REKLAMA

W przyczepie typu Niewiadów objechali ziemie odzyskane - tak powstało Muzeum Migracji

Data emisji:
2017-09-28 23:00
Audycja:
Wieczór Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
43:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

radio TOK FM, a w naszym studiu goście z Towarzystwa Krajoznawczego krajobraz Jan Mencwel dobry wieczór w stylu Kamila Szuba dobry wieczór wieczór i Agnieszka Pajączkowska dobry wieczór dobry wieczór dlatego jeśli w internecie inne spoglądamy na sen państwa aktywnością, który będzie dziś rozmawiać meteoryty czytamy, że ten z muzeum migracji skoro już jedno w Trójmieście jest znacznie własny samorząd jest muzeum emigracji Muza w muzeum w Trójmieście do muzeum Rozwiń » emigracji, więc jest poświęcona trochę jednak innemu zjawisku, bo nasze muzeum mysie zajmujemy przesiedlenia mi MiTo konkretnymi lasy, czyli przesiedleniami po wojnie w Polsce wewnątrz naszego kraju związanymi z tym roboty zmieniły się granice Polski po wojnie jej import bardzo duże tereny zostały do Polski włączone tzw. ziemie odzyskane i tam żydostwo powinno wysiedlono stamtąd Niemców i przyjechali tam Polacy jak obecnie tylko Polacy z i indeks jest taki temat, który w kosmosie musi mieć takie wrażenie, że to jest coś, o czym niby wszyscy wiedzą tak na pewno nie do końca wiedzą jak to wyglądało z tym co się wiąże tak duża liczba ludzi liczę na zupełnie nowym terenie zamieszka z Main i tym się zajmujemy, żeby jakoś udokumentować jej pokazać i udokumentować jak w oczy to państwo dokumentują mapy poniemieckiej lipa polskie powojenne czy jak to państwo fundusz raczej zapomnienia wspomnienia osób, które tego doświadczyły, ale i, ale także widoczne jeszcze dzisiaj w tych miejscach pozostałości tego doświadczenia emigracyjnego to znaczy pracując z mieszkańcami wybranych małych wiosek z 1 strony zbieramy opowieści wspomnień najstarszych mieszkańców, a lub ich potomków, którzy odziedziczyli wspomnienia swoich rodziców o tym, doświadczeniu bycia przesiedlony bądź przesiedlono, ale też często zwykle z młodymi mieszkańcami tych wsi próbujemy szukać ich fotografować pamiątki pozostałości przedmioty budynki lub miejsca, które zdało z tą historią, ale tuż powojenną osoby dzisiaj związane i pewnie tak jest, że kiedy jest mieszkańcem eat takie miejscowości to trudno dostrzec zauważyć znaczenie tych miejsc, bo jest się w tej codzienności zanurzonym jego pasją tropią po prostu przyjeżdżają ludzie się pukają do drzwi mówią pani wie, że to Niemcy mieszkały wcześniej Homo nie na modernizację mamy taki wehikuł do tego wszystkiego wehikułu 1 3 Muz Romuald z mobilnym muzeum na kółkach oraz numer z dosyć proste, ponieważ test gustu prze przerobiona taka przyczepa Niewiadów PKP kempingowe przewag równie dużo osób kojarzy z polskich szos, że ostatnio raczej mało cywilizowane wyjeżdżała na postulaty stoją słoneczko budkami ochroniarza w państwowych z przyczepą kempingową w Polsce takie zmywać naczyń samo przypłynie podtopione samochody jeździmy sam za samochodem największego możemy dojechać, gdzie wszędzie i odsetek jest cel też, dlaczego tam do muzeum jest mobilne, ponieważ bardzo wielu miejscach, do których jeździmy to są właśnie małe miejscowości, w których nawet nie byłoby, gdzie wlać ciasto zrobić jakieś wystawy czy nie będą puste nie ma instytucji kultury nawet czyste nie ma biblioteki czy dwojakiej średnicy nasze muzeum prace na jakiś czas, bo tu tymczasowo zawsze się odbywa zastępuje w sudoku instytucje, które możemy opowiedzieć historię tego miejsca lub przejętej wraz z mieszkańcami, ale z Łodzi w, zanim zaczniemy o tym, mówić toczą się dowiedzieć się odbyć w jak najwięcej myślę, że słuchaczy, choć również o tym pierwszym momencie czy wiecie państwo zjawiają Czesi chcą i wschodnim i muszą państwo dość krótko gruzu albo przynajmniej sensownie jakoś opowiedzieć o tym, czego państwo obie oczekują od tych ludzi, którzy tam mieszkają jak to jak to wygląda w praktyce czy wszyscy mu rozumiejącą obrazu wideo wyłożone kostką zacznijmy od tego, że to nie są miejscowości wybierane przez nas przypadkowo to są miejscowości, które my wcześniej już znaliśmy, z którymi coś nas związało el tu mówi o miejscowościach i którą odwiedziliśmy w zeszłym roku, kiedy zajmowaliśmy się historią 1 900 90 0 czterdziestego piątego roku, ale też miejscowości, które odwiedziliśmy w tym roku a, zbierając historie o przesiedleniach związanych ze 40 siódmym rokiem, czyli z akcją Wisła wybieraliśmy takie miejscowości wzeszłym roku 4 w tym roku 3, więc mówimy o bardzo małej skali działania UE, w których już wcześniej byliśmy lub, których znaliśmy mieszkańców, więc ten moment pierwszy przyjazdu nie był taki moment, że trochę spadamy znikąd tylko zwykle był ktoś na miejscu to już wiedzą, że przyjedziemy i kto pomagał nam porozumieć się dogadać z mieszkańcami, ale jednocześnie to co ty to to nie jest trudne, a to znaczy samo pojawienie się przyczepy kempingowej, która ma za szybą neon podświetlany ze słowem muzeum sprawia, że mieszkańcy pytają, a co to jest muzeum, czego my mówimy, że w powojennych przesiedleń, bo przecież pani pana rodzice nie są stąd prawda i właśnie od tego się bardzo duże najczęściej reagują jak słyszę właśnie takiej imprezie pewna pani pana rodzice nie są stąd nocach srebrnego w 2, a mówię teraz w miejscowości, która jest te na granicy polsko-rosyjskiej nieopodal brania nie zawsze były takie reakcje, że ludzie się otwierają chcą o tym, opowiadać czy trzeba iść jednak chcemy zachęcać Kamila szła w grę na raty i tak jakoś nie pamiętam sytuacji, kiedy ktoś powiedział nie IC stąd będziemy zwami rozmawiać tylko zazwyczaj jest tak, że na 200 tys jak wiadomo, że wszyscy jesteśmy z koalicji, że przyjechaliśmy, że nasi rodzice zostali, skąd przeszedł leni EUR nocą takie miejscowości mieszka w Polsce jak ciekawie spędzić sioła, gdzie większość osób wnuczka mówi po ukraińsku i jest normalne dzisiaj miasto znów o w okolicach takiego może większego miasta Braniewa MO ty znasz północy Polski, a tuż przy obwodzie kaliningradzkim jak wiele fajnych może użyję tytułu książki poruszona mapa bardzo mocno tak jakoś wykręcone taką zaskakującą stronę, że nagle okazuje się, że w miejscowości, gdzie mówi się często po ukraińsku są zupełnie, gdzie indziej nie przy granicy z Ukrainą tak tak jakby te znaki stały stały jest taka sytuacja która, jakby jest tam od zawsze jest oczywista nikt nigdy nie zwrócił uwagi i teścia często nikt nie do pytania, dlaczego my mówią po ukraińsku skoro wszyscy, bo daleko mówią po polsku co rodzi się na tym nie zostaną wiernie to jest coś, jakby jeszcze się do dziś i nic tak z moich obserwacji wynika, że po prostu podejrzewa, że jesteś tym nie zdaje nigdy w pytaniu o to czy zaskakujące są bardzo wiele takich miejscowości gracze mówi wiele, ale nie jest oprocentowane chociażby Biały Bór na Pomorzu gdańskim ucieczką pomnik Tarasa Szewczenki tam na pytanie, dlaczego mówisz po ukraińsku każdy jest w stanie udzielić wyczerpującej odpowiedzi, a nawet małego wykładu w, a te są takie miejscowości jak wspomniano przestanie mieć coś co wg państwa z państwa doświadczenie co chcą się zadziałać, żeby ludzie zdawali sobie sprawę albumie to przemyślane przegadany, jako że dlaczego są tutaj właśnie tacy jacy są w UE myślę, że Agnieszka Kępka z, że to, że jeździmy przyczep Niewiadów nie jest tylko atrakcyjną formułą realizacji tego projektu ogrzewanie jak jesteś tak koło i kanału spędzenia wolnego czasów PRL-u i to było dokładnie ten czas, kiedy nie rozmawiano na ten temat to był ten czas, kiedy historia powojennych przesiedleń historia Anny rodzinne związane z pochodzeniem etnicznym z bez potrzeby go el kultywowania pamięci swoich rodzinnych stronach lub spełnieniem potrzeb religijnych były ukrywane, ale nie można było mówić z Częstochowy po łemkowsku nie można mówić po ukraińsku nie można było się modlić swojej cerkwi, więc też pewnie Lu pewnie potrzebne jest pytanie pytanie oto teraz kiedy, kiedy można o tym od 2 0 paru lat otwarcie rozmawiać, ale wciąż niektórzy mam tu namyśli osoby starszego pokolenia są one do mocno zamknięte bo, bo Bóg mówił o tym, szeptem albo mają poczucie, że może lepiej o tym, zapomnieć albo lepiej nie wychylać i Enei i i kartony mają najwięcej do powiedzenia, w którym nas interesowały tak należy taką perspektywę, która zostanie msza po obejrzeniu filmu Smarzowskiego Róża to czy ci ludzie jak rozumiem mogliby opowiedzieć nam różne rzeczy razem na nogi no właśnie nędzę my w tym muzeum staramy się zdobywać takich Stali nie tylko trudna, chociaż akurat w tym roku zajmowaliśmy się akcją Wisła to było nieuniknione, że słuchaliśmy o historii na bardzo trudnych do trudnego doświadczenia tego się na nowym przymusowego wysiedlenia ze swojego rejonu mi obrazy okolicy znajomego z przesiedleniem zupełnie obce miejsce w mocno, ale też jest tak, że właśnie my w tej w naszym muzeum na klatce puszczamy fragmenty takich wspomnień także każda osoba, która przychodzi może po prostu założyć słuchawki i posłuchać fragmentów tego wspomnienia to właśnie w jakiej się jest na ciasto jest także wnuk wnuki po raz pierwszy, słuchając jej babcia powiedziała na ten temat przebywać w naszym muzeum, bo często także w domu nie wiem co to niby taniej tak on z oglądają naszą wystawę dowiadują się w ogóle jak babcia była przegrana jak to wszystko wyglądało, a i ty jesteś trochę to co nam chodzi, bo też na pewno głównym kosztem grupą, do której kierujemy nasze działania jest właśnie młodzież i ta forma też jest taka Janina o to, żeby jakoś zainteresować, bo tak zakładamy, że jakby w tej zimy zróbmy tutaj muzeum waszej wsi to pewnie brzmiałoby to dosyć nudna, ponieważ to muzeum znajduje się w przyczepie kempingowej jest to samo w sobie ciekawej i też dzięki temu uczniowie chcą się w to zaangażować, żeby z nami taką wystawę stworzyć 3 lekkie poczucie wspólnoty czy widać z państwa perspektywy i poczucie wspólnoty osób, które za, których przodkowie znaleźli się na ziemiach odzyskanych czy to są zupełnie są takie firmy z po fragmenty gazowane losy ludzkie ziarno to tu Łemkowie Ukraińcy tutaj jacyś ludzie jeszcze sens z Kresów wschodnich, które Polska utraciła i że osiągniemy takie poczucie metod na ziemiach zachodnich jesteśmy trochę inni jakiegoś powodu nadmiaru jest także rynek są różne grupy tych orzeczeń wydanych w wyniku przemian z naszego na razie bez czytania i ona jest raczej dobrze ze sobą współżyją, ale też zauważają swoją grę my znaczy myślę, że przez lata PRL-u było jakieś animozje pomiędzy z nocnymi, choć są Polakami, którzy też przyjechali wcześniej, bo oni przyjechali często też dobrowolnie co innego w myśl sentencji lokalnej w związku z tym, że przyjechali wcześniej to miasto zajęli lepsze domy w potem 2 lata później przyjechali przesiedleni siłą Łemkowie Ukraińcy właśnie w ramach akcji Wisła Janie z tych lepszych domów nie mogli zająć niejedna też mieli poczucie pewnej jakiejś krzywdy, że są przesiedleń przez państwo polskie z i w związku z tym w związku z tym zgodzić i to jak stan jest obecna w myśl o tym, się mówi, ale wcześniej tak żeby, żeby nie zawali się w jakiej takiej wrogości na pewno, która będzie się była odczuwalna między różnymi grupami mieszkańcy w związku z tym, że mają świadomość swojej odrębności tego, że te lasy były inne każda z przygotowanych merytorycznie w sensie lepsza przed wyjazdem przed przed odpaleniem przyczepie Niewiadów rzeczy tanie państwo nie wiem Zaremby wielką trwogę albo Grzebałkowskiej stresy piąty rok tak prężnie dzięki takim coś dobrze jest w Polsce ten temat tych państ w się ze mną dobrze jest opisany, jakby państwo mieli polecić ludziom książki czy filmy na ten temat to mamy tu Grzegorz Janusz w pewnych kręgach toczą się zainteresować tak mi się wydaje, że to podstawowy informacji i nadal są dla niektórych szokujące, jakby to przedstawić odpowiednie na 1 3 Polski to są ziemi, które należały przed 30 09. rokiem do Niemiec okazać, że taka forma moja ulubiona przedstawiania w innych formach w 2 4 niektórych to szokuje ten albo wszyscy mieszkańcy pra w do 1 3 pozostali wypędzeni my, żebyśmy mogli tam leci tak, ale czy państwo mam wrażenie, że ten temat to jest dalej temat, który po, który domaga się jakieś olbrzymiego wysiłku intelektualnego tam pisarz dokumentalista reżyser w trybie czy nie czy czym mamy już wtedy dość dużo w dół z czego czerpać Agnieszka Kępka z Itaki nie znaczy, że na świetnie, że są też rzeczy, które pan wymienił Iran wysłał i oczywiście jest znane wiemy, że planowane są kolejne, że na jesieni ma być wydany reportaż o akcji Wisła książkowy bardzo na niego też czekamy w ale myślę, że to, czego wciąż nie ma albo czego wciąż brakuje z naszej perspektywy to jest słuchanie pojedyncze historie my jesteśmy historykami, więc ogólne opracowania historyczne czy na pewno tak naukowe to to jest jedno, ale druga rzecz to chyba pojedyncze historie pojedynczych osób, które mogą zaistnieć też jak Jakub publicystyka albo jako materiał właśnie na edukacyjny do morza dużo powiedziane, ale n p. jako materiał wspomnieniowy takim tymczasowe muzeum oczywiście my nie jesteśmy stowarzyszeniem, które się specjalizuje zbierania tych historii istnieje istnieją fundacje istnieją też organizacje, które zajmują się zbieranie tzw. historii mówionej w tym także historyczne w powojennym przesiedleniami my tutaj nie mnie, ale nie mamy takich ambicji, żeby tworzyć AM ani opracowania naukowe ani nowe archiwa Ależ oczywiście naszą metodą jest to że, czego może nie podkreśliliśmy jeszcze dotychczas dość dobrze, że nasze muzeum to nie jest muzeum ze stałą ekspozycją UE, która objeżdża wszystkie miejscowości i sprzedaje pewną 1 gotową historię na temat akcji Wisła go też muzeum, które powstaje w każdej miejscowości w oparciu o wspomnienia pamiątki historii graczy ARM będące opowiedziane przez tę właśnie społeczne zostały w tej miejscowości, kiedy krzyczał panie jadą opuszcza miejscowość na te znane również pytanie jest ich stykamy, ponieważ mamy świadomość, że przyjeżdżamy tam na trochę w dna czasem zdarza się też na dłużej, bo w 1 z 1 z nich w zeszłym roku będzie pracować z uczniami gimnazjum w lesie wtedy było gimnazjum po prostu oni tak się zapalili do tego, żeby opiekować się zostać kustoszem muzeum to słowo zostawiliśmy im pomóc na 2 tygodnie nie odprowadzali mieszkańców przez 2 tygodnie sami w Aleppo 1 taki przypadek najczęściej także przyjeżdżamy zostajemy tydzień czasem dłużej wyjeżdżamy mnie i po to jest pytanie C5 jest postawić co to co zrobiliśmy zmienia, jeżeli coś w ogóle zmienia, jeżeli jest naszym celem nie jest to, żeby coś zmienić koniecznie go też naszym celem jest to, żeby zostawić jakiś ślad usunięty znachora chyba najtrudniejsza rzecz znaczy zostawić artefakt gdzieś w miejskiej bibliotece to jest 1 rzecz na najtrudniejszą rzeczą jest jako zainspirować ludzi napytanie na maile często się taką daje nam zależy to my działamy, bo też wyraźną ochotę, jeżeli mówimy o dzieciach to one robią coś razem i ty jesteś także potem chcą coś robić razem i jaki się zawiązał się relacje, a też myślę, że zostają pytania i nie wiem czy to dobry czy źle, ale one się pojawiają, jakby o to, skąd tam jesteśmy jak może on, w którą stronę teraz z tym pójdziemy, bo on też tak jak pan pytał o Monte lektury czy ta jest, gdyż dobrze raz promowane no pewnie tak, ale z drugiej strony o wrażenie, że zwykli ludzie zatem nie wiedzą, że taka świadomość tego, że Polska zmieniła granice i że w ogóle ten kraj się zmieniło, czego się składa jest DM niedostępna, jeżeli sąd nie zastanowi się i wrastać w tym co tak naprawdę nie ma pojęcia znaczy poniemiecki dom moment, gdy są tanie, że dzieciaki, które od zawsze mieszkają w tych domach one znają słowa niemieckie i one jakby znają przedmioty, które są poniemieckie, ale zupełnie nierozumiejący znaczy po Niemcach go nie łączą tych u tego zrobić z tym co mają na co dzień niemalże jak dużym powodzeniem wykona szkoła norm do Tczewa oczywiście w razie uaktywniły się w świecie idealnym, ale tak sobie w chyba tak w ogóle było po osiemdziesiątym dziewiątym roku byliśmy wszyscy przekonani, że to w szkole ten komponent lokalny, więc historia o kulturze nawet w języku polskim komponent lokalną będzie zawsze obecny, bo tak nam się wydawało, że skoro zmienia się wszystko samorządy będą znacząco ważniejsze niż dotychczas my się rzeczy się wybrać się, że edukacja taka będzie teraz dopiero od paru lat porusza się głosy, że ta edukacja w Polsce wcale nie jest tak lokalny plan się wydaje, że ten komponent lokalny produkt powinien być sądzony sąd, ale nawet taki ogólny, że bardzo trudno jest tym będąc w procesie nauczania zrozumieć, że ten kraj kiedyś wyglądał inaczej, żeby to nigdy nie było tak do diet, ale powiązane jest szybciej co robimy co działa, bo za taki przypadek z ubiegłym roku w Poczesnej rozmówców Radia TOK FM ktoś powie, że pani od historii i kazać dzieciom zobaczywszy zamknęli i powiedzieć czy widząc, że latem za oknem z nad rzeką dzieci mówią tak być mówi pan zatkać wyciek taj posadził w dzieci mówią o nim nie wiem niech pani powie, a pani powiedziała wtedy tylko da mam 1 podpowiedź oni mówił im ten ktoś był wtedy prezydent miasta i nie mówił po polsku spotykamy się za tydzień, gdy dzieci na tydzień zostały z pytaniami, które jak dzieci muszą zagrać właśnie wrócił z Chełmc rodzice próbują się tak też z nich dowiedzieć się tak dalej tak dalej, ale to była akurat taki przykład, który sytuacje, których podejrzewał właśnie on próbował blondyna w minionych lat takie ciekawe doświadczenie jest właśnie Lisewa malborskiego tego miejsca, w którym byliśmy z zeszłym roku pracowaliśmy z uczniami gimnazjum tam trafiliśmy też celowo pojechaliśmy na miejsce w tym wiedzieć, że uczniowie już coś wokół tego tematu robią i trafić na niesamowitą rzecz, ponieważ uczniowie z was e-maila ze swoim nauczycielem i małopolskiego stworzyli w swojej klasie taką izbę pamięci, w której po prostu jako pierwszy w ogóle w całej miejscowości zajmie się zbieraniem pamiątek zdjęć tych właśnie niemieckich mieszkańców swojej wsi przed okrutną mieszkali przed wojną zbierali nie są do kolacji zrobili z tego taką tapetę na ściany busu takim trochę losowego lub, pokazując po prostu to są mieszkańcy naszej wsi przed wojną 1 rzecz była charakterystyczna, że było tam jedno zdjęcie po prostu jakieś człowieka w mundurze Wehrmachtu PiS jest po prostu umieścił na tej ścianie nie było to niesamowite kontrowersyjna czy ten nauczyciel miał bardzo poważne kłopoty, ale oni czuwali powiedzieli, że no sorry nie zdejmiemy tego dlatego, że to jest powód mieszkaniec naszej wsi przed wojną jest cichym pokazać kim byli mieszkańcy naszej wsi, by nie oceniamy, które niczego tylko pokazujemy, że to jest taki naszych gminach w Polsce się nasza historia no bo mieszkamy w tych domach po prostu i inne Toborek niesamowite, że jakby ta szkoła była zupełnie nieprzygotowana na to, że taki temat w ogóle może się pojawić próbowano go student to jakoś cenzurować świątynie są proste sytuacje w nogę ranny został zrównany z tamtymi raz w tym wyższy poza tym, że odwiedzą miejscowości, w których powstaje wraz z mieszkańcami tymczasowa ekspozycja w naszym muzeum migracji to też w tym roku muzeum już za wypełnione historiami zebranymi w 3 miejscowościach było gościem, a i objeżdżał o różne inne miejscowości na południowym Wschodzie Polski, ale także na terenie właśnie tych tzw. ziem odzyskanych m. in. prezentowaliśmy byliśmy gościem mera wraz z muzeum migracji UE podczas festiwalu teatralnego wioska teatralna Węgajty ach, oraz podczas festiwalu reportażu w Miedziance, czyli w 2 sytuacjach festiwalowych, które skupiają z 1 strony mieszkańców okolicy, czyli mieszkańców Dolnego Śląska i mieszkańców Warmii, ale Pa LO ba oba te wydarzenia także są okazjami tego, że odwiedzają te miejsca te tezy te wydarzenia mieszkańcy osoby zainteresowane teatrem czy odpowiednio reportażem, a więc osoby, których możemy sędziów są dosyć mocno zanurzone w kulturze w być może czytają dużo interesują się przeszłością teraźniejszością i w obu tych miejscach tak już jako kuratorzy czy też kustoszem muzeum mieliśmy okazję, żeby otwierać muzeum pokazywać wystawy i rozmawiać z osobami odwiedzającymi muzeum migracji o tym co było, o czym opowiadamy mówiąc akcji Wisła, skąd się wzięły te historie i myślę, że nie przesadzać, kiedy powiem, że ponad połowa osób, które zwiedzałem muzeum emigracji w Miedziance i venga i dach, ale potrzebowały wyjaśnienia czym dokładnie była akcja Wisła i mam namyśli osoby dorosła, a nie młodzież, więc myślę, że rzeczywiście jest także inni że, że ten temat PL nie wiem czy jest to oczywiście kwestia tylko szkoły i edukacji właśnie ona na PiS tej idei szkolnej czy czy też z ty jesteś kwesty jakiegoś rodzaju nie wiem dziury, których znajduje się także pomiędzy czterdziestym piątym rokiem, ale tam 5 miliard USD za billboardy za każdy z dobrobytu co ta scenka, którą pani w tej walce dobra, by mu się wraz z bardzo ciekawy ma nasze rozmowy, bo ktoś może prowadzić, słuchając z państwa zaraz miała jednak jakiś taki ogólny bagaż naszego wyobrażenia o inny nasz kraj jego historii, ale buduje głównie mainstream tak do szkoły chodził w dzieciństwie później wszyscy już fizycznie, ale oglądamy filmy sław muzyki reggae jeśli zaś próbuje przypomnieć czy był jakikolwiek film akcji Wisła 2, by nie było mnie był tam była walka z z bandami Drive ogniomistrz Kaleń i w zasadzie tak był film i prawo i 5 Polski western na rzecz zwanych ziemiach odzyskanych, ale ta motywacji Wisła w ogóle nie było, bo to było 400 piątym roku wzrośnie dodaje też ciągle mam wrażenie, że jedynym filmem o jakimkolwiek przesiedlenia to byli sami są oczami wyobraźni jak między zatem nie mówiło i wie, że trudno się trochę jak dalece przypomnijmy ten film, ale i ten temat trochę nie zaistniał i my naprawdę i ja nawet kończąc studia w duże miejsce, jakby studia filologiczne i interesujący historią nikt nie zdawałam sobie z tego sprawy jak to naprawdę wyglądało, jakby co znaczyło przenieść się w ogóle przenieść się z rodziną opuścić dom w i jechać jest czysto 400 km dalej to jest DF nudne wizualnie nie powiem GI Han naprawdę w szkole, jeżeli się tym my nie interesuje się albo nawet strony zainteresuje to jest w stanie tego zrozumieć, ale jak to buduje, a więc fundusz dysydent taka noc była prozaiczna sprawa znaczy w szkole mówimy o tej szkole w szkole też mógł nawet nie dochodzi do czasów do końca wojny, więc jak ludzie mają młodzi się dowiedzieć co było po wojnie konie ledwo Dostojewskiego piątego roku dobiją musiał się wykryć wszystkich daty bitwy i w ogóle, kto dowodził, kiedy Ania dodają sobie postoimy sprawia, że po wojnie zmienił się granice jej prawdopodobnie rodzina przyjechała tutaj inwestycje w 2 nie mógł wiedzieć, skąd przyjechał inny stosunek zupełnie proces proste sprawy, które sprawiają, że ten temat długu jest nieobecny, dlaczego zatem to dojdziemy za jego moment, że wszyscy mówimy jesteśmy w 1 klasie mówimy, że UE n p . wszyscy Niemcy byli źli albo w 10 0 Ukraińców wizja nikt nigdy nie zetknął się tym hotelu może jestem Niemcem albo rytm Ukraińcom możemy babcia była Ukrainką może mój dziadek w Rosji i -li ty jesteś właśnie w tym się dorasta i nie da się do pytań, jakby wszyscy jesteśmy troszkę formatowanie i wszystkim jest narzucana to, że jesteśmy Polakami zawsze nimi byliśmy trochę artystka główna narracja tego co państwo robią prezenty trafią pod prąd tego co teraz razem z reformą edukacji będzie prawdopodobnie powstało takie myślenie o tożsamością w działaniu szkoły tu jeśli wyobrażam sobie dla jednych tak jest, że państwo mówili nie będziemy dofinansowali obchodów rocznicy akcji Wisła, bo to nie jest nasz biznes tak trudno w to, bo tamto państwo w tym to nie byli Polacy w rankingu Ukraińcy w związku to nie zna w ogóle państwo nie powinno tego robić to jest mi się wydaje część takiej, a takie szerokiego planu, który mówi pamiętajcie, żeby nie grzebać bardzo przy różnicach, bo okaże się, że o wiele bardziej się wszyscy różnimy niż wyobrażamy, a wtedy myślenie o nas jako wspólnocie narodowej w takim znaczeniu, że wszyscy mamy w kim tak mówią po same cechy identyczne z takim myśleniem będzie problematyczne szczególnie w kraju, kto chętny, który tak jak to państwo powiadają tak naprawdę ma niesamowicie skomplikowaną historię geograficzne etniczną tak dań szczególnie widoczne tylko zgliszcza wydają się, że państwo trochę pod prąd idą tutaj inny jest też Agnieszka także nas interesuje czynienie tego problematycznym, ale i -li AM i to, że zajmujemy się muzeum migracji przeszłością, bo faktycznie po n p. w Sędziszowie pewnie 6 dni nam zajęło, żeby nasza grupa młodych uczestników zrozumiała, dlaczego na cmentarzu, który znajduje się obok dawnego ewangelickiego kościoła na 1 z nagrobków po 1 stronie wypisane są pięknym gotykiem imiona nazwiska dawnego po dawnej niemieckiej rodziny ana drugiej stronie tego samego nagrobka wyryte gwoździem są po ukraińsku imię nazwisko wyryte imię nazwisko osoby, która była tam pochowana w latach pięćdziesiątych to znaczy im zajął w nich 6 dni, żeby zrozumieć, że to nie byli krewni to nie byli znajomi tylko, że na poniemieckim nagrobku wyryte są ukraińskie napisy, dlatego że Niemcy zostali wysiedleni, a na ich miejsce przed przywieziono przesiedlano Ukraińców, ale nas interesuje nie tylko o to, żeby dzieciaki czy ta młodzież znała fakty historyczne nas interesuje też to, żeby uczynić to pretekstem tę tablicę nagrobną do tego, żeby znać o tym, kim jesteśmy dzisiaj i tak naprawdę zajmujemy się przyszłością muzeum migracji tylko po to, o czym wszyscy właściwie po to, żeby rozmawiać o współczesnej Polsce o tym kto jest kim dzisiaj dla siebie jak jesteśmy właśnie różni my to zmieniło, gdybyśmy rzeczywiście też solidnie taką edukację prowadzili to szkolne czy 3 3 3 3 czy poza szkołą to jakby to w rozumieniu jako społeczeństwo, gdybyśmy faktycznie wiedzieli może nie wszystko nam więcej albo znacząco więcej niż dotychczas wody, gdybyśmy się interesowali bezpieczeństwo no to chcielibyśmy w naczyniu z żadni inni też mniejszą tendencję do traktowania różnych rzeczy tak ocenianie władzy czarnobiałych kategoriach no bo n p. też myślę, że warto wspomnieć o tym, że nasz projekt listem idzie pod prąd też innej narracji wielkiej narracji narzucanej nam obecnie, czyli narracji o dobry jak oceniać czy historii PRL-u, ale też konkretnie lat po tuż po wojnie i co mamy wstępne całą generację żołnierzach wyklętych, które w tej chwili bardzo dominuje wyobraźni też bardzo młodych ludzi takie bardzo czarno-białe odbyli ci dobrzy, którzy tam siedzieli w lesie z karabinami wolę śmierć wrogom ojczyzny w Brennej cała reszta to byli jacyś kolaboranci z reżimem tak no tymczasem właśnie na losy tych ludzi, którzy przed przyjemną byli przesiedleni zasiedlali te te opuszczone przez Niemców się gdzieś tam jednak dali sobie radę z tym wszystkim ten nie mieści się w tych czarnobiałych kategoriach, w jakich oceniać niby prawda jak oceniać jak ci młodzi ludzie gimnazjaliści czy uczniowie z mającymi stres postawy swoich dziadków albo pradziadków, którzy po wojnie byli przesiedlenie, gdyby nie siedzieli z karabinem, lecz szybko budowali odbudowywali domy, którym przydzielono w ramach przesiedleń nawet też wydaje się, że ta Thunder dominują ceną ta antyimigrancka obecnie ona moim zdaniem nasze bardzo łatwo wziąć w US przenieść takie sfery jakiś paniki w sferę racjonalnego myślenia o tym, wszystkim, kiedy są świadomi, że te potężne ruchy migracyjne, które teraz mają miejsce to do klubu już udział i to 2 3 pokolenia temu pytał pan dziś kilka minut wcześniej czy jest coś co jest uniwersalnym doświadczeniu w dołączy czy co nadaje wspólnotę tym osobom, które zamieszkują obecnie tereny ziem zachodnich, a Janek zwrócił uwagę na na różnice, a ja bym powiedziała, że tym co słyszałam na dolnym Śląsku i na Warmii i zachodniopomorskim od kogoś kogo spotkam miejsce było takie sformułowanie no tak u nas tak jest, że nikt nie jest stąd WPiA UAM i testy, by nie twierdzę, że to jest podstawa tożsamości tych osób Ależ to takie poczucie że, że ktoś tu był przed nami, że my mamy swoje korzenie, gdzie indziej, że czynnik, że ci, którzy przyjeżdżają tutaj obecnie, żeby odwiedzać domy swojego dzieciństwa mam namyśli często Niemców, którzy przyjeżdżają na Warmii Mazur czy na dolny Śląsk żeby, żeby szukać swoich korzeni, że on, że taka świadomość tego, że jest to osobiste doświadczenie takie biograficzne bardzo wielu ludzi już pomijam kwestie tego, kto przez kogo został przesiedlony wypędzony wygnany lub kto przyjechał z własnej woli, ale to, że jesteśmy nie tu a gdzie mogliśmy być to, że jesteśmy nie do końca u siebie jest dla mnie czymś takim są co łączy to zresztą pamiętam takie narracje, którym właśnie łączy wszystkich mieszkańców ziem odzyskanych chyba w inne też pewne w PRL -u w pewien jak jak to się ładnie mówi Nikos blizn tak nie ma co inwestować swego czasu swojej energii, dlatego że nie jest powiedziane czy nie to nie wrócą, gdy ktoś pojawiał wśród wielu socjologów mówi to jest taki model podejścia do nie tylko do materii takiej trwałej, ale w ogóle takim moralnym patrzeniem na świat tłumaczono wyjmujemy z opóźnieniami niektórych post pegeerowskiej wsi i t d. widać, ale w podziale przez państwo doświadczenia to w ogóle jest coś cokolwiek ważnego tata też to właśnie tata termity tymczasowo ości i turystyki de demoralizujące dla ludzi czy państwo uroczyste spotkanie w notowaniach tych narzędzi, gdzie gdzieś pojawia się motyw tego do tych domów osiedli domów poniemieckich tego, że dobro niem do lat siedemdziesiątych do późnych lat siedemdziesiątych presji wszyscy mówią, że tych domów nie remontowało no bo tak, jakby nie było pewne czy pozostaniemy poza tym też bardzo często jeszcze przez wiele lat na początku samym kłopot z występującym czysto w zeszłym roku była nadzieja, że mogą stać się wrócić do swojej wsi na inny z dużo osób nawet próbował takich powrotów dokonać właśnie Ukraińcy Łemkowie próbowali wracać, że w latach pięćdziesiątych na Łemkowszczyźnie tam na udo południowo-wschodniej Polski, ale i to skutecznie uniemożliwia mu głosu państwo polskie wówczas dbało o to, żeby przypadkiem nie udało się tych wsi jakoś odbudować na Wschodzie i nic idzie stan ten moty w tymczasowości cały czas jest obecne, ale też bardzo ważne też powiedzieć, że to dziś już to się zmienia, aby jak Neil od iluś tam lat, że właśnie my też dokumentujemy takie przykłady, które pokazują, że jednak ci ludzie bardzo się tam zadomowili, że ta przestrzeń ciągle jakoś dziennie i ich właśnie gdzieś ze świadomością, że to przestrzeń pechowca jednak jest już do tego stopnia oswojone, że właśnie potrafią bardzo dobrze zadbać o nawet już właśnie ten ślady poniemieckiej wolny czas na pracę jakiś zdarzają się też dniem tablice poświęcone niemieckim mieszkańcom już, które są ufunduje mu zafundowano czasami przez mieszkańców dzisiejszy wpływ tych wsi, że to już chyba jest taki wątek, który się coraz bardziej oswaja ziemię to nie byli, że ten nie ma tu mieszkaliśmy tu mieszkali Niemcy tu przyjechaliśmy, ale co cały czas to jest dziś bardziej ruch oddolny niż taki wspierany przez Niemcy samorząd albo przez jakiś instytucje większą, ale bez sądzę, że ten jest także takie działania w centralnym państwowym skoordynowane czy nie nasza taktyka moda teraz wśród rządzących, żeby inne anty niemieckość jakoś podgrzewać czy to mając w przypadku mieszkańców ziem odzyskanych ma jakiekolwiek znaczenie co prawda czy nie na to patrzą uczelni to widzę cień jakoś inaczej niż reszta kraju w ogóle prostszym postrzegają to to jeszcze raz to już zupełnie też może w nawiązaniu do zdania, że ani międzymorze przestaje się bać po prostu bać Niemcy przyjechali MP do tych swoich do tych domów, których czuć teraz mieszkają nikt ich nie chciał z powrotem i są takie historie, które zawsze pamiętam sprzed lat pani Agnes Trawny chciało nam się sądziła z polskim państwem, a no tak ale jakby z takiego naszego doświadczenia jak ja nie znam takich historii zawsze było także przyjeżdżali Niemcy przed oblicze nasi Niemcy i że oni tu przyjeżdżali czasem na wakacje zostawali potem czasem zdarzało także i dzieciaki z Polski jechały gdzieś do Niemiec, więc myślę, że też pomagało, że był występ stoi się bać nikt ichnie nikt nie chciał tego odebrać, ponieważ gdzieś tam Niemcy już mi swoje swoje domy nowe i jedyne co ich łączyło strony los taki miałam po prostu marny los wypędzonych sufi bardzo często wymknąć się wzrostu wieku zaprzestali dogadywali razem kilka, ale na początku był używany bez określenia wysiedleni a gdy w tym wypędzeni w 2 z jak mówili o tym, Jeż jeśli o tym, mówili ludzie, z którymi rozmawialiście o niego najczęściej określenia w stosunku do mu kręgosłup i tego co się działo po wojnie były wysiedlenia trzeba było omijali czasowniki jak wyjaśnia Dmitry chyba najczęściej mówią o swoim doświadczeniu jednak o wysiedleniu itp, ale to od osób doszło z rozwojem swoich przodków tak na osiedlenie tak natomiast ja się, że złapałam na tym, że często, kiedy tłumaczę czym zajmujemy się w ramach muzeum emigracji i mówię o Niemcach, którzy byli wysiedlani łamane na Wypędzenie często jest celowo używam 2 słów, żeby mój rozmówca, których często jeszcze nie znamy albo nie wiem jeszcze kim jest Bernd, żeby też zobaczyć, jakby reakcję, żeby Bobo co 2 2 szła mocno nacechowane Niemcy nie wyjechali na wsi konspekty tandeta jest pewne natomiast oczywiście słowy Wypędzenie z bardzo mocno nacechowane także tym współczesnym kontekstem politycznym, więc natomiast jak mówią mieszkańcy obecni terenu ziem zachodnich nie jest w stanie stwierdzić czy to było ciekawe co ludzie w posiadanie ziemi o wypędzonych Niemcach czy wysiedlonych jest o tyle ciekawe, że w trochę podobny tryb innej sytuacji jest Republika czeska, czyli spadkobierczyni Czech Słowacji, gdzie ta dyskusja od początku jednak startowała takiego punktu mogliśmy ich będzie po prostu koniec kropkę mamy na to papiery za sztukę papiery do dziś uważam, że są ważne to było wypędzeń a, a w Polsce właśnie jeszcze nie nie został złapany 1 dobrym dobrym słowem ni, czego efektem są dyskusje trochę też inną naszej odpowiedzialności i to, jakie demencja mówiła też tempa teraz to nie jest tak jak taka czarno-biała sprawdzano to właśnie też nie jest im czarno-białą sprawą to co dziedziczymy po w tym PRL-u czy te oczy odpowiedzialność też mógłbym tak, bo był od traktatu o tym, że zrzekam się odszkodowania, ale to nie ma to PRL podpisywał wiadomo w ruinę czas byśmy mu pod rządami totalitarnego systemu bym nie miał z tym wspólnego, ale tak samo nie mam nic wspólnego z tym co się działo wobec wysiedlanych wypędzonych Niemców, a ty jesteś temat, który na nią gdzieś tam go głęboko moim zdaniem Qian nie wyjdzie na wieś, dlatego że działy się rzeczy pewnie straszny, a Loan to coś ciekawego pojawiło się w naszych rozmowach z mieszkańcami tymi, którzy byli sami wysiedleni ze swoich miejsc na Wschodzie, jakie wręcz nawet czasu współczucie wobec tych Niemców, bo po pierwsze, tak oni widzieli w jaki sposób czy Niemcy byli traktowani podczas wysiedlenia i na antenie były to tu były dosyć takie drastyczne historie w dni, jakby to było też z ich strony czasami mnie czasem było tak przed oczami wtedy w pierwszej fazie, czyli jeszcze tuż powojennych przesiedleń, że po prostu z tymi Niemcami nawet mieszkamy w 1 domu przez jakiś czas z rodzinami jest mi nagle jakimś czasie ta rodzina dostawała zlecenia ma się spakować, bo za nie wiem 2 godziny po prostu wyjeżdżają stąd ze swoim dobytkiem, który dadzą dadzą radę wziąć ze sobą w PiS ze stworzyła czekać taka wspólnota losów nawet na taką historię, którą opowiadała 1 mieszkanka innej miejscowości nowa armia nie przyjechali do nich właśnie Niemcy mieszkańcy jej mieszkańcy mieli w domu i po prostu odwiedzić już po wielu latach Mylnej właśnie siedzieli jakoś tak bez niej atmosfera była bardzo miła i znaleźć trochę dziwna prawda nie ewenement nie da, bo małżeństwo starszy stara się mu dwoje starszych osób 1 z nich nie bardzo na czym tak przy dochodzeniu różnicą jechać rozpłakała się po prostu, że zamiast jedni są bardzo chwali swego domu, bo obok jeśli dom nie ta pani premier wydał minister powiedziała żona właśnie stara się to Niemka pocieszyć, mówiąc że ja panią rozumiem, bo ja też musiał wyjechać ze swojego domu na Wschodzie, więc ja panie doskonale rozumiem co pani czuła jedni chcą przyjeżdżać do tego pani domu, bo ja mam swój dom gdzieś indziej do bardzo podobna historia, ale powiedziałbym czeka jeszcze wewnętrznie Polska poety z PiS teraz Dolnego Śląska, kiedy rozmawiam z panem, który członkiem UE i który opowiedział mi że, gdy jego rodzice byli wysiedlani z rodzinnej Wenecji to on był 9 miesięcznym niemowlakiem, ale i jego mama zostawiła w chacie kołyska nie zapakowali nie mogę jest mu zabrać mi bardzo ograniczone możliwości, ale zabrania złożyć taką skalę została już dorosły człowiek w połowie lat sześćdziesiątych wrócił do tej wsi to była wieś łemkowska, która nie została spalona rozebrano następcy zasiedlona przez UE w większości przez Polaków ze też z przeludnionych okolicznych wsi i znalazł swój dom znalazł chatę, w której jego rodzice mieszkali oczywiście powód dzięki wskazówkom swojego ojca i znalazł rodzinę, która tę chatę zasiliła tuż po ich wysiedleniu i poznał kobietę ze swojego rocznika swoją rówieśniczkę, która w tej kołysce, którą jego matka zostawiła była Kołysanka przez całe swoje dzieciństwo jak i wszystkie jej siostry bracia w UE im opowiadał mi o tym, ze wzruszeniem mówiąc to ta pani powiedziała, że NATO jesteśmy jak rodzeństwo, bo z 1 z kołyski, więc ty jesteś taka historia oczywiście, gdyż nie chodzi o to, żeby tylko obawiać wzruszające i pełne lukru historia, bo na pewno są one bardzo różne, ale ty się zgadzam z Kamilą i z Jankiem, że bardzo często akurat tak nam się złożyło, że w tych rozmowach ze 1 mieszkańca mi przy okazji robienia muzeum migracji bardzo często oczywiście słyszymy o tt historyk radzi podkreślił wspólnotę losów ani wzajemne animozje, ale na pewno nie jest nie może być miarodajny w liście jest takie mam wspomnienie fakt, że ta wielka historia z racji bardzo lekko, a my wszyscy jesteśmy tutaj ludźmi nie mamy pojęcia, o co chodziło o grze toczyły się do wojny, a ci ludzie byli z bardzo różnych narodowości różnych wyznań ani totalnie nie wiedzieli co się dzieje, dlaczego nagle mają wyprowadzać, dlaczego nagle mają nienawidzi swego sąsiada, jakby mógł też takie powinny rocznie to są te wielkie narracje, jakby 1 prawda wiek jednak główna narracja kontratak wszystkie małe historie, o których gdzieś tam na niego z miejskimi mówi, gdy jest takie myśli bardzo cenne doświadczenie w pracy i odwiedzania tych miejsc z tą przeklętą, a dziś w sektorze słuchających w nas teraz chciałby zapoznać się z 6 część materiału zebranego przez państwa to można to zrobić można to zrobić z inną profil facebookowy chat Facebook com łamane na muzeum emigracji i mamy nadzieję, że uda nam się też być może przyszłych edycjach projektu zbudować jakiś takie archiwum online, które w, którym będziemy też udostępnić choćby nie wiem po te fragmenty wspomnień i mieszkańcy się zgodzą, żeby je można było sobie w internecie, bo na razie to my zbieramy tylko na potrzeby muzeum, jakby umowa jest taka, że nagrywamy o to, żeby można było odsłuchać na miejscu nie gdzieś tam udostępniać więc, ale zachęcam do śledzenia jeszcze będziemy w Kownie w kilku miejscach w tym roku będzie można spotkać m. in . na festiwalu filmowym w Cottbus w Niemczech, by na, które nas to uszanować niedawno, więc wybrać też okazja, żeby pokazać międzynarodowej publiczności nasze działania w czas skończyć nasze spotkania także drodzy państwo promuje do słuchaczy słuchaczek Klan rzucam się wszyscy do facebookowej patrzymy co się będzie działo z przyczepą Niewiadów TOK FM w zgodzie nie dziwić, bo jeśli ktoś zobaczy za oknem przejeżdżający wyłania się z lasu znienacka to muzeum migracji tych państw, które tworzą Jan Mencwel Kamila Szuba i Agnieszka Pajączkowska z Towarzystwa Krajoznawczego krajobraz bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę w niedzielę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!