REKLAMA

Co w Krakowie na Conradzie?

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-10-03 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat dzień dobry witam państwa bardzo gorąco to jest kultura osobista dzisiaj jest poświęcona literaturze poświęcona temu co będzie siedziało w Krakowie od 2 3 października do 20 09. 2 października, czyli kończymy warszawski festiwal filmowy i przenosimy się do Krakowa tam rozpoczyna się 20 03 . na festiwal Conrada to już jest dziewiąta edycja Annę tego festiwalu im dzisiaj o tym, programie o gościach, ale przede wszystkim o PIT atmosferze, Rozwiń » która będzie towarzyszyć tegorocznemu festiwalowi będziemy rozmawiać z Grzegorzem Jankowi Chen dyrektorem programowym krytykiem filologiem eseistą redaktorem tygodnika powszechnego dzień dobry dzień i z Szymonem troską dziennikarzem blogerem bibliofilem dzień dobry Kraków miasto literatury UNESCO Szymon Kloska dzień dobry wstęp na wsiach witam panów bardzo bardzo gorąco tematów mamy dużo gości mamy dużo książek mamy dużo do RO mobilny mówienia czasu, ale nie tak mało, ale też jestem pewna, że należy o wszystkim nie zdążymy powiedzieć, więc już teraz odsyłam państwa na stronę internetową festiwalu Conrada tam oczywiście dokładne spisy gości spotkań dyskusji i wszystkich tych wspaniałych atrakcji, które w Krakowie będą się odbywać podczas tego literackiego tygodnia tak sucho od razu prostuje, że my wszystkich jeszcze, bo kolejne pasma mamy jeszcze z nadzieją będą przez najbliższe w trakcie najbliższych tygodni ujawniamy na razie ogłosiliśmy program główny festiwalu oraz program dziecięcy natomiast czeka nas jeszcze pasmo filmowe czeka nas jeszcze pasmo wydarzeń towarzyszących pasmo teatralne, a więc sporo jeszcze niewiadomych no tak, ale w zanadrzu też mamy do skomentowania bardzo świeżutkie go newsa dotyczącego nagrody Conrada, czyli od wczoraj poznaliśmy cenne tych, którzy będą od nominowanych, którzy będą od te nagrody się w tym roku ubiegać się to cóż to może to może nie trzymajmy państwa w niepewności tylko faktycznie Anna Opowiedz nam trochę o tej nagrodzie Konrada opowiedzmy o nominowanych dla tych, którzy nie śledzili n p. tych poprzednich kilku rozdań nagrody Conrada to jeszcze raz powiedzmy to jest nagroda dla debiutanta to jest nagroda dla debiutanta zeszłorocznego, którą miasto Kraków przy okazji festiwalu Conrada przyznaje okres 3 lat jest to nagroda, która ma pomóc debiutant Serbowi debiutantowi w pracy nad kolejną książką one dosyć szczególnie skonstruowana, dlatego że żywi wybiera 5 tytułów wskazuje 5 nazwisk natomiast laureata bądź laureatkę wybiera publiczność festiwalu publiczność czytelniczą miasto jest to nagroda plebiscytowa to znaczy oczywiście ludzie, którzy przechodzą na festiwal mają też okazję spotkać się z autorami nominowanymi i właściwie do końca trwania festiwalu trwa głosowanie głosowanie, które już się rozpoczęło, więc też namawiamy państwa bardzo gorąco do głosowania oddawania swoich głosów już teraz można wyrobić zdanie można dorobić przed festiwalem można zrobić dowolnym miejscu na ziemi w jej stronę internetową Conrad Festival Coke Festival Club kapele i myślę sobie, że to o tyle jest właśnie istotna nagroda że, wybierając głosując, przyglądając się tym nowym głosem literatury polskiej wybieramy przyszłość kształtujemy przyszłość piśmiennictwa polskiego, a powiedz mi w takim razie, zanim prosimy o konkretnych nazwiskach konkretnych tytułach powiedzcie mi czy w literaturze tak jak nie wiem teraz w filmie czy w muzyce widać taką zmianę pokoleniową, że właśnie te debiuty, które ranny teraz dostajecie w ciągu w ciągu tych ostatnich lat ANN no bo ta nagroda jest taką nagrodą jeszcze dość dość młodą czy to są takie teksty, które nam po prostu zwalają z nóg i widać idzie młody idzie młodej będzie dobrze to znaczy młode pokolenia polskich Pisarek pisarzy były zawsze te debiuty pojawiał się od wielu lat być może nie zwracaliśmy na nie uwagi, dlatego że nie było tego rodzaju nagród, dlatego że nie było narzędzi za pomocą, których publiczność czytelnicza mogłaby się lepiej łatwiej szybciej intensywniej złotymi pisankami pisarzami debiutantami spotkać mogłaby przeczytać ich dzieła to jest niezwykle istotna, ponieważ były bardzo trudno dla rynku książki przebić się ze swoją debiutancką powieścią zbiorem esejów czy reportaży, a jeszcze trudniej napisać przy tym książka i wydawcy szyją kogoś, a podjąć swoją karierę pracując nad kolejną książką dlatego się zdecydowaliśmy na stworzenie tej nagrody ona ma wiele celów, że 1 powiedzieliśmy, żeby po prostu pomagać debiutantom rozwoju ich pisania, ale chodziło chodziło nam także o to, żeby ustanowić taki dodatkowy pomost pomiędzy pisarzami pisarkami a, a czytelnikami Czytelniczka, żeby doszło do spotkania nie takiego spotkania, które dyktuje rynek, kiedy widzimy jakąś książkę promowaną w księgarni bądź też w inny w piśmie tylko, że po prostu bezpośredniego spotkania szkoda festiwalu, żeby ci ludzie mogli ze sobą porozmawiać, a potem przeczytać książkę i podjąć decyzję, kto zasługuje na nagrody, która umożliwi kontynuowanie pracy pisarskiej nagroda to przypomnimy one sprzedawane po raz trzeci w ubiegłych latach laureatkami były żadne z wnioskami Liliana serwet natomiast nagroda to jest nagrodzonego deklarować nagrodą finansową, bo to 30  00 0 zlote, ale również miesięczny, bo byt rezydencja Krakowie no i promocja książki rozmowa o nim na łamach tygodnika powszechnego co myślę sobie inni jest bardzo istotna, bo rzeczywiście ani w mediach ani na tzw. zimnym wolnym rynku nie ma specjalnie przestrzeni dla tych, którzy się jeszcze nie przebili, by rozwinąć mogli oni skrzydła i ta nagroda rzeczy szmatą jakoś ułatwiać no to po obraduje my trochę tych nominowanych z tego roku, kto w tym roku ma szansę na na tę wspaniałą nagrodę też w komorze odczytam Katarzyna Boni z książką Ganbare Anna Cieplak z książką ma być czysto Natalia Fiedorczuk z książką jak pokochać centra handlowe Maciej Sieńczyk z książką wśród przyjaciół i Grzegorz poznański z książką w wakacje 2 panów 3 panie pozostałe 2 laureatki przypadek w tym musi pani powiedzieć, że głosowanie odbywa się, bo jestem 1 z jurorów, więc trochę wiem na temat tego w jaki sposób w jaki sposób wyłaniana jest ta piątka głosowanie jest wieloosobowy w związku, z czym tak no to są głosy krytyków i krytycznego tych którzy, które stanowią radio rozkład tej nagrody, a ich nie ma tutaj kalkulacji polegającej na tym, że w genderowe 1 to znaczy, że należy zawsze brać pod uwagę tego rodzaju konteksty, gdy ocenia się książki, by samodzielnie ocenia się książki, żeby nie dać głosu swoim uprzedzeniom bądź przed sądem przeświadczeniu natomiast jeśli chodzi o decyzji, jaką podejmuje kapituła to ona zawsze jest wsparta na kryteriach literacki w jak tutaj oczywiście Drążek tymi moimi pytaniami pytano o jakość tych RM debiutu w i oto właśnie czy tutaj więcej kobiet czy więcej mężczyzn, kto tu jest takim bardziej wkurzony, że ich wykazała zaś za pióro i pisze co mu na to co chce wyrzucić z siebie, o czym chce światu opowiedzieć numerem panowie jako eksperci pewniaki steki szerszy element też pogląd na to ENA to wszystko wy macie nudne realizowanie nie jest dobre, ale spróbujmy jest aż trudno przewidywać jest niemożliwe, by podczas rozmów takich kuluarowych pojawiały się często próby uporządkowania tego co w tym roku otrzymaliśmy w postaci książek zgłoszonych do tej do tej nagrody, ale jak się rozwija n p. część literatury fikcyjnej jakiś grosz lub rozwija się reportaż nie sposób moim zdaniem za pomocą takich generalizacji stworzyć żadnego przekonującego obrazu powiedziałbym tak jest bardzo wiele literatury zaangażowanej nawet dziś też literatura fikcyjna to są to opowieści, które dziś dotyczą Polski to sięgają tam, gdzie dzieją się dzisiaj bardzo poważne rzeczy to są problemy, z którymi mierzy się społeczeństwa to są problemy, z którymi mierzą się kobiety zmierzą się mężczyźni, kiedy to są reportaże czasem dostajemy opowieść jak przypadku wkład Katarzyny Boni o miejscach, które są bardzo odległy od nas 3 na Wschodzie Japonii, a i kraj, który został dotknięty kataklizmem tsunami, a i też opowieść niby od tamtej kulturze nie było tamtych ludziach, ale od pewnego momentu widzimy, że ona ma bardzo wiele z nami wspólnego jak tylko na nią się otworzymy to będziemy mogli rozpoznać w niej również siebie swój własny port i pani redaktor nas tutaj podpuszcza trochę, żebyśmy właśnie powiedzieli, że to literatura Polska się wymieniły Marina twarz kobiety nie wiemy oczywiście byli tego pewnie nie odważylibyśmy się powiedzieć badania wskazują na to, że toczy się, więc z Czytelniczek niż Czytelników w naszym pięknym kraju, ale to zupełnie inna rozmowa wypytywała też nas pani redaktor czy idzie jakiś młody czy idzie jakiś nowy pamiętajmy też nagroda na razie to nie jest nagroda dla twórców młodych koniecznie to jest po prostu nagroda dla twórców debiutujących są nie zawsze jest surowa imprezy nie dla twórców po debiucie tak to co to co to co nie zawsze tożsamy, ale gdyby, żeby zadość uczynić potrzebą generale generalizacji jakich to Iza przejdziemy do mówienia o najważniejszych elementów programu festiwalu Conrada, gdyby się o jakiej generalizacja pokusić co widać zarówno nominacja do tej nagrody nijaki, że w programie Konrada no to mam takie wrażenie, że o stopnia, a my tu strasznie trudno powiedzieć czy pięciolatka czy dekada no to jest taki okres narastających różnorodność, jeżeli chodzi o twórczość literacką w Polsce znaczy są pisane bardzo różne rzeczy jakieś takie sztywne ramy gatunkowe mam wrażenie bardzo częściej niż kiedyś przestają obowiązywać ludzie z twórcy z z różnymi formami rzecznik ZNK gatunkami swobodnie sobie poczynają i to ponad wszelką wątpliwość wątpliwość widać w programie festiwalu Conrada właśnie nie wiem czy zgoda ze mną Grzegorz to znaczy w program festiwalu Conrada akurat da się opowiedzieć, ponieważ wraz ze Spójnią historią, którą wymyślamy rokrocznie nie ma to nic wspólnego 3 tak nie wiadomo, jaką jest lista książek zgłoszonych do do nagrody jeśli chodzi o festiwal to hasło przewodnie tegorocznej edycji jest niepokój tak Doda i tutaj, by panie Grzegorzu tutaj po pozwolę sobie na chwilę przerwać, a dokładnie o tym, programie od niepokoju o tej atmosferze właśnie która, która będzie nam towarzyszyć podczas festiwalu o tym, chciałam porozmawiać w kolejnej części naszej opowieści o festiwalu Conrada dobrze można tak się umówić zaniepokojony zazwyczaj kultura osobista to jest wciąż kultura osobista Annę dzień dobry nawet dobry wieczór, bo to już tak jesienną bardziej bardziej ciemno wieczorami się robi możemy mówić dobry wieczór w krakowskim studiu wciąż Grzegorz Jankowicz oraz Szymon Kloska Grzegorz Jankowicz Annę dyrektor programowy festiwalu Conrada, o którym dzisiaj rozmawiamy dziewiątej edycji festiwalu Conrada Nate panie Grzegorzu zaczął pan mówić o tym, niepokoju nagły niepokój to jest inne teki inne takie słowo klucz takie hasło taki wyraz, który towarzyszyć będzie w tym roku na festiwalowi im realny czytając owo, ale to też bardzo ciekawe uzasadnienie, dlaczego to niepokój ten będzie nam towarzyszył i czy niepokój jest koniecznie tylko złą emocją łączy czy jednak nie do końca to zastanawiam się czy ten niepokój wynikało z waszego jakiegoś takiego poczucia, że to jest ważny temat, którym podczas festiwalu trzeba się zająć to wyszło od pisarzy to znaczy, że zaczęliście faktycznie dostrzegać coś takiego na rynku literatury, że teraz więcej książek dziś wokół tego niepokoju ran od niepokój zahaczają festiwal Conrada też taka takie wydarzenie literackie, które wspiera się na założeniu fundamentalnym założeniu, że o rzeczywistości społecznej politycznej ekonomicznej religijnej i wszelkiej innej rzeczywistości, która na co dzień nas dotyka, w której żyjemy, w którą współtworzymy MOK można i trzeba mówić za pomocą języka literackiego niepokój wziął się z kilku źródeł po pierwsze z pierwszego tomu z tytułu pierwszego tomu opowiadań Josepha Conrada PiS szef AmRest to jest jego tonie jego debiut to był po prostu pierś, bo pierwsza kolekcja jego w jego opowieści krótszych poniesie opowieści, które wywołują niepokój to były historie za pomocą, których Konrad diagnozował najważniejsze niepokoje swoich czasów pomyśleliśmy, że dziś trochę podobnie do czasów Konrada niepokój jest wszechobecny wszechogarniający nie tylko dlatego go widzimy, że pisarze jak wskazują palcem w swoich opowieściach o mnie wszechobecne, dlatego że po prostu dynamika intensywność naszych czasów naszego doświadczenia jest tak duża, więc postanowiliśmy zaprosić pisarki pisarzy do Krakowa z całego świata po to, żeby wraz z nimi najpier w zastanowić się, gdzie biją źródła niepokoju dziś potem zastanowić się czy ten niepokój jest negatywny czy pozytywne co zyskujemy, a co przez niego tracimy, a na koniec jeszcze zastanowić się jak można ten swój niepokój zneutralizować nie za pomocą marzenia nie za pomocą jakichś magicznych formuł, które czasami podpowiadają nam, a to politycy, a to ideologowie tylko, żeby nauczyć się od Pisarek pisarzy takiego sposobu myślenia i takiego sposobu bycia w świecie, który pozwoli nam niepokój skutecznie zneutralizować ich Ano właśnie tam pojawia się też, że to do dość ważne stwierdzenie w złym tym wstępuje do festiwalu, że niepokój jest taką, jaką emocją, która wynikała też z życia we wspólnocie w zbiorowości znaczy, że ten niepokój jak rozumiem jest odczuwane tak wspólnotową ani jednostkowo niepokój, bo oczywiście bardzo wiele wymiarów on przyjmuje różne formy mogą to być formy jednostkowe mogą to być formy zbiorowe, a rzecz jasna nas na festiwalu Conrada będą interesowały wszystkie te formy również wspólnotowa festiwal to jest miejsce, w którym gromadzą się pisarki pisarzy czytelniczki Czytelnicy, tworząc taką sytuację miał wspólnotę przez tydzień wspólnoty rozmawiających wspólnoty podejmujących refleksję w związku, z czym ten niepokój, a wspólnotowe właśnie będzie niezwykle istotnym tematem naszych dyskusji w tym inne niż możemy zerknąć dokładniej teraz w program tak jak powiedzieliście panowie na na początku kilka jeszcze elementów tego programu jest do ujawnienia m. in. program MDM program filmowy oraz niektóre jeszcze dyskusja, ale z tego co wiemy teraz do tej pory kogo w Krakowie spotkamy z kim będziemy mogli w Krakowie porozmawiać program główny festiwal już zostało ogłoszone i można wejść na naszą stronę Conrad Festival Club Kapelko kach kom PL lub kropkę com i przeczytać go polecam państwu z całego serca, dlatego że tych wydarzeń będzie bardzo bardzo dużo jak chciał zwrócić uwagę tylko na raz na kilka postaci przygotowujemy na tę edycję dodatkowe publikacje to będą m. in. 2 komiksy, które poświęcone są albo samemu Konradowi albo też jest to komisja w przypadku tego drugiego będący adaptacją graficzną najsłynniejszych opowieści Konrada, czyli jądra ciemności spotkamy się w Krakowie m. in . z ilustratorką owego komiksu jądra ciemności Catherine po niego, która opowie o swojej pracy i opłat także o samym wykonać w jego pisarstwie ma do na ten temat bardzo wiele do powiedzenia spotkamy się w Krakowie również z drzewa Bukowską BOR hardym i Łęgską, którzy wspólnie będą opowiadać o Beksińskich o ich portrecie rodzinnym o kształcie o strukturze rodziny, którą stworzyli, która wyłania się z materiałów pozostawionych przez 3 Beksińskiego rajem dla potomności tez nie nieprawdopodobny materiał niezwykle niepokojące, ale doświadczenie towarzyszy każdemu, kto się z tym materiałem zapoznał Olga Tokarczuk, a będzie opowiadać zarówno o swojej powieści jak i o filmie, który na podstawie tej powieści nakręciła Agnieszka Holland zaprosiliśmy ją nie tyle o to, żeby ona opowiedziała wyłącznie o tym, tekście to niestety nowy też powieści sprzed kilku lat ale, żeby opowiedziała nam o tym z jakimi reakcjami spotkała się zarówno powieść, jaki spotkał się film, żeby opowiedziałem o tym czy zaobserwowała jakąś zmianę po stronie społeczeństwa, gdy opublikowała swoje dzieło ich ukazał się tam, gdzie ukazał się film będzie w Krakowie również Marek w ślepą francuski filozof, który zajmuje się diagnozowanie źródeł nienawiści z nim będziemy rozmawiać o tym czy jest możliwa nadzieja w świecie, który jest tak doszczętnie przeżarty nienawiścią jak jak nasz będzie mieć też kilka wydarzeń, które będą się przyglądać społecznym kontekstem literatury n p. sprawdzimy w jaki sposób literatura jest wykorzystywana w ich pracy resocjalizacyjnej w aresztach śledczych oraz w polskich więzieniach spotkamy się z wychowawcami, a więzi z innymi, którzy właśnie z literaturą pracują ze swoimi podopiecznymi za pomocą literatury zorganizujemy także lekcje czytania w krakowskim areszcie śledczym będziemy również rozmawiać o tym w jaki sposób osoby głuche, a partycypują literaturę, ale możecie państwo wydawać dziwne, że posługuje się słowem osoby głuche, a nie niesłyszący, ale prawda jest taka, że ludzie, którzy są głusi wolą tę nazwę wolą to słowo niż słowo niesłyszący do tego, że to od razu ustawia ich hierarchiczne relacje z tymi którzy, którzy słyszą od takich m. in. kwestiach będziemy rozmawiać z Estonią SCM nauk, która zajmuje się zarówno na językiem migowym, jaki literaturą, która powstaje w języku migowym filtr bardzo ciekawe, że jeśli mogę panu przerwać, bo byłoby to jest faktycznie odkryje ranny ani nie przyszło mi do głowy, że ta percepcja może być inna rzecz do odczytywania literatury może być inny tutaj ta percepcja całkowicie inna wydaje nam się czymś oczywistym, że tekst pisany po prostu może być przez każdego czarne w ten sam sposób po, a tak jest nasze doświadczenia podczas tych zupełnie inaczej, a niektórzy głusi i nie czytają tekstu w ogóle, a jeśli czytają czytają go w inny sposób, dlaczego partycypują w ten tekst przynosi do nich inne obrazy, a inaczej wyobrażają sobie świat, który za pomocą języka pisanego jest w opisywany jest też tak, że za pomocą języka migowego można tworzyć opowieści można także tworzyć wiersze i o tym, także będziemy rozmawiać ja Vena Festival innym gościem festiwalu będzie będzie gorzko Adam Hof silnym, a który jest reporterem, poświęcając się w swoim pisarstwie bardzo wiele uwagi Afryce napisał książkę m. in . przez książkę o około pół Leopolda drugiego, w której pojawia się Joseph Conrad jako bardzo istotny punkt odniesienia będzie na festiwalu Siri Hustvedt amerykańska pisarka doskonale w Polsce znane, z którą będziemy rozmawiać o m. in. niepokojach, jakie pisarze, a odczuwają w Stanach Zjednoczonych dzisiaj będzie n p . Węgier fantastyczny eseista lasu Fellini autor kapitalnej książki 2 książek o o melancholii, który spotka się z czeskim prozaikiem Janem Nemec chcemy lektury to jawne na mecz opublikował fantastyczną powieść na temat RM na temat fotografii oni będą mówić o melancholii Europy Środkowej i niepokojach, jakie z tym obszarem świata się wiążą wspomniałem dosłownie o o kilku wydarzeniach, a już czuje, że mówiąc w lutym w dużych wydarzeń towarzyszących, które jeszcze przed nami jeszcze będą ogłoszone część już znamy i istotnym elementem festiwalu Conrada zawsze były i są również w tym roku wystawę 1 szczególnie myślę wyjątkowa mianowicie wystawa Serge Bloch fantastycznego francuskiego rysownika, który narysował biblią, ale ta książka ukazała się w zeszłym roku i w tym roku będziemy mogli ją zobaczyć jak powstanie we centrum Krakowa w pawilonie Wyspiańskiego wieża Babel i sposób jak najbardziej niepokojący pomieszana języki ponownie warto też wspomnieć o o paśmie Wilamowski będziemy mogli spotkać się, że nie tylko Wojciechem Orlińskim, z którym mam wrażenie już wszyscy w procentach w jego biografii się w oddali, ale również z Agnieszką Majewską, która chce, abyśmy tę książkę między głowa i gwiazdy, ale również ze Tomaszem Kozłowskim Stanisławem Banasiem i co istotne nie są takie działanie nietypowe dla festiwali literackich, ale mam wrażenie, że typowe dla festiwalu Conrada właśnie zainaugurowany zostanie cykle wykładów otwartych przygotowanych przez prof. Nina ziemskiego poświęconych twórczości Stanisława Lema, który na festiwalu Conrada się rozpocznie od 2 trwać będzie aż do wiosny no bardzo ciekawe jest to program, a ja, tym bardziej się też, że radio TOK FM w tym roku jest partnerem patronem medialnym festiwalu my tam również będziemy obecni naszym studiem przez cały tydzień rozmów tereny, z których 6 lat, gdy chętnych spotkania bardzo mocna ekipa Radia TOK FM pan lennem przyjeżdża, więc od tych wszystkich tematach na pewno będziemy też się na antenie rozmawiać bardzo dziękuję widzimy się w takim razie w Krakowie już całkiem niedługo Grzegorz Jankowicz dyrektor programowy festiwalu Conrada oraz Szymon Kloska Kraków miasto literatury UNESCO dziękuję bardzo dziękujemy dziękujemy za grosz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA