REKLAMA

Pojednanie według judaizmu. Rozmowa z prof. Stanisławem Krajewskim

OFF Czarek
Data emisji:
2017-10-02 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
41:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czy dziś wyjątkowy zbieg okoliczności przed informacjami o islamofobii, jaka technologia władzy, a teraz o dialog międzyreligijny dialog i pojednaniu, ale z perspektywy judaizmu studio gość prof. Stanisław Krajewski publicysta filozof Uniwersytet warszawski oraz Polska rada chrześcijan Żydów dzień dobrych sondaży bardzo źle państwo Gminny i od razu w odsyła polecam sugeruje nawet tekst pana prof. Stanisława Krajewskiego z więzień od wrogości do pojednania dialog Rozwiń » międzyreligijny z perspektywy judaizmu no skoro mamy od dołu to pewnie warto by wybrać się w podróż historyczną na początek nota tak tak jak wiadomo chrześcijaństwo powstało jako pewnego rodzaju od droższych z dnia judaizmu przyrząd do powstawania to był długi proces miał dla jacyś jakaś taka grupka czy sekta żydowska zaczęła funkcjonować jakimś momencie, a niewielka, a my potem przez ileś pokoleń co właściwie w nabyła część szeroko rozumianego świata żydowskiego nos stopniowo prawda, otwierając się i przyjmując ludzi, którzy nie byli Żydami, bo załatamy kontrowersja czy co jest w porządku czy nie pokażmy, że w jakimś momencie tak mówią był długi proces chrześcijaństwo stało się osobno religią no i też wpada w czwartym wieku stało się religią oficjalną cesarstwa my od tego czasu się sprawdzoną formą poznane na chrześcijaństwo w pewnym sensie daty swego czasu się zaś zaczęło i zaczęło się rozwijać, więc judaizm się w tym wszystkim, że jakoś odnaleźć wobec chrześcijaństwa najpierw właściwie ignorował tym judaizm rabinów, a potem musiał też jakoś się odnieść szczególnie w sytuacji, w której chrześcijaństwo było już takim rządzącym prawda, o ile libiążan władzy dominującą, ale trzeba powiedzieć, że wszystkie teksty źródłowe judaizmu pochodzą jednak z okresu albo z terenów, w których chrześcijaństwo nie było niczym się szczególnie ważne także oczywiście Biblia jest wcześniejsza motywach Biblii Hebrajskiej, czyli tym co wiąże się z węzła Starym testamentem, a w kręgach dialogowe się mówi, że to nie jest stary testament tylko przykład pierwszy pod testament w sensie, że nie jest on przestarzały to także teraz mówi również chrześcijan w kręgach dialogowych, bo stary sugeruje przestarzały świat to jest coś to właśnie zostałaś niby Star został zastąpiony przez MOPS, aby właśnie tak przez lata przez wieki nauczał kościół teraz to ludzie, którzy są zatem, że tak ram nożem w paradygmacie rejestrowym spot na nowy sposób patrzą na judaizm wydatnie mówią zakrojona Must not przez pierwszy razem zaproponowała, żeby mówić podstawowy testament z tego się używać zarówno późniejsze wyda list jaki, jaki chrześcijaństwo oczywiście z mającą swoją specyfikę redakcji naszej w każdym razie DM w teksty biblijne soczyście wcześniejszy natomiast to co te teksty rabiniczne, które powstawały najpier w w ziemi Izraela, czyli w Palestynie jak to Rzymianie nazwali tę ziemię w notesie to był czas, kiedy chrześcijaństwo nie dominowało, ale główne teksty rabiniczne Talmud ten podstawowy powstał w Anglii czy też na terenach, których chrześcijaństwo chrześcijaństwo było obecne tylko szczątkowo więc, jakby do danin to nie był ważny punkt odniesienia dopiero później już w czasach średniowiecznych zasadniczo prawda Żydzi w Europie żyją pod władzą, która jest chrześcijańska kościół jest ono niesłychanie ważnym czynnikiem oczywiście z cover ówczesnego życia społecznego w najmniej Żydzi żyją z kolei w krajach, które są muzułmańskie no, więc później, że bardziej mu się jest godność tak czy inaczej punkt to była taka sekta to właściwie no no był konflikt Alan nie padło konflikty rodzinne, a po tych kilku stuleciach, kiedy prawda to już stała w zwycięstwo założą osobno religią no co się stało konflikt czy kontrowersja co prawda stała się między religiami, które nos i mimo wspólnego pnia, a jednak są zupełnie różne i funkcjonują osobno rozwijają osobno swoje tradycje osobno to znak, że nie ma żadnych wzajemnych wpływów, bo oczywiście są najróżniejsze wpływy zawsze, ale jednak osobno, więc prawda, gdy zasadniczo już traktuje się kości Jacob, a nie żydowską poza żydowską instytucja ma to wtedy jest można zauważyć na nim na chrześcijaństwo albo tak Żydzi patrzyli jako własna jedno z religii albo jako na coś co jest 1 z religii, ale mające wspólne korzenie i raczej dominowała to pierwszy rząd to jest 1 z religii łatwą robotę czy nie Żydów, więc właściwie nie oni sobie co chcą uważają tak najogólniej rzecz biorąc byle byli porządnymi ludźmi, bo wszyscy powinni być porządnymi ludźmi to jest tzw. 7 przykazań nowego prawda i to co wtedy bardzo tak to tego wymaga natomiast tak mówili ci tradycyjnie rabini natomiast jak oni wierzą w coś innego jest ich sprawą oczywiście to jest całkowicie zakazane dla Żydów w nas niektórzy w późniejszym już straszy w średniowieczu takim trochę późniejsze zaczęli mówić, że jednak chrześcijaństwo no ma bardzo poważne pozytywne z perspektywy żydowskiej elementy mianowicie mówi o Stwórcy odnosić do tej samej Biblii Hebrajskiej prawda no, jakby to proponuje podobną wizję świata w co jest ta podstawa, na której na, której są współczesne zbliżenie może być budowa tak najprościej jest to, żeby diagnozie spojrzy, jaką zwykle wszyscy pytają o jej mieć zastanawiają się, jaki stosunek do Jezusa z Nazaretu wydaliśmy zaś, w którym tekście pewnie minie, więc zasadniczo trwa do dziś właściwie nie ma stosunku to znaczy jest są, ale bardzo marginalne wypowiedzi o Jasiu, które są wprawdzie babilońskie bóstwo w sondzie jest troszeczkę tak to jest wszystko kilka wieków po potem takie, by to w nocy poziom był w oraz zwodził uprawiały czary i t d . i że na Solcu jest także tam, że miał rozkładał skłania do z odstępstwa ten Jasiu chcieli chyba Jezus, ale na ich zaś zdarzy się w dobrym towarzystwie, bo chyba w Rydze cesarz rzymski Traian w Sępólnie ktoś, kto tam było ale, ale rzec za rzecz co w Talmudzie bessy jest taka przygotowano specjalne kara dla takich 3 są 2 tak są kary dla róż, ale to wszystko co wszystko jest marginalny to znaczy to jest także osób Tytus jest szósty już do zoo Story prawda na zniszczą urządzenia to i t d . więc i tak ale jakby to jest to nie w ogóle nie jak nie jest ani istota ani ani, że nic ważnego Wajda jest to znaczy w gruncie rzeczy ten stosunek jest do Jezusa jest już tylko co jest wymagana, jakby z zewnątrz nie ma żadnego powodu, żeby od wewnątrz judaizmu o tym, o tym mówić, ale powstały takie prześmiewczy opis dziejów Jezusa w średniowieczu o tym, że nabył właśnie owocem cudzołóstwa nie zmartwychwstał Buko, a ciało zostało wykradzione i t d . na podażowy tłumaczyć te opowieści chrześcijańskie z perspektywy tak powiem zewnętrznej oczyszczenia fronty jak moja prześmiewczy, ale to wszystko było elementem na tyle nieistotnym, że nie można było i na pewno można teraz prawda być bardzo głęboko osadzone w żydowskiej tradycji żydowskiej religii w ogóle nie myśleć w takich kategoriach, ponieważ to równie mało istotne jest perspektywę judaizmu Jezus jak z perspektywy chrześcijaństwa mało istotne jest Mahomet czy chrześcijanie muszą się odnosić do Mahometa jego życia jego zalet czy jego w ważności spra w, która istnieje z perspektywy islamu nie muszą po prostu mogą go ignorować ten sam sen się judaizm może ignorować Jezusa, kiedy mówimy o dialogu o współczesności to jednakowoż trudno wydaje się dialogować ci nie patrząc do tekstów źródłowych taki pewnie, analizując je pod dom w tym, próbując odczytać się na nową czy taki dialog jest możliwe, a w oczy czy to dialog jest tylko sztuką dla sztuki czy ten dialog miałby do czego wprowadzić je rozważy miałby do czegoś prowadzić zależałoby świetle tekstów n p . Biblii Hebrajskiej przeanalizować wciąż jest możliwe jest u nas miałby zacząć prowadzić do czego miałby prowadzić dialog, jeżeli założenie jest taki, że dialog ma prowadzić do do jakiejś wspólnej Platformy Teologicznej to nie co nie no, chyba że się znajdzie to wspólne elementy, których jest dużo, ale są wspólne elementy różna i jest to jakby miasto nie jest właściwe podejście współczesny dialog w moim przekonaniu szliśmy z panią współczesnych z innej sytuacji polega na tym, że po prostu być otwartym na religijność innych ludzi i akceptować niejako swoją religijność, ale właśnie innych religii głośno ludzie się różnią, a sędzia teologiczną do tak tłumaczyć tak to się tłumaczy, że może Bóg ma różne prawda plany i różne z wykonało rów w stosunku do ludzkości to nie może być jednolite nie ma żadnego powodu, że było jednolite są różne kultury te są różne religie chodzi o to, żeby one no, skąd miał jako skutek, że tak powiem no i dobre stosunki międzyludzkie co jest najważniejsze i to jest w pewnym sensie główne kryterium w wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o jedenastej 20 już za kilka minut prof. Stanisław Krajewski publicysta filozof Uniwersytet warszawski oraz Polska rada chrześcijan Żydów jest studio, a w więzi tekst pana profesora od wrogości do pojednania dialog międzyreligijny z perspektywy judaizmu wracamy po informacjach o studio prof. Stanisław Krajewski publicysta filozof Uniwersytet warszawski oraz Polska rada chrześcijan Żydów od wrogości do pojednania dialog międzyreligijny z perspektywy judaizmu to tekst pana profesora w najnowszym najazd więzi jest pomimo tych tekstach źródłowych, czyli tekst kanoniczny historyczne tez teksty święte w kontekście współczesnego dialogu, bo oczywiście dialogiem w jakim celu, a od 2 mówił pan trochę o tym, przed informacjami, ale pytanie brzmi czy szyby w świętych tekstach nic nam nie zabrania dialogować tak czyni czy ta wizja nie jest taka, że no nie nie gadam z nikim, bo nie ma innych opcji to wszystko zależy od interpretacji tekstów żadne święte tak nie funkcjonuje prawda w sposób oczywisty Suns z siebie mógł wymagać interpretacji interpretacja się zmieniają, a mogą one są różne no, więc oczywiście można uznać, że i tak jak mówili niektórzy Żydzi nadal mówią, że chrześcijaństwo uznaje Trójcę, czyli to jest rodzaj Polity izba, bo jest tak wielu bogów, a można powiedzieć, że może to jest tylko pewien sposób ujęcia jakieś tajemnice naprawdę chodzi o tego 1 Boga i tego samego, który z Biblii Hebrajskiej przedstawione do te tak mówią inni takich jest dużo wśród Żydów również bardzo tradycyjnych obecnie to się właśnie zmieniło, tyle że takich jest, więc jest kwestia interpretacji jest też bardzo ciekawa, że taka bardziej praktyczna to może warto o tym, wspomnieć gra dalej istnieje mianowicie czy taki, że et no w religijnym może czy nie może chodzić do kościoła pamiętajmy, że jeszcze parę z nich kilkadziesiąt lat temu to, żeby obdarzyć wchodzi do kościoła czy czy do synagogi uszkodzili chrześcijanie to raczej, że nikomu nie mieściło w głowie to zawsze były wyjątki, ale raziło to uzupełnienie nie praktykowanej niewyobrażalne obecnie znacznie częstsze i właściwie tak nie ma żadnych ograniczeń w myśl, żeby zapraszać gości do synagogi i że oni byli uczestnikami różnych sytuacji oczywiście jako goście mas w moim przekonaniu to jest przekonają dzielone przez różne Żydów, którzy są otwarci na oczyszczenie swojej religii nie ma też powodu, żeby nie być gościem w kościele, gdzie indziej oczywiście na Jasną stwierdzając, że jest gościem toczy się nie uczestniczy w liturgii najwyżej jest świadkiem czy jakimś nurkowy jakimś stopniu się tam jakby jest przy niej, ale nie mniej uczestnikiem natomiast to są Żydzi, którzy mówią tak jak to dawniej mówiono, że nie można wchodzić, bo to jest jakby pośrednia aprobata dla artykułów wiary tej innej religii czy bez chrześcijaństwa, a jest dla przypadł trójce czy, dlatego że dla tezy prawda wiary, że jest mesjaszem tak dalej, czyli takich artykułów wiary, które różnią od religii i zamkom i Agata przeciwieństwo istnieje natomiast nawet ci, którzy by powiedzieli, że ja nie wejdę do kościoła, bo to jednak Nowak tradycyjnie już nie robi, że to byłoby za dużo mogą powiedzieć, że jak najbardziej chrześcijaństwo jest godna szacunku i godna szacunku, ponieważ nową kategorię biblijne Rosji w przestrzeni było na cały świat tak jak taki był rabin osiemnastym wieku w Polsce, który mówił że, że może chodziło o to, żeby religia dla Pogan została stworzona taka, która ich przybliży do tego zaś nazwała przekazania aminy dane z danymi na emocje im podstawowej przykazaniami, choć powstało przekazania etyczna i energetyczne, ale też szacunek dla Stwórcy i zakaz bałwochwalstwa i że to właśnie zostało skutecznie uczynione przez chrześcijan również przez przez muzułmanów i znali to on także takie, jakbym się nawet bardzo tradycyjnych kręgów takie myślenie było występ Johna może być i teraz głównym powodem w moim przekonaniu, dla którego Żydzi z taką nieufnością patrzyli tak kościoły niewiele nadal patrzy jest to, że kościół chciał nawracać Żydów to jest prosta sprawa i bardzo zagrażająca Żydom po prostu przetrwanie rządu w przetrwaniu Żydów, jeżeli chcą nawracać to znaczy, że chcą, żeby Żydzi przestali być Żydami, a co powoduje no zagrożenia, że wobec Żydów nie będzie i to przez wieki była podstawowa obawa i dalej ona właśnie funkcjonuje, chociaż może teraz to jest trochę mniej wyraźny, ponieważ dno, ponieważ nowi dużo się zmieniło świat jest bardziej realistyczne kościół nie jest takie agresywne nawracanie jak to bywało no ale często intencje czasem ukryte intencje jednak są dosyć podobne i w tym sensie wielu Żydów dalej mówi nie bądźmy ostrożni, a nawet jak oni są przejęcia mili przyjaźnie się zachowują to jednak tak naprawdę chodzi o nawracanie, a to jest coś co jest najbardziej znana, zagrażając wydaje się panie profesorze że, gdyby człowiek człowiekiem mógł usiąść i w tym dialogu się dogadać to właściwie miejsce dla Boga byłoby zupełnie niepotrzebne, a zaznaczy się dogadać rozwiązać różnice pocztowej to jakoś to jakoś rozbierzemy donosicieli ich miejsce w tym w tym dialogu też dla dla Boga no ale gdy jest także, że wystarczy być otwartym dla i szanować na religijność drugiej osoby nie ma powodu, żeby zlikwidować różnice są różnice we wszelkich sprawach nie różnimy się co do tego nie ziemia, gdzie najlepiej spędzić urlop prawda jedni są one w górę drudzy są nad morze rzadziej są w dowodzie w Polsce jest prawda no i co z tego no bo nie można to może powodować nawet konflikty rodzinne ale, ale to nie jest powód, żeby ustalić, że musi być 1 sposób spędzania urlopu jest może jest podobnie co będzie wczasach ostatecznych, kiedy prawda innego niż w ciemno tak jak ukryte prawdę objawioną czy to się za prawda można uznać, że to jest 1 ze sposobów określenia czas marsjański ich z prospektu Lwowskiej na to trudno powiedzieć natomiast w nie ma powodu, żeby chcieć jak by zniwelować różnice, a mimo to można się przyjaźnić i prawda i robić wspólnie mnóstwo rzeczy mnóstwo dobrych graczy także celem nie jest zlikwidowanie różnic jest zakaźną bardzo istotna w moim przekonaniu sprawa, że to, że można się już po okazaniu równo równo senności tak jest dokładnie o to chodzi o pokazanie równo senność to jest bardzo trudne z reguły ludzie, którzy są przedstawicielami swoich i religii czy instytucji religijnych mają przekonanie, że ich instytucja religijna ich tradycja religijna zawiera noc całą tą prawdę trudno wyrażamy inaczej, a inni, owszem, mogą być celnie zawierają niektóre z tych praw, ale niecałą rzeczywiście to jest 1 z tych głównych punktów spornych to prawda i żeby uznać, że jak nie mówiąc językiem, który jest państwo pewnie bliższy, którzy słuchają się chrześcijańskim, że pełnia środków zbawienia jest nie tylko mojej religii, ale w innych religiach to nie jest proste i to jest, ale jest to możliwe to znaczy, żeby uznać, że ci ta druga linia czy ludzie tej drugiej ligi są w pełni w pełnym stopniu moimi braćmi siostrami, którzy jak mają dokładnie te same co ja nie tylko prawda potrzeby, ale też dokładnie znamy możliwości Nowaki w dowolnym wymiarze również ma ostatecznie Lotos kluczowe panie profesorze, bo inaczej patrzymy na przedstawicieli innych religii jako takich nieszkodliwych dziwaków, którzy coś tam wieziono, ale wiadomo, że to, że w mojej religii jest to odpowiedź, a oni i tak w dokładnie tak jest ja e-sąd oby sąsiedzi z czasów nie da ostatnio, że w ostatnich 20 lat oświadczenia żydowskie, w których właśnie tego typu otwartością akceptacją innej religii jest zawarta i co one są jeszcze pojawiły oczywiście to jest nowa dosyć rzeczom się pojawiły bardzo wyraźnie mogą o nich powiedzieć jedno to jest Nostra etaty z roku 2 tysięcznego przeważa bossa Nostra etat z kościelną świadczenie w ME w roku 2 tysięcznego nazwę adres oświadczenie kościelne wzrok możesz 09 05 . bardzo ważne, które jak zmieniła stosunek do żydowskiej religii na pozytywne mówi starosta oraz 1 zdaniu, a miasto żydowskie oświadczenie w ME z roku 2 tysięcznego mówili m. in . że że tak jak Żydzi odnoszą się do Boga poprzez Biblia hebrajska judaizm tak chrześcijanie odnoszą się do Boga poprzez Jezusa Chrystusa i praktyki chrześcijańskie no to jest stwierdzenie tak bardzo równo w wskazujące przez samą swoją sformułowanie, że zaraz zacytuję, bo to powiedziałem tak z miast z pamięci, ale zaraz zacytuję to to jest wskazanie na równo senność zdań najbardziej dosłownym sensie poprzez samą w formach, jakie to jest sformułowane, w jaką to, jakie te sformułowane mianowicie chrześcijanie poznają, bo obaj służą mu poprzez Jezusa Chrystusa tradycja chrześcijańska Żydzi poznają Boga i służą mu poprzez torami tradycją żydowską to jest cytat z tego świadczenia żydowskiego, które na, które wskazuje na coś właśnie tę równo senność i poza tym jest też oddolnie samo wzrost zawiera z serca to imię Jezus Chrystus, którego normalnie w żadnym żydowskim dokumencie wcześniej, że nigdy nie było, a ten jest atutem jest i to jest nam jest niesłychanie ważne i bardzo świadomie przez autorów wozy ustanowione i dalej się ten dokument mówi ta różnica nie będzie przezwyciężone przez 1 ze wspólnot poprzez wmawianie, że to ona zinterpretowała PiS było bardziej właściwe niż inny nie będzie też przezwyciężone przez użycie przewagi politycznej no to jest taka prawda chęć wyrażona jest raczej apel prawda czy niższy niż stwierdzenie, ale tak tak to jest chęć, żeby nikt nie narzucał nikomu ich interpretacji swoje, ale zarazem oznacza to, że jedno jest całkowita równoległość równoprawne się równo senność tych obu dróg i obu religii to jest uważam jedno z najmocniejszych sformułowania, jakie w ogóle są możliwe z perspektywy żydowskiej co zostało jednak podpisana przez wieś 200 kilkudziesięciu żydowskich teologów gdzieś w taki tradycjonalistów bardzo tradycyjnych Żydów chasydów czy innych to takie myślenie raczej się od nich nie nie jest akceptowane, jakkolwiek na ogólne pozytywne nastawienie do życzeń są też jest możliwe tylko takie bardziej o biznes na dystans bardziej ogólne niższe niż konkretna bez wchodzenia jakiekolwiek szczegóły bez przekonania, że zaczyna wchodzić w szczegóły artykułów wiary to Doda niczego dobrego nie doprowadzi, bo można oczywiście różnica opinia, więc w gruncie rzeczy prawda konflikt w i myślę że, że tak silne podkreślano tej brutalności w Rozmierzy jednocześnie niektórzy postrzegają jako pewne niebezpieczeństwo tak, bo ktoś może powiedzieć no skoro jest równo cenne to właściwie, jeżeli mogę dojść tą ścieżką albo inną ścieżką to co miał miały je trzymać przy tej ścieżce, a taka jest wyobrażenie, że projekt jest wybierana zupełnie dowolnie oczywiście są tacy ludzie i tak to bywa, ale większość ludzi rodzi się gdzieś w jakim środowisku i wchodzi w pewną tradycję nie jest tak łatwo wejść w inną tradycję, choć jest możliwa to wymaga wysiłku i i na dosyć długiego przystosowywania się nastawienia uczenia i t d. i no ludzie z reguły jednak wrastają w tej tradycji, której zostali wychowani, a co ze znanymi małżeństwami Mostostal jest problem Adamie żona może jest panom albo się o dystansują wszelkie religie albo się do 1 z tych religii przyłączają albo albo się o mieście jak znajdę jakiś trzeci próbują za życie bywa różnie zielone naszych czasach w naszym świecie jest duża w tym wszystkie te możliwości są i istnieją są reprezentowane no i niewątpliwie żyjemy w świecie, w którym przymus religijny traktujemy jako coś nie do przyjęcia no tak przez większość historii nie było co będzie zobaczymy być może to powrót do jakiegoś przymuszania co doradzić, który oczyści istnieją różne bardziej tradycyjnych środowiskach istnieje, ale nie tylko w islamie, ale właśnie w ich rodzice się pojawiają takie tendencje, ponieważ ma poczucie, że ta zupełna swoboda, która istnieje w kwestiach religijnych świecie współczesnym jako zagraża instytucjom religijnym istnieje i to można zrozumieć ja natomiast mam przekonanie że, że to jest szansa dla religii, żeby w sposób na znacznie bardziej pogłębiony prawdziwe i indywidualne ludzie się włączali jakąś tradycję to wymaga oczywiście znacznie więcej od ludzi niż po prostu akceptacja tego co robi otoczenie no ale w ten sposób znacznie głębsza prawda pogłębiona i bardziej wyrafinowana religijność jest możliwa ja myślę że, że to jest przyszłość religii a jakby pan profesor widział właśnie to dobre partnerstwo żydowską chrześcijańskie w najlepiej to była norma określił licytując oświadczenia rabinów ortodoksyjnej z 20 1 5 roku na temat chrześcijaństwa, którego sama nazwa jest taka tez grudzień 20 15 roku i to są rabini ortodoksyjni akurat właśnie agentom dobrą emeryturę wspominają z 20 20 roku podpisała większość rabini ortodoksyjni ważna jest też trochę ortodoksyjny pod Rysami ortodoksyjni w UE i tytuł tego oświadczenia jest taki cytuję czynić wolę naszego ojca w niebie ku partnerstwo Żydów chrześcijan w no, więc to jest właśnie mowa o partnerstwie no, jeżeli mamy wspólnego ojca w niebie jak jest powiedziane no to znaczy, że można traktować siebie właśnie po braterskiej i taką braci dziś ciast i siostry nawzajem i to co i to właśnie o to, choć prawa i co, jeżeli tak naprawdę po potrafimy będziemy potrafili co to będzie już samo w sobie niesłychanie ważne nie chodzi o wspólne poglądy brat siostra czy 2 braci nie musimy dokładnie te same poglądy na każdy temat natomiast mając poczucie braterstwa i mówię, że po rodzinie prawda, w które jest niesłychanie ważnej głębokie znaczy, które jak można jednak jest czymś takim co mimo wszelkich różnic z reguły może zdać prawda bardziej zdefiniować ich bliskość niż to, że się różne radzi sprawa oczywiście czasem bywają jak wiemy bratobójczy konflikt na śmierć życie wtedy też nie jest źle trochę może tak to wygląda właśnie w tych religiach Abraham niszczy też czegoś wywodzą jednak wszystkie z tego 1 objawienia na Synaju prawda, kiedy Bóg się objawił Izraelowi tak to jest opisane w Biblii cokolwiek tam było to tak to zostało przekazane jako taka właśnie opowieść znajoma jest podsta w zarówno chrześcijaństwa islamu później również, więc to jest jakieś głębokie braterstwo, jeżeli umieć je Ziobro oraz odwaga aż tak poważnie jak ma ono powinno być traktowane są to wtedy to szansa na braterstwo jest coraz wrócił do naszej rozmowy po informacjach informacje o 11 40 studio prof. Stanisław Krajewski w tych państwo moim gościem jest prof. Stanisław Krajewski filozof publicysta Uniwersytet warszawski oraz Polska rada chrześcijan Żydów oraz więzi tekst pana profesora zatytułowane od wrogości do pojednania dialog międzyreligijny z perspektywy judaizmu nie przeszczepu pan ma tak chciałem coś dodać nic chodzi oto oświadczenia rabinów ortodoksyjnych bardzo świeże znacie z grudnia 20 1 5 roku na torze co prawda blisko 2 lata, ale się w perspektywie prawda 2 tysięcy lat historii, o które datuje się odnosimy do naprawdę jest chwilkę temu, więc tam jest, gdyż powiedziano coś takiego zauważam za istotne, że mianowicie cytuję chrześcijaństwo nie jest ani wynikiem przypadku ani błędów, ale rozum jest rezultatem woli Bożej darem dla narodów jesteś bardzo mocne stwierdzenia też do wywołują tutaj mają oni wersję dalej to są takie wielkie autorytety średniowieczna coś podobnego mówiły oczywiście krytycy i jak i tacy, którzy krytykujących autorów tego świadczenia mówiono tak kalendarz w inne rzeczy, że przecież mama jest winna, ale przecież chrześcijanie tak okropnie nam zagrażają jej tak okropnie Żydów masakra wołali należy, więc zdarza uważać, ale mimo to jednak jest po to jest chrześcijaństwo, żeby ubić drogę dla kroków Mesjasza tak mówią o remont jest dla Paryża mama nie da żyć w świecie islamskim on był dla lekarzem lekarza nadwozie kalifa w Kairze także on właśnie nie znał chrześcijan można tylko chrześcijaństwo z odległości jak mówiono w teorii dla niego partnerami byli muzułmanie wśród, których żył w a, ale Ion, mówi że chrześcijaństwo ubija drogę dla kroków Mesjasza jest w zarządzie mogą do niego odwoływać, ale wracając do tego sprawią, że chrześcijaństwo to nie jest jakiś błąd w jak mówisz wiele wiele osób prawda spoza życzeń swoich urzędów mówiła, że to jest po prostu, jaki on mnie, że to jest rezultat woli Bożej dar dla narodu z bardzo mocne stwierdzenie, że pokazuje jak można być otwartym na, a jednocześnie poza Łukowicz oczywiście, pozostając wewnątrz swojej tradycji i że idei druga rzucą się zacytować z tego jest taka, że taka bardziej może rabini stale się bowiem bardzo znanym rabin z dziewiętnastym wieku bardzo się tradycje tradycyjne rektorów Wanda przełożony wielki dzień szkoły rabinicznej Netii mówił, że cytuje, że w przyszłości to jest cytat w przyszłości, gdy dzieci za was motywacji czysto duchowej uznają lud Izraela jego zalety my również będziemy mieli motywację, by uznać, że zastał nasz brat chciał wiedzieć, że chodzi oczywiście o zawał Jakuba daną biblijna historia, ale tu on, mówi że ale i za tradycji rabinicznej jest utożsamiany właśnie z chrześcijaństwem i dlatego powiedzenie, że jeżeli uznają uznają z motywacji czysto duchowej lud Izraela jego zalety trzeba chronić naród żydowski jego wartość teologiczna tak można, by to interpretować ten będzie miał motywację, żeby uznać, że za nasz brat, czyli aż o odwrócić tę cenę to uznanie ICO, jakby uważam się staje co znaczy to jest to ostatnie 5 0 lat to jest mniej więcej właśnie tego typu proces oczywiście nie jest jednoznaczna nie obejmuje to wszystkich, ale coś takiego się dzieje coś dzieje uważam za bardzo optymistyczna panie profesorze innych informacji usłyszeliśmy, że tegoroczni laureaci nagrody Nobla 2 0 1 7 z dziedziny medycyny fizjologii co Jeffrey Home my król rozważ i Majka liang, iż nie o medycynie filozofię jakoś się rozmawiać, ale nie potrafi o tym, tak, ale o nagrodzie Nobla Otóż przy co roku przy okazji tego tygodnia Noblowskiego pojawiają się wyliczanki, a nuż będą jacyś Polacy im i wtedy się zaczęłyby zacznę wyliczanki, który to nowe i jakiej dziedzinie jakiegoś dziwnego powodu właśnie to za zaś taka uznaniowość w polskich nagród Nobla jak i osoby, które są laureatami nagrody Nobla zakwalifikować narodową czy przez to przez język przez rodziców przez 1 z rodziców przez państwo coś się rodzinę teraz to sprawia niektórym wyzwania, bo mamy jakąś Jaśka Marię Skłodowską Curie, która w Polsce urodzić się nie mogła, bo polskim nie było tak i to dotyczy wielu takich choćby tradycyjnych noblistów związanych z polską, ale Niewiadomska z informacji Radia TOK FM pewnego razu usłyszałem, że Lech Wałęsa jedyny Polski laureat pokojowej nagrody Nobla z jakiegoś powodu zniknął Szymon Peres, czyli Szymon perski Józef Roth plac i jeszcze Menachem Begin no tak tak zaś też kwestia ich tożsamości to znaczy oczywiście ani PRS ani Begin no nie dostali wynagrodzeń spadek ich działalności, którą robili, jakby w Polsce w związku z polską czy w odniesieniu do Polski rzecz jasna i chociaż koniecznie pochodzili z Polski do co do not to tej można dyskutować czy ich nagroda Nobla jakoś należy mu się powinna być zaliczona do polskich nagród budowano szerokim sensie tak oni oczywiście w ich w Polsce byli znali Polski na Pekin wręcz studiował wieś w Polsce i t d. natomiast zwrot lot Bataclan lot miał kryzys jak najbardziej związki z polską i poczucie Polski polskości w Cieszynie mieszkał w Polsce ale, ale miało związki z polską, a prawda był fizykiem, a zarazem no bardzo bardzo zależało na tym żeby, żeby bomba atomowa nie spoczęli na nas wszystkich i włożył wiele starań w to, żeby w ten strona rozwijać myślenie ludzi, więc w tym sensie jego polskość jak najbardziej uważam powinno się brać pod uwagę to, że mieszkał w Anglii czy Rzym, gdzie dziś w ogóle w różnych miejscach to nie znaczy żeby, żeby tam polskość negować tego co ta tak tak rzeczywiście no i jest to istotne tak jak już powodu zauważa, że stylisty polskich noblistów zwykle znikają nobliści to złe pochodzenie polsko-żydowskie od reszty są dość delikatne na aspekty tego niektórzy z nich być może, by nie chcieli n p. być zaliczani do polskiego za swoim szerokim sensie żywiołu, a niektórzy, by chcieli nad pytaniem czy to brać pod uwagę, a więc z trudno powiedzieć na bakier z Konradem czy Konrad to był Polski Konrad Korzeniowski Polski pisarz nie Polski no nie zależy jak walczyć prawda na każdej z tych spra w można przyjąć różne stany są odmienne stanowiska każdy można też argumentować nową, ale uważam, że najlepiej skład tak myślę, że albo prawda uznajemy polskość różnych ludzi, którzy osiągnęli różne rzeczy, ale wtedy też przyznajemy polskość różne może wziąć w nim zważać Jason podobnego typu jak co z zarządzeniem panie profesorze nie odwrotnie właśnie, że te jak ktoś coś dobrego robi się przyznają gonienia jak coś złego to uniewinnienie dodała Poznania są Polacy to co prawda, więc stało to jest też, by inne elementy żalą się jej cechy tych uznania albo ani tych granic, ale z uwzględnieniem wyrzekł się na najlepsze rozwiązanie niestety pewnie tak nie jest nowe życie nie jest takie proste pytanie, kiedy się tak bliskiego pianisty są dla tyszan Adam Allen, który zdobył srebrny medal na konkursie Chopinowskim czy wg nie jest wg niego istnieje coś takiego jak Polska szkoła grania Chopina czasem pojawia się taki termin on mówi, ale cóż to miał być czy to oznacza, że tak jest świetne wykonanie protez Polska szkoła wszystkie, które nie są dobre to jest nie Polska szkoła dzieliła się coś, o czym pan mówi raczej, że nowy most jest szczególnie trudna prawda, bo to już nie wiem Tosia brzeg rzeki muzykologia, żeby umieć rozróżniać takie aspekty jak jakiś prawda lokalne czy narodowe wpływ na muzykę Deja są też nie chce wypowiadać na literaturze Struga prości w działalności politycznej CFM wciśnięcie jest prościej kinach w no właśnie, ale n p . jeżeli chodzi o nowe wyzwania się zaczynają nas, gdy chodzi o naukę w mamy Andrzeja oraz Andrzej Wiktor z hali aktorem, który wyjechał z 30 09. roku z Polski, ale mieszka w Rumunii Wielkiej Brytanii Kanadzie i potem Moto od końca lat pięćdziesiątych w stanach Zjednoczonych jest teraz jak traktować pewnie każdy każdy z tych państw mówi na to, że przez chwilę był przejeżdżał był na dworcu bierzemy go tak prymitywne żwawiej właśnie to to wszystko zależy też od tego na ile chcemy uwzględnia się jak mówią tożsamość własną człowieka na jelenie Alan Woś Zamość już niekoniecznie taka prosta obok tożsamość może być złożona różnych grożono nam nie wątpię taka jest poseł zwrócił uwagę panie profesorze, że jak podkreśliłem tę rodzinę polsko-żydowskich, dlatego że mam wrażenie, że w Polsce raczej tendencja, żeby poszukiwać polskich pierwiastków najbardziej egzotycznych postaci tak czasami tych negatywnych, ale takich jak co egzotycznie odległych, czyli n p. Kuba Rozpruwacz tak czy Krzysztof Kolumb czy dolnym nie wiem, kto tam jeszcze pewnie w Egipcie byśmy znaleźli, ale jeżeli chodzi o laureatów nagrody Nobla z polsko żydowskich rodzin nie nie kwapią się Polacy Kolumb tak Kuba Rozpruwacz tak no ale jej w Cis polsko-żydowskich, choć niekoniecznie no nie wiem to nie czy pan rację może tak trudno powiedzieć jesteś zupełnie inny bardzo ciekawy problem mianowicie jest wielu laureatów Nobla z Wrocławia niemieckiego Wrocławia oczywiście pytanie jest obecny Wrocław i obecny prezes wrocławskiej ma o nich myśleć jak my jednak pewne przewartościowania następuje ona zaczyna coraz bardziej się o nich mówić jakoś ich traktować jako celową prawda pod glebie, na którym świat naukowy wrocławskiej, a więc Polski również, że to jest ważne, żeby nałożyć się odnosić do wielkich dobrych rzeczy w sposób możliwie otwarty, ale z drugiej strony też jest ważne, żeby nie zawłaszczać w Operze z delikatną sprawą prywatną trudno zawłaszczyć oczywiście w tym sensie, że powiedzieli, że na tak oni do nas należą i aut, a ci, a jak ktoś inny powierzają do nas należy to co może mieć pretensje no, więc nie sądzę że, gdyby proste rozwiązania na szczęście w nauce tak naprawdę to wszystko jest zupełnie drugorzędna sprawa nauka jest całkowicie międzynarodową mówią nauk przyrodniczych i całkowicie niezależną wszelkich podziałów etnicznych religijnych innych, a i tak na pewno jest medycyna i t d . natomiast już w literaturze czy, w czym na oczy tej działalności politycznej to nie jest tak to już Sejm i język jest ważne albo na jakiś właśnie ta lokalna o ważności lechiści ekstradycja, w których funkcjonuje jest nie tak prosto nie będzie można to jako drugą ratę możesz potraktować też sądzę, że ci, którzy wyznają nagrodę Nobla może się nie znał sale tych innych dziedzinach to jakoś też zważając na to, żeby jakość, a równowaga, żeby ludzie z tego rejonu z tamtego rejonu prawej od tych z języków literatura jest tam żyją z języków to co o nas myślę, że tak tak robią, bo inaczej przecież w niewolę wielu tak no i mało znanych powiedzmy w Polsce czy w Europie noblistów jak jak to mówią literacką w literaturze bardzo dziękuję panie prof. prof. Stanisław Krajewski materializuje publicysta Uniwersytet warszawski Polska rada chrześcijan Żydów był państwem moim gościem informacji już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut my i po godzinie dwunastej w programie Mikołaja więcej o Noblu z medycyny dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara, a zrealizował Krzysztof Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA