REKLAMA

O najsłynniejszej książce Azerbejdżanu Kurbana Saida "Ali i Nino"

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-09-20 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
54:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM, a w naszym studiu gość pan Jerzy Rohoziński historyka antropolog kultury dziś autor takich książek jak święci bicia więcej czerwoni chanowi przemiany religijności muzułmański radzieckimi po Radzieckim Azerbejdżanie bawełna Samowar i Saratowie i ostatniej w cyklu początki państw książki p t. Gruzja dzień dobry dobry wieczór dobry wieczór państwu jeśli jeszcze mogę dorzucić tą ostatnią książkę są narodziny globalnego dżihadu to tak zupełnie 100 Rozwiń » dniach legł mentalny siwy pan stawia na rozmowach w Azerbejdżanie i w ogóle o tej książce zapomniałem, ale rzeczywiście przeważa bardzo jeszcze książkę, która w rzeczywiście robi zresztą furorę w pewnych kręgach, a to, dlatego że czasy mamy takie, ale być może 2 książki też wrócimy, bo albo rozpoczniemy zupełnie inny w, a mianowicie takie książki, która ukazała się teraz w Polsce diety cud, a linią nie jej podtytuł to najsłynniejsza rola Story Kaukazu autorstwa Kubala Saida ta książka ukazała się w Polsce i skoro to jest najsłynniejsze Love Story Kaukazu to ona też pokazuje coś co często występuje w Azerbejdżanie, który chciał, żebyśmy się rozmawiali mianowicie takie wrażenie może pani rozumie, że bardzo często w Azerbejdżanie i w rozmowach w Azerbejdżanie rzeczy nie są takimi, jakimi się wydają na początku i chyba do czynienia z tym fenomenem mamy w przypadku autora Cubana Saida, który w UE, jakim był Kuba Saidi ma bowiem tak tak do końca nie wiadomo kim był Urban soi to znaczy, bo bardzo dobrze, bo to mówią, że mamy, gdy inni nie do końca wiemy, z czym mamy do czynienia wydaje mi się, że to jest takie założenie powinno towarzyszyć wszelkim rozważaniu czy to natury politologiczne czy kulturowej dotyczącym krajów poradzieckiego Kaukazu 3 3 poradzieckiej Azji Środkowej natomiast, jeżeli jesteśmy już przy książce i jej autorze, który i nie wiadomo do do końca kim był to tutaj mamy w do czynienia z takim zjawiskiem, o którym za chwilę może więcej bowiem mianowicie wersja kanoniczna w mam tutaj namyśli my bardzo ciekawie o biografię amerykańskiego dziennikarza do Toma Reissa brzmi tak, że autorem książki jest Barciński Jerzy Trela w nos Simba całą, który wyemigrował z po rewolucji bolszewickiej przez przez Turcję do do Berlina tam przyjął islam w związku z dołu konwersji ołów przyjął imię Mohammed SA Bk Chimki prof. Bailey, ale i na PiS auf pod pseudonimem Kuban Said książkę alibi nie miała przy czym do końca też nie wiadomo na maj Iloną misji Autoremo na ile z Puław to rem, bo tutaj zoo za drugą współautorka też uchodzi i austriacka baronessa, której Bacha przyznam szczerze pan na nazwiska w tej chwili nie nimi nie potrafię powtórzyć, bo jest to jedno z tych niemieckich nazwisk które, która jest tak dość dość dla naszego gardła Hayes jest jest męczące natomiast powiem tak mnie do końca argumentacja rejsami przekonuje to znaczy w gruncie rzeczy to ta jego książka napisana pod koniec lat dziewięćdziesiątych ona też była pisana w atmosferze takiego powtórnego naftowego boomu w Baku to zajmuje powtórnego to znaczy wobec miękkich 10 0 lat później odstaje od tego, który jest, jakby kanwą tej powieści i teraz o WI ja mam, ale ma mało mam przed sobą, bo oryginalne angielskie wydanie tej książki jest ze zdjęciami no nie wiem jak to wyglądało w wydaniu polskim natomiast głównym argumentem jest tak, bo w zasadzie autor nie natrafił na żadne dokumenty mogące świadczyć choćby po urodzeniu Urbana Saida Ali oraz władz Rosji Bauma w banku dowodem koronnym jest tutaj i i w zasadzie jedno zdjęcie, które jest zdjęcie jest taki w ciemno, bo w nazwijmy to do spotkania, bo co w cudzysłowie opłatkowego takich Homo muzułmańska chrześcijańskiego w roku 19 1 3 w Baku, na którym to jak hobby jest jej jest mały liniową Simba moi autor to zdjęcie otrzymało od Azerbejdżanu ski historyk sztuki solary absurd Bailey autorki skądinąd z fundamentalnej i historii Baku to jest to kto to jest przedstawicielka takiego dość znanego rodu, który na, który swego czasu, bo w odgrywał dość istotną rolę w mniej jeśli chodzi przynajmniej o muzułmańskich życie w Baku i ona mu to zdjęcie po pokazała w i wskazując na nim uległ kolejowemu Simba ma ono jest jest pytanie, skąd w roku w dziewięćdziesiątym ósmym autorka tak dokładnie wie jak ktoś figuruje na zdjęciu z roku 19 1 3 przekazanego najprawdopodobniej przez Niewiem matkę babci ojca taką z z rodzinnego albumu no no no raczej już wydaje mi się doświadczenie nas wszystkich jest taki, że my w rodzinnych albumów mienie nie potrafimy wskazać wszystkich tak z pokolenia naszych dziadków zmieniają nazwiska w związku z tym nie jest to dość dziwne jak ja nie mówię, że to jest nieprawda tylko to to po prostu by lekarze uzbroić się mało w 2 WM czujność, ale czy pan nie czyta książkę, a linii NATO pan ma wrażenie, że kluczowe jest to czy autorem był Gruzin Azerbejdżanie inny czy też no właśnie ktoś, kto się tylko podszywał pod pod jakąś potrzebę tego typu postać czy nie czy to jest właśnie symboliczne, że jeśli to napisał ktoś, kto z Baku to to przede wszystkim nie wcale nie musi to być Azerbejdżanie to jest tak w samym Azerbejdżanie, gdzie był wydawane są książki, ale mnie nie nie Urbana Saida tylko Muhammada SA Bk im przede wszystkim jest wydana jego dno oficjalnie autobiografię, a kreśli ropa na Wschodzie przy czym ja ja nie nazwałbym tego autobiografię, bo to jest to jest w dużej mierze auto kreacja bo, bo w tej niby autobiografii autora występuje jako przedstawiciel arystokratycznego rodu azerbejdżańskiego x i tak jest też traktowany w Azerbejdżanie tak taki był komentarz do tej książki misje znaczy bowiem tak pod tym względem to bardziej prawdopodobne wydaje mi się że, że było rzeczywiście Bagińskim Żydem, ale Żydem nie górskim mogę go górscy Żydzi to jest grupa byłych powiedział były judoka etniczna religijna zamieszkująca Kaukaz, ale mało miejscowo jest 1 synagoga Żydów górskich w banku tylko Żydem Oracle i aszkenazyjskich włączyli, czyli bule, czyli przyjezdnym takim który nie jest nie jest im są liderem on o może on może dużo wiedzieć być bardzo bystrym obserwatorem między takim takim też jest natomiast natomiast miło i jestem prawie pewien, że nikt z zakupem stamtąd nie napisałby w ten sposób tej książki i tę i tym bardziej żaden Gruzin do tego, że tutaj też jest pewna dysproporcja to znaczy autora ewidentnie więcej wie o Azerbejdżanie niższy niż w Gruzji jego jego informacji o tych liście, czyli dzisiejszym typ emisji co do klienta to tam widać, że on co sił gdzieś słyszał kojarzy, ale tak nie zawsze do końca bliższy jest ewidentnie Azerbejdżanu Baku, ale i cała historia, która w inne 1 podpisem w podtytule funkcyjnego najsłynniejszą AppStore Kaukazu to już historia opowiedzą słuchaczom miłości pomiędzy Azerbejdżanem, a Gruzin Niko, który ma pokazać przez pryzmat miłości właśnie jakiś taki obrazek Kaukazie jako takiego miejsca, gdzie te narody jak myślisz nie kochają to przynajmniej są jakieś takiej zażyłości jest o tyle paradoksalne, że w samym Baku jak rozumiem to generalnie te grożą mu właśnie nie ma jak i słuchaczy myślą, że warto to mogą spojrzeć mu już tak na taką scenę, którą ze szkoły pamiętamy leci książka Żeromskiego Przedwiośnie, gdzie część akcji się dzieje w Baku tam są Rosjanie co są Żydzi no są Polacy jest w element polskiej z kolei wydaje mi się Żurowskiego w ogóle nie ma chyba tylko azerskiego wątku w przepisie Baku to dziwne jest to Baku w oko licznych literackich nie azerski jest to moment wspomina Ohme docenta w wspomina też no bo było takie dość dość dość przykry element o wzajemnych zarzutach najpier w Ormian na Mazurach później o 0 w normie naftę do MON tak jest rzeczywiście nie ma Grudzińskiego faktycznie w Baku, a my społeczność Rudzińska jest jest bardzo nieliczne lotu można na nas na obronę autora powiedzieć, że Ali minimalnie nie poznają się w banku ani oni się poznają powiedzmy w połowie drogi między między Bakuła o tych lisem dla tych zachodnich obszarach dzisiejszego Azerbejdżanu natomiast fakt to jest to jest na stole no jest reklamowany jako najsłynniejszy nam się burz ja bym jednak twierdził, że ona najsłynniejsi są klasycy z maila i marzną zachęci to są najsłynniejsze Love Story małe, bo oczywiście wydawnictwom wolno wolno reklamować sił w ten sposób lukę tę książkę przy czym do Opola Story jest takie bardzo publicystyczną polityczne to znaczy Diamond blond oczy czytając książkę mam cały czas wrażenie, że tytułowe Alina to są takie 2 konstrukcje takie 2 idee, które w, które sobą dyskutują zdania są żywi ludzie, którzy chcą, którzy się pokochali Nino reprezentuje tutaj Europę, a i Azji jest cały czas taka dyskusja między nimi właściwie 3 3 czy ten Kaukaz jest bardziej Europejski i 3 czy azjatycki dla mnie ten wątek był to publicystyczna nie jest to jest, o ile jest dużo dużo bardzo takich malowniczych czarowny opisów fotele ten wątek publicystyczna nie jest jest najsłabszą stroną dlatego, że to jest ta jest bardzo sztucznego czy też te wypowiedzi, a te wypowiedzi Nino, chociaż było o tym jak oni są ułomne w tych misje i ona mu pokazuje grała w chińskiej prasy obiekt jest jest dzisiaj ulica prosta w Galicji taka główna Promenada w milicji i i po, pokazując mu tłumaczył, że to jest Europa, a te wąskie wąskie uliczki w tradycyjnych miastach o muzułmańskich Kaukazu to to już jest Azja przy czym to jest na czym żadna żadna Gruzinka choćby w ten sposób nie powiedziała dlatego, że to jest to jest mecz to bym powiedział w najczystszej postaci taki wątek propagandowy rosyjskiej misji cywilizacyjnej to znaczy jak się czyta, bo rosyjskie opisy dziewiętnastowieczną powiedz czy to dla skrętu 3 3 Baku 3 3 czy testy Flisu to jest zawsze taka tam podkreślona dychotomia, że jest nas atomowa kolonialne Europejska dzielnica wiedzieli, gdzie jest czysto są szerokie ulice drzewa parki i t d. jest brudna to by cała dzielnica, gdzie są wąskie uliczki brud smród i ubóstwo i nawiasem mówiąc czytałem deseru rosyjskie przewodniki dziewiętnastowieczne po po tym, wpisie do dokładnie to samo jest jest mowa o tych klisz to znaczy te gruzińskie Urbanik te tradycyjne dzielnicy to jest właśnie Azja jest jest wręcz wręcz powiedziano, że to, że Jerzy Ziobro, bo takie azjatyckie wzorce kultury natomiast Europa to jest właśnie ten teren wąziutki pas rejestrem Gała chińskich Prost piękną parę budynków administracji jakiś koszary i t d. także ta Gruzin Camino posługuje się tutaj w gruncie rzeczy jest takim wątkiem rosyjskiej narracji cywilizacyjnej, więc to jest to jest mało wiarygodna każdy kto, kto chodził, a potem bliscy dowiezie jak się tylko zejdzie w boks rozstawali są właśnie takie wąskie urokliwe uliczki tych tradycyjnych bani gruzińskich więc, więc no to to tutaj do słabo wypada w ale myślenie w kategoriach rzuca się za europejskie obecnie europejskie to jest 1 rzecz, a druga, że dla polskiego czytelnika, któremu się wydaje mi, że wiele bardziej znaczące jest to różnica między Gruzją jako krajem chrześcijańskim i Azerbejdżan jako krajem muzułmańskim tylko, że znał po raz kolejny boję się, że większa część naszych słuchaczy słuchaczy, kiedy słyszy, że Azerbejdżan skrajnie islamskim to on przywołuję sobie pewne skojarzenia, ale ja mam wrażenie, że duża część tych skojarzeń szczegóły jeśli patrzymy na współczesne Azerbejdżan to nie są skojarzenia trafione można sięgnąć po najprostsze znaki, które nam kojarzą się z Vistalem n p. nie dostępność alkoholu w Azerbejdżanie ten alkohol jest dostępny można się zastanawiać nad tym jak się kobiety ubierają Otóż większa część kobiet w Azerbejdżanie wcale się nie ubierać tak jak nam się wydaje, że kobiety w śląskich jak się ubierają niszczy jest pytanie, które być może to też bardziej współczesnego Azerbejdżanu, chociaż wciąż jest podział wyraźnie na bohaterkę chrześcijańskiej bohatera muzułmanin to chciałem zapytać co co to za dziwne zjawisko i Azerbejdżanie Islandczyk, dlaczego on jest tak różny w bardzo wielu aspektach tego co nam się kojarzy z islamem na macie chyba pytanie co nam się kojarzy z islamem, ale od razu tak trzeba by zacząć może ona takim nie nieco bardziej ogólnym poziomie to znaczy ja uważam, że jest mu pewną specyficzną kategorią islam rosyjski po rosyjsku poradzieckiego czy to jest zupełnie inny byt niż islam w pozostałych częściach świata do do czego się sprowadza Rosjanie, podbijając Janek, cytując tereny Kaukazu i Azji Środkowej i nie mieli zapędów misyjnych znaczy jeżeli, jeżeli takowe przejawiali misjonarze to byli dość szybko bym powiedział o stawianiu przez przez wojskową administrację te zapędy misyjne ograniczały się 1 na Kaukazie w gruncie rzeczy do takich grup z pogranicza kulturowego które, w przypadku których trudno było powiedzieć to są muzułmanie chrześcijanie czy poganie tak naprawdę to owszem, wtedy wtedy jakoś tam działalność misyjną usiłowano się w nich prowadzić natomiast w islamie, jaki zostaną usiłowano datę włączyć w tryby rosyjskiej machiny Państwowej nim skutecznie zarządzać zarządzać w ten sposób, żeby mieć lojalnych obywateli muzułmanów to jakby mienie niekwestionowaną nigdy, że to są muzułmanie to było oczywiste i teraz, jeżeli odwołamy się do Alego inni notami nie jest on taki uważa 1 z lepszych bardziej zabawnych opisów jak jak Ali tytułowy jeszcze jako uczeń nie realnego progi gimnazjum w banku, które rzeczywiście istniało no wy wysłuchuje tak dość beznamiętnie moc modlitwy po była zła złem za cara, ale teraz, żeby jakoś usytuować tę scenę w takim ogólnym złym kontekście to to pamiętajmy także to było dobre gimnazjum było adresowane do miejscowych elit bardzo wąskiej grupy i jeżeli przedstawiciele tej elity posyłali swoje dzieci do tego progi gimnazjum czy też były tzw. Rusko tu zjemy je szkoły to jakby zakładali, a nawet po to, posyłali, żeby wejść dzieci zetknęły się z panującą kulturą rosyjską, żeby miały łatwiejszy dostęp do administracji do jakiś kariery natomiast całe rzesze ludności muzułmańskiej na tych tych południowych peryferiach nic nie zostały tym objętej tutaj raczej raczej postawa rosyjska wyrażała się a kto to jest fakt historyczny w MSW debatowano nad projektem muzułmańskiej modlitwy za cara, czyli krótko mówiąc po postawa była tak orzekł, że wolimy muzułmanów modlących się po swojemu za cara niż jakiś takich umów nie wiadomo z farbowanych chrześcijan, w którym nie wiadomo co co siedzi w środku tak to niech już mi się po swojemu mogą w związku, z czym ta Enei jak instrumentem, który miał służyć temu w zarządzaniu islamem przez przez Rosję były tzw. duchowe zarządu muzułmanów one były podzielone terytorialnie w jeszcze chodzi o Kaukaz był w Tyflisie na początku 1 ma moc cały Kaukaz po potem te instytucje w reaktywowano w wyroku 4 0 czwartym 1 90 0, kiedy w 1 wśród muzułmanów usiłowano jakoś wskrzesić radziecki patriotyzm te instytucje przetrwały one do dzisiaj istnieją oczywiście tam to co to wygląda inaczej terytorialnie, ale przy przetrwała to instytucje są ściśle podporządkowane władzy wydają się, że jakby podstawową cechą po rosyjskiego i poradzieckiego islamu jest podział szacunek wobec władzy, jaka była ona nie była czasami paradoksalnie się kończyła mianowicie, kiedy w Rosji zwycięża rewolucja i ich nowe państwo młodą chce odrodzić jako swoją swoje imperium sięga za Kaukaz to nijak zdążyłem przeczytać okazuje się, że w w Azerbejdżanie duża część duchowieństwa muzułmańskiego w zacznę szukać mitologicznych wytłumaczenie, dlaczego komunizm wcale nie musi być sprzeczne z islamem to zaskakująca, ale tak, żeby było tak stało bo jakby od początku w zasadzie o to w swoim bolszewicki konkwisty Kaukazu to co my mamy do czynienia z taką sytuację, że taka w tle klerykalna partia i cicha noc złożona właśnie m. in . z takiego konserwatywnie nastawionego duchowieństwo trzyma z bolszewikami natomiast kontestuje demokratyczna Republika Azerbejdżanu, której tutaj śpiewali Nina jest takie można palić epitafium trochę postawiony dla dla tych bloków w krótkotrwałej tego krótkotrwałego karnawał niepodległości tak w Azerbejdżanie natomiast później rzeczywiście już w okresie Radzieckim mamy do czynienia z takimi no dosyć, kiedy dla nas karkołomnej wyglądającymi próbował próbami wzajemnej adaptacji taki islamu do do warunków radzieckich, która wydaje mi się nasze sprowadzała przede wszystkim do do tego że islam i w jego elity w skupione w tych właśnie ciałach w tych zarządach i która oczywiście były infiltrowane przez KGB no bo no, bo trudno, żeby było inaczej one, aby uznały pogodziły się z tym, że sfera publiczna należy do państwa Radzieckiego, ale taką jak twierdzą naszych tradycji jest domem ni i to co jest, bo moi ne i w i pod tym względem hańby islam odniesie sukces w 2 3 i ten trend taki islam bytowy domowe jak byśmy go nie nazwali ją CE trwa okres okres radziecki dom publiczny został mocno o jedno doświadczony i cały czas jakoś chyba jeszcze jeszcze w tej nowej rzeczywistości usiłuje się odnaleźć tę sól w odnajduje się, bo ja ja pamiętam Scott mniej lub zdziwiło ale, ale widziałem w metrze w banku takie można to nazwać się reklamami duchowego zarządu muzułmanów Kaukazu wzywającego do dołu do moralnego życia no powiedz obok tam reklam nie wiem telefonów komórkowych i t d. były takie także jakość jakość tym w jakość i nic nam by do tej sfery publicznej się jeszcze się starał przebijać ją i od wojować, ale udajmy się zawsze to będzie tylko do tego stopnia do jakiego stopnia pozwoli na to władza, jaka była u nas nie było tak, ale pan mówi o tym samym domowym, któremu się utrwala udało przetrwać czasy czasy komunizmu, ale gmina, kiedy parasolem przypomina mi się Czesław Miłosz już zniewolony, ponieważ w opisie flirtu inteligencji z komunizmem Czesław Miłosz nosem początku pisze o takiej konstrukcji Hetmana to jest takie nastawienie do innych, a obowiązującego porządku, że niby się na niego zgadzamy tak mówimy werbalnie oświadczam, że jesteśmy za rany, a w sob wewnątrz zachowujemy własnej wartości jak rozumiem też kategoria, która w ogóle czerpie z bazy ze świata islamu, ale też, by się przydała w objaśnieniu tego fenomenu jak to się stało w Azerbejdżanie, że islam przetrwał radziecki komunizm Pentagon nasze odwołuje wprost do szyickiej zasady, bo tu, bo to on może trzeba podkreślić, że wie większość muzułmanów Azerbejdżanu należy do tej gałęzi szyickiej to jest Kret Wola albo takiej oto jest o zasada, która powstała w okresie, kiedy szyici byli mniejszością w tym klasycznym okresie islamu Jona pozwalałam ukrywać swoje poglądy czy w tym przypadku było ukrywać przynależność do do do sekty Alego jak to w jak to nazywano Eagle one uprawiać lekką Micrę przy czym, ale i tak idealną ten argument też to Simon powtarzał to znany historyk Azerbejdżanu Tadeusz Świętochowski ja osobiście jestem sceptyczny wobec tego typu argumentacji dlatego, że to prawda, że Azerbejdżan jest szyicki natomiast w w momencie, w którym w musimy poczynić pewną dygresję historyczną to ta jak jest to zasada, która cechuje małe małe sekty ma małe mniejszości religijne, które żyją jakimś wrogim otoczeniem w Azerbejdżanie, gdy w zasadzie nie mieliśmy takiej sytuacji, dlatego że w Azerbejdżan jest on był mu część działu państwo perskiego, które w grę w 1 50 0 był pierwszym roku zostało to ROM przypadł dynastii Safawidów, która wywodziła się z takiego Sawickiego zakonu, który w pewnym momencie przyjął 3 i z nimi teraz szyizm z los stał się religią panującą taką był w związku, z czym akurat na terenie Azerbejdżanu w zasadzie nie istniały tradycje ukrywania poglądów mini kry w zauważmy też, że Azerbejdżan jest szyicki, ale w zasadzie jest w identycznym zjawiskiem mieliśmy do czynienia w innych częściach, bo mu muzułmańskim związku Radzieckiego jako przykład to Azja środkowa, gdzie do dominującym odgałęzieniem jest i słonic dam dam żyją w ich ścisła Alicji w Tadżykistanie w od IT to akurat jest być może rzeczywiście ugrupowanie, które najbardziej, by odpowiadało temu paradygmatu owi, bo to jest oczywiście sekta, która ma taką bardzo złe tory są hermetyczną doktrynę, którą ukrywała we wrogim otoczeniu to jest garstka jest sunnicka większość jeszcze zachowywała w zasadzie identycznie jak Jan Krzywicki Azerbejdżanu i ja ja bym to raczej wiązał z pełną dajmy się konstrukcją psychiczną lub z psychiką mentalnością mieszkańców tych tych terenów w najlepiej bodaj w Polsce opisał to już niestety świętej, bo w pamięci prof. Stanisław zapaśnik w książce wojujący islam w Azji centralnej, ale myślę, że z tą samą można, by odnieść do do Azerbejdżanu mianowicie jemu to są to są ludzie w złym wśród, których cały czas zdominuje myślenie grupowe 2 3 to też Bijan, bo jest nim jest być może cechą wspólną w ogóle świata islamu, gdzie struktury rodową plemienne nie nie zostały nie nie uległy erozji związku, z czym tam zawsze jednostka jest jest częścią grupy i przede wszystkim, jakby po postrzega siebie jako część ani jako jako pewne indywiduum jako jako jednostkę, która może mieć siłę jakieś własne poglądy czy konsekwencją tego jest jest taka moralność sytuacyjna to znaczy zachowujemy się taki jak ujął, żeby się dopasować do odrzucenia w związku, z czym sytuacje takie jak aha wiem, że taki się zdarzały, bo nie opowiadano, że ktoś był do nie wiem 1 6 i powiedzmy lektora marksizmu-leninizmu i ateizmu, a po szesnastej wracali do domu n p. odprawiał słubicki rytuały w mniej nie należała do rzadkości i raczej był tłum widział tu niewiele podobieństwo słyniemy z postawami naszej inteligencji wobec komunizmu, dlatego że tutaj tutaj nie nie przy przy takiej konstrukcji psychozę dalej nic nie ma po prostu dysonansu poznawczego to znaczy wydają się, że jakby takie ogólne poczucie no właśnie, by być dyskomfortu spowodowane tym, że się jest najpierw kimś, a potem kimś zupełnie innym, że moja żona to już byłby w dużo mniejszym stopniu występuje niższy niż o w naszej głowie Europejskiej kulturze, gdzie jednak po procesy dziejowe i wie wiele różnorakich czynników, o których tutaj było myślę, że nie nie bardzo sensu mówić, bo boi się, bo trzeba, by zrobić zbyt dużo dygresja sprawił po prostu, że żal, że u nas to poczucie ludzkiej jednostką właściwą odrębności od grupy jest jest jednak większe i my mamy większy kłopot z tym, żeby się w ten sposób dopasowywać do otoczenia na czym musimy dokonywać większego gwałtu na swojej osobowości żeby, żeby uzyskać taki efekt ale kto jednocześnie ktoś, kto słucha nas pociąg może pomyślę to zupełnie z autorem książki, ale i Nino w zasadzie można fajnie, że on był winien był autorem czy czy też wyłudzili co najmniej 2 postaciami swojej gminy w swoim życiu, a może i większą ilością postać z Choroszczy twierdzi, że był z pochodzenia z arystokratycznego rodu taka Morskiego Lotto w no to tu są akurat to jest to jest jeszcze znak czasów, bo w najprawdopodobniej ileś mój syn bał przyjmuje w dni w roku 19 2 2 w Berlinie islam jako już jako imigrant to, że MO to rząd przyjmuje islam akurat w Berlinie nie jest przypadkowe i pod wieloma względami, dlatego że po po pierwsze, zabrzmi to może dziwnie, ale w okresie pierwszej wojny światowej i w gruncie rzeczy po niej Berlin był 1 ze środków światowego dżihadu, jakby huk, jakby to nie zabrzmiało dziwnie to znaczy nie istniało niemiecki plan zrewolucjonizował Ania świata islamu, żeby ono obalić taki był światowy system oparty na dominacji brytyjskiej konsekwencją tego było był napły w różnego rodzaju działaczy innych działaczy muzułmańskich do do Niemiec do Berlina po wojnie wielu z tych działaczy zostało mi nie wracało do Don Bos do swoich krajów, które pozostawały wciąż koloniami tak w związku, z czym oni byli tam trochę spaleni i cały czas istniały jakieś powiązania wywiadowcze były między to też pamiętajmy o tym, że niemieccy orientalistyki odegrali taką bardzo bardzo niedobrą rolę, bo byłby byli to po prostu ludzie, którzy wykorzystywali swoją znajomość islamu do podżegania po prostu wojennego i jedno, nazywając po imieniu i teraz, ale w ludzkim, bo Alliance z Mohamed Sobek boomu podejmuje studia w seminarium języków orientalnych gdzie, którego szefem jest był wówczas profesor GOK w Mayer, który jednocześnie był oficerem łącznikowym pomiędzy centralą w Berlinie, a tzw. Half Moon flagę to był obóz jeniecki dla dla muzułmanów w ZUS bez państ w ententy którzy, którzy się dostali do niewoli niemieckiej, ale ten obóz w zamyśle był takim można powiedzieć, że już chyba pierwszy na terenie Europy obozem szkolenia dżihadystów dołączyli inni jadą ubieram troszeczkę w cudzysłów, ale ubierano w cudzysłów, dlatego że mu to czy wtedy z tego dżihadu niewiele wyszło, bo w oficerów było na żołnierzy którzy, którzy bez tego obozu, by się powiedz przyłączali nie wiem do armii tureckiej chociażby z sojusznikami Niemiec było było nie tak znowu wielu w tym niemniej na jak by pozostała pewna atmosfera i cały czas coś dziwnego w tym Berlinie siedziało przy czym to kolega jest w dalszej komplikacji, dlatego że jednocześnie w Berlinie jest staje się takim miastem dekadenckiego trochę miastem zmierzchu cywilizacji Europejskiej i teraz do Berlina przybywają misjonarzem z muzułmańskiej sekty Ahmadi oni zakładają piersi pierwsze mecze w Berlinie bodaj 20 07 . roku to jest sekta, która w powstała przed pierwszą wojną światową w brytyjskim będą zabiegi w oczy, jeżeli nie był chował, bo tworem wywiadu brytyjskiego to na pewno była darem niebios dla Brytyjczyków, dlatego że w w sytuacji, kiedy turecki sułtan jednocześnie Kalisz ogłaszał dżihad przeciwko państwom ententy to to sekta ogłosiła pacyfizm ogłosiła, że to, że nie można w prowadzić jakichkolwiek działań zbrojnych ginie w nich religia już na pewno nie przeci w imperium brytyjskiemu i teraz tak misjonarze z tej sekty przybywają do Berlina nie wiadomo czy oni są agentami brytyjskimi czy nie być może są, ale mają też własne własne plany misjonarskiej wobec tych wpół pokaleczony wojną Niemiec oni tam zatrzymają wydawać swoją literaturę głoszą takie trochę gostyńskiej nauki i złe, że Jezus naprawdę nie umarł tylko tylko dotarł do do Syrii nagaru w Kaszmirze i tam i tam rzeczywistości został pochowany był w łonie tej muzułmańskiej diaspory dochodzi do różnych rozłamu w pewnym momencie jak się wydaje ten z sowieckiego OGPU zaczyna się interesować tymi biegły byłymi białymi muzułmanami i teraz, gdyby zajrzeć do tamtej autobiografii czy też auto kreacji krew i ich do pana na Wschodzie ma już mu Mohammeda jest od dekady jest książka napisana jeszcze przed Aliną oglądam wspomina znaczy wręcz wspominał o tym, że dostał delikatne takie wydziału zlecenia wywiadowcy i miał się rozglądać się wśród tej diaspory żądał on to tam jest taki też barw tak jak wali Nino opis tej tej diaspory która, która tam były w debatowała nad jakimiś ideami państwa mistycznymi planowała zamachy i t d . ale nic z tego w gruncie rzeczy nie wychodziło kończyło się na wzajemnym obok dywanu plotkarski i było to bardzo nieefektywne, ale to jest on to jest k PS 1, jakby z wątków, które musimy pamiętać znaczy to tak naprawdę nic nie wiem jak tłumaczyć tą konwersji na na islam Żyda to jest też też nie wiadomo czy do końca czy przez bank utrzymał się od Mińska Kijowa, bo jest ciekawe że w tej swojej autobiografii autokreacji Mohammed SA Bk dał taki opis pikantny fragmencik innej o tym jak i jak na 1 z takich jak dziś rautów bali emigrantki z Buchary jakoś tak zaczęły w taki bardzo zimno w wyrazisty i niedwuznaczny sposób komentować obecnych mężczyzn o 1 ze stałą i 1 do to była chyba się strzelnica Miracle czy w oko kogoś tam z dworu Emira i stwierdziła, że jest po podobny do kochanka jej wuja i to wywołało burzę, w której w tej diasporze muzułmańskich w Berlinie, ale wtedy o MO w UE, więc z Dmowskim bał nie było, jakby oczywiście przypomniano, że Muhammed Sobek jest tak naprawdę remisem bałem, ale mówiono mi żyć z Kijowa nie z banków więc, więc już zupełnie nie wiadomo kim kim był ten człowiek, a my możemy go zostawić oraz drugą po trosze podobną postać się Leopolda w walizce o to by mu się z Lwowa syn rabina, który też w tym w Berlinie przyszedł na islam i po po po konwersji Blair przyjął imię Mohamed Saad i to jest to jest postać jest bardziej i pogmatwana i ulegli stało z odwołaną singlom dlatego, że to jest statku uznawano go z agenta w ogóle bolszewickiego przynajmniej w wywiadzie brytyjskim planowo panowała taka opinia Adam był po potwierdzona powiedzmy jakimś donosami to był to był człowiek, który był doradcą czuła najpier w królów w Arabii Saudyjskiej potem w Jemenie potem się na Libię przerzuciła w końcu trafił do dołu do Indii jeszcze brytyjskich gdzie, gdzie związał się z takim poetą mistykiem pan islamistom Muhammadem balem, który jest złożony z takiego duchowego ojca państwo Pakistanu i ma on pod jego wpływem zostało ma takim muzułmańskim intelektualistą to dla nich bardzo ciekawe pisał o bracie pij pij pisał wiersze takie mocno dżihad listy ćmy do w walce z materią listy z Zachodem, ale jednocześnie tam w niego związek radziecki był wręcz z wypełnieniem woli Allaha i Lenin to my się pojawia jako jako główny do takich branż dobry dobry prorok więc, więc mamy tutaj jest do czynienia z po jakimś niesamowitymi skojarzeniami powiązaniami i Mohamed Rosa został w zasadzie współtwórcą państwo Pakistanu po potem pełnił rolę bodaj przedstawiciele Pakistanu przy ONZ także itp także no to jest okres, który obfituje w dziwne postaci mamy już z zupełnie innej beczki mamy przecież tego słynnego Lorenzo z Arabii, który mnie, który też właściwie budował taki swojemu, czyli i autokreacji także jest to wydaje mi się dla historyków literatury okres bardzo ciekawe, ale również bardzo niewdzięczny, bo było właściwie nie wiadomo, kto kim tak naprawdę był po postoju dla kogo pisał wzywa nas to były problematyczne z tego punktu widzenia, że ktoś, kto chciałby wracać jeszcze do Azerbejdżanu ktoś, kto chciałby dowiedzieć się, gdzie jest ten kulturowy w inny kręgosłup, które Azerbejdżanu to pomyśli tak w zasadzie jest to takie miejsce, gdzie wpływ perskie nie wiadomo, gdzie kończący się jako perskie, a zaczynający się jako Azerbejdżan niskie wpływy tureckie, ale nie wiadomo też jak silne wpływy, o których pan mówił w naukowym w zasadzie kolidującej trojga 3 EUR polis OC rosyjskie tworzą taką mieszankę, z której do dziś tu trzeba po prostu być może po prostu mocą decyzji wyznaczyć coś pożyczanie, a to nie jest już ani perskie ani tureckie ani rosyjskie to jest nasze azerskiej tak no gdzie to jest Hello znaczy tak między 2 granice trudno wyznaczyć, bo tak, jeżeli będziemy odcinać Azerbejdżan od wersji to będzie dosyć trudne, bo pamiętajmy, że tak, jakby żywiołem twórczym monarchii Socha widzów były plemiona tureckie ci przodkowie dzisiejszych Azerbejdżanu to był taki to byli w tym państwie z napojem ludzi mnie co modne kultura perska irańska to byli ludzie pióra administracja krótko mówiąc więc, więc o to kto to państwo miało takie 2 filary Azerbejdżan był jego częścią pop w pewnym momencie odciętą przez przez Rosję natomiast związki związki z Persji działo był były długo odczuwane i na pewno w jaki sposób do ostatnich lat przed przed wybuchem pierwszej wojny no one były wzmocnione tym, że było też bardzo wielu imigrantów z po z Persji, którzy w w tych przedsiębiorstwach na naftowych w Baku pracowali to była emigracja sezonowa więc, więc związki cały czas istniały one zostały rzeczywiście dość skutecznie przycięte w okresie w okresie sowieckim, kiedy nie było w zasadzie na przepły w był był ograniczony tutaj i idei Cyceron był w ogóle kontaktów międzyludzkich więc, więc to to na pewno to na pewno miał dość istotny wpły w i dzisiaj bym powiedział i Real nie jest jakoś specjalnie popularny i to powiem od razu, że poprzez stawianie znaku równości między religijnym konserwatyzm ma sympatię do Iranu jest jest moim błędem ja ja przez pewien przez pewien czas mieszkałem w taki niedużej miejscowości inna DRAM na Półwyspie Przygoński niedaleko od banku, która uchodzi w całym Azerbejdżanie zabrakło najbardziej wyraźny podział fanatyczną, ale ludzie tam tak co więcej Iran tam po po poczynił duże inwestycje do 2 3 z Izbą wsparł finansowo rozbudowę miejscowego dla takiego mauzoleum pilot tzw . tu są to koszt Pippi irytował Azerbejdżan się nazywa znakiem kapliczki mogiły, gdzie są pochowani święcenie jaj, a zarazem, by Iran rozbudował do takiego na mauzoleum jest takie jak w Iranie spotykamy na takiej olbrzymiej monumentalnej budowli na mieście hotel dla dla pielgrzymów powstała, ale to wcale efektem tego nie jest jakaś sympatia do Iranu, bo byłem mniej miejsca i wyrażali się o Iran Cygan dość pogardliwie wręczyła jako takich ludziach rozwiązłych co może dla nas zabrzmi dziwnie obcy z drugiej strony pamiętajmy że, że obywatele Iranu dość często odreagowują śmiechem za granicą 4 ten rygoryzm miękkiej, jaki panuje w wersji właściwie tam je 1 słowem o komentowano przyjezdnych z Iranu z gestii jest bieda jest to jest przy piśmie to jest artysta zwany małżeństwo tymczasowe, ale do nocy to małżeństwo tymczasowe w praktyce sprowadza się do do globalnej zawoalowanej formie prostytucji po prostu więcej, więc zwalcza pan mówi ona oddalanie czy to jednak zdaniem były swego czasu rozruchy Błaszczak a kto ich przynajmniej Polska prasa, choć już nie pisał o tym, dużo, ale wspomina, że tło jednak było religijne ja bym powiedział, że w religijna była o Crass dała też tego wszystkiego CITES czy też może nie wiem, ale jest sposób opisu przez miejscowych dlatego, że to problemy byłyby jakoś tam z staram się do śledzi to z samego jądra były problemy socjalne, dlatego że to w mordowanie panuje takie bardzo duże poczucie wykluczenia teraz, skąd ono się bierze, gdybyśmy mieli w skrócie scharakteryzować taką strukturę planowo polityczną Azerbejdżanu to w kraju rządzą najogólniej rzecz biorąc 2 plany nasz cel działań tzw. razy jak to się na ulicy Jagiellońskiej Azerbejdżan c, czyli krótko mówiąc przybysze z Armenii, którzy pod koniec lat osiemdziesiątych, kiedy w USA zaczęła się zaogniać sytuacja, jakby mi chemię między tymi 2 narodami po prostu boją przyjechali do Azerbejdżanu i jest ze można, by dorzucić do tego reklam to Łyski stały się to jest naganne mniejszości należąca do do irańskich grupy językowej z południa kraju, która z kolei opanowała te struktury religijne z albumu duchowy zarząd muzułmanów na czele Zalewski rem basa zaletą są upały już samo to jest oczywiście do głowy duchowy zarząd Huty są określone profity idąc z wydaleniem z organizacji pielgrzymek wszelkich ceremonii religijnych natomiast klanu Barciński, którego ono z ostatnim dniu do znaczących przedstawicielem na arenie politycznej Azerbejdżanu był prezydent jasno talibów, jakby przeszedł do z apelem do podziemia został odsunięty od konfitur i o ile nie i bo oczywiście jest różnica między samym Baku, a tymi miejscowościami na Półwyspie przy Wrońskiej no to jakby jest jakaś cywilizacyjna przepaść, ale Grecja nie przesadzał, bo tam 3 0 ludzie po po pierwszej jest do prac w Baku jeśli mogą po drugie z kolei były robaki psy mają rodziny tam jest od jej się na wypoczynek tak dalej, więc te więzi są i teraz, o ile jest cel, a powiedzmy przedstawiciele jakich dawno inteligencji w banku jakoś nam się mogą nie wiem wzięła się w życiu akademickim tak jak z tą był profesor SA oraz RBI o tyle już Niewiem sadownicy n p. czytam ogrodnicy znajda raną czy też hodowcy róż Mono DRAM słyną to był kołchoz, w którym hodowano róże Iza zdała za złotych czasów radzieckich, które tam są z rozrzewnieniem wspominamy o nim, mimo iż mimo tego, jakoby islamskiego fanatyzmu, zwłaszcza czasy Breżniewa to po prostu się grało walizkę za bezcen kupowało bilet do Moskwy jechało sprzedawać róże i drzwi potem można było można było za to żyć to to wszystko się skończyło co więcej nawet tam bazary w Baku na na rogatkach Baku one są w zasadzie dostępne tylko za bardzo dużą łapówkę także pozwolenie na handel na wydawane jest przecież nawet nad morzem Kaspijskim, a raz za pozwolenie na puławianie jesiotra to tak jak słyszymy łapówkę od 1000 USD najmniej wynosi, więc teksty to wystawimy jest z SP z pensjami też krótko mówiąc to nie fanatyzm religijny lat wyemigrował z Łodzi ci ludzie mają i mają właśnie silne poczucie jej było w też ma mające uzasadnienie w rzeczywistości zieloni zostali wykluczeni właściwie ze wszystkich możliwych kanałów funkcjonowania my to odnosi się, ponieważ w mieście jest jest naj naj największy właściwie centrum pielgrzymkowe Azerbejdżanu, który ono ono tak promieniuje i rzucać się inna miejscowość ma, więc siłą rzeczy to wszystko wszystko przybiera religijne Okrasy tam rzeczywiście dochodziły dochodziły do tego, ale wydaje się, że dochodziły ani były podstawą takiej hasło natury religijnej obyczajowej, ale one były dodatkiem to broń nie była Iskra, która wtórował mu nieraz będziemy powoli musieli godzić nasze rozmowy mam nadzieję, że to nie jest ostatnia rozmowa, bo pan fascynujący sposób przestrzenny Baku Berlina Zaryan w derby pokazały całą cały splot już tam procesów, które jakoś to świadczy o naszym świecie współczesnym nie tylko Azerbejdżanie islamie, ale szczególnie już teraz przysłuchać się z panem umówić na inne na rozmowy, szczególnie że pana Anny ostatnia najnowsza książka dotyczy spra w, które wydaje mi się suche jak najbardziej aktualnej islam terroryzm to są hasła, które często padają palacz odpowiednią osobą, żeby o tym, po opowiadać naszym słuchaczom za dzisiejsze spotkanie bardzo dziękuję panie Jerzy Rohoziński historyka antropolog kultury autor takich książek jak święci bicia włączyli czerwoni chanowi przemiany religijności muzułmańskie radzieckimi po Radzieckim Azerbejdżanie bawełna Samowar i Sadkowie muzułmańskiej Ukrainy carskiej Rosji oraz początki państwa Gruzja oraz wspomniana książka na temat, który mam nadzieję jeszcze porozmawiamy bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę ja również bardzo dziękuje dobranoc Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA