wieczór państwu Tomasz Raczek prezes zapisać sobie nr 2 2 4 4 4 4 0 4 4 magicznym numer, wykręcając ten numer mogą państwo z nami rozmawiać o warto, ponieważ się gaszeniem Grażyna Torbicka dobry wieczór muszę się szerzy się spotykamy znowu po długiej przerwie właśnie trwa przerwa wakacyjna w sumie parę miesięcy ułożyła się z tego, ale niedawno widzieliśmy się z Gdyni, a na festiwalu polskich filmów fabularnych my zaczniemy nowy sezon, a są od takiego
Rozwiń »
podsumowania, jakim stał się festiwal na temat polskiego kina akcji to co się dzieje czy jest tam rzeczy jest źle, jaki miałeś wrażenia powiesz Niemcy czy co tobie mówić ale jakie przyjechałem pierwszego dnia do Gdyni usłyszałem dosyć minorowe komentarze takie w duchu to jest ostatni taki festiwal już właściwie to jest koncert na Titanicu mąż za chwilę ten cały Polski film fatalnie nie będziemy już mieli co pokazywać nie będziemy mieli z czego się cieszyć jest następnie raz niech upłynie w miłej atmosferze FR my nie dosłyszał czegoś takiego, ale ja też tam zadłużenie słucham nauczone wieloletnią pracą w 1 instytucji raczej staram się jeszcze swoją drogą nie słucham po bocznych torów natomiast przyjechałam do Tęczy pierwszy raz od wielu lat z dużą ciekawością na ten festiwal, dlatego że po raz pierwszy było w konkursie tak dużo filmów premierowych zawsze mówiłam twierdziła, że ten festiwal zyskał na atrakcyjności jeśli w konkursie głównym będzie będą filmy premierowe mówiono mi zawsze, że to jest niemożliwe to jest rzeczywiście inną prawie niemożliwe, żeby wszystkie były premierowe, ale w tym roku na te 17 1 8 filmów było 8 czy 9 filmów, które tam dopiero miały swój pierwszy publiczny pokaz, dlaczego to jest takie ważne, dlatego że do tej pory jeśli mieliśmy kilkanaście filmów w konkursie z czego tylko n p. 3 były firmami dziełem, które miały pierwszy pokaz właśnie w Gdyni to mówiło się tylko tych 3 filmach tak to jest naturalne to zawsze mówimy o Neill ostatnio także inne były już omówione zrecenzował one opisane obejrzane one traciły również z tego powodu, że dno nie były tak mocno rozważane do nagród, bo atmosfera toczyła się wokół tych premier, a tutaj nagle okazało się, że jest pewien kłopot z wyborem trzeba było tak sobie ustawić ten grafik projekcji rzeczywiście to już było podniecające, żeby wszystko zobaczyć jeśli nie planowało się być przez cały czas trwania festiwalu era była od średniej to Nieustającej trudne dla naszych złotych, a w systemie komputera, ale trzeba było to w każdym razie zobaczyć, żeby móc jak rozmawiać i realny, a powiedz mi, ale teraz patrzą władzy zawsze chodziłeś do kina nataki seans miałeś zarezerwowane w komputerze miejsce Bomi proces starzenia wysłał zaklepane miejsce i jeśli się nie udała, bo już wszystkie są zarezerwowane to trudna zdarzyło ci się uśmiechnąć on z ucha do ucha i wizyt unijną rezerwacji Dante Swanson Musze zobaczy syna, więc myślę, że będę musiała użyć tego manewru, ale i to dotyczyło filmu ważnego jak się okazuje wieża jasny dzień, ponieważ nie były już miejsc wiedziałem, że to jest ostatni dzień kolejny, który przechodzi ostatni dzień mojego pobytu i zieloną nie mogę wyjechać nie obejrzawszy tego filmu jak wróciłam w nocy do pokoju hotelowego gotuj jeszcze już beznadziejnie, ale włączyła się w system i patrzy jest jedno miejsce się zwolniła z naj to jedno miejsce właśnie złapałam, ale potem okazało się, że na sali było dużo wolnych miejsc Otóż był kolejny pokaz tego filmu w trakcie trwania festiwalu także nie musiałam uśmiechu używać siły, ale rozumiem, że ty to sprawdziły się działało sprawdziłem taki zadziałało i zawsze sobie pocieszałem się, jakie wyskakiwał nagle wszystko jest miejsce zarezerwowane wszystkie miejsca zarezerwowane w zasadzie myślę, a tam pójdę i najwyżej spróbuję jakoś lżej jak to dawniej bywało przypomniał mi się czasy studenckie kiedyś wchodziło w UE do teatru czy do kina jak nie było biletów się przed kupowało jakoś się, ale nie nie pieniędzmi córka właśnie uśmiechem, a czasem jakiś prezentem panie bileterki pamiętam, że na premierze Umarłej klasy Tadeusza Kantora, którą nie miałem ani zaproszenia ani biletu wsiadłem właśnie dzięki temu, że stanę się oczarować panią bileter kraju, która dotąd taka była dosyć stragany i VAT zasada ta, żeby jakoś przekonać się zwrócić na siebie uwagę kupiłem kwiatki, ale w doniczce to strefa euro rolniczka utorowały sobie drogę, a wody i ona zupełnie zwariowałem nie wiedziała co z tym w ramach II lat, a szef dał kwiat doniczkowy, ale wpuściła mnie, więc co ryzykowała z ich niskiej w w Gdyni było mnóstwo widzów był dobry humor czy zauważyła, że w tym roku własną nie ograniczy dobrych właśnie miał być Titanikiem wraz z taką koncepcją spotkają się tam przyjechałem, a potem z każdym dniem nastrój się polepszają i właśnie pod koniec festiwalu nikt o tym nie pamiętają miałem takie wrażenie, że nie było wielkich kłótni nie było skandali nie było jakichś strasznych walką o to kto lepszy, kto gorszy od takich podjazdów jak zwykle jestem za najcenniejsze bo gdy emocje, które wypowiedział jest teraz tonem znajdowały swoje ujście zaś ostatniego dnia podczas bankietu po gali rozdania nagród Mesjasz nie byłam w tym roku na tej uroczystości, więc nie wiem nie wiem jak tam jak tam nastrój czy było wesoło ciasno na niczym nie było kłótni, ale nie wierzę, że nie było, bo zawsze są niezadowoleni z myślą, że i tak było w tym roku, ale to też dodaje, a nawet tak jest no to jest środowisko twórców trudno, żeby się wszyscy ze sobą zgadzali, żeby wszyscy mieli jedno zdanie to było nawet niepokojące twórcy muszą się różnić w swoich poglądach muszą być różnorodni i muszą tylko umieć dyskutować na na nas na na tę różnorodne swoje poglądy i znajdować odpowiednie argumenty, żeby innych przekonać, a nastrój był o tyle tu wracam do tego, że nastrój był rzeczywiście inny niż w minionych latach z tego powodu, że faktycznie NetArt duża liczba debiutów spowodowała, że znaleźli się tam znalazł się tam inne twarze znaleźli się młodzi to wyraźnie widać było w tym roku rzeczywiście te 2 nurty to znaczy Mistrzów i takich reżyserów twórcy już żałuje, że miejscami to była nasza liga Mistrzów i twórców dojrzałych twórców, którzy już mają dorobek tak w tym sensie, ale i takich młodych rzeczywiście ją również aktorów młodych fajnych takich bardzo radosnych, jakby nie bacząc na to, że to, że coś się nie udanie wierząc, że im się uda żegnali go biorą sprawy swoje ręce to się uda i załogą boją się okazywali już wcale w tym te firmy taka amatorów nie wyglądały jak filmy amatorów to były w LO nazywasz amatorami przepraszam nie amatorów tylko debiutach na Rosję Putin chce tradycja debiutantach, że filmy debiutantów nie wyglądały tak jak i jak debiutancki film bardziej, że to jest ktoś jest mi bardzo zdolny widać, że ma talent, ale z jeszcze niema techniki jeszcze nie ma warsztat jeszcze czegoś musi się nauczyć tymczasem debiutanci w tym roku robili filmy stał procentowo stuprocentowo profesjonalne i takie powiedziałbym dopracowane w każdym calu widać było, że te są już fachowcy, że dobrze, że oni są gotowi do życia artystycznego na równych prawach z tymi jak mówi z mistrzami czy czy dojrzałymi twórcami do tego stopnia, że główna nagroda złote Lwy gdańskie poszła właśnie w ręce innych żelazo magnez gdyńskie teraz stołek z innym Piotra Domalewskiego gitary, który wyreżyserował cicha noc w studiu Munka zresztą te ptaki no oczywiście, ale też mnie też był właśnie taki kłopot z myślą jurorzy mieli chyba też nagrodę za debiut natrafiła naprawdę dobre ręce jagody Szelc za film wieża jasny dzień i za reżyserię za reżyserię również dostała nagrodę, jaka to fajne jest świetna naprawdę świetna i trasy dzisiaj czytam w Newsweeku jakieś fragmenty wypowiedzi mnie, gdzie ona, mówi że zrobiła ten debiut właściwie, dlatego że wiedziała, że w debiucie muszę zrobić to wszystko co chce chce spróbować chce przebudować także, kiedy jeśli nie w debiucie i ona ma rację właśnie na tym polega nawet najbardziej szalone nawet najbardziej dziwaczny odważne być może zbyt odważne dla niektórych pomysły trzeba w czasie debiutu realizować potem nie będziesz miał szansę poza tym o tym, też nie będą na to tak patrzeć, gdyby zawsze ocenia się inaczej i ona, gdy miała być MO, że stacja osobowości przy kasach ona miała tego świadomość, ale jej to akurat należą się naprawdę słowa uznania również, dlatego że zaproponowała współpracę kompletnie nieznanym nam aktorom poza Krajewskim w roli księdza no to jest aktor, który już jest znany pozostali są, ale mało znani, a obsadzeni zostali znakomicie zagrali świetnie, ale należy, że chodzi o to chodziło się bardzo zaniżone poważnie znane twarze, bo wtedy możemy bardziej od oglądać te historie, a żołnierz powiedziała, że ziszcza się sprawdzić jak ja sobie poradzi ze scenami zbiorowymi to zawsze trudne i miała rację, że trzeba to sprawdzić też sobie poradziła sobie poradzi w pracy z dziećmi chciała sprawdzić jak sprawdzi się w UE powiedziała coś takiego jak, a to chyba nie będzie spoilerem jeszcze powiem rozwalenie na koniec całego filmu no bo coś takiego dzieje się w wieży nie miałem wrażenie, że na rozwalenie wezwał prosto Deus ex machina, ale świat naprawdę bardzo oryginalny debiut bardzo ciekawy film przypominam państwu numer teraz można zwolnić 2 2 4 4 4 4 0 4 4 jeśli byli państwo może w Gdyni albo czytali relacji Gdynia w sosie państwo czegoś dowiedzieć o festiwalu w Gdyni to zapraszamy do rozmowy z przyjemnością będziemy tę rozmowę rozszerzać się kolejnych uczestników a gdybym cię zapytają Grażynka, który z filmów konkursu w kinie jest tak najbliższe 2 Japonia przed chwilą powierzenia rzeczy się wieża wieża jasny wieża jasny dzień tak jagody Szelc w idealnym którymi nie bardzo zaskoczył musieć powiedzieć nie pamiętam, kiedy w kinie to opowieść, która przemawia do ciebie z ekranu tak, żeby mną zawładnęła to jest opowieść o rodzinie, która zbiera się za okazję pierwszej komunii i przyjeżdża i to w domu siostry druga siostra dawno niewidziana Enei wynika z tego aż do dosyć dużo kłopotów, ponieważ mają w zdaniu wynikną kłopoty to przewidywane są o przewidywane są wiadomo, że przewidywane są kłopoty natomiast, zanim do kłopotów dojdzie to jest bardzo ciekawie i bardzo intrygująco również ze zarówno z elementami dramatycznymi jak i z elementami wskazującymi na ogromne poczucie humoru, bo Jagoda Szelc jest także autorką scenariusza następuje takie pokazanie bardzo różnych relacji, jakie są w rodzinie, jakie mogą istnieć w rodzinie rośnie też takie spojrzenie i na serio i z dystansem i radosne i smutne te portrety się przecinają mu renta rodzinna jest bardzo wielowymiarowa i Ewelina, ale też narodzin nowoczesna pani Bożena młodzieży teatralnej ECB tak Eko można wypowiedzieć radzi ta, która przyjmuje u siebie gości w ogóle jeszcze w Polskim kinie po raz pierwszy taki model w ogóle rodzin jest zaproponowany etat, bo cicha noc też proponuje modele rodziny, ale bardziej tradycyjny model rodziny, które mamy w Cichej nocy też ciekawie pokazane, ale na taki model rodziny w Polskim kinie już mieliśmy prawda zgodził się nam Wojciech Smarzowski w tym aulę wprowadził Titanic taki portret rodzinny wewnętrzne jak we wnętrzu, jaki zaproponował SLD, ale w Tryńczy w domu złym, a nie mieliśmy już stoi wieża jasny dzień nie jest jest troszeczkę inna taka bardziej powiedziałem też skandynawska w klimacie rodzina, bo mnie ten film przypominał troszeczkę klimaty i Thomasa Wintera Berga na którymś momencie też i Michaela Haneke ktoś inny z kolei Paweł Pawlikowski krótko z nim miała okazję rozmawiać powiedział, że takie fajne jakiś tam 80 wezwały Echa Leigha Adamsa czy lukrecji Mal Martel zjesz fajnie, że te tu nie chodzi o to, że nasze wzoruje, ale na pewno oglądać do kina również mówi autorka filmu Jagoda Szelc, ale że gdzieś tam też są jej klimaty które, które są mniej przyjazne naprawdę jest to jest to efekt mówi o tym, bym tak szeroko dlatego, że to pokazuje również ci młodzi debiutujący w Polskim kinie zmieniają się oni są naprawdę już bardzo otwarci oni jeśli czerpią z Anną Samusionek dziś oglądają filmy tak Anny dzieje przemierza oglądają, ale właśnie to pokolenie, które wchodzi świadczą o tym, że oni oglądają, że to nie jest tak, że wiedzą wszystko najlepiej nie oglądają innych reżyserów uznanych europejskich oglądają ich nie tutaj widać silne, że sporo jest ciekawych elementów, które jest z tym europejskim kinem są związane, a jednocześnie proponują na pracę podkreślał swój własny oryginalny język w ja też byłem oczarowany Jagodą Szelc też miał okazję rozmawiać z nią gdzieś pomiędzy firmami i ten kontakt osobisty i jeszcze bardziej wzmogło moje zainteresowanie i miał i osobowością i takie zdumienie, że to taka gotowa, ale też niesłychanie wrażliwa dziewczyna nagle tu wyraz twarzy gdzieś spod ziemi i kiedy się zacząć się przyglądać jej karierze czy też ich dotychczasowym doświadczeniom to przypomniał mi się nieoczekiwanie Andrzej Wajda w, dlaczego Andrzej Wajda dlatego, że to był reżyser, który poza tym wszystkim co wiemy o nim, ale myślę, że ciągle nie doceniamy faktu, że on przyszedł do filmu ze strony sztuk pięknych znaczy on był malarzem artystą po Akademii sztuk pięknych i widział świat nie tylko patrzył na świat bardziej wizualnie niż linearnie czytelna tak jak patrzył artyści malujący, że widział wiele elementów jednocześnie symultanicznie oglądają ci artyści, którzy wchodzą do kina bardziej filologii to linearnie rzeczy Fico tak jak w zdaniu słowo posłowie i dla nich najważniejszy n p. jest no i logika ciąg akcji, żeby wszystko było logiczne no no tak jak to w słowie jest też nie zawsze no ale z przyzwyczajeni jesteśmy, że tak jest realizowane oraz artyści plastycy mają troszeczkę inną wizję, bo oni jeszcze umieją myśleć abstrakcyjnie oni są ciągle otwarci na to co im podpowie obraz i kiedy i słucham tego co mówi Jagoda Szelc przypominam ten Sophie ten film tak to sobie, by niechcący zaczną przypominać co mówi Andrzej Wajda właśnie o tym co go inspiruje jak bardzo chce po doświadczeń z aktorami różnych sytuacji jak jest w cały czas taki nastawiony wrażliwych wybiera z tego co oni proponują i myślę, że ta droga właśnie takiego autorskiego kina, bo batuta Jagoda Szelc jest także autorką scenariusza, więc to jest dla mnie całkowicie jej autorski bez bez takich wtrętów różnych pewnie z redaktorów, którzy lubią się wtrącać w takie teksty i myślę, że NATO miała w debiucie tę szansę, żeby to było pekińskiej odznaczono go do państwa, chociaż jak myślę, że opiekę artystyczną sprawował Mariusz Grzegorzek znając jego osobowość temperament jakoś trudno mi sobie wyobrazić, że on zupełnie zostawił jagody Szelc sam może jednak gdzieś tam mną opieka bardzo źle ja żadnej konsultacji i nawet muszę powiedzieć, że tam mogła Mierzej miał okazję czy mielibyśmy okazji jest tanio Jagodą porozmawiać to Niewiem za zapytać czy te miejsca, o których myślę są właśnie miejscami, gdzie było wejście Mariusza Grzegorzka, ale jak słucham pani Jagoda zapraszanych na 2 2 4 4 4 4 0 4 4 w finale tak to co mówi żona jest zły jest po Akademii sztuk pięknych to ma ogromne znaczenie to Need to w jaki sposób ona myśli obrazem, a kino to przede wszystkim sztuka filmowa to jest przede wszystkim forma, więc często to co się daje odczuć wypadkową tej reżyserki musimy poczekać, bo film chyba dopiero w styczniu chodzimy ekrany, ale były też inne ciekawe rzeczy, które w, które po raz pierwszy się pojawiły w w wśród nas na festiwalu to jest filmy Pawła maślany atak paniki właśnie o tym, sam chciałem powiedzieć i to w z pretensją do jurorów, ponieważ to był film pominięto we wdrażaniu zawsze znajdzie jak co roku jest za kartę nie było Magdalena Popławska dostała nagrodę za najlepszą drugoplanową rolę kobiecą to prawda, ale jednak ten film również był debiutem Pawła maślany i jego reżyseria była znakomita i scenariusz bardzo precyzyjny, w którym one razem z dwojgiem współpracowników, których twarzą jest jak nie w Polskim filmie, ponieważ jest zapięty do krainy, a on od początku do końca wszystko ze wszystkimi działa nie ma takich opuszczonych ogniw jest w tym wszystkim precyzja, ale jest lekkość jest mnóstwo uśmiechu i śmiechu anime rechotu strasznie ten film polubiłem właśnie za to, że on jest całkowicie pozbawione takiego takiego plebejskie go rechot ciążącego podli zrywania się publiczności lubiącej gruby żart, a nie to jest rzeczywiście bardzo ciekawe bardzo ciekawa propozycja jak widziałam wcześniej miał akurat okazje na takim zamkniętym pokazie podczas forum kina w Sopocie gminne i mimo że wtedy nie był jeszcze całkowicie ukończony nie były jeszcze tej muzyki, która była tutaj w w Gdyni już to pokazywało noże, że rzezie nie jest oddech jest oddech jest propozycja czegoś czegoś innego takiej komedii jak inni jak naj naj, jaką czekamy na pokazującej nas bawiącej się nami sami siebie 6 mg Dl hiszpańskiej, ale dojeżdżali do historii i słusznie no bo ze względu na konstrukcję co to są troszeczkę dzikie historie, ale dzikie historie też niebyły pierwsze jeśli chodzi o taką propozycję wielowątkowości prawda w opowiadaniu firmowym inni, ale rodzaj poczucia humoru żal mi to trzeba bardzo bardzo ceni się, że coś takiego pojawia się u nas, że jest znajduje się to taki młody reżyser, który ma odwagę podjąć takie wyzwanie to, że tam jest grupa osób piszących scenariusz, a może jest Bartłomiej kot Shadows i Aleksandra Pisula właśnie dotąd cieszy to też jest fajny moim zdaniem znak, że przy tego typu formie, jaką jest filmem atak paniki właśnie taka taki grupowy nazwijmy to scenariusz jest bardzo dobrym rozwiązaniem Włosi w tym królują Włosi uwielbiają jak robią, zwłaszcza takie firmy właśnie społeczne obyczajowe renty, żeby one miały dużą intensywność, żeby każdy z wątków był wychwycony piszą ugrupowań nawet 5 osób ani dialogu między sobą podczas pisania włączają się wieś inne emocje każdy ma inną wrażliwość każdy prowadzi którąś z postaci i ta postać dzięki temu są pełne i to tutaj się to odczuwa to fajny bardzo dobry atak paniki zamiast wysiewać pani CSR w pojazdach Sejny miałam taki atak paniki tak ważny element tego radnej to się czuje prawda ten film bardzo źle jak nam się podobać zajada się woda w wymiarze wyższym daje znać Zachara jest coś takiego w tym ataku paniki że, gdyby wszystko zrobił, żeby zmienić, żeby tak, by móc się cofnąć 2 kroczki, ale niestety to olej w mieścinie można cofnąć z, a Magdalena Popławska absolutna perełka tata jej kreacja w tym filmie rola znakomity, ale mnie się podoba też Dorota Segda ta bardzo proszę państwa zaraz wracamy do naszej relacji z Gdyni króciutka przerwa i po przerwie także dopuszcza państwa da wezwał wiem, że panie Agnieszka już czeka na rozwoju, więc chwileczkę panie Agnieszka króciutka przerwa re czek na temat festiwalu w Gdyni polskich filmów moim gościem jest Grażyna Torbicka jest tam jeszcze nazwę Tomasz Raczek i zapraszam panią Agnieszkę z Warszawy do rozmowy z nami państwo też będą mogli rozmawiać z 2 miasto nr 2 2 4 4 4 4 0 4 4 w wieczór panie Agnieszka Gabriel Goi i stan zdrowia tu nie rozłączy połączenia i Londynie tam powiedzieć o filmie atak paniki po tak po domagali się Johan tak mało jak państwo ze sobą chwilami totalnie niedotlenione, jakby komuś taką farbą ich zrelaksowana po to, naprawdę było Super lekki, ale świetna oprawa dźwiękowa z raportu BKL aktorską scenariusz not, a tylko w tym filmie było tak, że komuna tak to prawda wizyty jest 1 rzecz była na niego nie można było dostać biletów w SM na atak paniki chodziłem na Krzywą GmbH Loli pana to był 1 film, na którym niech się udało balkonach i nie waham pomimo nawet wygrywać i miejsca jest także takich, których ja miał Damian Agnieszce Szulim uśmiech na innych moment nie rozjechali udało ich pechowego lotu, tym bardziej że tam udało mi opadły już po ich małe dzieci brata i przedszkoli i Irlandii ostatnio nam o środkach na taki alarm nad wszech miar pani rzeczywiście Suns, który panią ogół rozwiązali rozluźnić zrelaksować, a jednocześnie dać naprawdę dużą dawkę refleksji prawda tak pobita po zakończeniu powieścią dokładnie tak właśnie, dokąd zmierzamy zatem ten atak paniki bierze się z tego, że już Piętka gonimy poważnie to każdy z wolą trochę wina dysponent roszad kadrowych Białas i ich w bardzo dziękuję panie Agnieszka zaraz za telefon w trasie nie rezygnować z tych innych filmów, gdy Polski, gdy będą wchodziły do kin, ponieważ naprawdę w tym roku dużo dobrych filmów się pojawiła dziękujemy pani Agnieszce i wracamy do konkursu głównego i noc cicha noc to już mówiliśmy wieża jasny dzień omówiliśmy atak paniki tak, a ptaki śpiewają w Kigali to jest taki film, który Joanna Kos-Krauze rozpoczęła realizować z Krzysztofem Krauze ze swoim mężem, który zmarł w po długiej chorobie w trakcie realizacji filmu mam takie wrażenie, że ta opowieść o nas właściwie o śmierci o bólu o cierpieniu o traumie zawiera w sobie nie tylko symbol bohaterki z Rwandy, która stała się główną osią filmu i opowieści, którą oglądamy, ale także symbol związany z utratą Krzysztofa Krauze został w filmie umieszczamy ich i w związku z tym Fin jest taki w Jeżowem zamrożony bóle no wiesz co trudno powiedzieć inne rzeczy, ale my my też tak odbieramy ten film na dane o widzowie patrzymy na ten film Maren wiedząc że, że nie nie dokończył go już Krzysztof Krauze razem z Joanną i uprawdopodobniony przez pryzmat tego, gdyż tej świadomości tego doświadczenia, ale też ten film oglądamy inaczej on nie jest bardzo pięknie zrealizowany jest jest rzeczywiście taką opowieścią zawieszoną gdzieś w przestrzeni im Rwanda jest istotna oczywiście, ale nie, ale właściwie jest na drugim planie na pierwszym planie jednak jest to relacja 2 kobiet z tej próby inni każda z nich jak cel chce znaleźć swoje miejsce, a jednocześnie każda z nich potrzebuje drugiej 1 z tych kobiet to jest Rwandy i kara, która przyjeżdża do Polski jest po traumie całe jej rodzina zginęła, a tam jak wiadomo, że będzie była bardzo krwawe okrutne wojna pomiędzy 2 różnymi plemionami zamieszkującymi ten kraj na jej jest Polka naukowiec grana przez jadowite wodnych Wodnik, która stara się jej pomoc rząd oferuje jej nawet w gościnę w swoim domu, którą odrzuca Wandy IKE i właściwie przez początkowo jeśli nie rozumiemy tej całej tej skądinąd piękne dziewczyny, która zachowuje się no i niechętnie nawet nie chce pomocy jest zamykają się IR i w zasadzie nie daje się zrozumieć nawet wyciągnięta ręka staje się lekką ręką ze zwisającą w połowie lat jest siła tej opowieści właśnie tak to na tym się buduje cała ta opowieść w filmie ptaki śpiewają w Kigali i ta tapeta próba też takie przełamanie własnej dumy jeśli chodzi o bohaterkę graną przez Jowita Budnik ona w pewnym momencie też już czuje taki przesyt tym staraniem się o to, żeby pomóc jeszcze odrzuca już ona też chce wymazać ta tę kobietę ze swojej ze swojego życia ze swojej wyobraźni nawet to jest niemożliwe jest też czymś takim właśnie, że że, jeżeli im się, że czasami nam jeszcze następuje jakaś relacja jakiś pierwszy krok w relacji międzyludzkiej tutaj mamy 2 kobiety, ale to to jest to niekoniecznie muszą być 2 kobiety jeśli następuje jakieś jakaś relacja to ona zostaje na całe życie im nawet jak będzie się chciał wyrzucić cześć wykreślić wymazać się nie da na zawsze będzie do ciebie powracać w bardzo piękna opowieść te ptaki śpiewają w Kigali tytuł jest bardzo adekwatne wydaje mi się do tego filmu stylistyki właśnie śpie w ptaków, które aktorek, które inni milknie ni, a właśnie problem polega na tym, że one zamilkły wtedy, kiedy moja rodzina nagle cisza nastała i to, że one znowu zaczęły śpiewać to jest dowód na to, że życie wraca właśnie w wychodzi teraz książka też, którą Joanna Kos-Krauze napisała w czasie tego realizację tego filmu i po odejściu Krzysztofa Krauzego Janie czytam książki jeszcze więc, więc trudno mi ani coś więcej powiedzieć natomiast tylko sygnalizuje, że ta książka jest już za chwilę na pewno po nią sięgnęli i film też już jest na ekranach to był taki powiedziałbym najsmutniejsze film festiwalu, a my zez noszeniem takim najbardziej optymistycznym, że nieraz modniejsze taki refleksyjny przeora gniazdo w głębi refleksja nad nim być aż aż 6 ciężkich butach smutek tak, ale wiesz, dlaczego Bond przenosi się w ogóle na sytuacje i troszkę świata dzisiejszego zajmie się rząd nie może tak wiele lat powstawał to co to to gdzieś udało się tam inne Joanny Kos-Krauze zawrzeć coś co bardzo jest teraz istotne takie tętniące ten ten smutek świata w tych właśnie w relacjach wojna innych aktach przemocy, które następują to to wszystko w tym filmie gdzieś tam czujemy, kiedy go oglądamy wyłożenie opowiada o tym w sposób jednoznaczny dosłowne to prawda jest uniwersalny zresztą się podoba bardzo na świecie nie jest rzeczywiście udało się osiągnąć taki efekt uniwersalnej przypowieści o świecie, w którym żyjemy, ale cały czas próbuje teraz dotrzeć do tego filmu, który był tak, choć taki promienny najbardziej nazywa się najlepszy zdobył film, który dostał nagrodę publiczności zresztą po jego pokazie festiwalowym odbyła się prawie ozdobne naczynie prawie prawdziwa inwazja owacja na stojąco wiele minut po 2 z z jakąś taką eksplozję radości wśród twórców, ale także eksplozją radości głównego bohatera Jerzego Górskiego mistrza triatlonu i i takiego konkursu w Ameryce Iron man dla naprawdę inna o mocnych sportowców, którzy potrafią wiele wytrzymać inny no cóż to jest jego historia życia, ale on nas żyje ima się dobrze jest świetnej formie i od Alego Jakub Gierszał wygrał Jakub Gierszał został popisowo gra Jakub Gierszał jest to taka opowieść z gatunku poprawiających nie tylko humor, ale także myślenie o nas samych nic, bo ta historia pokazuje, że nawet Czaja, który jest upadku nandu na początku narkomanem zupełnie pogubiony mnie nie umiejącym odnaleźć swojej drogi w życiu udało mu się pozbierać wyjść z tego w Monarze Marka Kotańskiego, a potem ościennym światowe sukcesy niejako dlań dla siebie samego, ale też dla wszystkich innych, żeby pokazać, że z każdej czarnej dziury można w UFO jest w filmie atakuje nie widziałam jeszcze na chwilę naraz dlatego dlatego tak słuchać zainteresowaniem, ale bez eksplozji, bo to jest film eksplozją eksplodując znaleźć czy rzeczywiście jest w nim też taka duma zbycia Polakiem, ponieważ ten główny bohater bardzo podkreśla fakt, że jest Polakiem i to jest takie trochę, że Polak właśnie sobie da radę i Polak wszystko może przez naj najgorsze przeciwności pokonać przeciwności losu jest film nie taka jest zaraźliwa wręcz wiara w to, że wszystko jest możliwe i Delfinie z najbardziej amerykańskie kino Muza z Grójca tego dnia zrzekł się z omawianych dziś amerykański film Wajdy ten syn się oglądać amerykański film i ta jest kim dokładnie przeci w inne nastrojowi świata nastrojowi teraz, które wszyscy odbieramy to znaczy takiego lęku przed nimi wzywające nam zagraża za chwilę się stanie w jakim pomieszaniem wartości utratą autorytetów z 1 generalnie z momentem na rozprawę przed rozpadem światem, który nas czeka jak w filmie Bodo koksem człowiek z magicznym pudełkiem, a właśnie, bo to jest taki film jest trochę science-fiction mentalnych wehikuł czasu podawał się wymknąć wiesz ja bardzo Lubie Bodo Kox SA nie jest aż będę stała po stronie tego autora a jakby cenię bardzo pomysłu cenię bardzo wiele tam rozwiązań takich scenariuszowych ENA, ale to jest taki pomysł to jest taka opowieść, która wymaga akurat niestety dużego budżetu nie jest w moim odczuciu da się niestety czujesz, że to było zrobione za inne zdanie takie pieniądze jak jak powinny być przy tego rodzaju filmie science-fiction aczkolwiek, aczkolwiek wiele wiele świetnych rozwiązań i wiele takich wątków, które były wątkami pobocznymi w tej opowieści o miłości, bo to jest inna mamy już ponad wszystko i ponad czasem aż ponad wszystkim dokładnie niewiele było wątków, które wydały mi się bardzo ciekawej miał takie wrażenie, jakby z nich zrezygnowano, żeby wyczyścić wyczyścić, bo już nie było możliwości naj, żeby się skupić właśnie na tym nalot dramatycznym nurcie tyle żałuje, bo wydają się, że mogłoby to być silniej bogatsze w bok, bo są akcenty na to, żeby to mogło być bogatsze, ale NN przysięgam, że się ogląda ona poleciła mi, że wydarzenie w regionie tak oczywiście, że tak, że praca na rzecz tego trzeba zobaczyć tego typu kino które, które też było też było znowu jakąś dodatkową inną propozycją, tak więc mówimy tutaj cały czas są o festiwalu w Gdyni, a to już mówiliśmy mamy i science-fiction nie mamy z dramat społeczny obyczajowy i mamy opowieść, gdzie współczesność miesza się z magią imamy amerykańskie kino na złom naprawdę różne formy to to jest tato to bardzo dobrze to optymalna utrzymanie kin, a tak tajna historia jest bardzo bliski najlepszy z kolei to jest film, który prawdopodobnie będzie przebojem kasowym wymarzyli to przyznać mówią zobaczymy też wybory i wyroki widowni publiczności są niezbadane tak nie zna poza tym kontakt z tym schodzimy z danych należy dziś rozmawiamy o wszystkich tych filmach nie wymieniliśmy ani razu nie padł tytuł po co do pokoi od nowa każda część ich alarmować rozmowę z Rosji świadczy o tym, o czym mówią na samym początku naszej rozmowy, że w momencie, kiedy jest film, który już był w kinach i został przez wsie przed dyskutowane obejrzany coś go pomija zabrzanie to jest film, który zgłosiliśmy do Oscara dalece jest też film, który stanowi o tym, jaki był ten rok minione mijający rok w opolskim kinie grali jak widzisz pogodna dla tych nowych filmów filmów debiutantów, które zawładnęły festiwalem w Gdyni, które trochę ukradł nagrodę mówi Faktowi, bo w końcu film, który nas będzie reprezentował walczy o Oscary na nie dostał głównej nagrody na festiwalu najważniejsze nowojorskich Richardson to ciekawy jest zbieg okoliczności w w jak myślisz tak wynika to rozumiem, że jurorom podobał się najbardziej FIM cicha noc zresztą podobał się także dziennikarzom realizowanym na festiwalu dyskusyjnym klubom filmowe w sumie 5 należy właśnie tak, że nie ma poza regulaminowych inni niemal co poddawać wątpliwości, że to pół filmu, który podobał się większości, która miała zdecydować o nagrodach mnie, że podobał się najbardziej inny, ale tutaj tylko takie pytanie czy gdyby pokaz miał premierę na festiwalu w Gdyni czy wiesz z rejestru może być dla nas tylko one zdaniem duża większą rolę odegrał mi dużo dużo więcej w przemyskim, by się nie mówiłeś do nas do pracy za antenę w znakomity film znakomity film to jest wielkie kino to jest wspaniała kreacja naprawdę wielu aktorów do tych obsadzonych tak znanych TEN-T Borys Szyc tutaj jest naprawdę świetne inne no Agnieszka mandat jako dużego jest cudowna innej w ogóle dużo rzeczy jest ten też magicznie pięknych w Bogocie w Tomasz kot też jest bardzo ciekawej roli i generalnie bardzo podobał mi się stosunek Agnieszki Holland Paś redaktor w, że ona ma w sobie taką chęć i umiejętność też pokazania i choć trochę inne strony niż z AZS Borowski 30 kwietnia Stal Sanok 2 kraje Eurolandu to wielka raju będzie Jerzy dostanie nagra już mówimy o aktorach, którzy występują w polskich filmach to, że znowu wrócę do filmu wieża jasny dzień, ponieważ tu mamy do czynienia właśnie z nowymi zupełnie twarzami w odróżnieniu od wszystkich pozostałych filmów, ale się bronią, ale jednak to jest naprawdę grupa no nie wiem 8 9 aktorek i aktorów, którzy są permanentnie obsadzeni może nie mam większe niż rodzina to 1 0 w Gnieźnie tam z 20 oraz 3 0 na jesieni bierzemy drugi plan odwagę również w każdym razie można, by przypuszczać, że sąsiad polskie kino obecnie ma 2 ojców tez Andrzej Chyra i Arkadiusz Jakubik jęczy zauważyły, że jeśli mamy rolę ojca to albo i 1 po albo drugie miejsce możesz polskie kino się zakochuje wat ta metoda, która jak, w którym zakochałem NATO nie może się od kochać, dodając że gros jakoś tam widzowie się zakochują, a zarazem zaraz wyborami widzów troszeczkę też inną i producenci i trochę reżyserzy czasami także nietaktem ale, toteż jest dobrem w oczy to fajne, że z Jagoda Szelc wyciągnęła wymyśliła sobie obsady i właśnie taką zupełnie nieznana im się, że dzięki jej firma wiedząc jak też staną się znani zdarza się zostawać w różne propozycja to od innych również reżyserów inny, ale jak powiedział, że tych kilku, a ja z kolei skomentowała że, żeby się zakochuje my to jeszcze czuje taki zakochany w aktorstwie Arkadiusza Jakubika może być powierzenie nie mogę się nasycić, ale jego osobowość na ekranie zresztą w Cichej nocy no to on po prostu dał koncert z aktorskiej, bo takiego połączenia z gry rodzajowej PiS i jednocześnie jest ciepłem i z taką mądrością z takim humanizm MF oraz rzadko się spotkanie to jest no to jest znakomite aktorstwo znakomity aktor i jego bliscy dla niego pełna podziwu, że on, grając w tak wielu filmach niewymienienie przeliczyłem wielu w Gdyni jak też teraz chodzą na ekrany filmy polskie, które nie były pokazywane w konkursie głównym w Gdyni, gdzie Arkadiusz Jakubik również gra, a jednak nie powtarzać, a jednak nie nie drażni mnie także, że on znowu Arkadiusz Jakubik nie Drezno to jest wybitny aktor rzeczywiście wspaniały aktor nie zawdzięczamy jemu przede wszystkim, żeby tak świetnie sobie radzi na jej Wojtka Smarzowskiego, żeby jakoś tak pokazał mocno jak pan Jerzy Gaweł eksponował ty widziałaś film pomiędzy słowami jak działa w tajskim buszu na Jagiellonię rola ojca Andrzej Chyra w Czechach 3 0 c pomiędzy słowami to jest dziwny film czarno-biały o emigracji, a taki dziwny emigracji, bo o emigracji z wyboru nie jest od konieczności tu Jakub Gierszał znowu w roli głównej nie nie nie próbuje być Niemcem, a w Niemczech, dlatego że chce dzięki temu odnieść większy sukces albo chce zarobić na żonę i dzieci spotkają wielu Polaków, którzy wyemigrowali w ostatnich latach to co Norwegia to do Wielkiej Brytanii apel do Irlandii najczęściej tracą emigranci zarobkowi, którzy wyjeżdżają podróży mieć lepsze życie żeby, żeby nie tylko zarobić na siebie, ale też wykorzystać także w tych krajach posiadanie dzieci jest łatwiejsze opieka zdrowotna jest skuteczniejsza można liczyć na socjalny w razie niepowodzenia z pracą krótko mówiąc jadą z takich przyczyn życiowych OHIM i są emigrantami w poszukiwaniu lepszego życia tymczasem pomiędzy słowami jest coś innego wicie główny bohater jest emigrantem nie fair i by zastanawia się czy nie stać się Niemcem zamiast porankiem na zasadzie co do wyboru tego co jest mu bliższy co bardziej pasuje do niego kim on chciałby być w życiu, czyli to już to już nie chodzi o pieniądze tu już nie chodzi o to, żeby się wykorzystać prawo socjalnej posiadać więcej dzieci tu chodzi o taki wybór drogi życia w 2 kolejki i odnalezienie siebie, ale mnie w tym filmie młyn i zresztą już tutaj mówiliśmy o tym, że zawsze inaczej mówiąc ci, że dla mnie film jest 1 scena, która mnie przykuwa, która mnie zaskakuje której, którą pamiętam, ale wystarczy 1 to to jest dobry film i tutaj to wszystko co powiedziała, że głównym bohaterze jest konsekwencją 1 z pierwszych scen, jaką mamy w filmie jego rozmowy pani z adwokatem jego rozmowy z uchodźcom i wieczorem on ma załatwić papiery imigracyjne w wykazie uchodźca jest czarnoskórych tak, ale nikt nie chce znowu lnu psuć państwu możliwości doznania na własnej skórze tego co co jest dobrego w tym filmie i nie chcą powierzać to jest kluczowa scena i tuje Instytutu tu Urszula Antoniak muszę powiedzieć zrobiła coś bardzo ciekawego takiej relacji, jaka tam zostałam zapisana w scenariuszu, jaka została zagrana w tej 1 scenie nie pamiętam nie widziałam kapitalne świetna świadcząca o naprawdę ogromnym talencie Urszuli Antoniak do ich drzwi o niejawność Observera Bono jest naprawdę wiesz ona ma coś takiego co udowodniła we wszystkich poprzednich swoich filmach anglistyki spokojnym, a czy odważnym obserwatorem życia ona dotyka naprawdę ekstremalnych tematów w człowieczeństwo, a życia współczesnego świata dylematów zrobi to niesamowicie spokojnie co powoduje, że ten jest takich finałów tych cech i filmach i mimo że tematy są piekielnie trudne, kto wie co się tam tak poddajemy jest też reżyserka, która ma niesamowitą świadomość formy znowu Iain to buduje jej kino wieś sama decyzja, żeby film czarno-biały z dzisiejszych czasach bardzo jak jeść, chociaż oczywiście po idzie teraz ma na razie robią filmy czarnobiałe na nie no co to to taki skrót od nośności elementu Oriental nieupoważnionym, bo tutaj to jest to jest rzeczywiście no ja bardzo lubię Urszula Antoniak, choć moje pierwsze z doświadczeniem z jej firmami, by było bardzo trudne brat kompletnie odrzuciła ten kod, by było to dla mnie coś tak Liege mocnego emocjonalnie tak dotykającego, że nie chciał się z tym zgodzić tak musiał z tym pożyć jeszcze trochę, żeby wrócić na spokojnie i imię i zaakceptować nawet doświadczyło też właśnie o tym, o czym mówię i ten sam obserwacji tej młodej dziewczyny kobiety obserwacji życia takiej świadomości umiejętności przełożenia tego co stanowi sedno na język filmowy to prawda, ale ona pokazuje coś co jest często bardzo w tej pierwszej scenie mianowicie w 1 i emigrant nie rozumie drugiego emigranta, a jeszcze bardziej nie rozumie dumę z innego emigranta to co lepsi imigranci są gorsi najgroźniej możemy mówić co naprawdę też będzie w Orlenie KGHM jest bardzo realne i k i to bardzo daje też nasz stosunek Dennetta do emigrantów, bo my my tu między sobą możemy emigrować do 2 Anglii czy do Norwegii wszystko z porządku, ale jak przyjadą z kontynentu afrykańskiego emigranci do nas to już nie jest to już nie jest ani trochę w tej scenie nie dosłownie, ale tak zarysowany termin ten ten problem, który jest bardzo głęboko w naszych mózgach jest tak głęboka, że często nie zdajemy sobie sprawę, że tak myślimy, że dopiero w takiej sytuacji, która wymaga jakiejś reakcji orientujemy się, żeby tak myślimy właśnie i o tym jest ten film, gdybyś miała w 1 zdaniu powiedzieć co bogaci w 1 z fajniejszych najciekawsze naj naj bardziej warte zapamiętania z tegorocznego festiwalu w Gdyni Sulej był chyba taki moment, kiedy wracałam do kiedyś hotelu Gdynia dzisiaj hotel marki Jerzy Malec jest wciąż ten sam hotel, gdzie mieści się wizjami teatru muzycznej wraz z remontami, który jest centrum wszystkich wydarzeń wracała my po takiej uroczystości w hotelu Marriott, który jest nieopodal to było dosyć późno i weszłam do tego halą, który zawsze był na pełne właśnie reżyserów aktorów aktorek to ludzie kina, którzy są na festiwalu w UE i tym razem wyszłam i był też ten tłum również przed nowo, jeżeli papierosy NATO przed snem, bo ładna pogoda i było miło i ja prawie nikogo nie zna hymn to było kapitalne to byli młodzi ludzie wszystko i więź znalezienie ciebie znaczenie w Zrenjaninie, gdzie niekoniecznie, ale dla mnie jeśli pytasz mnie moje na moje takie miłe wrażenie to było coś takiego rzeczywiście to kino zaczyna tętnić jakimś takim fajnym nowym życiem innych również w takich rozmowach z tymi ludźmi nawet takim wymianie wymiana spojrzeń uśmiechach widać, że żyją jacyś są jacy są razem to jest szalenie istotne, że cieszą się z tego co robią, że wierzą, że mogą zrobić jeśli chcą, żeby do nich należy przyszłość kina polskiego to był taki to było coś jednak przeszłam pamiętam szłam do pokoju Bancerz zmęczone Teksańczycy taka jakaś niesamowita energia ta była w tym celu nie nie nie wyczuwalna od lat fani to prawda byłem też wtedy w holu i też energię wyczułem w i mam wrażenie, że to nowe pokolenie narzędzia do 2, bo przechodziłem handel jestem niewinny ale gdy przechodziliśmy afl w mundurze i człon też duże i coś jest coś takiego w tym tłumie gdyńskim, że co chwila ktoś podchodzi zagaduje, jaki ja się zmęczonym co tak trochę się Przemyka nam ucieka żeby, żeby już odpocząć i coś było takiego fajnego, o czym mówisz, ale też kompletny brak jak nie spotkałem tam ani razu takiej agresji złości i takiego wrednego podkopywania dołków 1 po drugim tego w ogóle nie zauważyłem w tym roku jest może nie było tego i teraz w sumie bardzo optymistyczne, bo jeśli zdolni ludzie potrafią ze sobą współpracować z jest na samym początku kariery robią filmy na miarę głównej nagrody festiwalu obrona prawdy to znaczy, że fajnie jest w Polskim kinie dziękuję ci Grażyna Torbicka wadzi się naszym gościem była gościem Tomasza Raczka dziękuję bardzo jest jak w Czechach państwo też zapraszamy szczera tak za tydzień w
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: SALON - SZCZEROTOK (TOMASZ RACZEK)
-
45:53 W studio: Grażyna Torbicka
-
49:28 W studio: Jacek Samojłowicz , Jakub Koisz
-
-
48:27 W studio: Czesław Czapliński
-
47:16 W studio: Ewa Puszczyńska
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
-
27.05.2023 22:00 Weekend Radia TOK FM51:25 W studio: Małgorzata Szadkowska , dr hab. Paulina Kramarz
-
-
27.05.2023 23:00 Weekend Radia TOK FM54:42 W studio: Anna Olej-Kobus
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
12:40 Jak z dzieckiem14:37 W studio: dr hab. Michał Rusinek
-
-
-
14:20 Magazyn Radia TOK FM12:48 W studio: Grzegorz Gacek
-
14:00 Magazyn Radia TOK FM11:37 W studio: Marcin Szymański
-
-
-
15:20 Praca od podstaw25:00 W studio: Gracjan Szymański
-
-
17:00 Przy Niedzieli o Sporcie24:25 W studio: Roman Kołtoń
-
17:40 Przy Niedzieli o Sporcie14:44 W studio: Janusz Dziedzic
-
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL