REKLAMA

Dlaczego silniki diesla trują bardziej?

Przedpołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2017-10-11 10:00
Prowadzący:
Czas trwania:
34:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
100 6 dzień dobry państwu Karolina Głowacka przy mikrofonie na pierwszej godzinie przedpołudnia będzie o kierowcach samochodach zanieczyszczeniach autach przyszłości czy jesteśmy u progu motoryzacyjnych gwałtownych przemian czy może wszystko będzie przebiegało spokojnie w naszym krakowskim studio prof. Marek Brzeziański z Instytutu pojazdów samochodowych i silników spalinowych Politechniki krakowskiej dzień dobry panie profesorze dzień dobry pani redaktor liczymy oczywiście Rozwiń » również na państwa głosy w każdej sprawie, o którą się dzisiaj nie zajmiemy, czyli właśnie zachowania kierowców różne praktyki inne samochody samochody przyszłości zanieczyszczenia i t d . tak dalej przed południem łopatą kropkę Fn czekamy na państwa maile można również do nas dzwonić 2 2 4 4 4 4 0 4 4 i także w aplikacji mikrofon TOK FM pytamy państwa czy należy karać właścicieli kopcących samochodów czekamy na państwa głosy bardzo na niego liczymy panie profesorze, zanim morze będziemy snuli wizje aut przyszłości może trochę jeszcze tych codziennych nawykach i powszechnych praktykach jak pan ocenia usuwanie filtrów cząstek stałych w dieslach praktyka nielegalna, ale popularne pani redaktor ta praktyka jest absolutnie legalna nie zgodna z obowiązującym prawem i ona powinna być moim zdaniem ścigana z urzędu niestety jest powszechne przyzwolenie na tego typu praktyki ten proces prawdopodobnie jest nagminny nikt nie prowadzi statystyki ile sprowadzanych samochodów używanych z zagranicy ma usuwany systemy oczyszczania spalin, ale mówi się powszechnie, że to i może być nawet ponad 50 % to bardzo dużo, ale w takim razie musimy zrozumieć radny po co są te filtry cząstek stałych, dlaczego kierowcy uważają, że lepiej się ich pozbyć się filtr cząstek stałych to jest system kapitalistycznego oczyszczania spalin, który polega na chwilowym zatrzymywaniu cząstek stałych znajdujący się w spalinach silnika diesla i okresowym i wypalaniu cały problem stąd się bierze, że jeżeli ktoś eksploatuje pojazd na bardzo krótkich odcinkach silnik jest, ale nie nagrzany może dojść do chwilowego przypisania takiego filtra wtedy włącza się tzw. procedura regeneracji no, która jest dosyć złożona z i problem polega na tym, że jeżeli kilkakrotnie przerwiemy taką procedurę regeneracji filtra może się na dobre zatkać i wtedy nas niestety czeka wizyta w serwisie aha, czyli koszty po prostu usuwanie tych filtrów to jest celem zniwelowania kosztów dla kierowców tak to jest zmniejszanie kosztów, ale jest jeszcze druga sprawa mianowicie zgodnie z przepisami i sprawne działanie takiego filtra cząstek stałych musi być zagwarantowany na przynajmniej 1 50  000 km przebiegu w praktyce te filtry przy normalnej eksploatacji wytrzymują przebiegi przekraczające 300  00 0 przebiegu, ale jak państwo wszyscy wiecie Polska jest rynkiem samochodów używanych na rynek Polski z prowadzonych jest rocznie do w tej chwili ponad 1 000 00 0 używanych samochodów i samochód nie zawsze mają taki przebieg, jaki wskazuje to mogą również w pojeździe i teraz co się dzieje, jeżeli ktoś sprowadza taki samochód i oferuje go do sprzedaży dowodzi już przed sprzedażą usług bądź tego typu system oczyszczania spalin niż mieć później problemy z potencjalnymi nabywcami, ale coś uwalnia do atmosfery jeśli się usunie ten filtr zdaje się, że państwo do obaw dali w Instytucie im tak nie redaktor my badamy wszystkie składniki toksyczne generalnie inne silniki spalinowe emitują 4 rodzaje podstawowe 4 rodzaje toksycznych składników są 3 gazowe substancje takie jak tlenek węgla węglowodory tlenki azotu oraz właśnie cząstki stałe i NASA początku rozwoju silników diesla do tego nie przywiązywał wagi, bo uważano, że jest to bezpostaciowy forma węgla, czyli popularnie rzecz biorąc sadzonki, które nie jest szkodliwa, ale wnikliwe badania wykazały, że na tych kładkach sadzy mogą się osadzać bardzo niebezpieczne związki m. in. wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, które są podejrzewane o właściwości kancerogenne i tuż za kółko plan w, czyli ktoś taki, kto idzie Don King serwisu, bo domyślam się, że to jednak trzeba zrobić serwisie zdejmuje sobie taki filtr cząstek stałych i później jeździł własnym mieście to sam siebie zatruwa pani redaktor żaden autoryzowany serwis nie podejmie się takich usług to kto jest to, jeżeli to robią nieautoryzowane serwisy zresztą wystarczy wejść na stronę internetową i w cuglach wpisać usuwanie DPF i pojawi się cały rząd ogłoszeń moim zdaniem to jest wstyd wg mnie tego typu ogłoszeń niema taką samą rangę, jakbym zamieścił ogłoszenie n p. od fałszu i pieniądze albo produkuje bimber na sprzedaż to jest taka sama waga problemu not, skąd to przyzwolenie pana zdaniem pani redaktor ja jestem inżynierem i do tego podchodzę nie od strony powierzchni społecznej tylko od strony technicznej i znam również przepisy i jeżeli ktoś usunie jakikolwiek element systemu oczyszczania spalin z pojazdu pojazd natychmiast traci homologację co oznacza, że nie może ani 1 m przejechać po drogach publicznych może sobie jeździć na zamkniętych imprezach po własnym podwórku, ale ani 1 m nie może przyjechać po drogach publicznych, bo nie jest dopuszczony do ruchu dobrze panie profesorze, ale przecież auta mają kontrolę są kontrolowane czy mogą jeździć czy w takim razie nie widać tego nie da się zorientować, że takie filtry zostały usunięte i tu jest cały problem istnieją 2 grupy przepisów dotyczących emisji toksycznych składników spalin pierwszy o tym, bardziej wnikliwe one dotyczą producentów i chcąc nadanym rynku sprzedawać pojazdy pojazd musi mieć świadectwo homologacji to m. in. proszę państwa wszelkie samochodów produkowanych n p . w Chinach Indiach i nie jest dopuszczony do ruchu na terenie Europy, ponieważ nie ma świadectwa homologacji i te przepisy są niezwykle rygorystyczne natomiast druga przy gruba przepisów to są przepisy kontrolne, które mu, w którym podlegają wszystkie pojazdy bieżące i biorący udział w eksploatacji, ale są bardzo liberalne i przy bardzo pobieżnym prze prowadzeniu tego typu PUP takie samochody z usuniętymi z systemem oczyszczania spalin mogą przejść przez te przez to badania, ale proszę państwa bardzo często się zdarza, że nawet te podstawowe badania nie są wykonywane stacja kontroli pojazdów i tu jest problem w 1000 w nim państwo tak przy okazji przypomnę, że w radiu TOK FM przed godziną ósmą mamy przewodnik z mogą one na naszych informacjach po ósmej i po szesnastej dane dotyczące zanieczyszczenia powietrza w Polsce panie profesorze chciałam też zbadać inne nawyki, które możemy obserwować nawyki kierowców jak w takim razie ocenia pan w nim coś takiego jak stanie aut na włączonych silnikach czy n p. idzie zima za chwilę bardzo wielu kierowców będzie najpierw podpalał auta, żeby tam przybliżała później skrót wału szyby i t d. tak dalej co pan już już wyjaśniam, iż to jest też sprawa przepisów w Polsce istnieje przepis niestety też zmartwienie egzekwowany, który mówi, że samochód z włączonym silnikiem nie może pracować niż silnik nie może pracować dłużej niż jedno minutę chyba, że to wynika z warunków ruchu, czyli jak stoimy w korku ulicznym silnik może pracować, ale absolutnie niedopuszczalne są rzeczą jest coś się zdarza po okresie jesiennym zimowym Przychodzeń rano do samochodu uruchamianie silnika wychodzenie z samochodu w ścianie szyb i w tym czasie silnik się nagrzewa, gdyby taką praktykę sposób, by spróbowała pani redaktor zrobić powiedz mi pod hotelem w Szwajcarii czy Austrii w ciągu 5 minut jest patrol policyjny, dlaczego to takie szkodliwe, bo wtedy wtedy silnik pracujący bez obciążenia są również emituje toksyczne składniki spalin i ten dlatego Anny dążymy, żeby maksymalnie zmniejszyć stąd ilość spalin emitowanych do środowiska panie profesorze będę chciał z panem porozmawiać także o autach przyszłości natomiast inny punkt jeśli ktoś teraz mając do dyspozycji te technologie, które są chciałby jeździć w miarę możliwości ekologicznie jak najmniej zanieczyszczać środowisko dlatego rozumiem po pierwsze nie stać z włączonym silnikiem nie usuwać żadnych filtrów, ale czy jakiś jeszcze porady, by pan nie jest dla nas pani redaktor w tej chwili nowe samochody, które znajdują się w sprzedaży na terenie Unii Europejskiej muszą spełniać normę euro sieć ta norma jest bardzo restrykcyjna i jesieni powiedzmy 50 % parku samochodowego, który bierze udział w ruchu drogowym spełniałoby wymagania normy euro 5 albo euro 6 ten problem byłby praktycznie niezauważalny, ale niestety to cośmy mówili przed chwilą usuwanie systemów oczyszczania spalin i mała dbałość ostan techniczny silników nie przekracza ich nie przestrzeganie przepisów związanych z tym co pani redaktor mówi z włączonym silnikiem postój powoduje, że ten stan zagrożenia jest naprawdę poważny w tej chwili drodzy państwo oczywiście nadal czekamy na państwa głosy proszę dzwonić 2 2 4 4 4 4 0 4 4 do państwa dyspozycji także aplikacja mikrofony TOK FM pytamy przede wszystkim o to czy karać właścicieli kopcących samochodów oraz mailem bank przed południem Apator kropkę FM w naszym krakowskim studiu jest prof. Marek Brzeziański za chwilę informacja po informacjach wrócimy do rozmowy i wiem, że mamy już pierwsze pytania słuchacze do usłyszenia panie profesorze a dziesiąta 2 5 przedpołudnie Radia TOK FM rozdzwoniły się państwo rozpisali rozmawiamy o silnikach samochodowych o zanieczyszczeniach dieslach o usuwaniu z nich o nielegalne miały popularnej praktyce usuwania żadne z nich filtrów cząstek stałych z nami w krakowskim studio jest pan prof. Marek Brzeziński z Instytutu pojazdów samochodowych silników spalinowych Politechniki krakowskiej dzień dobry jeszcze raz panie prof. Obry jeszcze raz to jednak nie pojawiły się różne głosy może tak szybko zbiorczo pan Tomasz napisał proszę powiedzieć na antenie ile kosztuje nowe filtry cząstek stałych z tego powodu jest problem, że są 10 × za drogie inne słuchaczy zadzwonił i mówi tak nie stać nas na nowe samochody salonu komunikacja publiczna kuleje, zwłaszcza na prowincji, a wymiana filtra kosztuje co robić nasz słuchacz ma samochód, w którym pojawiła się awaria filtrami cząstek stałych koszt wymiany to blisko połowa wartości jego samochodu nie ma możliwości sprawdzenia stanu filtra przy zakupie auta używanego to głos znajomy głos z telefonu, a teraz jeszcze głosy w naszej aplikacji mikrofon TOK FM bardzo proszę umówmy się z ludzi, usuwając obie filtr cząsteczek stałych nie, dlatego że chciał zatruwać środowisko tylko w usuwają go w momencie, gdy jest zapchany i nie chcą go naprawiać go wymieniać, ponieważ koszt tego filtra jest ogromny realizm może nie uprawiajmy demagogii podczas podczas dyskusji radiowych i powiedzmy o tym ile kosztuje taki filtr cząsteczek stałych to po pierwsze po drugie, jeżeli chcemy jakoś zapobiec temu że, jeżdżąc po ulicach Polski samochody, które mają indeks był usunięty filtr cząsteczek stałych, czyli są szkodliwe Giodo ustalmy sobie, że taki samochód dla przykładu nie ma tego filtra powinien go mieć nie dostaje przeglądu jest bardzo proste ograniczenie nie należy podejmować żadnych dodatkowych zaraz za za posiadanie takiego samochodu nie dostanie przeglądu jest karą wystarczającą myślę, że z IC ponadto panie profesorze jest nasze pierwsze pytanie ile kosztuje taki filtr do najbardziej popularnych samochodów z grupy volkswagena koszt wymiany filtra cząstek stałych jest między 7 9 000 zł nie jest to mało, ale to urządzenie też jest bardzo złożony i właśnie wprowadzenie filtrów cząstek stałych rozpoczęło się, kiedy wprowadzono normy euro 5 które, która już wymagała wprowadzenia takiego filtra proszę państwa chciałbym jeszcze o 1 rzeczy powiedzieć, o której wcześniej nie mówiłem w spalinach znajdują się cząstki o niezwykle małych rozmiarach tzw. nano cząstki to są cząstki zwykle niemierzalne przez organizacje ekologiczne my zwykle na antenie Radia czy w prasie mówimy o kontaktach PN 1 0 Pm 2 i pół to są cząstki o kilka rzędów mniejsze i na tym polega ich niebezpieczeństwo Olewnika ją głęboko w organizmie człowieka przez układ oddechowy i wtedy może być już naprawdę niebezpiecznie i wtedy mogą się rozwijać choroby nowotworowe dlatego też ten problem nie jest taki, który możemy pominąć nie jest to problemy, które możemy zbagatelizować i Jarosław mnie, że koszt filtra cząstek stałych przekracza niekiedy połowę wartości samochodu, ale proszę państwa decydują się na zakup samochodu to jest dosyć duży wydatek my musimy mieć pełną świadomość tego wszystkiego panie profesorze, czyli co zrezygnować z diesli jeśli nie mamy fundusze pani redaktor nie, bo współczesne silniki z zapłonem samoczynnym popularne diesle one spełniają normę euro 6 i ta emisja jest naprawdę bardzo mała zresztą proszę państwa powiem coś co wielu ludzi bardzo dziwi silnik diesla emituje mniej substancji toksycznych surowych nieoczyszczonych spalinach niż silnik benzyniak zasilany benzyną z tym, że w silniku zasilanym benzyną mamy bardzo skuteczne metody oczyszczania spalin tzw. katalityczny reaktor oceniającą redukujący, który ponad 90 % zmniejszamy emisję tlenku węgla węglowodorów tlenków azotu, a niestety w silniku diesla jest problem z redukcją tlenków azotu i właśnie problem z emisją cząstek stałych słuchaczy nie zadzwonił i mówi że mam nowe silniki nawet właściwie użytkowane mają problemy z filtrami cząstek już po 70  000 km co więcej wiele aut mówi dalej słuchać nie informuje kierowców, kiedy następuje w nich wypalanie czy też używanie tego filtra w pani redaktor no w wstyd mi to stwierdzić, ale ja jestem już jutro drugim samochodem z silnikiem diesla wyposażonym w filtr cząstek stałych pierwszym zrobił około 8 8  000 km nie miałem absolutnie żadnych problemów w tej chwili mamy mój samochód na przebieg około 10 5  000 km ani raz nie zdarzyło mi się sytuacja z zapchania filtra mnie pan Marek pisze jestem entuzjastą zasilania gazowego samochodów wszystkie moje samochody są napędzane LPG są niestety różne opinie na temat szkodliwości spalin silników zasilanych LPG podobno są bardziej lub szkodliwe niż pozostałe spaliny co pan to i Turzno w krążą mity i paliwo gazowe jak najbardziej, ale najbardziej właściwym paliwem to byłby gaz ziemny gaz ziemny, który daje znacznie mniejszą emisję dwutlenku węgla i wymaga znacznie mniejszego wkładu energetycznego w przygotowanie tego paliwa do użycia silnika paliwo LPG mieszanina propanu butanu z mojego punktu widzenia jako inżyniera tej branży to jest paliwo podobne zupełnie dobre benzyny po, ponieważ jest to paliwo pochodzące z przeróbki ropy naftowej paliwo, które trzeba włożyć pewien zakład energetyczny do jego przygotowania i paliwo, które nieco bardziej kłopotliwe je jest przechowywany w pojeździe natomiast wracając do emisji służbowych w spalinach bardzo często się zdarzało, że silniki zasilane LPG emitowały więcej toksycznych składników niż silniki zasilane benzyną, ale w silnikach wyposażonych w reaktor katalityczny utleniające redukując, które są w tej chwili standardowym wyposażeniem wszystkich samochodów zasilanych benzyną czy gazem LPG to jest mniej więcej na tym samym poziomie, czyli proszę państwa nie można tutaj mówić, że samochód zasilany benzyną więcej zatruwa niż zasilany LPG czy też odwrotnie no to można się w tym wszystkim pogubić panie profesorze to jej stan tych danych byłaby n p. przed takim zadaniem zakupienia auta no i dysponuje własnym przeciętnym budżetem nie jest także mogą sobie 1 50  000 wyłożyć już to ty to co, do których wybrać w końcu silnik na gaz na benzynę wiz, dla którego diesla jak się w tym wszystkim połapać w rynku to wszystko zależy od przeznaczenia pojazdu, jeżeli to jest pojazd dostawczy czy pojazd ciężarowy nie mamy wyboru to musi być silnik diesla natomiast, jeżeli jest to samochód osobowy, którym głównie wykorzystujemy w mieście to jak najbardziej silnik zasilany benzyną albo też silnik w pojazd wyposażony w hybrydowy układ napędu, gdzie mamy wtedy możliwość odzyskania części energii hamowania, a ruszył właśnie wyjaśnić jak działają hybrydy w tym hybrydowe układy napędu to są systemy złożone z silnika spalinowego i maszyny elektrycznej, która może być albo generatorem prądu albo silnikiem wspomagającym ruch pojazdu i c cała korzyść polega na tym, że mamy możliwość odzyskiwania energii hamowania, czyli każde zdjęcie nogi zgasł oznacza produkcję prądu elektrycznego, którego część możemy zmagazynować w akumulatorze oczywiście tylko niewielką część, ale proszę państwa w skali globalnej no to są wymierne korzyści również korzyści wynikające ze zmniejszenia zużycia paliwa, bo silnik elektryczny napędzany z akumulatora w pewnych sytuacjach może wspomagać pracę silnika spalinowego albo też samodzielnie napędzać pojazd ten właśnie hybrydy już przesuwają nas w stronę tej dyskusji o autach przyszłości kończąc jeszcze tylko sprawę związaną z usuwaniem filtrów cząstek nasz słuchacz powiedział, że inny zadzwonił do nas powiedział, że są producenci tutaj nazwy nie podamy którzy, aby ułatwić użytkowanie klientom w użytkowanie ich aut proponują rozwiązania, gdyż aktywują łące filtry cząstek czy pan słyszał takich praktykach pani laską nie mogę się do tego odnosić ja odnoszę się tylko do sprawy, który d s . które są przebadały albo Mbank z wiarygodnych źródeł, ale nie brzmi pan na zaskoczonego nie drodzy państwo cały czas czekamy na państwa telefony 2 2 4 4 4 4 0 4 4 przed południem opata Krupka FM oraz nasza aplikacja mikrofony TOK FM zachęcamy do wypowiedzi właśnie z mówiliśmy krótko o Hybrydach, ale tak im kolejne kraje ogłaszają plany rezygnacji z wpuszczania na swoje drogim samochodów z silnikami spalinowymi Holandia Norwegia planują zakaz rejestracji takich samochodów już naprawdę niedługo w 20 2 5 roku Niemcy mówią zdaje się od roku 20 3 0 Francuzi Brytyjczycy 20 40 co więcej myślę o tym, nawet Chińczycy gigantyczna dostęp gospodarka gigantyczna populacje co będzie jeździło na drogach na świecie auta na baterie auta z napędem wodorowym i jeszcze jakiś inny pani redaktor teraz jest okres przełomowy silnik spalinowy to jest wynalazek kończy 19 tego wieku i nic lepszego od dzisiaj żeśmy nie znaleźli, jeżeli mówimy o autach o samochodach napędzanych czystą energią elektryczną, czyli które, które mają na po pokładzie silnika spalinowego to tu jest pewien problem mianowicie jest problem, skąd my mamy energię elektryczną, jeżeli energia elektryczna pochodzi tylko ze spalania węgla no to wtedy ten problem zanieczyszczeń środowiska czy też problem ze sprawnością tego napędu jest jest dosyć duży natomiast, jeżeli mamy pobiec na energię ze źródeł odnawialnych czy też energię atomową no to wtedy jest to rozsądne jest jeszcze 1 aspekt sprawy znacznie łatwiej jest prowadzić czyste źródła napędu w krajach silnie zurbanizowanych pani redaktor powiedziała mu obcych kładzie Belki czy Holandii są to stosunkowo niewielkie kraje bardzo dobrze rozwiniętej strukturze i tam można się oczywiście taki program wprowadzić, ale nie rozwiąże i ten wątek proszę wybaczyć, że muszę przerwać rozwiniemy po informacje Radia TOK FM bank prof. Marek Brzeziański jest z nami na państwo dzwonią i dzwonią piszą Ależ gorący temat dzisiejsze przedpołudnie Radia TOK FM jest dziesiąta 4 2 Karolina Głowacka przy mikrofonie w naszym krakowskim studio prof. Marek Brzeziński panie profesorze za chwilę dokończymy wątek, który pan rozpoczął tylko jeszcze krótki głosy z naszej on zaś replikacji mikrofony TOK FM nieco, podsumowując tę długą dyskusję o dieslach po pierwsze, chciałbym zauważyć, że nikt nikogo nie zmusza do kupna samochodu o dużym silniku diesla wyposażone filtr filtr cząstek stałych, a następnie jeżdżenia samochodem 5 km dziennie taka osoba powinna kupić samochód z niewielkim najlepiej trzycylindrowym silnikiem benzynowym i nie narzekać wtedy na koszty eksploatacji i nie truć wszystkich naokoło, którzy n p. świadomie podejmują decyzje nie nasz dom Rolls-Royce tylko jeżdżą volkswagenem polo, ponieważ są dojrzali i decydują się na samochód policzyli wszystkie koszty związane z eksploatacją danego modelu panda się podpisać pod takim głosem pani redaktor jak najbardziej ich u nas w Polsce przez długie lata, gdy był tzw. głód motoryzacyjny powiedzmy do lata przełomu lat dziewięćdziesiątych samochód był dobrym wyższego urzędu i ludzie marzyli o samochodach dobrych Marek to pokutuje niestety do dziś i zdarza się bardzo często, że nabywcy decydują się na znacznie od nas znacznie starszy samochód renomowanej marki z ogromnym przebiegiem i w gorszym stanie technicznym niż na kupno nowego samochodu nowszej generacji to to są zaszłości z minionych lat i to niestety w społeczeństwie naszym pokutuje panie profesorze wróćmy do sprawy aut elektrycznych pan mówił o tym, że był, owszem, elektryczne to 1 sprawa, ale drugie druga to, skąd się tam energia będzie brała i zaczął pan mówić o tym, że łatwiej jest inny rozsądnie to robić w tych terenach, gdzie te, które są mocno zurbanizowane pani redaktor ja na wykładzie studentom to zła zawsze mówię, że my musimy jako inżynierowie nie patrzyć na bieżące koszty eksploatacji pojazdu tylko na cały łańcuch energii w, jeżeli pojazd zasilany tylko energią elektryczną musimy odpowiedzieć na pytanie, skąd ta energia jest czy ona jest z wydobywanego węgla, który jest spalany w elektrowniach prąd jest przesyłany do Air linia niskiego napięcia to dużych aglomeracji tam dopiero jest dostępny przez nas ładowane są z określoną sprawnością akumulatory i dopiero ta energia napędza silniki elektryczne to jest bardzo długi łańcuch przemian energetycznych i każda z tych przemian ma określoną sprawność i to musimy zawsze wziąć pod uwagę teraz jest drugi problem problem magazynów energii w tej chwili najbardziej znanymi magazynami są akumulatory litowo-jonowe albo Lipowo polimerowe pierwszy problem dostępu do ulica pół okazuje się, że elity jest tylko w niektórych miejscach świata i nie każde państwo monolitu dostęp teraz drukarz sprawa, że czas ładowania tych akumulatorów istnieją 2 metody ładowania tak znam pana metoda szybka, która trwa przeciętnie około powiedzmy 2 do 3 godzin i metoda Wola, która trwa od kilku kilkunastu godzin proszę sobie pani redaktor wyobrazić sytuację, że jedzie pani do Zakopanego na narty samochodem elektrycznym kończy się prąd ustawia się pani w kolejce jest pani powie co trzecia od słupka z ładowaniem po 9 godzinach ma pani szansy tej wyjazdu z Zakopanego to jest problem teraz następna sytuacja w tej chwili mamy problemy, żeby na dużych osiedlach mieszkaniowych zaparkować samochód często parkujemy kilka przecznic dalej i posiadający samochód elektryczny wymusza, by mieć miejsce z ładowaniem nie każdy ma zagwarantowane miejsce postojowe pod swoim domem ze słupkiem, do którego się będzie można podłączyć dlatego jest ogromny problem budowy całej infrastruktury i całej logistyki tego przedsięwzięcia w 2 Zbigniew napisał niech pan profesor opowie o bilansie energetycznym samochodu elektrycznego w Polsce, bo przy sprawności elektrowni około 30 % strat przesyłu to smok owe szaleństwo to właśnie przed chwilą o tym, mówiłem nie w arcytrudnej wykładu akademickiego przytaczać natomiast ja jako inżynier obliczam każdy elity każdą przemiany energetyczne łącznie z tym, że Górnik musi dojechać do kopalni musi zjechać na dół i kopać tego węgla wywieźć do góry i t d . i t d . i tak i ta energia elektryczna jest uzyskiwana ze spalania węgla w kotle, który produkuje parę wodną, a para napędza generator sita to ich elektrowni też jest silnik cieplny prawda tylko, że to wszystko jest przeniesione, że tak, aby emisja co nie występuje w miejscach, gdzie są eksploatowane pojazdy elektryczne lotu może przytoczę taki taki przykład ja jeżdżę każdego roku na taki największe sympozjum do Wiednia, a związane z ze źródłami napędu pojazdów 1 z profesorów podał taki przykład przez samochód elektryczny to jest idealne rozwiązanie dla paryskiej sekretarki od razu pytania, dlaczego dla paryskiej, dlaczego dla sekretarki, bo Paryż ogromna zatłoczona aglomeracja dla pani sekretarki opracuje te 12 godzin w 1 miejscu i wtedy taki samochód nie emituje w tych miejscach, gdzie jest największe zagęszczenie ludzi i podczas tych 1 0 godzin pracy pani sekretarka jest w stanie doładować ten samochód i również w nocy i taki samochód wtedy masa jest miejski, a co z napędem wodorowym, bo to jest zupełnie nowych gości u wodór jest uważany za paliwo przyszłości ja miałem okazję uczestniczyć w 1 z paneli na ostatnim forum ekonomicznym w Krynicy poświęconym właśnie wodoru i proszę państwa, a 1 z firm nie chce wymieniać marki zaprezentowała samochód napędzany ogniwami paliwowymi zasilanymi sprężonym wodorem wodór umieszczony w 2 w butlach kompozytowych gwarantują gwarantuje dlatego samochodu zasięg ponad 700 km, emitując jedynie parę wodną to jest rozwiązanie przyszłości chciałbym, żeby takie samochody jeździły po naszych drogach jak to ładować czy też, by to trwało to parę godzin to nie jest problem ładowania pani redaktor ładowanie nie trwa dłużej tych butli niż tankowanie pojazdu, ale jest problem, skąd wziąć podłóg wodoru mamy w przyrodzie najwięcej tylko, że on jest związany w związku chemicznym H2O, czyli w wodzie, a nie znamy w tej chwili taniej metody odzyskiwania wodoru z wody, jeżeli nastąpi przełom technologiczny i ktoś wymyśli tani sposób produkcji wodoru jestem przekonany, że wodór będzie paliwem nie tylko do samochodów, ale rano jajecznicy nasz realnie będziemy smażyć na po do OFE to w co inwestować w takim razie no bo teraz są powiedzmy państwa zainwestują w infrastrukturę, żeby były stacje ładowania pojazdów elektrycznych, po czym nagle okaże, że to jednak wodór te wszystkie inwestycje zostaną zmarnowane, więc może dlatego jest teraz taki moment wyczekiwania trochę taki mam wrażenie, że to nieraz ewidentnie małe miejskie samochody i autobusy miejskie mogą być zasilany czystą energią elektryczną, ale już samochody dla przedstawicieli handlowych czy powiedzmy publicystyczne moim zdaniem nie natomiast poczekajmy chwileczkę może jakiś przełom nastąpi i ten wodór będziemy mogli mieć dostępnej już teraz proszę państwa i w godzinach szczytu wiele państw wykorzystuje wykorzystuje energię elektryczną nadmiar energii elektrycznej do produkcji wodoru metodą elektrolizy to jest najbardziej wydajna metoda i dlatego n p . w Niemczech w wielu miastach są eksploatowane autobusy na wodór Ano właśnie gminną tylko tak kupcie coś tak mówi sugeruje, że jest bardzo silne lobby naftowe są na te nowe technologie w wodór prąd te potężne koncerny powie co ja powiedziałem jeśli nie chce odnosić d s. socjalnych politycznych czy tego typu makroekonomii ktoś na tym po prostu nie jest nam natomiast ewidentnie wodór jest paliwem przyszłości i po to jest bardzo dobry nośnik energii, który przed, którym moim zdaniem jest przyszłość jest jeszcze 1 bardzo ważna sprawa na przejściowym etapie wodór może być również wykorzystywany do napędu klasycznych tłokowych silników, czyli nie mielibyśmy rewolucji polegającej na tym, że zamykamy z dnia na dzień fabryki współczesnych silników i ludzi zwalnianych z pracy tylko wodór może być bardzo dobrym paliwem do współczesnych silników, które my mamy w samochodach, a dopiero następny krok to są ogniwa paliwowe i tylko tak sobie rozmawiamy o samochodach, a pan Jerzy napisał tak najwięcej trujących dziś linię, ale myślę, że możemy rozszerzyć w ogóle na silnik spalinowy dostarcza ciężarówki autobusy maszyny budowlane ciągniki maszyny rolnicze pod kątem spalin, który pod kątem spaliny nie są sprawdzane również samoloty, które przecież wydzielają gigantyczny zanieczyszczenia pragnę uspokoić panią redaktor są sprawdzane i do wszystkich rodzajów silników są odpowiednie normy które, które prawda utrzymują problem emisji w tej chwili nie mamy gotowego rozwiązania na zastąpienie silnika diesla w ciężkim transporcie powietrznej w transporcie morskim transporcie lotniczym czy w napędzie maszyn budowlanych niestety nie mamy teraz innego rozwiązania to, o czym mówimy to dotyczy transportu pasażerskiego i to głównie dużych aglomeracjach miejskich, gdzie w tym wszystkim jest Polska wyznaczyliśmy przecież naszą rozmowę od praktyk usuwania filtrów cząstek stałych w dieslach, czyli de facto emitowania świadomie do atmosfery rakotwórczych cząstek, a teraz wypowiadane umowy z wodą może o czystej energii o Holandii Norwegii, które planują zakaz rejestracji silników spalinowych, a Polska w tym wszystkim się wstydzić panie redaktorze ja jestem zwolennikiem postępowania krok po kroku i zachowania pewnej konsekwencji moim zdaniem krok, który w tej chwili trzeba uczynić to jest egzekwowanie istniejącego prawa, czyli przede wszystkim zagwarantowanie większej kontroli nad przeprowadzeniem kontroli technicznych pojazdów w stacjach kontroli pojazdów to jest moim zdaniem kluczowa kluczowa sprawa do takiego szybkiego polepszenia atmosfery w dużych miastach druga sprawa to jest pewna od nowa parku samochodowego i wprowadzenie pewnych preferencji podatkowych, czyli powiedzmy można wprowadzić preferencje na pojazdy proekologiczne, czyli pojazdy hybrydowe czy n p. pojazdy napędzane wodorem teraz tego nie ma i to ich natomiast ja jestem przeciwnikiem wprowadzania nowych przepisów czy nowych ograniczeń jak n p . zakaz wjazdu do miasta albo jakiś tam plakietki co w praktyce wyrw praktycznie w Polsce jest nie do wprowadzenia poproszę państwa i istnieje po polskich drogach jeździ mnóstwo samochodów, które mają wpisane, że spełniają normę euro 5 6, a mają usunięte reaktor katalityczny i w takim razie to w ogóle po to, by nie nie miało sensu i pan prof. Marek Brzeziański Instytut pojazdów samochodowych silników spalinowych Politechniki krakowskiej bardzo panu dziękuję za rozmowę i również państwu serdecznie dziękuję za wszystkie głosy to była świetna dyskusje dzięki państwu także dziękuję bardzo za chwilę informacja potem drugi temat przedpołudnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEDPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA