REKLAMA

Wojciech Plewiński o wystawie "Żarliwa ciekawość" w Muzeum Manggha w Krakowie

Krakowskie Przedmieście
Data emisji:
2017-09-20 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:47 min.
Udostępnij:

Znany głównie jako portrecista, autor wielu sesji okładkowych do "Przekroju", jeden z najwybitniejszych fotografów XX wieku zajmujący się fotografią teatralną. Wojciech Nowicki, kurator wystawy "Wojciech Plewiński. Żarliwa ciekawość", którą do 4 października można oglądać w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie pokazuje inny wątek w twórczości Wojciecha Plewińskiego. O okolicznościach powstania fotograficznego reportażu w Hucie Katowice, cyklu "Starcy" i innych cyklach Łukaszowi Wojtusikowi opowiada Wojciech Plewiński.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
krakowskie Przedmieście Łukasz Wojtusik Radia TOK FM krakowskie Przedmieście wita państwa bardzo serdecznie wystawią powiem, ale są niezwykłych okolicznościach przyrody, dlatego że udało się wejść do domu pana Wojciecha Plewińskiego, którego wystawę można oglądać w krakowskiej mandze wystawa zatytułowana żarliwa ciekawość kurator tej prezentacji jest człowiek, który mam wrażenie przez wiele lat walczył o to by Wojciech Plewiński ich nabył także znany jako autor Rozwiń » wielu znanych okłady z autoportretów, ale także jako reportażysta dzień dobrych dzień dobry pan dzień, aby państwo w tym w 1 z wywiadów, które czytałem mówi pan otwarcie o tym, że żałuje pan trochę tych wszystkich rzeczy, które pana ze względu na zaangażowanie w różne projekty fotograficznie ominęły Wojtek Nowicki mówił o tym, że to ponad do działalności reportażowe była taką odnogą z tych państ w mniej znane czy pan ma takie odczucie też, gdy tak ja się, że zakupem poddałem całkowicie Wojtkowi Nowickiemu jako kuratorowi autorowi tej wystawy wieje on bardzo pracowicie rzetelnie wybierało, że czyn taksy zdjęć starych gotowych małych i jakiś GM moim zdaniem to wielki śmietnik to co ja trzymam w szufladach to były czasy, kiedy nie było komputerów to jeszcze nie było zdigitalizowane inaczej mam miałem to w formie odbitek w i on odmawiał to odbić kina wystawę i wg klucza własnego no to jest oryginalny pomysł oryginalna realizacja na pewno wielokrotnie widział pan stronę, która została stworzona przez fundację sztuk wizualnych, dlatego że Ornety reformy te zdjęcia część z tych prac została zdigitalizowane tutaj również pomagał Wojciech Nowicki czy takie zdjęcie wywołana zdjęcie na dużym ekranie monitora ogląda się inaczej jak pan podchodzi do tych 2 tak naprawdę różne rzeczy mnie ja w tej chwili właściwie całe życie już w mojej obecnej to jest powrót do przeszłości poprzez zeskanowanie negatywów tych tego wszystkiego co zrobiłem i właściwie oglądanie na monitorze jest dla mnie już zupełnie oczywistością to już jest on jad osy powiększamy wycinkami taki negaty w zeskanowany odwracam go mam pozycję w potęgę bardzo precyzyjnie oczyszcza czy paradoksalnie nie jest trochę także digitalizacja może trochę obnażyć artysty, który działa przez długi czas analogowo właśnie przez to, że może zbliżyć zobaczyć niedoskonałości tak, ale to jest właśnie bardzo istotny moment jeśli auto jeszcze żyję i potrafi zarobić jako taką wyciął zostawia po sobie zapis taki, jakim on widział ten fragment życia czytamy w pejzaż uczyć sytuacji ciężar z fragmentu reportażu czy portretu to wszystko w n p. zdjęcia teatralnych, które w tej chwili obrabia, bo to jest duża duża część działalności mojej byłej to jest wydobywanie właśnie tego 3 i są w formie analogowej przypadało obrażenia, bo ogromne kontrasty, które papiery mnie nie potrafił przenosić prawna i naświetlanie było kasowanie równocześnie wielu fragmentów w rynnie pełny obraz natomiast w tej chwili poprzez zapis cyfrowy jestem w stanie wydobyć wszystko w cieniach ci złagodzić wszystko w światłach także jest pełnia zapisu informacji, jaką niesie zdjęcie pamięta pan wszystkie historie towarzyszące poszczególnym zdjęciom przygód tak jak z cyklu tego włoskiego szpitale 5 7 to jest część zawodów fotografa i w jego z 1 strony postrzegania rzeczywistości ci dostrzegania jak największej ilości szczegółów inni szybkości reakcji wyboru dokonania zdjęcia i właściwie w tym się mieścić cała fotografia, jakby rytmu w moim pojęciu to jest ich postrzeganie i wybuch, a potem wszystko realizacja potężna cieszę się migawki z Herthą n p. realizował zdjęcia, które powstały przy okazji powstawania wielkiego kombinatu to był patrz zdjęcie reportażowe wiedząc o tym, żona będą musiały odczekać swoje z nadzieją, że będą publikowane kiedyś notach tak nowy szef wie pan, że w Hucie jeśli to precyzyjnie rzecz biorąc stawianiem nie mogą być sam miał anioła stróża, który wyszedł ze mną i mówił potanieje okazywało się, że Maćka nie mogłem robić ujęć, które byłyby perspektywicznie, jakby w kierunku trasy drogi jakiś troszczą się posuwali pokazywać tej drogi obu jej stron wzajemnie na siebie patrzących poprzez są drogie jak gdyby na obrazie nie mogłem robić tylko prostopadle do aż do ścieżki za jego zgodą on miał plan i ma po głowie i mnie prowadził, a ja mogłem tylko odnotowywać te fragmenty w pod odpowiednim kątem 2 i tam też bywało, że robiłem coś głównie dla przekroju było potrzebne na okoliczności jak i świąt sądowy syndyk robili serwisy nie chcieliśmy brać wtedy w przekroju tego co mam inny przysyła Centralna agencja fotograficzna co oni mieli zawsze serwis bieżący na wszystkie, bo nie mieli, lecz dojścia i możliwości mieli swoich ludzi, którzy fotografowali to właściwie in, iż ten serwis był gotowy, ale myśmy chcieli mieć jednak własny w tym sensie, żeby to poczet fotograf przekrojowy i zrobił po przekrojowe mu się tak powiem, żeby to miało inny trochę posmak teraz cała sprawa jest zawsze się daleko się oszukać rzeczywistość przy fotografii było tak co się dzieje no tak samo robię też hutę Katowice w budowie z takim wstępnym w czasie budowy to takie było gigantyczne rozkopany pole i powstawały dopiero potworny bałagan i jeszcze Szmyd przyszłoby mi w śniegu deszczu tak mokrym to było wszystko no właśnie porażający ten gigant to na nich ogromne to było wszystko i ruin dla mnie ogromny przygnębiające wrażenie zrobiło i powstała krótka seria, ale nigdy się lubić, bo jest Otóż oddaje rzeczywistość moją ulubioną, jeżeli mogę powiedzieć serio mosty, które widziałem to seria awarii, która by opowiedział pan o tym, że są takie rzeczy, których nie dało się ukryć, że są też takie rzeczy, które pan fotografuje, które są właśnie ukryte tuż za miedzą za płotami taką rzeczywistość pokazuje pan w tym cyklu starcy, który jest dla mnie bardzo dojmujący no to są zdjęcia są krakowskiego domu Helclów ten cykl powstałą trochę, jakby to była taka trochę odtrutka na teren w Pogoni za dziewczynami, do których muszę co tydzień dostarczać na okładkę przekroju to był czas, który tam psy chodziłem tam chyba aż 1,5 roku tak chodziłem jak miałam chwilę wolną to wstyd byłem już tam znanym i przyjmowanym człowiekiem także bardzo dyrekcja była dla mnie uprzejma, a ci ludzie starzy byli jeszcze dłuższymi właśnie co zrobić, bo w przypadku takich banałem trochę, że do żyją Schengen narzucał się oni będą niechętni, że w końcu pokazuje ich w stanie takim już w końcowym życia, a tymczasem nie dla nich to była jakaś okazja do spotkania ze światem także wykonywać zimą w gestii robili wszystko właśnie, żeby tak, jakby współpraca była świetna i odnajdzie się tylko dało nam Boniek niekiedy już płotek posunięta demencja powiedzmy, że trudno mówić o jakimś kontakcie, ale nie, ale to nie zawsze, bo to bardzo skala była bardzo luźna bez bardzo ciekawe zagadnienie z tego powodu, że mam takie wrażenie sam jestem fotografem, ale tak mi się wydaje taki tematyka starość choroba z niedołężnym i nie koniec życia jest taki temat, który bardzo trudno jest upozorować bardzo trudno go ustalić, czego dziś po prostu złapać są też prawdę od pocieszenie, bo oni właśnie byli naturalnie ani oni byli w trudno chwalić, bo to jest trochę się zbliża do do tego, jaki się zachowuje dziecko w jakimś sensie w jakim sensie to znaczy oni byli pogodni oni byli też zagłębienie w swoich myślach w je w swoich listach, których pokazywali czytali fragmenty listów od rodziny, by pan coś co są dość trudna ja tego nie fotografowałem oczywiście, ale wrogiem ich portrety, ale równocześnie to było spotkanie z ciastem odchodzenia i kto to był ważny dla mnie dosyć temat wtedy jak to robił mam takie wrażenie, że pan zawsze szukał takiego antidotum na to rzecz, którą pan robił w tzw. da się go widzimy Stream, czyli w tym nurcie głównym, kiedy powstaje buduje się Warszawa pan jedzie fotografować ziemie zachodnie, gdzie ta odbudowa Polski w zasadzie nie wygląda no tak tak całość cykl, który powstał z zamiarem pokazania jak my gospodarzem na tych ziemiach, które byśmy odzyskali to było już około 1 0 lat po wojnie, więc jeszcze jeszcze nie tak dawno już tak się złożyło, że mieszkałem na dolnym Śląsku nie wiedziałam mniej więcej co mnie spotka, ale oczywiście jadąc wzdłuż granicy od chłodnej są mniej więcej po Zgorzelec potem na północ aż połowę Belgii Koszalin to była trasa szybko robiono z samochodem przez jakieś 8 0 dni i odnotowane tylko właściwie to co się dzieje w pasie przygranicznym i miasta, które były tam większymi ośrodkami to było dramatyczne jest zwykle, bo były ślady i zagospodarowania tego już 16 miejscu wśród nominowanych coś tam się zaczęło budować jakieś były zaczątki handlu rzemiosła ludzie żyli tam po prostu już tak jak nam na własną rękę na własną inicjatywą się kierowali, a 30 07 . roku po odkręceniu śluby politycznej wszystko to zostało przedłużone zupełnie tej inicjatywy były ulice puste w takim, aczkolwiek zamurowane wejście do hotelu wejście do sklepów z napisem stare niemieckie wyłażą ze spodu tynku na tym polskie i teraz koniec znało się to idzie w ruinę właściwie, więc nadzieja to bardzo mocno przeżywałem, dlatego że pamiętam to oglądałem nie wiemy Jelenią górę czy inne już właśnie w ruinie w szturmy dobrze poinformowane źródła donoszą, że ma pan teraz taki mały aparat, z którym za dusze PAM od czasu do czasu organizować taki cykl, który nazwał pan z w drodze trochę staram się zawsze być w ruchu, czyli podróżować tak czy owak w różnych celach i wtedy ten aparatczyk jest używany do notatek z drogi po prostu w tej chwili jestem w stanie pracować już komputerowo, czyli stare zdjęcia z, które mogą do tej kategorii być włączone w ich z tego dużo to już stworzy mi za zalążek takiego tematu i teraz chętnie to do dorabiania, bo już się ustawia tak byłem psychicznie się obstawiam, że notują wszystko po kolei co widzisz z drogi tak, jakbyś był pielgrzymem idącym i to co z Kościerzyny z prawej z lewej wprost notuje jeszcze Thomas c są czymś tak się dzieje, a to tytułowa żarliwość i ciekawość czy też te tytułowe żarliwość ciekawość, bo trochę podatek został oznaczony w tytule wystawy w one jesteś zaskoczyło ogromnie na ich cechy jak wszystko carowi Wojciech Nowicki co jest to jest jakiś odkrywcze jakieś takie zadziorne i zimny za to właśnie trzeba docenić właśnie podczas bardzo ciekawe, że jestem artystą, który ich, by uchwała kuratorowi tak sobie ułożyłem, że powiedziałem serii w samym w sobie ja dostarczam towar na to miasta potrwa natomiast ceny, które ten towar bierze do ręki usiłuje go i trudno powiedzieć sprzedać, ale to jest sprzedaż w tym sensie pokazać 3 dni, czyli zrobić z tego jakiś jakiś kształt który, który zaistnieje na ścianach mangi muzeum sztuki techniki japońskiej Manggha w Krakowie tam do 4 października, czyli wcale nie tak długo finalna wystawa żarliwa ciekawość popsuć kuratorską opieką Wojtka Nowickiego wystawa na proces Wojciecha Rowińskiego, a także dokumenty z archiwum artysty na to wszystko udało się także przy w wydatnym współudziale fundacji sztuk wizualnych panie Wojciechu bardzo dziękuję za zaproszenie rozmowa z zerowym szczęki, a w sumie w radiu TOK FM najwyższa pora Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA