedoboru, a nie wywoływało pewne pewne pewne napięcie i i kiedy i, kiedy ta książka wyszła trochę już też rozmawiali z Małgosią Szczurek z wydawnictwa Karakter na temat następnej książki pies był do uszu już tak połowa historii, a że właściwie bardzo podobne reguły dotyczące właśnie tego co co jest szukający nie określi dotyczyły też jest taka, jakiej żeśmy się posługiwali i że tak moim pierwszym odruchem było cześć jestem w stanie zrekonstruować ten język naszego domu w latach siedemdziesiątych osiemdziesiątych, niemniej nie chce się wieść takiego nudnego reżimu językowego IT zgorszenie mówi to wzięłam tylko wziąć odwrotnie tylko tylko w sensie tego, że na takie jesteśmy jako świadomymi użytkownikami przedmiotów mebli naczyń prawda tak samo tak samo to się ze słowami, a jest taki fragment z, kiedy już po śmierci matki przysyła do ciebie projekt mowy pogrzebowej mistrzyni ceremonii pogrzeb jest świecki ta mistrzyni przygotowuje przemowę, którą ma zamiar wygłosić, powołując się nam zmysłu językowo estetyczny matki, która nie lubiła takich oczywistych związków frazeologicznych wyświechtanych połączenia, których się roiło w tym fragmencie przedstawionym do konsulatu wróżka promocyjnych jest żona dobro sąsiadka odeszła dokonujesz kompletnej reorientacji tego tekstu właśnie w duchu dlatego języka, który był bliski twojej mamie zastanawiam się na ile ta opowieść, bo to jest w ogóle umowy, z której mąż powiedzieliśmy o języku odzież w języku, w których przedmiotem odgrywają niezwykle istotną rolę, że psują nie tytułowe w jakim sensie poznajemy twoją matkę ciebie to atmosfera waszego życia również za pośrednictwem przedmiotów, które są istotne książek n p. z różnych lat pochodzących z tej książki są istotnymi rekwizytami w twojej książce ale zanim jeszcze o tej metodzie opowieści poprzez przedmioty właśnie to jest taka cały czas opowieść trochę za pośredniczy ona to może się zapytam czy, że to jest proza, która jest nie wiem auto terapeutyczna to znaczy piszesz to także po to, żeby w jakim sensie sobie ze stratą dla matki poradzić jakoś się z nią pożegnać, bo Paryż w tym miesiącu skojarzyło, chociaż na zasadzie kontrastu raczej głębokiego, bo boi, bo w tej książce jest w ja przynajmniej tak to odbieram jest jakiś rodzaj pogodzenia się z przemijaniem jest jakiś rodzaj tak jak rekonstrukcji tego świata w obcowania z postacią, której fizycznie już niema za pośrednictwem języka, który cały czas w tobie jest, w którym mówisz za pośrednictwem przedmiotów, które po niej pozostają i w jakim sensie stanowią jej część czy ona w każdym razie jest twoim doświadczeniu czy odczuć jakoś cały czas poprzez te przedmioty obecna na książkę, która na zasadzie kontrastu mi się swoją książką skojarzyła jest dziennik żałobny Rolanda Barth to w, która jest z, który codziennie jest również w jakimś sensie zapisem procesu żałoby czy Niewiem dla procesu jakieś radzenia sobie ze stratą matki z tym, że u Barta jest takie zapadnięcie się w siebie tam na na kartach tej książki obecna zaś sam popełnił samobójstwo nie pod wpływem śmierci matki właśnie nie był w stanie tego doświadczenia jako zasymilować jest jakieś takie zapadnięcie się w siebie trochę taka artystyczna na perspektywach, gdzie właściwie z w symbiozie, pozostając z matką sam się jakość w otchłań zapada, kiedy jej już fizycznie obok niego nie ma natomiast u ciebie zagrać taka w jakim sensie nawet powiedziałbym autami pogodna perspektywa, jakkolwiek paradoksalnie, by to brzmiało to to jest tak źle mnie zaskoczyło to znaczy, że i ja jak, bo wynika z krytyką naszej rozmowy ja gram na cudzym boisku tu znaczyła w życiu bym nie przyszło do głowy, że mogę napisać książkę, która jest auto terapeutyczna 3, która mam nic załatwić, a Rosjanin dlatego żonę i wiersze nie są przyzwyczajeni do tego czy, dlaczego miałbym wskazać, dlaczego ktoś miałby od ja chciałem napisać drugą część książki o dizajnie, które byłoby to słowa, a tak po prostu takie założenia to znaczy wydawało mi się, że wydawało mi się kryzys dość to zresztą jest taka, że dla mnie po prostu szalenie interesuje to znaczy to już strasznie mi się, gdy ciekawą wszystkie zależności pomiędzy rzeczami słowami intymna na takim poziomie jak pisać projekty jak opisać architekturę ja jak przekonać kogoś do czegoś z jakich używać słów i w jaki sposób projekt wpływa na na NATO, jakie są pisane, jakie są pisane wpływa na sobie tę treść, która interesuje coś takiego się napisać miałem przy tym trochę takie poczucie że należy, że jestem winien ma chce żeby, żeby bony jakoś nie pojawia się w tej pierwszej książce było pisane ten dom też było pisane właśnie pod pretekstem takim, że coś w życiu innej innej rzeczy także, że część dotyczy innego tematu i to raczej były ich rodzaj przykładna żona się tam jakoś nie nie nie pojawiła zniknęła to kto wydawał się też w porządku żonę jako ta, która się tymi słowami zajmowała w taki specyficzny z osób to co powinno się tam pojawić się, że mowa w nie mnie tak, bo to po prostu chodzi o to zresztą Zbyszek Hołdys o tej mowie pogrzebowej to po prostu chodziło o to, że będę się, że każdy zasługuje na to, żeby go pożegnać z własnymi słowami nie gotowymi formuła, że to nie jest kwestia jakiegoś bardzo specyficznego doboru tych słów tylko, żeby to było nasze słowo i a więc taki boom i zamszu i ich i i kompletnie nie przewidziałem czegoś co właściwie jest z oczywiste co pewnie powinienem wiedzieć co pewnie jakimś innym poziomie widziałem to znaczy, że wszystkie takie etapy i emocje związane z przeżywaniem żałoby się w tej książce odbiło to znaczy, że te wszystkie emocje tam się jakoś nam na dno narysuje natomiast jest dla mnie nie chce też się wyrwał spod kontroli nie ma nic nie wyrywa spod kontroli nad resztą zawsze masz ołówek i długopis, żeby skreślić co trzeba, ale ale, ale torze to, że to się w ten sposób złożyło, że to oczywiście jest dziś na końcu jakoś to terapeutyczna jest opisem takiego doświadczenia utraty i pogodzenia 3 arkusz próbą znalezienia w tym sensu to jest rzecz, której nie nie przewidziałem ani nie planował tak to ciekawe co mówi z nie zaskakuje mnie to oczywiście no bo wiem że ironia dystans pewien, że kontrola nad z językiem nad tym co opisane to są trochę twoje firmowe znaki natomiast myślę, że w tej książce jest bardzo dużo emocji te ta część, której opowiadasz o o śmierci o chorobie matki ojej śmierci w dajmy się poruszająca i tak niekoniecznie właśnie w słowach się rozgrywająca tylko dając jakieś takie odwołanie do do do czegoś co właściwie już chyba trudno było nazwać wypowiedzieć jakoś tak dopowiedzieć tu rzeczywiście są w niektórych momentach takie bardzo krótkie zdania bardzo takie oszczędne obrazy czasami same dialogi tylko bez jakichś szczegółowych opisów decoroom w jakim nasze rozgrywają, ale to, tym bardziej jeszcze jest takie poruszające jest też w tej książce mnóstwo nostalgii przynajmniej to są jakieś emocje którymi się uruchamiał w lekturze, że rekonstrukcja dzieciństwa tych różnych te różne obrazy w zapamiętano scen przedmiot dawne, który jakoś na nowo są w oglądane dziś i uruchamiają różne wspomnienia różne różne różne sytuacje których, które gościło obecnie mają za ich pośrednictwem no właśnie na nią w wieś jest projektowanie liter w jest coś takiego, że ludziom się wydaje, że kiedy wymyślać nowy krój liter to wymyśla aż ten czarny Robak ten trend jednoznaczny trend symbol to, że w gruncie rzeczy projektanci tak naprawdę myślę to Biała pomiędzy nimi to znaczy, że bez liter udało się ułożyć słowo, żeby te słowa były czytelne, żeby to wyglądało harmonijnie to tak naprawdę projektuje się to przestrzeń pomiędzy nimi co znaczy, że to wszystko co nie jest drukowane są to przestrzeń negatywna to też jest narzędzie projektanta niż uderzy w pisaniu dokładnie tak samo to znaczy, że to wszystko, czego nie mówimy to też jest jakiś środek wyrazu, więc i mniej czy bardziej świadomie wymieniłem czy bardziej urozmaicone ja tego starałem się użyć tarczy tutor to starałem się czegoś przyłożyć też na sposób w jaki w, jaki wiersze ligi literki Składowej i nimi jakiś posługiwałem miała druga rzecz jest taka, że mniejsze zawsze wydawało i dalej niż wydaje, że to jest takie straszne ważne są 20 5 jedno start czy w takim codziennym życiu bez żadnej Google głębszej za 1 , 5, że 1 jest taka, żeby za bardzo się nie nadyma się z religii i żeby raczej właśnie reagować z ironią przynajmniej tam, gdzie się do i żeby nie daj, żeby ziemia mocno odczuwać ani wymuszać użyciem takich czy innych słów, żeby to to znowu to ty wiesz to jest wizualnej ten proces projektowania dla deszcz to człowiek ma być szczęśliwy koniec krzesło mam szczęście i pchnął przestała być wygodne wieś i inni niż 1 z językiem jest trochę podobnie czymże jest, że po prostu nie można różne rzeczy wymusza się nie można wymuszać słowa nie można nadużywać nie można histeryzować w języku niemożna podkręcać ponad miarę trzeba zachować jakiś dystans po drugie jednak mam drukowane coś takiego że, że trzeba trzymać gardę, że nie można za bardzo też swoich emocji okazywać, że kto za bardzo okazują emocje ten już przegrał no to takie ich mądrości z ojca chrzestnego nie 3 gr, a ojciec chrzestny nigdy nie podnosił głos wiadomo w Noel le co oczywiście w praktyce ani się nigdy nie udaje no ale co do zasady do TBS mówi idei wypowiedzi no dobrze to teraz pytanie takie czy, czyja potrafią opowiedzieć n p. historię życia mają matki, które Wda Lipusz poziomy z Kutna Nor mnóstwo smutnych i dramatyczne rzeczy, chociaż pewnie pewnie też są to uświadomiłem w trakcie tych porządków, czyja to potrafi opowiedzieć za pomocą języka, którego ona mnie nauczyła to jest istotny moment mówisz o tym, języku, którego nasze nauczyła, bo to jest dla mnie też książkę o w budowaniu tożsamości tożsamości w ogóle tożsamości swojej matki i żydowskiej tożsamości m. in. ale nie tylko, bo ten wątek żydowski jest dosyć istotne w tej w tej historii, ale także twojej tożsamości i mówisz dużo właściwie w tej książce i w tej naszej rozmowie o pewnych naukach w cudzysłowie od matki zaczerpniętych o tym, że w jakim sensie i tutaj w tej książce jest to bardzo silnie widoczna jest też człowiekiem bardzo mocno przez nią ne ukształtowanymi może ta relacja nie jest właśnie taką jak u Barta symbiotyczne relacją, w której właściwie nie potrafisz odróżnić od swojej matki dlatego jesteście tacy podobni tylko jest też jakość osobno figurą tutaj atomem funkcjonującym w osobnym uniwersum, ale jednak bardzo silnie przez matkę ukształtowanym jak właściwie ta funkcję kształtującą postrzegasz czyją historię kształtującą w sensie jak MON przez związek przez matkę przez właśnie przez przez język ma matkę przez język matki przez matkę po prostu inny nie ma trudno z 1000 ton tytoniu do tożsamości tożsamościowych trudno nie słowo z mojego złego słownika nie czy kiedykolwiek go użyłem 3 dni po skończeniu liceum człowiek z ZS 3 USD 3 wieś i nikt to jest następny źle mnie zaskoczyła Jan nikt nie sądziłem i teraz tak Rosjanie co wiem, że to będzie tak mocno żydowska książka wnętrzami w gruncie rzeczy uważałem, że to wie już jest dawno nieprawda walczymy o Matko oczywiście była Żydówką tymczasem jestem Żydem to już tego nie przeskoczymy, ale nie wydawał się, żeby to był jakiś czynnik, który specjalnie mocno i osobowość czyjej normalna znaczył budową sieci bez przesady też urodziła się pozwolenia na nowym mój Boże i w gruncie rzeczy mam wrażenie, że ostatnie lata mojej matki ŻUŻEL to jednak wraz z powrotem różnych wydarzeń z jej dzieciństwa młodości jednak coraz mocniej dochodziły takie przekonania, że rząd, że to jest coś takiego co miało ogromny wpły w na o na nią na jej osobowość natomiast jeśli pytasz o tożsamość to dla mnie jest jedyną tożsamością taką, którą ja lubię to jest brak tożsamość to zaś modernizm noc znowu nie słowo trudno się na co dzień posługiwał Wilhelma i zmian w suchej no no chyba tak w kursie 3 w tym sensie, że na Jasną my też coś z tą monet jest taka rzecz, gdyż w tej historii rodziny mojej matki naszych wszystkich historia jest coś takiego, że ktoś jak nie jej rodzice dziadkowie pradziadkowie zawsze był ktoś taki, kto rzucał dom rzucał swoją kulturę przeskakiwał przez około 8 i jako żołnierz w jakiś płot z jakiego jakąś inną kulturę jakiś inny świat zresztą nie tylko w tej gminie żydowskiej, że tak popularna wśród dam zresztą jak to zwykle bywa strasznie mało na ten temat wiadomo też mój dziadek, który też pochodził ze wsi rzucił to rówieśnik dotąd nie wróciły jakoś poszło zupełnie swoją drogą zawodowego rewolucjonisty Goi w 2, a mimo to rząd chce Momo moi pradziadkowie, którzy wierzą dziś przywędrowali z jakiegoś Kubania co w ogóle jakieś zasieki w takich historiach ludzi zawsze jest jakaś taka nicią głośno jest jest inicjatorem ciągłość podoba to znaczyło to trochę pewnie z lenistwa LED, chociaż jakieś takie przekonania Dacia nie mam takiej strasznej potrzeby, żeby zrekonstruować Wiesiek czasem ludzie to robią wiesz drzewo genealogiczne do piętnastego wieku, żeby każdy tom wylądował na swoich w miejscu i żeby sobie to wszystko uporządkować ten czy lęk mam takie wrażenie, że to struktura w mojej książki co się składa z takich wież obrazków takich kadrów, które właściciel nie wyjaśniają, które są dosyć urwane, które są takimi kropkami też odbija jakiś taki rodzaj tożsamości, którym się strasznie podoba to znaczy takie, że właśnie ludzie skaczą pomiędzy językami kulturami i wieś przekonaniami rzeź to naprawdę nie jest tak, że jesteśmy przed komentowaniem do po to, po kolana wielkich tożsamości i wiesz od urodzenia dumny z pochodzenia może rzec, że te wszystkie zwroty akcji te wszystkie awantury te wszystkie napięcia pomiędzy moimi rodzicami moimi dziadkami, że to wszystko jest częściowo częścią naszej mu głowica owej to znajdź ludzi złej aresztu przy tożsamości po raz drugi od czasów liceum Marcin Wicha użył tego słowa właśnie bardzo dziękuję no i oczywiście polecam tę książkę naprawdę niezwykłe rzeczy dawno nie czytałem nic tak dobrego w inne, jeżeli chodzi o polską literaturę my w ogóle myślę to naprawdę niezwykła książka poruszająca rzeczy, których nie wyrzuciłem wydawnictwo Karakter o tej książce o książkach Marcina Wichy rozmawiali również nasi redakcyjni koledzy w magazynie poczytalni mogą państwo tej audycji odsłuchać na stronie TOK FM Group kapel i aplikacja Marcin dziękuję bardzo Marcin marzec z państwem informacje o po informacjach godzina filozofów i Wiktor Kotowski w studiu się pojawi w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. W aplikacji mobilnej i na stronie. Z pakietem "Aplikacja i WWW" podcasty TOK FM zawsze pod ręką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA