REKLAMA

O korzeniach nowej polskiej muzyki ludowej Cezary Łasiczka rozmawiał z Maciejem Szajkowskim

Studio Plac
Data emisji:
2017-09-26 13:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
33:45 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka dla studio plac państwo byłem gościem jest pan Maciej Szajkowski muzyk, ale także członek rady programowej festiwalu skrzyżowanie kultur dzień dobry dzień dobry mówiąc muzyk ma żonę na myśli pana obecność aktywną częścią muzyczną muzycznie aktywną obecność różnych formacjach m. in. w kultowej można, by rzec kapeli ze wsi Warszawa zgadza się dziękuję może kultowa to przesadzone, ale też, ale zysk brutto, a i tak mnie Lelek i Lalek i cała masa Rozwiń » różnych ciekawych projektów, ale i w 1 z wywiadów z panem przeczytałem o pomp, a taki poziom przez morze przemyśleniach za dużo, ale widocznie już tego słowa na temat zespołu z Śląsk czy Mazowsze także, że były to zespoły, które gdzieś tam z 1 strony wychodziły z Lubelszczyzny tak to na razie brzydko nazwę, ale właściwie były takim z 1 strony towarem eksportowym dla Polonii z drugiej strony towarem eksportowym dla nie Polaków, którzy mówili, a czy tak wygląda Polska ludowość od trzeciej strony oczywiście też świetnie sobie radziły na koncertach dla mieszczuchów powiedzielibyśmy my oczywiście wiesz też została zagubiona, bo przy okazji, jakby zamówienie od pani mieliśmy mińskiej powstało powiedzielibyśmy dzisiaj wiele miejsc pracy nadal to dotyczy to region Kobierskiego głównie, które rzeczywiście było nam bardzo bliski to SN w Warszawie jak leci na Lublin na wschód miejscowość Kołbiel nieopodal znakomity ród Konkolewski ich harmonii z UFO kobiety zajmowały się tkactwem piękne wzory jest tam pierwszy nasz taki nauczyciel Stanisław Ptasiński miejscowość wielu golas, które słyną z tego, że robił wyprawiał bębny obręcz owe z psiej skóry to było nowotarski dla nas inne ciekawe zupełnie na ludzi związane z dawnymi gusła i zwyczajami pewną mitologią, którą zdążyliśmy poznawali bardzo ciekawy temat na bęben z psiej skóry, na jaką brzmi jak wygląda na taki rzeczywiście 1 udało nam się od Stanisława Paszyńskiego zdobyć to jest taka historia, która stoi w kontrze do po osiemdziesiątym dziewiątym roku zmasowanej krytyki Mazowsza Śląska jako heroldów propagandy peerelowskiej komunistyczne cukierkowy Cepelia w ski twór gigant na wzór radzieckich zespołów pieśni tańca, które ma pogłębiać Sojuszu chłop po robotniczym no i rzeczywiście oni się wspaniale wpisywał ich ten PRL byli pieszczochami systemu dlatego nie możemy zaprzeczyć ale, ale nagle okazało się, że pełnili też takie pozytywistyczne funkcję po wojnie w regionie bielskim panowała ogromna bieda i głód i Mira Zimińska, szukając różnych tematów muzycznych pieśni, ale też strojów n p. zwróciła się do lokalnych twórców ludowych o pomoc i w ten sposób zaktywizowała całą lokalną społeczność pomyślę sobie też w kontekście współczesnej sceny z nowo nazwiemy ją etno folk, jakkolwiek się od nas, by pomyślał sobie, że właściwie to niewiele się zmieniło może też zespołem tak jak kapela ze wsi Warszawa czy Wołosi doskonale sobie dają radę poza granicami Polski, a że ISO 1 występują w granicach Polski to wciąż jest takie etno, ale takie etno powiedziałbym hipster czeskie etno przetworzone etno intelektualne, a przecież muzykę ludową się gra tam, gdzie się gra i gra się dlatego, bo boli, ale nie dlatego boli, bo niemal 10 0 koncertów w tym roku w średnim i samochód może kupić w przyszłym tygodniu tego, że boli, bo po popadało, a powodem była susza z logo bolid albo pan był właśnie obraz założył aktorzy już zgadza się z tą drugą częścią wypowiedzi dlatego, że to jest prawda, że mamy do czynienia z pełną imaginacji ją z pewną kreacją odnoszącą się do kultury źródłowej natomiast rzeczywiście do wypadku wałków jest trochę inaczej dlatego, że to są górale beskidzcy, którzy jednak pokoleniowo odziedziczą w wypadku z kolei kapeli ze wsi Warszawa jest to sztuka nabyta nauczona już w drodze różnych badań poszukiwań wyjazdów spotkań Cetera natomiast Daniel Popowicz nie porównywałbym tego do zespołów pieśni tańca ESDZ podobna sytuacja jest właśnie z grą to inna fundamentalnie inna, dlaczego dlatego, że po pierwsze, tamte zespoły miały mecenat państwa miał wszystko miały pałace miały stroje miały setki osób z pół pracowników krawców muzyków cały praktycznie Zagłębie potężnego przedsiębiorstwa MEN nie mieliśmy nic nas tak naprawdę ignorowana przez dno nie skłamie Pm pierwsze 1 0 lat to nie byliśmy absolutnie rozpieszczani przez jakikolwiek władzy czy lokalne czy czy państwowe nigdy też nie zabiegaliśmy o to taki mecenat czy to wsparcie to jest inna sprawa zawsze jednak najbliższa nam była idea pewnej niezależności zresztą kapela ze wsi Warszawa wywodzi się bezpośrednio ze sceny alternatywnej szeroko pojętej, więc jest tutaj jakby ten nawet mecenat państwa byłby dość kłopotliwe i nie tyle druga kwestia ta jest taka że, że być może być może pewna analogia do współczesności, zwłaszcza do czasów dobrej zmiany może być taka, że Śląsk Mazowsze czy milicji ćwiczyć giganci z folklorem zoomu wypracowali jednak pewien schemat się schemat w oparciu o model radziecki, ale na skuteczne skuteczne skutecznie tylko kulturalnie, dlatego że co, by nie mówić, ale kompozycje Hadyny 3 Ziemiński Lech Segiet chińskiej i Sygietyńskiego to było to było dobre kompozycje jeśli ja słucham winyli z 2 lat sześćdziesiątych siedemdziesiątych stary z tego okresu, do którego on m. in. dla Śląska pisał Wojciech Kilar to są doskonałe kompozycje to są fenomenalne przedstawienie od strony takiej czysto aktorskiej tanecznej to są profesjonalne ściął, których nie powstydziłby się brodu olej w, więc te kalki pewne taki kody, które udało się wypracować one sprawdziły się w PRL-u i do nich się wraca dzisiaj i tutaj widzę pewną analogię ze współcześni decydenci korzystają z GM Dobrodzień dobrodziejstwem z pewnych wypracowanych schematów kulturowych i wracają do nich stąd m. in. dotacja gigantyczna na wspomniane zespoły przez obecnego ministra kultury, a tak tym bardziej, że tam były jak nic się strukturalne problemy tak czy są w strukturach lokalnej czy narodowe dania zagadnień nie jest teraz czas miejsce, żeby w to wchodzić no ja tylko dodam tak ad vocem, że w 100 latach dziewięćdziesiątych eksplodował oddolne ruchy entuzjastów kultury tradycyjnej, który tak naprawdę dopiero w ostatnich latach został zauważony szerzej przez decydentów do tej wymienia m. in. takie środowiska jak dom tańca jak ma kilka festiwali w Polsce w tym 2 od 6 lat uznane za najlepsze spośród 2 5 na świecie przez Best prestiżowy brytyjski magazyn sądy państ w poświęconym muzyce etnicznej muzyce świata to etno port poznański skrzyżowanie kultur warszawskie mamy 2 na liście 2 5 najlepszych na świecie festiwali mamy się co uchwali marchew nowo to robione za przysłowiową czapkę śliwek na dotacje jest taka, że pewnie panie, abyśmy tego nie przeżyli za to no no no właśnie my, a jest nietypowy także festiwal, bo to nie jest wystroju sali zaprośmy gwiazdy ludzie przyjdą sprzedano bilety jest dokładnie odwrotnie Jugosławia odwrotnie czy pokazuje ten raport akurat na to też pewien paradoks właśnie, że festiwal robiony przez pasjonatów gdzieś, którzy często muszą dokładać się z innej budżetów centrum kultury zamek, które z producentem realizatorem pomysłodawcą tego festiwalu, by on się odbyło i pisarz często odwołania w ramach wniosków, które są odrzucane przez resort kultury w no właśnie mówimy o pewnym paradoksie mówimy mówimy, ale to się zmienia też nie chce krytykować w czambuł ani o obecnych władz ani poprzednich, bo tutaj nie widzę duże różnice nie widzę dużej oraz ignorancja podobna jest, a może to jest samoświadomość w tym temacie, który ostro sobie miasta rozmawiamy, więc wydaje mi się tylko, że jakaś różnica od kilku lat obserwowana mianowicie, że powoli urzędnicy zaczynają być otwarci na dialog, który jest poniekąd wymuszone trochę determinowane oczekiwaniami publiczność, a Czyż nie mogą się zamykać w swoich gabinetach i być głusi na to co rzeczywiście budzi zainteresowanie w kraju, ale przede wszystkim budzi ogromne zainteresowanie za granicą myśli mówisz o Polsce w ramach muzyki to mówisz o polskiej szkole jazzowej muzyki poważnej współczesnej i polskim etno oczywiście tutaj w ramach też pewnych ekstremów jest szkoła bez metalu tato trójca nieśmiertelna czy, mimo że w tej chwili dwójce niestety Wei der Behemoth MDK przy tej decyzji, a to są takie flagowe okręty Anno jak w błąd, bo ta muzyka ekstremalna czy muzyka eksperymentalna czy elektronika również, bo to są naprawdę pewne takiej niższe mówimy, ale to są dziedziny to są tak naprawdę oświaty, które nie być może wybrzmiewają w taki głównym obiegu kulturalnym natomiast u nas mają dużą publiczność to są to są i specjalne media i wielotysięczna publiczność i to bardzo ciekawe sceny muzyczne więc, więc powoli widzimy, że nie jest kim rozmawiać, że ten etap takiego wstydu kompleksu może, gdzie ta kultura ludowa pod tą sprzed brzmiała to już to są to potentat są tematy już tak zamierzchła anachroniczne żal żal, że nikt nie ma o czym rozmach na szczęście na szczęście to się zmienia, dlaczego dlatego, że też inne niż inne podejście twórców to to nie jest tak, że po prostu odtwarzamy tylko, że się przebieramy w ludowe stroje i wywija hołubce na scenie z bardzo często bardzo progresywne ruchy fenomenalnie interpretując dawne kultury poszczególnych regionów i to jest szalenie ciekawa propozycja kulturalna, której nie sposób pominąć, ale właśnie w rozwoju publiczności, bo publiczność wielu gatunków muzycznych co jest dużym uproszczeniu przychodzi na koncerty Czesław płyt w poszukiwaniu prawdy tak niemal rok to ma być prawda moim życiu moich problemach o tym nie wiem pan krok kolejna wersja z nowo hip-hop tak czy dostanie, bo lidera lub przez ludzi, którzy czują podobnie ci, którzy zdiagnozowali sytuację w zoo Blues i t d . tak dalej no i właśnie no no właśnie mamy jasno tak i teraz mówi mówi pan nie przebieramy się nie zwijamy chłopców z na aleję jak to jak zakwalifikować czy nowo z 1 strony, czego szuka publiczność szukanie prawdy swych korzeniach no chyba to nie jest dobre miejsce może orzec jego świata są już jego zakres jej świata który, którego już niema na lewicy czy w poszukują raczej być może blichtru tego świata, bo wiadomo, że jeżeli ktoś, by miał mieszkać nasili już życie mienie wiejskim żyć to nie chce, ale raz na jakiś czas na wczasy pod gruszą chętnie tak czy przy czym coraz chętniej o walkach, że to jest taki skansen czy w oczy to jest coś więcej ja myślę, że jeśli szukamy komentarza w tej muzyce do współczesności pełnego głosu pokolenia to on też ma miejsce to jest styl paradoksalnie n p . od przywołanie pewnych poematów hymnów dwudziestolecia międzywojennego w wykonaniu zespołu hańba, która nagle okazują się tak aktualne jak najlepsze teksty Dezertera z lat osiemdziesiątych zgodzimy się prawda zgadzam się i nas, żeby nie sięgać daleko Ruta ponownie mamy do czynienia z takim post feudalnym systemem politycznym, gdzie opresja z łańcuchów zmieniła tylko swoje oblicze przypudrować maski wskoczyła w biały garnitur kim natomiast wyzysk niektórzy mówią, że jest nawet większy jeśli chodzi o skalę podatku są w Polsce czy Europie w porównaniu do tego co coś co było w wiekach dawnych remont przemoc fizyczna zamienia się w przemoc psychiczną pewność taką presję prawda psychologiczna, więc jest grane oraz swoich współbraci zamieniło się za gaz sortowanie zakaz wydawania płyt za kasę oczywiście i cały ten z show biznes zakaz jestem w szoku, dlatego że n p . jeśli chodzi o dostępność do mediów muzyków folk teraz przy okazji tworzenia związku zawodowego muzyków adres zajmie 20 lat pozdrawia ale, ale n p. okazuje się, że ta droga tak naprawdę miło pluralizmu pewnego mediów otwartości przychylności szalenie trudna dostępność do tego, żeby zaistnieć poza internetem dla wielu muzyków dla większości mózgu jest niemożliwe, dlatego że z tak korupcyjny układ rządzący ma głównymi antenami czy mediami są w Polsce, że po prostu jest cennik przygotowany ile ma wydawca Marcin Najman zapłacić, żeby danego artystę pokazać jest to coś nieprawdopodobnego snu nie zdawałem sprawę tak naprawdę dziś jednak niższe funkcjonujący, jakie to przybiera skalę i jak dramatyczne powoduje skutki bardzo często skutkiem tego jest utrata fenomenalnie zdolna uzdolnionych ludzi, którzy zaczynają padać innymi posesjami albo skazani są na emigracji, a z drugiej strony pan z z wrócić do początków unika debaty takiej grupy facebookowej ne właśnie potencjalnego związku muzyków SzaZa początku to pierwsze to pierwsze wyzwania to były takie jestem gitarzystą czy do tego samego związku ma już kolega, który z DJ-em chyba nie daje odpowiedź mamy dublerzy, którzy z gitarzystą i didżejem to co wtedy to były tanie rozwiązanie lub reżyserską lepiej, a wokalistą jeszcze piękną zdolną i ponętną śmieje się naturalnie, bo to są kwestie jakich trzeciorzędne one nie mają zupełnie znaczenia w takim podstawowym dyskursie to znaczy pierwszy postulat obecność polskiej muzyki w komediach w Polsce coś co jest strefę cywilizowanych krajach nie tylko Zachodu, a również Wschodu mu normowane na pewnymi zapisami czy to w konstytucji 3 i po prostu w ramach funkcjonowania także mecz w najlepszym przykładem jest Francja 80 % muzyki winna być w mediach publicznych francuskojęzyczna co to znaczy to znaczy, że po prostu Francuzi mają dostęp do bardzo różnych gatunków muzyki tworzonej komponowane we Francji, a jednocześnie otwierają się i znając całe to bogactwo znają znają swoją kulturę w Polsce naprawdę no i w CIT funkcjonuje jaskiń nowe prawo to jest dla mnie to jest ten koncept ten KON koncesje wyrabia się w mediach, puszczając muzykę któryś z nich są asystentami w nadgodzinach w nocy, kiedy w nocy i to są i to są zazwyczaj notatki humbug Giza byłby to takie Muza ptaki, które wypełnia po prostu płacisz VAT, jeżeli bliższa jest polskiego autorstwa ma gotowy zapewnia jakoś nie nic nie nie ma tutaj tutaj znaczenia, byleby to spełnia tzw. kryteria kryteria antenowe, czyli było lekkie łatwe przyjemne, bo nijakiej ale, żeby było tam bas perkusja gitary kajaki i tam zawodzący zwrotka refren no to jest to jest to jest dramat pewna kultura muzyczna ona zaczyna się na poziomie edukacji potem myślę o nawet w krajach post sowieckich Węgry dawna Jugosławia tam o Skandynawii już już nie wspomnę w szkołach muzycznych dzieciaki zapoznają się z własnym folklorem są mu różnorodna aż rok różnorodność Regionalnego na instrumentach instrumentami i t d . i t d. ci, którzy są później studiują u nas 2 remisy byli już cała w, gdzie wydział jest utworzony muzyki tradycyjnej później wchodzą w cudowne dialogi z muzyką współczesną jazzem czy reprezentantami ludowych kultur innych krajów wychodzą z tego przepiękne projekty też cała gigantyczna scena zapraszam pana i je na TOK FM na ułamek z w tym roku po raz pierwszy w Polsce największe i festiwal dedykowany scenie muzyki świata ład Music Expo w Katowicach pod koniec października proszę przyjąć zobaczyć jak niesamowicie bogata jest scena jak różnorodna i jak Ewa przedstawiająca niesamowitych twórców z całego globu, którzy wymieniają się doświadczeniami, a jednocześnie wchodzą taki dialog międzynarodowy w Polsce, że żyjemy w jakimś oderwaniu niestety my musimy tworzyć coś głębokim podziemiu w i wjeżdżać tworzyć gdzieś się za granicą zostało zauważone i te są to pokutuje od wieków tymczasem świat już dawno to przepracował i lokalne kultury regionalnemu etniczne tak naprawdę wybrzmiewają na tym samym poziomie co muzyka popularna w dobrym przykładem jest BBC czy n p. gdzie audycji z wiązane z muzyką etniczną czy 3 czy BBC 2 n p . które tak jak nasza dwójka poświęca anglosaskiej muzyce folkowej tyle samo czasu prawie tyle samo za czasów co muzyce klasycznej, więc to są to są zupełnie rzeczy takie fundamentalne, które w, które musimy podjąć przerobić przepracować myślę, że to jest dobry czas teraz do takich zmian w narożach bardzo dobre czasy także z powodu festiwalu skrzyżowanie kultur skoro mówimy właśnie tej muzyce światowej przywódcy świata urok Miązek netto warto wspomnieć o kolektywie Europa czwartek 20 08 . do września o godzinie 8 par to, że w łaźniach o godzinie dziewiętnastej w namiocie pod Pałacem kultury nauki, czyli tam, gdzie się odbywa bywa też skrzyżowanie kultur bardzo cieka w asumpt do tego, żeby słuchacze, którzy jeszcze nie znają tej muzyki przyszli nie posłuchali no i myślę zachwycili się, dlatego że będziemy mieli w inne przyjemności posłuchać zobaczyć w absolutnej wirtuozów to przede wszystkim zespół Wołosi, którego to część wywodzi się ze szkół za akademik klasycznych, a drugą połowę stanowią muzycy ludowi tradycyjni natomiast nie słychać między nimi dysonansów ta jest cudowna harmonia między nimi nieprawdopodobna wirtuozeria energia, czyli co górale grają czy ludowi grają do równo 3 zry w nierówno, ale górale zawsze grają równo, ale nikt nie gra tak równo jak górale zgłaszana na na 2 inne, więc tutaj jest sekund dziś jeśli chodzi o rytmem to to są doborowi w znakomicie to są to są inne mistrzowie, którzy w nieustannie od kilku lat przemierzają cały świat w ruchu występują najlepszych salach koncertowych na najlepszych festiwalach, a dodają w piękny subtelny sposób muzyce ludowej takiego współczesnego minimalizmu, ale też muzyki poważnej, chociaż to nie jest takie salonowe wydanie takiego mógł przyszedł na pierwszy rzut ucha wystraszyć inne, że ta akademicy po prostu przebierają się kierowcy nic z tego to jest niesamowite Vaughan wulkan energii to jest przede wszystkim zabawa oni widać, że cieszył się wchodząc w dialogi na tej scenie improwizują mają ogromną satysfakcję, a jednocześnie poziom wód, które prezentują no to jest to ten taniec Beskid Śląski to są Himalaje gatunków roślin i w spotkają się z 1 z najlepszych skrzypków z Totalem podział tego regionu Karpackiego na rzecz Feliksem light koło, które to urodzony w północno serbskiej Wojwodinie nieustannie inspiruje się w generalnie muzyką bez jakichkolwiek podziałów, bo jest i obecne w Czadzie i Senat muzyce rockowej współpraca z wieloma gigantami współczesnych scen no, a tutaj podjął wyzwanie zmierzyć się z naszymi Włochami myślę, że to będzie cudowne wieczór pełen niezwykłej niezwykłej muzyki no i Fanfara Tirana później jeśli przypominające państwo Festival 1 z ważniejszych organizowanych na Podlasiu w festiwal kultury i narodów z wiejskiego podwórza w Czeremsze to w tym roku za ten ansambl towarzyszył mu się Fanfara Tirana, który z, którego wywodzi się z Albanii atest taki klasyczny obraz Brent, które znamy są między nimi filmów Kusturicy tych orkiestr weselnych pogrzebowych festiwal gór czy my to jest też orkiestra Bregovicia kurę, która tutaj wróciła do gry ostatnio z Kają z członkiń, sprzedając bilety w największych salach koncertowych w całej Polsce to pokazuje siłę tej muzyki, więc tutaj mamy Fanfara Tirana i to jest z Hanoi oni w tej transzy weszli w cudowną rynkową taką współpracę z kolaboracji z trans Global Underground brytyjskim nagrali fantastyczną płytę to jest połączeniem muzyki zakorzenionej w azjatyckim undergroundzie etno elektroniczna bankowym i tam muzyka bałkańska OZT trąby wokaliza mnie niesamowite więc, więc tutaj zagrają z tak będzie im trudno natomiast jesteś ciekawostką, że oni wywodzą się z orkiestry dętej armii albańskiej prawda, czyli to ptaszysko taki, a sam od tego zaczęliśmy naszą rozmowę gdzieś się z tworzony na jakich państwowe potrzeby, by nowy teatr trochę strach być może na 3 czy czy też taki dyżurny uświetniając uroczystości różne natomiast natomiast dostali się bardzo niezależną świetnie funkcjonujący w funkcjonującym zespołem orkiestrą na scenach świata, dlatego że bardzo dużo grają za granicą przyjeżdżają do Warszawy po raz pierwszy Fanfara Tirana to wszystko 20 08 . w ramach kolekty w 3 4 EUR opłata zastanawia się w jaki sposób w zespoły, które się tą przestrzenią etno interesują fascynują w jaki sposób docierają do korzeni naboru, jeżeli ktoś się fascynujemy jazzem czy Legia to może sięgnąć po płyty jakiś czesne oczywiście nie same korzenie, ale zmorą jest stara czy biblioteki muzycznym pełne są może spędzić tydzień miesiąc rok i ich sporo informacji muzycznej wyczesać ne no, a tutaj mamy do czynienia z materią teraz bardzo ulotna, która często nie była rejestrowana, która żyje być może w opowieściach w sercach umysłach jak z tego da się ludzi, ale mówiła o Polsce nawet o tym, n p. z Kolna to powiem tak jesteśmy w tej szczęśliwej sytuacji, że wielu tych bardów tych naszych słowiańskich geriatrów jakich nazywamy z wiejskich bluesmanów Batory, którzy dziedziczą pokoleniowo PL kultura tradycje żyje jeszcze z my spotykamy się teraz na jutrzejszym koncercie kapeli ze wsi Warszawa z mistrzami Mazowsza n p. wspaniałą Marianną Rokicką mają Bienia ostatni szaman Camino w Mazowieckim mi, by każda z nich na 300 pieśni to lekko, licząc na pamięć do tego jeszcze prawdopodobnie kilkaset, które mają zapisane w swoich zeszytach i one z wielkim entuzjazmem się dzielą one są niezwykle za chwycą one szczęśliwe jak ktoś ich odwiedza przyjeżdżamy podejmują nas wiktuały ami czym chata bogata rozmawiamy godzinami, ale najważniejsze słuchamy tych pieśni to jest aż takie przeżycia z pogranicza metafizyki, dlatego że one mają niezwykły głos głosy, których dzisiejsi śpiewacy wokaliści nie mają już ktoś inny tembr głosu ta Adam głos inaczej wybrzmiewa jest inna artykulacja inna technika, a więc to mamy do czynienia z taką szkołą Możejki Polnej leśnej i rzecznej organicznej i właściwie, słuchając tego przeżywamy rodzaj jakiegoś uniesienia jakiejś jakiś transformacji, ale gdzieś ten raport czujemy się w inne wymiary to jest naprawdę doznania empiryczne to trzeba po prostu przeżyć, a do tego tt tt pieśni one zawierają pewne kody to są tak taki przekaz ciasto podprogowe, dlaczego od lat trasie może trochę może to nad interpretował wuja, ale właśnie one pozwalają na wiele odczytów na wiele interpretacji one posługują się pewnymi ogólnikami być może na pierwszy rzut ucha ucha one są niezrozumiałe albo trywialne tak się wydaje, że te pieśni są proste nieprawda one one one niosą tyle znaczeń tyle przekazów, że możemy doszukać się bardzo bardzo wielu treści i mądrości mądrości, które pokoleniowo są przekazywane mamy kapele Zdzisława Kwapińskiego z Puszczy Kozienickiej to ostra osobowość to jest szaleństwo desek stała za pierwszy raz jak w porządku w Polsce lat dziewięćdziesiątych Zuzia tego typu skrzypków w naturalnym kontekście czyli, grając na takiej zabawie na ubitej ziemi przed chałupą dodawał kilku nastu kilkudziesięciu tancerzy wirujących Szal z szaleńczy w takiej zupełnie zatracając się w w tym w tym tańców rodzaj rytuału takiego traktor wreszcie mogliśmy w latach dziewięćdziesiątych w jej obserwować brać udział to ja porównuję to do muzyki rockowej, a tam jest podobna podobna żarliwość mu niesamowity potencjał i takie szaleństwo Chin czy skrzypkowie nikt nie różnią się, gdyby dać gitara elektryczna to dotąd nie mielibyśmy skojarzenie z Feliksem albo z nimi wejść na euro to to, że to są tego typu wariacje grane na akustycznym instrumencie nie podłączonym do żadnego wzmacniaczy mamy 2 chóry inne SC Kurpi cwaniaków z Czarni i bandy się z żeński zespół z bandy, iż tutaj zupełnie inne formy inne techniki inna gwara kurpiowska jest zupełnie odmienna od tej powieści SOS Powiśla gdzieś mazowieckiego macierzyńskiego w, a więc to są ci przedstawiciele od nich najlepiej i wielu młodych ludzi teraz zainspirowanych bardzo różnie różnymi zespołami rzeczywiście wędruje odkrywa rozmawia nagrywa słucha w praktykuje nocnej Diana Grace przywołam te z przestało BIC mało takiego Skrzypka geniusza, który właściwie no pod koniec życia doczekał się całej scholi następców, którzy genialnie dzisiaj Ewa Grochowska m. in. prawda 3 3 wolny los wielu wielu fantastycznych ludzi którzy, którzy kontynuują tt tt muzyka prawie w sposób taki etat tak jak ja jak Jan Gaca to wy grał też pierwsze źródło drugie źródło to są n p. zespoły folkowe, które odwołują się wskazują na te źródła i często są tym pierwszym etapem wtajemniczenia myślę n p. Trebunia Tutka pikniku Brothers przecież przed tym gigantycznym spektakularnym wybuchem muzyki jamajskiej z muzyką podhalańską niewielu w Polsce z kojarzyło muzykę góralską taką pracę nawet w wydaniu tak słabo łowi wmieście, o czym ty akustyczną dzięki trwonią zaczęli się tym interesować się jak rozmawiamy z nimi się z nimi przyjaźnimy od wielu wielu lat od ponad 2 dekad to po to, widzimy jak również Krzysztof Trebunia Tutka, który dziedziczy również po Władysławie świętej pamięci teraz te tradycje skrzypcową i wokalną doczekał się następców wielu wielu wielu uczniów, więc przekaz bezpośredni oczywiście są też nagrania tutaj muszę przywołać radiowe centrum kultury ludowej, które porównuje Prędota paryskiego centrum Pompidou, gdzie jest kilka tysięcy nagrań ze świata albo do Instytutu Alana Lomaxa przy kongresie w Waszyngtonie w stanach Zjednoczonych podobna instytucja o podobnej randze no niestety dzisiaj przeżywająca pewne problemy nurtujące informacje to jest Instytut sztuki Polskiej Akademii Nauk to jest przez nagrania na nasze zdarza się na płytach szalunkowych albo na taki wał kach przed swoją grą niestety nagrań zostało zniszczonych właśnie śledzi pan w czasie powstania Warszawskiego wiśnie większość po wojnie była z wielka akcja przywracania tego nagrywania jeszcze państwa Sobieskich Mariana Jadwigi Sobieskich, któremu udało się nagrać jeszcze muzyków żyjącym 1 9 wieku częściowa, ale nie jesteśmy w najgorszej sytuacji powiem krótko już 1 zdaniem mamy wspaniałych przewodników po tej dawnej kulturze autor bezpośrednio możemy czerpać wiedzę i doświadczenia i naukę oraz mamy naprawdę bardzo przyzwoite nagrania dokumentacje kilku instytucji w tym wielu pasjonatów, którzy jak Andrzej Bieńkowski n p. tornister serdecznie pozdrawiam prywatnie był w końcu lat siedemdziesiątych zaczęli własne takie peregrynacji wędrówki uwiecznianie ludzkich to on u niego to jest jeszcze coś niezwykłego dlatego rząd na filmie inne uwiecznił światowego dziś już niema pokazał wiesz początku lat osiemdziesiątych zupełnie inna, a polecam słuchaczom obejrzenie zapoznaj się z tymi filmami nie one są udostępnione m. in. na YouTubie na takim w kanale muzyka odnaleziona jak ta wieś uległa metamorfozą i posłuchania tych znakomitych muzyków tres makrokosmos cudaków wirtuozów szaleńców pomazańców Bożych i to jest tak piękna wspaniała bogata kultura, że nic tylko po prostu z niej czerpać z was dziękuję Maciej Szajkowski muzyk animator także kultury i członek rady programowej festiwalu skrzyżowanie kultur był państwa moim gościem w czwartek 2 9 września o godzinie dziewiętnastej kolektyw Europa, czyli Wołosi i Feliks Dela koło i Fanfara Tirana w namiocie festiwalowym przed Pałacem kultury nauki kultury nauki do przerwy bardzo dziękuję dziękuję serdecznie zapraszamy wszystkie formacje w ww Warszawa Krówka festiwal rock Cafe do zobaczenia skrzyżowaniu kultur dziękuje Cezary łasiczka dla studio plac Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STUDIO PLAC

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA