REKLAMA

Olga Stanisławska oprowadza po wystawie "Nowy region świata" w Bunkrze Sztuki

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-10-04 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:42 min.
Udostępnij:

Rozliczenie z kolonialną przeszłością z czasów Josepha Conrada, sprawy, o których w ramach globalnej wymiany wolimy milczeć, prace obnażające w piękny i subtelny sposób niewiedzę dotyczącą ceny jaką wspólnie płacimy za wspólny świat, oraz utopie budowane na pozornie nowych zasadach - to tylko niektóre z wątków poruszanych przez artystów, których prace można oglądać na wystawie "Nowy region świata" pokazywanej w Galerii Bunkier Sztuki w Krakowie. Po tej prezentacji oprowadza na jedna z kuratorek - Olga Stanisławska.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Łukasz Wojtusik zastępcy Patrycji Wanat wybierzemy się dzisiaj nam mam nadzieję ciekawą wystawę bunkier sztuki nowy region świata na taką wystawę państwo bardzo serdecznie zapraszamy w towarzystwie kuratorki tego przedsięwzięcia, które będzie można oglądać przez nią kilka ładnych tygodni właśnie tutaj w samym sercu Krakowa Olga Stanisławska będzie państwo i nie prowadzą opartej na wystawie nowy region świata to brzmi przyjaźnie tym wiele Rozwiń » podróżować po świecie jest pisać wiele wywiadów w rozmowie z różnymi ludźmi czy nowy region świata w bunkrze sztuki jest taka wystawa, która wie, że ma pokazywać pewne elementy wspólne oszukać tej wspólnoty, ale czy taka wystawa, gdzie każdy znajdzie coś dla siebie tak moim zdaniem absolutnie mamy bardzo wielu artystów mamy 20 artystów z różnych części świata w młodszych i początkujących jak również starszych i bardzo znanych mających kompletnie różne formy wyrazu i bardzo nowoczesny sięgający ku klasyce poruszających się na różnych emocjach on od kolegi powiedz mi żałoby po ironię żart, więc w Cinema City Stories na tej wystawie jest też aktywna znajomi staruszka Pułkową, że dziś nie sięgnie pojawiają się nowe historie nowe opowieści nowe nowe kwestie, więc w sensie, że nie ma siły, że tak, żeby ktoś nie znalazł do tej czegoś dla siebie zaczniemy od zdjęcia, które ma być wprowadzaniem do tej wystawy Air mówi się w sercu Krakowa jesteśmy tutaj właśnie w sercu Krakowa to zdjęcie przenosi nas serce Londynu Otóż w 20 12 roku kiwali biada w Londynie Fiona banner artystka postawiła na dachu, ale z centrum sztuki na w południe w Londynie nad rzeką Tamizą replikę statku Konrada nasza wystawa mówi pan o Konradzie zaczyna się od Konrada mamy rok Conrada Boskiej obchodzone do pewnego stopnia w Polsce hucznie 1 60 lat od urodzenia pisarza nie, żebyśmy byli zwolennikami takiego rocznicowego myślenia, a ile jest to dobra okazja, żeby się włączyć w ten dialog w tę rozmowę i zapytać się on i odtąd powieść, która najbardziej na nas odcisnęła się w treści odciska się od ponad 100 lat mianowicie jądro ciemności, które w dużej mierze ukształtowało nasze myślenie nie tylko w Afryce i koloniach, ale w ogóle o talenty co dzisiaj nazywam globalnym południem chcieliśmy sięgnąć do tego Konrada sięgną do tej szuflady w naszej wyobraźni, w której wyskakuje Honorat nazwijmy ją szufladą kolonialną i zobaczyć nie trzeba się nad nią zastanowić czy nie trzeba czasem przemeblować to jest moim zdaniem zdaniem naszych tutaj w bunkrze bardzo ważne, dlatego że w tej szufladzie nie naszym zdaniem leżą klucze nie tylko do naszej współczesności do tego co się dzisiaj dzieje tutaj z nami wszystkimi, ale również do przyszłości na przyszłości naszej wspólnej na świecie, który w, którym mamy dziś mówiąc górnolotnie jest trochę także dziś, stojąc przy stole nawet w takim fizycznym w ujęciu konsumujemy zatem kolonializm i post kolonializmem trochę tak absolutnie to jest tak żyje, ale w pewnym momencie zaczynamy tutaj naszą wystawę o przyszłości mówimy o kwestiach, które miały inne rzeczy, które siedziały kiedyś dawno temu, ale w czasach kolonialnych w czasach pracy niewolniczej na plantacjach w tzw. nowym świecie jest powieść Woltera, w której niewolnik straszliwie okaleczone bez ręki bez nogi mówi poza tym ceny jedzie cukier w Europie wtedy cały cukier w Europie pochodzi właśnie z tej z tych plantacji trzciny cukrowej dzisiaj możemy zadać to samo pytanie mianowicie, za jaką cenę kupujemy tanie t-shirty, za jaką cenę jest benzyna, którą tankujemy za kontener jest colta, który z naszych telefonów komórkowych i to tę cenę płaci to jest po prostu na serce naszego życia to jest wszystko wszystko czym żyjemy wszystko Nędza podstawy ekonomiczne z 1 strony z drugiej strony też ich wyobrażeniom naszego świata, a mianowicie to żeśmy uznali, że część ludzkości nie jest taka jak my i że może te ceny za nią zapłacić oczyścić łączy z kwestiami imigracji z kwestiami uchodźców z kwestiami zmiany również klimatycznej, która to wszystko napędza i kręci jesteśmy po prostu tutaj w sercu naszego życia jesteśmy w pierwszej części tej prezentacji jak tutaj kierowały ci się doborem prac zboczy właśnie w tej części dotyczącej tak samo opowiedziała się w przeszłości dla tego spojrzenia za siebie na to czy był kolonializm i gdzie znajdujemy jego odblaski dzisiaj dobór prac to jest zawsze ciekawa sprawa ja myślę, że najpier w działa pewna emocja i pewna intelektualna jakaś więź, którą nawiązujemy z tymi pracami to wszystko są bardzo silne bardzo fajne bardzo interesujące prace i w momencie, kiedy jej te prace LM przyp g pracujący nad wystawą na ME na nas jak działają zadający pytanie co one mówią i okazuje się, że układają się z nich na właśnie właśnie wątki, a ułożą nam się tutaj wątek, który okazuje się być kluczowym 1 z kluczowych wątków do tego tematu mianowicie dziś zaczynamy tutaj od kwestii jeńców na amerykańskim południu bardzo piękny wideo, które tym mówić w sposób bardzo religijny żałobnej trochę tak jak artyści mówią n p . o zagładzie obudowując starań, by taką przestrzenią do namysłu tutaj Iana Kristin Meissner pokazuje cudowne pejzaże jest wspaniała bluesowe muzyka, która od tego typu latem 2 6 tys miejsc do zastanowienia i kiedy myślimy o tym, zaczynamy widzieć związki obie wynajęte, kto się wyłaniają zaraz powiem, jaki Otóż kolejna praca jest kompletnie inna wyraził też krótka animacja bardzo na pozór śmieszna furię amerykański artysta w mechaniku list Thomas i transponujące historia linczu w naszej czas jej trzecia praca w tej serii to jest praca haitańskiego artysty mieszkającego dziś w Niemczech żoną, gdy zachodzi nazywa to jest piękne i bryczek z czasów wielkich dziewiętnastowiecznych powiedz mecz z początku dwudziestego wieku, na którym on wypisał cytaty z listów z gości pamfletów Luis Fernandez lina francuskiego pisarza, który są obrzydliwie mi rasistowskim mi i antysemickimi tam dietami i to pochodzącymi z lat trzydziestych i 4 6 w czasie okupacji wypisywał te rzeczy, które łączą elementy antysemickie rasistowskie wiele dzieci konstruuje ta figura innego i widać we wszystkich pracach, że jakimś wątkiem przewodnim staje się tak obsesyjna myśl o tym, innym jako o zagrożeniu seksualnym i co się okazuje, że to wszystko leży cały cała gama c kolonializm i cała konstrukcja rasy tego co znaczy to, że wymyśliliśmy, że ten jakiś inny człowiek z innym kolorze skóry stanowi osobną oraz zeń wprawdzie biologia tego nigdy nie potwierdziła Szatan żaden sposób nigdy nie udało skonstruować żadnej takiej powiedzmy bazy wierzy, iż w liście naukowej dlatego to jednak to bardzo silnie zostało jako pewnego konstrukt społeczny i do dziś dnia rządzi naszymi relacjami i to wszystko jest oparty na tym, że na władzę nad kobietą, a linczem miały w większości preteksty i taki, że ten czarny mężczyzna na amerykańskim południu jest zagrożeniem dla Białej kobiety to powstało wtedy istniał w czasach niewolnictwa to powstał w momencie, kiedy trzeba było tych wyzwolonych ludzi i nadal i w jaki sposób dominować terminowości strachem terrorem trybu oparty na liniach wizji tego, że oni są zagrożeniem dla naszych kobiet to widać bardzo nam tych 2 praca w Ameryce i to widać również w tej przedziwnej zupełnie inny niż Stochowi, który się wyłania z zalet tych listów Sellina, gdzie on mówi o kobiety nasze kobiety kobitki przychodzą już od Żyda do lidera stosuje dziś zupełnie inny od fantazji etyczne konstrukcji umysłowej, a niektóre po dziś dzień działają dlatego, że kiedy jej n p. zdarza się tak drażliwa sprawa jak gwałt w Rimini, który porusza nas wszystko niedawno zdajemy sobie sprawę, że on otrzymuje to jest oczywiście okropne zbrodnie nie ulega żadnej wątpliwości podobnie wszystkie gwałty i nagle zdajemy sprawę, że gwałty, której się odbywają na co dzień w Polsce często równie okropne albo ich straszniejsze, a nie tu nie da nam się też w Łodzi taki przykład one tak nie dziwią UW ją na wyobraźnię czytelnika gazety dziennikarze nie piszą o nich tak dużo politycy nie starają się oczywiście oni na nich zbijać jako swego kapitału, ponieważ w Rimini w momencie, kiedy ten gwałciciel jest naznaczony jako obcy porusza nas właśnie tę stronę, które są zbudowane od bardzo dawna tego obcego, który zawłaszcza nasze kobiety w imię i ten sam czas nadchodzi dzień funkcjonuje w stosunku właśnie do uchodźców imigrantów, że oni będą gwałcić kobiety w w Europie tak jak do tej pory w Europie gwałt nie istniał co ciekawe ty to, o czym mówisz innym skoro rozmawiamy wdrażamy w taki poważny jednocześnie wysokie tony to jesteś taka narracja, które z narracją patriarchalną tak absolutnie jest inna bardzo ciekawa praca w tej serii test prace Rosji Gartner artystki z Barbadosu na Karaibach, która mówi zupełnie inną historię zaczerpniętą z rzeczywistości to znaczona mówi o aborcjach, które dokonywały kobiety na plantacjach niewolnice, ponieważ były gwałcone i nieustannie systematycznie przez swoich właścicieli białych przyszli do kolejnej żniwa, bo to jest rzecz, która mnie zainteresowała i chciał być poprosić o kilka słów tutaj mamy takie bardzo z tego co widzę, że jasne bez specjalnego nawet zaglądania do skryptu z wytłumaczeniem tego co zobaczymy pokazanie tego jak teraźniejszości przeszłość potrafią zaistnieć razem z 1 czasie przestrzeń zdjęcia z Anną schemat klubu z RPA z UE, która w pewien sposób wzięła stare fotografie Etnograficzne przedstawiające kobiety w Afryce Południowej w czasach kolonialnych i puściła jest laikiem, jakby na swoje ciało w ten sposób ponad te właściwie, jaki jest ich związek z tymi kobietami, jaki jest, więc związek z tymi obrazami tych kobiet, które dostarcza nam fotografia etnograficzna daje, bo przecież ona nie jest jakimś czystym lustrem te obrazy te obrazy fotograficzne został skonstruowany przez fotografa, który wydobył tanie tamto, który próbował zygzakiem zobaczyć na pewien sposób pokazać te i inne kobiety jako jakiś trochę dziwne obcy Name nam figury w jej domu sama Kubów pytania do jakiego stopnia dzisiaj ona jest postrzegana przez ten filtr tych wyobrażeń kolonialne, które też są wyobrażeniami patriarchalny mit, ponieważ byty kobiety Anno były też obiektywnego WI lidze Muzy stan fotografów, którzy oczywiście byli w przeważającej większości im mężczyznami to ja państwu polecam w ogóle taką zabawę mierzy się bez skusić i wybierz się do bunkra sztuki, by także do tego co słyszycie, kiedy zobaczycie stanie się już przed n p. tymi fotografiami to sobie dopowiadać własne skojarzenia mam skażenie bardzo proste, ponieważ im Wojciech Nowicki, który jedno pisze bardzo dużo samej fotografii tego typu przedstawienia z tego co pamiętam określał takim mianem typów ludzkich one były rzeczywiście układane przez fotografów mamy tylko pozorne wrażenie, że oto mamy n p . nie wiem Żyda, nawiązując do dziewiętnastowiecznych zdjęć z Małopolski chociażby w jakiś bardzo naturalna sytuacja ta królewska postawą fotograficznym Atelier i też miało to sam już samo nazwanie czegoś typami ludzkimi jest taką formą oznaczania i piętnowanie takiego klubu pyta właśnie o to, jakiego stopnia na dziś jest postrzegana przez nas poprzez te wszystkie druki, które mamy w no jest to wielkie pytanie daje tej wystawy właśnie w Szanowni państwo, które to nie są oczywiście wszystkie prace, które można zobaczyć w tej pierwszej części wystawy filmy tymczasem przeszliśmy Sol Costa Lisowską do drugiej części tej prezentacji, którą w bunkrze właśnie teraz zwiedzamy my stajemy przed cyklem prac, które mogę określić jako taki fotograficzny wycinkowej kolarz tak absolutnie to jest technika modernistyczna prawda, czyli zaczerpnięty z lat wczesnych dwudziestego wieku, dlatego że w tej sali mówimy o współczesności mówimy o tym, że te różne hierarchie, które zostały urząd ustanowiony narzucone czasach Aon kolonialnych wyobraźni kolonialnej w gruncie rzeczy tak naprawdę nigdy tak nie wyglądały i do tego ulegają jeszcze na stałym przesunięciom te wzorce kulturowe rozmaite krążą, że mogliśmy sobie wyobrażać jeśli byliśmy urodzeni w początkach w końcu dziewiętnastego czy z początku dwudziestego wieku, że Afrykanie sądzi sami, którzy nie mają kultury, niemniej jednak w tym samym czasie artyści modernizmu odkrywali sztukę afrykańską i czerpali z nich i to właśnie wycinanki kolaże, o których mówił, nawiązując do le Corbusiera w słynnego architekta szwajcarska francuskiego, który wymyślił to właściwie współczesne osiedla WDM architekturę współczesną osiedlową w ten sposób jak nam dowodzi kadr akcja autor tych kolarzy, że w latach trzydziestych pojechał do Algierii na południe, gdzie spędziło 5 tygodni w miejscowościach, które były zbudowane już jedenastym wieku i właśnie taki sposób, którego zainspirował to znaczy minimalistyczna architektura i założenia całościowy urbanistyczne i w pewnej wypaczone i formie zauważa kamera akcja po dziś dzień na całym świecie poprzez lekko bus zbiera tej idei jego RMB sąsiad z kształtują naszą rzeczywistość, bo ponieść bardzo wielu z nas mieszka tak po prostu w tej architekturze, która zdaniem federacji stworzono potężne skontrolować co nie było przypadkiem tych miejscowości algierskiej, gdzie była ona była wyrazem dziś oddolnej Demokratycznej pewnej no i jej daje natomiast jest wyrazem dzisiejszego założenia, że to nie jest tak, że każdy z nas może chce postawić kamienicę taką czy inną albo zamieszkać w domu o tym czy innym nie mamy z ustawione osiedla określone w i w tych osiedlach n p. w realnym w latach sześćdziesiątych masowo budowanych we Francji i osiedlano ściągano z Afryki północnej siłę roboczą, czyli ludzi, którzy mieli pracować gospodarka francuska wtedy miał się świetnie potrzebował rąk do pracy potrzebowaliśmy wszyscy w Europie tych ludzi i żeśmy ich ściągali i oni to jest dosyć paradoksalne, gdyż widać więcej czy w tych w tych kolarza, że oni na pewien sposób trafili do tych do tych właśnie, gdy klatek, które stanowią te pół osiedla jako kolejne zapożyczenie z tej Afryki północnej oglądając trochę te prace mam znowu krakowski skojarzenie z tym co działo się na początku lat pięćdziesiątych w nowej Hucie, która powstawała budowała się, o której król krążą też pewne legendy i mamy taką pamięć wyrywkową Gilowska moje pokolenie pamięta ją z opowieści, że właśnie, kiedy przychodzili nowi robotnicy nowa siła robocza to budujące się powstającej nowej Huty dochodziło do niesamowitych rzeczy, ponieważ ci ludzie byli kompletnie nie dostosowanie do tych przestrzeni ich mentalnością wołowej krążą takie opowieści o świniach kąpiących się w wannach i t d. tak dalej właśnie te architektura, która narzuca styl życia, która narzuca określone zachowania w tym ludziom którzy, którzy do tej pory mogli ewentualnie żyć inaczej albo chcieliby żyć inaczej prawda często opuszczamy ją z przyjemnością dla innych typów architektury ona jest takim złem koniecznym dla dla wielu z nas tak cieszy się, żeby mówić o tych polskich porównania, dlatego że jest to wystawa ponieśliśmy Konrada to trzymamy się w dużej mierze tego świata powiedzmy, który można nazwać czarnym Atlantykiem, czyli Afryki i diaspory afrykańskiej w Ameryce północnej skarg na Karaibach Europy również, ale bardzo wieloma mówi Polsce dzieje rozmaite pytania tożsamość różne struktury dominacji to wszystko można odczytać również na gruncie polskim naszym własnym, a więc zależy, więc świetnie że, że wprowadził ich tutaj ten wątek się zresztą mówiąc o polskich wątkach mamy matkę boską częstochowską, która też się pojawia również jako takiej może nie będę zdradzać więcej, ponieważ umówiliśmy się, że nie wszystko powiemy warto przez Niemców tak do wszelkich wystawę można być przyjście są ze sobą jest skandal, ale niech nie widziałem już bardziej obrazoburcze rzeczy rośnie tak naprawdę na to pracownik ma wrażenie, że ów jest bardzo interesująca, ale jak na rzeczy, które w dzień, gdyż poza dość łagodna nie ona w ogóle nie za obrazoburcze moim zdaniem ona pokazuje o tym jak matka Boska częstochowska zawędrowała poza Polskę poza Europę i w jaki sposób może funkcjonować gdzieś indziej da się wpisuje datę, o czym, o czym mówiliśmy to znaczy po prostu Wendy stałą wędrówkę kodów kodów kulturowych zawłaszczania przenikania o to, że jesteśmy w pewien sposób biednym światem 1 organizmem, gdzie nie, gdzie teren, gdzie wysoki pływają w w swobodny sposób, żeby państwo zachęcić powiem tylko, tyle że można tę sytuację z tej pracy odwrócić to na czym na pewno znajdziemy przynajmniej kilkudziesięciu Polaków, którzy mają sobie tatuaż matki zgoda LUPA w taki się wydaje przynajmniej idziemy dalej Szanowni państwo to jest to druga część wystawy w bunkrze sztuki szukamy tych nowych regionów świata i zatrzymać się z po czasach teraźniejszych także Orlik decyzjach, które od pracy już oglądaliśmy w razie wcześniejszej części Haitańczyk mieszkający dziś w Berlinie, a z ryby są prace w momencie, kiedy pierwszy raz przyjechał do Berlina i spotkał się za agresję słowną z w Berlinie i zastanawiał się związana z kolorem skóry i zastanawiał się jak to przerobić na coś pozytywnego jak z tego skonstruować swoją sama twórczość jak użyć jako materiał i kazał sobie uszyć spodnie tradycyjny niemiecki, jaki znamy ze skóry cały strój taki nosi nazwę, ale ja chodzę po niemiecku uczyli skórzane spodnie po prostu ich w tym tradycyjnym niemieckim stroju, który trochę inaczej działa niż w Polsce dania Niemcy rzeczywiście często zakładają nawet na nasz luby czy jest pan jakieś uroczystości nie mówiąc już festiwalu piwa w Monachium właśnie te ludowe stroje i on w tym niemieckim stroju podróżował po Niemczech i cała ta praca polega na tym, że ludzie, których spotykał robimy zdjęcia nadsyłali innymi słowy oglądamy go cały czas tak jak widzieli go inni ludzie klną oni patrzyli na niego albo z pobłażaniem, a żeby na plusie czarnoskóry człowiek heretyk niemieckim staje zatem oznaczać sympatią czasem coś pod pachą podchodzili do niego mocno poprawiali prawda, bo to korygowanie, że on nie może sam siebie oczywiście być prawdziwym Niemcem jak te jak prawdziwy Niemiec mam prawo coś mógł poprawiać w i jego strach, a ile jest to praca bardzo lekka bardzo bardzo żartobliwa w gruncie rzeczy, ale zastanawiamy się co nie jest żartem, dlaczego EMC człowiek o czarnej skórze wydaje nam się nie pasować do tego stroju na czym polega tożsamość narodowa jak nasi buduje, kto ma do niej prawo, kto ma prawo do spuścizny kulturowej to są ważne pytania i one n p. mają często tragiczne jest, ponieważ naziści we, kiedy doszli do władzy za pomoc zabronili osobom pochodzenia żydowskiego czy tych, które uważali za pochodzenia żydowskiego noszenia właśnie tego stroju innymi słowy on coś w tej kulturze niemieckiej znaczeń i oto właśnie pyta Jolie PZHL może być to takie też pytanie czy każdy ma może mieć bez względu na kolor skóry przekonania przed własną tożsamość kulturową dostęp do kultury innego regionu czy są tutaj jakimiś też takie bariery, które są w naszej głowie nie przeskoczę tam, gdzie każdy może zostać Niemcem czy każdy może być Polakiem to są to są pytania, które sobie zadajemy, które są często zadawane w formie n p. ataków rasistowskich, o których coraz częściej niestety słyszymy w Polsce, ponieważ musi wydaje, że tutaj nie ma miejsca dla ludzi innym kolorze skóry po postoju teraz przed wielką mapą czy to jest Malta wielka mapa nowego pięknego świata, a w taki wygląda w każdym razie nie Afryka patrzy, na którą ogląda się z Chin te z kolei na pracę rolnika Dezertera, w której pokazując na ile nasze spojrzenie na foreksie jest arbitralne, kiedy być może mogła zaistnieć zupełnie inna historia być może z Chin wygląda zupełnie inaczej Chiny są tu ważne, ponieważ wiemy wszyscy ich ogromnej ekonomicznej ekspansji m. in . w Afryce wiemy o znacznie mniej wiemy o tym, że również Afrykanie jeżdżono kii cee dem osiedlają się i handlują tam ma na potęgę to są nowe więzienie go ekonomiczne, ale też wyobrażenia, że ten świat, o którym mówimy kompletnie się przekształca rzecz nasze podziały północ-południe zachód wschód czy właśnie kraje rozwinięte inne mniej rozwinięte rozwijające się kompletnie się przemienia i że nie możemy się w naszej wyobraźni trzymać tych stałych Pm tych stałych punktów, które wyznacza nam historia kolonialna, która chce nadal pokutuje tu zresztą ciekawa praca akurat za nami Krystyny Meissner również o Kongu o tym jak po dziś dzień nadal patrzymy na Afrykę oczami Conrada one z kobietą pracy i ta praca również po części dotyka Warszawy i Kanadyjczyków mieszkańcy w Polsce, ale Kristin zabiła ją po tym, jak przeczytałam w gazetach niemieckich to był czas, kiedy byłej pani akurat wybory w Kongu trzeba było tam wysłać siły pokojowe i Niemcy się zastanawiali czy armia niemiecka powinna zostać wysłana do jądra ciemności, dlatego że dziennikarze po dziś dzień operujące skrótem myślowym Konrada z kim, chociaż oczywiście rzeczywista treść i wtedy była już inna niż widzi ją Konrad jest oczywiście wizja literacka i dzisiaj, tym bardziej jest ona jest inna ja proponuję państwu kolejnych ćwiczeń i zobaczcie tą mapą albo po tym, jak zobaczycie jak znam prawdziwego kulturowego szoku byli też przyznaje się do tego bez bicia, kiedy zobaczyłem mapy w podręcznikach mapy geograficzne kartograficzna, kiedy zobaczyłam je w podręcznikach nie jest z innych krajów, ale z innych kontynentów to się okazuje, że Polska nie leży w centrum świata zeszliśmy do podziemi bunkra sztuki to ich trzecia część prezentacji, jeżeli była przeszłość teraźniejszość na to 3 dni wykaże się zbyt dużą frekwencją, ale możesz je zbić stropu sugeruje naszym słuchaczom, że będziemy też zaglądali do tego co przed nami tak zaczynamy od takiej utopii, które konstruują artyści jakiegoś badania światem i innym opartego na innych zasadach niż tektury działają do tej pory jest w Dzienniku otwiera ten cykl praca w Martini chińskiego artysty, który nazywa się, że elity Kozak, który ja mówi o brak dzieci z konstruowany na Martynice w latach siedemdziesiątych, którą pije Martini pęczek wyruszą w kosmos czy miał zamiar wyruszyć w kosmos nie dowiemy się tego do końca rakiety napędzane z wierszami poety ms zera oczywiście jest to klasyczny tzw. no i dokumenty prawne, czyli fałszywy dokument, ale bardzo wiele mówić o świecie opartym nam w słowie jest oczywiście pewna wizja przyszłych przyszłości dość utopijna, ale znacznie mniej utopijna jest telepraca kolektywu w indyjskim do wody jest fotograf estrogeny i zejściem, który podróżuje wspólnie w Afryce i to są głównie Afrykanie z rozmaitych krajów UE podróżują wanny ME kontaktują się z ludźmi na swojej drodze dojeżdżają czasem nawet Europy w UE n p . do Sarajewa i budują wspólne narracji, które są nieco inny niż te, które mu jesteśmy przyzwyczajeni do musu życia Frycek tu wchodzą w kontakty właśnie w erze następują pewne w sejmie mechanizmy wymiany między nimi m. in. w UE ludźmi napotkanym na drodze i jest to też pewna pewien sposób artystycznego kształtowanie świata, w którym granice jej nie mają takiego znaczenia ich akcji, jaki mają dziś wciąż żywa salonie postem nic więcej jak tylko bardzo serdecznie zaprosić Olga Stanisławska bardzo dziękuję państwu za 3 to, że rozpędzić się z nami czas do 12 listopada warto po prostu przyjść na kilkadziesiąt dobrych minut, a to naprawdę dobrze spędzony minuty do bunkra Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA