REKLAMA

Czym jest mediacja rówieśnicza? I czy jest skutecznym sposobem na rozwiązywanie konfliktu w szkole?

Twój Problem - Moja Sprawa
Data emisji:
2017-10-07 13:20
Czas trwania:
15:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
swój problem mój sprawa w Anna Gmiter rak Zabłocka dzień dobry witam państwa w sobotnie popołudnie, a mnie dziś m. in. o świadczeniach pielęgnacyjnych, czyli wsparciu dla rodziców niepełnosprawnych dzieci w tym oczywiście dzieci, które są już dorosłe i świadczeniu, z którym jest problem, ale na początek problemy konfliktów rówieśniczych i mediacje w szkole okazuje się, że niestety nie są jeszcze powszechny, a szkoda, bo wielu sytuacjom dałoby się zapobiec Rozwiń » Stowarzyszenie interwencji prawnej zorganizowała konkurs pod hasłem nauczyciel mediator konkurs imienia Joanna Kubiak osoby, która współtworzyła i kierowała ośrodkiem mediacji stowarzyszeniem współpracowała również przez fundację dobrych rozwiązań jak również była wpisana na listę mediatorów sądowych konkurs, który wyłania tych pedagogów, którzy skutecznie, stosując zasady mediacji u siebie w szkole zresztą sami państwo posłuchajcie swój problem mój sprawa jestem pedagogiem Wioleta Wanat, a do 3 1 sierpnia tego roku byłam pedagogiem szkolnym w gimnazjum 7 w Koninie od 1 września jestem pedagogiem w miejskiej poradni psychologiczno-pedagogicznej w Koninie wraz z koleżanką prowadziłyśmy projekt miejski dosyć duży i tak naprawdę zostało przeszkolonych kilkudziesięciu nauczycieli do roli mediatorów szkolnych tak naprawdę powiedziałabym, że w każdym momencie, kiedy całkowicie ją, że jest taka możliwość to wykorzystywane przynajmniej elementy mediacji dawno już temu pozbyłem się w głowie myślenie w ogóle w kategoriach, że ktoś jest winien i kogoś należy ukarać w związku z tym każde jedno sytuację nawet kiedy ona wydawała się bardzo groźna, kiedy można było ocenić uczniów jako osoby bardzo agresywna czy też lnie nie dając szansę na jakąkolwiek współpracę zawsze podejmował próby, żeby jednak najpier w porozmawiać zastanowić się czy te 2 strony skonfliktowane w różny sposób nie chcą też do porozumienia, jakie to było n p. historię no czasami to były takie dosyć brutalne tak można powiedzieć, że będzie dochodziło do jakiegoś pobicia nastolatkowie chłopcy w tym wieku tak młody bardzo szybko wrócą stanie się w ten sposób właśnie za reagować realne już po tym, jak ochłonąłem po okazuje się, że tak na dobrą sprawę to oni by byli gotowi wyjaśnić sobie pewne rzeczy chociażby po to, żeby nie ponosić całej masy konsekwencji, które nie może spaść przy okazji też mają szansę wziąć tak naprawdę odpowiedzialny oszczędzamy to co zrobił albo media tak naprawdę przede wszystkim tego uczą, jeżeli przychodzą i chce z kimś kim jestem w konflikcie się dogadać tak naprawdę biorą odpowiedzialność się za siebie, ale to się zatem drugą stronę im się, że to jest takie przesłanie, że tego właśnie uczy uczestnictwo w mediację uczy młodych ludzi to konkursowym skierowany do nauczycieli, którzy w swojej pracy z uczniami stosują w Polsce tam trafić niekonwencjonalne metody, czyli rozwiązywanie sporów bez przemocy uczą młodych ludzi w jaki sposób można się porozumieć także, by ten konflikt przerodzi w coś się od pozytywnego, a przynajmniej, żeby on nie był niczym negatywnym na nas na dłuższą metę mówi Witold Klaus prezes stowarzyszenia interwencji prawnej, która pomaga na co dzień m. in. cudzoziemcom konkursu na emerytury mniej i Anny Kubiak jest pomyślany, żeby nagadać takie osoby, żeby je wynajdować w Polsce i pokazywać jak ważne jest też inne ten sposób pracy, które w, których oni prezentują wiem, że w tej chwili w szkołach właśnie tam, gdzie są dzieci różnych kultur o różnym kolorze skóry pojawia się coraz więcej problemów właśnie takich kłótni sporów i t d . tak dalej nawet doszło do tego, że obaj go jest słowo uchodźca to doświadczenie właśnie pokazuje jak bardzo potrzebna jest mediacja w szkołach jak bardzo nam dobrze zagra w szkołach międzykulturowe, gdzie na taki dzienny konflikty nakładają się jeszcze problemy natury kulturowej, czyli inne doświadczenia inne nawyki zachowania, które przewożą dzieciaki przyjeżdżają do Polski i ile mądrości potrzeba, żeby wytłumaczyć zachowania polskich dzieciom, a zachowania polskiej ekipy dostępność Niemców jak i właśnie bardzo potrzebne prasa mądrych pedagogów w UE, a w ogólnej atmosferze niechęci, która panuje w Polsce, by tutaj ta niechęć to poziom polityce, że ona się nie przerodziła się w problemy w klasie do tego potrzeba bardzo mądrego nauczyciela dlatego chcemy nagradzać tych i wskazywać tych, którzy są mu zrobią to ważne rzeczy, żeby dawać przykład innego to jest temu ma zły ten konkurs to wyniesienie dalej tej idei naszej patronki, czyli Anny Kubiak w świat, żeby pokazywać tak można, a nawet, więc tak trzeba, że to jest przyszłość edukacji, że to jest kierunek, który nie powinniśmy rozwijać Aleksandra Liniarska za mnie się Kubiak and Prevention taki program mediacji rówieśniczych, gdzie oprócz nauczycieli uczniów rozwiązywanie konfliktów bez przemocy to były już jakiś czas temu, więc wtedy inne szkoły wushu wielokulturowych nie było w drużynie teraz natomiast patrząc na doświadczenie krajów, które są wielokulturowe tam w edukacji wprowadza się tu prace w kręgu przede wszystkim tego obiekt zaczynają media co jest już jakimś takim sposobem reakcji na sytuację konfliktową natomiast pierwszym krokiem jest tak naprawdę budowanie wspólnoty, czyli integracja w ramach prac w ramach szkoły na różne sposoby pracy właśnie taki krok taki symboliczny bez, włączając w to włączać wszystkich i tam uczniowie, ale też nauczyciele są cała grupa może ustalić sobie pewne wspólne zasady i też mogą rozmawiać o tym jak ci czują, kiedy słyszę n p. pewne określenia czy kiedyś zachowują wobec siebie określa sposób o tym, rozmawiać i szukać wspólnie ze sposobów rozwiązania tej sytuacji także, by wszyscy się, czyli dobrze jak wiem też, że od organizacji pozarządowych, że w tej chwili jest wiele próśb od nauczycieli z całej Polski, by podpowiedzieć im jak pracować w takich sytuacjach, kiedy pojawiają się właśnie czy to kwestia homofobiczne czy właśnie dotyczące uchodźców inności bez słowa mowy nienawiści hejtu jak pracować to jest tak naprawdę praca na postawach też w dużej mierze spraw wymaga tego, żeby budować klimat szacunku w szkole, żeby rozmawiać o różnicach i są miejsca szereg organizacji pozarządowych, które są wyspecjalizowane w takich działaniach te można skorzystać z tej oferty, która jest naprawdę dość bogata i warto to robić od najwcześniejszych lat myślę wtedy, kiedy panie były jeszcze w szkołach było dużo pytań dotyczących tego jak pracować z dziećmi przed jak radzić sobie z sytuacjami w grę z niej przemocy zachowań takich, którym są odbierane przez innych jako raniące i tutaj od powiedziałem jedno z odpowiedzi jest właśnie mediacja inna praca w duchu tej sprawie włości naprawczych, czyli przejmowania przez osoby zaangażowane są sytuacje odpowiedzialności za bardzo to co się wydarzyło czy to zadanie tego pytania co mogę zrobić, żeby to naprawić nie zastanawianie się jak przede wszystkim należy ukarać tylko w co się wydarzyło komu to przyniosło szkodę i jak trzeba zrobić, by tę szkodę naprawić, żeby tę relację naprawić, żeby tak naprawdę sprawca zrozumiał nie tylko ich ponieść konsekwencje, ale zrozumiał co jego działanie przyniosło innym osobom czasami to jest także konflikty szkolne one znikają też z pewnej, niemniej nie pomyślenia, że to co mówię czy to co robię może komuś sprawić przykrość może mieć jakieś konsekwencje może się przełożyć dzięki pracy w grupie z pierwszym krokiem tak naprawdę rozmowa i pokazywanie tego co myślał w tej sytuacji jak się czuły i z perspektywy pomyślała o tym, teraz liczy 3 czy zrozumiał, jakie to mogło mieć znaczenie dla innych osób wie, że jest coś takiego w tej chwili, że nauczyciele dzwonią do ido Rosji pójdą Helsińskiej fundacji im do innych organizacji pozarządowych, prosząc o możliwość przeszkolenia w tym zakresie jak rozmawiać z uczniami jak tonować te negatywne emocje w ludziach młodych ludziach sztuką wielką miast stanąć ponad tymi wartościami pomóc tym światopoglądem i dogadać się jak dwoje lekarzy, którzy mają takie same potrzeby niezależnie od tego w jaki sposób je realizuje pan to jest bardzo trudny powiem szczerze w swojej pracy chyba nie spotykałam się tak mocno tak sobie z tego rodzaju sytuacjami, aczkolwiek dno powiedziałabym także kwestia nawet takiego izolowania z różnych powodów tak młodego człowieka no to jest coś co są w pierwszej kolejności zawsze wyłapują, a to też strasznie trudny kawałek do umeblowania tak naprawdę jest potrzebna innego rodzaju pracy lub też tak naprawdę kwestia zajęcia się z 1 strony tą osobą, która nową siłą rzeczy może stać się osobom doświadczającym przemocy, a nie taki wprost nie fizycznej niesławnej, a z drugiej strony to jest i to jest, ale jeszcze ważniejsza pracą moim zdaniem zajęcie się tą samą grupą, która boi się izolują Rejtana szersza grupa, czyli ci bierni obserwatorzy tak sztywne prowadzenie nie zajmują stanowiska, bo nie wiedzą, bo nie omijają wolą się nie wtrącać, żeby sami nie stać po którejś stronie Edyta Łysiak ze Szczecina nauczyciel mediator trener umiejętności społecznych i pedagog szkolny uczymy dzieciaki prawidłowej komunikacji tzw. umiejętności chłopcy klas społecznych to pozwala uniknąć wielu konfliktów, ponieważ oni potrafią się z sobą świetnie porozumiewać czy konflikty one zawsze będą tylko pytanie co my z nimi zrobimy, jeżeli prawidłowo zarządzane konflikt jest w szkole NATO czy taki sobie dają sam jest na dywanik przechodzi takie rozwiązanie siłowe nie muszą trafiać do pedagoga na tzw. mediacje czy też do dyrektora na dywanik przykładowo hejt w internecie z nim się bardzo często jednak spotykamy czy stalking z tym dzieciaki sobie nie radzą tak, bo jednak one żyją w sieci na wszystkich tych portalach Facebooka ach, jak sobie z tym radzić no i nadal wracamy do podstaw PAK, czyli traktowanie człowieka odnotował szanowanie praw Unii i uczenie prawidłowej komunikacji tak to jest tak jak inni jak dotrzeć tak jak wytłumaczyć co robisz i jak sobie wyobrazić jak czujesz się ta osoba, do której zwróciły się taki sposób jeszcze lepiej gdyby, gdyby po i pokrzywdzony bank i tak osoba, która krzywdzi być może nie intencjonalnie, żeby ze sobą się spotkały powiedziały sobie takich jak czuje się źle z tym co on nie wypisuje się w internecie jest najlepszy sposób tak czy znowu wchodzimy dzieciaki takie mediacje w korzystanie z takiej sprawiedliwości naprawczej trzeba pamiętać to jest komunikat ja ja myślę inaczej nie ty nie masz racji tylko ja się z tobą nie zgadzam, ale jeszcze lepiej ja mam inne zdanie tak każdy ma do tego prawo i znowu wracamy do prawidłowej komunikacji, ale mediacja to nie wszystko jak mówi sędzia Anna Maria Wesołowska ważni są też koordynatorzy, których powołano przy sądach okręgowych w całej Polsce koordynatorzy d s. edukacji prawnej sądy otworzyły się na obywateli, a przede wszystkim na młodzież dzisiaj sądy organizują lekcje wychowawcze w sądzie debaty symulacje rozpra w sądowych to spowoduje, że staniemy się z Wojciechem obywatelskim społeczeństwem, gdzie nie myślimy tylko o sobie, ale jesteśmy przodem zwróceni do państwa na demokracji bez społeczeństwa obywatelskiego w związku z tym, kto ma edukować prawnie jak niemy sędziowie także tam nie bardzo cieszy pani sędzia pani jeździ po szkołach co pani słyszała młodzież to znaczy wiemy o tym, że dorośli jest bardzo słaba świadomość prawna wśród dorosłych co oni służą młodzieży czy tutaj widać jakąś różnicę generalnie świadomość prawna polskiego społeczeństwa jest znikome na bardzo bardzo niskim poziomie kiedyś, kiedy siedziałem ze stołem sędziowskim myślałam, że będę rzetelnym sędzią to będę ludziom służy dzisiaj wiem, że będę służyć, jeżeli powalczy nadal o edukację prawną prawo będzie nam służyć, jakie poznamy inaczej się nie da w związku z tym z tym prawem należy chodzić do społeczeństwa już od przedszkola to jest istotne maluch musi wiedzieć jak bronić się przed często światem dorosłych musi wiedzieć co tej złej daty ich, że jeżeli dzielimy się krzywda ma prawo przyjść i powiedzieć, że ma prawo do szczęścia starsze dziecko ma prawo wiedzieć rodzice się rozwodzą, a ty masz prawo głosu nie ma już dzisiaj zasady dzieci ryby głosu nie mają masz prawo powiedzieć, a sędzia musi swojego zdania wysłuchać i na dodatek będzie musiał je uwzględnić, jeżeli będzie ono rozsądne jest dużo informacji, które da młodzieży do rodziców powinno dotrzeć nikt nie wie o tym, że dziecko, które zamieszkuje wspólnie z rodzicami obowiązany jest pomagać we wspólnym gospodarstwie domowym przecież to jest informacja, która może zacząć zmieniać rzeczywistość jesteśmy rodzicami często niewydolnych wychowawczo chcemy dać dzieciom wszystko, czego nie mieliśmy zapominamy, że dziecko, które nie ma obowiązku w tym dziecko nieszczęśliwe, aby nie naruszały prawo, bo jest przepis, który nas zobowiązuje do wymagań można nam ograniczyć władzę rodzicielską nawet z tego powodu, jeżeli będziemy prawo znać i to prawo respektować będziemy szczęśliwym społeczeństwem samo powołanie koordynatora przyznam, że coś zmieni oczywiście się zmieni, dlatego że otwierając się na społeczeństwo budzimy zaufanie bez sprawiedliwości nie ma życia ludzie tego potrzebują w związku z tym, jeżeli my do tych ludzi wyjdziemy świat stanie się spokojniejsze będą chcieli korzystać z pomocy prawników będą wierzyć w całość, a to jest ważny wiara jest podstawą w swój problem moja sprawa w drzewo jest edukacja prawna w sądach, a to nie wszystko na początku listopada będzie organizowany kolejny już tydzień Konstytucyjny szczegóły są na stronie stowarzyszenia im Enia prof. Zbigniewa hołdy, a tam są m. in. formularze dla szkół, które chcą bez ich uczniami spotkał się prawnik podyskutować o konstytucji, ale także o roli sądów są również formularze dla prawników, którzy chcieliby czynnie wziąć udział w tygodniku instytucji tyle ma teraz zapraszam za kilka chwil po skrócie informacji Radia TOK FM twój problem moja sprawa Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TWÓJ PROBLEM - MOJA SPRAWA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA