REKLAMA

Najlepiej działają przez pocieranie. O kulcie relikwii z dr. hab. Robertem Wiśniewskim

OFF Czarek
Data emisji:
2017-09-28 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dr hab. Robert Wiśniewski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego studia dzień dobry witam serdecznie, gdzie na brak kult relikwii chyba w naszym kraju chciałbyś nikogo nie dziwi, a to może był tak, aby zbyt daleko idące dziwi mniejszość, ale nie zawsze było tak jak dzisiaj właściwie my z mówiąc o nas wolność i my Polacy częściej byliśmy w tej części świata, która chyba nie chciała rąbać dziewic i oraz członkowie bać i jakiegoś powodu który, Rozwiń » choć zmienisz zdanie to w Polsce w ogóle wśród relikwii było go dosyć słabo rozwinięty o kościele zachodnim tak w kościele zachodnim, ale z dala kościół zachodni Chełm dnia miał stosunek do likwidacji ich różne fazy to znaczy, jeżeli się spojrzy na Europę nawet na katolicką Europę tak, żeby nie nie mnie nie wracać do do czasów średniowiecza to nawet dzisiaj stosunek do do kultu relikwii na północy zasadniczo jest jest inny niż na południu tak był w południe dotyka całuje dociera na północ to robi robi to w znacznie mniejszym stopniu jesteśmy chyba w południe i myślę, że miejmy jednak jesteśmy na północy tak dawno to znaczy gminnym religijność Polska pewnie pod wieloma względami rzeczywiście jest podobna do religijności Południowej Europy do religijności hiszpańskiej czy włoskiej, ale właśnie, jeżeli chodzi o relikwie tata to widać tutaj pewien dystans w PZU u nas jak historycznie w ogóle obraz w dużej mierze odgrywało tę tezę tę rolę gra, którą na Południowej Europie odgrywają relikwie są mocno co wiąże się oczywiście z naszym zaś bezpośrednim sąsiedztwem z chrześcijaństwem wschodnim, gdzie w pewnym momencie obraz zaczął odgrywać większą rolę niż relikwia w ale nie zawsze tak było od ze mną takich było takie napięcie pomiędzy Wschodem Zachodem, jeżeli chodzi właśnie kult relikwii jedni chcieli każdego coś potencjalnego Świętego rozczłonkowanie jak najbardziej się dało proch z kości skóra głowa najlepiej był ścięty tak, bo nie trzeba, bo już odcięli głowę w VAT taka wrodzy, a drudzy nie daje to rzeczywiście jest taka dość tradycyjna teza, która która, mówi że chrześcijaństwo zachodnie w starożytności z późnej starożytności powiedzmy sobie począwszy od 04 05 . wieku wtedy, kiedy kult relikwii już powstał też zjawisko, które w ogóle chrześcijaństwo pojawiło się gra w czwartym biegu nie ma nic takiego w czasach wcześniejszych ale kiedy już kult relikwii powstał to zachód cały czas odnosił się czy miał się odnosić do do ciał świętych z większym szacunkiem to znaczy na Zachodzie wierzono, że te ciała mają moc wierzono, że są bardzo bardzo cenne, ale staramy się je pozostawić w grobach Nike wynoszono to w całości i zamykano zamyka z powrotem natomiast wschód wg zawartej w tej tradycyjnej tezy miału rzucać się na tych na tych zmarłych i za pomocą mniej lub bardziej ostrych narzędzi oraz rozdzielać na rozdzielać na kawałki, ale wydaje się, że to jest teza dosyć się dość uproszczona to znaczy ta TEN-T ten to pragnienie bezpośredniego kontaktu jest, że z relikwiami znaczy dziwna moc tak długi, które w połowie czwartego wieku nagle w chrześcijaństwie pojawi się przekonanie, że szczątki ludzi, którzy zawsze byli szanowani i czczenie jakoś wewnątrz szczątki męczenników i mogę mu uzdrawiać chorych w Bagdadzie demony bronić miasto przepowiadać przyszłość nad takim ludzie chcieli być blisko nich z Wisłą taki pomysł nagle to atuty strasznie ciekawe pytanie no właśnie tak skąpo, bo jeżeli się spojrzy na na środowisko na społeczeństwo śródziemnomorskie na początku czwartego wieku, ale i to, nawet jeżeli się spojrzy na chrześcijan to stosunek do ciała zmarłego jest nie jest dramatycznie różny od tego, który w, którym możemy dzisiaj widzieć w Europie to sobie w Europie nie katolicki tak czy cieczy czy cieczy czy w Europie nie chrześcijański to znaczy ciało zmarłego się szanuje, ale ciało zmarłego się chowa i odcięła Margot stara się trzymać z daleka od i to nawet nie tylko ze względów tak to epidemie różnych epidemiologicznych, ale i ze względów religijnych to znaczy kontakt z ciałem zmarłego i urzędów i Greków i w dużej mierze uziemia powoduje ich czystość rytualną tak ten, kto się dotknie tuba jest nieczysty i nagle w połowie czwartego wieku się zmienia zmienia się z części społeczeństwa, bo reszta społeczeństwa właściwie wszyscy, którzy nie są chrześcijanami, a część chrześcijan, ale patrzy ze zdziwieniem na to co się dzieje także z niedowierzaniem jak to tak dotykają trupów i dot co więcej dotykają trupów tras z punktu widzenia na Boga mówi dotykają trupów zbrodniarzy dotykają trupów ludzi, którzy zostali skazani prawomocnymi wyrokami fakty Otóż to jest wielkie dziwactwo i to, że ktoś zaczyna naprawdę naprawdę nagle powody dla aut, dla których to się co się dzieje na nie są tak do końca jasne to znaczy moje wrażenie jest cel jest taki, że GM i ogromną rolę odegra rolę odgrywał tutaj odegrał tutaj przełom Konstanty iński to znaczy ja przy przypomnę jest trop jest powiedzą, że początek drugiej dekady czwartego wieku tak też ma około roku 30 0 dwunastego 300 trzynastego kończą się wielkie prześladowania Nene najgorsze prześladowania które, które dotknęły świat z chrześcijańskimi w basenie morza Śródziemnego w taki zginęło trudno powiedzieć ludziom setki może tysiące pewnie tysiącach, gdyż my nie jesteśmy w stanie policzyć, ale zgarnęli trwało długo to ludzie mieli w swoim środowisku ludzi 1 z takich, którzy przyjaciół członków rodzin, którzy ponieśli śmierć i nagrałem to, że wszystko kończy cesarz zostaje chrześcijaninem do kościoła zaczynają płynąć łaska cesarska nowi wierni i pieniądz i chrześcijanie mają wrażenie, że nagle Bóg wkroczył w dziejach tego świata w sposób o wiele bardziej widoczne niż to mogliśmy widzieć przez ostatni powiedzmy sobie setki lat i chrześcijanie nabierają przekonania, że to zasługa za to co się stało, że leżymy w kościach męczenników znaczy to ofiara męczenników ofiar tych, którzy już nie zapalisz wiary w czasie prześladowań sprawiła, że Bóg postanowił zainterweniować i teraz mamy z 1 strony ogromne poczucie wdzięczności wobec męczenników, a z drugiej strony mamy środki finansowe to, żeby ich uczcić i nagle jak grzyby po deszczu zaczynają wyrastać świątynie mniej lub bardziej okazała często bardziej nad grobami męczenników z dziedziny bardziej na Wschodzie, dlatego że wschód jest bardziej skrystalizowane i dlatego tam były większe prześladowania w mniejszym stopniu, że to dzieje na Zachodzie te budowle Sokół wielkie piękne przyciągają tłumy tak ludzie przychodzą po to, żeby oddać cześć męczennikom ludzie przechodzą również o to żeby, żeby zobaczyć dosyć powszechne jest rozdawanie jałmużny w tych w tych budowlach tak dla dla ludzi staży w starożytności ważne jest gdzieś ją można, by nie tylko w rzeszy ją daje i Tomice zaczną przyciągać również ludzi biednych chorych tych, którzy uważają, że za opętanych, przez które przez demony, więc drzewo rodzić te miejsca tak nagle mamy z Nagy powstają wielkie świątynie, w których mamy dziesiątki ludzi chorych w tym takich którzy, którzy zachowują się w dziwaczny sposób i którzy są postrzegani jako opętani przez demony i to miejsce robiło wrażenie tak ludzie przychodzą im w coś coś co się dzieje tak kręcić opętani oni sami wierzą, że zło opętania nie wołają tak, by niszczyć takie ataki demon takie jak ja zrobiłem toczy toczy tamto ja jestem demonem i zachowania tych ludzi są przypisywane działaniu relikwii tak ludzie zaczynają myśleć to pomoc świętych od toż to musi działać i to pewnie moc świętych to ze wszystkich rzeczy, których można było zrzucić to czy przypisać to relikwia tech no bo to są te miejsca tak, gdy dlatego, że dlatego, że to wszystko się dzieje w miejscach, w których których cel, że most Świętego krzyża moc tego miejsca wynika z aż z tych męczenników, którzy tak zalegają tak tak to tom in wydaje mi się, że to rząd tego się o tym, że ciało i nie chce tego tak do tego za bardzo uprościć wzór realizować tak powiedzieć że, że wiara w mocy Litwin, która pojawi się w połowie czwartego wieku jest po prostu haniebne pochodną programu budowlanego rozpoczętego przez Konstantyna wielkiego i re i jego następców, ale wydaje mi się że, gdyby nie nie te budynki i ten kult, by się nie zaciągnie zaczął się tak szybko na to, że każdy jest taką mocą i zaczął się w ten sposób to nie jest nic nie jest zawsze tak historię, że rzeź budynki wyrastają szkód to znaczy czasami budynki ich inspirują cool Top proszę spojrzeć na Licheń tak w Polsce teraz tak to jest 1 z nich inna i że przecież nie najszerszy w ogóle rzeźba inż. Klaus Brown jasne no no piękny nie jest tak, ale jest wielki PE jest bogaty i przyciąga tłumy i albo gruba albo wcale zrodził kult wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM dr hab. Robert Wiśniewski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego studio, że o początkach może ją w końcu kultu relikwii rozmawiam sobie w programie Owczarek za 3 minut informacje o dziesiątej 2 0 lat dr hab. Robert Wiśniewski Instytut historyczny Uniwersytetu Warszawskiego jest studio z MOK -u dzielić się o początkach tego aż kultu, czyli pana teza jest taka, że te budowle sakralne budynki sakralne, które powstawały często w miejscach, gdzie były groby męczenników albo kung części ich wypełniał się ludźmi i ktoś połączył te fakty i mojej mamy gości mamy w tłum tor w Dolinie marzeń mamy w tamtych latach poszedł do rezerw dumy myślę o nim myślę, że nie od żony czy, ale mamy kości mamy tłum ludzi w tym takich, którzy zachowują się w przedziwny sposób tak mamy dosyć dobre opisy tego jak zachowują się ci którzy, którzy są postrzegani jako opętani Pagani szczekają wyją jak zwierzęta wyznają swoje grzechy wyznają swoją demoniczną tożsamość tak, by to w nowych, a my byśmy tych ludzi unijni uznali za chorych za chore psychicznie chorych psychicznie przed psychiczne w różny sposób w różnych epokach się ożywiają demony demony właściwie były uznawane za obja w choroby psychicznej, a nie grzechu to różnie było tak to znaczy, że zasadniczo zasadniczo rozdział między między tym co my byśmy nazwali chorobą psychiczną opętaniem demonicznym właściwie nic nie tak, ale czasami czasami są autorzy, którzy próbują rozróżniać tata nawet wtedy te 2 sfery, ale wiemy, że mamy tych ludzi, którzy zachowują się w przedziwny sposób spektakularne ataki i robiący wrażenie na tych, którzy odwiedzają te miejsca i na samym początku ery nie ma jeszcze czegoś takiego silnego przekonania, że relikwie mogą wypełniać te demony, że mogą leczyć choroby czy robić cokolwiek innego na samym początku jest to po prostu to zdziwienia pan, że coś co się ewidentnie dzieje zamazać już się pojawiła co teraz tak z nimi robić ją tak, dlaczego wy ją w wymiarze albo ktoś ich mną nie no właśnie nie są głodni jak ktoś im się dzieje taki i tę moc przypisuje się przypisuje 7 0, bo przypominam to wszystko dzieje się w sanktuariach męczenników PiS mamy 2 elementy mamy najpier w toto poczucie poczucie wdzięczności wobec wobec męczenników i autentycznie rozwijające się kult tych ludzi o wiele silniejszy niż we wcześniejszych epokach i druga rzecz mamy tę konstatację tego, że przy ich grobach co się dzieje tak i potem dopiero w następnych w następnych dziesięcioleciach widać, że to zdziwienie z tego zdziwienia rodzi się jakaś refleksja tak to jest moc to znaczy, że także, że może te relikwie są w stanie działać i rodzi się nowo rodzi się wiara, że w moc egzorcyzmu wania w moc uzdrawiania, ale dalej tak jak już natknąć się na mur tego szacunku jednak coś dla ciała zmarłych tam właśnie prace i tras jest w pytaniach, jakby to co z tego właśnie wynika taktycznie w połowie czwartego wieku my widzimy, że ludzie przychodzą na początku drugiej połowy czwartego w jej wieku widzimy, że ludzie przychodzą do grobów świętych, ale na samym początku nie widać jeszcze trupów, jakby penetrowania tych grobów tak niegdyś prób wyciągania relikwii przynajmniej nie wyciągania po to, żeby je dotknąć zostać i zostać uzdrowione alem w tym społeczeństwie panuje dosyć silne przekonanie, że jeżeli jest moc jak już w przedmiocie to to ta moc jest przenoszone w rury przez przez kontakt fizyczny FR my także pomyśleć o ewangeliczny obciach uzdrowi Jezusa tak można wierzyć można nie wierzyć, ale ważne jest co ludzie, którzy czytali te teksty wymyślali tak jest, kiedy uzdrawiał dotykał ma za mało, o czym myśli no tak szaty szaty Świętego Piotra miała moc Jezusa miały miały moc to się przenosił przez przez fizyczny kontakt i rzeczywiście im na przełomie 04 05. wieku widzimy już ludzi, którzy próbują w jaki sposób bliżej bliżej elity się dostać na nas na początku piątego wieku n p . w Afryce w sferze wsi oni dziś szerzej omawia w wale Algierii widzimy kobietę, która ma sparaliżowałoby sparaliżowaną twarz i rozsadza głowę do niszy, w której w, których przechowywane były prochy Świętego Szczepana to widać, że ten kontakt musi być nie tylko jak najbliżej z relikwiami, ale też należy należy dotknąć chorą chorą częścią ciała to czasami czasami wygląda groteskowo tak inne na polu już 7 wieków w Konstantynopolu, ale znany był kult Świętego Świętego Antonio Santori wyspiarzy kultów, których w, którym świętym specjalizuje się za uzdrawianie czegoś na uraz przepukliny jąder i widzimy takiego miasta ta dzielona jest posiadanie koniecznie zapisz sobie i widzimy nasz mózg jak ona tak poważny człowiek który, który przychodzi do g Świętego Arte niosła na jej pociera nim swoje kroczy po mógł tegoż tegoż sarkofagu i co jest przecież to jest ciekawe, kto to jest nie tylko to, że pobożny diakon to robi po lekturze autor zbioru cudów się do darta niosła opisuje to bez żadnego zażenowania przecież żadnego ucznia szkół także tych ludzi te zupełnie naturalne tak jak najbliżej przedmioty Świętego i najlepiej dotknąć dotknąć chorą częścią częścią ciała także także jest to pragnienie i inni jak najbardziej bliskiego bliskiego kontaktu, ale takie tam mówił zdarzające się z tym przekonaniem, że no to zasadniczo zmarli powinni leżeć w grobach i chciał nie powinno się rozdzielać na rozdzielać na kawałki i ja mam wrażenie, że dosyć długo dłużej niższe niż na ogół sądzi terenem ten respekt dla zmarłych spoczywających w grobach się się utrzymuje od dziś tak do szóstego do szóstego wieku to znaczy do do tego byśmy my widzimy rzeczywiście, że o szczątki 1 Świętego tu spoczywają w różnych miejscach co co właściwie zakłada jakiś podział, ale jednocześnie nikt na mnie mówi, bo o tym, żeby ktoś wziął młotek i rozglądał czaszkę tak wziął nóż i odkrył palce w ogóle nie widzimy, że nie widzimy aktu podziału co więcej Enei jak mowa jest o tym, że szczątki tego czy innego Świętego są w różnych miejscach to nigdy nie mówić o specyficznych część chciała godnie się szczątki są tu szczątki są tam no może z wyjątkiem głowy i Świętego Jana Chrzciciela w 2 USD na drożdżach więź i kilka głów pojawia się tak, by różnie, ale to, kto to jest jedno z wyjaśnieniem tego to co się dzieje, bo w moim przekonaniu, że te rozdzielane szczątki, ale nie muszą wynikać z tego, że rzeczywiście ktoś wyciąga z grobu i rozdzielana rozdzielana kawałki jest jest jest sporo różnych dróg, w których ten podziału moralny czy ćwiczyć najczęściej fikcyjne się dokonuje to znaczy po pierwsze, znajduje się szczątki tego samego Świętego w różnych miejscach i tak naprawdę nic odkażać tak czy w Ningbo Świętego Jana Chrzciciela są przykładem wielokrotnie cytowane najbardziej najbardziej znany malarz nie jest jedyne tak mamy mamy groby kilku przynajmniej proroków, które są znajdowane w miejscach niespecjalnie odległych od siebie, które konkurują starają się przekonać wszystkich zatem, że ten grób jest prawdziwe, więc ktoś na pewno zdarzało dosyć dosyć często, zwłaszcza tam gdzie, gdzie odkryto grób, bo ja wiem Świętego Jana grób Jana nago jest napisane, że to Jan tak różni no łatwo było to tato to tam go zidentyfikować dla tych, którzy chcieli, ale czy to za postawę przez Jana Chrzciciela drugi taki sposób, że sposób podziału widać na przykładzie Świętego Szczepana to znaczy ciała z klubu są wyciągane i czasem są przenoszone do dołu do właśnie zbudowanego materią, czyli TIT tej świątyni kultu męczennika, ale jak się wyciągać ciało taki przenoszeni winne miejsce coś tam w tym grobie zostaje tak mała kostka trochę trochę Piast po raz był prochu pyłku tak, ale i też, że przy czym są później rzeczywiście rozdziela moment to Święty świętością jest dobrym przykładem tego w 400 piętnastym roku mamy wielkie odkrycie grobu Świętego Szczepana w kasach gamma -li niedaleko Jerozolimy w ciało zostaje przeniesione do Jerozolimy do bazyliki na Syjon a, ale zaraz potem jakieś szczątki Świętego Szczepana ruch spływają się Pomorzu po morzu Śródziemnym docierają do wielu miejsc w Italii w Afryce, a później także opóźni także na Wschodzie, ale to wszystko są tt tt remont drobinki, które zostały w grobie, który potem rzecz ciekawa, ale zacznę się, by takie mam wrażenie tak solidnie figurować to znaczy, że nie przenoszone z miejsca na miejsce, gdy zmieniał swój charakter tych, którym jest autorem opisu odnalezienia Świętego Szczepana mówi i zabrali ciało do Jerozolimy zostawili jakiś jakiś drobny pyłek, a potem widzimy, że w Afryce pojawią się jakieś kostki pojawi się Rosja Aśka ESC krwią Świętego Szczepana to znaczy, kiedy relikwie zostaną już odkryte, kiedy wiadomo, że one krążą po świecie ludzie chyba czasami też dodają w cieczy czy wynajdują nowe relikwie, które nigdy pochodzą z tego samego miejsca my mamy czekiem, a kazanie Augustyna biskupa Hippony, który mniej więcej na auto gdzieś w okolicach progu 400 20 05. mówimy, które w Ankonie jest materią Świętego Szczepana i mówią, że mają tam ramię Świętego Szczepana, ale naprawdę to nie jest dla mnie tak mówi Augustyn naprawdę to jest kamień, który w, którym Szczepan zostało uderzone w czasie kamieniarza niektórym dziwną Kolejorza czy trafił później do Ankony i kiedy odkryto Świętego Szczepana ska czworga mali ludzie zaczęli czcić ten kamień jako jako ramię pierwszego męczennika, ale i tak to nieprawda tak Augustyn mówią to nieprawda, ale proszę pomyśleć o mieszkańcach Anthony znani są przekonani, że to jest, że to jest faktycznie faktycznie Rami, ale i to jest właśnie 1 1 ze sposobów, które tłumaczy to coś się co się dzieje tak, by nikt tego mienia nie oderwał, ale w pewnym momencie zaczęto jakiś przedmiot nawet nie kostny identyfikować identyfikować z ramieniem w to jeszcze rozumiem też z wpycha się zapytania prośby od możnych tego świata do papieża Zachodniego z prośbą o to, żeby przysłał jakieś kostki albo jako główkę no właśnie bok, bo albo my mamy do czynienia z z ewolucją tego zjawiska to znaczy ludzie nie dzielą wprawdzie faktycznie tak nie młotków i o uniewinnienie inni nie robią początkowo z barem i nabierają przekonania, że jest rzeczą dość normalną, że relikwie 1 Świętego są w różnych w różnych miejscach i w okolicach szóstego wieku, ale rzeczywiście coś się zmienia to znaczy w okolicach szóstego wieku w drugiej połowie pewnie tego stulecia ludzie zaczynają mówić też może być jednak w dół można, by jednak wyjąć 1 kostkę komuś, a do tych zmian powróciły po informacjach dr hab. Robert Wiśniewski Instytut historyczny Uniwersytetu Warszawskiego studio za 2 i pół minuty informację o dziesiątej 4 2 dr hab. Robert Wiśniewski Instytut historyczny Uniwersytetu Warszawskiego studio kult początek kultu relikwii mogliśmy przed informacjami o tym, że nie skończy my nowy poziom, gdyby pojawił się w kulcie relikwii, czyli już zwracanie się do w szefów kościoła wschodniego Zachodniego, a może szczery jest bowiem to jeszcze nie do końca podzielone co dla nas zapory podzielonego o to, żeby jakoś się Rączka kosteczkę główkę przesłali no właśnie to właśnie tak, by ci mamo mamy rewolucję jak ludzie chcą cały czas chcą być jak najbliżej relikwii i mają potem różnego rodzaju środki zapewniające kontakt z pośrednim wpływaniem wsadza się pałeczkę do grobu Świętego spuszcza się do grobu Świętego Piotra i Pawła przedmiot ochrony, zwłaszcza Brand DAP zmienniczki bandaże dotykające grobu, które potem pełnił funkcje pełnią funkcję relikwii, ale jednocześnie jest coraz mocniejsza pragnienie dotykania samych same chciał im są prośby tak Doda do tych, którzy mają mają relikwia, żeby się nimi podzieli ten drzwi ścian i takim takim Zagłębiem, jeżeli chodzi o relikwie jest dużym to jest miasto, którego rola na Zachodzie zupełnie wyjątkowa omówiliśmy już dzisiaj o tym, że rzecz zasadnicza to wschód jest bardziej zsynchronizowany to tam jest więcej grobów męczenników na Zachodzie wszy na zachód chrześcijaństwo dociera później rozwija się wolniej, ale to nie dotyczy Rzymu tak w Rzymie chrześcijanie znaleźli się już w pierwszym pokoleniu po Chrystusie Rzym zawsze uważał, że ma u siebie groby Piotra i Pawła w UE i Rzymu również dotknięty był przez wszystkie fala fala prześladowań i im drogę męczenników są tam dosyć liczna i rzeczywiście my mamy z szóstego wieku zachowane 2 listy, które świadczą o o tym, że cesarze rezydujący na Wschodzie imperium cały czas stanowi swojego rodzaju jedność, ale mamy 2 cesarzy mamy jednak zarząd na Wschodzie i drugiego na Zachodzie i cesarza ze Wschodu zaczynają u prosić o to, żeby relikwie Litwinka udzielić i szóstym wieku wtedy też zarosły już tylko nas chodzić na Zachodzie zniknie najpier w Justynian potem z Gorzowa Konstantyna w swoją byłą do 2 papieży zachodnich dochody Midasa idol dała do Grzegorza wielkiego prośby o najpierw o relikwie Świętego Wawrzyńca i apostołów potem o to co zażywa Konstantyna, a głowa Świętego Pawła k albo jakąś inną część jego jego ciała, ale i to jest rzeczywiście to jest pewna nowość tak głowa Świętego Pawła chodzi o konkretną konkretną uczęszczała oczywiście proszę pamiętać, że Święty Paweł został ścięty tak Grow, czyli głowa została już rozdzielona nie trzeba jej odrywać, ale mimo wszystko to jest to jest coś się coś nowego i chorymi zgasła i Grzegorz wielki, ale odmawiają Grzegorz wielki PL tłumaczy, że mają do tego głowy panowie chcą niech żyje w Ełku Grzegorz wielki mówi, że to jest w ogóle okropna rzecz tak otwierać drogę groby świętych i i wyciągać z nich z nich cokolwiek mówić, że już to byli tacy, którzy próbowali źle skończyli tak im kara Boża ich kara Boża ich dotknęła nie możemy tego robić i teraz na podstawie tych 2 listów buduje się właśnie tę tezę, o której zaczęliśmy, że w obyczaje Wschodu i obyczaje Zachodu są inne Grzegorz Wilgi wprost o tym, mówi po mówi MOS Grekom zwyczaj Greków jest taki, że się otwiera groby MOS w ramach norm zwyczajni zachodni jest taki, że grobów nie otwiera to dobrze pamięta, że w kontekście o kontekście tych listów i chorymi z das i Grzegorz wielki nie chcieli się podzielić relikwiami ich pozycja jako biskupów Rzymu w dużej mierze wynikała z tego, że są biskupami tego miejsca, które jest skarbnicą relikwii przede wszystkim relikwii Świętego Piotra i Świętego Pawła jeżeli, iż część tych relikwii przekonała do Konstantynopola ziem straciłby nieco ze swojej wyjątkowości i teraz Grzegorz wielki dramatycznie potrzebuje dobrego uzasadnienia i uprzejmego uzasadnienie jednocześnie, które pozwoliłoby mu powiedzieć cesarzowej nie w UE, a więc Grzegorz mówi mniej więcej tyle no cóż ja biedny mogę zrobić tak takie są obyczaje u nas, ale taka jest Wola pana Boga jak może ideału tak, ale nie mogę nie da się tego zrobić jednocześnie jednak są w regułach czy jednocześnie jednak widzimy, że na Zachodzie w tym szóstym wieku zaczyna się również relikwie dzielić z Grzegorz spór który, który jest mniej więcej współczesny Grzegorzowi wielkiemu z inną z umiarkowanym entuzjazmem, ale pisze o przypadkach, że w przypadkach udzielenia relikwii to się to się zaczyna zdarzać się nie dziwi, więc ta zmiana być może lepszy, choć rzeczywiście ze Wschodu Nana przychodzi mniej więcej w tym samym czasie, jeżeli przyszła ze Wschodu to to zachód już dosyć dosyć szybko szybko przejął my widzimy w siódmym biegu mieszczan, a jeżeli 1 1 z władców berlińskich otwiera każe otworzyć grób Świętego Dionizego w Paryżu tak sądy nigdy też główny Święty Paryża, ale i po prostu odgrywa jego ramię tak i w wszyscy rozumieją wiedzą dlaczego, ale wywołuje to jednak wywołuje to jednak to oburzenie dziś nieistotna zmiana ono to zmiana przychodzi w szóstym wieku ona nie jest w nic bardzo gwałtowna tak to widać, że dziś Pazdan zmiana mentalności naszych dokonuje przez przez pokolenia, ale następny krok do gmin to kto to jest pewnie epoka pewnego już od początków pełnego średniowiecza to znaczy mamy dziesiąty 1 1 wiek, kiedy wreszcie od tonów tak w cesarstwie rzymskim, ale którego centrum jest na terenie na terenie Niemiec mamy wielkie i rosnące zapotrzebowanie na relikwie, które zaspokajane jest różny sposób, ale zaspokajany jest w dużej mierze importem to, że relikwie z zza Alp importem religii Wisłę z Italii cesarza wysyłają nam w swoich swoich wysłanników do Dody i dali po to, żeby przywozili elicie na północ oraz relikwii łowcy relikwii takiej Unii rzeczywiście jesteśmy jesteśmy blisko już tej sytuacji w ruinę gmach znają ci, którzy czytali Sienkiewicza walki i inne Krzyżaków, gdzie mamy mam iść dalej z drabinki, którym możliwe właśnie właśnie tak, że do wzrostu to zjawisko które, która zaczyna się w zaczyna się wcześniej taka lektura, której pełny swój rozkwit przeżywa właśnie średniowiecza rozważamy przestrzeń taką, na której chrześcijaństwo było od początku tyle szczęścia dotarło i tam mamy groby męczenników w miejscu spoczynku świętych my mamy przed przerwą chrześcijaństwa, które się dociera do nowych miejsc dzień niczego nigdy nie było, tak więc trzeba znaleźć jakiś punkt odniesienia jakiś jakiś coś część tej mocy przenieść, żeby wokół niej zbudować kult, żeby wokół niej zbudować ośrodek tak tak właśnie w po to tutaj to jest bardzo ważne rzeczy rząd w początkowym okresie jego kult relikwii to jest wyłącznie kult relikwii męczenników i apostołów czy może szerzej męczenników i świętach biblijnych starej nawet testamentowych nie ma nie ma kultu relikwii mnichów artysty to tutaj naprawdę interesujące rząd w czwartym wieku w chrześcijaństwie zaczyna się od graczy odradza się wiara w cuda, które siedzi tu i teraz tak mnie kiedyś tam w czasach biblijnych, kiedy Mojżesz w przechodził przez przez morze czerwone czy jest dokonywał cudów, ale teraz się dzieją i są zasadniczo 2 2 źródła mocy w PŚ lekkości męczenników i na pewno sobie cele świętych świętych mnichów z funkcją jest sama UE natomiast kiedy mnisi umierają przestają pełnić tę funkcję to znaczek przez bardzo długi czas groby mnichów nie są otaczane szczególną czcią może z wyjątkiem Sylwii, który jest trochę trochę odmienna pod tym względem, ale niższy niż inne części świata śródziemnomorskiego stylu n p. Święty Szymon Słupnik tak marnej najsławniejszy chyba z SD świętych syryjskich rzeczywiście jest czczony nie tylko za życia, ale alei po śmierci jego kult Lenina nawet nie nie tylko samo ciało staje się PSD źródłem jest staje się centrum kultu ale gdzie indziej kult męczenników rusza z dużym opóźnieniem i teraz rzeczywiście, jeżeli wychodzimy poza granice cesarstwa rzymskiego z chrześcijaństwem dochodzimy do krajów UE, gdzie nie było chrześcijaństwa, ale go nie było męczenników katolik nie ma tak to znaczy trzeba je widzi sposób organizować tak oczywiście będzie będzie trochę nowych męczenników tak jak on nie, przyglądając się przyglądają się w Polsce 5 braci Grimm z Międzyrzecza i przede wszystkim Święty Wojciech, więc te pierwsze dzieci, które my mamy tutaj w tym kraju to są relikwie męczenników zaczyna się również kult kult świętych mnichów znane w dużej mierze to tato to zapotrzebowanie jest zaspokajany przez przez import czy pierwsza globalizacja świata chrześcijańskiego co handel albo wymiana może, żeby nasi myślę że, gdy świat chrześcijański mam ma w sobie coś wspólnego z więcej niż tylko nie tylko relikwie Danielem wspomnę choćby starymi nowym testamencie w taki, który jest czytamy w we wszystkich częściach świata chrześcijańskiego, ale tak relikwie odgrywają często rolę rolę łączącą to znaczy kult kult tych samych świętych w różnych miejscach zbliżają miasta, które w, których ściąga do siebie, by wszystko jasne, że nie wszystko myślę, że cały czas mamy do czynienia ze sferą badawczą, której które, która jest, które są interesujące czy dać znać konkrety, bo na razie zaś na wysokie gdybanie, że być może dlatego być może, bo to zależy nie mamy tekstów na ten temat na stronie koszt rzędu przeskoczenia, gdyby syn tegoż ze szczątków, które czasem są w spokoju do szczątków, które nagle chcemy uczcić 1 i dzielić ich atakiem i myślę, że my to co my mamy to mamy mam po pierwsze, teksty, które namówiło pokazują, że coś innego zaczyna się dziać po drugie mamy świadectwa archeologiczne, które nam pokazują szczątki kostne odseparowane od ciała spoczywające w relikwiarzach natomiast dosyć rzadko mamy teksty, które nam wyjaśniają co co się stało i co to jest zadanie dla historyka atak historykiem dna w dużej mierze jest od tego, żeby powiedzieć tylko co się stało, ale ale ale dlaczego co się stało i wydają się też ciekawe bardzo panu dziękuję dr hab. Robert Wiśniewski z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego państwem gościem informację za 4 minut o godzinie jedenastej, a po informacjach wracamy do programu off Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA