REKLAMA

Jak to robią w Meksyku? O relacjach Państwo-Kościół

OFF Czarek
Data emisji:
2017-09-29 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
39:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
studio goście dr Marta Wójtowicz Ścisło Instytut studiów iberyjskich i iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry witam państwa serdecznie, a jeżeli ktoś n p. bywała na nowych horyzontach to można było my Spanish dokumentalny oglądać zatytułowane turyści tak także Meksyk Meksyk jako bohater też się pojawia, gdy skończysz rozmawiamy albo wznawiamy od Meksyku ale, ale skoro ten film niedawno można było oglądać, bo w sierpniu na początku Rozwiń » sierpnia i wszyscy obejrzeli traci na śledzenie obejrzałem zapraszam groził krew, bo to jest taki dokument, który składa się z Nysy relacji tu turystów, którzy jeszcze sobie kogoś na wycieczki tak właśnie tak polscy turyści, z którymi ja też mam przyjemność podróżować no czasami mniejszą przyjemność z połowy w krajach Ameryki Łacińskiej głównie Meksyku Ameryki centralnej, ale też w Afryce bywaliśmy razem na wycieczkach w pani jako pilot oczarowany kupili tylko przewodnik no i turyści przysłali mi potem materiały z tych wycieczek swoje nagrania wideo takie pamiątki o stanie mówi Roland Janocha zbiory zrobi z tego film, a to powiedział akurat mój przyjaciel Mateusz Romaszkan montażysta i razem stworzyliśmy razem film dokumentalny, który można było obejrzeć właśnie na festiwalu we Wrocławiu i niebawem będzie można go zobaczyć w Łodzi i myślę, że w tym również w innych miastach w Polsce niedługo pewnie do ściągnięcia będzie w serwisach to rentowych, a być może, ale dzisiaj w Meksyku to w bardziej naukowo, bo pani jest autorką książki przy doktoratu, aby na podstawie tego doktoratu prezesi Śląska tak to zwykle bywa w 2 władze studium dziejów relacji państwo-kościół w Meksyku tak jak seks wielu powodów jest państwa fascynującym, a relacje państwo-kościół są fascynujące nie tylko w Meksyku regiony są fascynujące myślę także w Polsce i myślę sobie, że można wlać w meksykańskim też przy przyglądać się przez pryzmat Polski tak tak tak przyglądał się papież Jan Paweł II n p . które w czasie swej bodaj Niemczyk druha drugim pielgrzymki do Meksyku było kilka klinik właśnie porównał Meksyk do Polski mówi Mędrzak po Polsce można powiedzieć Polonia Semper Fidelis on Meksyku można powiedzieć Polonia Semper Fidel w LM Nike bez żadnych Nikos Santor Fidela, że zawsze wiernych chodzi o to, że zawsze wierny papieżowi zawsze wierny Kościołowi katolickiemu no i badacz meksykańscy się z tym nie zgadzają mów wskazują na to, że w dziejach relacji państwo-kościół i w Polsce i Meksyku znacznie bardziej się różniły ich także w Polsce Meksyk był obrońcą and Poor w Polsce kościół był obrońcą i narodowości w jakimś cholernym znając jednak w jakim się w jakimś tam zależy, jakiej narodowości polskiej i w czasie zaborów głównie oto nowa natomiast natomiast w Meksyku NIP nie zawsze tak było i właśnie ten argument historycznym podnoszony przez przez polityków i meksykańskich wrogich Kościołowi ograniczających działalność kościoła w Meksyku był podnoszony wielokrotnie w polegał do Boga, bo to że, gdyby coś jest na rzeczy w relacjach państwo-kościół w Meksyku można wywnioskować, że wywnioskować pewnie łapie rzut oka nie było też trzeba zerknąć, ale jeżeli spojrzymy n p . na Meksyk czy takie muszą być stany Zjednoczone Meksyku, bo tak to się pięknie nazywa no to nazwy tych Stanów n p . nie wiem może los czy Hidalgo to są u nas księży katolickich, którzy walczyli o niepodległość tylko teraz pytanie brzmi co to znaczyło walczyć o niepodległość doskonała reguł rządzących doskonały spostrzeżenie panie redaktorze Morales Hidalgo dubli właśnie przywódcy powstania o niepodległość niezależność dzielenie się od Hiszpanii na początku dziewiętnastego wieku i byli to księża i Targu był królem mural jest dumna desant bito i zwykli prezbiterium ksiądz księża parafia ani system i Krolla z w znaczeniu meksykańskim, a nie butelki z amerykańskim czy Pająkiem białych hiszpańskich konkwistadorów z po to, on potomkiem Hiszpanów urodzonym już w koloniach tak, aby nasz bohater o najwyższy w rolę, którzy są, jakby potomkami białych i nie miała tak po ulicach tam powie co one teraz głównym tak i francuskich Antylach afisz, a w Meksyku za kraj ma też poszedł na inne znaczenie to są potomkowie myjesz w biały Hiszpanów, ale urodzeni branż tankowania i w przeciwieństwie do gaci biznes, czyli Hiszpanów urodzonych na półwyspu ku na Półwyspie, którzy przebywali go do Meksyku, żeby wyciskać z niego ostatni soki, tak więc w Perth w 18 wieku na przestrzeni osiemnastego wieku już budzi się ta świadomość Grodziska i rent i władcy z dynastii Burbonów przeprowadzają głębokie reformy w kościele, z którymi UE i Carole i Meksykanie nie zgadzają się Nate reformy to głównie mają charakter ekonomiczny, ale jest też ograniczanie Bernd von dotychczasowych funkcji księży młyn takiej działalności parafialnej znaczy księża mają coraz mniejszy wpły w na nas na to, że życie parafina tu się na to co się tam dzieje przynajmniej formalnie chropowata, jakby też wspomnieć o tym, skąd się, że tak wielka władza kościoła upomniał się cofnąć jeszcze do wieku upewnienie się tego na pewno jedenastego w Hiszpanii czy ta w druku w Niemczy wyzwalanie elekt, by też uwalnianie się od wpływów muzułmańskich na Półwyspie Iberyjskim tak tylko 3 tys mamy olbrzymią ilość wątków trudno to wszystko jakoś do końca poprowadzić i UE i pochwycić tak, że w tak krótkim czasie już do końca jak Intel Thunderbolt odpowiem do końca na pytanie, które pan zadał o bokserze Morales idealnego jak nazwali się 2 dzisiejsze stany mają inne cygańskie no chodziło o to właśnie, że ci księża stanęli na czele powstania przeciwko gaci opinia jest przeciwko rządom Francuzi całych murowaną, bo przecież była to dynastia Francuzka, która objęła rządy w Hiszpanii na początku osiemnastego wieku i ich i co ciekawe także tutaj mamy księży parafialnych wpływ na niższych klas i ktoś czasem nazywa PRL i natomiast hierarchowie sprzeciwiali się w powstaniu niepodległość nie chcieli oddzielenia od Hiszpanii Anglii Roya listami dopiero zmienia się to dopiero na początku lat dwudziestych dziewiętnastego wieku, kiedy w Hiszpanii dochodzi do władzy doszło do władzy dochodzą liberałowie już po upadku Napoleona i i wprowadzają reformy liberalne właśnie zniesienie zakonów i m. in. też zniesienie przywileju kościelnego sądowego wtedy dopiero w Rachowie popierają trans była liczyli nie opowiadam się za niepodległością Meksyku i tutaj też wracam do tego co powiedział na początku ten rozpoczyna się ten argument historyczny, czyli torze kościół opowiedział znaczy hierarchia wyższych Clark opowiedzieć się przeciwko niepodległości w cuda już na początku jest jakby wyjętej państwowości Meksykańskiej ujęły samych źródeł jest stan zalążek, bo się argumentu historycznego i i niewierności częściej części kościoła czy też kleru przeciwko in wobec wobec narodu narodowość meksykański narodu meksykańskiego społeczeństwa Lwowa czy wzięto to co ten naród społeczny to naród społeczeństwo meksykańskie też nie jest, gdyby monolitem, bo po pierwsze to są autochtoni co rdzenni mieszkańcy z, w których toczy się część została wycięta przez konkwistadorów Skiby przybyli do Meksyku i podbita no, a część właśnie, gdyby już postanawia budować swoje życie z życia na miejscu to są właśnie ci rolę innych, którzy są uprzywilejowani byli wówczas, bo teraz mamy naród sam się określają meksykańskim artystki prawda który, który jest 1 z szycia pan z kupieniem tych 2 i kiedy się mówiło raz prawda nas od 2, jakie korzenie Europejskiej i ta rodzina to jest ciekawe jest to pytanie, które też pan przed finałem gdzieś w starciu zadawać, dlaczego lekarz to specyfika relacji państwo-kościół Meksyku, dlaczego on w Meksyku były takie burzliwe i są co stało się na początku spotkania tych 2 kultur ten tak co stało się tak co wydarzyło się, że żal, że taka nie inaczej ułożyły się te relacje między państwem goszczą w Meksyku jak wielokrotnie zadawałam sobie to pytanie próbowano na nią odpowiedzieć na pewno wymagałby on szczegółowych badań cały projekt badawczy wielki Grant można, by pewnie i rozwijać, żeby odpowiedzieć na to pytanie dokładnie to natomiast wydaje misja in do takich dochodzę do wniosków o takich wniosków dochodzę, że chodziło o to, że Meksyk podobnie jak państwo Inków znacie państwo Azteków naszej kasy, a tu struktura hierarchiczna to było imperium, gdzie jak w przypadku rynków wystarczyło tylko ściąć te głowa, żeby podporządkować sobie są to struktura ten no dobrze ale dlaczego u Wilków też na terytoriach byłym imperium inkaskiego detale PRL te relacje między państwem goszczą mnie układały się tak burzliwie przecież podobno były dzieje konkwisty i system, który został zaimplementowany w Ameryce Południowej były niemalże taki sam tato też było w Witnicy Królestwa nowy wice Królestwa hiszpańskie i wydaje się, że chodzi o to, żeby takich wniosków dochodzę, że pan i Meksyk, gdzie powódź jest prosta przecież EUR, a Aztekowie podbili wiele ludów i językowym naszych kas i Kortez znalazły wśród mieszkańców tego imperium swoich sojuszników, którzy chętnie go oddali się weź pod jego skrzydła i współ działali z nim żeby, żeby pobyć Azteków, żeby pozbyć się do sumy, którą test musieli dostarczać ofiar prawda motto Zuma tak wrócił do niego, gdy do kościoła my po informacjach Radia TOK FM informacje, że 2 minuty po jedenasty 2 0 dr Marta Wójtowicz Wcisło z Instytutu studiów iberyjskich i iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego studia wracam po informacjach, a dr Marta Wójtowicz Wcisło z Instytutu studiów iberyjskich i iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego jest tutaj studia rozmawiamy z adresu jest autorką książki 2 władze studia z dziejów relacji państwo-kościół w Meksyku i myślę, że to taki moment się, żeby na chwileczkę przeniesie do przeszłości, czyli właśnie 11 wiek, kiedy zmienia się układ sił na Półwyspie Iberyjskim mylne, czyli al-andalus, czyli ustępują wpły w muzułmańskie i gdyby kościół też pada na pomysł, że dobrze dobrze to Europa wydaje się tak jak później powie Napoleon Europejski konwent z tym środowiskiem, więc oczy kościoła w inny spoglądają na cały świat i mamy też chyba takie doskonałe relacje pomiędzy Koroną może teatralnym, a ołtarzem czy tego synergia, gdzie jak można podbijać świat i właściwie w imieniu kościoła przejmować kroczy rosły roztaczać nad nim władzy to zdaje się nawet na rękę obydwu stronom, czyli i władzy jej królewskiej i mniej władzy kościelnej tak Monsanto są to królowie tych rodzących się dopiero w królestwo na odzyskiwaniu ich od Arabów terenach na Półwyspie Iberyjskim także są to czasy Alfonsa Alfonsa mundurowego i i kolejnych władców, którzy odzyskiwali zagrabione przez przez muzułmanów terytoria wstawali z kolan z tą walizką na tak utrzymywali się i fundowali klasztory i fundowali kościoły, stając się patronami patronami tej grze świątyń i przybytków duchownych co oznaczało, że mogli mianować kandydatów na benefity jak kościelna, czyli Jean współ współ pośrednik, czyli w wyłanianiu hierarchii kościelnej właśnie ten poziom i tam i rekonkwista tzw. półwyspu Iberyjskiego po rozprzestrzenia się potem w kierunku połowów południową południowo zachodnim sięga brzegów północnych brzegów Afryki wysp Kanaryjskich, a potem ten impet zostaje skierowany właśnie ku nowo odkrywany ziemian Hiszpanom jest na Półwyspie Iberyjskim za ciasno i dotrwają do Meksyku dzisiejszego Meksyku m. in . m. in . tak i Kortez tak Cortes hortensji i 1 2 misjonarzy franciszkańskich Cortes odpowiedzialny za podbój czai gitary Joe, a w misjonarze podzieleni za pobyt już za pozbawianie dusz tak wyprowadzenie ich do Wybrzeża tak te dusze, które te ciała, które padną te dusze łatwiej się prowadzi do Boga i Eza w za składanie też zarobić za składanie ofiary męki Chrystusowej prawda zamiast tych ofiar i prawdziwych tak czy też nie możni prawdziwy hit w lidze cielesnych ofiar nosi kask na skalę, a Skaland UE i innych poddanych władcy, czyli za to ani imperium w tak, iż telefon także to, że to właśnie tamto i to odegrało wielką rolę to żaden z cynicznym współdziałania w obu władz ten misjach, na którą którą papież przekazał król Kastylii wyposażył ich Iloną i Aragonii i wyposażył ich wpły w na specjalne prerogatywy dla dla na tej działalności duchowej w nowym świecie dla szerzenia kościoła na podbijanie dusz zbawienia dusz te i ich odczyt, jakby połączenie tych 2 2 władz PRL na nim tama to właśnie ten czynnik, który sprawę, że pan wskaże, że wielu mieszkańców w imperium azteckiego działo się pozbyć i tak było nawet tam nie możemy zaprzeczyć w świetle naszej dzisiejszej wiedzy, że nie współdziała Lis kurtyzan, chcąc pozbyć się punkty Zuma i że chętnie przechodzili na wiarę przyjmowali wiarę, którą przyniesie przyniosło 12 BOŚ Bos franciszkanów trudno takiej apteki apoteozy takiego poczucia misji prawda oni czuli się czuli się powołani czuje się niemal jak apostołowie towarzyszący Chrystusowi tak wspomina się w źródłach, kiedy na boso przy czym przybyli do dna Indian Indianie też lgnęli podobny Indian w Meksyku nie możemy powiedzieć Indianie no ale tu różane panu audycji i i powiem, że lgnęli do tych do tych braci, którzy często bronili ich przed snem przed zakusami przed wyzyskiem konkwistadorów, ale nie tylko bronić, bo byli tacy inni misjonarze, którzy w tym, którzy domagali się utrzymania rynku nie da, czyli takiego systemu, w ramach którego Indianie pracowali ich narzeczem komanda raz czy tych panów hiszpańskich, bo wiedzieli, że nie będą w stanie się wyżywić i sami, że potrzebują tej pracy i pracy tubylców, która pozwoli im zabrać im przetrwać prowadzić misję duchową Drums żal, że to były te czynniki, które sprawiły, że kościół tak mocno zapuścił korzenie w rolę w zupełności wystarczą tu Zhanga pokrywamy, gdyby te korelacje z głową można, by rzec państwo kościół zarówno NATO to gdzieś 1 z nich jest zwykle wyżej taka Bono w jaki sposób mają, sądząc z relacji albo jest jednocześnie ma autonomię, ale odpowiadają tak grać tak dalej od osób stanąć wydawało się, że ta władza kościelna mogła sobie ponoć, jakby niezależny właściwie państwo na terenie Meksyku w i tak w rzeczywistości było moduł kościół w dorosłość synów kościoła średniowiecznego prawda, który my wszyscy średniowiecznej christianitas i mszę w Hiszpanii nie dotknęła reformacja religijna jak innych krajów europejskich także tutaj Hiszpania została oczyszczona od wpływów reformatorskich and i innych, ale teraz nowe pojawią się nowi ludzie, którzy mówią o musimy pomyśleć o innej innym ustroju Meksyku łomem Meksyku, który jest jego pierwsze od oddzielony od Korony hiszpańskiej czy taki Meksyk niepodległej jest jakiś pojazd taki niepodległościowej myśli, a jednocześnie może Meksyk, który może, nad którym jednak władze mamuta część świecka, a niekoniecznie kościelne, a tak tak, gdyż wstrzymują się to o co pan pytał czy te 2 głowy tylko to, że kościół taki potężny to tutaj mieliśmy jeszcze taką 1 z 1 szczególną cechę tego potężnego kościoła, że on był potężny i był taki rynek miał ogromną władzę życie toczyło się w obrębie kościoła i choć Meksyk kradnie mu w tym w tym względzie wyjątkiem był inny, bo tak było w wielu krajach Europy jeszcze również staż i w Polsce, ale tak on kościół wypełniał tę lukę nieobecności państwa nieobecności władz do władz cywilnych władz państwowych, ale co ciekawe to tylko tym przywódcą gościa z głową tego kościoła bunt de facto król, dlatego że dysponował prawami patronatu nadanymi przez papieża właśnie koronie ERM hiszpańskiej i kościół za wiaderko lukru zawiadywał tym kościołem no i w momencie, kiedy król zaczął ograniczać potęga tego kościoła zaczął szukać władze, ale tzw. cennik hiszpańskim Pisz brzmi misja ministrów religijnych no wtedy zaczęły się głosy sprzeciwu nie tylko ze strony kościoła, ale również ze strony ludności tak było n p . w przypadku tych Mann reakcji na zgranie jezuitów w drugiej połowie osiemnastego wieku w, kiedy na dworze hiszpańskim nie tylko, bo we Francji Portugalii zaczęto ją postrzegać jezuitów jako przeciwników władzy królewskiej służących doktrynę i niewygodne niebezpieczne i a mianowicie Jean lód może stanąć przeciwko wypowiedzieć posłuszeństwo władcy, który jest tyranem, tak więc i niepopularne często decyzje Królewskiego w bramie kościoła ograniczanie też wydatków na prerii i na fiesty i religijne, które bardzo hucznie z obchodzoną w i właśnie w Meksyku i w ogóle w krajach Ameryki Łacińskiej to była ta religijność barokowa rakiet w święta patrona winnych odpalano fajerwerki urządzano wystawne uczta to zawsze było sprzęgnięte Tang religijność z życiem nos zwykłym życiem codziennym życiem co do dzisiaj nawzajem się przenikało prawda dzisiaj tak nie jest no i potem doszliśmy do Mundo na godzinę do czasu, kiedy ten, kiedy zaczęto stopniowo rozdzielać Alves 2 sfery rozdzielać sferę cywilną świat w areszcie dziecko świecką podległą władzom państwowym mówimy tutaj o z o życiu obywateli, kiedy stopniowo państwo zrzekał się bank powinien on odwracał się od kościoła niech nikt nie chciał już polegać na nim jako na nas na filarze władzy tych wywiadów Ania innym składem społeczno-politycznym teraz usiąść przesunąć kościół do tej przestrzeni to się pani znajdować się, jakby zajmował się właśnie z obsługą tak brzydko powiem osób wierzących tak, więc jeżeli państwo zajmie się tym czym państwo powinno zajmować, a kościół się zajmie tym, że kościół powinien zajmować tak bardzo dobrzy kantują obsługą osób wierzących natomiast w czasie to co było wzmianek obowiązki państwa to co euro było rozumieć też władzy świeckiej i to co było rozumianego obowiązki władzy duchowej bardzo się zmieniało i to doskonałe ćwiczenie dla wszystkich osób, które w, jaki sposób zastanawiają się nad tym jak to dzisiaj jest co ma dopowiedzenia kościół co na adopcję ma dopowiedzenia państwo czym zawiaduje kościół niczym zawiaduje państwo bardzo dobre ćwiczenie prześledzić sobie jak jak to się w historii zmieniało to, że kiedyś US w kościół i Real był odpowiedzialny za wkład w ściganie pijaków tylko i Niemczech nie wiem nie wiem w tych MŚ, chyba że nie aż tak, ale w kościele można było się schronić, jeżeli się było złoczyńcę czy też poprzez wizję serialu newsroom władze ścigają naszych rywali państwowe ścigany przez władze państw oto ten, kto tak to można było skorzystać zasilą TIA wiek podać dopiero być podbierał podany sądowi kościelnemu czy też mieszanemu sądowi co dalej Longin k jedno kościół, by zarządzał cmentarzami wiadomo od kolebki aż po grób tutaj to przebiegało życie życie ludzi toczyło się w obrębie Henry w błoto było to życie religijne przepojone religią RNS państwo nocnym, a za wiele do powiedzenia w takiej rzeczywistości Londynu urzędnik, który był odpowiedzialny za ściąganie podatków za złe wybory przy czym to inaczej było też regulowane w społecznościach wspomaga indiańskich, które zachowały część swoich swoich zwyczajów, a inaczej were in w społeczności hiszpańskiej, ale państwo z czasem zagarniają przejmowało elitami, gdyby ten i uszczuplały rolę rolę kościoła księży dzieci wrzucali do Meksyku ciekawy jest także to, że pomimo właśnie tych napięć pomiędzy państwem, a kościołem niczym takim odzyskiwaniem powolnym grupa mniej lub bardziej gwałtownymi tracenie Micek, który przeciągnie liny my tych relacji państwo-kościół to jednakowoż w konstytucjach kolejnych 3 dokumentach, które regulowały kolejne reformy także te z wielką literą pisane jednakowoż rzymski katolicyzm zawsze pozostawał jako ta dominująca dominację zdaje się już bardzo trudno go było z różnych dokumentów usunąć pamiętam jak najbardziej w rewolucyjnych pomysłów PiS, bo w najnowszej, które mają pewnie Stolat niedługo coś takiego inwestora jest ta najnowsza test wersji z 19 17 roku Oldboys 1 100 lat dymisja może lubić tak Meksyk, ale jest też 1 z najdłuższych na świecie konstytucji wrócił do naszej rozmowy po informacjach informacje już za 2 minuty o 1 1 4 0 dr Marta Wójtowicz Wcisło jest państwo mają gościem rozmawiała z Meksyku i o relacjach państwo-kościół dr Marta Wójtowicz Wcisło Instytut studiów iberyjskich i iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego autorka książki 2 władze studium dziejów relacji państwo-kościół w Meksyku historycznie troszkę rozmawialiśmy, bo warto przy do tych czasów najnowszych tak tak jeszcze tylko do końca odnaleźć na pana pytanie jak to jest czek in akty prawne normatywne w Meksyku uznawały Chen gang czy w nich zapisana jest opisywana była ta dominująca pozycja kościoła katolickiego chyba mnicha komunistyczna opozycja można powiedzieć w państwie czy uzna ten no tak było do połowy dziewiętnastego wieku, kiedy do władzy doszli liberałowie z Benito Juáreza poezję później na czele i kiedy inni postanowiono pół położyć ostateczny kres Morzeszczyn ostatecznie, ale pierwszy raz tak silnie władz kościoła też dać wyraz w nowoczesnym prądom i zmianą w myśleniu o o relacji między państwem, a kościołem i ustanowiono rozdział między państwem kościołem i zniesiono przede wszystkim przywilej sądowe kleru i inni i planowano również ograniczyć majątek kościelny co doprowadziło Meksyk na inny nasz kraj i pierwszej wielkiej można powiedzieć wojny religijnej wojny reformy skutkującej zwycięstwem zakończony zwycięstwem dobra liberałów i skutkujące and skutkującej garażu ulicom nazwy reform takich haseł Adele reforma główna ulica główna aleja w Meksyku tak w mieście Meksyk i nikt z ustawodawstwem, które trwać dalej to ograniczało Kościów drugiej połowy dwudziestego dziewiętnastego wieku ten liberalizm meksykański nad ich charakter Tyszka agresywny Noel bon n p. e-learning ograniczane są zgromadzenie ligi religijne organizm ograniczane są do obrębu świątyń na podobną rewolucję mamy czas na okres dyktatury powrót dyktatury, a po chwili Diaza trunku 3 0 letniej, kiedy trawa, a inni zakazujące na szkodę i rynku i edukacji religijnej w szkołach nie są do końca przestrzegane prawa reformy m. in . to była też nacjonalizacja dóbr kościelnych nie są przestrzegane i mogą dochodzić do rewolucji Meksykańskiej i obowiązującej dziś, choć już nie w takiej postaci jest oczywiście uchwalona w 19 1 7 roku w konstytucji, w której rewolucjoniści jakobini ci generałowie, którzy przebili jeszcze w EFG z ziaren niż z zaciekłością z pola walki i ogłosi konstytucję, w której explicite negowano obecność kościoła katolickiego w Meksyku, kiedy działalność kościoła została ograniczona sieć całkowicie już po co potem on wprowadzany w życie tej konstytucji w latach dwudziestych doprowadził Meksyk do kolejnej wojny religijnej widzimy ten silny wróg rysunek Krystian de Notre da, więc widzimy ten silny antagonizm obecne społeczeństwo meksykańskim także wśród polityków i nalotom partie, które go wyrosła z doktryny kościoła katolickiego, czyli bardziej lekcją Nacional tych 2 prezydentów ostatnio na poza tym partia rewolucji instytucjonalnej obecnie rządzący prezydent ani kopalnia nie to i partia, która rządziła właśnie tej rewolucji Meksykańskiej wszyscy prezydenci listy partii aż do 2000 roku, czyli tak, więc ta partia, która różni najpierw 8 i starano się rewolucjoniści jeszcze starali się goście z z zniweczyć ten kościół prześladowano księży zabijano ich były zamykane świątynie w Nowince katolicy powiedzieli żarliwość religijną potem potem przy potem w tych relacjach ustalić taki modus Vivendi i kiedy trawa antykościelne nie były wykonywane tolerowano działalność kościoła kościół jest powoli odbudowywał swoją pozycje i zgodnie z meksykańską tradycją ingerował w UE w życie polityczne i NKW meksykański zakazują Kościołowi za czym innym księżom komentowanie kiedyś wg rewolucyjny in konstytucji porewolucyjnej zakazywał komentowania spra w politycznych teraz jest to długo zakaz sprzeciwiamy się prawom państwowym także, jeżeli w w konstytucji wspomina się obecnie kościół no to także były głównie zaznaczyć granice co wolno a czego nie ani wolno, a mieszać się do polityki mówiąc mówiąc tak potocznie nie wolno ingerować w życie polityczne no i ostatnio i tam punkty napięcia między państwem, a kościołem dotyczyły tego co uważasz za ostatnie to sekularyzacji, czyli zerwania związku między reprodukcji innością seksualnością chodzi tutaj uchwalenie ustawy dopuszczającej aborcję na trzeciego miesiąca ciąży w dystrykcie federalnym, który sprzeciwiła się archidiecezja jej i środowiska katolickie chodzi o zalegalizowanie małżeństw osób tej samej wpły w płci, której również w sprzeciwie sprzeciwili się, ale sprzeciwił się też prezydent z ówczesnym Calderón GI hossa euro to było na pierwszej dekadzie 20 01 . wieku całkiem niedawno, którym i została ta ustawa zaskarżona przez Sąd Najwyższy, który jednak uznał konstytucyjność obu tych obu tych praw Najman w Meksyku teraz takie z innym ptakiem w taki podział właściwie ten podział którym, który jest inny zaznacza się w stanach odzwierciedla wydają się też ten podział ten antagonizm tak ze społecznym życzeń Stanów dopuszcza dopuszczalną normę małżeństwa osób tej samej płci i a i tak to jest ujmowane, a on w prawodawstwie, a 10 Stanów też dopuszcza ochronę życia od momentu poczęcia, traktując płód zarodek w inne rozwijające się w łonie matki dziecko jako hełm i jako osoba posiadając taką osobę prawną także Jan na tym tle rozgrywa się ten konflikt z ostatnich ostatnich latach niegdyś był sprzeci w duchownych wobec praw godzących wg nich w dobro społeczeństwa był traktowany jako ingerowanie w życie polityczne duchowni natomiast stwierdzają, że zgodnie z misją profetyczny kościoła muszą mówić co jest dobre ACo złe i gdzie przebiegają granice to właśnie tu znaleźć taki taki moment właśnie on spore napięcia tak są 3 są wydaje się, że są przestrzenie, które bardzo łatwo wydzielić także ta należy do niego władze świeckie, a to należy do do władzy kościelnej czy też do do innej przestrzeni, jakby życia ludzkiego, ale są 2 przestrzenie, gdzie z, które mogą wydawać się może zbiorem wspólnym także 1 i druga władzom wino my mówimy po to, żeby ludzie mieli pewne prawa wolność i obowiązki, a nie mówiono tak, ale to co my wierzymy to oni jakoś to rzutuje na to właśnie prawo wolności obowiązki tak tak właśnie wydaje mi się, że coś co się wydarzyło się w tej naszej historii coś takiego co nam popsuło ten cały system znaczy, że nie jest on wewnętrznie spójny plan z 1 strony dogmat wiary, który dziś funkcjonuje sobie prawda, który część ludzi wyznaje z 1 strony dogmat nauki, która ma z kolei swoje paradygmat, który się zmieniają prawda to co uznawane było za zaprawdę, wczasach Newtona nie jest uznawane za prawdę wczasach fundator kwantowych role do Rzeszowa znajdujemy stoją okrągły ziemi, więc także to paradygmatem nauki i ech, no i się rozmyśla jak tu jak to wszystko pogodzić, ale były w tym kontekście tego co pani mówi przyjmowane wizyty Jana Pawła pielgrzymki Jana Pawła od papieża Jana Pawła II w Meksyku w biegu przyjmowane tak stało się modne są to napięcie rośnie rośnie w ich wizyty zwierzchnika kościoła katolickiego, a z drugiej strony w rządowe czy oficjalne jednakowoż takie myślenie o o od rozdzielenia państwa Kszczota i prawo i meksykańskie już właśnie od końca dziewiętnastego wieku zakazuje funkcjonariuszom państwowym uczestniczenia w charakterze oficjalnym w ceremoniach religijnych także przez polec liberałów agresywnych przez przeciwników tej bliskiej relacji czy też w władz kościoła ingerencji w życie publiczne Mann i wśród nich odzywał się głosy protestu, kiedy prezydent witał papieża na lotnisku te natomiast termin na społeczeństwo machał chorągiewkami uczestniczyło w mszach na słowo i i telewizji, gdy wszyscy telewizja publiczna transmitowały wydarzenia w razie, że gros religijna, lecz jako głowę państwa tak też niekoniecznie przełożą odczytane jako uroczystość religijna Koko powitanie głowy państwa przez głowę państwa tak to tłumaczono właśnie tak to tłumaczono tłumaczy rzecznik prezydenta i rzecznik Episkopatu tak właśnie tłumaczył to spotkanie co przyniesie przyszłość, jaki co panią stawiała w ojca, że przyszłość przyniosła przede wszystkim pokój, żeby tak jak wiemy wszyscy Meksyk przeżywa teraz bardzo bardzo trudne chwile jest mu się dobrze, że kraj jest w ruinie, że kraj zmienił się w piekło Meksyk w ruinie to rozlała, by się przydała co im się przydało zaś przydały się pokój i Niemcom i i wsparcie na innym wartościom niż niż pieniądz niż im, iż to naprawdę zło przecież cła jest zabijanie innych dla pieniędzy, a za darmo można czy można to służba jest w i mówię tutaj musicali SFIO i o zjawisku tym zorganizowanej przestępczości doskonale panuje i ludzie robią to dla pieniędzy, ale robi też to ostatnią bramkę rozprzestrzenia się co głosił kultu SA Santany Marta z tego co 2 tysiące już także w stanach Zjednoczonych tak tak na granicy robi to prawdopodobnie też ich z powodów religijnych światopoglądowych żeby zdobyć sobie poparcie demonów poparcie wsparcie demonicznie pań zakończyła, jeżeli kogoś interesują relacje państwo-kościół w Meksyku to w książce, gdzie władza studium dziejów relacji państwo-kościół w Meksyku mogły się, że goście znajdą państwo całą masę informacji bardzo dziękuje i również bardzo dziękuję dr Marta Wójtowicz Wcisło z Instytutu studiów iberyjskich i iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego była państwem moim gościem informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut i jego program dziś program przygotował Paweł Zientara nadzorowała Olga Majewska, a zrealizował Adam Cieciura Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA