REKLAMA

"Mefisto" czyli opowieść o aktorach po "Klątwie"

Światopodgląd
Data emisji:
2017-10-04 16:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat był pod blond zdobycz w reż Agnieszka Lichnerowicz, a państwa gościem w studiu Radia TOK FM jest teraz Agnieszka Błońska reżyserka teatralna m. in. autorka Mefisto, który jest już po premierze w teatrze powszechnym, którym to teatr trudną sztuką teatrem powszechnym rozpoczynał nowy sezon, czyli dobry dzień dobry, który na początek może był kilka faktów, a potem gruntową pompą trochę po pytam panią podyskutujemy MO samej sztuce wszystko to oczywiście jest Rozwiń » tekst powieści Klausa manna syna Tomasza, ale z inną w tej sztuce, która jest pod pomnik w reżyserii Agnieszki Błońskiej, a którą MD napisała Joanna Wierzchowska jest dużo takich bardzo się to podobało zaba w w tym tekstem, dlatego że inni artyści aktorzy grają m. in. innych aktorów, którzy grali w inne ekranizacje jak mogła Trapani szkatułki rozłożyć na początek ZDiT mówi pani o 1 scenie, który jest one bezpośrednio w spektaklu o scenie z filmu ECE istnieli Istvana Szabó Rzym dziesiątego pierwsza drugim 10 01 . roku i faktycznie jest także aktorzy odgrywają grają aktorów, którzy grają określony po stacji, ale nasz spektakl Alan nigdy nie 8 zamierza tego z Anną Michalską, żeby opierał się bezpośrednio, żeby odtworzeniem opowieści Klausa manna, a raczej inspirację inni, a man i jak po prowokacją na poziomie tematów, które mogłyśmy przepuścić przez konkretnych aktorów, którzy w, którym pracowałyśmy w konkretnym miejscu, czyli w teatrze powszechnym co nie jest bez znaczenia, a nie jest, bo znaczenie dlatego m. in. że w tymże samym teatrze ta sama sztuka była wystawiona w roku osiemdziesiątym trzecim i m. in. właśnie dziś Karolina Adamczyk Oleszczuk graczy parodie Krystynę Jandę, która też grała, ale nie nagrała film właśnie to jest nawiązanie do filmu natomiast Maria Robaszkiewicz, która grała w tym 20 0 osiemdziesiątym trzecim roku w spektaklu w też nawiązuje Teo do spektaklu z osiemdziesiątego trzeciego i cytuje element stałego z tej przeszłej produkcji jeszcze słowem wprowadzenia to jest opowieść o aktorze no właśnie, które zawarły pakt z tytułowym diabłem Mefisto aktorze, który odnosił sukcesy przed Hitlerem za Hitlera i po Hitlerze to jest postać, która była inspirowana czy oparta była melina postacie autentyczne inna w ustawie z grup gęsie i to właśnie Gustaw Blankensee, by autem, które i przed nazistami i po nazistach dobrze dawał sobie radę i odnajdował się w w tej rzeczywistości, która w GW, która wtedy obowiązywała w określonym czasie natomiast w samej powieści dla Osmana historia Henryka Haydena, którego pierwowzorem właśnie był Gustaw Kryński sens, ale nawiązuje tylko do historii sprzed drugiej wojny światowej, czyli do faszyzmu i faszystów i dojście Hitlera do władz niby tak wprost się zastanowić się czy przy życiu temu dylemat Tomowi czy temu konformizm mowie aktora, bo wie, że to sztuka na dzisiejsze czasy to mówiąc kolokwialnie byłoby to bardzo grube porównanie to znaczy, dlaczego uznaliście poniża mnie to jest dobry moment, że ta, że ta sztuka może coś nam do czegoś nas zainspirować czy do czegoś sprowokować dziś pniemy się, że znajdujemy się w takim momencie, ale niestety w którym pewne pytania dotyczące naszego zachowania wyboru postawy w tej rzeczywistości polityczno-społecznej treść znajdujemy jest zasadnicza to znaczy my wszyscy i i artyści, ale nie tylko artyści musimy teraz dokonywać jakichś wyborów i nim, a ZDiT odpowiedzi nie są proste i nie są jednoznaczne natomiast faktycznie jest także dla mnie zawsze jest w pracy bardzo ważne miejsce i ludzie, z którymi pracuje zawsze praca artystyczna w znajduje się w jakimś określonym kontekście i wydają się ogromnym błędem niezauważenie tego i to, że ten spektakl powstawał akurat w teatrze powszechnym, które już jest uważany za jakimś takim co najmniej symbol oporu, jeżeli nie jakąś taką twierdzę oporu tak i ambitny i CIT nie jest bez znaczenia i Gniazdowa niestety kod wydawało mi się kimś w ogromnym błędem inni Hang IT pytania nowych, dlaczego ta powieść, dlaczego ten temat no po prostu tak jak mówiono wydaje mi się, że jesteśmy w takiej rzeczywistości niestety w których musimy myśleć o tym jak nie przetrwać -li in takie pojęcia nie są łatwe w BOR można przeczytać w programie, że Mefisto w 20 17 roku powstaje w teatrze odrzuconym racami przez narodowców piętnowane my z kościelnych ambon i mównica sejmowych w teatrze, przed którym staje policja, żeby zapewnić bezpieczeństwo w kraju, w którym decyzja o występie w mediach publicznych jest obciążone dylematami, jakie dotąd znaliśmy tylko z historii czy w tym sensie państwo macie poczucie, że jesteście no na wojnie niech ja myślę, że jesteśmy w jakimś sensie na wojnie myślę, że nie tylko Mel w sensie my państwo, którzy pracowali przy tym spektaklu tylko myślę że, że wielu z nas i dotyczy to nic go przecież artystów teatru, ale też mediów, a i inni edukacji sądownictwa Night liczne tajne można tu wyliczać my jesteśmy postawieni w takiej bardzo określonej sumy, ale wasz przykład przykład teatru powszechnego i też aktorów, którzy grali w sztuce klątwa to były w reżyserii Fritza jest on szczególne, dlatego że aktorzy byli bardzo krytykowani to powiedzieć za mało byli atakowani czy Hey to wani, ale też będą ścigani przez Polski wymiar sprawiedliwości i próbuje zrozumieć pewnym stanem, w którym co spowodowało w poczuciu artystów z tymi pań też pracowała związana z teatrem powszechnym jak bardzo to jest właśnie takie poczucie terroru nie nawet nie wiem, jaki służy, bo to było nadużycie oczywiście nadal są bardzo poważne sprawy to znaczy pozwy do prokuratury LTE i sprawy sądowe na tę jest bardzo istotna w istotny ważny element, który jest bezpośrednio zagrażającej jakość, ale też, zagrażając nie tylko indywidualnym osobom, ale ich sztuce jako takiej linii i niebezpieczne jest okres może się pojawić po przy takim zastraszaniu tak naprawdę to tytuł aż i im możliwość autocenzury i lęku i inni i tego, jaki wypowiedzi i krytyce, o czym mogli mówić jak o tym, mówić ze sceny nawzajem nie tylko ze sceny, a my także i ja myślę, że od tej te wszystkie wydarzenia, które wkrótce działo wokół klątwę i jest zasadnicza to nie, choć samo klątwa tylko właśnie o to co, ale tamten spektakl ujawnia wg mnie znacie, że pewne elementy skandynawskie zamieszki, do których tej pani wspomniała przeczyta od nich z opisu spektaklu AM one ujawniła MR pewnego rodzaju mechanizmy, które były obecne w naszym społeczeństwie i inni, ale i w na polityce, ale i ICO teraz niby idzie dalej no bo to wpływa wiemy co się dzieje na festiwalu dialog w tej chwili we Wrocławiu LO wiemy o tym, że są odbierane się środki finansowe przez ministerstwo z rent i na Malcie i ni AM i teraz we Wrocławiu w związku z tym, że ma być ostrym kątem, że pytania są dużo szersze nie, choć sam spektakl jako taki tylko co to wszystko co on ujawnił i jezdni i z tym teraz wszyscy musimy scedować radnych pani opisała związek Mefisto właśnie z klątwą MDF w złośliwi piszą, że to nawet taki remiks czy przepis ja myślałam, że może trochę ciąg dalszy albo spektakl Anny sztuka oparta na turniej z lekcji 3 pytania czy obawach, które się po jawiły po wystawieniu klątwy Robert Tomczak też taki jak w takim duchu tego co pojawią się w niektórych recenzjach, że my tak powszechny teraz będzie się specjalizował w takich prowokacjach to znaczy, że w tym jest pewne niebezpieczeństwo klątwa stała się kimś takim mitem założycielskim MON założycielski może złe słowo teatru powszechnego na Ibizie Mefisto i jest torem SKM jest takim sygnałem, by być takim niebezpieczeństwem pokazaniem tego niebezpieczeństwa, że teraz będzie eksploatować po prostu, a on także w trudno tak dobrym na to odpowiedzieć no bo nie zgadzam się oczywiście jestem, więc nie określa ten związek między Mefisto, a klątwą na tej płycie tamte wydarzenia wokół Plant ujawniły nagrodę procesy niepewna grozę ujawniły procesy HR i galerii pokazały bardzo wyraźnie sytuacji jak i znajdują się artyści w 2000 siedemnastym roku w Polsce, ale inni, gdy mówi nie tylko o prowokacji jakimś cudem się ogromnym uproszczeniem ale, a i beret oczywiście to w przypadku Mefisto no to jest zasadnicza nam o chodzi o w bezpośredni wpływ władzy na działania artysty Ber no to u Klausa manna aktora u nas rozszerzamy to do aktorów, ale tak naprawdę też, przepuszczając ten materiał przez siebie wydaje mi się, że rozmawiamy właśnie o o innych też, czyli tak jak powiedziałem wcześniej też inne grupy zawodowe nie tylko włącznie aktorach też taki zarzut się pan to jest dla mnie bardzo ciekawe pytanie też sama się nad tym zastanowić działa czy już trochę my wszyscy nie ujawnia się taka jakaś martyrologia niektórzy narcystyczne martyrologia, czyli aktorzy trochę opowiadają o tym, jacy są dzielni takimi atakami ich i się spotykają się, ale oni odważnie dalej będą wyśmiewać się prowokować, by konstruować te wszystkie wspólnoty owe kwestie ważne dla jakiej części Polaków dla innych bardziej opresyjne jak choćby naród tak, że to jest takie martyrologiczne opowieści, że to też jest jakoś się niebezpieczne czy niepokojący popadanie w taką artystyczną martyrologia finalizuje myślę o tym, inaczej to znaczy tak jak Timothy Snyder pisze w swej analizie systemów autorytarnych totalitarnych i ostrzegając Hans Werner przed tym co się dzieje w w Europie na świecie myjemy metę może przełożyć też na Polskę na ja myślę, że po proces za hamowanie stanowiska jest jej naszym obowiązkiem, ale inni odżegnywali się tego w tenisie ze błędem ogromne żyjemy nadal ARM w kraju demokratycznym i jak powinniśmy zabierać głos więcej rozmów o martyrologii wydaje mi się tak nie do końca na miejscu bilecie Warsu nazywajmy rzeczy po imieniu i nie nie bójmy się tak jak się rynek zostaniemy zastraszeni się przestraszymy no to myślę, że mamy jesteśmy pogrzebani statystyki może okrzyk bojowy tworzy się nie poddamy to proszę bardzo ich mocne można w pracach do tych pytań, które wydają się bardzo ciekawe z UE w wiele dyskusji prowadziłam w swoim życiu na ten temat czy sztuka jest tylko sztuką czy faktury tylko aktorem elementarz szczególnie dotyczy tych waszych sztuk dlatego tak nie jest jasne, kiedy akcja rozgrywa postać Kitty nie odgrywa, kiedy mówi w swoim imieniu kiedyś był właśnie coś prowokuje i pojawią się takie pytanie właśnie przy okazji tych ataków na aktorów 3 czy oni odgrywają właśnie Chuck jest tylko aktorem tylko z odgrywa, a do żelaznego punktu widzenia nie noty tak jak my wszyscy jesteśmy też obywatelami, więc te języki takie ogromne uproszczenie i minister dyskutujemy mam nadzieję spektaklu oczywiście nakładają się na to poziomy spektaklu, czyli odgrywanej roli Ellen tekstu LM, ale nawet, gdy wydaje się, że każdy z kim jesteśmy i ludźmi obywatelami to jest bardzo istotne w sytuacji, w której się znajdujemy teraz w Polsce 2000 siedemnastym roku bardzo ciekawe też teksty Joanny krakowskiej SSE w tym programie i gdzie ta sztuka o tym, też jest, czyli konformizmem i konformizmem konformista wychodzi jakoś na swoje nonkonformizm Szcze jeśli ma cierpliwość czekać musi wystarczyć poczucie słuszności ale kto wie czy nie ma tak to strasznie niepokojące pytanie iloma dziś to czas towarzyszyło, gdy oglądałam Mefisto Mefisto w teatrze powszechnym reżyserka Agnieszka Błońska była teraz państwa gościem bardzo dziękuję i tyle co dziś dla państwa przed halą nigdy jeszcze tylko wyrzucasz serdecznie zapraszam do teatru powszechnego 07 08. 09 10. listopada i 12 listopada na kolejny spektakl maszt i listopada nie paść listopad listopada po jeszcze raz Agnieszka Błońska oba państwa gośćmi bardzo dziękujemy Anna Piekutowska gminy realizują przy wydawała program Adam Szura i realizować informacja o nich jeszcze więcej sportu i dziękuje dar, a świerk lub pod blok w standardowych Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA