REKLAMA

O konieczności zmian w systemie szkolenia kierowców

Skołowani
Data emisji:
2017-10-07 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
41:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobre Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja skołowani ruchu drogowym dzisiaj proszę państwa powracamy do tematu, do którego często zdarza nam się w ostatnim czasie właśnie powracać mianowicie o zmianach przepisów dotyczących szkolenia egzaminowania kandydatów na kierowców minął rok już ponad rok prawie rok miesiąc, odkąd został powołany Europą została powołana specjalna grupa doradcza d s. właśnie zmiany przepisów w zakresie szkolenia egzaminowania Koral Rozwiń » kierowców nic nie wiemy poza przeciekami nieoficjalnymi czy też podawanym jako źródło utajnione zbliża nas do do osób pracujących w ministerstwie ne oficjalnych informacji nie mamy jak jest zmiany będą tylko taki, że prace nadal trwają i są bardzo intensywne i że materia jest bardzo szeroka dlatego to tak długo trwa no ale właśnie, a jak do do tego rodzaju prac do do tego wszystkiego odnosi się cała branża instruktorów i egzaminatorów o tym, właśnie dzisiaj i pytanie do państwa czy takie przepisy zmiana takich przepisów szerokich ustawy o kierujących pojazdami również przepisów zmiana przepisów o prawie o ruchu drogowym z kilku aktach prawnych wymaga tak długiej pracy czy życzyliby sobie państwo, że już poznać n p . ja na podstawie jakich przepisów będą młodzi kierowcy szkoleni zapraszam do komentowania oczywiście nas profilu skokowo z kołowa Lech na Facebooku i holowanie małpa to krok kacem skalowanie małpa TOK środka SM ze mną w studiu Wojciech Siomak było wieloletni instruktor jazdy specjalista w zakresie szkolenia kierowców dzień dobry panie Wojciechu dzień dobry panel dzień dobry państwu, a przez Skype, a Filip Grega Fundacja SOS odpowiedzialne szkoły jazdy dzień dobry panie Filipie również wydawano wtedy do słuchaczy dzień dobry dzień dobry świetnie słychać panów obydwu zarówno studia i przez Skype, a więc ne porozmawiamy to tak panowie jak branża, bo w tym siedzicie od lat jak branża na ustosunkowanie się do tego na tego co się dzieje z właśnie przy okazji zmian przepisów tej wielkiej ustawy ustawą o kierujących pojazdami i różnych innych ustaw, bo to długo trwa długo trwa pani Filipiak pan, jako że nie w studiu to pan jako pierwszemu oddam głos nie za długo jak trudno trudno mówić czy w branży ustosunkowuje, bo nie bardzo ma do czego się ustosunkować się czy tak uczciwie mówiąc związanego z takich jak wygląda osadów faktu jak przebiegają prace no tutaj mówiąc szczerze myślę, że wielu moich kolegów jest rozczarowanych sposobem prowadzenia tej chwili działań bo o ile na i tutaj ukłony w stronę resortu resort tym razem zdecydował się powołać specjalną grupę doradczą ministra ekspertów codziennie zajmujący się szkoleniem w powołać grupę w celu kupcy z bólu opracowanie jakiś tam kierunków zmian w inny to był bardzo dobry, bo bardzo mądry ruch po 1 ekspozycji sztuka w ministerstwie i nie do końca widać, jakie są codzienne problemy branży w o tyle skład tej komisji wydaje się nie do końca właściwie nie do końca kadencji netto powinny być bardzo multi dyscyplinarne grupa, która weźmie pod uwagę w wszystko co jest związane z przepisem, więc bardzo holistyczne ziołami steki bardzo holistyczne spojrzenie w ATA niestety większość stanowią większość z tej komisji wyjmują przedstawiciele innych tylko włącznie szkół jazdy 1 bodaj zamierzasz organizacji, które zrzeszają te ośrodki szkolenia kierowców, a w rezultacie teoretycznie są to przedstawiciele tych organizacji od męskich zaliczyły to są główni odbiorcy ale o ile mi wiadomo on ich głos nie jest wprost głosem przy tej organizacji członków organizacji, bo do Jaś słyszy takie takiej informacji, że tak naprawdę w tych organizacjach nie wiedzą również co zresztą potwierdza pan przed losem, że branża nie wie co się dzieje na mniejsze, gdyby faktycznie informacje, które padają na komisji były i zdania decyzje, które padają na komisji były decyzje decyzjami właściwie po przybyszom były decyzjami przedstawiciele i opartych o głosy swojego środowiska środowisko dowiedziało co się dzieje na tej komisja tak naprawdę środowisko nie wie co się dzieje na komisji HR i no i nie jest to głos tak naprawdę chyba do końca obiektywny brakuje mi tam przedstawicieli innych podmiotów, które również są bardzo żywo zainteresowane problematyką szkolenie kierowców i to jest chyba troszeczkę irytujące, bo było, o ile sam pomost idealny o tyle wykonanie już jedno tak nie do końca, a szkoda, bo jednak prawo powinno się stosować dla ludzi i przy ich udział panie Wojciechu pana zdaniem jak pan ocenia to co do tej pory się dzieje w zakresie prace nad zmianami no, więc ja podzielam zdanie pana Filipa z właściwie trudno cokolwiek ocenić, jeżeli nic się nie dzieje w, a sprawa jest o tyle dziwna i tyle niepokoju szansa, że w zasadzie w musimy się cofnąć dwa-trzy lata do tyłu, kiedy zakończyły się nastąpiła zmiana nie tylko polityczna zmiana personalna w ministerstwie, kiedy zakończono wprowadzanie do ustawy z roku 3 czternastego 1 40 poprawek, czyli coś tam siedziało co się robiło i nagle zapadła martwa cisza to pytanie jest teraz takie jak ocenić prace tego, kto tego zespołu jako cenny i w ogóle prace ministerstwa, jeżeli my rzeczywiście nie mamy żadnych informacji czy jest to celowe działanie czy jest to tylko działanie po prostu, żeby w ciszy spokoju coś przygotowywać nie wiemy dlatego powinniśmy dzisiaj, kiedy nastąpiła zmiana personalna na stanowisko wiceministra domagać się dziś i to myślę, że tu wszyscy są zgodni, bo wszyscy byliśmy zgodni da spotka jakich brałem udział łącznie z panem Filipem wiceszef raport NIK -u dla spotkaniach warszawskich wszystkie środowiska były zgodne, że zmiany są konieczne, że zmiany są konieczne, ponieważ wskaźniki statystyki wskazują, że ilość wypadków po raz pierwszy od 5 lat w tym roku wzrosła myśmy cofnęli się jeśli chodzi o jej wypadków dla polskich drogach to jest ważne to jest istotne od co najmniej 5 lat miasteczek nie ma na co czekać środowisko zarówno instruktorów egzaminatorów i nadzorców pamięta pan panie Filipie raport przewodniczącego rady miast powiatowych i t d . co mówiła o nadzorze wszyscy jesteśmy zgodni i teraz stoimy w miejscu nic Sienie dzieje, dlaczego czy, dlatego że głosów naszych przedstawicieli NIK nie słucha czy, dlatego że oni nie mają nic konkretnego dopowiedzenia czy, dlatego że odszedł poprzedni pan minister wiceminister odszedł właśnie nie potrafił się w tym wszystkim poradzić czy rozbieżności interesów, bo takie proste państwa są pomiędzy grupami szkolący mniej, bo ośrodki szkolenia są podzielone na 3 kategorie wzajemnie wyrywające sobie jak gdyby części rynku tego samochodowego przez państwa w tej chwili rynek szkoleń samochodowych z wydawnictwami tez prawie 2 miliardy złotych lekko licząc, więc ja się, o co bić i nic dziwnego, że w naszej branży, która zrzesza wielu ludzi zgadzam się z panem Filipem rzesza wspaniałych ludzi dla ludzi w kreatywnych soli chcą coś zmienić stąd inicjatywa, która wyszła m. in. powołania komitetu obywatelskiego o tym na pewno powiem bardzo osłabia to uchwalimy bardzo sobie to cenimy zresztą pan Filip jest członkiem żyjemy dlatego gratuluję pomysłu i będę z wielką życzliwością obserwował jego działanie w bo są potrzeby my nie możemy czekać wydaje mi się, że pierwszym takim głosem i pana organizacji panie Filipie tego komitetu wojewódzkiego byłoby zażądanie wręcz od ministerstwa przeglądu audytu tego co zrobili w 2 lata, bo jeżeli klub jest nagi nie mamy o czym rozmawiać wie pan co to tutaj to jest słuszne apele, ale może nie dosłownie było to podejmowane w sensie, żeby przeprowadzić audyt co zostało zrobione, ale jednak ja też osobiście wysyłałem maile do ministerstwa z prośbą o informację, kiedy propozycje ujrzą światło dzienne z odniesieniem się do tych propozycji, które w części pojawiały się w różnych mediach w różnych 1 różnych portalach fachowych właśnie ukryte jako informacje z PiS niejawne i ręki, więc i odpowiedzi była zawsze jednak, że grupa doradcza pracuje ona wypracuje propozycje, na podstawie których ministerstwo przedstawi propozycje zmian ustawy o kierujących pojazdami inne są ustaw i rozporządzeń, więc do podejrzewam, że nawet, jeżeli ta jakże ważna sprawa, która właśnie się zawiązała grupa Obywatelska wyśle pismo to dostanie dokładnie takie samo pismo wyniesie podaje, że oprócz pism należy działać, bo samo pismo jak pan widzi nic nie załatwili wejście na ulice niekoniecznie nie od razu Kraków schowany nie, ale nie róbmy rewolucji, ale przecież w tej grupie roboczej przepraszam to się takie są parę lat temu nazywało w tej grupie, która jest w grupie doradczej Lee są ludzie, których wszyscy winni wszyscy doskonale znamy wiemy co zrobili do tej pory wiemy, jakie były działania grupy roboczej wiemy, jakie były komentarze wiemy, jaki był postęp prac pytanie jest teraz takie dzieci ludzie żyjący w tym swoim świecie żyjący ze swoimi jakimiś poglądami na te sprawy są zdolni do przeprowadzenia jakiejkolwiek głębszej reformy niż n p. wymyślenie pomysłu, że plac manewrowy musi być ogrodzony, więc to jest 1 sprawa, ale zostawmy to w spokoju róbmy swoje jak powiedział kiedyś z danych, a co to znaczy robić swoje to o tym, po skrócie informacji Wojciech Siemion było wieloletni instruktor nauki jazdy Filip Grega Fundacja SOS odpowiedzialne szkoły jazdy za 4 minuty skrót informacji po nim wracamy do rozmowy druga część audycji z kolei Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną dalej studiować cieszymy było wieloletni instruktor nauki jazdy, a przez Skypea Filip Grega Fundacja SOS odpowiedzialne szkoły jazdy rozmawiamy o tym co się dzieje przy okazji zmian przepisów z dotyczących szkolenia egzaminowania kandydatów na kierowców w pierwszej części powiedzieliśmy, że rok temu została powołana specjalna grupa doradcza przy ministerstwie infrastruktury i budownictwa, która miała zająć się właśnie wypracowanie tych propozycji zmian do tej pory nic nie wiemy przez rok oficjalnie nic nie wiem o tak to powinno brzmieć oficjalnie nic nie wiemy nieoficjalnie różne przecieki były komentowane przez różnie część dzięki tym komentarzom pewnie wypadnie z tych propozycji, a może i nie zobaczymy jak to będzie nie wiemy, kiedy samo ministerstwo nie chce tego zdradzić może też samo ministerstwo nie wie, ale ja powrócę jednak jeszcze do tej grupy jest, że jeżeli panowie pozwolą, bo od włożyłem sobie odpowiednie artykuły i przeczytałem jeszcze raz co to są za osoby i jakie są jakieś organizacje one na prezentują i tak sobie przypominający zmiany w 20 1 4 roku, przygotowując się do audycji to są te same organizacje na pierwszy rzut oka, które zajmowały się pisaniem tych 1 5 0 poprawek, o których my urodzeni między nimi to 50 poprawek w poprzednich zmianach przepisów co do szkolenia egzaminowania i znowu te same organizacje zajmują się zmianami teraz przepisów, czyli takie jak organizacje wypracował przepisy, które okazały się złe i znowu te same organizacje wypracowują kolejne przepisy tanie znicze nie ma pan wrażenia, że to i coś jest tutaj nie tak no ciekawe jest to teza, by się nie pozbawiona racji, choć mija jak umorzenie się tak daleko mogą, bo to są organizacje, które reprezentują organy po oraz ośrodki szkolenia w i one funkcjonują na rynku niektóre od wielu lat czy i jak są takim my takimi wiodącymi organizacjami i trudno jest o nich zapominać także także może nie do końca, chociaż on czeka tutaj Kamyk w życiu ktoś to ktoś, kto narobił nam teraz ona musi poprawić grę i jeżeli to wybrzmiało z mojej poprzedniej wypowiedzi to to tonie tak chciałem opowiedzieć chodziło o to, że w tym zespole powinno być więcej podmiotów reprezentujących więcej interesów i już, jeżeli większość w tej chwili w tej grupie doradczej głosów większości taka matematyczna to jest głos wyłącznie w ośrodku szkolenia nie jest, a zarówno egzaminatorzy są bardzo słabo mylne reprezentowani kursanci, czyli podstawowy, że tak powiem podmiot, dla którego dachu ustawa funkcjonuje, czyli obywatele nie przed dniem przedsiębiorcy prowadzący szkolenia obywatele, czyli odbiorcy tego szkolenia w ogóle nie są reprezentowani w zasadzie dumny, mimo że tego rodzaju organizacje istnieją na rynku w bo przecież każdy kursant konsument NATO to pewien problem jest panie Wojciechu Chrobrym i wydatnymi może po co to wszystko się robić to zrozumiane no nie jest pomocą wszystko się robi z prawem ruchu ze szkoleniem robi się to po to, dobrze, że obywatele, a jest ich około pół 1 000 000 co roku mogli w normalny cywilizowany sposób po pierwsze, uzyskać uprawnienia, a później bezpiecznie kontynuować swoje życie w ruchu drogowym i to słusznie zauważył pan Filip, że po pierwsze, my robimy dla obywateli do tej pory obywatele mają swojego i mają, o ile wiem dobrze funkcjonującego Rzecznika Praw Obywatelskich ja się dziwie, że do tej pory nie jest rozstrzygnięta n p. sprawa tak prosta, o której ja już wie co najmniej 1 0 lat jak możliwość nauki z prawem jazdy w ośrodku normalnym szkolenia kierowców pijany chciał w końcu poznać człowieka administracji dyrektora departamentu od kogo to zależy, żeby normalny człowiek, który chce się przesiąść 1 do modelu samochodu do drugiego nie musiał szukać gdzieś ODTJ tu, który notabene nie jest absolutnie do tego powołany, bo w prymat Boga powołującej ODTJ jest szkolenie w trudnych warunkach jak w warunkach ruchu drogowego komu to przeszkadza mówi o tym, żeby, że osoba, która ma prawa jazdy szaleje przejechać jest wielką mało tego czy jest coś szkolić się na ruchu drogowym normalnym miejski za wielki zrobiono coś takiego mało tego co jest trochę mojej winy, bo kilkanaście lat temu ja byłem inicjatorem mocno uderzona na swoje walki ta weszła do ustawy, ale to nie jest logiczne, bo n p. ośrodki szkolenia kierowców szkolą kierowców z prawem jazdy n p . ta kategoria c mających kategorię, a i nikomu to nie przeszkadza teraz pierwsza sprawa druga sprawa ma pan Filip mówi, że to wojna rozszerzana grupa, a ja jestem trochę innego zdania oczywiście prawo udziału w dyskusji w głosie nad pracami tej nie mieć wszyscy zainteresowani natomiast projekty powinny być praktycznie projektami autorskimi, żebyśmy mogli rozliczać twórców projektu było wiadomo wszyscy pamiętamy nazwiska paru dyrektorów departamentów, którzy przeszli już na szczęście do historii, ale było wiadomo program takiego ministra takiego ministra takiego halę panie Wojciechu tutaj muszą obronić ministerstwo, bo ministerstwo w swoich odpowiedziach właśnie na różnego rodzaju zapytania odnośnie tych zmian zawsze podkreśla, że ta grupa jest ma tylko charakter doradczy, a propozycje same jak sobie wypracuje ministerstwo i opublikuje je w odpowiednich miejscach, żeby przeprowadzić, a redakcje doskonale to nie chodnik opracuje w końcu przez 2 lata przepraszam, że powiem dosyć brutalnie ci panowie są powołani do pracy, a nie do odbywania konferencji mimo najazdu miał być przegląd tych przepisów, ale doznali od Radia, że wielokrotnie pan o to występował jako medium czwarta władza i nic, ale zyska nie proszę państwa my jesteśmy w sytuacji, że mamy organizację nawet tam polską federację największą pozarządową organizację próbujemy coś zrobić w poprzednim rozdaniu nam się udało nam przykład udało nam się zwolni załatwić zwolnienie gorsetu tego egzaminu w 1 miejscu już powstało 3 0 nowych miejsc w Polsce zawojować Piwoszy n p. powstają mobilne miasteczka jeśli chodzi o kancelarie te nadzorowane udało nam się załatwić przepis, który mówił, że można wykorzystywać samochód środkowy do szkolenia wykłady 2 lata w tej chwili nic Sienie dzieje przepraszam tam są wypłacane nagrody pensję niech ktoś wreszcie się robić wracając jeszcze jedno zdanie do składu tej grupy na miły Bóg to przecież minister tych ludzi powoływał zdarzają się dotychczasowe dotychczasowe działania po wałach przy pływalni przedstawił wiceminister Szmit, którego już niema, który podał się do dymisji napisałem w komentarzu, że nie będziemy tego żałować not Pa może to jest także to co powiedziałem w pierwszej części, że to jest tak szeroka materia i dobrze wszyscy wiemy, że zmiany zmiany przepisów co do szkolenia egzaminowania to nie tylko ustawa o kierujących pojazdami to są rozporządzenia chociażby o kontrolach tych ośrodków folk ustawy o prawie o ruchu drogowym tak tak naprawdę naprawdę szeroka materia, więc to wszystko wymaga czasu, a jeżeli wiemy, że potrzebujemy sporych zmian w tym zakresie, bo tutaj się chyba zgadzamy tak Noto potrzebujemy też bardzo dużo czasu na odpowiednie napisanie przepisów Filip Grega co to znaczy dużo cech, które z cylindra 3 i oczywiście no to jest absolutnie zgody jak tej jest wyrozumiały wobec wobec tego, że poniekąd minister nie chce prezentować się dyskusji GL tych specjalistów, bo to ma być tak jak pan powiedział autorski projekt konkretnego ministra i tyleż zgadzam to w tym w tym jest jakaś logika wsi natomiast trzeba uczciwie przyznać, że to jest praca ogromna, ponieważ to nie jest tylko taka dyskusja sobie przy stole co można, by zrobić, by w, którym miejscu poprawić ustawę o kierujących to jest ustawa, która bardzo bardzo wiele płaszczyzn porusza nie tylko sambą szkolenie w ale również proces egzaminowania te wszystkie elementy są związane z budżetem państwa to nie jest są proste rzeczy i naprawdę tak komisja stąd mówię, że powinna być szersza, bo naprawdę to jest kolosalna praca nie jest do zrobienia, jeżeli można ad vocem jeszcze bardzo wzrosło do szkół im kolega z groblą i związane ze szkoleniem kandydatów na zachowanie kierowców, którzy posiadają uprawnienia w ośrodkach dla kandydatów na kierowców wzrost szkolenia kierowców był poruszony już dawno temu w Indiach też i przypomniał co zresztą wspomnianego Rzecznik Praw Obywatelskich Nate kierowała takie takie prośby o reakcję działanie Wybrzeże czy krzesło do resortu chce mnie infrastruktury stosowne stosowne pismo i tutaj w tym faktycznie innym problemie nadal jest jest cisza od wielu wielu lat i naprawdę to jest 1 z przepisów, który wymaga absolutnej zmiany, ale tego rodzaju przepisów kuriozalnych bądź bądź takich, które pozwalają się różnie my różni dentyści Kowalczyk jest jakaś jest pewne niedomówienia je cha albo różna interpretacja jest dużo dużo więcej nie tylko ustawiło w ustawie o kierujących, ale przede wszystkim w sprawie ruchu drogowym to jest największy problem złych bakterii, którego dotykamy w tych chwilach jest obarczanie go panie Filipie, a pan widział przedstawiciela Rzecznika Praw Obywatelskich w tej grupie doradczej pracującej nad zmianami chyba nie do końca znany już tych praw obywatelskich to jest taki podmiot, który zajmuje się ogólnie w inny prawami obywatelskimi, a to grupa wymaga jednak specjalisty wdanej dziedzinie obecnego wobec czego tutaj posiłkował się raczej organizacjami pozarządowymi które, które specjalizują się w równych płaszczyznach Rzecznik Praw Obywatelskich jest zbyt ogólny poziom jest ważny podmiot post, ale zbyt ogólny tu potrzeba około 10 w bardzo, a poza tym on już kontroluje to co jest istnieje, ale myślę że, jakbym została wysłana jako się prośba o opinię to by przedstawić taką opinią Wojcieszka Made ja myślę, że tu się troszeczkę naszych zdaniach rozbiegają, bo n p . Rzecznik Praw Obywatelskich pół 1 000 000 ludzi co rok Rzecznik Praw Obywatelskich jedno małe miasto co roku ginie i to się nie zgadzamy nie mamy czasu, gdy mamy sytuację idealną, bo jesteśmy dogadani jesteśmy porozumienie w sprawie najprostszych i podstawowych spra w takich jak funkcjonowanie zwykłego małego rodzinnego gospodarstwa, jakim jest ESK nie wymaga miesięcznych i mrocznych pertraktacji tego to wszyscy się zgadzamy panie Filipie, ale to chodzi o to, że jednak zmiany nie tylko są w zakresie ustawa o kierujących, który odnosi się do innych przepisów innych ustaw, więc trzeba w proteście, ale ja dam przykład szereg innych ustaw zmienia to jazda naszej władzy działalność, które 3 miesiące wprowadziło przepis o ekologiczne jest nie tak na szczęście mówiąc powagę nikomu niepotrzebna, ale to 1 przepis był, ale trzyma, choć ceną przeszedł całą drogę, jeżeli przez Fiat 1 może przejść 5 dni dyskutujemy o tym czy jest podziały ideologiczne jedzenie, bo to dodatek o przerwanym pola samochody, bo to jest wiele rzeczy jest jeszcze cała półka z niepełnosprawnymi, a jest i cała półka z działalnością tzw . Super ośrodków i t d. znowu to są sprawy, tyle że te sprawy tak jak mówię w środowisku egzaminatorów szkoleniowców są dogadane panie Filipie panowie Rzecznika Praw Obywatelskich i 2 kurię skarbowi bardzo proszę dojazd jest rzecznik konsumentów konsument n p. jaki wydarzył się pieniądze chciałby otrzymać dobry towar, jeżeli rada otrzymuje złe szkolenie to to jest nadużycie Janie mówię żonie muszę ci ludzie tak jak pan, mówi że szerokie spektrum szerokie działalność powinni mieć prawo wypowiedzieć w tej chwili n p. powstał raport był prezentowany w Krynicy polskiej Izby ubezpieczycieli, która na podstawie wyników uzyskanych z zebranych na podstawie tragicznych wypadków w Polsce dochodzi do wniosku n p. bardzo ciekawych interesujących wniosków dochodzi do takiego wniosku m. in. frazę część tych wypadków spora jest spowodowana złym stanem technicznym i wiekiem pojazdu i co się okazuje 90 % pojazdów od dokonujących przeglądy techniczne w polskich stacjach diagnostycznych przechodzi za pierwszym razem w cywilizowanych krajach Europy, które mają dużo lepsze wskaźniki przechodzi co drugi stanie Wojciech to oczywiście wpływa, bo i młodzi kierowcy jeżdżą właśnie tym mi nogę starymi samochodami albo są tragiczne właściwie to się wszystko mu może za sobą, bo wiadomo, że pierwszy samochód nie zawsze tak prosto z salonu i artyleria z kraju ości przypadków są nie pochodzi prosto z salonu, ale wracając dlatego właśnie, że w moim odczuciu branża ma pewnego rodzaju wątpliwości co do jakości prac przeprowadzanych w ministerstwie została powołana zawiązana no właśnie tak gruba grupa, która będzie za rów gdyńskich hal ale, ale osób osób niezwiązanych z ministerstwem i o tym w następnej części, bo zbliża się skrót informacji z mostu i Wojciech przemyt było to wieloletni instruktor nauki jazdy Filip Grega Fundacja SOS odpowiedzialne szkoły jazdy czym będzie się zajmować grupa Obywatelska po skrócie informacji trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem przez Skype, a Filip Grega Fundacja SOS odpowiedzialne szkoły jazdy w studiu Wojciech Siemion było wieloletni instruktor nauki jazdy mniej przed informacją przed kultem formacji powiedziałem, że zawiązała się grupa Obywatelska specjalistów Filip Grega jest 1 z człon z członków tej grupy panie Filipie tym będzie się zajmować i za to za pomysł m. in. właśnie spowodowany tym co się dzieje tym, że tą jakością procedowania nad zmianami czy wymyśliliśmy sobie inny powód do nie wiem czy jakością procedowania nad zmianami poniekąd, dlatego że tak tzw. przecieki z porad w inny zespołu doradczego wzbudziły spore nawet nie zaskoczenie, a poirytowanie na życie idzie i może tylko dlatego, że to przecieki, a więc plotki, a więc wcale niekoniecznie potwierdzone w informacji, choć tzw. źródeł zbliżonych do Chin jest dobra to jednak w Borach jednak spowodowały że, że podjęto decyzję podjęto mówię w takim w takiej formie, dlatego że k no ja nie do końca byłem inicjatorem tego przedsięwzięcia to jest w przestrzeni internetu my na portalu taki branżowym podczas dyskusji na po prostu cieszmy się zróbmy padło takie stwierdzenie, iż faktycznie faktycznie zawiązała się taka grupa, a w trudnych, która zlikwiduje rok zróbmy coś zróbmy to zróbmy wreszcie porządek z tym co nam co nam na co dzień utrudnia życie nam obywatelom, a więc ustawa o kierujących pojazdami oraz ustawy prawo ruchu drogowym w starych zlotych od początku napisać do 2 ustawy realnie to ma być rewolucją absolutnie tylko ewolucja w nic z tych rzeczy to nie jest taka prosta sprawa, żeby napisać ustawę od początku Bury miał wcześniej to jest dokument, który ma niewiele wspólnego z innymi aktami prawnymi i ten jest w Polsce 2 natomiast od czego zresztą od tego są zresztą inni od tego jest resort natomiast są pewne elementy, które wymagają zmiany obywatelski projekt ustawy, więc to Obywatelska inicjatywa ustawodawcza stąd takie narzędzie w również na koniec szans wpływu na nowe władze i pokazywania władzy i obywatelom, że pewne rzeczy trzeba zmienić poprawić, bo one nocą po to, aby w prawo spotkałaby działo dla obywateli przede wszystkim gminy podjęliśmy taką decyzję już po Polsce mówić w imieniu całej grupy mnie, aby dokonać pewnej pewnej korekty w związku z tym jednakże, że prace komisji obok tego zespołu doradczego resortu my prawdopodobnie zbliżył się ku końcowi HDD też wiele z PARP do takiej deklaracji na ostatni obrońcy Nielby padały z ust przedstawiciele resortu, że także, że zbliżają się ku końcowi niebawem najprawdopodobniej zostaną ogłoszone przekazane do konsultacji społecznych w ramach procesu legislacyjnego aż wreszcie my, nic więc na wodzie podjęto decyzję, żeby na chwilę dać sobie przerwę z tymi naszymi pracami zobaczyć co resort zaproponuje, bo absurd i nie jest wykluczone, że w resorcie pomysły te jego zespołu my są złe jak mówię to są tylko plotki jakiś tam co trzecie słowo, więc być może być może jakieś tam są bardzo dobrym rozwiązaniem osadzone są otwarte, gdy jasne, bo co wyważać otwarte drzwi tylko, że się wytłumaczę słuchaczom, że dzisiaj nie będziemy mówić o tych nieoficjalnych propozycjach właśnie z tego powodu, że są one nieoficjalnej już jakiś czas temu podjąłem decyzję, że skołowany będziemy mówić o zmianach, kiedy one już będą obradowali w normalnym procesie legislacyjnym z przyjemnością zrobię ten program z panami i omówimy sobie nawet kilka programów, żeby omówić sobie dokładnie te propozycje, ale jeśli one już urząd oficjalnie światło dzienne, a więc z takimi dostają to bardzo mówić i będzie na pewno konieczne natomiast nasz zespół na zespół rozpoczął prace nad prawem ruchu drogowym, bo no niestety fakty są takie, że są potrzeby jest wiele wiele punktów z upra w ruch drogowy, który nocą interpretowali ne na różne sposoby są nie do końca jasne czytelne i to co widzimy na co dzień to widzimy w dyskusjach na Facebooku owych różnych podmiotów różnych grup w komentarzach pod pod różnego rodzaju filmikami domy to przyziemne sprawy, ale te spory dotyczą codziennych ludzi na i to oni nie do końca rozumieją te przepisy, a oni nie do końca rozumieją, dlatego że ich, że ich nie znają, ale znają tylko nie potrafią prawidłowo zinterpretować jak powiedział, że to nie tylko łamać takich zwykłych uczestników ruchu drogowego, ale to właśnie interpretacje są różne wśród środowiska egzaminatorów z jakiej również jest również lokatorów też chcą dać więcej, więc to jest problem, bo jeżeli jest różne interpretowanie tego samego przepisu to instruktor różnie instruktorzy różnie uczą, a później egzaminatorzy różnie egzaminujący w nogach niestety fakt i wczoraj taką taką nawet krótką informację przeczytałem w internecie pytanie na grupie Nike w grupie facebookowej przyszłego kandydata na kandydata na instruktora, który zapytał, a jak jest, jaka jest moda to w danym mieście egzaminowanie jak sobie to rzeczowe egzaminatorzy, żeby wykonać pewne rzeczy no, więc zadałem pytanie, jakie zapisane w przepisie nie ma w przepisie tym też nie ma w przepisie to może zrobić dowolnie no i ich już przeszły przyszły instruktor posługuje się takim takim sposobem myślenia a jaka jest moda co lubią co nie lubią w egzaminator ma lubić to co jest bezpieczne zgodne z przepisami nieco jemu się nie podoba jest, więc nie może być tak, żeby w przepisach interpretować, bo potem czytamy w opinii biegłych sądowych z 1 zdarzenia w 2 3 czasami opinie i każda inna no tak nie powinno być prawda to leży u podsta w tego właśnie nieprawidłowych danych jest stworzenie przepisu bardzo często artykuł, pisząc to trzeci 30 09 . 20 02. 20 05. roku jest mnóstwo jest do poprawki panie Wojciechu potrzebna jest taka kolejna grupa Obywatelska, która zajmie się wypracowaniem swoich propozycji oczywiście nikomu nie odbieramy też oprawa oczywiście ja życzę powodzenia oczywiście taka grupa nie tylko tym Obywatelska oczywiście każda grupa mówiłem środowiskom Rosja posiada wielu wspaniałych ludzi wielu zaangażowanych ideowo i to oznacza jej społeczników my wszyscy widzimy też konieczność wprowadzenia zmian od wielu wielu lat pan Filip to dzisiaj po bardzo słusznie unifikacja prawa nie może być szkoły warszawskiej nie może być szkoły krakowskiej i to takich prostych zagadnieniach jak n p. włączanie się włączanie kierunkowskazów jak n p. jazda po tzw. skrzyżowaniu typu rondo oraz gdzie są wyroki sądu mało tego jest wiele jeszcze innych takich jak zawracanie itd unifikacja wykładni prawa myśmy o to ubiegali się w ministerstwie i w poprzedniej sprzed poprzedniej tak dalej to, że panowie chcecie kontynuować jak najbardziej jest wiele innych spra w ja chciałbym zwrócić uwagę, że coraz częściej zbliżamy się do momentu może historycznym obozie je, kiedy będą my będziemy domagać się unifikacji naszego prawa drogowego w Łodzi jest prawem Unii Europejskiej przypominam konwencja 3 10 08 . roku, która po już w sześćdziesiątym ósmym roku przewidywała unifikację projektu unifikację prawa drogowego na terenie obowiązywania konwencji dziś rejon nie możemy zapominać, że jesteśmy pełnoprawnymi członkami Europy, gdzie wszyscy podróżują i prawo drogowe tak jak prawo karne powoli powoli powinna stawać się do współpracy ją wiedeńską wiemy jak się stało podpisaliśmy ją jak i jakże bardzo ważny dokument, a później napisaliśmy pisaliśmy przepisy ruchu drogowym nasze wewnętrzne sprzeczne z tą konarach razem te czasy już minęły 50 lat, ale w są przepisy, które są ważne, więc o pewne rzeczy i teraz interpretacja co do egzaminu sama rola sam charakter egzaminów ja chciałbym tylko powiedzieć państwu, że nie jest to historia taka, że instruktorzy mówią, że źle zamienia środowiska egzaminatorów jak konferencja były głosy egzaminatorów znanych nazwiskach uznanym autorytecie, którzy wręcz mówili, że ta instytucja egzaminowania należy o nich zapomnieć, a nie ja uważam, że każde środowisko powinna odpowiadać za ten kawałek pracy zatem ta wałek tortu, który reprezentuje wtedy będzie łatwiej nam osiągnąć konsensus wtedy będzie łatwiej osiągnąć kompromisy, bo proszę pamiętać za tym wszystkim oprócz bezpieczeństwa ruchu drogowego co jest priorytetem bez względu z życie ludzkie Carl i kariery zawodowe to wszystko za tym wszystkim jednak kryją się olbrzymie pieniądze ja nie znam kraje europejskie daj pan redaktor pan Filip pewnie nie zna, w którym egzaminuje wprowadza się dyżur lekarza psychologa w bo to jest taki stres w Polsce się zrobiło takie stresy egzaminacyjne ja przypomnę, że nawet dzisiaj po wprowadzeniu pewnych korekt w egzaminach teoretycznych i utraty części przeciętna średnioroczna dawali do 13 początkujących osób tzw. dalej zarówno całkowitego za pierwszym razem wynoszenie więcej jak 15 % przy średniej Europejskiej koło 60 i co to daje tak wyselekcjonowani kursanci, czyli śmietanka z VAT, która zdała powoduje 3 × więcej wypadków, więc to jest jak gdyby puentą do dzisiejszych rozmowach no właśnie o tym, rozmawiamy, żeby przez to potrzebne są zmiany w Thales Filip Grega no rozumiem, że zaczęliście od pisania prawo ruchu drogowym jest oczywiście logiczne w konsekwencji bez najważniejsza ustawa, jeżeli określające zasady na drodze później rozumiemy, że będziecie pisać propozycję zmiany ustawy o kierujących przyjdą właśnie, a propos szkolenia egzaminowania kontroli i t d. i t d. chce go systemu systemu tak go a czego oczekujecie po skończeniu tych prac, które pewnie będą trwały myślę, że za rok 2 lata nie wiem, jakie ramy czasowe sobie przyjęliście w czego oczekujemy tutaj tak moim zdaniem z takiej dotarła czynie oraz emeryci od rządzących w tym zakresie, żeby w Jaguś 3 Zielonka z logo nowe sojusze z giełdą uściśla, że nie piszemy prawo od nowa koryta czujemy, gdy poszczególne zapisy, ponieważ tu były akcje Legii strzeli, czyli ten duch prawa ma być bardzo czytelnie zaprezentowany w niektórych nowych miejsc, w których artykułach nie jest to jest lepiej też z browaru w druga sprawa, kiedy przygotujemy ten materiał od drogi są w zasadzie 2 albo przeprowadzić my inicjatywę ustawodawczą protestujący dostał 1 000 100  00 0 podpisów innych albo WHO to jest chyba moje takie no ale bardzo osobisty na chybił w prostych marzenie, żeby jednak zainteresował się tym trochę wcześniej resort i w jaki sposób zaprosił nas do tej do tej dyskusji, bo naprawdę w zespole są też jej głowy znacznie tańszy niż moja i naprawdę to co zostanie wypracowany już tworzy to jest niezwykle potrzebną i warto o tym, myśleć, a nie w jakimś sporze, bo 1 100  00 0 podpisów to jest pewien spór mimo wszystko z obowiązującą z obozu władzy panującą władzą zawsze każda inicjatywa Obywatelska jest prawnym sposób sporym bo gdy obywatele muszą na coś zbierać podpisy to znaczy, że jak ich głos nie jest słyszalny w poszczególnych resortach Guya wierzy, że rząd tego absolutnie nie dojdzie wcześniej wcześniej te prace legislacyjne oparte m. in . o tym, o tym nasze rozwiązania innych, bo wejdą w życie, bo tych zmian jest potrzebny dużo, jeżeli można odnosić się odnieść jeszcze tego bardzo ponury i zrobić, jeżeli numer ten stres egzaminacyjny nos z czego wynika z rozgrywek zawsze z niewiedzy co będzie opowieści o tym co będzie słyszymy na korytarzach w poczekalniach wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego kursantów słyszymy od niedobrych tzw. niedobrych, czyli słabych instruktorów i ostatnio na placu służy chorym takie stwierdzenie instruktora na placu manewrowym ogłosiły już kosztują szkoły jazdy od 1 z instruktorów jest słyszałem takie stwierdzenie nie daje nie zdaje egzamin to robi satysfakcji to było skierowane do kursantki, która uczyła się wykonywania zadania na placu manewrowym nie da egzaminatorowi satysfakcji halę w Toruniu zaś oznaczać, gdyby nie robiła błędów, a mokre i marzeniach i jedno Porto zdobyło w kontekście było w kontekście takiej myśli, którą niestety bardzo wielu instruktorów Airbus głowy i przekazuje kursantom, że egzaminator zarabia na tym, żeby działo wlać, więc musisz się bardziej starać i oto jest błędna absolutnie myślenie bardzo niesprawiedliwe to nie nie ma dzisiaj jest osobny temat w ogóle chyba na audycje polecam, bo dobry temat inny i pewien sposób myślenia o szkoleniu i są egzaminowani, który w głowach obywateli jest jest ono hotel myśmy przeprowadzili, jeżeli nie tylko krótko przed prowadziliśmy badanie w gminnych w województwie zachodniopomorskim w szkołach w szkołach ponadgimnazjalnych w Neo uczniów i 17 18 lat część z tych uczniów już była w trakcie kursu lub po kursie, bo to wiadomo w różnych miesiącach urodzili i z tego badania jeszcze nie są skończone wszystkie wnioski, więc nie mogę wszystkim jeszcze powiedzieć natomiast kilkadziesiąt procent i to było grubo powyżej 80 % kursantów stwierdziło, iż informacje, które zostały im przekazane na takich krótkich szkoleniach, jakie prowadziliśmy, by w projekcie, bo nie powiedział najważniejszego spotykaliśmy się z uczniami szkół i rozmawialiśmy podczas dwugodzinnych zajęcia powinny przebiegać kursy nauki jazdy jest on prawa i obowiązki kurs razem z praw lub u konsumenta i potem była ewaluacji lub oponenci ponad 80 % osób stwierdziło, że są absolutnie zaskoczeni informacjami, które w, które otrzymali, a przecież oni są w wieku, w którym już wiedzą jak przebiegają kursy nauki jazdy jak koledzy robili, bo oni wszyscy zacierają ręce, żeby pobiec na kursy tylko będą mogli chorych z informacją wiedzą o tym jak powinien wyglądać dyskusja powietrze jest efektem jest żadna ze jest żadna władza jest żadna z majestatem niezbyt pozytywnym akcentem musimy kończyć Wojciech Siemion niestety panie Wojciechu nie mogę dać pojęcie SLD było wieloletni instruktor nauki jazdy obiecuje, że na pewno się spotkamy jeszcze w tym studiu porozmawiamy Filip Grega Fundacja SOS odpowiedzialne szkoły jazdy bardzo panu dziękuję apel do ministerstwa panowie z ministerstwa infrastruktury budownictwa czekamy na zmiany róbcie to dobrze czasu niewiele jeszcze to prosiaczka, ale czekamy czekamy na te zmiany kłaniam się Nisko Krzysztof Woźniak za 3 minuty informacji Radia TOK FM pani dr Dorota Sumińska wierzę w wierze ja zapraszam 12 2 0 zmotoryzowani całej audycji wysłuchać w aplikacji mobilnej TOK FM oraz na stronie TOK FM PL i Kosznik aut Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA