po ich łączymy się ze studiem Radia TOK FM w Poznaniu tam jest dr Monika, bo Bako z pracowni pytań granicznych Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza dzień dobry witam serdecznie pani doktor w dzień dobry wita islamofobii mówi się jako o pewnej chorobie toczącej Europy, ale i sam o sobie mówi się jako nowym antysemityzmie ne pani w swojej książce o islamofobii pisze jako o technologii władzy islamofobia Eko technologia władzy studium za to progi po lityczne książka wydana
Rozwiń »
nakładem wydawnictwa Universitas my, skąd zainteresowanie islamofobia jako technologią władzy, ale pytam znamy odpowiedzi przeczytałem książkę, ale słuchacze być może nie, więc skąd w ska zainteresowanie, bo początki mają inne panie ze złem tak tak zrozumiałem włącza się z projektem artystycznym Joanny Rajkowskiej, a w PRL tak moje zainteresowanie problemem islamofobii datuje się właśnie na ląd w rok 2000 09 08 . wtedy zacząłem się tym tematem zajmować, ponieważ w Poznaniu tutaj mieliśmy wielkie kontrowersje dotyczące projektu Joanny Rajkowskiej, który miał polegać na stworzeniu takiej instalacji artystycznej w centrum Poznania za siódmą miała to być miałem vintage to imitacja minaretu strzelanin el komin, a nieużywany komin przemysłowy miał się stać właśnie jak jakość w jakimś takim symbolicznym ucieleśnieniem tak jakby taką takim wizerunkiem minaretu to był projekt artystyczny, który nie zakończyły się realizacją wzbudził niesamowite kontrowersje sprzeciwy i to co było dla mnie interesujące to właśnie typ argumentacji siła emocji, która ten projekt wzbudził sam fakt, że coś muzułmańskiego w Poznaniu miało się pojawić też symboliczne było też lokalizacja projektów w połowie drogi między katolicką katedrą i budynkiem, który dawniej funkcjonował jako synagoga, więc Dave cała masa bardzo różnych znaczeń nie tylko politycznych kulturowych, ale także religijnych wchodziła w grach i te wszystkie po lub kłótnie kontrowersje wydały się absolutnie fascynujące i bardzo znaczące dlatego jak rozumiemy siebie naszą poznańską oczywiście też polską Europejską tożsamość jak rozumiemy funkcjonowanie innego, zwłaszcza tego muzułmańskiego innego jak rozumiemy miejsce Polski w polityce prowadzonej także wobec euro od innych krajów muzułmańskich i to mu taki węzeł problemów, które stają się rozwikłać, a potem nagle, prowadząc badania nad samą fobię, jakby okazało się, że żaden problem narasta już, prowadząc żeby, pisząc że, pisząc tę książkę, a nogi do doświadczyliśmy wszyscy faktem, że 2000 piętnasty rok i Lotos został nazwany kryzysem uchodźczym to była eskalacją nastrojów anty muzułmańskich tym problemem stał się już zupełnie pierwszoplanowy wszedł do mainstreamu i okazało się, że ona, że że, jakbym no właśnie tak jakby ważność tej analizy okazuje się, że ma, jakby tutaj dodatkowo właśnie w tym w tym naszym specyficznym politycznym kontekście i bieżące o islamofobii z bazy wskazuje pani takie kanoniczne teksty pierwszy z nich to by na początku artykułu, a potem my oni już szerzej dalej rozwinie ta idea książkę Oriany Fallaci zatytułowana wściekłość i duma my i tutaj spania analizę przypomniał mi się tej, by tego tekstu to czy te książki przypomniało mi się film Monty Pythona tytułowany żywot Brajana, kiedy do powstańcy mówią no dobrze, ale co Rzymianie dla nas zrobili nic, a akwedukty no dobrze, ale akwedukty, a to no dobrze, ale poza tym Miko jest taki, a poza tym teren tym tym tymi tamtym cała ziemia jest dla nas zrobili tak rozumiem, że pan tutaj nawiązuję do pytania o to jaka jest rola kultury muzułmańskiej, ale w jego rozwoju wsi tak jak w historii Europejskiej na Europejskiej światowej w oczy światowej no właśnie tutaj oczywiście przykład Oriany Fallaci, pomijając to skupiam się na tyle różne wielu różnych elementach jej dyskursu jej książki, która stała się tak bardzo realna droga no no właśnie tak też znowu zarzewie kontrowersji ogromnie mnie wielka popularność tej książki na setkach tysięcy egzemplarzy rozprowadzono Viola mnie w milionach tak realny, a tam LM, jakby mówił w głównym w argument jest taki, że podane w bardzo emocjonalny sposób, chyba że muzułmanie są absolutnie obcy zewnętrzni nie należą do świata Europejskiego, a są tym czynnikiem, który zanieczyszcza LM naszą mają utrwaloną kulturową tożsamość dewastuje zasady, na których oparta jest rzeczywistość zachodnich społeczeństw są czymś jednoznacznie złe to jest podane bardzo pogardliwy sposób ja staram się pokazać w jaki sposób jak ta analiza Fallaci osiągnięć można mówić po analizie ryzyka z tego erupcją emocji co oczywiście też było zrozumiałe, zważywszy na kontekst w jakim Fallaci opisała tę, że leci po zamachach Melioracji i ich tak zamachu w nowym Jorku, że tam jest coraz, jakby bardzo dużo takich motywów ksenofobicznych i jest całkowicie wymieniają tam właśnie ta kwestia ranni historycznych związków, jakby składu King kultury muzułmańskiej tego jak bardzo jesteśmy przeniknięcia tak jakby bawił teksty te relacje MF jak są częścią naszej rzeczywistości historycznej współczesnej to całkowicie to wyparty tym ten muzułmański inny jest po prostu obcym absolutnym i po prostu ta obcość nie przekraczała ona, ale oczywiście tekst Fallaci, ale nie był początkiem islamofobii omawiają traktuje grałem jako taki ważny punkt odniesienia, ponieważ ono zaszła bardzo mocno do mainstreamu ustaliła, jakby takie reguły gry mówienia o muzułmanach po 1 1 września, ale islamofobia to jest coś co ma niższa od korzenie i oczywiście z 1 strony stara się pokazać w książce o tym, że w, a ona gdzieś tam się rodzi na przełomie lat osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych jak połączymy z tą zmianą geopolityczną związaną z końcem komunizmu, ale z drugiej strony islamofobia oczywiście sięga do całej masy orientalistyki innych motywów takich sposobów rozumienia muzułmanów świata muzułmańskiego, które się w okresie kolonialnym wytworzyły to jest właśnie właśnie ten ten splot tego co by czegoś bardzo aktualnego politycznie z ugruntowanymi historycznie wyobrażeniami co czyni niestety islamofobia czymś tak bardzo, jakby właśnie tym ze zniewalającym tak dla dla współczesnych społeczeństw znaczy to dyskursu są takie mocne tak ugruntowanej tak trudno z nimi walczyć w 10 1, kiedy myślimy o różnych fobiach islamofobii m. in . to wydaje nam się, że to jest strach przed czymś konkretnym, a tymczasem jest to lęk przed czymś co zostało wykreowane często na inne potrzeby rzeczy dla korzyści konkretnych środowisk czy konkretnych osób niekiedy właśnie mówimy o ekstremizm nie religijnym to raczej nas należało mówić o religii wykorzystywanej do celów politycznych mecz, czego wydaje się czytając pani książkę islamofobia jest świetnym przykładem, że można doskonale skorzystać z Homofobii jako narzędzia politycznego jak właśnie w technologii władzy jeszcze wracając do tego tekstu Oriany Fallaci nie przypomina pani, gdyby ten błąd logiczny zawarty w jej rozumowaniu, bo nowi skoro ci inni chcą najechać zgwałcić zniszczyć naszą ropę to powinniśmy, jakby chronić nasze wartości Europejskiej, które nas odróżniają no cóż to za wartości europejskie oczywiście na szacunek dla drugiego o równość tak czy jednocześnie, chroniąc nasze wartości za działamy w taki sposób, że im zaprzeczam my właśnie tak jakby sposób obrony, który wybiera Oriana Fallaci i wielu samochodów, którzy twierdzą, że Europy trzeba bronić przed islamem już właśnie, jakby jest pogwałceniem tych wartości bardzo często to widać, że z 1 strony mówimy o euro w standardach europejskich na prawach człowieka demokracji świeckości prawda jakiś takich ideach emancypacyjne, które mają być się synonimem tego co europejskie w odróżnieniu właśnie nocy od islamu, a jednocześnie, jakby dałem im pomysł na ochronę tych wartości to zamknięcie się przed innym czyli jakby taki zamknie się takim europejskim partykularyzm nie wyznaczanie granic budowania murów obronnych wyk Jan Byrt i uniemożliwianie wspomniany plan mobilności ludzi ponad granicami jak nieprzyjmowanie w obręb tutaj tej wspólnoty Europejskiej tych, którzy mają do niej nie pasować tu jest oczywiście jakiś paradoks trio uważam, że w związku z tym Tomek islamofobia i w ogóle ten Europejski stosunek do nich z innego jest jakimś kimś takim testem na naszą europejskość w gruncie rzeczy jest wyzwaniem, które polega na tym, że no to musimy sobie odpowiedzieć na pytanie jak chcemy tam Europejską rozumie się w obliczu tego, z czym jesteśmy obecnie konfrontowanie ich celem stymulują właśnie rozwój ksenofobii m. in. tej anty anty muzułmańskiej jest tej stawki są wysokie to są takie, ale mnie bardziej oczywiście interesuje to co się dzieje z nami zaczynała, analizując islamofobii zwracał uwagę na to, że ona jest naszym problemem tak, że jak we mnie i samowoli operuje projekcjami wymyślonymi kategoriami stereotypami, które rzutują wiemy, że na ludzi, których całkowicie utożsamiam z muzułmańską ością, ale to jest tym, żeby to co jest istotne w analizie islamofobii pyta co by to jest to co się z nami dzieje co jakiś sposób my re definiuje nasze relacje władzy wewnątrz naszej wspólnoty jak sami siebie rozumiemy czym ma być nasza europejskość mają funkcjonować nasze zasady Demokratycznej tak dalej jak rozumiem swoją historię po by samochody jest problemem, jakby nas RI tutaj to spojrzenie powinno być zwrócone jak mnie nie przedmiotem są muzułmanie tylko właśnie to co się dzieje z Europą czy Zachodem, kiedy pozwala ona na rozwój tych anty muzułmańskich nastroju, a jest relacja pomiędzy antysemityzmem i islamofobia w el ona jest bardzo złożona z po nim w niego z 1 strony widać, że grałem, ale jest bardzo dużo podobieńst w pomiędzy zachowaniami dyskurs sami czy formami polityki, która innym przy historycznej posługiwały się antysemityzmem, gdzie ten paradygmat etyczny innym obcym był Żyd tak i Żydzi jako jako jakiś taki czynnik, który niszczył integralności narodowej n p. wspólną cechę realny cel jak nie ma mamy historię bardzo długą antysemityzmu też opartą na odczynniki religijne później sekularyzmu zwany antysemityzm, który operował tą kategorią czystego narodu, ale MO i antysemityzm bardzo dużo różnych wariantów wciąż co pokazują, że element islamofobia pod wieloma względami jest antysemityzmu podobna włączy się tu także z faktem, że w europejskich historii sposób, jakby postrzegania muzułmanów Żydów w wielu momentach bardzo podobny oni często po kontakty te wyniki wyznawcy islamu i wyznawcy judaizmu i często wrzucanie do 1 worka traktowani jako realny Jacob to w nich sobie jako właśnie jakiś taki negatywny punkt odniesienia dla rozumienia chrześcijańskich czy Europejskiej tożsamości, czyli jest to bardzo duża podobnie w obu przypadkach to są właśnie tak jakbym muzułmanie i Żydzi byli i są im przez pryzmat właśnie takich kategorii zbiorowych traktowani indywidualności osób jest tutaj wymazana oni są właśnie obcy mają niecne intencje chcą Juda izolować czy też islam Zobacz Europejską tożsamością przyjąć się władzy zniszczyć kulturę tak Dolczewski po Polsce oczywiście my znamy LM więc, jakby tutaj te podobieństwa są bardzo istotne jest ono się także pokazać, że celem i samochody pełni współcześnie, choć drobną funkcję i inni w kontekście jakiś takiej niestabilności ekonomicznej, a może do tego wątku pani doktor powrócił po informacjach, które się zbliżają się za 2 minut po dziesiąty 20 studio w Poznaniu jest dr Monika Bobaka z pracowni pytań granicznych Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza informacje są 2 minuty wracamy po informacjach PIT łączymy się ze studiem Radia TOK FM w Poznaniu tam jest dr Monika Bobak z pracowni pytań granicznych Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza z powiatu w publikacji jedne z publikacji pani doktor islamofobia jako technologia władzy studiu z antropologii politycznej wydana przez wydawnictwo Universitas możemy teraz wróci do wątków, które spoczywa pani przed informacje w Targ mówiliśmy o podobieństwach między antysemityzm islamofobia, których jest dużo też oczywiście też sporo różnic my, ale ja bym jeszcze tutaj podkreśliła w sektorze realnym podobnie jak tak lekką kontrowersję, a otaczającą dyskusja wokół samochodu byli jest wciąż 3 samochody może się przeradzać w rasizm czy, jeżeli się krytykuje islam i muzułmanów to to jest rasizm czy to jest też wolność słowa prawda, jakby tego typu kontrowersje, a mnie ciągle się z nimi spotykamy to hasło wolności słowa bardzo często jest się, że przywoływane takim argumentem CE jest to, że islamofobia nie może być rasizmem, ponieważ religia nie jest brane są muzułmanie są znane są grupą religijną w książce staram się pokazać to znowu to podobieństwo do antysemityzmu im EMC takie związki między tym identyfikowania ludzi przez pryzmat treningi i USA wbijanie ich tutaj ten przykład znowu antysemityzmu jest już bardzo pouczający byłby w punkcie wyjścia historycznie Żydzi traktowani byli jako grupa religijna, ale w tłoku LM ewolucji historycznej, jakby zamienili się zaczęli być postrzegani jako rasa tak jak on też jako grupa etniczna konary tylko raz ostro się pokazać te kategorie są historycznie płynne i że bardzo mnie nie kijem jedyny film nie ma on jednak także w przypadku muzułmanów można mówić o różnych formach oraz wniesienia ich jako grupę i z tego powodu przynajmniej niektóre formy islamofobii realny ja analizuję jako przykład właśnie EMG rasizmu pod pewnymi względami podobny do tego muzeum jak ewoluowały Europejski antysemityzm jest tu jesteś taki punkt jak było dla mnie ważne w analizie, chociaż oczywiście tutaj cała masa niuansów wchodzi w grach historycznych takich kategoriach dla mnie to jest bardzo ważna część tej analizy, w czym mamy dziś mamy, ale islam, który jest z 1 strony religia mamy islam, który jest kulturą cywilizacją i Jonny imamy wyznawców religii, bo wie, jakby warto zwrócić uwagę, że właśnie ten jakby islam znaczy różne Onet ma różne przestrzenie to zarówno cywilizacja kultura filozofia także religia i w ramach tej religii mamy osoby różnych narodowości przy czym pewnie większość osób wyznających islam nie jest Arabami jednako jednakowoż w którymś momencie islam muzułmanin staje się w tym dyskursie, o którym pani pisze Arabem, który wyznaje pewną określoną religię, która też przecież nie jest monolitem tak ten no właśnie to jest jakby problem z tym z tym islamu w publicznych podchodzenia do muzułmanów polega na tym, że właśnie erem dochodzi w tej w tym postrzeganiem muzułmanów do całej masy, jakby różnych realność takich projekcji, że nakładamy takie wymyślone stereotypowe kategorie nagrzewały nagle muzułmańską silną stapia z arabską ością całkowicie pomijamy niesamowite zróżnicowanie i historycznej współczesne świata muzułmańskiego różnorodność form doświadczenia religijności tego, że ludzie, których my, a my nie bez etykiet czujemy jako muzułmanie bywają lub nie religijnie religia pełni różną rolę w jej życiu, że ich tożsamości mają bardzo różne wymiary oni też pochodzą z bardzo różnych grup społecznych, ale to są banały, by się wydawało historyczne socjologiczne banały one chcą kupić umykają, ale w tych islamu w licznych europejskich zachodnich narracja, gdzie muzułmanie też muzułmanie i wszyscy muzułmanie są tacy sami oni w identyczny sposób stanowią zagrożenia i oni wszyscy tak samo się nie będą integrować oni wszyscy tak samo podważą podstawowe zasady Europejskiej kultury, więc tutaj ten mocny właśnie w takim zamykaniem ludzi, którzy mają bardzo różne doświadczenia ma aspiracje sposoby myślenia o sobie sposoby doświadczania religijności w 1 kategorii i jakby tłumaczenie element ich dążeń i sposobu funkcjonowania wyłącznie przez islam to nikt tam jest właśnie my jakoś taką formą właśnie tak my mówimy po na gruncie nauk społecznych i zsynchronizowanie kultury i nagle wszystko jest wyjaśniona w odniesieniu do islamu i zamykamy tych ludzi, jakby w tym w takim potrzasku muzułmańską ości to się często przeradza właśnie rasizm, kiedy ta muzułmańska jest po prostu niższość głośnością, kiedy jest uzasadnieniem do różnych takiej postawy pogardy, więc pod tym względem w, kiedy byłem w tym wymiarze analizujemy współczesnej z homofobią to ona w bardzo duże podobieństwo do do antysemityzmu wykazuje, chociaż oczywiście tego jest znacznie więcej jak żyć w takim razie o klienta liczymy w oczy się dyskusja wokół rywalizują to jest to jest punkt wyjścia w ogóle, żeby myśleć o tym, skąd się wzięły te europejskie wyobrażenia na temat islamu no i im ktoś inny dawny młyn dyskusje w zachodniej humanistyce taką ważną postacią utrwalenie pierwszą, która elektrody dyskusje mną zapoczątkowała czy jakby sprawiła żonę weszły w taki w taki w takie ważne pole zainteresowania humanistów było oczywiście Edwardsa i nic nam amerykańską Palestyńskiej Niemcy badała trzymałem, który jest autorem książki orientalizm on w ogóle Anna podkreślił to w jaki sposób wiedza Europejska czy zachodnia sposoby wyobrażanie sobie muzułmanów świata Orientu budowania narracji nie wiemy także artystycznych powieści filmów na temat tego świata orientalnego jest w gruncie rzeczy podporządkowano taki tożsamościowy strategii Zachodu Europy czy Zachodu, że Europa czy zachód chce w tym jak byłem tym opowiedzieć sobie samochód to znaczy kim jest czym jest taką ma tożsamość, jakie są jej zasady do tego potrzebuje takiego negatywnego punktu odniesienia takiego tła, żeby się odróżnić Dudy ten Orient muzułmańskich świąt służy jako taki punkt odniesienia i soi stara się pokazać w jaki sposób ten Orient wytworzony na gruncie zachodnim czy metoda interesuje aspekt też Rojek religijny jest w gruncie rzeczy jakoś taką konstrukcją na potrzeby zachodniej polityki zachodnich zachodniej tożsamości w związku z tym z o takim sceptycyzmem podchodzi do tych treści orientalistyki tych oczywiście MME Saint kilka dekad temu o tym, pisał autor jest ogromna literatura i krytyka, która wyrasta z tego typu idei, ale ja w swojej książce pokazuje, że one są bardzo silna, że my ciągle traktujemy ten LM świat orientalnych muzułmański jako negatywne taki Rewers kultury Europejskiej zachodniej w GM ja to n p. pokazuje nam, kiedy analizuje feministyczne dyskursu na temat islamu także w Polsce, ale w ogóle w Europie, gdzie właśnie czynnik emancypację kobiet z prawa mniejszości seksualnych wolności seksualnej tak dalej z reguły demokratyczne związane ze świec kością z prawami człowieka w ogóle traktuje się właśnie jako element kultury zachodniej czy europejskich w odróżnieniu od islamu ale gdy świat muzułmański ma być całkowicie obcy wrogi tego typu zasadom i w związku z tym, że islam często służy jako taka metafora tego co nie zachodnie tego co złe niedemokratyczne autorytarny obskurantyzmu kieszenie cywilizowane nowoczesne i właśnie takim realnym takim kontrastem dla RM definiowania tego co dobre w kontekście zachodnim i te światy to zaś to taki świat czasem się ze sobą zderzają tak jak w przypadku takim tonem, którym pani pisze, ale też jak to już przy przetworzone zderzenie tych światów powracała przy okazji bitwy pod Wiedniem w 1 800 1 80 0 osiemdziesiątym trzecim roku, kiedy to świat islamu świat chrześcijański zderzają się ze sobą, czyli znowu, jakby mamy my taki stworzony konstrukcje pewnych wartości akcji te wyobrażenia o zbliżających się cywilizacyjną to też wyrok ten motyw tak bardzo silnie obecny też, że w opowieści Anny Oriany Fallaci Ależ to są takie zamknięte całości i historia przepływów z realnych politycznych element sojuszy kulturowych fascynacji zmiennych tych relacji władz ona zostaje tutaj całkowicie wyparta są takie zamknięte w całości bez oddziaływania i to są mają tu wielu badaczy pokazuje, że to są na jakiś taki konstrukt nałożone na historię jakieś takie sposoby interpretowania historii, która mnie bym tworzą iluzję osobności świata Europejskiego i świata Zachodniego i wydają się, że bez de konstruowania tego typu wyobrażeń bardzo trudno jest co trzeba będzie w ogóle pokonać to wyobrażenie takiej nieusuwalny obcości muzułmanów, nawet jeżeli oni są naszymi sąsiadami mieszkają od pokoleń w euro film czy w Polsce czy w Poznaniu te dyskusje z homofobicznych gra tak mocno akcentują to taką istotą ową osobność świata islamu sprawią, że oni nagle są jacyś obcy, żeby należą do innego świata, nawet jeżeli są urodzeni na Europejskiej ziemi są naszymi sąsiadami współtworzą z nami rzeczywistość społeczną to jest jakiś taki jest taki paradoks coś naprawdę bardzo niepokojącego, bo można, by się zastanawiać, dlaczego my te konstrukcje trafiające do opowieści o nich trafiają na tak podatny grunt po no właśnie el KO Chan to wchodzimy na w sferę polityki tego do czego tego typu opowieści obcości muzułmanów mogą być wykorzystywane, której powiedziałam o tym, że nikt one jak są tym takim instrumentem potwierdzania artykułowania własnej tożsamości własnej wartości jako taki negatywny punkt odniesienia to co islamskiej złe i niecywilizowany tego nie chcemy to jest proszę zwrócić uwagę taki stały moty w w naszym dyskursie publicznym to jest porównywanie przeciwników politycznych do islamu prawda, że jeżeli zaznaczymy kogoś podobieństwem z islamem to jakby delegitymizacji jemy to stanowisko polityczne stąd mamy popularność takich haseł jak pismami liści trawę pismom Elemental oczywiście to na różne na różne strony polityczne działa byłą neon także jego polityka po nie mniej realna polityka Unii Europejskiej jest często ze strony tych konserwatywną niemym prawicowej identyfikowana z jakąś taką projekcją skośną koźlarzy LM bez względu, jakby na miejsce tych w tym spektrum politycznym tego typu próby identyfikowania czegoś z islamem retoryczne mają właśnie być tym oznaczeniem delegitymizacji islam jest zły poseł Śląski odrzucamy, więc jak porównamy coś do islamu ETS jednoznacznie delegitymizacji miastem islam funkcję jako metafora czegoś złego niewłaściwego nie akceptowalnego nowym poza tym oczywiście miałem rolę w pięknym anty muzułmański dom w hasła służą do UE na no właśnie taki Gołąb ksenofobicznego nim odrzucania wszelkiej inności i w tym sensie realnym, a firmowania czystej n p. narodowej wspólnoty akcesja, by element z takiego języka politycznego, w której nie chcemy żadnych obcych, ale i tutaj oczywiście islamofobia splata się z różnymi innymi formami miękkich takich haseł ksenofobicznych na kiedy dochodzi właśnie ono o zaakcentowanie konieczność obrony integralności własnej kultury czy tożsamości narodowej wtedy to w niego użytek polityczny wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM w studio w Poznaniu jest dr Monika Bobak z pracowni pytań granicznych Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza informacje nie są 2 minuty po dziesiąty 4 3 studio w Poznaniu jest dr Monika Bobak z pracowni pytań granicznych Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza oczywiście w Poznaniu bardzo interesujący pani doktor jest taki wątek powiedziałbym współczesnych wypraw krzyżowych, czyli mamy do wyprawy krzyżowe historycznej grze rycerstwo europejskie rusza na odbicie Świętego miasta z Long muzułmanów inny, a dzisiaj to mężczyźni i kobiety, a czasami mężczyźni kobiety razem ruszają na wyzwolić właśnie kobiety tak muzułmańskie, czyli z 1 strony mamy inny te wątki feministyczne, ale z drugiej strony no właśnie wyzwolić arabskiej kobiety z władzy opresji arabskich mężczyzn niech w końcu wrzucą te chusty niech w końcu za kosztują inne tych rozkoszy europejskich wolności równości i mężczyźni ruszający kobiety ruszającej razem ruszający, aby wyzwalać Targ to nie jest jakaś forma misji cywilizacyjnej i znowu rzecz, która ma długą historię stają się w książce pokazać w jaki sposób współczesna kłótnia wokół chust n p. na społeczeństwach europejskich są po nim jakąś taką mamy kolejną odsłoną dyskusji, które toczyły się od dziewiętnastego wieku, gdzie ta zasłona była synonimem kimś takim znakiem zacofania track Day to jakiś taki cel tradycję tradycjonalizmu, który blokował możliwość postępu modernizacji społeczeńst w muzułmańskich Europejczycy, wybierając się właśnie my do krajów m. in. muzułmańskich mieli tam tłum i de podnoszenia tych społeczeńst w na wyższy poziom cywilizacyjny i w bardzo często tak retorycznie propagandowo koncentrowali się na kwestii chusty RM zrywanie tych kóz miała być właśnie kimś takim krokiem na drodze LM winnic modernizowania społeczeńst w muzułmańskich je, z czym te dyskusje MON ma mamę bardzo podobne współcześnie wdroży zakazywanie chust mamy się ma być taką polityką realizowania równych praw my się wydaje, że właśnie spojrzenie z takiej perspektywy historycznej na tę dyskusję MR pokazuje w jaki sposób one są z nową jakość takim aktem Europejskiej aut afirmacji oczywiście tutaj nie chodzi o twierdzenie, że chusta jest jednoznacznie nie byłem tam emancypacyjne znakiem obecnym i chusta jest czymś się mający bardzo wiele różnych znaczeń, która w toku historii został bardzo mocno upolitycznione, ale i ja staram się uczy się pokazać w jaki sposób Tramp dysk kursy o wyzwalaniu, zwłaszcza kobiet nie tylko funkcjonują wewnątrz czułem zachodnioeuropejski społeczeństwem, a przy okazji chusty, ale także w jaki sposób były wykorzystywane do żony legitymizowania czy jakiegoś takiego dzienniczka, a on no właśnie takiego odbudowywania polityki taki jak interwencje militarne to było widać bardzo mocno w przypadku interwencji w Afganistanie, gdzie administracja Georgea Busha bardzo mocno sięgała co jest dosyć paradoksalne do takiego języka mocy Pacyna feministycznego oczywiście sytuacja kobiet afgańskich w czasie tej interwencji było po tragicznym toreb tutaj nie ma 2 zdań, ale fakt, że mam administracja Georgea Busha używała tych argumentów jak pokazuje jak głęboki cynizm w tym wszystkim tkwił, ponieważ jednocześnie w swojej polityce wewnętrznej oni bardzo poważnie ograniczali Mann osiągnięcia ruchu feministycznego amerykańskiego ograniczali dostęp do aborcji do praw reprodukcyjnych, jakby blokowali rozmaite inicjatywy z Enei to była, jakby ich aktywność się na gruncie amerykańskim natomiast są rynny kwestia wyzwalania kobiet praw kobiet używano w tym wymiarze takim geopolitycznym tutaj ewidentnie mamy powtórkę z tych motywów kolonialnych w sercu przywołuje znaną postać lorda Krum, na które był on z zarządcą brytyjskiej kolonii w Egipcie na przełomie dziewiętnastego dwudziestego wieku w Wilnie z taką wdzięczną postacią, żeby pokazać właśnie tą instrumentalizacją praw kobiet, ponieważ on bardzo mocno używał tego języka feministycznego, że Egipt trzeba cywilizować czym trzeba dbać o prawach kobiet emancypacji kobiet m. in. poprzez zrywanie tych zasług, a jednocześnie w wielkiej Brytanii czy w swojej ojczyźnie był 1 z pół za rządów cieli organizacji, która nazywała się liga mężczyzn sprzeciwiających się prawą wyborczym kobiet jakoś tak to nazwę brzucha i tutaj z tym motywem mamy bardzo często do czynienia także przecież w narracjach anty muzułmańskich polskich jednak się okazuje ziem, ale poszli spośród ósmy wśród argumentów anty muzułmańskich przywoływana jest kwestia właśnie praw kobiet i to często robią osoby środowiska nie wymaga Francja, które bynajmniej, jakby nie kojarzymy z jakim zaangażowaniem feministycznym prawda, czyli ale i z jakiegoś powodu staje się to bardzo użytecznym argumentem przeciwko islamowi muzułmanom 3 czy mniejszością imigranckich także ten język takim tajnych misji cywilizacyjnej i zwłaszcza koncentrując się na prawach kobiet jest tutaj niesamowicie szeroko wykorzystywane, a skąd ta nasza islamofobia bez muzułmanów w ten to jest specyfika ROM EU int oczywiście w Polsce tak w różnych krajach Europy Środkowo-Wschodniej my mamy taką sytuację, gdzie właściwie nie mamy znaczącej statystycznie społeczności muzułmańskiej w LM, ale mamy bardzo rozwinięty dyskurs anty anty islamskie anty muzułmańskie i ten strach przed obcym, który jest nieobecny jest bardzo silny to oczywiście taki taki paradoks, ale to pokazuje 1 rzecz, którą Enea, której film, który stał się mocno podkreślić książkę to znaczy, że strach przed obcym nienawiść wobec obcego jest w dużej mierze oparta na projekcjach i fakt, że my tego obcego nie mamy, a jednocześnie się go boimy bardzo mocno tutaj po to, właśnie fakt podkreślił RM jak oni naszą i samowolnym muzułmanów interpretują, wiążąc to ze specyficznym naszym polskim usytuowaniem w kontekście europejskim i tutaj chodzi mi z 1 strony o tym, by miejsce Pachulski w ramach takiego wyobrażenia konceptu Europy w Pekinie stabilne miejsce związane z tym, że po osiemdziesiątym dziewiątym roku na mi się bardzo mocny dyskurs wracania do Europy, że nie byliśmy w tej Europie w czasach komunistycznych, ale do niej należymy musimy teraz zwrócić musimy potwierdzić własną przynależność do Europy PSL 1 aspekt jasność pokazać różne formy takiego dyskursu anty islamskie jego mają funkcję właśnie taką, jakby asymilacji giną to znaczy walczą z tym nieco awizo wani islamskim z tym są, jakby z islamem jako rewersem Europejskiej liberalnej świeckiej cywilizacji, jakby podkreślamy, że my należymy do cywilizowanego świata, jakby my jesteśmy przeciwko tej nie nowoczesności, którą ma symbolizować islam jesteśmy prawdziwymi świeckimi z nowoczesnymi Europejczykami to jest 1 wariant celem takiego islamofobii licznego dyskursu oczywiście tych wariantów jest bardzo dużo inny wariant FM odróżniają po takim myśleniem islamofobii ćmy, które się łączy z pewnym typem właśnie takiego proeuropejskiego liberalnego wyobrażeniom od islamu fobii, którą nazywam stanowią konserwatywną w kontekście polskim używa hasła islamofobia resentymentu i tutaj w tym jest paradoksalnie coś innego nie chodzi w tej konserwatywnej takiej nacjonalistycznej ksenofobii o to, żebyśmy się w nim potwierdzali przynależność do świeckiej liberalnej zmodernizowanej Europy chodzi o coś innego ta konserwatywna nacjonalistyczna islamofobia stron mamy do czynienia w Polsce ona w gruncie rzeczy jest odrzuceniem tych europejskich liberalnych zasad trudno wszak ona w kontekście naszym polskim łączy się bardzo silnie z takim dyskursem anty unijnym i to oczywiście bardzo mocno się w akcentował w kontekście kryzysu uchodźczego i sprzeciwu EMC rozmaitych środowisk politycznych przeciwko relokacji uchodźców, czyli całej takiej polityce imigracyjnej wtedy islamofobia oka jak się okazało była bardzo mocno splecione z dyskursem anty unijnym z jakimś takim sprzeciwem przeć wobec sygnał kolonialnym tendencjom tej liberalnej Europy, która z 1 strony narzuconą nowe rozwiązania genderowe Tong RO domaga się egzekwowania realnym celem na rozmaite go rodzaju praw dziecka n p. tej kwestią praw kobiet jest bardzo istotna i jednocześnie chce nam narzucić obecność tych muzułmanów jest wysoki taki paradoks tej z homofobią w tym konserwatywnym wariancie, jakby zupełnie inaczej element róże i inne klocki, jakby tutaj są w grze i w tym panie i w tym kontekście można powiedzieć żona jest jakąś taką formułę rebelii wobec Europejskiego centrum wobec tego Europejskiego Neo kolonializmu i w tym sensie jest jakimś takim wyrazem tej naszej półki peryferyjnych jakich takich napięć i chcemy bardzo mocno artykułować naszą kulturową czy polityczną suwerenność kulturową autentyczność tak dalej i w tym sensie jak pokazuje, że pewien wariant islamofobii realnym właśnie tej takiej konserwatywnej, której ważnym elementem jest synem, a firmowanie narodowej wspólnoty i chronieni przed obcymi wpływami kulturowymi m. in. muzułmańskimi, że ten typ islamofobii można interpretować jako taką formę rebelii wobec tego Europejskiego centrum taki pół peryferyjnych rebelii tak staram się gościom pokazać i w związku z tym po pierwsze, Tomasza Lisa, ale islamofobia bez muzułmanów jest to to co jest ważne pokazuje jak bardzo ksenofobiczny dyskursu bazują na projekcjach na wyobrażenia na strachach, a po drugie, nasza specyficzna islamofobia Polska LM jak bardzo jest właśnie RS 5 z naszym usytuowaniem takim symbolicznym i pewnie takim strukturalna ekonomicznym właśnie w tej pozycji tę peryferyjność względem Europejskiego centrum, że islam w wysokim stopniu idiomem, w którym odgrywamy tą naszą tą naszą peryferyjność bardzo różne sposoby ich cen w tym sensie, by ten muzułmański inny gdzieś tam mogli się tutaj z pola widzenia to islamofobia jest czymś co mówi więcej o nas niż o in o muzułmanach bardzo pani dziękuję pani dr dr Monika Bobak z pracowni pytań granicznych Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza była państwem moim gościem Anny pani doktor jest autorką m. in. islamofobia jako technika władzy studium z antropologii politycznej książka wydana przez wydawnictwo Universitas dziękuję serdecznie informacji już za kilka minut o godzinie jedenasty po informacjach wracamy do programu off
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK
-
-
34:05 W studio: Sara Orzechowska
-
21:43 W studio: Tomasz Kolankiewicz
-
-
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
25.09.2023 08:20 Poranek Radia TOK FM22:48 W studio: Jacek Nizinkiewicz , Jacek Gądek
-
-
25.09.2023 07:20 Poranek Radia TOK FM12:17 W studio: o. Paweł Gużyński
-
25.09.2023 08:00 Poranek Radia TOK FM10:35 W studio: Izabela Leszczyna
-
25.09.2023 06:20 Pierwsze Śniadanie w TOK-u07:51 W studio: dr Paweł Kowalski
-
25.09.2023 06:40 Pierwsze Śniadanie w TOK-u13:10 W studio: gen. Tomasz Bąk
-
25.09.2023 07:40 Poranek Radia TOK FM14:39 W studio: Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz
-
25.09.2023 06:59 Codzienny podcast gospodarczy07:53 TYLKO W INTERNECIE
-
25.09.2023 06:00 Pierwsze Śniadanie w TOK-u11:24 W studio: Jolanta Ojczyk
-
25.09.2023 09:00 EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka11:22 W studio: Adam Jasser
-
-
-
-
-
-
-
-
25.09.2023 12:00 Dzień po wyborach
-
25.09.2023 13:20 Połączenie11:23 W studio: dr Sebastian Duda
-
25.09.2023 13:40 Połączenie10:38 W studio: Mariusz Cielma
-
25.09.2023 12:20 Wybory III RP49:06
-
-
25.09.2023 13:00 Połączenie10:31 W studio: Marta Szpala
-
25.09.2023 14:20 Połączenie11:10 W studio: Adam Balcer
-
25.09.2023 10:00 OFF Czarek34:05 W studio: Sara Orzechowska
-
25.09.2023 14:40 Magazyn Europejski13:01 W studio: prof. Artur Nowak-Far
-
25.09.2023 12:00 A teraz na poważnie12:43 W studio: Dorota Olko
-
-
25.09.2023 14:00 Połączenie10:41 W studio: Paweł Hekman
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL