REKLAMA

Wild o CKP: W Europie Środkowo-Wschodniej nie ma ani jednego lotniska hubowego. Gdy port powstanie, lotnisko Chopina zostanie wyłączone dla ruchu cywilnego.

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2017-09-26 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
13:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 5 to jest magazynu EKG Maciej Głogowski dzień dobry, a naszym gościem jest pan Mikołaj Wild pełnomocnik rządu d s. Sowę centralnego portu komunikacyjnego dzień dobry panie ministrze, czego pan dzień dobry państ w, a czemu z porządku obrad dzisiejszego posiedzenia rady ministrów spadł punkt o przyjęciu uchwały, która miała być początkiem takich już prawdziwych rządowych prac nad budową centralnego portu został poproszony o Rozwiń » dokonanie jeszcze kilku ustaleń jestem przekonany, że w najbliższym w najbliższym czasie ten projekt wróci na obrady rady ministrów w najbliższym czasie, czyli za tydzień w przyszłym tygodniu taką nadzieję taką mam nadzieję, iż nie można tak między nami to co do ustalania do stołu oraz ustalenia, które z ustaleniami wewnątrz rządowymi taka jest ich utworach przyznają, że zbyt wiele nie możemy o nich mówić, ale mam rozumieć, że nie pojawił się już nowe kontrowersje wg we własnym rządu czy w ogóle ten projekt przeprowadzić tylko dla oczu chciałbym o wyraźnie podkreślić, że w w ciągu 4 miesięcy mojego urzędowania przygotowaliśmy rosnąć Społem projekt z koncepcji, która w sposób całkowity zmieniała z wiele aspektów życia w Polsce tak realizacja koncepcji portu Solidarność zmienia sposób w jaki będziemy podróżować po Polsce zmienia sposób w jaki będziemy podróżować po świecie i tutaj naturalne jest naturalne jest to, że może jestem przekonany, że to koncepcja jest koncepcja jest z bez zarzutu naturalne jest każda wątpliwość musi być wyjaśniona wyjaśniono obecna, w czym mam rozumieć jako miasto oraz kusi, by dopytać czy te wątpliwości n p . nie są związane z kosztami tej inwestycji czy może z tym pan problemy wewnątrz rządu, że to jednak potężne pieniądze trzeba wydać w tym zakresie o życiu nie nie to jest nie to jest wina dobrze panie ministrze pan powiedział, że jest przekonany i do budowy tego portu i że on zmieni jak rozumiem sposób komunikacji mam namyśli tę komunikację drogową lotniczą w Polsce, ale właściwie przecież nie jesteśmy krajem pozbawionym lotnisk my nie jesteśmy krajem pozbawionym dróg tylko on miał tak i przekonać nieprzekonanych to co właściwie mamy budować taki port to prawda z 1 strony jesteśmy krajem w tym z lotniska, w których powstało stosunkowo dużo lotnisk dzięki funduszom unijnym jednocześnie jednak wciąż latamy czterokrotnie rzadziej niż kraje i mieszkańcy krajów starej Unii Europejskiej i co ciekawe o 1 4 mniej niż mieszkańcy niż mieszkańcy Europy Środkowo-Wschodniej latamy znacznie mniej niż wskazywałaby na to nasza majętności znaczy, że coś nie coś nie pasuje czegoś czegoś brakuje, ale brak Niemiec lotniska w tym brakiem tym brakiem jest w braki infrastrukturalne, które polega na lotnisku na braku na lotnisku międzykontynentalny z prawdziwego zdarzenia zdarzenie, czyli o lotnisku, które będzie w stanie zapewnić w rozwój dla ruchu i przepraszam za list z chorobowego flag polegającego na tym, że pasażerowie są z korzeni z różnych kierunków, a następnie wysyłani w różne kierunki to oczywiście do wszystkich jesteśmy do wszystkich miejsc na świecie również do tych, których obsługa obsługa nie znalazłby się mieszkańcy nie znalazł się zainteresowany samej Warszawy w mundurze, a czym my moglibyśmy gdzieś znaleźć wzór, który na pewno na świecie jest wiele tego typu lotnisk i tego typu przedsięwzięć przecież się tak jak powiedzieliśmy ani Polska nie jest pozbawiona lotnisk, chociaż w większości regionalnych Anna, ale Polska nie jest wyspą zaraz za granicą mamy i Niemcy na jej tam mamy też potężne tego typu przedsięwzięcia czy my na pewno jesteśmy w stanie wygenerować silny taki ruch takie potrzeby czy po prostu uczymy się złożyć całość czy trzeba uwzględnić, że mówimy o regionie Europy Środkowo-Wschodniej, a tam nie ma ani 1 portu od portu osobowego nie ma największy port lotniczy w Europie Środkowo-Wschodniej to jest okno to jest Chopina i port w pracach obydwa obydwa obsługujący 1 0 15  000 000 pasażerów i nie, dlatego że niema zapotrzebowania na takie portów chodzi o to, że jak dotąd w skale takiej takiej inwestycji przekraczała możliwości gospodarcze krajów Europy Środkowej teraz nie przekracza możliwości oraz 3 teraz nie przekracza rok, ponieważ nawet, gdybyśmy założyli pełne finansowanie budżetowe tej inwestycji to w przeliczeniu na najbliższe 1 0 lat mówilibyśmy o obciążenia budżetowe o obciążenia budżetowe rzędu 3 miliardów złotych rocznie co oczywiście jest bardzo dużo natomiast natomiast z perspektywy budżetowej jest już kwotą jest już kwotą do udźwignięcia jeśli zestawimy to z tak wielkimi projektami społecznymi jak n p. 500 plus, który jak wiadomo przekracza 2 0 miliardów w skali też to mówimy o 3 0 miliardach 10 lat wstęg to mówimy o 3, gdzie między 3 1 3 5 miliardów w ciągu najbliższych 10 lat no, a jeśli nie tym co roku 3 miliardy z budżetu to, skąd te pieniądze były tutaj w Davis z Unii Europejskiej rozumiem tak tak Unia Europejska nie finansuje nie finansuje budowę nowych lotnisk natomiast z o inwestycje w duże porty lotnicze są zyskowne tutaj przykład z transakcji największej na świecie transakcji największej na świecie transakcji partnerstwa publiczno-prywatnego, czyli budowa od nowego portu lotniczego w Stambule, który będzie przekraczał, który w założeniu jego przepustowość będzie przekraczała 1 50  000 000 pasażerów rocznie, bo pokazuje to transakcja pokazuje o jak jak bardzo efektywnych efektywnych biznesach tutaj mówimy inwestycje w Acta nie dość 3 nie dość, że inwestor o buduje na swój własny koszt port lotniczy to zobowiązał się o do corocznej renty na rzecz państwa w wysokości min w wysokości miliarda, zbliżając się, że jest się do miliarda euro przez kolejne 20, choć u nas też będzie taki inwestor w tym zakresie decyzji jeszcze nie zapadły, ponieważ przez najbliższe 2 lata w i będziemy starali się tu zakończyć wszystkie kwestie przygotowawczy to znacznie z 1 strony postępowania środowiskowe z drugiej strony koncepcje architektoniczne to od zapewnienia terenu usunięcie wszelkich ryzyk związanych związanej właśnie inwestorskich związanych z związanych z tymi czynnościami i wtedy co 2 lata wtedy za 2 lata dokonamy wyboru Formuły finansowanie w planie mistrza film to lotnisko ma obsłużyć pasażerów jak już zostanie on postawionej będzie można oddać do użytku tutaj kluczem jest modułowa rozbudowa lotnisko w pierwszą w pierwszym etapie, który może wystarczyć napięć na 10 2 0 lat jest przewidziane do wielkości 4 5  000 000 pasażerów do obsługi 4 5  000 00 0 pasażerów rocznie to jest w tyle ile wynosi maksymalna z dotychczasowych prognoz przyjętych na koncepcję jej centralnego portu lotniczego przygotowanej przez konsorcja w 20 1 0 roku w przeprowadzamy teraz nowe analizy, żeby uaktualnić, żeby uaktualnić te prognozy nie spodziewamy się, żeby były i spodziewam się, żeby były niższe w natomiast to, czego chcemy uniknąć to sytuacja, jaką mieliśmy do czynienia w Berlinie, kiedy po rozpoczęciu prac w trakcie prac budowlanych stwierdzono, że lotnisko za mało zaczęto rozbudowywać lotnisko w trakcie prac budowlanych to musiał skończyć się już dobrze jak przeczytałem prognozę danej prognozę rządu lotnictwa cywilnego w ubiegłym roku polskie lotnisko w luku służyło 3 4  000 00 0 pasażerów, a w roku 20 3 0 w prognozie urzędu lotnictwa mają służyć 5 9  000 00 0 pasażerów pytanie to potrzebujemy tego typu inwestycji nie damy rady tymi zasobami, które mamy mówimy rzeczywiście mówimy o prognozie na rok 2 0 0 0 2 0 3 0 Urząd Lotnictwa Cywilnego przy czym trzeba pamiętać, że 40 % 40 % ruchu jest ruch jest obsługiwane obecnie i będzie prawdopodobnie w przyszłości przez lotnisko Chopina, a cały ruch z lotniska Chopina zostanie przeniesiony na port jest do portu Solidarność, a właśnie lotnisko, że pana zdanie wyłączona dla ruchu cywilnego tak i to tam będzie tutaj również decyzje są jeszcze przed nami, bo wymagają uzgodnień musimy o tak naprawdę z 1 strony pogodzić kosztu utrzymania i 600 ha w środku miasta z potrzebami obronności państwa w swym w sumie obronności MON to ważna deklaracja złożył do sądu o to są to są wyzwania przed którymi stoimy natomiast wracając wracając do do pytania pana redaktora zazwyczaj przy analizach dotyczących nowego lotniska dotyczących lotniska centralnego zakłada się nie tylko przekłada się nie tylko to popyt, który już jest takie myśli przy obecnej infrastrukturze natomiast zakłada się istnienie tego samego popytu wzbudzonego który, który powstanie w wyniku zapewnienia nowej komfortowej obsługi związanej z ruchem lotniczym liczb ponadto orzekł, że lotnisko powstanie to tym bardziej będziemy chcieli mogli latać w siłę do życia to jest to jest naturalne jest naturalny prognostyk panie ministrze, ale panowie wyłączenia dla lotnictwa cywilnego lotniska Chopina czy inne regionalne porty będą musiały zostać zamknięte już budujemy ten centralny port komunikacyjny nie wydaje mi się nim sport regionalne są przeznaczone są dość dostarczają do innego rodzaju usług portu porty regionalne są przeznaczone przede wszystkim do ruchu do obsługi ruchu niskokosztowego i do obcych obsługi ruchu Regionalnego na krótki list przeczytałem na portalu rynek lotniczy PL wypowiedź pana Krzysztofa Wójtowicza, który jest prezesem lotniska w Lublinie i powiedział tak centralny port komunikacyjny to moim zdaniem sztuczna ingerencja wewnętrzny rynek przewozów lotniczych osłabiająca pozycję regionalnych portów, a tym samym hamujące rozwój gospodarczy to to jest oczywiście te soczyście pogląd z bajki dotąd pan prezes, a ma prawo ufam, że nie jest motywowane nie jest motywowane analizom z perspektywy tylko swojego tylko swojego portu lotniczego w 3 ogółu analizy ogólnej sytuacji, ale dla regionów to może być ważną rolę natomiast w chciałbym mocno podkreślić regionalne porty lotnicze obecnie mają tu działają zakłócony sytuacji zakłócony i zakłócony był zakłócony gospodarki rynkowej, dlatego że są uzależnione od linii niskokosztowych to jest problem, który w, którym należy się zająć się dobrze, kiedy pierwszy samolot z centralnego portu komunikacyjnego odleci albo kiedy wyląduje pierwszą żonę musi wylądować bądź zwrócić połowa 20 2 7 roku taką datę wyznaczono w harmonogram i tak aż pan trzyma tak pan Mikołaj Wild pełnomocnik rządu d s . centralnego portu komunikacyjnego bardzo dziękuję za rozmowę to fabuła pierwsza część magazynu EKG już za chwilę informacje po informacjach goście kolejni naszej audycji będziemy m. in. rozmawia się także w porcie komunikacyjnym oraz jak bardzo w Polsce zmniejsza się i gdzie się zmniejsza, gdzie zwiększa problem ubóstwa ekonomia kapitał Gos Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA