REKLAMA

Jak minister Gowin chce zreformować szkolnictwo wyższe? Prof. Radosław Rybkowski w rozmowie z Jakubem Janiszewskim

Połączenie
Data emisji:
2017-09-20 13:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:27 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
włączenie ich różni od gór trzynasta 2 4 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest prof. Radosław Rybkowski dyrektor Instytutu amerykanistyki i studiów polonijnych Uniwersytetu Jagiellońskiego dzień dobry dzień dobry jak teraz będziemy rozmawiać dzisiaj o Polsce Ania w stanach Zjednoczonych cieszy się pan Ecco pewnie coraz bliższa koszula ciału zawsze Kisiel nie mówić mianowicie o projektach w GM ministra aż nauki szkolnictwa wyższego, czyli Jarosława Gowina Rozwiń » prezentowanych podczas Kongresu nauki w ogóle poczęstują Kongres się różne rzeczy zadziałały w lesie było dość ostrożnym co można taką też zostawiać Asia powiedział, że było momentami dziwnie, czyli było ostro wtedy a kiedy być może należało być trochę ostrym było ostro fiatów 1 na marginesie samej samej naszych zastanawiania się nad przyszłością szkolnictwa wyższego czasami jak to bywa w Boga we wszystkich sprawach związanych z Kol ze szkolnictwem wyższym pojawiał się mocno krytyczne głosy wobec jakiejkolwiek propozycji zmian, dlatego że tak jak było jest najlepiej najlepiej, żeby było tak jak było dawniej dawno dawno temu czy tak powiedz pod koniec dziewiętnastego wieku dobrze no to powiedzmy, że w, jaką stronę w ogóle idzie ten projekt 400 do przysłony hasło ustawa 2 0 i one już właściwie stracha torpedowane także przez przedstawicieli samego rządu i samego obozu prawa sprawiedliwości słyszymy, że ta ustawa nie była konsultowana, że nikt wcześniej nie widział, że to taki traf projekt wyjęty z teczki to, o czym to właściwie jest cały 2 0 Stano 2 0 Hill jak dbać o to by kreśląc z taką takie tło związane z tą ustawą jak nie ulega wątpliwości na pewno pan redaktor Tesco jest z tego doskonale sprawę zdaje o tym, też kiedyś mówiliśmy bardziej z perspektywy amerykańskiej czy światowej polskie szkolnictwo wyższe jest naprawdę dobre czy nawet na opłotkach nauki światowej na nasze, że nasza edukacja nie jest najlepsza na świecie nasza nauka nie jest najlepsza świecie świecie i poprzedniej reformy próbował temu zaradzić, ale jakoś ugrzęzły z nim z chociażby ten zmienił się rząd, więc nikt nie będzie fal poprzednich reform i sytuacja jest na tyle powiedziałbym tragiczna czy tak trudna, że dodasz go do domu, kiedy po prostu trzeba coś zmienić, by trafiło na obecnego wicepremiera ministra nauki szkolnictwa wyższego zaproponował takie rozwiązanie, które przyjęło się mną medialną takie też czasy polityka musi być medialna określenie ustawa 2 0, a AB to co jest kluczowe w tym w tym pomyślałem wydział w, nawiązując do opery do postaci wspomnianego tutaj wicepremiera i ministra nauki i szkolnictwa wyższego i dwoje jego pojawienia się oczywiście fikcyjnego w pewnym, gdy w pewnym serialu o charakterze produkcja charakterze kabaretowo prześmiewcze Jamal tę ustawę gorąco popieram, więc nie zagłosowała, aby się nie cieszył ale, ponieważ są związane są niezbędne dlatego, żeby uzdrowić sytuację, ale jedno z takich z takich rozwiązań, która wprowadza jest zdecydowane wzmocnienie władzy rektora lektury i przestaje być zakładnikiem Senatu w swoich działaniach tylko bardziej jest nadzorowany, ale łagodnie przez zewnętrzne trochę działo wobec uczelni, jaką stać się rada trochę na wzór amerykańskich anglosaskich, ale także europejskich uczelni, które takie rady miały drugim bardzo pozytywne i absolutnie litrach na sekundę zatrzymały się na chwilę przy tym rektorzy to też dobry pomysł oczywiście jaja na psa absolutnie uważam, że inaczej Szanowny panie redaktorze nie widzę dokładnie w tym samym czasie gry myśmy przeszli na transformację ustrojową także, gdy pojawiła się pierwsza ustawa o szkolnictwie wyższym po tym czasie zmieniło prawo o szkolnictwie wyższym ale, czyli minęło 2 7 lato takich istotnych przemian między dokładnie w tym samym czasie i Hiszpanie założyli sobie Uniwersytet po pu cha rak, który nie jest z uniwersytetem technicznym, a jest humanistyczne społeczne Blues nauki takie około medyczne i ten Uniwersytet istniejący mniej więcej tyle czasu co nasza transformacja ustrojowa zaczyna się piąć bardzo szybko w rankingach światowej nauki jest rozpoznawalną naprawdę w świecie uczelni, czyli oni potrafili Staniewicz 2 0 parę lat zrobić taki hołd wie pan naprawdę porządną naukę na poziomie światowym my ciągle jesteśmy mniej więcej zresztą to widać prawda nie należy porównujemy do bycia sławnym niesławnym w rankingu szanghajskim nasze uczelnie naprawdę są zdecydowanych wagonach i to co jest obecnie to nie rokuje na przyszłość rektor musi mieć władzę, a czasy są takie, jakie są zmusił móc szybko podejmować decyzje czasami też decyzję nieprzyjemne dla swoich kolegów, czyli ludzi którymi będzie zarządzał dla studentów muszę powiedzieć, że coś kompletnie nie działo, że jest niefunkcjonalny, że to trzeba zmienić, a jeżeli tak to jest wybierany przez Kolegium elektorów prawda jest Senat, w którym przy złożonych usług ustawy z obowiązków ustawowych wchodzą dziekani to jak i rektor ma tyle osób, z którymi musi negocjować najróżniejsze najdrobniejsze zmiany czasami, że naprawdę jagód siódma od wprowadzenia zmian, jeżeli sama będzie odpowiadał wprost tylko wyraźnie za organizowanie nadzorowanie dydaktyki oraz prowadzenie badań naukowych, ale i już nie za administrowanie korekty jest zyska taką możliwość gry z sal scalenia szkoły powiedzenia, w którą stronę należy iść, skąd wziąć pieniądze dać te pieniądze, jeżeli potrzebuje jakiejś zmiany bez konieczności właśnie użerać z czasami to jest naprawdę użerania się policji 16 dziekanami, który każdy oczywiście mecze z perspektywy swojego wydziału co też nie jest dziwne w latach tak się zastanawiam nad tym, ale dobrze idźmy dalej poza władzą rektora co jeszcze w tym stały się znacznie, ale dobrze, by nikt absolutnie pozytywną zmianą jest to co jest zaproponowane w nas moja nazwa to podobnie jak chcieli Cis jest to dla niej nie jest istotne, ale zdecydowane przemodelowanie studiów doktoranckich w błąd w środy ubiegły był prezentowany raport, który był przygotowany na zaproszenie ministerstwa nauki szkolnictwa wyższego, ale przy współ współpracy ekspertów organizowane współorganizowane przez komisję Europejską Janie wprost powiedzieli my mamy za dużo doktorantów z tych z tych doktorantów za mało wynika nauki czy mam ponad 40  00 0 doktoratu do doktorantów przejść świetnym absolutnie wyznacznikiem na poziomie światowym tylko z tych doktorantów niewiele powstaje doktoratów i to co jest zaproponowane to jest jak jest stworzenie, a zdecydowanie większych możliwości samych doktorant dobrze tam jest punktem w zapisie po projekcie ustawy jest także doktorant przyjęty na studia doktoranckie organizowane w szkole doktorskiej będzie na samym początku przez 2 lata dostawał obowiązkowo stypendia w wysokości 1 10 % pensji minimalnej tego minimalnego wynagrodzenia określonego w ustawie budżetowej, a to po przejściu po 2 latach przychodzi zewnętrzną przy użyciu zewnętrznych ekspertów czy musimy kogoś żal za za zaprosić jest prawda w czasie Kongresu mówimy, że najlepiej bierze było, żeby to było też ekspert z zagranicy oceniamy postępy naukowe tych doktoranta jak przejdzie naszą weryfikację zostają mu 2 kolejne lata i ma dostaje 1 70 %, a tego z pytaniem czy teraz pieniądze, jakie trzeba przeznaczyć od razu sprawiają, że tych doktorantów musimy mieć mniej, bo to kosztuje, ale z drugiej strony pojawią się takie systemy właśnie sprawdzania czy docent dr cokolwiek KO doktorant w PRL rokuje na przyszłość z tak, bo jeszcze ma dostać więcej pieniędzy, że po pierwsze, nowość na samym początku nie będzie się opłacało przyjmować za dużo doktorantów po drugie nie będzie się opłacało kontynuować utrzymywane doktoranta, który nie rokuje na przyszłość, więc i religii i dzięki temu rozwiązaniu doktorant to będzie miał zabezpieczono takie swoje finansowe potrzebne, czyli będzie mógł się skupić na tym czy powinien się skupić wszystkie badania w Europie Stanach Zjednoczonych w Kanadzie dowodzą doktorant ten czas od zaraz przed doktoratem po doktoracie też najbardziej taki dynamiczny moment rozwoju intelektualnego na naukowego u nas to wszystko jest rozliczone doktorant musi szukać sobie jakiś prawda pracy musi szukać możliwości zarobku oczywiście są takie dziedziny, ale nam koło oraz biologicznych czy nauki o o zdrowiu w naukach technicznych, gdzie żadne granty zdecydowanie prościej znaleźć, ale w naukach społecznych humanistycznych, którym są bliższe mojemu sercu od trudności są zdecydowanie większe, a pozostawienie takiej możliwości dodaje o punkty czas na pracę naukową, która jest niezbędna, czyli to są te 2 główne można powiedzieć założenia czy hasło tej ustawy to co pan teraz przestał to są te, które są najważniejsze najbardziej pozytywna, z którymi ja absolutnie całym sercem się o z gazami popiera są też z kolei w tej ustawie takie rozwiązania, które są powiedziałbym trochę dziwna, bo one są niedopracowane nikt mnie nie zgadzając się być może z pewnymi opiniami wewnątrzpartyjnej krytyki czy wewnątrz obozowej krytyki, która się spotyka z tym projektem mam momentami wrażenie, że ustawa była pisana na chybcika i są tam rzeczy po 100 takich dziur jak luki, które co nie do końca wyjaśniona, więc te rzeczy w obecnej momentami przeregulowany strzec tych zapisów ustawy jest całe mnóstwo jest rzecz, która mnie niepokoi też względu na moje zainteresowanie właśnie Stanami Zjednoczonymi, który istotnym elementem systemu szkolnictwa wyższego są te kominy czekoladzie z takiej zdecydowanie z założenia bardziej dostępne czy też tańsze co jest bardzo ważne w stanach Zjednoczonych uczyć u nas publiczna edukacja pozostanie bezpłatna, bo to jest zapisane w konstytucji, ale że w tym pomyśle i szkolnictwa wyższego od wizji i szkolnictwa wyższego kompletnie pominięto te szkoły zawodowe takie targi nie mówiąc zawodówka prawda tylko państwowe wyższe szkoły zawodowe jak byli spuściliśmy na niej kurtynę milczenia w sumie nie wiadomo co z nimi zrobić chciała tego co dziwne stwory to są przedziwnym najechać myszką i ich tu się też zgodził, ale m. in . dlatego że był uprzednio przez długie lata o tym co ministerstwo nauki szkolnictwa wyższego czytamy edukacji sportu czy edukacja zwał tak słabo się zmieniały nazwy prawda nie było w stanie zastanowić się źle po co jest tego rodzaju edukację doświadczenia Europy w tym n p. krajów skandynawskich Niemiec pokazują, że bardzo dobrze jest się mniej więcej 2 0 2 5 % studentów kształciło się w tego rodzaju szkoła, bo naprawdę nie każdy potrzebuje mieć Super najlepszego światowego wykształcenia akademickiego, żeby dobrze się realizować potem w życiu zawodowym służyć jako społeczeństwo gospodarce mieć satysfakcję z własnego życia po tym, prawda, że to dzięki to jest takie czynniki niebezpieczeństwo tej ustawy, że zasadniczą wszyscy jakby widzimy, że najlepszym idealnym miejscem w szkolnictwie wyższym to jest taki porządny Uniwersytet jak Uniwersytet w warszawskiej czy Jagielloński trial reprezentuje z drugiej strony w tych szkołach jak pan doskonale wie bardzo często dzieją się rzeczy przedziwne nad wiek są dziwne kierunki są już od stuleci są dziwni wykładowcy też sądzi 1 z 10 10 SA zarobić i nie to oczywiście, że tak to ja to rozumiem tylko, że i właśnie im nie możemy ustawę napisać tak, jakbyśmy właśnie jak byśmy udawali, że takich szkół nie ma czytam n p . trzeba coś poprawić i jedyna droga też pojadą też dyskusja, która się tam pojawiało i rozmawiam z ludźmi reprezentującymi państwo wyższej szkoły zawodowe nadal królują wrażenie, że wizja przyszłości, która się pojawia w tej ustawie jest zamknąć je zreformować zamknąć po prostu zlikwidować tyle, a obecnie, gdy to jest ich jak takie takie trochę stylu Donalda Trumbo, których części rozmawiam, ale dla młodzieży, że ZUS zamiast zastanowić jak kapral zamknąć wybudować mur nie i tyle, a nie o to chodzi są takie ośrodki, że to naprawdę przydaje się kształcenie taki właśnie bardziej Napoli z perspektywy regionalnej no nie wszędzie muszą być studia typowo akademickie, ale Unia Europejska stany Zjednoczone OECD wyraźnie wskazuje na prawdę gospodarka Czech dziś dla personalnego rozwoju nie zawsze potrzeba prawdziwych czteroletnich studiów czytam pięcioletnich 3 + 2 w naszym czy 2 lata czasami wystarczy w zupełności do tego nie ma potrzeby więcej prawda i że do tego na Uniwersytecie nie będziemy prowadzić takich studiów na bok uniwersytety Uniwersytet być może do Państwowej wyższej szkoły zawodowe w zmienionej formule, której nie ma powinny zająć tego rodzaju edukację w dziękuję bardzo prof. Radosław Rybkowski dyrektor Instytutu amerykanistyki i studiów polonijnych Uniwersytetu Jagiellońskiego był Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA
REKLAMA