REKLAMA

Wietnamczycy w Polsce. Rozmowa z dr Grażyną Szymańską-Matusiewicz

Przedpołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2017-10-05 10:00
Prowadzący:
Czas trwania:
34:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
6 minut po godzinie dziesiątej słuchamy Radia TOK FM 5 października w czwartek dzień dobry mówi Paweł Sulik największym skrócie, że państwo po godzinie 11 4 5 zajmiemy się tym co nią Patryk, jaki złego mówi o Rzeczniku Praw Obywatelskich czy to prawda, że też nie będzie z nami Katarzyna Batko-Tołuć wiceprezeska dyrektorka programowa sieci Obywatelskiej Watchdog Polska po 1 1 i wrócimy do sprawy masakry w las Vegas, a to, dlatego że złożą się już wywodzi się Rozwiń » prezydent amerykański czy wzorem swojego poprzednika włączy się ostrą dyskusję w inny o dostępie masą dostępie do broni w stanach czy też uzupełnienie uderzył winne noty w o tym, po godzinie 11 z dr. Łukaszem Pawłowskim kultury liberalnej już teraz serdecznie witam w studiu dr Grażyna Szymańska Matusiewicz z Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry przed panią bardzo ciężkie zadanie, dlatego że jeśli chcemy rozmawiać chcemy społeczności wietnamskiej w Polsce to przede wszystkim musimy się zderzyć z mitami i wyobrażeniami co, do których mam pewne przekonanie, że nie odpowiadają rzeczywistości, ale Opania projektora bada ten problem poświęciła pani MK swoje swoje badania, a pierwszy chyba jednak takim najbardziej mocne mitem dotyczącym społeczności wietnamskiej to jest test taki mit, że to jest społeczność, która się z zajmuje konsul zajmuje się handlem koncentruje na sprawach związanych z handlem i zabija się w Polsce nie wiadomo, kiedy wiadomo, jakiej ilości nie wiadomo w jaki sposób i takie skojarzenie Wietnamczycy w bar z jedzeniem albo Wietnamczycy bazar z najczęściej z tekstyliami czy czy tak jest on, ale jeżeli chodzi ADO aktualną aktywność ekonomiczna owej grupy, a to rzeczywiście jak należy zauważyć że, aby handel tekstyliami trzon Pascale hurtową przede wszystkim jak również działalność gastronomiczna są takimi obszarami w ramach, których ta aktywność ekonomiczna się koncentruję, ale rzeczywiście na pewnego rodzaju nieporozumieniem czy też mitem jest postrzeganie tej społeczności wyłącznie w owym kontekście UE, ponieważ jak możemy był się przekonać społeczność, której obecność w Polsce, a sięga dna nie tyle czasu jak do początków naszego polskiego kapitalizmu stadionu dziesięciolecia, z czym często właśnie Wietnamczycy się nam kojarzą, ale jest to grupa, która w Polsce jak już od ponad 60 lat była obecna w zupełnie innym charakterze to znaczy począwszy od połowy lat pięćdziesiątych do Polski zaczęli przyjeżdżać wietnamscy studenci ich obecność w Polsce związana była noc ze współpracą, która miała miejsce w ramach bloku państ w socjalistycznych wówczas Wietnam północny oraz Polska Rzeczpospolita ludowa wzorem innych krajów przede wszystkim oczywiście ZSRR, ale też innych państ w bloku nawiązałam nowe programy współpracy i pomocy i przyjmowała co roku pewną liczbę wietnamskich studentów, ale ona sięgała w takich szczytowym okresie, kiedy wojna w Wietnamie wojna amerykańską wietnamską była nasilona co 7 80 0 osób rocznie przyjeżdżało do Polski, ale oni po skończeniu nauki jak równy wracali jak tak, chociaż sprawa wyglądała różnie w różnych latach to znaczy w okresie owym powiedzmy póki wojna Wietnamie się toczyła i Wietnamu podzielone do siedemdziesiątego piątego roku prawie wszyscy studenci wietnamscy wracali do Wietnamu prawie wszyscy, bo istniały też interesujące historie indywidualne osób, które gdzieś tam w Pekinie spośród owej Neo Inwest, która jest w Polsce zostawały co oczywiście stanowiło poważne pogwałcenie zasad ideowego studiowania w Polsce, ponieważ osoby testujące tutaj byłem, ale objęte nutką dosyć silną restrykcyjną kontrolą ze strony ambasady Wietnamu i bardzo było istotne, a żeby właśnie po zakończeniu edukacji wrócili oni do Wietnamu i pomagali w budowie w nowo de facto powstającego państwa była w samym ci każą ci, którzy zostają to wymóg należytej kontroli o brak oznacza coś widziała związek może jest przeważnie tak znane są tego rodzaju historie, aczkolwiek ma tutaj różne normy czasu pan to wspaniała romantyczna opowieść bardzo akt totalitarnej w systemie LEED permanentnej inwigilacji jednak miłość miłość zwyciężała zaburza system istnieją 2 książki może przy okazji nie powiem o charakterze autobiograficznym oraz biograficznym pierwszą tutaj autorką, która stworzyła Kielcach jest noc w fikcję realizowane są autobiografie to jest pani metan Sitek efekt tego na rozdrożu oraz pamiętam tytuł drugiej książki, ale 2 takie pozycje się ukazały bociana opisuje oswoją właśnie historie miłości Anka wobec polskiego kolegi studenta i później, jakby ucieczka z 1 pociągu, który miał tutaj już wywożono do Moskwy realne i dalej do Wietnamu zataić znaczy za to, że właśnie związała się ona z polskim kolegą miała być wydalona z kraju bez możliwości ukończenia studiów nie męczy przeceną wśród naszych służb oraz pisarze scenarzyści albo kogoś, kto z reżyserów, bo to trzeba po prostu kręcić w Tychach nowy materiał używany w armii w zeszłym roku wyszła z kolei biografia MKOl w LM z u nas połowa na nie żyje nam to Polski mistrz lamp mistrz sztuk walki, które już w późniejszym okresie w późnych latach siedemdziesiątych studiował w Gdańsku i tam również jego historia nieco jest podobna również miłość również zamknięcie się w ambasadzie Wietnamu, która próbowała go z powrotem do kraju skierować ukrywanie się mu dla nas bardzo interesująca historia, ale to są ich jednostkowe przypadki zdecydowana większość osób wracała do kraju byli wykwalifikowani przede wszystkim mowa w dyscyplinach technicznych a gdyby inżynierowie budowa statków n p. była tak popularnym kierunkiem jest kierunki związane z górnictwem także matematycy fizycy i rzeczywiście oni często po powrocie do Wietnamu pełnili pełnia do tej pory niektórzy ważna funkcja mógł w także w aparacie państwowym systemie władzy m. in. burmistrz Hanoi było jak osoba studiująca w Polsce MO tyka osoba dosyć długo sprawująca stanowisko burmistrza bodajże minister środowiska i by osoby też gdzieś tam dosyć wysoko wysoko umocowanym, kiedy premier Donald Tusk przyjechał do Wietnamu już ładnych parę lat temu wówczas miał okazję przekonać, że w wielu miejscach w Wietnamie ma okazję porozmawiać po polsku właśnie z absolwentami uczelni, którzy Polski, którzy często teraz dyrektorami firm bądź też właśnie gdzieś tam osobami również polityczne funkcje pełniącym, ale ten charakter edukacyjny migracji jak rozumiem po osiemdziesiątym dziewiątym roku się z nich tak on się już zmienia po siedemdziesiątym piątym roku, kiedy Wietnam zakończyła się tam wojna i trochę te programy pomocowe zostały ograniczone natomiast później mniej, więc znacie znacząco zmalała liczebnie na nich, by ta populacja studentów wietnamskiej w Polsce, ale w latach osiemdziesiątych z kolei kiedy zostaje Wietnam do wstąpił do RW PG z kolei miały być otwarte utworzone zostały innego rodzaju programy to ta już bardziej współpracy w dziedzinie szkolenia kadr, więc często osoby pracujące wietnamskich ministerstwach urzędach też przyjeżdżały do Polski na rok 2 celem, jakby przeszkolenia czy doszkolenia się, a w Wietnamie wówczas po zakończeniu wojny była dramatyczna sytuacja ekonomiczna i często, jakby te wyjazdy już w tym momencie już w tych latach osiemdziesiątych miały charakter wyjazdów ekonomicznych to znaczy w Polsce zaczął, jakby tutaj na kwitnący handel wojskowych w obrębie państw bloku to co jakby gdzieś tam znamy przyznają obecne osoby w tych latach osiemdziesiątych i siedemdziesiątych osiemdziesiątych, tym bardziej że jazda była pani maluje zaczyna się siermiężne lata osiemdziesiąte z punktu widzenia jak rozumiem imigracji wietnamskiej była to szansa na do dorobienia się w znaczący zamożniejszym kraju to dokładnie tak i wykorzystanie, jakby z Sereną i ich wytwarzania się takich łańcuchów w handlu, które zresztą są bardzo interesujące jak dziś tej mojej książce, która by na podstawie moich badań powstała i prawdopodobnie w przyszłym roku uda mi się opublikować śledziła jego wyłonienie się tej swoistej praw ekonomii rektora wówczas jeszcze w latach osiemdziesiątych miała często forma takiego handlu wojskowego MON w nas gdzieś tam z szarą strefą meldunek mówiąc w ten sposób, a później zasięg doprowadziła do wyłonienia się handlu ulicznego stadionu dziesięciolecia i przybrała taką formę bardziej wyraźną zinstytucjonalizowana ją na dno i wiele osób, które przyjechały do Polski na owe szkolenia staże studia doktoranckie w latach osiemdziesiątych gdzieś tam właśnie w na styku PAK końca PRL -u i przemiany ustrojowej nową działalność ekonomiczną handlową się zaangażował, zanim zaraz dodaje to przypomnę słuchaczom, że można to, że państwo czytać i komentować dzwoniąc do nas do Radia TOK FM pod nr 2 2 4 czwórki 0 4 4 2 2 4 czwórki 0 4 4 również można do nas pisać przed południem oparto krótka FM przed południem małpa Stokrotka FM chciałem zapytać i czym to jest tylko Warszawa czy to były też już na dużym miastem czy ten stadion, który pani wspomniała to jest ten obrazek, który skończy wyczerpywać czy z po z różnych powodów też w innych miastach migracja w jednostkach przełomu 80 9 8 dostaje bardzo ważnym miejscem na mapie w off owej wyłaniający się włamując się społeczności była Łódź, a to z tego względu, że tam mieściła się mieści się do tej pory szkoła języka studium języka polskiego dla cudzoziemców i wielu Wietnamczyków przyjeżdżając do Polski na studia czy też studia doktoranckie tam zaczynało, jakby swoją drogę przygody z polską no również dlatego to z innego powodu, gdyż mieści mi, żebym był siedziba przemysłu włókienniczego w myśl w osiemdziesiątym dziewiątym roku przybyła do Polski grupa szwaczek z Wietnamu, w które pracowały w 1 z 1 z przedsiębiorstw w kasztanów w jest dłuższa i ciekawa historia w każdym razie n p . tam w Łodzi dosyć szybko rozwinęła się taka aktywność jest obecny od tak też, że handlowym pobiłby na styku współpracy nowych studentów i nowych szwaczek jest taka ciekawa ciekawa partykularne zdrowia natomiast rzeczywiście dosyć szybko w związku z tym, że stadion stał się takim miejscem pojawiającym się wyłaniającym to Warszawa stała się także centrum i do tej pory jak mamy oczywiście społeczności wietnamskiej mniejsze liczebnie w takich miastach jak Kraków Gdańsk Wrocław nie mamy też prawda nie targowiska bazary prowadzone żadne talizmany nasza jest zdecydowanie za chwilę wróćmy do rozmowy naszym gościem dr Grażyna Szymańska Matusiewicz Instytut socjologii już od Warszawskiego przodem informacji Radia TOK FM w zastępstwie Czarka Łosice, który jest właśnie na urlopie wypału Sulik prowadzi program przedpołudnie, gdzie do, którego się pisze tak przed południem opata krótka FM dzwonisz pod nr 2 2 4 czworga 0 4 4 można zadawać pytania można komentować szczególnie rozmawiamy z dr Grażyna Szymańska Matusiewicz z Instytutu socjologii SZ Warszawskiego bardzo ważnej rzeczy, a mianowicie społeczności wietnamskiej w Polsce i próbujemy ROD od pani NATO próbuje rozmontować tutaj pewne pewne mity i stereotypy związane z tą społecznością dotarliśmy historiach migracji od Wietnamczyków do Polski do osiemdziesiątego dziewiątego roku do przełomu, czego w pierwszej części naszej rozmowy w sposób zaskakujący paradoksalnym nasze lata osiemdziesiąte biedne i bez pustymi półkami sklepowymi okazały się być niesamowicie atrakcyjne, choć dla ludzi z Wietnamu, ale ja tak mówię im w z Wietnamu, ale generalnie ludzie z Wietnamu Północnego tak jakby miała związek oczywiście jest również czynnikami historycznymi tak jak właśnie w ramach owej współpracy pomiędzy państwami bloku socjalistycznego przyjmowaliśmy studentów i de facto z Wietnamu Północnego i kryteria naboru na studia były mer tą krytyczną w dużej mierze to znaczy trzeba było były to osoby z najlepszymi wynikami egzaminów końcowych na etapie liceum, ale również nabyły to osoby, które musiały co też spełnić pewne kryteria nabycia lojalnymi, a wobec komunistycznych władz Wietnamu ich rodziny musiały być nie mogą być to rodziny, jaki sposób tutaj politycznie niepoprawne tym niemniej jednak na Kos w konsekwencji na ta migracja peerelowska miała charakter migracji osób z Wietnamu i Północnego tak mówią lub zasadniczą i później w konsekwencji również ta migracja, która nastąpiła po osiemdziesiątym dziewiątym roku już motywowana ekonomicznie der opa oparta była na owych sieciach dyrektora w tym momencie jeszcze przed przełomem ustrojowym zaczęły już tutaj się wytwarzać to znaczy po prostu jak to często przypadkom migracji bywam owi pionierzy idea bank ściągali anty zapraszali w różny sposób prawda przyczyniali się do przyjazdu swoich krewnych i znajomych sąsiadów osób z z 1 miejscowości kolegów z dniem z roku pracy studiów, więc siłą rzeczy do tej pory jest w konsekwencji taki już po prawie można będzie całość społeczności wietnamskiej w Polsce to są osoby z północy Wietnamu samego Hanoi lub jego okolic kilku właśnie prowincji również na północy się lokujących toteż, jakby wpływał na charakterowi społeczności pod względem kulturowym n p. kuchnia wietnamska, którą w Polsce mamy to jest de facto kuchnia Północna Wietnam ska te Kahan wojska NATO taki mały anegdotyczne właśnie hazard i nie ma Hanoi tylko są sajgonki w, a tych rzeczywiście ciekawe prawda to jest nazwa, która nam Sajgon rowerem z faktu dziś to ciekawe co prawda, ale to jest jedzenie dań jak najbardziej zalane północ Wietnamu, czyli to jest także czy wyobraża sobie taką taką społeczność, która siłą rzeczy skoro jest trochę wyselekcjonowana on w i która gdy przyjeżdżał do Polski pani mówię, że na początku to jednak ewidentnie była na edukacyjne migracja to znaczy, że to zwykł po raz drugi wyselekcjonowanie tylko idola grzęźnie w nie tylko wysłano naprawdę czarnych obywateli, którzy nie żona znienacka remis ze społeczności to jakiś opozycyjny Diaz on antypaństwową rzeczy mówiła robiła to mamy do czynienia z bardzo w specyficzną grupą, ale już chyba później po osiemdziesiątym dziewiątym roku jak rozumiem skoro w Polsce mamy wolny rynek im kraj się liberalizuje to chyba charaktery inny czereśnie z racji tego, że w Wietnamie dalej na oficjalnej ideologii nie zmienia to dalej PIN pilnuje to państwo, żeby nie znaleźli się w Polsce ludzie nieprawomyślnych z tej sytuacji jest bardzo złożona tym niemniej jednak wzmocnić się nawiązać też do sytuacji, jakby politycznej w Wietnamie czy tutaj cele, jakby ktoś sobie stawia państwo wietnamskie jak sądzę są różnorakie znaczy z 1 strony oczywiście tak jak to pan powiedział o państwo, iż dba o to troszczy się, a żeby diaspory w bar wietnamski gdzieś tam Rosjan po świecie no nie stawały się ośrodkami opozycji względem władzy Państwowej na tyle na ile ma na to wpły w n p. diaspora wietnamska w Ameryce, która jest sporą wyłoniono na bazie uchodźstwa z Wietnamu południowego to jest zupełnie inna historia tutaj Wietnam, a jego państwo wietnamskiej i kontroli nad tą społecznością Jana od dawna miała charakter inna opozycyjna prodemokratyczne, ale jeśli chodzi o tym, diaspory n p . w Europie Środkowo-Wschodniej to jak najbardziej tutaj w nowo można powiedzieć, że państwo wietnamski wykazuje pewną troskę o to, żeby nie stały się one takimi ośrodkami opozycji ale, ale diaspory w Europie Środkowo-Wschodniej poza polską jeszcze, gdzie w oczach n p . gdzie jak społeczność wietnamska jest liczebnie większa od naszej tutaj nawet w pewnym momencie mówiono w 8 0, a nawet 100  000 Wietnamczyków w Czechach, a co było liczbą przesadzoną tych innowacji budują się rozpoznać Czech Słowacji Wietnam w no tak no właśnie 100  00 0 tak tak, żeby uczyć znacząco mniej jest do 10  000 0 12 mieszkańców Czech oczywiście tam chyba siódmy nasz siódmy nazwisko w kolejności najpopularniejsze w czasach wojen, czyli najpopularniejsze nazwisko wietnamskie ma też trzeba zauważyć, że mniej więcej połowa Wietnamczyków nosi nazwisko Nguyen co sprzyja takiej koncentracji na razie rządzi w Polsce różne mity stereotypy związane z tym, że nielegalna migracja z Wietnamu korzysta z tego faktu, że w wystarczy wyprodukować dużą liczbę paszportów znanym nazwiskiem wierni okazuje się, że zawsze oznacza działania w wojsku kwestia znajomości praw do specyfiki pewnych no ale musi jednak jak to zmienić z tym nie zmierzyć z tym z tym takim przeświadczeniem części Polaków, że nie mamy w zasadzie to środowisko jest tak hermetyczny nam trudno jest czy państwo państwo trudno jest kontrolować sądy media diaspory wietnamską oni rządzą się swoimi pracami mówi tak rządzą się swoimi prawami mają tam swoje pewnie związane bezpośrednio z ojczyzną z Wietnamem kręgi władzy w oficjalnej nieoficjalnej, a państwo polskie są nie radzi z tego względu, że jak my kulturowo jesteśmy jako odrębni, że niektórzy, że ważne nie rozumiemy w, a po drugie, tam panuje kompletny system polityczny w związku z czynno tutaj w Polsce mamy do czynienia z takim dziwnym bardzo hermetycznym kręgiem, której też druga część tego mitu na szczęście z tym ludzi, którzy aktu zgonu pracowici nie łamią prawa nie sprawiają problemów i staram się absolutnie może integrować, ale tworzy tworzyć taką część społeczeństwa bezproblemową antyku teraz wysłuchaliśmy pana wypowiedzi, które są absolutnie trafna, że próbuje otworzyć wynik absolutnie tak przychodzi mi do głowy, że jest to mit, który jest również bardzo na rękach no tak myślę sobie państwu islamskiemu ich, ponieważ tutaj cała społeczność imigrantka jest sobie wyobrażam jak właśnie na osoby nastawione tutaj na oczywiście cele ekonomiczne, ale nigdy absolutnie nie przeszkadzając, czyli sprawiające, że oni tylko możemy przerwać przeciw za wyraz uwertury wspominała podczas budowy portu w Świnoujściu dostał pod swoją opiekę 1 5 praktykantów z Hamburga studentów Politechnik polskich i wspomina, że byli bardzo pracowici w porównaniu z polskimi praktykantami pracowali nawet po godzinach pracy w Wilnie skromne wymagania już dziękujemy za ten telefon tak absolutnie mnie to nie dziwi w małych i nie to również wpisuje w to naszą krew na obecną wizję z Wietnamczyków w Polsce, którzy bardzo często właśnie jako pracowici są w ideę tutaj sobie wyobraża nic zresztą absolutnie znajduje na potwierdzenie w rzeczywistości n p. badając osoby zatrudnione w barach wietnamskich na często rzeczy zarówno właścicieli jak i pracowników to widzimy, że jest to praca na zęby często w systemie nie będzie dziewiąta rano dwudziesty druga, a w i to jest to jest coś co nam naprawdę bardzo rzuca się w oczy także są to osoby, które będąc już w Polsce pracują rzeczywiście ciężko jest praca często wyczerpująca fizycznie psychicznie znalazł dla niego napiszcie, gdzie można, by się granica między bogatą biedną Europą jest granica między protestantyzm katolicyzm jest tak, by tak wczoraj także osobiście dodał oraz ich oraz konfucjański etyką pracy być może tak należało należało to tutaj sformułować rzeczywiście natomiast wracając jeszcze w owej kwestii hermetyczności kradną zdecydowanie bardzo często się przewija, a społeczność wietnamska hermetyczna zamknięta, a jest to nic tak jak tutaj pan zauważył, ponieważ bardzo wiele osób w kraju wietnamski społeczności prowadzi całą masę działań, które są nastawione właśnie na wyjście ku polskiemu społeczeństwu na zainteresowanie wciągnięcie inne niż Polaków i to staje się zarówno instytucji polskich jak i jaki powstał w Polaków też różnego typu działań tych jest niestety wiele barier także z naszej strony, bo tak jak pan powiedział często my nie znamy nie rozumiemy pewnych mechanizmów też często instytucje państwowe na nie korzystają Wiki zasadniczej mierze chociażby z ekspertów kulturowych doświadczenia organizacji pozarządowych innych chociażby, która jest całkiem bogate w wiele projektów edukacyjnych n p. w samej Wólce Kosowskiej było prowadzone przez fundację tak jak świat na wyciągnięcie ręki do współpracy ze szkołami, ale rzeczywiście rośnie przekłada się jakiś całościowy sposób myślenia o owej społeczności i kontakcie z nim cała masa n p. organizowanych wydarzeń tak o charakterze kulturalnym, ale także n p. demonstracji, które miały miejsce w Polsce 20 1 4 roku organizowany przez Wietnamczyków przeciwko polityce rolnej z Chin na ekspansji terytorialnej ledwo kilkutysięczna demonstracja w centrum Warszawy na placu Zamkowym staramy się zainteresować media realia niebyły specjalnie zainteresowany tą kwestią podobnie często, kiedy są organizowane imprezy z okazji dni nowego roku chińskiego wietnamskiego, o czym zawsze, jakby Polacy są mile widziani być może społeczne z 1 strony nie do końca jeszcze pracowała mechanizmy zainteresowania nas tym co się nie dzieje z drugiej strony my też być może nie umiemy za bardzo, jakby tutaj inne jakoś się w tych kontaktach odnaleźć możemy powiedzieć, że nam rzeczywiście Tomek niemający wiele i powinny mieć wiele do zarzucenia, bo nie rozumiejąc kontekstu do końca sytuacji w relacji wietnamską chińskich nie były też nie były w stanie jak rozumiem zaś mieć przeciwko czemu ich otaczają, choć taka dziura to jest błąd i rzeczywiście drugi koniec świata dla CBA dla nas i miały problemów, żeby wytłumaczyć trojga są, chociaż to jest rola mediów, ale z drugiej strony chciałbym zobaczyć też jaśniejszą stronę tego obrazka był, kiedy ktoś w Warszawie odwiedzi nasze targowisko na oba kolarskiej ich autorem jest cała alejka czy któryś zakład kosmetyczny, który generalnie tłumy Polek, a także na Zachodzie w nurcie Wisły Kraków i zrównanie bawili się tak wyrażę jak jakaś integracja może nie na płaszczyźnie kulturowej, ale ona, ale jednak występuje w taktyce i mieszkańcy często socjologię używany jest takie pojęcia adaptacji praktycznych tutaj zawsze Wietnamczycy byli jakby na opisywanie kota grób aktora na doskonale o tym, strony praktycznie się na adaptuje n p. czym wpasowuje się rozmaite nisze rynkowe tutaj n p. właśnie ów paznokcia owe sektor to jest zresztą w ogóle historia bardzo ciekawa, bo sięgająca Stanów zjednoczonych tam Wietnamczycy zaczęli zajmować się na wietnamski głównie paznokciami w wolnych dni wczoraj w 2 władze amerykańskie miały to 1 z 1 z programów takich pomagających w adaptacji właśnie uchodźcom z Wietnamu południowego nauczono, jakby wyszkolona Wietnam i w tym zakresie i potem już w obrębie diaspory wietnamskiej ta taktyka się rozniosła i toalet i orzekła, iż została naniesiona w Brytanię Francję Niemcy do Polski nie są to za chwilę wrócimy nasze rozmowy z dr Grażyna Szymańska Matusiewicz Uniwersytet warszawski po informacjach Radia TOK FM wracamy w 17 min zostało do godziny 1 1 słucham Radia TOK FM usłyszą państwo głos Pawła Sulika, a to, dlatego że czarek koszyczka jest na urlopie w ciąży nie denerwować wypocznie należy się powróci, ale dbają państwo do nas pod nr 2 2 4 czwórki 0 4 4 dzwonią też państwo i piszą państwo pod nas przed południem oparto kropkę schematu, dlatego że w naszym studiu dr Grażyna Szymańska Matusiewicz Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego czas dzień dobry kilogram opowiada pani społeczność Wietnamczyków żyjących w Polsce, a państwo dzielą się swoimi komentarzami pytaniami, ale też wspomnieniami tak zrobiła nasza słuchaczka, która wspomina Wietnamczyka, który studiował w latach siedemdziesiątych w szkole głównej gospodarstwa wiejskiego jego największym marzeniem był motorower Komar nie było go na niego stać, ponieważ pieniądze przekazywał do ambasady na pomoc krajowi ogarniętym wojną, ale polscy koledzy zrobili mu prezent i kupili motorower nigdy wcześniej nie widzieli tak szczęśliwego człowieka i piękna piękna historia waży dziękuję za związane z VAT powstaje nasz słuchacz może jeszcze powiem, że zawsze, kiedy jestem w Wietnamie to spotykam się właśnie z absolwentami polskich uczelni z tych czasów, gdy są osoby, które na mnie niezwykły sentyment niezwykłą wdzięczność wspominając polskich kolegów bardzo bardzo serdecznie do tej pory często wiele osób utrzymuje kontakty i jak to jest też w tej z Benitezem zawiedzeni musimy zagrać w stan jest wielu socjologów w Polsce, którzy mówią, że otrzymamy w ciągu ostatnich 2 3 lat jakąś taką falę postaw ksenofobicznych tylko, że ten cel tak ksenofobii w Polsce ma jednak odcień antyislamskich Jan arabski teraz pytanie na ile i czy jakkolwiek to się odbija na na myśleniu o społeczności wietnamskiej w Polsce tak to jest bardzo dobre pytanie, ponieważ ja zaobserwowałam, że często Wietnamczycy czy szerzej spór czy przedstawiciele społeczności azjatyckich pełnią w tych takich właśnie nam z takim samym obiektem dyskusja rolety w dobrych obcych wszak, którzy tutaj często są przywoływanie na niej kod wraca zima zespolonych z prawem wagi Polacy tutaj wcale nie są nietolerancyjni no bo mamy społeczność wietnamską i ma tutaj nic przeciwko Wietnam czy kombi mamy w UE to też jak bez jednoczesnego stanowić dowód na otwartość naszego społeczeństwa, a co też, jakby na mnie nie popadam jednak nadmierny optymizm tak wyjętym haruje, by z tego tytułu, ponieważ jednak często jest tak, że bolid wiemy, że uruchomienie takiego ksenofobicznego dyskursu prędzej czy później, jakby spowoduje, że jeże zostaną, jakby tutaj objęci nim również wobec obcych wszelkiego typu i to zresztą przypadki w kat pobicia ostatnio było właśnie osoby narodowości chińskiej stan w Łodzi podaje, że Acta tego typu zjawiska już się zdarzają również właśnie tutaj przedstawicielowi dalekowschodnich społeczności jak najbardziej w ostatnim czasie ofiarą tego typu ksenofobicznych ataków padali, więc tak jak z 1 strony ten stereotyp Wietnamczyka, o czym już mówiliśmy wielokrotnie nam jest w dużej mierze pozytywne, chociaż oczywiście te argumenty typu hermetyczna społeczność niekontrolowana przez państwo też się pojawiają, ale no nie sądzę, aby jak nasz myślę, że ksenofobicznym rozkosz niestety również i Wietnamczyków może w konsekwencji dotknąć w ksenofobii ważną rolę odgrywa przekonanie, że jakaś społeczność wyznaje wiarę religię światopogląd, który nie źródłem zła oczywiście inne w naszych czasach takim takim ewidentnie takim kozłem ofiarnym jest jest islam, niemniej o nim wiemy, tym bardziej uważam, że jest odpowiedzialny za całe zło tego świata, ale to się pytanie 3 czy nabywca uwierzył Wietnamczycy Gruzini tak jest bardzo dobre pytanie właśnie jeszcze, nawiązując do pana wypowiedzi kiedyś taki mem internetowy się przewinął przed moimi oczami w gdzie, jakby były Wietnamczycy byli przedstawieni jako ci dobrzy dla obcych i argument był taki, bo oni nie biedują własnych świątyń w Polsce nie ma żadnej wietnamskiej świątyni nie tak jak muzułmanie, którzy wszędzie tam minarety stawiają na Otóż w Polsce są 2 wietnamskie świątynie pagody Neo obydwie zlokalizowany w okolicach Wólki Kosowskiej pod Warszawą w Łazach 1 w Laszkach koło Raszyna droga i nie wyższej, choć właśnie te kwestie religijne jest bardzo ciekawa sprawa bo jakby na oficjalnie jeszcze by przeżyć spisem powszechnym w Wietnamie to większość Wietnamczyków jest bez wyznaniowe nie deklaruje przynależności do żadnej grupy wyznaniowej co nie znaczy, że są też tak powiem osoby nie religijne czy w ateistyczne ponieważ, jakby nigdy tak naprawdę często to co jest wyznawane czy jak jest elementem ich duchowego i oświata to jest taka mieszanka z 1 strony buddyzmu Juve odmianie macha Jana na przyniesionej 1 czy herbata lub Wietnamu Chin, ale też, jakby narożnych mieniem kult przodków n p . odgrywa bardzo istotną rolę w ich systemie, jakim światopoglądowym, a także różne lokalne pękł więzienia, bo lokalni bohaterowie na wkład w tekście wędrują po Wietnamie to w naprawdę łatwo jest się zagubić się czy dana świątynia ta jest buddyjska pogoda czy może jest to świątynia na cześć jakiegoś bohatera historycznego, który również jak najbardziej są wystawiane tutaj już od MO carze wnosi się ich na ołtarze, więc jest to bardzo skomplikowana sprawa tym niemniej jednak życie duchowe w postaci tej odniesień do buddyzmu do kultu przodków do Taize mu również konfucjanizm prawda w tej niedzieli znów kulcie przodków ojców w praktyce oznacza, jaki rodzaj n p. nie wiemy praktycznie już z tym wiąże generalnie, jakby w do tej pory można powiedzieć, że każda rodzina wietnamska posiada w domu ołtarz przodków tak to znaczy jest to jest to on sam ołtarz, na którym jest wystawiane są zdjęcia czy też mam przede wszystkim zdjęcia osób zmarłych, którym kwiaty kadzidła owoc, jakby tutejsze oferuje, ale to co też zewnętrzny przejaw natomiast to co jest istotne na Zatorze, jakby pamięć o przodkach stanowi taką instytucją integrującą rodzinę i też stanowiącą dla ludzi taki podstawowy punkt odniesienia to znaczy generalnie mnoży się też systemem satelitarnym, jakby dziedziczeniem linii męskiej tym, że niezbędne jest męski potomek, żeby przedłużyć ród, gdyż niejako można powiedzieć, że Nord w wg tego systemu wierzeń po śmierci istniejemy nadal jako element rodziny elementy angażu jesteśmy w tej rodzinie obecni będą z tych firm w tym momencie duchami przodków na ołtarzu gdzieś tam wyobrażony ich deficytu może pójść n p. ktoś nie robi jakieś babci ona od Jeż Eli wraca jako straszące duchy mały sta w rybny niewątpliwie jak oddawanie czci przodkami właściwe upamiętniania na ich pamiętania o nich jest czymś nowym podstawową takim elementem etyki w co my z właśnie wietnamskim w systemie kulturowymi na pewno ktoś, kto jest niewdzięcznym względem swoich przodków nie dba o ich pamięć mogą spotkać złe rzeczy jak dbać o bunt widzieli jak uczyć jak rozumiem tę społeczność wietnamska, która pochodzi tak jak pani po jakimś czasie rozmowy z oczu nie boisz nigdy zapomnieć głównie z Wietnamu Północnego, ale pochodzi z państwa, które oficjalnie nie wie czy walczyło z religią czy też nie, ale na pewno nie stawiał ligi w centrum tak podporządkowywał sobie jak tam jak najbardziej życie religijne w Groznym otoczono to są ludzie, o których często muszą ponieść na swój sposób są osobami religijnymi tak tak, aczkolwiek nosa samo rozumienie terminu będzie w VAT tutaj jest nieco odmienne inaczej jest definiowane w Wietnamie niż u nas aktywniej zagrali jak powinien chrześcijaństwo w wydaniu rzymskokatolickim, gdzie bardzo wyraźnie mamy w nich określone ramy przynależności, a poprzez chrzest wstępujemy do wspólnoty kościoła jesteśmy też rzymskimi katolikami natomiast, jakby w ogóle praktykować niemal pewne elementy buddyzmu czy Eni medytacji w Kaczym czerpiące, jakby z różnych typów na zwierzęta, a obecny na dalekim Wschodzie można jak by w sposób bardziej płynny nie trzeba, żeby się wchodzić konwersji religijnej, a tylko wielokrotnie też w radiu TOK FM w ciągu ostatnich kilku lat narzekaliśmy my publicyści zapraszani, ale nie tylko treścią organizacji pozarządowych, że państwo polskie nie za bardzo wie co zrobić z Litwą konsekwentną migracją z różnych krajów przed dłuższy czas 9 0 parę proces migracji zarobkowych to by to byli ludzie z Ukrainy, ale konsekwentnie w miejscach publicznych zostały stare napisy jeśli jakikolwiek dwujęzyczne po angielsku prawda jest mi czasami tylko po niemiecku dziś pociąg pociągi jeździły, gdzie był napis dom po rosyjsku, gdyby w państwo nie ma taki stan polityki migracyjnej a, a nawet ministerstwo na początku tego roku po prostu wyrzuciła do kosza politykę migracyjną twierdzi, że opracuje nową trasą na miłość my nie mamy żadnych uwag i gumy do kina afrykańskiego bywali w świecie idealnym działa w takie mądre myślenie o społeczności wietnamskiej w Polsce to gdzie są tak kluczowe podstawowych potrzeb oczywiście znaczy niestety brakuje postrzegania bar w w tym w społeczności wietnamskiej jako bardzo cennego zasobu, a my rozmawiamy w radiu TOK FM narażacie dużych miastach w Polsce słychać świetnie awans, jeżeli chodzi właśnie kwestii polityki migracyjnej należy pamiętać o tym, że społeczność wietnamska w Polsce powstała właśnie na bazie emigracji edukacyjnej i mamy w Polsce bardzo wiele osób wykształconych to bardzo dobrze, jakby dysponujący bardzo wieloma kompetencjami i też jest także, nawet jeżeli obecna aktywność ekonomiczna gdzieś tam skupiła się wokół handlu towarami importowanymi z dalekiego Wschodu czy gastronomii, a to nadal jest także n p. młode pokolenia na Syrię tutaj rodzice kładą bardzo istotny nacisk na edukację dzieci mamy całe mnóstwo osób, które są na świetnie wykształcone władają kilkoma językami polskim wietnamski angielskim nie zdobywają świetną edukację na i jak można byłoby też pomyśleć o tym, że jest to bardzo wartościowym Gminny zasób często jest też także n p. można byłoby pomyśleć o pewnej kontynuacji tego zawodnika akcji edukacyjnej, który miał miejsce w czasach PRL, ponieważ po osiemdziesiątym dziewiątym roku zasadniczo to się załamał on teraz, gdy studenci wietnamscy do Polski przybywają znacznie mniejszej ilości i co więcej napotykają na poważne bariery administracyjne to jest także dysponujemy w tym w tym w tej chwili 1 0 stypendiami rocznie udzielanej przez rząd Polski, ale często uczelnie n p. mają własne programy stypendialne czy też oferują pewne możliwości studiowania no niestety studenci są przepuszczanie przez gęste sito na etapie zdobywania wizy, ponieważ jest wysuwany takie przypuszczenie że, ponieważ mamy w Polsce społeczność o charakterze ekonomicznym NATO ci studenci pewnie tutaj przyjeżdżają pod pretekstem studiów, a tak naprawdę chcą handlować dorabiać się tak dalej i t d. myślę, że jest to z wielką szkodą dla tej społeczności i dla nas, dlatego że z mojego doświadczenia wprowadzeniu różnych projektów badawczych wynika, że owi studenci Wietnamczycy, którzy do Polski przyjechali na nie tak dawno temu naprawdę stanowią wspaniały pomost pomiędzy nami również środowiskiem eksperckim Anna, ale po prostu środowiskiem polskim, a społecznością wietnamską z moich projektach badawczych był wielokrotnie, by nowi studenci z Wietnamu brać udział okazują się ono być wspaniałym kluczem do owej społeczności wietnamskiej Wietnamczycy tutaj bardzo chętnie z nimi rozmawiali dzielili się swoimi doświadczeniami naprawdę najbardziej mogę powiedzieć, chyba że najbardziej wartościowe badania nie wśród społeczności wietnamskiej w Polsce, jakie zrealizowano zrealizowano przy pomocy baśniowych studentów z Wietnamu i naprawdę to byłoby świetne, gdyby pomyśleć o tym, że to jest doskonały kierunek i zarówno dla naszych uczelni, które przecież w obliczu kryzysu demograficznego poszukują studentów jak też dla nas jako dla kraju, ponieważ jak zdobyć osób, które będą świetnie wykształcone również dla nich studiowanie w Polsce jest naprawdę wspaniałą okazję i możliwością naprawdę jest benefitem na przyszłość szkoda, żeby ten wzór współpracy który, jakby w ramach naszej socjalistycznej przeszłości się wytworzył został zupełnie zatraconym do współczesnych czasach te powiązania były pomiędzy nami, a Wietnamem one stopniowo zanikają, ponieważ jak w zglobalizowanym świecie nie ma tak naprawdę już racji bytu prawda taka innym powiązań pomiędzy nami, a Wietnamem, a szkoda można było wykorzystać ową historyczną ciągłość dr Grażyna Szymańska Matysiewicz Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję również za 5 godziny 11 zapisze informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEDPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA