REKLAMA

Rewolucja Francuska -początek Europy, którą znamy. O nieznanych stronach rewolucji i zmaganiach prawicy z jej dziedzictwem

Światopodgląd
Data emisji:
2017-09-20 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
17:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat lub pod blond zdobycz w 2 Agnieszka Lichnerowicz w państwa gościem to studio w Warszawie dr Michał Kozłowski z Instytutu filozofii Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry panie profesorze przed będzie rozmawiać o rewolucji francuskiej trochę nie strzelił myśmy się nie strzeliliśmy się w żadną datę, bo był pan na urlopie choćby dlatego, ale skoro udało nam się już tutaj pana do studia zaprosić to trochę bez konkretnej daty, ale jednak intryguje mnie, gdy Rozwiń » obserwuję to w Polsce tak niemrawo, ale jednak debatę o 3 czy teksty widzę szczególnie na prawicy też ciekawe, że wydaje się, że w takim publicystykę bieżącej jakoś głęboko naukowej, a tych tekstów z prawej strony jest znacznie więcej niż w pozostałych takiej jak ktoś mówi kolokwialnie rozkaz milczeć na ten temat, więc trochę chciałam porozmawiać o dziedzictwie pamięci czy tzw. polityce historycznej, jeżeli chodzi właśnie rewolucję francuską, więc na początek tylko tak krótko rozumiem, że we Francji jest w ogóle uważam za fundament tożsamości tak, ale ale, ale jeżeli tak jest to to znaczy tak to dziedzictwo staje się znacznym stopniu puste, a na fakt jest godzić apelował pan Drzymała ujawnił właśnie, dlatego że oczywiście w Francji rewolucja jak w całej Europie na całym świecie była wydarzeniem, które określało zdefiniował podstawowe spory i to nie tylko między rewolucja, a anty rewolucją czy kontrrewolucją, lecz także w obrębie obozu rewolucyjnego to znaczy czym ma być teren Republika to ona ma być Republikę socjalną czy ma być light, skąd może mniej czy ma być liberalna trzyma, jaka ta ma rząd może bardziej konserwatywne, ale oczywiście cały czas obok tego, ale jest króla wraz z Zamojszczyzny i szlag ją wznowić ruch oczywiście niedosyt to jest jasne, bo może warto tego za co nie znaczy le w od o to od 2 rzeczy 5 5 5 5 pierwszego skala wydarzenia, z czym jest rewolucja francuska co pamięta, że są ludzie do nas wybuchła w roku 19 8 9 Francja 6 lipca, gdy po 17 lipca tak się przyjmuje rady rzeczywiście to był proces tak naprawdę uruchomiony już całkowicie nieuchronna czas, kiedy Ludwik szesnasty bez żadnej konieczności postanowił zwołać stany generalne taką, jaką taką prastare feudalną instytucją, która właściwie miała funkcję doradczą no ale ponieważ chciał uzdrowić budżet i podwyższyć podatki, kto to tata chciał mieć mniejszą liczbę tych materiałów z niedzieli, kiedy już, kiedy już EDD stany generalne się z innym zebrały one to były pod obojczykiem feudalne i tam mieliśmy 3 klasy na przystanek tak stan arystokratyczny stan duchowny i stan trzeci, ale wszyscy to nie są arystokratami i razem 9 i są mężczyznami są mężczyznami oczywiście wyraźny no właśnie 1 z deputowanych tego chciała jak mówię nie nie przeraża tak w żadnym stopniu do porządku demokratycznego napisał wtedy 3 przez sławną pamflet czym jest stan trzeci dysk z tantiem za i Ethan napisał, że stan trzeci jest wszystkim, a 2 pozostałe są za tym idzie niczym krótko mówiąc są tylko polityczną nad budową przywileju nad społeczeństwem tak, który ma prawo do swojej Doda Doda do to samo urządzenie bez niego to co się wydarzyło, dlaczego to wydarzenie było tak ważne dlatego, że to co chcemy, żeby sprawy dzisiaj od lat dziewięćdziesiątych była bardzo modne, żeby stawiać rewolucję amerykańską jako często przeciw realia, bo tą drugą oświecenia ową to to była taka tradycja konserwatywna, bo ta amerykańska miała być taką bardziej konserwatywną rewolucją to kim ale, żeby któryś w lombardzie konserwatywną w sensie no no powiedzmy bardziej opartą na Bogu i własności jest francuska, chociaż to w Kanadzie własność we francuskiej też była niezwykle niezwykle ważna w Rzymie leczył wtedy była Francja Francja 2 7  000 00 0 mieszkańców, a całe Niemcy podzielonej sceny około 20  000 00 0 Rosjan też stany Zjednoczone no to oczywiście zależy czy będziemy liczyć czarnych niewolników oraz ludność tzw. wcześniej tubylczą ile czego wcześnie rano Indianami to co do góry 3  000  000 EUR poza tym język francuski rynek był i kultura francuska jako wyłącznie wysoka kultura kultura wynaleziona w Wersalu w gruncie rzeczy były dominujące w Europie, a do tego wszystkiego kwas pruski król ciało francuskiego króla na bruk boleśnie rzeczą najbardziej spektakularną stan tej podłości, by była z teologia tego króla tak teologią on nam on miał do dziś nie do końca może było zgodne z teatru nowego głównego nurtu, ale tu tolerowana Francja była silna, więc ciało króla leczyło trądu robią takie rzeczy, by w ramach tego no i właśnie w osiemdziesiątym dziewiątym roku przegłosowano zatem deklaracji praw człowieka i obywatelom, która w gruncie rzeczy jest syntezą istniejące już 1 5 0 lat intensywnej tradycji oświeceniowej 1 z filarów świecenia, które mówi, że 3, mówi że w gruncie rzeczy i niesłychaną do tej pory tak to znaczy to, że władza władza jest tylko wtedy prawomocna, kiedy ci którzy podlegają tej władzy wyrazili na to zgodę chyba zerowy Anglia ma ona oczywiście oczywiście zajęcia wf 1 to jest to dotąd to też to prawda i dlatego dlatego tak łatwo je sformułować wszystkie krytyczne, w czym za awans jeśli tak naprawdę można powiedzieć, że to można powiedzieć, że ta Europa, jaką dziś znamy ma swoje początki w tamtej rewolucji, snując latem demoluje lokal jest oczywiście kwestia takiej historii jak alternatywnej DG topniał, bo oświecenie było przed rewolucyjne, a jest wybitny francuski historyk Orzesza w tej pisze nawet, że to rewolucja wymyśliła oświecenia jako swoje dziedzictwo to jest trochę przesadzone oczywiście no ale faktem jest, że jeżeli zaś uznamy te fundamenty, o czym dzisiaj żyjemy w Gazecie mówi o tych korzeniach europejskich albo o tym, dziedzictwie europejskim Grzegorz odnosi to wielu pamięta o chrześcijaństwie, ale o Grecji i Rzymian, a tym trzecim byłoby oświecenie, którego symbolem jest rewolucja rewolucja jest symbolem, ale w LO będzie żona jest jego najczęstszymi najbardziej intensywnym punktem także takim, w którym ujawniają się w sprzeczności niekonsekwencje wnosić akty zdrady, ale też pewne ograniczenia niemożliwość i to wszystko w tej rewolucji kiedy, bo rewolucja to jest element tak naprawdę buzujące seria buzujące ich przewrotów definicji Direct 8 tak łatwo jest formułować dzisiaj krytyki rewolucji, że bardzo znacznym stopniu one są już dobrze uargumentowane, dlatego że jest w gruncie rzeczy te oferty są dla oświecenia, ale bardzo szybko rewolucja sama siebie poddaje krytyce to jest rewolucja niezależnie od swojej brutalności okrucieństwa bez przerwy re definiuje się na nowych aut na aż do Napoleona, który w końcu też się zatraca no ale właśnie to jest pytanie powiedziałbym tak nieśmiertelny, więc zatraca się, ale może to jest, że jeżeli we śnie oświecony podejście zakłada nieustający krytyczny stosunek do samego siebie do własnego dziedzictwa to co jest w gruncie rzeczy do pewnego stopnia nieuniknione jako Brody intelektualne nie mówię o tym, kresowym w procesie rywalizacji politycznej, by właśnie 2 mamy całą scenę na ustanowienie prawa człowieka tak mam w ustawie prawa człowieka, które których, który klub gazety Jakub należyty stan paradoksalne, ale są bezwarunkowe przysługują każdemu z tytułu urodzenia są te ograniczenia, o których pani powiedziała to jest wielki problem tych wszystkich, ale idea jest wybrała, ale skąd się do prawa wzięły one są te obowiązują obowiązują bezwzględnie, ale zostały ustanowione politycznie od Boga, a ja tak tak, aby woda były własnością prawa jeśli są co ustanowione polityczni aktorzy uprawa najlepsze, ponieważ pozwalają nam zachować wolność i równości naturalną, w której się urodziliśmy to są idee oświecenia, które wypracowywał Espinoza LOK prawda nie może dzielić między nimi, a nawet opis konserwatywną oświecenia w Legnicy 1 z pierwszych w język to tato to co się ubierali, że jest w jedno rzeczywiście dzisiaj mamy jak pani zauważyła żyjemy w Republikę rad w Polsce jest Republika, choć chyba dzisiaj powinniśmy chcieć zmienić nazwę rzadziej Viktor Orbán zlikwidowało nazwę Republika w opisie państwa węgierskiego dzisiaj to są Węgry po prostu tak jest Madziar Orhan i no tak my mamy zaraz Republikę Republikę my co prawda termin obowiązuje starszy był używany szczególnie w stosunku do dołu do monarchii kolektywnych monarchii kupieckich mieliśmy Republikę wenecką genewską Nowogrodzką czkawką Broda mnie mówi bohater publice w Cannes Republiki były zarządzane przez falę to krytycy z Arką arystokraty zwany kolekty w bogatych kupców, ale atutem mówił Kaczyński jest mamy Republikę, lecz Republika w tej formie w tym kształcie z podstawowych nawet to brzydkie słowo tak, żeby suweren co to jest Super nowości suweren to jest fundament tej nowej nowoczesnej Republiki, który zakłada, że wszyscy rządzenie mogą być rządzeni prawomocnie tylko wtedy jeśli sami ustanawiają prawa lub co najmniej, godząc się na niej, zanim przejdziemy do gry tynk to zapytam pana w taki sposób oto, że czynsz czy pan jako Europejczyk 14 lipca w ten symboliczny dzień świętuje na własnych pieniędzy to się w pewnym stopniu tak, chociaż rewolucja z w czerni w swoim okresie stworzyła cały zespół nowych zestaw nowych świąt, a także nowy kalendarz i miała taki, iż jako świadomy, że jest nowym początkiem to w gruncie rzeczy poza Francją, gdzie w gruncie rzeczy ten sposób świętowania 14 lipca był pewnym kompromisem pomiędzy, bo ona została zatem znawcy analizowane właśnie święto narodowe jednocześnie republikańskie oraz nie były uznawane przez wszystkie siły polityczne we Francji, ale już ma aż do drugiej wojny światowej był za Zaolzie generał muzealny w trasę konserwatysta sam katolik i sam na pewno z rozdartym sercem zdecydował, że po drugiej wojnie światowej nie ma dla francuskiej prawicy żadnej alternatywy jak tylko zapakować się do dołu do tradycji rewolucyjnej zresztą Niemcy pani to jest akurat ciekawostka w ogóle pojęcia lewicy i prawicy i centrum w jako niemalże uniwersalna matryca politycznych rozlosujemy do wszystkich niemalże krajów świata, gdzie szkoły, gdzie się odbywają gaz ma być legalna gra polityczna to one są wzięte po prostu ze zgromadzenia Narodowego rewolucyjnego w nasze władze Trybunał prawo od niej od spikera tak od od przewodniczącego parlamentu to był ten, który był bardziej z własnością bardziej z bogatymi i może trochę mniej je, chociaż to miasto było takie jasne, bo tam zdobyli też rewolucjoniści doprawić tak też wygląda tak w, a po drugiej stronie, gdzie najbardziej pro ludowi egalitaryzm stycznik, chociaż n p. stosunek do wojny to już te strony idzie w lasach można powiedzieć, że dziś dla Francuzów i nawet jeżeli toczą się debaty i spory to jest fundament ich tożsamości dziedzictwa nie odcinają się zmieniać na razie nie jest jeszcze krąży też takie sformułowanie to są te trwale Republika i oczywiście te wartości republikańskie to są takie wartości równo w ich dewiza tanich, ale te zasadnicze wartości republikańskie to jest coś do czego tego nawet otwarcie dzisiaj nie kontestuje na chwilę ten element ten, kto jest jednak to, za które się wywodzi z nurtu kontrrewolucji, gdyż Cyganów w Polsce czytam wiele tekstów na prawicy, które kontestują tę rewolucję i to jest o tym, chciałbym za chwilę porozmawiać za kilka minut, dlaczego i co tu mówić, krytykując hal ciągle nie siądzie pan świętował tego czternastego będzie jako Europejczyk czy czujesz to jest element naszej jak w każdą niemal zwijając ją ja nie mam wielkiego temperamentu do świętowania fiskalizmu, ale razem tak jak to było możliwe, że on zawsze są jak wszystkie historie są dwuznaczne nigdy nie kończą się do końca dobra właśnie ile zasadniczo na lewicę szeroko pojętej intelektualnymi może się różnić to rewolucja w wodzie leży w liceum październikowa rewolucja francuska nie są nowe października, aby zagrać lecznica czternastym roku kodeks nawet wśród tych dla apologetów, którzy uważają zderzyły się także ważne pozytywne rzeczy nie jest zasadniczo obiektem kultu nie jest obiektem kultu może, dlatego że z tego kultu myśmy wyrośli jakość w dno pojawia się w ogrodzie z WOS LO dzielą się oczywiście nie należy tego w nie należy tego ukrywać tak dr Michał Kozłowski te państwa gościem informacja za kilka minut wrócimy do rozmowy, a świerk lub podgląd itp nie Agnieszka Lichnerowicz o państwa gościem cały czas jest dr Michał Kozłowski z Instytutu filozofii Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o pamięci historycznej o dziedzictwie rewolucji wielkiej rewolucji francuskiej 1 70 0 osiemdziesiątego dziewiątego roku i trochę jak w tej pierwszej części rozmowy przed przypomnieliśmy, że różne tutaj dylematy czy 3 punkty sporne do dyskusji, ale bezdyskusyjnie to jest część dziedzictwa Europejskiego to co osiągnięto po tej rewolucji deklaracja praw człowieka lekkość system demokratyczny czy nie nie ma tak, bo to był pierwszy kraj, który w każdym razie konstytucyjnie były demokratyczne Rosję wpół demokratyczne, bo nie przyznał praw wyborczych kobietom stale wprowadzał także równość wobec prawa w stosunkach ekonomicznych wszystkich ze wszystkimi ten styl bardzo ciekawe, że chodził ze zwolnienia jest wolny rynek taką właśnie ideą w to tygiel są wszystkie związane także lider rynku, choć sale były silnikom chcieć to ona niebyła kontestowana była kontestowana redystrybucja własności chodzi o to, że skoro ludzie są rozumu porozumienie związkowców łatanie wyrwy wyłaniać władze to są także rozumni doprowadzenia w swoich własnych spraw, czyli zawierane nie tylko kontaktów z władzą władzą owych władz twórczych ustrojowych, ale także kontraktów umów ekonomicznych takich, które będą dla nich wzajemnie korzystne Enterprise rewolucja jest dobro i pro kapitalistyczny w tym sensie adres czy też Floty kapitalistycznej i ona po kilku latach to, ale to nie wszystko myśli pewnego nurtu rewolucji powstaje ten kodeks Napoleona, który jest, który są lasy to pokazuje zupełnie niesłychane aspekty rewolucji na Polonię prowadził wojny w Europie rewolucyjny generał, który stał się rewolucyjnym dyktatorem w tym cesarzem nawet siły dyktatora jak ekipom z po wygraniu wojny jest narzucał pokonany uczyli Austrii Czech Hiszpanii, czyli Holandii, czyli Szwecji jak narzucały im przyjęcie identycznego z francuskim kodeksu cywilnego znane z rond toto to jest pomysł niesamowity, bo właściwie to pewnie by się nie mieszano takie sprawy tak wystarczy kontrybucja zmian terytorialnych zobowiązanie do nieposiadania billboardy dodają limitu, a tutaj nagle spada dzieje się coś innego, aby rzeczywiście tak no w rynek rynek też jest w 1 z projektów rewolucyjny akt a gdyby po to jest to co tak najbardziej zainspirował mnie do tej rozmowy to znaczy obserwowanie rządy od zbiegu kilku co najmniej tak, ale wydaje się, że coraz bardziej krytyki, ale po adresem rewolucji francuskiej ze strony polskiej prawicy i oczywiście przede wszystkim oni przypominają o zbrodnie, które towarzyszyły rewolucja w tej rewolucji wielki terror przemoc skierowaną przeciwko duchowieństwu przeciwko żołnierzom Królewskim i jak też w naturalny, choć wydaje się, że czasami instrumentalistów zwane to znaczy, że ta krytyka wynika z głębszych przekonań, a przeciwko tym osiągnięciem rewolucji francuskiej nie trzeba się ze mną zgodzi się jak to rozumie to znaczy w tym właśnie do toró Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA