REKLAMA

O kryzysie w Katalonii i władzy symbolicznej u Tomasza Stawiszyńskiego rozmawiają dr Agnieszka Grzechynka i prof. Tadeusz Bartoś

Godzina Filozofów
Data emisji:
2017-10-10 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
52:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ta druga 7 godzin filozofów Tomasz Sobieszczański przy mikrofonie mamy dwójkę gości przynajmniej w tej początkowej części na godziny filozofów w studiu w Warszawie prof. Tadeusz Bartoś dobry wieczór na dobry wieczór, a przez telefon łączymy się z dr Agnieszką grzechem to z Akademii Ignatianum w Krakowie dobry wieczór dobry wiersz pana dobry wieczór państwu wspaniałą dr Agnieszką z Chinką porozmawiamy przez chwilę o tym co się właśnie wydarzyło w Katalonii no nie Rozwiń » zwykłem żaden sposób komentować nazwisk różnych osób, o których rozmawiamy wielkich filozofów n p . ale tutaj rzekł bym aż prosi zasad zastanawiam się czy szef rządu katalońskiego wie jak po polsku brzmi jego nazwisko Carles Puigdemont nomen omen tak się to nazwisko wymawia, a są można powiedzieć, iż samo się nasuwa, że to demon puczu z psami z perspektywy hiszpańskiej, ale taki demon, który właściwie pokazał się w sposób dość łagodny dzisiaj, choć wszyscy oczekiwali, że będzie raczej realizował demoniczny plan puczu właśnie, a więc co takiego Carles Puigdemont powiedział właściwie, dlaczego no to spotkało się to z taką mieszaną reakcją dr Agnieszka grze Chinka zgadza się pani z tą demoniczną naturą, która jakimś sensie symbolicznym dziś o symbolach dużo rozmawiamy może się odbywać w PE w nazwisku czy to jest w ogóle możliwe, żeby tak demonizować to do tresera Bartosza bardziej dbać, ale tak go na rozpoczęcie w panie redaktorze wydaje mi, że faktycznie Karol Gamoń go zdemobilizowanych w ostatnich dniach Annę Michelle głównie młodych pań odbywały się dzisiaj znacznie bardziej ich linearny i stanowczych wypowiedzi spodziewały się najprawdopodobniej konkretnej deklaracji niepodległości to przygotowywały się na mnie poważne scenariusza jak przypomina, że w obwodzie Eduard Kunz 50 piątek o tytuł i były potencjalnie plany zawieszenia autonomii regionom UE dot odnawialnych już nawet nad tym jak wykorzystać kodeks karny do tego, aby urealnić, jakby o sytuacje w pokoju w katalogu ich na dzisiaj usłyszeliśmy coś zupełnie innego usłyszeliśmy, że Carlesa Puigdemonta UE, który podkreślał jak bardzo pokojowo rozwiązać konflikt jak bardzo zależy na tym, żeby zarówno Katalończyk Hiszpanie i idei jak i społeczność międzynarodowa grupa miała odbyć tak naprawdę chodzi o określonej nie jesteśmy faworytami nie jesteśmy szaleńcami jesteśmy dosłownie normalnymi ludźmi, którzy mogą komunikować powiedział, że od wielu lat wpadło w Katalonii były ignorowane od 20 06 roku, ale ingerowano w tym kawa, której dotyczy on nie pozwolono im ustanowić takiego statutu autonomii, jakiego nie życzy ich nie pozwolono nazywać generowanej podkreślał wagę niech na Bałtyk górą była zupełna religii brakowało wypełnili po ich związku z PL bojkot referendum to jednak chętnych było mi się najbardziej, ale spotkało rzetelny dialog, którego nie było ich, przed którym tak bardzo lubię, ale się bronił w ostatnim czasie w tej chwili jest bardzo pożądane usłyszeliśmy, że Katalonia HR od dawna utrzymuje rodzinę swoją decyzję o ogłoszeniu niepodległości aleję łamała te plany żwawiej na kilka tygodni właśnie po to, by poddać się mediacją dialogowi, ale i apeluje o taki dialog właśnie wełną lub aneks a jaki kurs na no właśnie powiedział Puigdemont ów, aby w najbliższych dniach rozpocząć rozmowy to znaczy, kiedy w najbliższych dniach i jakie są szanse na to, że takie rozmowy rzeczywiście w atmosferze merytorycznej i jakość takiej no spokojnej względnie będą przebiegały po tym co w dzieliliśmy na ulicach, a wtedy, kiedy rozgrywało się referendum w grach dyplomatycznych strategicznie było niedoskonałe, ponieważ wytrąciło argumenty bramki rządowi centralnemu realne już w tej chwili chóralne nieoficjalnie oficjalnej wypowiedzi rządu centralnego jeszcze nie było, ale notuje nieoficjalnie w prasie pojawiają się takie wypowiedzi albo idzie nawet nie będzie skłonny do jakiegokolwiek dialogu, ponieważ uważa, że niemożna nie KO ogłosić niepodległość następnie wkroczą na wielkiej i do tego jeszcze oglądać w dialogu i negocjacji, więc wydaje się, że bardzo honorowe nagrody w Coca-Cola czy ich nie będą miały duży problem, żeby jednak uda się do tego zespołu, że to może on się naraził tak naprawdę mówię cały czas są szefie rządu katalońskiego i 1 i drogi no bo w, jakim sensie wywiesił białą flagę tak dokładnie na pewno będzie o ochronę BOR na arenie międzynarodowej, bo tak naprawdę chodzi dodaje ja Katalończycy byli zdecydowani, aby ogłosić niepodległość RPA natomiast trochę te plany krytykowała reakcja Unii Europejskiej chcieli oni otrzymywali mniej uwagi oficjalne sygnały, że być może ta decyzja o odłączeniu od Hiszpanii będzie akceptowana jeśli faktycznie będzie wynik referendum i woli ich elit narodu katalońskiego sportu urzędu kolei jak karta odwróciła usłyszeliśmy, że było ich sygnały EUR Unia Europejska nie będzie popierała LPP i tylko raczej opowiadać o ochronie jednak już ani nie wydaje się, że ten czas, który właśnie wykorzystać albo dla UE jest bardziej na polowania i Bielanach trwanie właśnie Unię Europejską, która wywoła na ich widok tablicy będzie miała naprawdę niełatwe Lubania, a ponieważ będzie musiała go pani Gawron katalońskiego i takich drogach Katalończyków, ale ubiega się zastanowić jak u niego ruchy separatystyczne narodowościowe także w krajach członkowskich opozycyjni deputowani w tym katalońskim parlamencie skrytykowali Carlesa Puigdemonta za tą deklaracje rzeczniczka partii proszę mi powiedzieć czy dobrze po katalońsku to czytam Ciudadanos już badania, czyli tak bardziej po hiszpańsku i Ciudadanos Ines Arrimadas nazwała jego wystąpienie z zamachem no i powiedziała nikt w Europie nie popiera tego co pan właściwie zrobił panie prócz demon zdołał pan nawet zepsuć pokojowe relacje między Katalończykami Aon słuchałam tego przemówienia w oryginale po katalońsku faktur nie było to bardzo namawiał ich pożegnać realne podaż amok pobiegło już dawno ma ich walka o kamieniach wymaganie, by parlament Katalonii po hiszpańsku, że nie miało na celu podkreślenie właśnie tego, że Katalończycy przynajmniej go jednak najczęściej kojarzą nam albo na ich ona podczas swojego przemówienia wyciągnęła inny taki wydruk Serba było podzielone na 3 części łatamy flaga katalońska kilku inka i flaga Unii Europejskiej powiedziała WL PR i nie pozwoli im melaniny, aby pan podzielił nasz no i nie pozwolimy na to by pan robił to park na afrykańskich i faktycznie trochę tak jak, że zarówno opozycja polityczna jak i ani społeczeństwa katalońskiego kuje się nie tylko Katalończykami, lecz także Hiszpanami i członkami Unii Europejskiej dlatego Google, ale negocjacje będą bardzo trudne, ponieważ będzie chodziło nie tylko przekonanie społeczności międzynarodowej i innych polityków, ale przede wszystkim wykonanie w bojerach i społeczeństwa katalońskiego i państ w NATO ostatnie pytanie właściwie jak pani myśli do czego to wszystko zmierza i czego właściwie chce pójść Damon i czego chcą ludzie w Katalonii no bo ostatecznie wygląda na to, że są jakieś bardzo sprzeczne oczekiwania interesy, których nie da się zrealizować równolegle to znaczy ne równolegle być i w niepodległej Katalonii i w Hiszpanii jest to tak w unii Europejskiej samo stanowisko, ale nie samo stanowić w inne być całkowicie autonomicznym, ale jednocześnie być jakimś sensie w jakiejś większej strukturze i strukturze Państwowej strukturze takie jak Unia Europejska innymi słowy stan, jaki się w superpozycji byłby tutaj stanem my tu często fizyce kwantowej rozmawiamy pożądanym, tyle że niestety no i Katalonia jest trochę większa niż cząstka elementarna i w stanie superpozycji nastanie niepodległości i podległości znajdować się podległość w sensie metaforycznym mówię rzecz jasna znajdować się równocześnie nie może na to co właściwie tam się będzie działo teraz górną wargą i KLM politycznego i swojego logicznego punktu widzenia najbliższe tygodnie wydaje się, że dojdzie ostatecznie do jakich wrogów chodzenie po jednak duma Katalonii i hiszpańska zupełnie inaczej ten dialog tylko obrażają ich w mediach jak i dla Katalonii kas będzie chciała przekonać społeczność międzynarodową, aby jej pośrednictwem udało się nakłonić rząd hiszpański Anne do biegłych pokojowego przekazania władzy i umożliwienia Katalończykom ludowy Republiki Claytona hiszpańska będzie oczekiwała, że od gór niemal narodowa i czekolad Katalończyków o odstąpieniu od roszczeń o randze Krakowa będzie należało odnawia go w rejonach i społeczności międzynarodowej wydaje mi, że ten dialog nie przyjechał obecnie przełomu, a ja natomiast na pewno tak, żeby panie podjazdy i fakt, że otyłych stroną, która wyciągnęła rękę i Katalończycy, by będzie miał ogromne znaczenie niech mi po nieudanych rozmowach po nieudanym dialogu o ponowną kontynuować tą drogą niepodległościową od łączność jak narodowa już zupełnie inaczej będzie na nich oglądać bardzo dziękuję dr Agnieszka grze Chinka Akademia Ignatianum w Krakowie autorka książki o tożsamość Katalończyków dziękuję bardzo prof. Tadeusz Bartoś raz jeszcze przywitam się tutaj skromnych progach godziny filozofów dawno się nie słyszeliśmy nie widzieliśmy mea państwo się nie słyszeli z prof. Bartoszem no bo podróżował, ale nie do Katalonii we Francji byłem przez kilka miesięcy w Niemczech Leon wspaniały kraj Francja należy, więc to właśnie tu takie rzeczy się dzieją w Katalonii Carles Puigdemont wprawdzie takiego puczu stuprocentowego nie ogłosił i trochę osłabił te obawy, które wszyscy się winniśmy, niemniej jednak ta narracja tożsamością owa narracja symboliczna bój o symbole nie o władzę symboliczną i o to w jaki sposób w tożsamość danej grupy będzie definiowana w oparciu o jakie symbole na to się cały czas dość intensywnie rozgrywa się toczy to symbole to w ogóle jest chyba niezwykle istotna sprawa raz w historii ludzkiej kultury i praktycznie my nie funkcjonujemy i jako istoty ludzkie w jakikolwiek formule poza symbol symboliczny to znaczy, iż wszelka komunikacja jesteśmy po prostu zwierzęciem symbolicznym w takim sensie głębokimi gruntownym fundamentalnym tak jak człowiek jest niewątpliwie istotą żywą właśnie zwierzęciem to znaczy fizyczną żyją są rodzącą się umierającą zupełnie na tej samej zasadzie wszystko co jest jakąś właśnie z systemem znak z naukową symbolicznym jest tak głęboko osadzone osoby Johnny w człowieku, że nie ma mowy w ogóle, żeby było inaczej także nasza fizyczność jest dla nas dostępna wyłącznie poprzez za pośrednictwem pojęcie owo symboliczne, więc my nie mamy dostępu do naszej fizyczności zasadniczo poza tym, że wiemy, że to, że jesteśmy fizycznie ucieleśnieniem jak wiemy to nie z nie wszyscy może jest ona nie wszyscy wiedzą nie każdy wcale tak może uważa Niewiem co wszyscy myślą w PUP w 3 wiedzą wszyscy nasi radni uważają to jestem gotów przekonywać ich naocznie rozumiem tak biskupa Berga, ale ja podobno przekonywano to był człowiek, który ono wcale nie zgłosił stolicy zły jak mu zarzucana, więc nie głosił bynajmniej takiego przekonania, że nie jak nikt na niego na nas coś nie patrzy to wtedy tak tego czegoś w ogóle nie ma tam była ta podstawowa zasada, że istnienie to bycie postrzeganym, ale biskup był biskupem, więc uznawał, że istnieje Bóg, który na wszystko patrzy nawet jak ludzie nie patrzą, ale w niego rzucano kamieniami jak się wracało twierdzono, że może właśnie zgodnie z jego teorią no nie powinno tutaj żadnego kamienia wreszcie być sobą nad rynkami nie patrzy to taktyka p t. dygresji, ale właściwie, jakbyśmy poczytali tekst wybitnych kulturoznawców minister Gowin chce likwidować kulturoznawstwo dziś w 4 meczów z najwyższych no właśnie w sens, ale ich segment, ale jakbyśmy, jakbyśmy poczytali teksty wybitnych kulturoznawców historyków biologów kultury antropologów kultury Norwegowie też być kiedyś media rządzą zrobili etnografowie kartografowie nawet jeszcze chyba dalej są w każdym razie, jakbyśmy to teksty poczytali to byśmy się mogli z tych tekstów dowiedzieć, że właściwie tzw. kultury archaiczna są kultury, które w obrębie, których myślenie symbolicznej w ogóle rola symbolu to jest coś absolutnie centralnego i że kultura współczesna to są kultury, które wielowymiarowość złożoność niejednoznaczność symbolu tracą na rzecz pewnej dosłowności takiej komunikacji od darta jest pewnego symbolicznego wymiaru symbolicznego ładunku to jest to porozumienie o symbolu, którym dzisiaj będziemy w kontekście władzy symbolicznej właśnie i przemocy symbolicznej również rozmawiać czy to pojęcie, o którym dziś mówić będziemy jest wreszcie szersze trochę aniżeli to, którym teraz powiedział nam nic mamy tyle, jakby dawne zakres rozumienia symboli różne typy SS, jakby przeżywania świata w sposób symboliczny gest symboliczny, bo Ursus Rakowy inie w kulturach archaicznych ta percepcja rzeczywistości rynkowej jest zimno i inne są rodzaje znaków inne są treści tych setek znaków jeśli przyroda czy też układ gwiazd układzie ziemi i orientację w przestrzeni przemawia dla ludzi archaicznych to ona szynowej inaczej niż dla człowieka no powiedzmy fizyka kwantowego zajmie 3 telefon tu wiele stoi na inną percepcję, ale ma on każdy z nich ma percepcję symboliczną o każdy ma to zapożyczona przez banki, więc rzeczywiście tak się stało, że im taka otwartość interpretacyjna znaków, czyli wieloznaczność ma analogiczne znaków charakterystyczna dla dla tych starszych kultur Wschodu w momencie wprowadzenia takiego procesów i intelektu izolacji ludzkiego doświadczenia teraz zaczyna się wraz z filozofią umysłu, gdzie oni po prostu chcą zrozumieć pewne rzeczy czym będziesz podać definicję zdobywcy zachować rozumienie pewnych pewnych słów w pewnych pojęć zobaczyć jak się nakładają zakresy tych rzek oraz inne zakresy znaczeń tych pojęć wtedy zaczyna się rozwijać logikę Torres logiką horroru i z językiem komunikacji użycie symbolicznej, ale w tym sensie takim zachodnim w sensie takim cywilizacyjnym w bardziej rozwiniętym to, w których nie powoduje, że per saldo za ścianą rozrzutności zanika język komunikacji symbolicznej innej niż ta naukowo techniczna jak najtańsze są niektórzy ludzie skarżą ponoć jeszcze poeci zostali, którzy jeszcze są w stanie znieść, że poezja się skończyła już inną dla Martina Heideggera jeszcze tylko poeci byli myśliciele poeci mi czy Czesław Miłosz w książce, że ziemia kula właśnie o upadku świata wyobraźni czy są symboli pisał bardzo przejmująco szukał sprzedany Borga wie, iż różne rzeczy w różnych miejscach szukał jakichś takich przestrzeni tych jeszcze wyobraźnię czy dysk z nożem w symbole szerzej oddziałując młodszego niż tylko jego domu w sferę analityczną matematyczna gra klasyczna różnice definicyjne pomiędzy znakiem symbolem jeśli się honoruje takie rozróżnienie, bo nie wszyscy je honorują zbudowałem taką różnice ilościową mam wrażenie pomiędzy ne pomiędzy znakiem symbolem symbolem jako o czymś co jest z zespołem znaczenie bardziej rozbudowanym aniżeli znak, który jest jakoś tak precyzyjnie zbudowane mający wskazywać bardzo dokładni punktowo, jakie znaczenie dla symbolu natomiast byłby bardziej wieloznaczny, ale z kolei taka funkcjonującą Maćka w tradycji Hermana antycznej definicyjne różnica pomiędzy znakiem symbolem, choć ona sama jesteś powiedziałbym problematycznej wymagająca daleko idących precyzja akcji, choć jakoś intuicyjnie uchwytna chyba brzmi symbol 2 może inaczej od znaku zacznę znak wskazuje bezpośrednio na to dlaczego odsyłam jest taki inny no rodzajem gestu, który mówi o to jest to właśnie n p. znak drogowy coś tam przedstawia, że tego nie wolno, bo tamto wolno wiadomo co to jest przynajmniej jeśli się operuje pewnym kodami ten znak nie jest tym na co wskazuje na bon n p. podsuwa jakieś czynności, którą masz zrobić albo do jakiegoś stanu, który dobrze, by było osiągnąć albo czegoś, czego właśnie robić się nie powinno i t d . i tak komunikacja z bardzo bezpośrednia natomiast symbol jest czymś po pierwsze, bogatszym po drugie, bardziej tajemniczym w jakim sensie, bo powiada się z symbolu sam jakoś uczestniczy w tym do czego odsyła sami z tego niejako częścią nie jest tylko prostym wskazaniem na coś innego od siebie to tylko właśnie tym czymś jest w jakimś sensie partycypuje sam w rzeczywistości, którą ma oznaczać co, do której ma odsyłać no właśnie my, żeby to było bardziej zrozumiałą może, gdybym był Warty i przykłady dać takiego rozwiązania są z symbolu BOŚ on jest brąz w wąskim rozumieniem symbolu ono dotyczy właśnie i symboliki religijnej takim w teologii katolickiej najbardziej znanym przykładem może być oczywiście krzyż, ale jeszcze, żeby się upewnić, że w Turznie było co do tego wątpliwości ciężko definicja sakramentu Tomasz z Akwinu one z poziomu znaków do ZUS się z jedno MON wskazują w równych części zawierają to co na co wskazują nic tutaj rozumiemy oczywiście bez znaków w jak najbardziej się szerokim sensie komunikacyjnym mamy się dość licznych znaków takie osobliwe znaki, które wskazują zawierają to na co wskazują tobym powiedział natomiast generalnie znaki to jest sfera komunikacji z nadawcą znak, że odbiorca jest to substrat materialny i to dotyczy też wszelkiego rodzaju możliwych symboli no rzeczywiście w tych teraz to nic się Hermana erotycznych do dymisji, gdy ci myśliciele Paul Paul Mitchell niż dobrze pamiętam o tym, mówić o symbolu inna to on wskazywał właśnie na jego ją na inny typ komunikacji generalnej język jest dyskursu, w którym przekazujemy informacje on on wymogi właśnie nucąc jednoznaczności czy ten nadawany komunikat on musi mieć taką strukturę, żeby odbiorca dokładnie wiedział, o co chodzi natomiast kontakt z symbolem czy przedmiotem materialnym czy to będzie właśnie przedmiot religijny czy może oddziaływać nie symboliczne jeśli ktoś ma jeszcze trochę wyobraźni dziś świat natury zwierząt czy czegoś takiego roślin drzewa skały w waszym zdumienie strumienia z ono rzeczywiście podlega tej strukturze firmy analitycznej mianowicie, jakby strukturą hermetyczną ona mówi coś takiego, że Don odbiorca podchodzi dźwięków w szkole i pędów chorych romantycznym podchodzi przygląda się czy jest on dokonuje recepcji jakiś demon biorą tego symbolu wielokrotnie już odsłania za każdą próbą zrozumienia uchwycenia coś nowego to struktura chorób płodu hermetycznego sensor Georga gadamy na nosie czy wręcz w nieskończoność wokoło domu w kontekście rozwijał to najbardziej w kontekście lektury tekstu, że mianowicie percepcja tekstu jednolitego ełckiego powie w poetyckiego, ale także innych tekstów filozoficznych ona ma taką cechę, że im szybszy powrót powtórnej lektury, że ten tekst na nowo mówi inaczej mówi przemawia dodatkowy sposób to jest właśnie kontrakt na tym opiera się konta właśnie sól z tekstem literackim duża część kulturze religijnej czy Niewiem, kto siedzi czyta Biblię, bo 3 dni przed bydgoszczanami przed dom znowu to samo czytaj co roku ruszy nie więcej powtarza z dużą altaną ten rytm powtarzania, powracając do samego testu dużo religijnych wielu religii związanych z tekstem to jest jakby standard on on znajduje takie pryzmy pogłębione wyjaśnienie czy uporać literaci ci z zapleczem tylko teoretyczną i gadamy era w jesteś w innym okresie życia w innym momencie ten tekst do ciebie mówi jeszcze coś może w nim coś jest dniem są pokłady treści, których nie można w prosty sposób wyczerpać przez definicję jakąś właśnie człowiek to zwierzę rozumne dziękuję bardzo zrozumieliśmy jak wiemy kim jest człowiek mówiliśmy tutaj tradycyjnie hermeneutyki znają trochę się też odwołania do tych różnych antropologów kultury, którzy się tym pojęciem symbol chętnie posługują pokazują jego kulturotwórczą rolę, jaką oś centralną rolę w ogóle w powstaniu ludzkiej kultury cywilizacji w Toronto przywołał w ramach naszych prac gmina Łoniów do tego tematu władzy symbolicznej tradycję z analityczną, która w dwudziestym wieku też pojęciem symbolu się chętnie posługiwała można się spierać czy to, o czym mówi Zygmunt Freud itd, a mówiąc n p . to symbolice marzeń sennych to jest to znaczenie bardziej symboliczne w tej wcześniejszej definicji czy to jest raczej takie ujęcie bezpośrednie i proste natomiast, czyli czy właściwie to co my obserwujemy w śnie jest zarazem tym czymś do czego to odsyłaczy ta jest tylko taka prosta reprezentacja jakiś, w jakich procesów w obrębie nieświadomości na pewno Carl Gustav Jung to jest taki autor, dla którego symbol jest niezwykle istotnym elementem takim powiedziałbym nawet jakoś pierwotnym elementem życia psychicznego, gdzie w formie obrazowej przejawiają się jakiś proces głębokiej psychiczna my właściwie nie jesteśmy w stanie tych procesów bezpośrednio nie doświadczyć i właśnie symbol umożliwiają nam n p . z nową psychologiczne doświadczenie czegoś co na poziomie racjonalnym jest kompletnie nie do połączenia coś się na in dla intelektu samego tylko wykluczona jest nie do pogodzenia, a w naszym doświadczeniu jakoś paradoksalny sposób się łączy i symboli jestem co jakoś potrafi ująć te 2 przeciwstawne z pozoru siły i pokazać się w pewnej jedności, w której ma się za sobą nie kłócą, zachowując zarazem autonomię natomiast wszędzie właściwie, gdzie się o tym, symbolu mówi wszędzie, gdzie symbol jest jakoś postrzegany jako jako ważny centralny istotny atut nowości jest wyobrazić jakąś refleksję humanistyczną nie bez akcentowania istotnej roli symbolu tam symbol właśnie czy symbole stają się o środkowymi budulec sami tożsamości ludzkiej i poczucia tożsamości i teraz nawiązuje do tego tożsamości owego wymiaru symbolu oto, żeby przejść do tej sfery władzy przemocy i konfliktu no bo ostatecznie chyba najsilniejsza konflikty z jakimi mamy także dziś do czynienia, ale też mieliśmy wcześniej to są te konflikty o symbole właśnie, choć na pewno znaleźliby się tacy w tym n p. Marks trojga i Znicza, którzy powiedzieliby no tak te konflikty o symbole przykrywają tylko tak naprawdę zupełnie inne konflikty na symbol budują tożsamość jednostki w związku z tym ona jakoś zbudowana mysz stół bezwiednie zbudowano lub w jakiś sposób zreflektowała na drogę 2 różne sytuacje się też reflektuje własną uposażenie symboliczne i znała też, jakby struktury w jaki sposób reflektuje to znaczy młyn rozdaje refleksji ta nie poddaje refleksji jest świadomy tego na czym polega on nie wiem tożsamość grupowa emocje zbiorowa no to wtedy jakby nie jest tak bezpośrednio z częścią tej gry w tym sensie, że to on może znajdować pełne refleksji czy dystans do obecnej grze symboli jeśli ktoś nie poddaję tego refleksji to jest to to świat z symboliki rządzi nim właściwie czy to całość społeczną jest silniejsza i mentalnie będziemy w stanie zdobyć się na dystans to znaczy nie wymyślił też z Polakiem słowo Poland jest silny może niech w innych krajach, ale w Polsce były silnie emocjonalnie nacechowane słowo obciążone właściwie emocjonalnie różnymi uczuciami tak jak w Niemczech słowo Niemiec Francji słowo Francuz dla Francuzów ma to brzmi dumnie słowo Francuz dla Polaka no właśnie czy to brzmi dumnie czy nie brzmi dobrze graliśmy jak słynny słyszy słowo Francuza dla Polaka n p . i odwrotnie nowość w tutaj trzeba byłoby zrobić jakieś badania i różnego rodzaju diody podłączać puszczać ten mamę z WSG nawiązała nowego programu przysłuchuje się bacznie naszej rozmowie i zawsze jakieś takie bardzo precyzyjne i błyskotliwe uwagi czy nie przy pomocy pro Terra czasem one są bardzo zabawne ja nie mogę patrzeć na ten prom 4, ponieważ z zdolność do takiego ironicznego nazywania pewnych rzeczy Mateusza jest wysoka, a ja niestety dość szybko popadają w jakiś takie ataki wesołości nieopanowany, jakie są, zwłaszcza na żywo w radiu natomiast to rzeczywiście Mateusz przytoczył takie powiedzenie dość znane będące parafrazą innego znanego powiedzenia, które brzmi Polak Polakowi Polakiem nie wiem przyznał się do no właśnie w pełnym morzu mów mi się z tonu zetknąć to jest właśnie po dziś słowo Polak Polska jest i jest dla, jakby to powiedzieć emocjonalnie i różnych środowisk oczywiście, bo jeśli to słowo Polak i polską wypowiemy obok ktoś wypowiada nam na tym zgromadzeniu n p. któryś z czymś co miesiąc dziesiątego w pod Pałacem Prezydenckim dzisiaj było nam zrzedły nam się gromadzą się nie mówiąc słowo Polska dla nas bardzo silnie emocjonalny na ich nacechowane albo sformułowania polo polo kluczowi Polakiem jest parafrazą człowiek człowiekowi wilkiem jest taką przeżyć niestety przewróceniem tego czyli, czyli jest próbą zdystansowania się do takiego gigantycznego potencjału emocjonalnego, które tam buzuje przez ironię wiadomo Joanna od czasu przynajmniej Sokratesa pozwolono na chwilę wziąć oddech w głowę chwilowe całkiem możliwe dodaje widziałem taki pokaźny oddech znalazła się, więc to emocje związane z fusów wraz z symboliką narodową tożsamością narodową, która zbudowana właśnie przez symbole no i wraz z inną mamy pytanie tak czy istnieją czy istnieje do pomyślenia dziś świat, w którym nie ma narodów czy w ogóle nie są takie przypadki John Lennon nagrał na ten temat bardzo znany utwór niegdyś do ich domu bez do pomyślenia jak najbardziej nowatorskie w Górze czy też cokolwiek z tego utworu się co dziś wcieliło rzeczywistość, bo wydaje ZUS wydaje mi się, że nie, że taką najsilniejszą strukturę budującą całości schodziły z pojęciem narodu zaczynamy mieć pojęcie plus narodowość to prawda mimo takiej retoryki, która w MON definiuje to co wartość jest areszt gorzałę jest bardzo silnie emocjonalny, więc generalnie rzecz biorąc natomiast czynność to podoba czy nie no to jakoś do wiadomości trzeba przyjąć zasadniczo wszyscy to przyjmują do wiadomości nie, gdyż jest we Francji słucha się telewizji i t d . no to tam właściwie w targach w Niemczech działa też były słuchał telewizji patrz uczył się mówi no to to są światy zamknięte wyizolowane tam zainteresowanie jest Francuzów z Francją Tusk rynek w Polsce jeśli coś gdzieś naprawdę ciężko się ciężkiego i poważnego się wydarzyło trudno mi to muszę poświęca chwilę, ale Franz Franz imigrantów jest cały świat z uniwersum plus oczywiście ich kolonie, lecz ten typ kryty wynosi właśnie to jest dla Polski uniwersum jest Polska z tego kapitału z symbolicznego tak silnie w edukacji instalowane go w umysłach młodych ludzi to wynika czy wynika z mocy języka, jakim się posługuje wspólnota z różnych ne rytuałów, które wspólnota, które wspólnota uskuteczniać po to, żeby integrować swoich członków wokół no właśnie jakiegoś zespołu na symbolicznych wyobrażeń przekonani i emocji, które mają generalnie na celu to, żeby w obywatela w sposób zwarty realizowali pewne programy, które ci, którzy nimi rządzą sobie jakoś tak postanawiają wdrożyć awansować musi mieć tak naprawdę tą tożsamość narodową taką silną i mocną i po to w jakim sensie rzecz jasna ja tego nie mówię tak dosłownie literalnie nie chce przedstawiać takiego takiego wyostrzone go obrazu, ale jakoś tak chyba jest oczywiście, że dno cała ta edukacja do patriotyzmu cała edukacja do bardzo silnego emocjonalnego obsadzania symboli narodowych jest po to, żeby w sytuacji, kiedy tutaj ojczyzna będzie w niebezpieczeństwie bez wahania chwytał karabin i pędził, żeby ją chronić tak to właśnie jest dokładnie temu to służy wydaje mi się, że tożsamości narodowych tych kar od tych tych narodów, które pomogą nam przyjść teraz do głowy nie potrzeba budować bony są niższe niż budowane są pewną daną i jak próbujemy n p. legł w komplecie i jak dezawuować te tożsamości n p. psów ludziom, że Polak kim jestem, ale Europejczykiem jest w Francuzem jestem, ale przecież i Europejczykiem Katalończycy wraz z są z już mają potrójną osobowość jest Katalończykami Meksykanie Hiszpanami i Europejczykami to to jest zdobycz może w ciągu 200 300 lat wśród ekip taki tego typu procesów uda, ale na pewno ja nie jestem Europejczykiem i Polakiem równocześnie tak jak ja nie wiem Amerykanin z nowego Jorku z Amerykaninem z Teksasu w tomie tożsamość narodowa jest jednolita w stanach Zjednoczonych są różne stany może mówić o różnych częściach bardzo wielki strajk minister takiej tożsamości Europejskiej nie ma jest natomiast wypracowana przez kilkaset lat tożsamość narodowa w obcych państ w tych narodów i teraz lody estakada na no to wieś, ale notowania żółtego są plusy - 1 nie wiadomo, kto z nas obawia się rozumieć i oczywiście oczywiście ona jest, ale oczywiście posłuży ona Solnym z masłem rytuały, żeby ją wzmacniać ona wytwarza naród wytwarza rytuały, żeby je wzmacniać w Bundestagu sprzężenie zwrotne i 1 ligi jeśli n p . z taką, że tak powiem z zainteresowaniem oglądają w telewizji piętnastego piętnastego jest 14 lipca święto narodowe Francji no to tam to patetyczne sztych rytuałów taka duma swojej polskości no to jest też gigantyczna to naprawdę nie jest także my tutaj jesteśmy kimś osoby osobliwością przedziwną, w której tutaj to nas oczywiście ona w różnych krajach wiszą flagi na każdym krążku jest akcentowanie przynależności narodowej no tak tylko, że winne programu nie ma nie ma audycji, które brzmi zwrócono uwagi, że właśnie produkt jest francuskim kupujemy francuski balet w sklepie we Francji tanimi, mówi że JK francuskie no wiesz może miasto jest natomiast w radach miast aż tak bardzo mnie pasjonuje jedziemy francuskiego natomiast dziś polskie go na polskiego jak mamy we francuskim MF bardziej znany lepiej od zmiany no dobrze, ale mówisz, ale mówisz, ale mówić troszkę o tym, tak jakby to było takie procesy Żyd on w jakim sensie, że faktycznie tak jest o bezwiednym procesy społeczne kulturowe właściwie, których my jesteśmy przedmiotami inaczej aniżeli podmiotami, które je tam świadomie kształtują i w jakim sensie faktycznie tak jest, bo symbole żyją swoim życiem w jakim sensie są one są szansą na naszą indywidualną w wolną rządzą, ale z drugiej strony no n p. tak tak Fest jak tożsamość narodowa przed całym skomplikowaniu tej kwestii w sensie historycznym to jest jednak sprawa późna przynajmniej w takiej postaci jaką, jaki mamy to dzisiaj to znaczy myśmy plemiona te klany totemy wokół, których oczywiście zawsze ludzkich grupy takie czy inne się organizowały, ale de facto wstyd tak takie rozumienie narodu w jakim dzisiaj mamy, jakim operujemy, a już, zwłaszcza nacjonalizmy takie, które dziś z dość mocno są obecne i się odradzają na nowo to jest kwestia na niej dziewiętnastowieczne, a przecież nie również ta cała narracja rozmawialiśmy tutaj wzeszło w po zmienionej godziny na temat krwi i wystawy w muzeum historii Żydów polskich, która określi właśnie traktuje ta cała opowieść ten mit, który tożsamość narodową łączy z rasą łączy z krwią właśnie akcentuje tę symbolikę rasowo krwisto narodową to też są wynalazki dziewiętnastowieczne, które teraz oczywiście jak się zna nowo rozwijają to same siebie inne prezentują jako właściwie sięgające jakichś starożytnych sytuacji na, ale tak było w dziewiętnastym wieku również, że to się szukało różnych jakiś taki sam decydenci w dawnych dziejach i czasach pijani szewcy prezentowali jako sukces jako będący czy posiadający sukcesję od od dawien dawna w istocie to były takie właśnie rzeczy, które się w myślało potem sieje utrwalało się jakoś jak memy replikował gdzieś tam ludzkich głowach no i w tym sensie chcę powiedzieć nie musimy nie nie bądźmy na to skazani na Dolnym niczym znudzony wyglądało to taki sposób, że w dziewiętnastym wieku przede wszystkim budować świadomość narodową wśród warst w niższych przynajmniej w Polsce Czechach 10 miejscu przypomnieć, że są Czechami mamy własny język, bo i troszkę się z germanizacją Ali dzień stop loss są sama formuła tożsamości wspólnoty kulturowej mężem Anny starożytne to znaczy wsi wszyscy Grecy, choć mieszkali bardzo wielu różnych państwach prowadzili wojny są wiedzieli, że są Grekami mają podobną kulturę podobny sposób bycia język przy wszystkich różnicach i wszystko co wiedzieli, że są święcie, że są gry Grecy i barbarzyńcy czy ci, którzy są inni dokładnie to samo było nic w 3 cesarstwa rzymskiego tożsamość cesarstwa rzymskiego niż inni Grecy zauważali, że istnieją Egipcjanie no, toteż wyróżniali przez kulturę prawną przez język Polacy w w czasach prasłowiańskich, czyli ludy z dawnych czasów tej o Niemcach mniej pojęcie takie, że są nie umieją mówić nie mogę nie ma to niemal z wami po względem mówienia, a są o sobie myśli są z kimś, że są Słowianami, czyli tymi, którzy dysponują słowem też bardzo słusznie w w to jest to jest to tożsamość, która identyfikuje te grupy nawet plemienna, czyli takim niskim poziomie cywilizacyjnego rozwoju wiem z 19 wiek wniósł tylko, tyle że w wielu miejscach przynajmniej w niektórych miejscach w Europie no były to ruchy w budzące poczucie narodowości no nie wiem Polakami w szesnastym wieku byli nie byli chłopi nie byłyby niższe warstwy tynku Home Boys Don Walsh szlachty oni by należeli do grupy narodowej, więc z NATO, bo proces zmiany wielu nauka z tego jest taka, że rzeczywiście można obudzić, a że zmiany procesu zmiany tożsamości narodowej czy zmiany przeżywania tej tożsamości to są procesy, które nie trwała nie muszą trwać 300 400 lat, że aż 5 0 60 8 0 lat pewnej propagandy tak byśmy powiedzieli czy też pewnego wpływu na morzu zmienić tożsamość, czyli n p . że nic z tego wniosek optymistyczny płynie, że już się coś źle nie potoczy to w ciągu 10 0 lat tzw. tożsamość Europejska narodów europejskich może znaczyć coś więcej nie być takim pustym słowem, jakim jest dziś, bo my dziś żyjemy w Polsce takiej odreagowaniem to jest w tej we wszystkich europejskich siłowni z silną skłonność żałoba po drugiej wojnie światowej wulgaryzmów mamy Dyrekcji mamy Katalonię jest jeszcze kilka państw, które się może rozsypać Nacional mogą się lub nie mogą, ale tarczę na między północnymi Włochami, a południowymi to napięcie, które tam jest też z dala od nowości, bo to będziemy o tej traumie po drugiej wojnie światowej no bo to stoi u podstaw powołania w ogóle takiej struktury, jaką jest Unia Europejska jakiś gruby właśnie zbudowania tego rodzaju tożsamości, która przekracza te porządki w indywidualnych państ w w sposób świadomy i taki ruch wewnętrzny on obecny może dla w chwili obecnej nawet dziś na poziomie Unii Europejskiej w warstwie retorycznej to wszystko dobrze działa to mamy faktyczny odwrót od idei Europa EU ETS ciekawe, dlaczego faktyczną, ponieważ n p . co zresztą bardzo sympatyczny Golubia prezydent Francji mantrą on mówi bardzo duży, że chce wprowadzić jedność jest, by zwiększyć tę jedność Europejską kształt ma pomysł cały projekt wygłasza kilka przemówień, ale ale on równocześnie, mówi że chce większego protekcjonizmu dla Francji, żeby we Francji nie było syn Olaf pracuje, żeby żeby, żeby na koszty pracy Polaków we Francji, by takie same czy chce wprowadzać taki niższym niż mechaniczny mechaniczne blokady, czego jest zupełnie podstawowe nie dotyczy przecież tożsamość tego dotyczy dotyczy takiego wolnego rynku przepływu konkurencji na wolnym rynku w ogóle bez tożsamości, a jeśli chodzi o samopoczucie tożsamości mówienie, że Francji dla Francji z Francją i Francji we Francji będziemy też w naszym kraju, które będziemy we Francji w inną dla Francji nowo do tego jest, więc prawdopodobne niż polskich mediach z bardzo silny to to są kraje All gigantyczny tożsamości kulturowej dumny ze swojej tożsamości ze swojej historii i teraz jak z drugiego weźmy Niemcy, które są mi też Włochy zupełnie Hiszpan jak z tego skleić coś co ma mieć wspólnotę właśnie symboliczną wspólnotę, kiedy dostał można tak mówić ty, korzystając z z takich pojęć wypracowanych n p. przez brodę dla to są często różne cywilizacje dobrze to znaczy, że to było także będę brutalny wobec tego drużyną z po, że no, bo oczywiście słowo hipokryzja się aż ciśnie na ustaną, bo z 1 strony mamy dużo o mowy o tym, że jesteśmy Universal listami przekraczamy te partykularne jest my nie chcemy wcale tych do akcentowania tej retoryki narodowej w ogóle myślenia w tych paradygmatu dach no i cała ta idea jest trochę taka, że wprawdzie jakoś pozostajemy wszyscy tymi kim jesteśmy, ale jednocześnie budujemy coś wspólnego mamy zejść trochę poza tą mówią o retoryce Unii Europejskiej, która stała dziś temu podstawy do tego my tego przedsięwzięcia albo ostatecznie myślę nie w kategoriach narodowych doprowadziło do tego co się stało po 30 09 . roku w inne, a co się stało to wszyscy widzieliśmy, więc jakimś sensie musimy to zrewidować jakoś tak bardziej się otworzyć śluz no i teraz w gruncie rzeczy pod spodem tak wynika z tego to wynika z tego co ty mówisz pod spodem tej retoryki tego pięknego Universal stołecznego projektów najlepszą rolę kultywujemy swoje bardzo partykularne tożsamości no i to w momencie jak nam się przestaje opłacać ta cała kontrybucja do struktury uniwersalnej no to wracamy do tych pielęgnowane gdzieś głębiej nigdy nie porzuconych mocnych twardych nacjonalistycznych byśmy powiedzieli dzisiaj może nawet na tożsamości narodowych i tyle do widzenia od pomysłu to projekt Unii Europejskiej on był zbudowany na fundamencie strachu, żeby nie było więcej Wojdak, czyli współpracy gospodarczej ten projekt nie jest rozwinięty pod względem ideowym pod względem pomysłu co dalej jest dynamika pewna rozwój sytuacji politycznej jest nieefektywność strukturę tych z zarządzania w ogóle o tym w tym blokiem problemów jak mu, jaki stoi przed Unią Europejską lanie wiem od niej wiemy od wielu lat będzie się mówić o tym, że należy stworzyć Straż Graniczną Europejską swoją nową wpaść na pomysł, żeby stać, żeby stworzyć strefę bez wolnego przepływu ludzi, że strefa Schengen zrobić straż, która skutecznie efektywnie chronić granice Noto teraz się o tym, mówić, że należy to zrobić tych nieefektywność tych w tych rzeczach pokazuje, że to są nawet problemy techniczne z tożsamością narodową to znaczy z dumą tego z zadowoleniem no to, bo to są najprostsze rzeczy no i Niemiec nie cudu stole utylizować no ale powiedzmy on chce sobie usiąść ze swoim piwem swoim filmowym w Monachium czy gdzieś mi sobie po niemiecku to piwo wypić z tym niemieckim jedzeniem polach przy tych pieroga będzie trwał przynajmniej turyści zagraniczni przy tych pieroga polskich trwają różne pierogi armiach no Francuz z kolei ma tak odrębną i z własnym zlicza stron jest bardzo zadowolony on pije francuskie wino, choć od czasu wino na świecie strasznie dużo we Francji głównie z tempa mam francuskie wina to zaś oznajmiają, że tam są w nas znają się na Kijów, że każdy, kto sprzedaje owoce warto się cieszę z tego, że to właśnie z francuskiej i i ileś tam jest różnych akcji, żeby sprowadzić do to produkować trudno, żeby nie, żeby nie, żeby mnie nie wyprowadzać produkcji, które jest we Francji grzebienie wyprowadzać na zewnątrz, żeby to nie robiono dziś go właśnie we Francji, więc to jest to interesy ekonomiczne też tożsamość narodowa to są dane faktyczne, ale wiesz coś się wobec tych danych, które z tych dlatego trzeba budować projekt wspólne tylko to też jest plastyczna to się zmienia to znaczy ludzie, którzy wierzą wyrastają ziobrystów homogenicznej wspólnocie, która nie jest taka sama faktura jest jednorodna, gdzie panują te same obyczaje wszyscy wyglądają mniej więcej tak samo jedzą tak samo na to oczywiście są ludźmi, którzy pięknie to wkomponowują się natomiast ludzie wyrastający trzymający kontakt po prostu z rzeczywistością różnorodną, gdzie współistnieją różne światy różne modele życia siłą rzeczy nie wszyscy oczywiście to nie jest taki mecz im Johna Lennona, ale no mają podejście dalece zrelatywizować one względem tych pieniędzy zrealizują się tak stać może właśnie 1 z najbardziej udanych tych programów europejskich jest to program Erasmusa w bardzo, acz bardzo wczesnym wieku Jan niezbędny zbyt skuteczne jeśli młodzi Brytyjczycy Wąs włosy z tego żywy, że wychodzą z Unii to dlatego m. in . że nie byli w różnych w różnych państwach europejskich na studiach, gdy rok czy 2 są z tego zadowoleni prof. Tadeusz Bartoś do państwa gościem w godzinie filozofów bardzo dziękuję dziękuję bardzo mi tymczasem informacje przed państwem, a po informacjach, bo mówimy stop torem Grzegorzem Luboński o tym czy leki na raka leczą, bo pojawiło się pewne wątpliwości po Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA