REKLAMA

Pasjonaci: Zbigniew Nowosielski, rekonstruktor pojazdów historycznych

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2017-09-24 14:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny magazyn Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwu kolejny mój gość to pasjonat pan Zbigniew Nowosielski dzień dobry panu w tym dobry jest pan w certyfikowanym rzeczoznawcą samochodowym, ale tonie tonie w tym, że 3 jest pan szefem biura rekonstrukcyjne technologicznego zabytkowej inżynierii pojazdowej dobrze powiedziałem dach, a w praktyce co oznacza to oznacza, że od pewnego czasu w momencie, kiedy udałem się na emeryturę przestają zajmować się Rozwiń » serwisowaniem pojazdów co robiłem przez całe życie i zacząłem współpracować z Politechniką warszawską z rozdziałem siły i ich na tymże wydziale od 10 lat organizuje sympozjum naukowe historyczny rozwój konstrukcji pojazdu stałym punktem programu tego sympozjum jest pokazywanie realnych dokonań inżynierów okresu międzywojennego staramy się pielęgnować ten etos tego ani niepodważalnego niekwestionowanego zdarzenia, jakie miało miejsce w okresie tych 2 0 lat te pojazdy, które tam pokazujemy są przeważnie pojazdy przez nasze biuro odrestaurowane i wójt gminy tam prezentowane podczas tego się porozumieć się poziom nie jest na szerokie spektrum zajmujemy się tam różnymi sprawami, ale 1 z elementów jest właśnie to, o czym mówię w tej chwili karty pojazdu można zobaczyć podczas rozmaitych rekonstrukcji, które są coraz bardziej popularne w Polsce choćby choćby w ten weekend w Łomiankach odbywa się tak wcześnie w Tomaszowie lubelskim i tam te pojazdy też brały udział w poszczególnych scenach i aktach nasze nasze pojazdy przez nas odrestaurowane biorą udział w inscenizacjach w rekonstrukcjach z na planie na planach filmowych występują w ściekach wyższe klasy pojazd został właśnie PKS -em mamy Universal kariera może powiedzieć od razu co to jest, bo być może słuchacze nie do końca Ricardo Nunes tak jest już z tym, który czołg zwiadowczy konstrukcja z 19 3 3 roku wprowadzony do armii o 3 30 04. produkowanych do 30 07 . roku czołg, którego wyprodukowano około 2 7 0 egzemplarzy Dziennika pojazd ten wygląda bardzo niepozornie, ale w czasie kampanii wrześniowej dał się dobrze we znaki Niemcom oprócz tego mamy w Gąsienicowej transporter opancerzony Universal karier przezywany przez żołnierzy rynkach wieżę mamy ciekawy samochód ciężarowy Chevrolet 1 5 8 samochód, który był na wyposażeniu elitarnych jednostek pancernych we wrześniu mamy kilka samochodów GM SI z kolei cielaka dwu i pół to nowa ciężarówka najbardziej popularny samochód używany przez wszystkie armie sprzymierzonych przeciwko Hitlerowi też mamy forda ATM mamy Ursusa c 4 5 mamy jeszcze szereg innych pojazdów nowy sens jest wymienienie 2, ale wciąż się skupić na tych, które biorą udział w rekonstrukcjach, ponieważ to jest główne wyjścia też na naszej rozmowy teraz muszę powiedzieć jak dużo czasu zajmowało utworzenie takiego pojazdu, a historia tego pojazdu PKS jest taka, że w 20 05 roku mój tata Henryk Nowosielski żołnierz pancernych września, który odbywał służbę wojskową w czwartym Barcelonie pancernym w Brześciu na walczył w 3 0 września trzydziestym dziewiątego roku w ramach 9 0 tego pierwszego Dywizjonu polimeru Śliwiński widział ten był wystawiony przez Natalię do wojny w związku z tym, że był mechanikiem klubowym, bo po szkole mechaników czołgowych był wzorem i potem związała z zaawansowanym wieku został zaproszony przez dyrekcję muzeum wojska polskiego jako konsultant do sprawców budowy tankietki, która została sprowadzona ze Szwecji ona pochodziła z Norwegii, ale przez Szwecję po trafiła do Polski ja wtedy opiekował się tatuażem razem w podeszłym wieku i woziłem go do Ursusa do prac typowych tam, gdzie było budowane bowiem odbudowywany pancerz tego czy TSA w momencie, kiedy już, że został zaprezentowany w Kielcach na targach uzbrojenia wtedy pojawił się temat, żeby doprowadzić to ta ucieczka do pełnej sprawności brakowało w niej silnika, a raczej po prostu by się nie była, ale był to taki w takim stanie, że można było te części dowozić tatko mnie inaczej się nie dał on zawsze zastanawia mnie przebije pojazdach zabytkowych bądź tego typu też pojazdy, które później służą rekonstrukcje skądś w jaki sposób odwzorować poszczególne elementy, by tworzyć, jakiego masz jakąś sztancy turystów, że zmniejszy problem prawda na czele, której właśnie pojawił się ten temat, że brakowało już zaworu brakowało sprężyn zaworowych brakowało mu nóż głośników okrętowych brakowało sprzęgła i wandal wtedy mój tata wpadł na pogrzeb zapożyczyć samochód ciężarowy mnie z polskich świadczeń z 2 1 z muzeum pożarnictwa było z tylnym w samochodzie był identyczny stosowany silnik i przy współpracy z muzeum wojska Polski z dyrekcją muzeum wojska polskiego wypożyczyliśmy ten samochód z zamontowaliśmy silnik rozebraliśmy go na części części zostały zinwentaryzowane powstała dokumentacja cyfrowa i płaska tych elementów gry zostały one odbudowa następnie, wykorzystując elementy naprawiliśmy wykonaliśmy naprawę główną silnika doprowadzić go do takiej sprawności, jakby wyjechały z fabryki w tyle czasu to pan zajął no to trwało 20 05 20 07 roku rolą w prawie 3 lata 2 i pół roku zajmowaliśmy się tą sprawą, ale ich rodzin różańce z naszej stronie było tak jak teraz bez przerwy się zajmowaliśmy docencie trzeba było uprawiać inaczej realizować zadania zawodowe, a to robiło się tylko w GL czekają po godzinach w no ale ksiądz Jerzy Woźniak 2 3 godziny dziennie na 2 zajmował pracował przy czym pracować Gintowt w całym zespole ze studentami wydziału Seymour Politechniki warszawskiej przy pełnej życzliwości muzeum wojska polskiego, który ma mu udostępniał dokumentację, ale jeździliśmy zagranicę zbierać informacje o tym w ciągu wiele elementów udało się dokupić oryginalny, który podjąłby wygenerowanej w oparciu o tezę oto nasze doświadczenie, które zebraliśmy podczas remontu tego, czego tego ciągu muzealnego tego egzemplarze muzealnego elemencie mieliśmy już tak zaawansowane zaawansowaną dokumentację postanowiłem po prostu zrealizować budowę całego kopii tego czołgu z wykorzystaniem właśnie technik, jakie stosowaliśmy leci z wykorzystaniem inżynierii odwrotnej to jest też takie działanie, które polega na tym że, że tworzy się moduluje się cyfrowo poszczególne elementy potem w oparciu o ten model cyfrowy tworzy się dokumentację płaską, która służy do do wykonania tych elementów w tym w technologii Odlewniczej spawalnicze i w technologii obróbki skrawaniem i t d. z jaką wartość dla grup rekonstrukcji owej belek konstrukcyjnych mają takie pojazdy jest normy główny element, który przyciąga widzów mam wrażenie pojazd, który zrobił furorę wśród grup rekonstrukcyjnych jest w wielkie zainteresowanie udziałem tego pojazdu w rekonstrukcjach, dlatego że on jest po pierwsze nie nie jest oryginalny w związku z tym nic szkoda było używać jego części miast można wymienić na drugiej i inni na lata dziś w tragicznej pracy ani realne, że substancja zabytkowa przede wszystkim nie ulega zniszczeniu, bo to nie jest substancja zabytkowa wszystkie elementy są inni wykonane są w takich w takich górach luźny ten pojazd zachowuje się tak jak jako oryginałów 30 03 . 30 04. 30 05. roku czy nawet podczas wojny nie jest inną bardzo skuteczne bardzo sprawny przejechał już około około 3 000 km i te wszystkie elementy są bardzo dobrej kondycji Marii macie panowie w planach utworzenie jeszcze innych pojazdów z okresu wojny i sprzedano za projektem bardzo ciekawym co jest o tworzenie czołgu miny Goliata 30 3 Wyka SZ 30 3, który w, którego zbudowaliśmy już kilka egzemplarzy tyle złotych dodatek taka historia, że znajdzie zaczęło się od współpracy z muzeum powstania Warszawskiego uczestniczyliśmy w takim procesie zakupu oryginalnego w ciągu gminy w Belgii, a następnie wykonaliśmy jego restauracje doprowadziliśmy go do pełnej sprawności, a po we współpracy znowu w muzeum wojska polskiego, które udostępniło oryginalny egzemplarz czołgu, który jest wystawiany jest eksponowany w muzeum, że wykonaliśmy dokumentację okazja do mutacji zbudowaliśmy już kilka egzemplarzy tego, czego Goliata i skąd prawdziwym pasjonatem panie Zbigniewie, gdzie można oglądać to co wychodzi spod waszych rąk jest strona internetowa, gdzie można zajrzeć do grania i tak mamy stronę internetową www Cropp Crump BRT SKT ZIT, czyli biuro konstrukcyjne technologiczne zabytkowej inżynierii pojazdowej, tworząc pierwsze litery tego tej nazwy naszego biura można w jaki sposób nie wiem zadzwonił do nas zatelefonować i wyposażenie n p. odmowę można się umówić chciałabym się na stronie internetowej są mszą w lepszą ofertę na 6 6 kontakt może osiągnąć, realizując takie spotkania dla młodzieży lekcje historii dziękuję panu bardzo te rozmowy pan inż. Zbigniew Nowosielski był moim państwa gościem zbiera rekonstrukcyjne technologicznego zabytkowej inżynierii pojazdowej pan mówił na stronie BOR kreska WTZ i Black rocka PL można znaleźć absolutnie wszystko co czym one panie inż. Mozil to wszystko teraz drodzy państwo zaproszono informacje Radia TOK FM po nich kolejne punkty stały punkt naszego programu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA