REKLAMA

Piesza Masa Krytyczna

Skołowani
Data emisji:
2017-09-23 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
bryg Krzysztof Woźniak audycję skołowani zapraszam serdecznie dzisiaj proszę państwa jak niektórzy mogą wiedzieć niektórzy nie Warszawy już nie ma rowerowej masy krytycznej będzie za to piesza masa krytyczna ja się z tego powodu cieszę, bo mamy, o czym rozmawiać z organizatorami dzisiaj przez całą godzinę ze mną studia Aneta Czapska Fundacja marsz zebry dzień dobry chwilowe niektórym osobom znana z audycji skołowani Emilia Piotrowska warszawski alarm smogowy dzień dobry Rozwiń » dzień dobry i Jacek Grzeszak miasto jest nasza celebry, ale nie wszyscy organizatorzy przeważnie wszystkie fundacje bądź Zrzeszenia, które organizują pierwszą masowe Kurdystan jest zielone Mazowsze i inne równie ważne organizacje zrzeszające chociażby mieszkańców poszczególnych dzielnic w Warszawie w także sporo sporo sporo tego proszę państwa na początek chciałem was jako organizatorów zapytać czy jest właśnie jakiś nawiązanie w pierzei masy krytycznej rowerowej czy nie powinniśmy tego jednak mieszać to zupełnie 2 różne formy ja mogę bardzo proszę mogę z laserem w dużym wydaje się, że z 1 strony, gdy jest na pewno duża inspiracja masa krytyczna rowerową, ale jest za oczywiste jest zrzeszanie się zebraniem się, żeby walczyć o swoje prawa się wydaje to jest kluczowa sprawa znaczy mamy takie przeczucie pani tylko ja, że warszawska masa krytyczna rowerowa odniosła pewien sukcesu nie jest oczywiście pełen jestem bardzo daleko do miast rowerowych, ale nagle po wielu latach zupełnej obojętności inne sprawy rowerzystów to stało się głównym tematem kampanii wyborczych panie Jacku nie do zarządu dróg miejskich jest pełnomocnik rowerowy takie jest najlepszy dowód, więc rowerzyści wywalczyli tylko mam wrażenie, że nie zawsze prawa rowerzystów i okiem infrastruktura dla rowerzystów jedzie w parze z inwestują dla pieszych i to jest ważne, że ukłuł się takie myślenie z, że prawa rowerzystów pieszych piesek jedne rzeczy często trzeba, więc do nich tam dać im ścieżki rowerowej wszyscy będą zadowoleni wiele osób bardzo chciał, żeby na 1 przestrzeni rowerzyści pierwszy mieści się poruszali drużynach grają i wydają się stres zła droga i wyraźnie, że sytuacja pieszych jest dokładnie w tym samym miejscu, gdzie była 5 10 15 lat temu często nawet z gorszej sytuacji, bo o wiele nowych dróg inwestycje zrobiony zupełnie już zaciera się wszędzie ścieżki rowerowe, ale dokładnie te ścieżki rowerowej Dance wzdłuż chodników przy bardzo wąskich chodnikach niewygodnych jest tak naprawdę piesi cały czas są taką grupą, która musi liczyć tylko na siebie my chcemy to zmienić dlatego zbieramy się, żeby się pokazać powiedzieć, że jesteśmy też grupą społecznej grupy największą obejmujące wszystkich mieszkańców w ich także chcemy walczyć swoje prawa nie są dla nas obojętne jest to kwestia jakiś poboczny w drobnych inwestycji przy przebudowie dróg należy to kluczowa sprawa w planowaniu miasta to dlaczego są tanie piątek w Łaśnicy jest różnica jest z rowerową masą to znaczy my byśmy bardzo chcieli pokazać i im nie w SPA w ten sposób zachęcić innych mieszkańców Warszawy do łączenia się nie na takim budowaniu pozycji mam wrażenie, że rowerowa masa krytyczna władza przebudowane takiej pewnej opozycji, jakim jest na pokazaniu kierowcom na te 2 3 godziny w trakcie miesiąca, że przez moment na ochronę rządzone oraz w Palermo moja sytuacja tutaj tutaj muszą postawić się w roli organizatora rowerowych masę krytycznych oni zawsze powtarzali, że to nie jest przeciwko do końca kierowcom tylko wstyd protest skierowany przez postulaty kierowali do władz miejskich tak, ale to też płyną one kosztem zmianę społeczną naturze oraz z kierowców samochodów musieli tym rowerze na miedzianych licz dokładnie tych do dziś tak jest też, iż co z nim na szczęście że, że kierowcy samochodów musieli Best udostępnić tak naprawdę to droga, która też jest dla rowerów właśnie rowerom mną, a my trochę z innego założenia wychodzimy, chociaż jakością współpracujemy przy z organizatorami rowerowej masy krytycznej przy organizacji tego naszego marszu na umowne w tym naszym nie chodzi o o zajęcie miejsca na lód na drodze oczywiście tylko zajęcie no ale jak Holland był brak nam przecież to tak to fragment drogi, ale chcę w tym potocznym rozumieniu no to jednak jest to z coś innego na ich nam chodzi o to, żeby po prostu to należne nam pierwsze miejsce zostało ono zwrócone, ponieważ nie do końca tak teraz jest często mamy problemy lęk inna n p . m. in . ze stawianiem chodników samochodami parkującymi tak naprawdę nieraz wózek nawet nie stanie przechodzi 2 pieszych nie stanie się wyminąć my głównie takie patologie chcemy pokazać na naszej trasie dlatego nasza trasa, która będzie wiodła z gola pod siedzibę ZDM -u przy Chmielnej 1 20 tak naprawdę będzie głównie wiodła właśnie przez przez chodniki to dzisiaj w audycji przejdziemy się tą trasą, bo tam jest kilka faktycznie smaczków po drodze, które warto wskazać czy w szczególnie przy terenie dworca centralnego to jest coś niesamowitego, ale dobrze, zanim przejdziemy do postulatów takich szczegółowych organizatorów warszawskiej pieszej masy krytycznej to chciałbym to nie bez powodu zaprosiłem Aneta czapką, która może wytłumaczę lub czy w Polsce czy też kin w Polsce są piesi to moja próbuje zdefiniować od jakiegoś czasu tak naprawdę zarówno z socjologicznego psychologicznego, jaki politycznego punktu widzenia nowoczesnej grono właściwie po wielu debatach i rozmowach z różnymi z drużyny i z różnymi ludźmi, którzy zajmują się bezpieczeństwem i zajmą się różnymi aspektami ustaliliśmy, że to człowiek, który się porusza na nogach przestrzeni miejskiej tworzy jego tkankę jest najsłabszy byłą wśród tak ogromnej grupy społecznej są ludzie już są zdrowi, ale są już, którzy mają ludzie są ograniczenia wynikające z wieku z chorób z doświadczeń przy różnych, czyli musi poruszać po mieście pieszo jest składową wok no i właściwie nie inaczej z podmiotem w mieście, bo to on tworzy tkankę miasta niech kierowcy tylko pierwszy tworzy tkankę miasta musi się odbyć tylko musi dojść do miejsca, w którym żyje pracuje musi zrobić zakupy odprowadzić dziecko do przedszkola tak, czyli ich patrząc na to szerzej najsłabszy podmiot w spółce jest jeśli chodzi o poruszanie się na drogach to tak górnolotnie rzuca to dlaczego w w Polsce jest także my musimy organizować coś takiego jak piszą masę krytyczną skoro to jest podmiot tkanki miejskiej z tego co zrozumiałem co mówiliście całkowicie pewien sposób zapomniane przez zarówno włodarza, ale też przez innych uczestników ruchu czy też spychające ich gdzieś tam jakieś malutkie przestrzenie miejskie i najlepiej, gdyby w ogóle pierwszych nie było, bo tylko zawracają zajmują miejsce innym osobom, które chcą szybko sprawnie dojechać do pracy czytam do domu czy 9 kwot wynika z infrastruktury drogowej w połowie poprzedniego wieku tak projektowaliśmy miasto, że tak naprawdę były zaprojektowane dla samochodów pieszych spotkały się do przejść po podziemnych tak naprawdę do dzisiaj borykamy się w Warszawie z z tym problemem na dobrze, ale wie w jaki sposób do tego musiało dojść właśnie to co pani, mówi że że przez tyle lat projektowano w ten sposób miasta, ale dotąd przez tyle lat i pieszych nie było lepiej niż ten pojazd widział to zbyt oczywisty w 20 10 roku natomiast wciąż trwa też z Jemenu ruch ruch kołowy ruch samochodowy i tak naprawdę zapominamy o tej najliczniejszej grupie uczestników ruchu drogowego w młodych korzyść działa cicho tak mnie 2 specjalnych właśnie o to radni Włoch i specjalnych akcji na myśl, że w zastanawia się coś co w końcu pękł na złość lęk o to, że po prostu nie ma się jak poruszać nie ma jej nie ma jak iść razem z ostatnią jak wieś prowadziliśmy, ale zajęcia z seniorami nową metodą i dopiero tak i przecież wiemy od lat duża seniorom ludziom z ograniczeniami jest bardzo ciężko, ale dobry człowiek wejdzie bliżej w folderów kontakt posłucha tego jak to wygląda z perspektywy n p. senioratu człowiek z ograniczeniami to dopiero nabiera świadomości, że on i tak jakoś sobie daje, ale wiedział, że ta masa krytyczna niż uroczystym bardziej kojarzy masa krytyczna niż rowerową ona po prostu osiągnęła swój szczytowy punkt nie ma już tak, bo nie muszą przechodzić między samochodami nie ma już jakiś po chodnikach, które są po nim, bo pobudowane tylko podróży, bo chyba zrobić tor przeszkód pierwszą i nie ma jakiegoś globalnego myślenia o tym, żeby przywrócić miastu pierwszym meczem powiedzieliśmy też to pewnie zabrzmi banalnie to w tych kondycję lecznicy w i widzę 2 problemy biegły, który są przyczyną tego stanu w tym jesteśmy 1 ty jesteś dominację tej modernistycznej wizji miasta, która u nas przyszła trochę później do Polski się zdecydowanie dłużej rozgościła interesem śmiesznie było widać stres tego dnia przyjechał do Warszawy Emitelu Kordian rysem, który w, które pomagają burmistrzom miast na całym świecie dosłownie, bo to nie jest Europa rynkową Warszawa ładniejsza skrytego nasze wołanie pokazywał takie grafiki wyjaśnia tym jak zmieniała logika poruszenie w miejsce i o tym jak to kiedyś po prostu ludzie wyszli na nogach do celu i tak nie skonstruowano przestrzeń więcej konstruowaliśmy może dojść i potem wraz z rozwojem motoryzacji wraz z tym też tej myśli modernistycznej planowanie miasta coraz bardziej się tworzyła proste upraszczające jeszcze bardziej bramki dla samochodów i komplikowało drogę dla wszystkich innych także to piesi muszą jeździć naokoło schodzi do podziemi tak dalej tak dalej, ale drugi problem to to jest w tym okresem, jakim poziomie taka histeryczna mała dlatego badawczym dróg wraz z takim bardzo praktyczny powód, dla którego mimo, że piesi stanowią tak mówił, że toczy się zaś jak by zmierzyć mierzyć tych co codziennie do pracy czy tych co by się poruszać pieszo lub tych drugich jest z 100 % można powiedzieć, że remis taki, że wszystkie części osoby decydujące o tym jak wyglądają ulice wszyscy radni miejscy urzędnicy i t d. poruszać samochodami to jest problem ziem właściwie ludzie, którzy w czasie, jakby zajmować wszyscy politycy samorządowcy i t d. chodzą do tej do tej grupy, która sygnet non stop poruszać samochodami i totalnie nie widzą problem inne choroby on w co mam pewne zastrzeżenia, ale po polsku, czyli informacji, że jeżeli pozwolicie mi Aneta Czapska Fundacja marsz zebry Emilia Piotrowska warszawski alarm smogowy Jacek Grzeszak miasto jest nasze organizatorzy współorganizatorzy warszawskiej pieszej masy krytycznej przed nami skrót informacji zapraszam państwa do dyskusji skołowani małpa Stokrotka są skołowani małpa to krótka FM czy potrzebna jest takie coś właśnie taki twór jak zorganizowany marsz pierwszej masz masy krytycznej w Warszawie i w innych miastach można też pisać na profilu Skołowanych na Facebooku za kilka minut skrót informacji Polin wracamy do rozmowy druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu dalej Emilia Piotrowska warszawski alarm smogowy Jacek Grzeszak miasto jest nasze i Aneta Czapska Fundacja marsz zebry współ organizatorzy pierwszej masy krytycznej, która będzie za tydzień dokładnie w następną sobotę o dwunastej spod ronda de Gaullea aż do siedziby zarządu dróg miejskich na ulicy Chmielnej powiem jeszcze trasie spokojnie spokojnie spokojnie, ale gole w 2 w drugiej części w pierwszej części rozmawialiśmy, dlaczego doszło do tego, że w ogóle jest potrzeba stworzenia uruchomienia czegoś takiego jak piesza masa krytyczna w Warszawie i oczywiście Paszyński zajmujący się transportem tego nic tak niszczyć jest tylko w Warszawie w wielu miastach jest dokładnie tak samo dziwi się trochę wam drodzy, że nikt z was nie powiedział o tym, że 6 1 % osób, które giną na warszawskich drogach to są dzieci w mówimy o tym, iż to nie powiedzieliśmy, stając na rozwój mowy o problemie snu ludzie giną ludzie giną co piąty pieszy w unii Europejskiej ginie właśnie na polskich drogach, a w Warszawie tak jak mówisz ma 2 3 potrąceń ma miejsce na zebrach co miesiąc ginie średnio 3 pierwszych już w tym miesiącu tak naprawdę te statystyki wypełniliśmy rzeczywiście 6 1 100 % osób, które giną na drogę w Warszawie to są właśnie piesi więc, więc problem jest ogromna tak naprawdę widzimy, że zupełnie niedostrzegany dlatego m. in. Dżem zaproszony z 6 1 % osób, które zginęły w 20 1 6 roku na warszawskich drogach to są piesi proszę państwa 5 i rowerzyści nie kierujący samochodami czy też innymi pojazdem tylko osoby, które przemieszczają się na nogach na podstawowych środków transportu, który nie został wynaleziony, kto jest po prostu nam ludziom przypisane także miejmy to pod uwagę ale, ale dostaliśmy maila od pana Pawła jako pierwszy z zamiłowania, który naprawdę uwielbiam sandacze pomieszczeń załogi bokiem na uszach często wracam z pracy 1 , 5 godziny czy też często relaksuję się w ten sposób osobiście posiadam też samochód używam go głównie poza miastem w Krakowie, ale w mieście czasem też na co dzień poruszam się po mieście rowerem lub pieszo powie prawie każdy człowiek pełni przynajmniej kilka z tych 3 ról w mieście, czyli życie pieszym rowerzystom czy też korzystającym z transportu Miejskiego samochodu powinniśmy rozmawiać o kulturze ustępowanie słabszemu ani osobno o problemach pieszych rowerzystów kierowców, bo takie postawienie sprawy sprawia, że grupy te są, ale niepotrzebnie antagonizowanie amen bił brawo dla pana, ale złamać, ale nie robicie nie lubicie pieszej masy krytycznej pod nazwą łączymy się czy tak dalej tylko chcecie jakiś postulatów konkretnych, żeby zapewnić bezpieczeństwo komfort pieszym tylko powiedzieć byłem trochę wiem, że do końca niby antagonizuje co do wypowiedzi przed przerwą z remisem 2 3 1 tys kultura i to jest absolutnie pełna zgoda znaczy mieszkać to fascynuje, że rowerzyści, którzy na jezdniach są często fatalnie traktowani przez przez samochody przez kierowców i wizualnych TG na skraju wydmy sytuacja w kraju wypadków i groźnych uszkodzeń zdrowia jednocześnie pragną zachować skandalicznie w stosunku do pierwszej kwarcie widzimy codziennie rowerzystów, którzy potrącają pieszych jest zwolnione ani wjeżdżają na chodnik i t d. tak dalej to jest rzeczywiście jest problem tego, że teraz też można inne audycje temat synek czują bardziej dyskusji socjologiczną, ale dla wielu z nas, jeżeli rozmawiamy o pewnym zjawisku zjawiskach, które wpływają na pieszych, a są też to rowerzyści, którzy jeżdżą niezgodnie z przepisami często i nawet pomimo tego, że jeżdżą niezgodnie z przepisami to dodatkowe są nie kulturalni dla pieszych zajmują, jakby ich przestrzeń drogową i nie respektują tego, że to piesi są mają pierwszeństwo na chodnikach jest oczywiste to to jest jakby temat na kino audycja, ale robi jest takie już zdążyliśmy, że my nie mamy myślenia wspólnotowego w minimum myślenia o tym, że jesteśmy współ obywatele obywatelami w 1 przestrzeni, która jest, którą sobie w zależności od rolnikom Bonin użyczone i jest teraz będziemy wracać do ograniczonego kapitału zaufania społecznego tak inni niż on nie jest to nikt tym jesteśmy bardziej skłoni do agresji do wojowania przestrzeń tak jeśli nie zaczniemy myśleć wspólnotową ale, żeby zacząć myśleć wspólnotową trzeba najpier w mocno zasygnalizować problem tych najsłabszych grupach, bo jeżeli wyjdziemy od razu pod hasłem wspólnotowym pozostało zostaniemy za to tanio kupisz dokładnie tak byśmy nie chcieli rozmywa też przekazu tej pierwszej ma cel chcę powiedzieć, że to jest, jeżeli ta pierwsza się uda to nie mamy nadzieję, że to będzie tylko pierwsza z wielu i tak naprawdę mamy nadzieję, że to się rozszerzyć je na inne miasto mamy już sygnał z Poznania, że być może w tym samym czasie to powtórzą, więc jak najbardziej to jest temat jest tematem na kolejne mas w sektorze to powiedzcie mi do kogo, zanim przejdziemy do postulatów do kogo kierujecie tak, że to lista postulatów Jacek wierzch każdemu Danka w Opolu postulaty są bez demo i mogę dokończyć zechciał odpowiedzieć prosto jedne rzeczy, bo wydają się właśnie 1 sprawa jest kultura to druga sprawa jest infrastruktura jest infrastruktura stworzy dom kultury znaczy 1 sprawa ale gdy jest to, że faktycznie my w ogóle sobie tak widziane tak bardzo słusznie, że w ten brak zaufania i t d. był obecny na różnych poziomach, ale druga sprawa jest to w jaki sposób infrastruktura w mieście kształtuje nasze nawyki i pro Lem, który widzimy takie częste infrastruktura rowerowa jest tak tworzone, żeby antagonizować i trochę dlatego chcemy zwrócić uwagę na to nawet nie tej strony, że my jesteśmy versus inne grupy tylko, że my wszyscy to czy jesteśmy kierowcami jesteśmy realistami jesteśmy pieszymi w jakimś stopniu, że w ten sposób wystaje im jako imprezy w lesie, ale nie tej strony bunt tworzenia takiego sztucznego ciągłego są już, że będzie robić wspólną masę na rowerach i pieszych i będziemy walczyć wspólnie spore brawa, bo one są często trochę inne w sensie konkretnych rozwiązań, ale że chcemy pokazać wszyscy żeśmy pieszymi a gdzie są nowe nie ma to nasze dzieci, więc mam nadzieję, że nie jesteśmy pierwszym czy też tylko korzystamy z infrastruktury, która jest przypisana jest silny efektem nic uratować, a wracając do drugiego pytania to tak chcemy skierować do władz miasta na ręce za demona, który zarządza siecią dróg warszawian no dobrze, ale często problemy wynikające z przemieszczaniem się dla pierwszych jest los w taki oczywisty czy też bezpośredni sposób powiązany ze złą źle prowadzoną polityką miejską przez władze, jeżeli władze stawiają znak zakazu zatrzymywania się w jakimś miejscu prawda no to jak mają dokładnie wpłynąć na każdego kierującego pojazdem, który zatrzymuje się niezgodnie z przepisami parkuje pojazd na chodniku nie, zostawiając wolnego miejsca w jaki sposób miasto ma to zrobić w każdym miejscu to jest niemożliwe może bez jego odpowiadać na zgłoszenia udzielana pod specjalnym numerem telefonu może część wysłać patrol straży Lennona to jak będzie wysyłać części to i tak jak wszystkich miejsc tych nie jest w stanie objąć mają niemal kroimy wzdłuż rozgałęzień, jeżeli zaczniemy karać kierowców których, którzy parkują nielegalnie no trud reform może po paru latach przyjdzie taki skutek swoje stworzyć nowy trend w pytaniu wynika z tego czy mówicie, że postulat są głównie skierowano z demo ani nie do innych właśnie uczestników ruchu drogowego innych to one muszą być do nich muszą być tak samo łupież skierowany jak do rowerzystów tak samo jak i do kierowców było to Tusk też rozmawialiśmy, że nie mniej niewiele się robi, żeby wybudować tak naprawdę świadomość i podstawową wiedzę zacznijmy od tego, że jeżeli matka przyprowadza dziecko niezgodnie z przepisami, a ojciec niezgodnie pakuje, a nam, że jest do tego przekroczą prędkość to powstaje obraz prostym jest bardzo prosty przekaz jest przyzwolenie generalnie społeczne na to, że przepisy ruchu drogowego są mniej istotne niż każde inne możemy złapać ona ma być wygodniej tak już zdobędzie powiązana z infrastrukturą ale, dopóki nie doprowadzi do sytuacji takich, że równolegle potraktujemy ich świadomość edukację karani i infrastruktury to wy toto nie może się nie uda, bo to udało się dotąd tylko gdzie tak naprawdę równolegle działy te są obszary, tak więc mam nadzieję, że to też będzie taki element budujący świadomość wszystkich uczestników ruchu drogowego no bo kiedyś wysiądą z tego samochodu aluzją do starego browaru to na pewno no właśnie tą sprawą albo z autobusów wysiądą z sondażu uważamy, że bardzo istotną rolę gra dobry przykład na prąd znaczy oczywiście miasto wyda też warto mówić miasto tnie zarządza wszystkimi ulicami nominacja jest ilustracja mielone z talii Estrada dzielnica druga sprawa reżysera MP wspólnoty mieszkaniowe spółdzielnie tak, by na bardzo często problemy pieszych zaczynają się od wyjść z placówek gwiazd, które są absolutnie nie są na terenie publicznym natomiast miasto ma kluczową rolę w zakresie dawanie dobrego przykładu znaczy jeśli miasto organizuje swoje przestrzenie w taki sposób, w które już jest dyskryminujący dla pieszych w tym śnie stawia tego co 1,5 m, który i tak jest bardzo mało małą przestrzenią, w której nie kontroluje się wiele samochodów parkujących w Davos Michalewicz, jaka mi się niegodnie w niedzielę z SLD jeśli jest miasto daje taki przykład to trudno, żeby zwykli zarządcy terenu z władz spółdzielni tak dalej chciały lepiej projektować swoje tereny, bo wtedy się równe równe to niestety na razie drodzy państwo to o co wam tak naprawdę chodzi o postulaty, bo mówimy sobie tutaj dlatego doszliśmy do tego miejsca, w którym się znajdujemy, że za tydzień będzie piesza masa masa krytyczna w Warszawie więc, czego żądać od ZDM-u i też od innych i też w ogóle od uczestników ruchu drogowego, żeby stało się co dokładnie Hel po kolei stan zdrowia z naszych miast jest malarzem tak my chcemy ogłosić tezy pierwsza elektrownia szliśmy roboczo określiłbym go ogłosimy je w w sobotę w razie chcę potrzymać z 3 RM wszystkich jest w lekkiej niepewności, ale w skrócie udało nam się wypisać bodajże 1 7 punktów, które uważamy, że powinny być przestrzegane przez no właśnie przez wszystkich użytkowników ruchu i organizatorów ruchu w sensie szerszym tak też znaczne problemy mówimy ruch myślimy od razu samochody ciężarówki jest oczywiste ale w jaki sposób projektować co przyczynia się zarządzać jak dbać o nią w komisji kwestia jakości chodników i kwestia lokalizacji tych chodników i t d. tak dalej, więc mamy dosyć dużo postulatów zgody dodaje mówi, ale teren też nie o to chodzi, że jesteśmy bez przychodził mówimy zróbcie nam to wybudujcie tyle czeka miasto buduje się tylko mówimy my chcemy korzystać z tego miasta chcemy się z nim nie wpadać pod samochody nie zderzać się z nim uczestnikami ruchu i t d . tak dalej, ale bez współpracy ze strony ze strony miasta i bez wychodzenia i bez bez bez zrobienia z warunków do tego będzie ciężko my i to jest jest też główna myśl, którą stronę wychodzimy z tą masą w 3 i z tego co rozumiem i z tego co czytałem do postulatu oczywiście jaja podzieliłem na 2 główne kategorie to bezpieczeństwo i komfort przemieszczania się raz bezpieczeństwo takie kup mówiliśmy 6 1 % osób, które zginęły w Warszawie to były osoby czy przemieszczają się na nogach piesi tzw. itd teraz do nas pytań jak chcecie zapewnić bezpieczeństwo w miastach dla pieszych, bo mówienie o tym, że chcemy bezpiecznie się poruszać to jest jedyny element na wejście do rozmowy teraz trzeba przedstawić jakieś argumenty i pokazać w jaki sposób powinna się to zrobić, żeby pieszy był bezpieczny, bo możemy po prostu jest nie wiemy jako my jako oczywiście społeczeństwo całościowa, ale też my jako zarząd dróg miejskich co do końca nie jest, ale jednak, że nie wiemy jak budować przestrzeń tak, żeby była bezpieczna dla pieszych trzeba zaznaczyć najważniejsze najważniejsze w projektowaniu przestrzeni starzy podążać za zachowaniami ludzkimi to znaczy lite jest wracać do tego modernizmu, któremu wiesz wcześniej największy Blackburn w grze jest związany w cudzysłowie z z modernistycznym projektowanie miasta jest wymyślanie zachowań ludzkich to znaczy, że albo projektuje infrastrukturę w taki sposób, żeby z nakazem człowiekowi coś robić tak znaczy, że jeśli mamy do przejścia 50 m z 1 2 stronę ulicy to 3 500 m naokoło każdy przejdzie test był podstawowy błąd w tym myśleniu polega na tym, że człowiek jest istotą myślącą przekorną z własnym rozumem, który nie da się wprowadzić wadzić się w lidze z Zana Rosji nie nadkładać n p. nie wiem zbyt dużego dystansu, żeby gdzieś dojść jak zwykle będzie się też szukali drogi na skróty, więc idźmy zatem w jaki sposób ludzie naturalnie się ruszają tu wracamy do tych ścieżek znaczy w projektujemy to miasto w ten sposób, że faktycznie naturalne zachowania pieszych znajdowały swój wyraz w infrastrukturze i do tego m. in. też chcemy pokazać dobre przykłady to bank będzie mówić o niedostatku przejść podziemnych naziemnych, ale też pokażemy tym to miejsce, gdzie takie przejście ostatnio powstał n p . przy Emilii Plater to przejdziemy do nich także chcemy tylko krytykować chcemy też pokazać, że co jest ten pozytywny trend no i prosimy o więcej tak tylko Aneta Czapska był tylko je jeszcze chcą dożyć 100 zł powiedział prądu są tu problemem zaś są ludzie, którzy projektują miasto nawet nie tylko, dlatego że oni myślą o tym, że mecz, żeby myśleć o nas znana jest pokierować powinien prąd polega na tym, że po spotkaniu n p. edukacyjnym z audytorami inżynierami wyślą słusznie na tym, że wiele miejsc w ogóle przemyślany i projektowanych wyścig zobaczenie, czyli nie udają się w miejscu, gdzie są ludzie tylko oni siedzą w zamkniętym pomieszczeniu pod osłoną Mapei projektują no to jest w ogóle absolutny bestseller z jak zapewnić pieszym bezpieczeństwo o tym, o czym po skuciu informacji, bo niewyczerpany temat Aneta Czapska Fundacja marsz zebry Emilia Piotrowska warszawski alarm smogowy Jacek Grzeszak miasto jest nasze za 4 minuty skrót informacji o nim wracamy trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną dalej studio od mojej lewej strony Jacek Grzeszak miasto jest nasza pośrodku Emilia Piotrowska warszawski alarm smogowy i po prawej stronie Aneta Czapska Fundacja marsz zebry nie wiem czy to dla państwa ma znaczenie to 10, ale wkład w ich obraz stworzył w studiu z rozmawiamy o pierwszej masie krytycznej za tydzień 30 września z o dwunastej zbieramy się wszyscy chętni oczywiście pod rondem de Gaulle, a w Warszawie idziemy idziemy idziemy w MAK dodał, że postulaty bezpieczeństwo jak do tego wracam tu niemal 1 rzecz jest zbudowanie odpowiedniej infrastruktury drogowej, ale tak jak powiedzieliśmy w poprzednich częściach to jest bardzo ważny element tworzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ale niejeden i teraz chciałbym zapytać w jakim wymiarze aspektu edukacyjnego jest piesza masa krytyczna w sensie co ma czego ma nauczyć nasze przejście i te postulaty ludzi, którzy się przemieszczają jako pieszy po Warszawie chcemy w tej edycji zwrócić uwagę na te zatrważające statystyki i chcemy uświadomić ludziom, że wszyscy jesteśmy już odnośnie Bernda co jeszcze chcecie nauczyć przemieszczania też ludzi odpowiedniego chodzenia po to, po drogach pieszych czy uważacie, że piesi piesi jako grupa wie jak to robić zdjęcia nie mogą w ograniczonym zakresie, więc najbardziej będziemy też się też, że zwracać na to uwagę, ale w tej edycji przede wszystkim chcemy pokazać tę barierę to wąskie zastawione chodniki to, że nie mamy najczęściej tego 1,5 m nieuporządkowane parkowanie za wysokie krawężniki brak przejść naziemnych niesprawne windy brak drzew zanieczyszczenie powietrza raczej chcemy w to, że w tej edycji zwracać uwagę na barierę, chociaż oczywiście to też też będziemy mówić, bo cały czas będziemy przestrzegać kii nawigacji i opowiadać o naszych postulatach no to też na pewno będziemy zwracać uwagę także także na to że, że jako piesi sami powinniśmy to bezpieczeństwo swoje zadbać no to jak trafić nie zgadzałem, że wydają się, że piesi i gdzie zaczep przemieszczać do dla pieszych to jest kwestia życia śmierci na ulicach i jednocześnie 1 3 potrąceń na przejściach dla pieszych była jednak zgodnie z przepisami z winy pieszego dlatego tak pytanie są skonstruowane przepisy w dość określa czy słać, ale to w banknotach nieszczelność, ale to nas nie damy nie utonie to wcale tak różowo nie wygląda i wcale być dobrze nie wiedzą jak się poruszać, gdy wynika z kolejnych moich doświadczeń prowadziliśmy warsztaty edukacyjne MF i wielokrotnie i nie rozróżnia żywność prawą lewą stroną wszystko się plącze dlatego ją, mówi że Glenn niż wydaje, że nie da się w tym wciągu pierwszego takiego przejścia upchnąć wszystkiego, bo to byłoby bez sensu ja rozumiem, że to masa krytyczna, które zostały osiągnięte jeśli chodzi o pieszych to jest ta pierwsza masa krytyczna, a później mam nadzieję tak jak Bóg i to jest moje doświadczenie w marszu zebry prawda komuś na 5 lat chodzili w różnych miejscach Polski już za to po prostu z czasem przychodzimy każdy marsz powiększaliśmy zmienialiśmy główny wiodący temat i opóźnił wkładaliśmy edukacji ktoś naprawdę nikt nie da się tego wszystkiego zrobić, bo też tego za dużo tutaj trzeba bardzo wyraźnie powiedzieć, że to jest przestrzeń wspólna piesi stanowią są podmiotem i mają takie samo prawo do dobra, jakim jest bezpieczeństwo jak kierowcy Jamroży na tym się do nosa w grupie, a że powinno się planet możemy powinniśmy powiedzieć coś takiego, że ciągle naciskać na to, że kierowcy, jeżeli chcecie swojego bezpieczeństwa zadbajcie o bezpieczeństwo naszych, bo też nie stać, ale dotyczy to właśnie wspólnotowe myślenia wysiądzie z samochodu jest też pierwszą mój musisz zrozumieć jak się zachowywać i jak to wygląda jak ty się czujesz tak, bo od to też mi się związany z empatią nowy Dwór i ludzie, którzy większość czasu spędzają w samochodach ataki jest mnóstwo po prostu na chwilę nie nie tak, bo nikt nie przyłączają trybów mózg burzę oni pierwsi są Bono no pewnie, dlatego że podchodzą przychodzą mniejsze fragmenty unijną przystało miasto Sopot wjeżdżają pod centrum handlowe i gdy tyle ich pieszego co idzie do rąk co idzie do do sklepu czy wszak Lwów chodzi do pracy min zlotego mówi cały czas o tym, wspólnotowym myśleniu o tym, żeby próbować zrozumieć na czym tę rolę bezpiece Wróbel ubezpieczyć ruchu drogowego polegają już dość, bo nie da rozdzielić to wszystko jest osobą połączona tylko w tym taki wniosek powiedział, że jedno niestety infrastruktura czy podejście władz czy szkoły czy są różne ma niestety wpływ na to jak na to oko na inne to na to patrzymy każdy musi wydaje, że udział 3 samochody 4 to wszędzie dojedzie Otóż doskonale wiemy, że nie idealny, że przywrócenie tej tkanki miejskiej jest bardzo ważny właśnie w kontekście pierwszego to pierwszy tak naprawdę stanowi o tym, że to miasto żyje nie samochód sam przyjedzie pojedzie z człowiekiem, a PiS zostaje idą zresztą jest bardzo ładnie napisane w tych postulatach, ale wiemy na razie zostawiono postulaty w tajemnicy tak to kolejny z wodą termalną odczytane dotrze w Insignis tak będzie, chociaż będą przez weekend także w DM BH, a w jakimś świecie mnożą się pan z Żyrardowianką dobrze bezpieczeństwo i od razu to połączymy, bo bezpieczeństwo z komfortem jednak się łączy przez właśnie budowanie infrastruktury mówiliście, że więcej naziemnych przejść dla pieszych przejść dla pieszych sygnalizację świetlną jak bez sygnalizacji zależy, gdzie im przy okazji wprowadzania innych infrastrukturalnych sposobów na chociażby spowolnienie ruchu samochodu zależy, gdzie na Zachodzie takie założenia, że tam, gdzie da się uspokoić ruch i jest droga jedno pasmowa to często światłe Czyż nie są potrzebne znaczy z zrobienie azylu na środku jezdni już bez wieży problem tak, bo jeśli pieszy jest widoczny jeśli auto rusza z taką prędkością kresem staje się trzymać z prędkością 50 km, a często lepiej do 30 km to tyczy się do światła zupełnie niepotrzebnie tę przestrzeń nie dzielą, ale oczywiście chodzi o te główne duże szerokie ulice NATO w tym wiadomo, że ciężko jednak wysyp obrażać przejście przez Jana Pawła n p. no właśnie wysłali jeszcze często zastanawiam jak w Warszawie czy też w innych miastach można, by było w innych miastach pewnie łatwiej oddać do zrobienia jak w Warszawie można, by było zrobić infrastrukturę, która byłaby przez wielu nazywane dla ludzi należy inaczej zorganizowana, żeby nie było właśnie to co mówiliśmy budowana przez tyle lat po przemieszczanie się samochodami jedynym rozwiązaniem, jakie widzę to zburzenie znowu połowy Warszawy i zbudowanie jej odmowa, bo czy tak, by było tak dużo remontów to by w rzeczywistości wyglądał jak wyburzanie pół Warszawy zwężanie jezdni do poziomu, który jest potrzebny przez organizowanie planu całego przemieszczania się, więc to co pospolicie jest jak najbardziej jak najbardziej bardzo bardzo istotną rzeczą artysty tak bardzo długo, bo to w całym zjawiskiem żenujące my tutaj siedzące to tego dożyję dlatego myślę, że chodzi o zmianę trendu zmiany myślenia wyznaczy takiego modernizmu dominował przez ostatnie kilkadziesiąt lat, bo tu też ciekawie było widać jako przykład Mokotowskie podwórka na ulicy Czerniakowskiej, która była budowana poszerzana w ramach budowy Wisłostrady za czasów Gierka lat osiemdziesiątych powstały przejścia kładki i zlikwidowano przejście naziemne i tam w już tak duży ruch społeczny w ostatnich latach, że ZDM zdecydował się na zbudowanie przejścia, bo obok dokładnie miejsce, gdzie siedzimy obok reelekcji jej taką samą, czyli na skrzyżowaniu chełmskiej i Czerniakowskiej i teraz czeka nas ciekawy przykład jest również tak jak tutaj ruch społeczny osób starszych jest z tego osiedla, które walczyły ze to przejście tak jest również ruchy walczących o przejście przez ulicę Rzymowskiego żywność na podstawie PS Gruszka lepszy przykład ulicy rzymskie jedno ciekawe, że nasz polskiego zlikwidowano przejście podziemne nie przejście naziemne zbudowano kładki koło 10 lat temu więcej także test pokazuje tę epokę modernistyczny gmach ma dopiero teraz się kończy znaczy jeszcze trwa remont Marynarskiej, który zaplanowany wg wizji miasta oraz czteropasmową autostradą przez środek z wiaduktami przed nim jeszcze projektujemy jeszcze obowiązują nas takie standardy obowiązywał w latach siedemdziesiątych osiemdziesiątych schodzi od zatrzymania tego trendu i wprowadzenie nowego trendu nie kochać, żeby za rok wyjść w mieście, które zupełnie zaprojektowane w kość za 5 0 lat Warszawa była przyjaznym miastem dla pieszych dobrze tt Rosja postawi się w roli pozwanego adwokata diabła i zapytam was jako osoba, która nie chce przemieszczać się po mieście jako pierwszy tylko gdy chce zminimalizować to całkowicie do potrzeb właśnie wejście z samochodu zaparkowanego samochodu z kolei powrotu jak najkrótszą drogą nie jest potrzebny chodnik szeroki na 2 m boja to właśnie wysiadam idę zrobić zakupy i wsiadam do samochodu, a ja chcę się dobrze poruszać po mieście właśnie samochodem bez korków, a wy chcecie mnie n p. wyłączyć jakiś jezdnie z ruchu w pewien, że pewnie psujemy niektórym kierowcom humoru, ale też kierowcy muszą pamiętać, że go około 60 % smogu w Warszawie pochodzi właśnie z końca samochodowych i ten kierowca jest zbyt wiele okrążeń z samochodu, bo nie stać no to on sobie głupie, ale reszta sobie nie kupimy, siedząc w samochodzie wdychamy to wspomnę jeszcze bardziej także Mundruczó, odwracając retorykę pamiętajmy też będą wszyscy też oddychamy tym samym powietrzem jesteśmy w stanie współodpowiedzialny elektryczny samochód Czyż nie rozwiązuje problemu smogu, bo niecałe smog jest rury wydechowe, ale do tych wiosną powrócić do kwestii tej wspólnoty dysponują przestrzeni, którą zamieszkujemy ja rozumiem, że kierowcy będą tacy ludzie, którzy będą chcieli jeździć wszędzie samochodami wjeżdżać samochodami, ale tak trzeba rozmawiać tak trzeba edukować tak trzeba tłumaczyć co z nami karać, żeby zrozumieli, że to on nie jest droga między miastami są miastem była tylko to jest miasto jest, ale będą ludzie musieli i muszą chodzić inni i żyć w mieście w Anglii i ich coraz to właśnie chcą tu chodzi o to, żeby świadomość zmienia świat umrze miasto jest dla ludzi nie dla samochodów niż ten teren jest ogólnoświatowy i widoczny, więc może warto się na tym w bardziej skupić rozmawiać z nimi nie antagonizować nie mój rząd jest głupia albo niegłupi tylko uzmysławiać im na matkę, która prowadzi dzieciaki na spacer nie będzie jeździła po parku samochodem tak, iż to bez sensu, jakby to skusiło droga w ocenie, jaką jest możliwy sposób, by dał do kierowców, chociaż do tak dziwne mówią też jestem kierowcą często się w sytuuje w tej roli nie da się więcej aut mieści w mieście czy Boba Bowmana jest podstawą rozważań czy minimów taki sposób, że w drodzy kierowcy rzeczywiście zgodnie z jej samochodami, ale muszę z tego zaledwie nie bez naczyń nie jest wygodnie przez 50 lat projektowaliśmy miasto pod samochody i efekt jest taki, żeby się zapewne zapyta przeciętnego kierowcy musieliby się fatalnie powie, że są korki jest niewygodnie, że jest mała płynność ruchu, że za mało miejsc parkingowych czy im więcej z miejsca kierowcą wszyscy są bardziej zadowoleni z tego bez kierowcy są zadowoleni z tego, że mają szerokie drogi od kierowców zatrzymało, bo samochód ma to do siebie, że nie mieści się w mieście obraz rzeczy nie da się zmieścić nie da się z Orlenem czy tą wizją gry widać i w polskich miastach widać z amerykańskich miast, które są monstrualnym autostrady po prostu by się nie dalej z tym muszę się pogoda im więcej tworzymy tych pasów ruchu tych trujących samochodów wyjeżdża z tak zmęczony ode mnie to jest nieograniczony czas leci na koniec trasach powiedzmy jak będzie przebiegać spotykamy się wonna starostwo przyszłą sobotę pod rondem de Gaulle, a o godzinie dwunastej pod pomnikiem generała de Gaulle, a dokładniej z tych dosyć ważny środek skrzyżowania grupa będzie też nie robimy chcemy z chodnikami, bo byłby tak działaliśmy tak mówiłem na początku chcemy zwracać uwagę na mnie walczymy o odzyskanie jest tak jak w górach rowerzyści walczą com walczymy o to, żeby te chodniki odzyskanie chodników znaczy w przejdziemy się chodnikami wzdłuż alei jerozolimskiej zostaje zaliczki będą 2 momenty, które będziemy na nowe 3 gole to łącznie, bo też na Chmielnej, które bardzo bardzo wąską ulicą ale, ale będą 2 m przy Alejach Jerozolimskich wyjedziemy na jezdnię to będą miejsca, w których nie jesteśmy w stanie poruszać bez chodzenia po schodach po prostu, czyli ronda rondo Dmowskiego rondo czterdziestolatka będziemy chcieli przypomnieć władzom Warszawy o tym, że złożyły takie deklaracje już kilka lat temu o przebudowaniu tych stron to zbudowanie tam przejście naziemne okazuje się, że zrobienie tej inwestycji to jest jakiś perspektywa jeszcze wielu wielu lat analiz tak dalej także tam będziemy chcieli przejść jezdnia na tej ziemi z chodnikami pokazywać jak i jakie są problemy także Jerozolimskie Jana Pawła Chmiela dla mnie na tej trasie jest 1 skandaliczna David Peter miejsca oczywiście też, ale jedno wyjątkowo skandaliczne miejsce przy dworcu centaura w centralnym z dworca centralnego proszę państwa osoba niepełnosprawna nie jest w stanie dostać się na przystanek tramwajowy, ponieważ miasto nie pomyślał o tym, żeby zrobić widać też nie może w tym miejscu zrobić wind osoby z niepełnosprawnościami czy też osoby prowadzące wózki dziecięce, które nie chcą się męczyć przy schodach nie są w stanie dojść do przystanku tramwaj bardzo wam dziękuję Aneta Czapska Fundacja Marcina Zaremby rodzą się ona na koniec już jedno zdanie w Holandii na ulicach postawili znaki kierowcom jest też gościu gościł w naszej przestrzeni oraz ci serdecznie witamy, ale pamiętaj o tym, wozu wciąż, gdyż to w Warszawie było tzw. inna kultura, ale od mediany warszawska Fundacja marsze zagra Emilia Piotrowska warszawski alarm smogowy Jacek Grzeszak miasto jest nasza bardzo dziękuję bardzo dziękuję proszę państwa trzeba ją za tydzień 30 września dwunasta rondo de Gaullea piesza masa krytyczna w Warszawie za kilka minut informacje Radia TOK FM Poniewieża zwierzę zapraszam serdecznie do usłyszenia Krzysztof Woźniak Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA