REKLAMA

Nowoczesny program dla Warszawy?

Analizy
Data emisji:
2017-10-10 18:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
22:22 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
analizy Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną zapowiadane gość pan Paweł Rabiej z partii nowoczesna dzień dobry dzień dobry kandydat tej partii na prezydenta Warszawy i członek komisji weryfikacyjnej d s. reprywatyzacji te 2 ważne funkcje będą nam dzisiaj towarzyszyły wtacza się tej rozmowy dlatego je zaznaczam i chciałam zacząć od tej drugiej, czyli właśnie pana pracy w komisji weryfikacyjnej ministra, jakiego w lot trwa ona już jakiś czas trwają przesłuchania Rozwiń » podejmowane są decyzje i chciałam zapytać z punktu widzenia tego co pan do tej pory usłyszał w czasie dni prac komisji to, gdyby postawił się pan na miejscu Hanny Gronkiewicz Waltz te 10 lat temu co zrobił pan inaczej, żeby nie dochodziło do tych wszystkich afer i żeby nie trzeba było 1 0 lat później powoływać tej komisji myślę, że 10 lat temu jeszcze nie było widać dokładnie, że reprywatyzacja może być aż tak dużą aferą tu, bo to był 2 000 08 09 . rok, kiedy pierwsze zwroty na tak masową skalę zaczęły się pojawiać się zachował czujność, dlatego że sądzę, że pani prezydent zlekceważyła ten obszar działania miasta bardzo istotne jednak, bo dotyczący majątku Warszawy dotyczące też losu mieszkańców, czyli lokatorów, którzy razem z tymi kamienicami byli jakimś sensie oddała ani osobom, które te kamienice przejmowały Zachodu po prostu czujność dlatego, że jeżeli jest dobrym gospodarzem to zwracać uwagę przede wszystkim na te kwestie, które mogą być problematyczne ani robić coś umknęło co powinno to po miała zwrócić uwagę powinno nie zlekceważyć trędowaci też pewien pierwsze sygnały ze strony lokatorów, że są przyjmowane kamienice ich los się pogarsza to znaczy są podnoszone czynsze usiłuje się z tych kamieni zrzucić i po publikacjach prasowych, które mówiły, że dochodzi tam tam do naruszenia prawa n p . do stosowania metody na kuratora do zwrotów na osoby 1 3 0 letni stoczyli stomatologów z winy miałoby to nie lekceważenie polegać rozjazdu bardzo bardzo różnych stronach zanurzać się zwołać zespół prawny, który zobaczyłby jak działają młodzicy reprymendy Ewie trwa za to, że macie ten proceder polega, bo on w komisjach mniej, więc nasze w komisji bardzo wiele dowiedzieliśmy się o tym jak to wyglądało, bo to było trochę tak po nitce do kłębka albo te mecze, które uruchamia lawinę szukało się jakiegoś punktu zaczepienia n p . jak jego spadkobiercy wchodziło do prawa ktoś powoływał kuratorów rzeczywiście po nitce do kłębka ktoś, kto się starało o reprywatyzację dostał decyzję o dzierżawie wieczystej n p. działki w centrum Warszawy przy Pałacu kultury i te mechanizmy były przewidywalne można było je zanalizować nie można było bardzo aktywnie przeciwdziałać, ale bez udziału w ratuszu barw bronił się z Belgią, że on nie może nic zrobić, bo nie ma narzędzi prawnych może tylko walczyć w sądzie ani gwarancji wraz z nieprawdą Łódź walczyła walczyła Łódź walczyła przeciwko kuratorom powołanie dla 100 trzydziesto latków miasto samo się takimi występowało pod, żeby się, by ustanowić takim kuratorem miastu bardzo aktywnie nie tylko uczy także inne miasta, gdzie dochodziło do tego rodzaju rzeczy n p. Kraków wskazywało, że osoba 1 3 0 letnia Ano nie powinna dostać decyzji zwrotowej w gorzowie tyle żyją ludzie raczej nie żyją, więc można było bardzo aktywnie prawnie przeciwdziałać, bo sytuacja wyglądała tak, że po 1 stronie była wyspecjalizowana grupa osób świetnie znający się na prawie wiedząc, że może wyszarpać nieruchomości od miasta, a z drugiej strony było miasto, które mając trochę świadomość co jest grane przegrał w tej grze po prostu nie zastosowało narzędzi prawnych, które mogły zablokować te procesy Jana myśląc o reprywatyzacji chciałbym, żebyśmy oczywiście w jakimś stopniu winą za nią również ekipa Hanny Gronkiewicz Waltz pamiętali też czarnym bohaterem tutaj po czarnym bohaterem są przede wszystkim te osoby, które zrobiły sobie z tego procederu doprowadzono do granic powiedziałbym do granic przekraczający granice prawa i rozsądku w a dlaczego myśli pan, że będzie dobrym prezydentem Warszawy, dlatego że mam doświadczenie zarządcze, które w zarządzaniu Warszawą jest potrzebne jestem otwarty na dialog rozmawia z ludźmi uważam, że trudno dzisiaj dobrze zarządzać zrobić cokolwiek bez słuchania głosu mieszkańców, ale na obniżonych funkcji w miejskiej drodze wielokrotnie prezydentom miast robią strategię promocji n p. dla Krakowa prasowe MF w Sinkiangu, który prowadzi ją przez wiele lat dla liderów problem też program promocji Polski przed wejściem do Unii Europejskiej bardzo duży, więc zarządzają dużymi projektami dużymi zespołami ludzkimi jest jeśli chodzi o te kompetencje to jestem niespokojny na poziomie politycznym natomiast myślę, że będę jestem w stanie wygrać wybory, dlatego że PiS nie ma pomysłu na Warszawę będzie krzyczał Łapaj złodzieja będzie krzyczał, że Hanna Gronkiewicz-Waltz popełniła wielkie błędy, ale nie ma pana zły konkurent lub urlopu prawdopodobnie tak, dlatego że z drugiej strony uważam, że po 11 latach rządów są Platformy Obywatelskiej w Warszawie jest to formacja, która jest już wypalona, jeżeli chodzi o pomysły jednak cieniem położy się też prywatyzację także, składając te swoje kompetencje w tym zakresie i sytuację polityczną uważa, że opracowanie wygra wyborów w Warszawie była to naturalna decyzja, żeby to zrobić, żeby wcześniej się tym zająć, bo chciałbym to potraktować poważnie, a nie wystartować n p. w ostatnich kilku miesiącach w taki kandydat notowali wzrost to bowiem bez ironii chwalebnej też chwalebne jest to, że przygotowaliście program wyborczy dla Warszawy nie jest on do znalezienia na stronach nowoczesnej i to jest prawdziwy program wyborczy musi to, że to jest coraz coraz częstsze, ale jednak wciąż rzadkie, kiedy kandydaci jakoś podchodzą do tego do tej sprawy, ale był merytorycznie czy przygotowaliście diagnozy później powiedzieliście, jakie są wasze pomysły na miasto jak chcecie zrealizować no jak się zajrzy do środka też można oczywiście spierać i tu moje kości pierwsza taka wątpliwość jest lęk dotyczy dotyczy tego w jak wiele, lecz pojawia się tam słów związanych z kontynuacją n p. dalsza rozbudowa tramwajów dalsza rozbudowa metra sieci dróg rowerowych o utrzymanie programu in vitro dalsze uchwalanie planów miejscowych wdrożenie uchwały antyreklamą i t d . tak dalej to są wszystko elementy polityki Hanny Gronkiewicz-Waltz, więc znają się czy jest jakaś politykami i miejska, dostając obok reprywatyzację, której pan nie planuje kontynuować tak są takiej polityki miejskiej, ale powiem, dlaczego chcemy kontynuować, dlatego że nie chcemy, żeby ta prezydentura była prezydenturą rewolucji, która na szkodę prowadziłaby do gwałtownych gwałtownego zablokowania procesów inwestycyjnych albo tych procesów, które toczą się w Warszawie ja powiem uczciwie, że jestem podobnie jak wielu warszawiaków, bo w świetle badań, które robiliśmy 8 5 proc warszawiaków jest zadowolony z życia w Warszawie jest szczęśliwe życie w Warszawie jest jest to kontynuować panie prezydencie ekipa Platformy, że była tutaj sporo tylko też po tych 1 1 latach dynamika po prostu spada są obszary, w których naszym zdaniem można zrobić dużo więcej jeśli chodzi n p . o kwestie żłobków przedszkoli to się wydaje obecnie tematem najbardziej fundamentalnym Otóż dziś najbardziej skarżą nam dużo młodych rodzin w Warszawie, który chciałby, żeby blisko domu blisko ich miejsce zamieszkania dużo, aby było przedszkole, żeby można było tam zapisać dziecko i to jest ewidentnie problem nieobjęte polityką miejską rzeczą w jakim sensie polityka miejska zawsze z polityką pewnej kontynuacji, bo wszystkie linie muszą być kontynuowane do zagospodarowania przestrzennego, ale unikaj też bardzo cieszy, że właśnie takie zachodni sposób myślenia o polityce miejskiej, że nie przekreślam wszystkiego co robili poprzednicy, ale jednak żłobki przedszkola to hasło, które powieszono wszystkich ulotkach wyborczych wszystkich kandydatów, więc pytanie brzmi, dlaczego poprzednik nie dostał też nie rozwiał n p . ten obszar czy ktoś wie pan, jakie są powody, że Platformie nie udało się aż tyle tych żłobków punktów przedszkolnych i przedszkoli zorganizować ja myślę, że tutaj trochę tak jak z prywatyzacji może w tym akurat w obszarze Platforma nie zdążyła z rzeczywistością to znaczy nie zidentyfikowała tego jako kluczowego problemu mieszkańców władze się po jakimś czasie odrywa od potrzeb ludzi przestaje słuchać przestaję dostrzegać dzisiaj tak jak się porozmawiać mieszka z pracownikami z osobami, które zajmują serduszko operacjach, które mają te programy bonusowe dla swoich pracowników o to, żeby utrzymać ludzi w firmach to ci to osoby powiedzą, że największym pragnieniem pracowników, którzy pracują jest to, żeby znaleźć dziecku miejsce w żłobku przez szkołę przyzakładową przedszkole założyli, więc nie znamy mamy jakiś mamy problem teraz pytanie możemy odwiedzić w ramach polityki miejskiej oczywiście miasto może założyć kolejne rządy kolejne przedszkole to zwykle trwa, dlatego że te procesy są długie, a może n p. sięgnąć po narzędzie partnerstwa publiczno-prywatnego, czyli może to robić chociażby w porozumieniu z tymi firmami może to współfinansować w jaki sposób można wejść w program przeszkolić żłobków rodzinnych, które mają określone standardy działania, ale ludzie zbierają się tam można się jest ilość rozwiązań tylko trzeba dostrzec ten problem, więc w tym sensie mówimy o kontynuację, ale mówił też o pewnej zmianie w podejściu do rozwiązywania problemów w mieście to też jest na plaży wolności dać większą moc jest także z dużym warszawskim wyż demograficzny zaczął właśnie przed fazą rozrodu, czyli tych dzieci naprawdę pojawiło się w ciągu kilku lat dużo dużo więcej jest wygodny temat się pojawia, bo rzeczywiście miała na rozmowach mapy potrzeb Warszawy co to jest taki główny temat triumfalne wykonana z moimi rodzicami to głównie mowa o tym gdzie udało się znaleźć miejsce w przedszkolu, a w 2 i do której szkoły dziecko się dostało, dlaczego w winnej dzielnicy audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie z nami cały czas Paweł Rabiej z nowoczesnej kandydat tej partii na prezydenta Warszawy, którzy nie niepokoić wybory samorządowe dopiero za rok, ale nowoczesna wystartowała szybko i może powie całkiem solidnie solidnym programem wyborczym, który teraz omawiamy w i chciałabym zapytać o sprawy związane z transportem komunikacją niedawno przez Warszawę przeszła pierwsza piesza masa krytyczna zna pan i postulaty zna postulaty pierwszej pieszej masy krytycznej i pod nimi się podpisuje, dlatego że rzeczywiście jest tak, że osoby, które korzystają z chodników, czyli korzystają z kim najbardziej pierwotnej formy przemieszczania się po mieście, czyli pieszego przemieszczania się są niezadowolone z powodu zestawienia tych chodników z powodu tego, że znowu widzieć n p. 1 ze szkoły nie czują się bezpiecznie to wasza powinna być jak każde miasto dobra i dla ośmiolatków dla 80 latków i tych skarg na na tę kwestię było rzeczywiście bardzo dużo, a ostatnio 2 kobiety w Warszawie zginęły na chodniku rozjechane przez samochody, które potraktowały te chodniki jak jest nie jaki ma ponadto pomoc publiczna szukali konsensusu pomiędzy 3 środowiskami środowiskami osób, które chcą poruszać samochodami, dlatego że jednak mamy dużo biur w centrum Warszawy trzeba jakoś tam dojeżdżać pomiędzy osobami, które korzystają z chodników chcą spacerować do Warszawy robić coraz piękniejsze i trzeba zadbać o to, żeby można było bezpiecznie chodzić po chodnikach, żeby bezpiecznie mogły chodzić po nich dzieci, które dziś środowiskiem rowerzystów, czyli osób, które są, żeby jednak więcej było ścieżek rowerowych jest jeżdżenia i z uwzględnieniem transzy naturalnie transportu Miejskiego, który powinien być preferowany w takim rozwiązaniu szukanie tego konsensusu w żadnym mieście nie jest łatwe natomiast tutaj chcielibyśmy zaproponować bardzo kompleksowe rozwiązania, które z 1 strony zwiększałoby liczbę znaczy to na pewno będziemy musieli ograniczyć ruch w centrum Warszawy i to jest coś, po czym warszawiacy duży ruch z 2 6 ruch samochodowy ruch samochodów w centrum Warszawy mówi o tym w ścisłym centrum, które bez ciągnie się od aut z starówki od placu Zamkowego po placu Unii lubelskiej chociażby jeszcze dalej na Mokotów zaś miałoby polegać to ograniczenie ruchu samochodów ja byłbym za tym, żeby stworzyć takie zachęty dla osób często z, które jeżdżą samochodami, żeby zostawiały je przed wyjazdem do miast dlatego ścisłego Czyżby były parkingi gdzieś na 1 w pewnej odległości, żeby opłacało się przesiąść na transport miejski to znaczy, żeby był pewien nawyk, który polega na tym, że nawet dziś mieszka pod Warszawą, a jednak wiele osób, które zawsze pracujemy ska pod Warszawą, żeby ten samochód zostawiać będą dojeżdżać kilka przystanków są komunikacją miejską być może potrzebne będzie tutaj rozwiązanie takie kredensy wprowadzenie 1 czy 2 linii takich okrągłych jeżdżących na około tego centrum miasta, które byłyby bezpłatne to jest rozwiązanie, które czasem występuje w niektórych miastach, jeżeli chce się rozbudować Nord land zadaniem poza powiedzeniem zachęcano uznać zachęty polega na tym, że powstają parkingi, których n p. nim jednak w Warszawie za dużo niemal cały problem polega na tym mówiła wielopiętrowe parkingi, które pozwalają na zostawienie samochodu, zwłaszcza wokół tych dzielnic, gdzie jest dużo biur będziemy mieli problem wokół ronda Daszyńskiego na pewno to szczęśliwi daszek jak jest problem na inne na Służewcu przemysłowym tam, gdzie jest też dużo biurowców, więc bez stworzenia dużej ilości miejsc parkingowych przed ścisłym centrum miasta tego nie rozwiąże ale dlaczego wójt wiatrowe nie rozumiem to wtedy ten cały ruch samochodowy przeniesie ich kolejna dzielnica okalających Śródmieście i to tam będzie problem ze smogiem spalinami i mam i z korkami, dlaczego dzielnice sąsiadujące ze Śródmieścia mają ponosić koszty i LO oczyszczenia ze ścisłego centrum samochodów to nie jest do końca, że mąż przyniesie też nasze pytanie jest uporanie się następującego patrzysz na te linie przepływu samochodów w Warszawie w obu jednak centrum jest wizytówką Impel pełną reprezentacją miasta także, jeżeli chodzi o tę kwestię nie tylko wizerunkowe, ale też spacery spędzenie czasu oczywiście dobrze by było, żeby każda dzielnica też na takim miejscem, które jest jej wizytówką, żeby tam są podobne reguły będą szukać wielkim zwolennikiem ograniczenia ruchu samochodowego na Ząbkowskiej, bo dobrze, by było, żeby ta dzielnica to ta część miasta miała takie miejsce, gdzie ludzie przychodzą dziś cieszymy właśnie ze spacerowania, bo to też bardzo ładnie rewitalizuje przestrzeń bezładnie powoduje, że nawiązują relacje międzyludzkie, ale reszta będzie w smogu te 2 3 smogu w Warszawie to jest rekord na skali się w kraju to efekt ruchu samochodów i spalin samochodów, więc delikatnie ktoś ostatecznie ucierpi dlatego nie zbierać już idei odejścia od ruchu samochodowego na rzecz komunikacji publicznej rzutuje to to opowiem może na tym właśnie taką ideę wspieramy, dlatego że w gruncie rzeczy w całej tej koncepcji chodzi o to, żeby przesiadać się samochodów na komunikację publiczną, bo one najbardziej efektywna, gdyż to przeliczyć na metr jezdni no to wiadomo, że przejazd autobusem czy przejazd tramwajem jest zdecydowanie bardziej efektywne z punktu widzenia miasta smogu właśnie tak dalej niż przejazd autobusami jest to co proponujemy to n p. możliwość korzystania z buspasów przez samochody, które mają 4 osoby niejeden rozwiązanie stosowane chociażby w miastach amerykańskich sądzę, że jeszcze Warszawa nie jest tak drastyczne meta piękny przykład Singapuru, gdzie w określone dni nie jeżdżą samochody z określoną końcówką rejestracji, a może Amazona w Singapurze się wzorować to się my zaczniemy są z wzorować n p . na Londynie Paryżu tylko rozumnie bardzo drogie opłaty za wjazd do centrum miasta i znowu to jest także docelowo będziemy na pewno do tego modelu Warszawy dochodzić, ale dzisiaj biorąc pod uwagę nawyki warszawiaków ciągle stać ludzie są przyzwyczajeni dość bezrefleksyjnie do poruszania się Andrzej Zwara choinki za ciężkie miliony i myślę, że potrzebny jest taki wachlarz rozwiązań po pierwsze, więcej ścieżek rowerowych to więcej więcej preferencje dla pieszych właśnie po trzecie parkingi po czwarte zwiększenie opłat za parkingi w centrum miasta nie można uznać za obraźliwy po pierwsze nie może on zwiększyć już co za parking i do pewnego momentu mogę, ale mogę szybko sprowadzić aplikacja dr Mateusz Winczura ułatwia wyszukiwanie, bo często te korki są biorą się z tego, że po prostu trzeba szukać tego miejsca bardzo długo, więc bez takiego rozwiązania wachlarzy owego, ale którego celem jest skłonienie warszawiaków, żeby przesiedli się na komunikację miejską korzystali z nich częściej się nie da, ale sądzę, że to właśnie jest, dlatego że korzystamy z większym stopniu z komunikacji miejskiej niż wcześniej dużo więcej rowerów Veturilo się rozwija z świetnie przecież kilka lat tego nie mieliśmy, więc sądzę, że to naturalny kierunek znowu trzeba byłoby to bardzo nie przywieźliśmy ze wszystkich statystyk wynika, że w Warszawie coraz więcej samochodów ani coraz mniej smok pojawia się już nie tylko w zimie, ale i w lecie ze względu na spaliny w UE i to jest po prostu jest ich też Warszawa jest rozjeżdżana to znaczy pan mówił o tym, że chce odzyskać chodniki dla pieszych, ale musiałby je odzyskać od samochodów, a to one parkują wszędzie zgoda to jest olbrzymi problem i jest rozjeżdżana tylko, że nie załatwimy tego bezwzględnym zakazem wjazdu samochodów do centrum Warszawy czasie stanowić n p . jak zmotywować warszawiaków osoby, które pracują w Warszawie mieszkają poza Warszawą do tego, żeby nie parkował w centrum w dzielnicach, dlatego że wiele z tych samochodów, który do Warszawy zjeżdża nie są samochody warszawiaków to są samochody osób, które są spoza Warszawy z drugiej strony mamy osoby, które mają mamy dość tanie opłaty tutaj za zaparkowanie w centrum miasta, jeżeli się mieszkańcy Mokotowa to można samochód parkować przez cały rok, zajmując miejsce parkingowe też bezrefleksyjnie, dlatego że już dzisiaj n p. 2 3 × no i jak zaplanować te osoby do tego, żeby przy zrezygnowały z własnością nie właśnie z tych przekonywać to znaczy przede wszystkim chce przekonywać do tego, bo mamy tutaj do czynienia z internetu rozliczne interesy osób miasto leje sukcesu, a linią 0 że, ale już nie mówimy o tym w ogóle to wtedy na pewno nie będzie sukcesu jest raczej o tym, mówić to jest wyzwanie czasu z nim poradzić to mam nadzieję, że część osób potrafi w myśl, żeby nasze zdążyła z niej, że chcemy, żeby inni zrezygnowali samochodów, ale my swój samochód koniecznie musimy mieć pewność Suchar zapytał skoro jeszcze 1 fragment programu dnia Pańskiego billingi nowoczesnej chodzi o balon smugą wy, który miałby informować o poziomie smogu w Warszawie i tutaj pan Tadeusz pyta, gdzie jest smog to przecież często nie widać nawet drugiej strony ulicy, a co dopiero jak już balonu jak wielkie musiałoby być to coś jak wysoko wisieć, żeby było widoczne dla mieszkańców teraz już za pomnik to coś musiało być tez pomysł, który pojawił nam się do TPN od razu, że program czy nie jest tak, że są świadomi napisałem to jest praca wielu osób to jest ponad rok rozmów z mieszkańcami Warszawy mapy potrzeb Warszawy, którą robiliśmy regularnie gra z Lotosem balon jest też kartka do warszawiak do Warszawy właśnie akcja letnia, którą mieliśmy przez mnóstwo pomysłów ich, ale dobrze pamiętam do dalszych data pojawiła się jako taki pomysł balona Paryż i aromat Kraków i balon poza tym, że jest takim widomym znakiem, że mamy smok on pełnić taką rolę też przypominającym o tym, że ten problem realnie istnieje przeszłość jeszcze parę lat temu w ogóle w Warszawie podobnie jak reprywatyzacyjna rywali problem smogu jest to nie jest pomysł taki zły rzeczywiście to coś musiał być całkiem spore, ale w momencie, kiedy się pojawią na horyzoncie to pokazywałby po pierwsze, ludziom, że być może, że dziś jest starszym cierpi na problemy oddechowe lepiej zostać w domu, że lepiej przesiąść się na komunikację miejską i to znowu jest właśnie rodzaj takiego motywatorem, którym mówiliśmy, żeby zmotywować do po trzecie przypominał, że jest problem, że jest realne, że wiele osób w Warszawie również z moich cierpień i zdrowotne zwariowana na jakość powietrza dlatego przypomnę, że ruch antysmogowe w alarm smogowy wskazywał, że trzeba zakazywać n p. czy z kraju wspierać przesiadanie się samochodu do komunikacji publicznej zaniżone zdaniem złe zdanie zrozum mnie, ale ileż mąk jest to już niewiele można zrobić poza tym, że raczej pozostać w domu, ale i na chwilę, zostawiając to Pański program dla Warszawy chciałem zapytać o propozycje nowoczesnej w sprawie ustawy o związkach partnerskich wczoraj rozmawialiśmy o tym w z przedstawicielami organizacji LGBT pustawo od jakiegoś czasu była dyskutowana ostatecznie ponosi tajemnicą jest, jaka jest wasza propozycja nie może nie jest nie jest tajemnicą jak nasze stworzyliśmy ją wszyscy byliśmy bardzo szczegółową też temu ustawę z założenia tej ustawy w czerwcu to jest propozycja bardzo daleko idących związków partnerskich zawieranych w urzędzie stanu cywilnego ten element jest bardzo ważne, żeby to właśnie urząd stanu cywilnego był tym miejscem zawierania związku partnerskiego związku, która obejmuje prawo do opieki nad partnerem prawo do wspólnego majątkowego rozliczania się także to znane co więcej konsultowaliśmy również ten projekt organizacji miłość nie wyklucza, która odradzała nam wtedy w czerwcu wychodzenie z dniem mówiąc, że to może być odebrane przynoszą spadki sondażowe wtedy jako próba budowania z poparciem Zembatego odsunęliśmy to w czasie także konsultacji tutaj było bardzo wiele, a może na rzecz, jakiego prawa tam nie ma jeśli chodzi o związane z równości małżeńskiej, czyli murem to jest główny powód, dla którego dla, którego trener to rozwiązanie jest atakowany zresztą też mówiliśmy, że chcemy wejść z pomysłem związku z ustawą o związkach partnerskich czy jest pan ją zrobić sędzia w prawo do adopcji dziecka partnera prawo do pochówku te wszystkie rozwiązania czy dziecko partnera jest tak, czyli to przysposobienie zastępcze, czyli wtedy, kiedy umiera 1 partner to, żeby drugi partner nie mówiąc już za życia, żeby drugi partner nie był obcą osobą w przedszkolu, kiedy przychodzi odebrać swoje dziesiąte tak to to także ruszając się tam znajduje kończymy to w tej chwili kończymy przepisy wprowadzające do tej ustawy nie rozumiem, że część środowisk LGBT chciałaby rozwiązania, które idzie znacznie dalej, czyli do równości małżeńskiej, która została teraz prowadzone w Niemczech jest w większości dość już chyba można powiedzieć krajów Europy wprowadzone 4 z Unii Europejskiej zostały właśnie od, ale też, ale też tam zaczynał jakiś drogi dania, która pierwszy raz z ludnością może z Kongresu zaczynała związków partnerskich, aby nie lekceważyli jednak pewnego konserwatyzmu polskiego społeczeństwa, chociaż go też Nielby nie Polacy uwielbiają małżeństwa Blues właśnie z tego powodu uważam, że zawsze nie ma nie ma powodu, dla którego nie było nie powinno mnie związki powinny być dawno temu wprowadzone zresztą coraz bardziej wydaje mi się że, że może być prawdopodobne, że Strugu doczekamy się wprowadzenia tego rozwiązania paradoksalnie bardziej za rządów PiS-u z platformą wada to dopiero teza, ale to jeszcze za nami, żeby być pewnym głosem, czyli rozwiązała się uznaniem związków partnerskich za małżeństwa, czyli tej tezy tego pełnego zrównania w DF wszystkie prawa będą zagwarantowane, o ile dobrze pamiętam ten projekt Gos i jego szczegóły, a pamiętam go dobrze to tak poza właśnie tym inne pory poza prawem do adopcji dzieci w ogóle tak bo, bo to było też tutaj zdaje się odróżnia odróżnia ten projekt, który na miłość nie wykluczają turysty, który chciałby złożyć jako o jako projekt tak korzystna nie po pro proponuję między nimi kontynuowanie w Warszawie z programu in vitro to jak sporami, a jednopłciowym nie mogłyby skorzystać Zin vitro w świetle państwo program projektu w świetle projektu związków partnerskich nie mogłoby skorzystać mogą poczekać na na ciąg dalszy, czyli właśnie równość małżeńska co ciekawe Paweł Rabiej nowoczesna Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA