REKLAMA

Skąd się wzięli Katalończycy? Rozmowa z dr Ewą Kulak

Przedpołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2017-10-12 10:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
31:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a my zaczynamy przedpołudnie Radia TOK FM przy mikrofonie Karolina Głowacka ważą się losy Katalonii natomiast my fair przedpołudnie sięgniemy głębiej zapytamy z czego Katalończyk czerpie swoją tożsamość na czym polega odrębność, o czym mówi narodowa mitologia i literatura naszym gościem jest pani dr Ewa Kulak z Instytutu filologii romańskiej Uniwersytetu wrocławskiego dzień dobry pani doktor w dzień dobry pani doktor jest autorką książki kształtowanie się poczucia Rozwiń » tożsamości Katalończyków na podstawie piśmiennictwa okresu Odrodzenia kultura od kulturalnego i Narodowego, więc nie ma lepszej osoby, żeby o tej sprawie właśnie powiedzieć no właśnie to niezwykle ciekawy temat jak kształtuje się poczucie odrębności narodowej językowej historycznej politycznej charakteru Narodowego i jak to właśnie jest obecny w katalońskim piśmiennictwie pani pisze, że pierwsze dni manifestacje poczucie odrębności Katalończyków można obserwować już w średniowieczu, a jednocześnie, że w pierwszej połowie dziewiętnastego wieku uważali się raczej za część narodu hiszpańskiego oto co i kiedy się zmieniło co się zmieniło od rzeczy oczywiście oni mieli poczucie tożsamości własnej od właściwie rzeczywiście średniowiecza ze względu NATO, że Trump mówi innym językiem niż otaczający ich ludy Katalonia w 3 kobiety pytają organizatorzy państwowe, które się znajdowała na terenie Katalonii oni nigdy nie było państwo o nazwie Katalonii to było hrabstwo Barcelony potem do hrabstwa Barcelony połączyła się z królestwem Aragonii koronera końską tam zawsze były były odrębności instytucjonalnej językowy i dlatego Katalończycy moczu i są inni sąsiedzi nawet się z tymi sąsiadami w miarę dobrze w nim funkcjonowali w miarę dobrze żyli przyjaźnili się z nimi to czuli, że są inni, ale ja uważam, że to jeszcze nie było poczucie narodowe w tym takim nowoczesnym znaczeniu, iż po prostu czuli odrębną grupą w Libii stąd w Katalonii no tak, chociaż narodowość to przecież narody to jest wynalazek późniejszy, więc też trudno mieć pretensje do Hebrajczyków, że w średniowieczu nie czuli się narodem natomiast pani książka jest absolutnie ja nie mam do nich pretensji chyba jasne panie, które przeczytałem pani książce bardzo ciekawą rzecz mianowicie, że była taka koncepcja jak rozumiem krytyczna wobec gminy Ochotnica odrębności ze strony Katalończyków, że pomysł na narodowość na odrębność była pewnego rodzaju burżuazyjną fanaberią Och, ja bym tego aż tak ostro jest formą z 1, ale nie trochę trzeba też na konferencji rozumiem to czy rzeczywiście to robić, gdy są tacy krytycyzm pojęcia narodu nacjonalizmu, którzy w ogóle mówią, że Zygmunt narodowość naród to jest wymysł jakiś elit prawda intelektualistów znudzonych burżuazji i tak dal i wobec czego dotąd to może to może nie jest specjalnie odkrywcze, ale rzeczywiście mogą w nim tą kwestią narodową przez wiek dziewiętnasty głównie zajmują się literaci w ogóle intelektualiści, którzy się wywodzą z kręgów mieszkań z 2 czy wręcz burżuazji jeśli tak określimy po mieście jest to związane z wielkim przemysłem, ale już miałem właśnie tego, że Katalonia była i od dawna jest bogatsza niż sąsiednie regiony Ależ oczywiście to jest to co dzisiaj słyszymy wszędzie, kiedy mówił prawdę ci zwolennicy niezależności mówią, że Hiszpania z nich wysysa pieniądze środki i siły, bo to było już wtedy już 19 wieku to mówię no to, skąd się wzięła akurat to, że Katalonia była bardziej uprzemysłowiona bardziej bogata to zaczyna się w wieku wieku właściwie to znaczy tak jeśli chodzi o bardziej bogata to się zaczyna już w średniowieczu ze względu na to, że Katalończycy bardzo szybko zaczęli handlować w basenie morza Śródziemnego oni zresztą jak właśnie potem 19 wieku o sobie opowiadają tu mówią, że tak my to tak już od Greków Fenicjan, którzy pływali po Pomorzu Śródziemnym w każdych Saloniki wożenie Greków i dach oczywiście u Fenicjan również nie wyszło mówi się przecież Fenicjanie pieniądze wymyślili prawda wobec czego Katalończycy siebie utożsamiali z właśnie takim ludem innym żeglarskim handlowym kobiecego rzeczywiście trzynastym czternastym wiek aż do początku piętnastego to jest okres naprawdę bardzo dużego rozwoju gospodarczego przy czym trzeba od razu powiedzieć, że to na rozwój gospodarczy dotyczył przede wszystkim Wybrzeże katalońskich, bo w górach w tych na tych obszarach wiejskich no sytuacja była dość innej tam było dość biedni, ale jeśli popatrzymy globalnie to rzeczywiście Katalonia była dość bogata potem działo się różnie Ano w osiemnastym wieku na bazie tego handlu, które dało się, jakby odradza i zaczyna i zaczyna mu dobrze funkcjonować Katalończycy zaczynają rozwijać swoje Manufaktury w celach handlowych oczywiście ktoś będzie dochodzą do wniosku, że bardziej się opłaca produkować różne rzeczy na miejscu niższy niż kupować, a tak się powoli to rozwija także widoczne właśnie tak, gdyż szampon tusz trochę dalej nie zwrócić uwagę, że pani też o tym, pisze, że 1 9 wiek wyglądał Katalończyków dość typowo jako ten proces tworzenia się narodu to klient wtedy Ależ tak działo przecież u innych tak oczywiście to przykłady wielu napra w tak, mówi że że modernizacja i industrializacja to są podstawy rozwoju narodowości ekonomiczne podstawy no dobrze to w takim razie nie porozmawiamy może trochę o tym w jaki sposób Katalończycy widzą swoją przeszłość no bo kiedy się kościół jest w pewnym sensie wizja narodu no to trzeba też jakoś opowiedzieć historię, ale jak to było, jaka jest historia w tym kontekście Narodowym to znaczy do czego dziś odwołują oni odwołują przede wszystkim do średniowiecza do okresu średniowiecznego do okresu Korony aragońskiej do tego okres pełnego chwały i splendoru, kiedy Korona legowiska po kolei podbijała Sycylię Sardynię Korsykę Neapol Ateny i i t d . i t d. i miała swoje faktorie handlowe praktycznie wszędzie w basenie morza Śródziemnego do tego stopnia, że w niektórych pismach mówiono, że morze Śródziemne to jest jezioro katalońskie, ponieważ jezioro, ale wojskiem, bo to czasami nie rozróżniano, czyli właściwie gnom oni dominują wszędzie, więc to jest naj taki najludniejszym Crespo właściwie do gospody bojów, ale też w domu pani ziem minę z pismem z Katalonii stów Czytelnicy mogą czerpać przekonanie, że przyszłość Katalonii literatura osiągnięcia militarne w niczym nie ustępowały kastylijskim uznawanym przez oficjalną historiografią z prawdziwie hiszpański no tak, ponieważ ten rozwój ruchu czy poczucia Narodowego katalońskiego on się odbywa w tym samym czasie, w którym się rozwija też nowy nacjonalizm krzyczy ruch Narodowy czy poczucie narodowe hiszpańskie w tym nowoczesnym znaczeniu i oni tak ze sobą konkurują dzisiaj też raczej jak myślimy o Hiszpanii to myślimy o takich elementach, które raczej go z rosyjska styl ciąg ulic Andaluzję ani akurat katalogi i dlaczego Katalończycy mieli poczucie, że nie powinni pokazać, że oni też są ważni, że też się przyczynili do tej wspólnej hiszpańskiej historii, ale to, dlaczego była dominacja kastylijskiego myślenia ani katalońskiego, dlatego że w momencie, kiedy Korona legowiska i Korona Kastylii pod koniec piętnastego wieku się łączą dzięki małżeństwu Izabeli kastylijskiej z Ferdynandem aragońskim to akurat Korony Aragonii wskazywać, że Katalonia przechodzą okres kryzysu i w tej rundzie Unii, która powstaje od 1 40 0 siedemdziesiątego dziewiątego roku już faktycznie lejka z tych lat dominuje Kastylia jest większym obszarem ma więcej ludności i w tym momencie jest w tak na takie krzywej wzrostu jeśli chodzi o gospodarkę i GMO w demografii natomiast Korona Arek wojska podupada i Katalończycy mieli takie poczucie w tym dziewiętnastym wieku, że nie zawsze byli jakoś tak odsuwani pomnik i zawsze byli gorsi w tym proszę proszę kontynuować tak tak ludzie byli też centrum kultury to, o czym kilkakrotnie mówił także centrum kultury przesunęło się do Kastylii na Dwór królewski, który był dworem kastylijskim Ano właśnie będziemy rozwijać te wątki będziemy też rozmawiać o tym jak trzeba było się zająć się językiem katalońskim jako nel literackim co to tam dane było również Czechy historia rozmawiamy o tym w jaki sposób ukształtowało się poczucie tożsamości Katalończyków opowiada pani dr Ewa Kulak z Instytutu filologii romańskiej Uniwersytetu wrocławskiego dziesiąty 2 4 w naszym wrocławskim studiu jest pani dr Ewa Kulak z Instytutu filologii romańskiej Uniwersytetu wrocławskiego autorka książki kształtowanie się poczucia tożsamości Katalończyków na podstawie piśmiennictwa okresu Odrodzenia kulturalnego i Narodowego dzień dobry teraz pani doktor w dzień i rozmawiamy o kulturze pisze pani o tym, że był taki moment MF życiu Katalończyków historyk Katalończyków, że doszło do zubożenia życia kulturalnego Katalonia przede wszystkim utrata przez język kataloński statusu języka kultury wysokiej, dlaczego do tego doszło i kiedy Katalończycy postanowili ten proces od rur część to zaczyna się gdzieś tak pod koniec piętnastego wieku i potrwa przez WIG 16 siedemnasty i osiemnasty 2 i oczywiście jest to nie znaczy żyjemy w języku katalońskim całkowicie przestaje się pisać tworzyć literaturę, ale tu jest takie dosyć marginalne i przede wszystkim jest to literatura bądź ludowa to znaczy taka żywność przeznaczona dla ludu bądź też jest to literatura traktowana jako literatura nie iska, czyli taka rozrywkowa literatura natomiast w ringu i literaturę wysoką w tym momencie tworzy się raczej w języku hiszpańskim czy kastylijski wynika to po prostu są właśnie z tego ze skutków połączenia w koronę kastylijską rąbnął Arek boiskową i w tym momencie, jakby to centrum kultury przenosi się na Dwór królewski Dwór królewski z głównym takim centrum kultury wokół niego można powiedzieć krążą wszyscy ważniejsi twórcy na nadwozie monarchii hiszpańskiej mówi się pokaz, czyli skup wobec czego jeśli ktoś chce zrobić karierę literacką to raczej pisze po hiszpańsku pokaz tych biskup nie po katalońsku i dlatego język kataloński można powiedzieć troszeczkę podupada jeszcze jako języka literatury i w ogóle kultury pisanej co nie znaczy, że nie mówi się po katalońsku on cały czas jest używany mówi no ale postanawiają w końcu Katalończycy przywrócić mu status języka kultury wysokiej, kto to robić, kiedy dorobiono hymn intelektualiści można powiedzieć literaci na początku dziewiętnastego wieku już pod koniec wieku osiemnastego mamy taki rodzaj pewnego ruchu zainteresowania przeszłością to jest urlop jest jest trochę takich historyków, którzy zaczynają szukać różnych rzeczy w archiwach przede wszystkim ze względu na NATO, że chcą opisywać historię Katalonii to wzmożenie gospodarcze sprawiło, że nagle zainteresowano się tą też bogatą gospodarczy przeszłością historycy zaczynają szukać w archiwach odkrywają pewne nowe rzeczy, które wcześniej nie wiedzieli na temat kultury w przeszłości i rozpoczyna się to zainteresowanie z drugiej strony też dużą rolę odgrywa romantyzmu z jego zainteresowaniem przeszłością, zwłaszcza średniowieczem prawda to jest taki fenomen w całej Europie, że zaczyna ją się romantycy interesować tym co było w średniowieczu od średniowiecza w Katalonii było bardzo barwny wobec czego no tak o nich odkrywają, że ten język, którym mógł mówią głównie ze swoimi służącymi bądź chłopami w swoich posiadłościach jeśli mają objąć zwolnieniem z ludźmi na ulicy czy ten język ma piękną tradycję literacką dochodzą do wniosku, że właściwie to należałoby wskrzesić, bo w, czego nie właśnie NFZ o to, żeby poczuć się równymi Kastylii, która ma piękną literaturą, a czy ze strony Kastylii patrzono na tę i inne ruchy w sposób krytyczny czy taka raczej ignorowano po prostu róbcie sobie co chcecie dostać tyle czasu nie było to była to taka postawa róbcie co chce chcecie natomiast Lublin 3 to, o czym ja mówię mojej książce do z lat sześćdziesiątych ten ruch był rzeczywiście ruchem kulturalnym i on był takim ruchem zarówno na rzecz kultury regionu jak w ogóle na rzecz rozwoju regionu, więc można powiedzieć z Kastylii patrzono nawet z dużą sympatią datą od innych ci ci ludzie, którzy dbali o przywrócenie dobrej literatury katalońskiej oni nie czynili tego w tym momencie mandaty do dolat sześćdziesiątych w opozycji do kultury Kastylii ski to miało być po prostu przypomnienie tego orzeka Fiat i Katalonia na rzecz Katalonii również ma właśnie tą tradycję literacką i że znowu może to tradycja rozwijać półki tonie było polityczne to nikt nie miał nic przeciwko nawet w UE władze gmin, które najczęściej pochodziły z Madrytu prawie nowe władze regionu popierały czy wspiera zawsze zawsze uczestniczyły w mundurze uczestniczyli w tych takich świętach poetyckich katalońskich jacyś deputowani prowincji i zarządca czy gubernator prowincji czy dalej była życzliwość, a czy ten proces pani doktor odzyskiwania właśnie przez kataloński języka kultury wysokiej były rozproszone czy to mamy, jakie się w ZUK Super wybitne dzieła co, do których się odwołują teraz współcześnie Katalończycy rodzaj ojca czy matki literata języka literackiego katalońskiego taka ma mają zdecydowanie ojca, który nazywał się Bonawentura Carlesa liczba aut jonów w 1 800 30 03 . roku opublikował 1 z czasopism katalońskich taką odbył odę do ojczyzny podać tytuł nadany później, bo to się nazywał po prostu do ojczyzny czy ojczyzna w różnych źródłach to się również różnie pojawia i to jest traktowane jako taki tekst Fundacja lider tego właśnie ruchu kulturalnego oczywiście pewne zjawiska pojawiają się już wcześniej, więc to jest tylko raczej taki symboliczny moment należy dziś one traktowane jako swego rodzaju ojciec tego ruchu, a później trzeba było zacząć pisać teksty publicystyczne właśnie także literackie, żeby zacząć się silniej podkreślać odrębność także polityczną Katalonii na jakie argumenty się powoływana co pisano, iż chodzi odrębność polityczną w tym od odwoływano się duopolu przede wszystkim do tradycji to znaczy do odrębności instytucjonalnej ochrony Arek Koniecki kraj istniała do początku osiemnastego wieku odwoływano się odbył i znowu dom mniej więcej połowy dziewiętnastego wieku czy nawet powiedziałbym do lat siedemdziesiątych absolutnie niemal do auta patent ten ruch nie jest za bardzo polityczne, a jeśli mówi o polityce to mówi o rozwijaniu regionu to znaczy takie hasło, kto się powtarza stale decentralizacja regiony powinien się rządzić i trochę bardziej samodzielni, ale w celu lepszego uczestniczenia wżyciu wżyciu Hiszpanii to nie jest absolutnie naprawdę do 7 0 lat nie mamy praktycznie albo w bardzo niewielkie dworki marginalne głosy, które mówią o jakimś oderwaniu się to miał być ruch na rzecz regionów regionalisty 3, ale czym innym w tym piśmiennictwie także w literackim pojawiały się także pewnego rodzaju opisy zimy Katalończycy to jest coś my tacy jako cechy grupy, choć Aga wilczyca to są inni no to jacy są Katalończycy w tym mecz w tej mszę w piśmiennictwie AJA co są kasty liczy COT po pierwsze, Katalończycy to tradycyjnie można powiedzieć, że znacznie wcześniej zaczyna się ten okres Odrodzenia uważali się za bardzo dzielnych mieli opinię bardzo dzielnych takich wojowniczych tu jestem micry katalońskiej zemsty, która oczywiście dotyczy wieku czternastego i spustoszenia przez najemników katalońskich Grecji i także ich także części Turcji to co jest faktem historycznym jest takie taka była opinia, że katolicy są bardzo wojowniczy w siedemnastym wieku to się wyrażało w tym, że Katalończycy byli powszechnie uważani za rozbójników z języka, ale nie ma centrum rozbójnicy 2 jest taki taka scena Don Kichot cie, kiedy zajęcia i Don Kichot zbliżają do Barcelony i odkrywają, że na drzewie wiszą powieszeni ludzie i Don Kichot mówi ach, stosunkowo, jeżeli rozbójnicy też jesteśmy niedaleko Barcelony to jest data taka wojownicza rzeczy się trochę może negatywnie w negatywnym tego słowa znaczeniu natomiast potem rozwija się właśnie wraz z rozwojem gospodarczym Katalończycy zaczynają mówić o sobie również, że są bardzo pracowici bardzo oszczędnie bardzo skrupulatni zawsze dotrzymują umów o 3 mają trudny charakter kruchty i tego typu, a więc chce w ten sposób, że tak powiem pozycjonują, a czy w ramach tej tożsamości, więc pani wspomniała o mitach czy też mitów jest więcej czy odnoszą się do 2 konkretne wydarzenie w historię jak to było jak się kształtował wałami dywizja sodowa do właśnie 1 z 1 z takich właśnie tych mitów, które się powtarzają zrobi się głównie ruch w górę głównie się na nich skupiają Katalończycy pieszy po dziewiętnastego to jest właśnie ten trend Enea można powiedzieć dzisiejszym językiem rajd najemników katalońskich przez przez Grecję Turcję okresie skończyła ufundowanie mu Księstwa Ateny i na opad ikry z jałowym pachnie przestawić czternasty to, bo na początku osiemnastego wieku do do do końca premier czternastego wieku to Księstwo istniało, więc to jest 1 z takich założycielskich mitów apotem mamy taki panteon wybitnych postaci wybitnych władców, których najbardziej kochanej najczęściej przywoływany to jest Jakub zdobywca Jakub pierwszy zdobywca król z trzynastego wieku, który właśnie to zgodnie ze swoim przydomkiem zdobył dla Korony aragońskiej Baleary i Walencji, ale zapewne, że jest taka bohaterów narodowych jest więcej o tak na szyję i jest właśnie cała seria wybitnych władców jest trochę także wybitnych wojowników takie dosyć wojowniczy można powiedzieć jest pełno wydatek ten repertuar ważnych postaci, choć żyje na kongresie, ale tych znajdzie w tym w tym panteonie wie pani ich nie bardzo jakoś tak nie bardzo pochlebne mężczyźni z przykrymi rozczarowywać, bo nawet ta ta pani, o której wspominają o nich w kontekście poezji Klemens i całe lato nie była to niebyła katalogi kar to była pani tu luzy wobec czego nie niestety w Chinach, które nie żadna kobieta no trudno, ale może mogłaby pani mamy przedstawić takich choćby króciutki katalog wielkich postaci kultury katalońskiej jeśli ktoś chciał się właśnie głębiej zaangażować się dowiedzieć jak to wyglądało teczek powiedzmy w każde dziecko w Polsce kojarzy słowacki Mickiewicz to każdy Katalończyk Atalanta kojarzy kogo po pierwsze, mu sięgające głęboko w przeszłości taką postacią wybitną i odeszła znaną w Europie jest Ramon ról, czyli ile Rajmunda z Lulu, z którym był filozofem alchemikiem i w ogóle pisał bardzo ciekawe rzeczy o tyle o nim warto wspomnieć, że jego opis ma wybór z jego PiS został przetłumaczony na język Polski niedawno, czego można znaleźć sił jeśli ktoś byłby zainteresowany przetłumaczone jego dzieła natomiast na problem jest taki, że właściwie album tych gmin katalońskich poetów do mnie nie tak bardzo u nas tłumaczono ani ani poetów ani pisarzy apotem mamy właściwie w pełni postacie wielkie postaci właśnie okresu Odrodzenia kulturalnego to są tacy panowie jak na Sakineh lubią York z Victor Ballack GER i takim właściwie poetą, który u nas też również był znany zaś w dziewiętnastym wieku dużo o nim mówiono to dużo zdjęć Edwarda Gierka, który napisało kilka ogromnych po takich epicki poematów i rzeczywiście o on jest uważany za te z kolei za takiego już ojca tego dojrzałego katalońskiego Odrodzenia z przełomu dziewiętnastego i dwudziestego wieku u nas on był róg o nim pisano i w szczęściu, bo tłumaczono jego utwory w dziewiętnastym wieku wybitny Polski humanista Edward Poręb łowić nawet się z nim bezpośrednio kontaktował i o nim pisał taniec to są rzeczywiście takie postaci Newag kółek w naszym studiu we Wrocławiu za chwilę do państwa wrócimy, bo poranna informacja Radia TOK FM dziesiąta 4 3 w naszym wrocławskim studiu pani dr Ewa Kulak z Instytutu filologii romańskiej Uniwersytetu wrocławskiego dzień dobry raz jeszcze pani doktor, ale halo jest pani tam z nami chyba mamy małe kłopoty techniczne, ale za chwilę spróbujemy ponownie połączyć się nie z Wrocławiem, bo jest, o czym mówić rozmawiamy o gminy w kształtowaniu się poczucia tożsamości nie Katalończyków i tego on niewielki sposób przez historię kryje się ono no cóż właśnie kształtowało, kiedy to było pani doktor mówi o tym, że ten dziewiętnasty wiek, którego dość typowa sprawa był właśnie tym kluczowym dla innych tego się kształtowania się też jest sprawa taka ziem inne, kiedy była wojna domowa i okresu frankizmu no to sprawy Katalończyków były w dużym dużym kłopocie w dużym wycofaniu i oto właśnie teraz, chcąc ponieść dr porozmawiać później miny, kiedy już się ten reżim odszedł nastąpiło pewne złagodzenie na jej odrodzenie właśnie mnie katalońską ości jeśli można tak powiedzieć jak współcześnie nie funkcjonują Katalończycy w kontekście swojej odrębności o to wszystko za chwilę panią doktor zapytamy zdaje się, że mamy już połączenie halo halo tak tak w dzień dobry pani doktor raz jeszcze nic z tego co pani mówi dla Katalończyków wspólnie niezależnie od statusu materialnego już od dawna ta wspólnota kultury jest bardzo silna czy to dobrze rozumiem tak to jest w ogóle podstawowy jak, byleby ktoś Zamość język kultura Katalończycy można zostać nim trzeba się nim urodzić wystarczy się nauczyć języka katalońskiego i utożsamić się jak PSL z Katalonią także dla nich to jest sprawa absolutnie fundamentalne czerwonej linii Wrzeszcz Górny Edward etniczność nie jest tak istotna nie nie jest tak istotna oczywiście no lepiej jest być gdzieś jakiegoś miejsca w Katalonii od wielu pokoleń, ale można się tą wspólnotę w Top 5 najpierw się czy będą uczyć katalońskiego to jest najważniejsze to przedziwna sytuacja co w takim razie jako pisywać nacjonalistów, którzy nie zwracają specjalnej uwagi na pochodzenie tylko właśnie na kulturę to wyjątkowa grupa pani zdaniem NIK no i jest to w pewnym sensie wyjątkowe na dziś popatrzymy na szkolnej nacjonalizm pulsuje Iberyjskiego to największą jednak wagę przywiązują do tego skurcze pochodzi to nie jest Katalończykom zupełnie obojętne, bo oczywiście jest taka kategoria prawdziwych lub inny od od wieków Katalończyków, ale cóż to jest bardzo widoczne były n p . w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych, kiedy Katalonia przeżywa już dwudziestego wieku, gdy Katalonia przeżywała taką masową migrację innych regionów mury Hiszpanii ze względu na to, że Barcelona jako centrum przemysłowe oferuje prace i wtedy ci Katalończycy zaczynają się martwić o to, że się tak no i roztopiło prawda w tym w tym tłumie nowych mieszkańców Katalonii i właśnie, podejmując taką decyzję, że ich trzeba Katalonii Zobacz trzeba ich zachęcać do uczenia się języka identyfikowali się z kulturą tak naprawdę w 02 03. pokoleniu to się stanu prawdziwymi katolikami jeśli popatrzymy dzisiaj choćby na to co się dzieje to wie, że wielu z tych, którzy popierają powiedzmy odrębność Katalonii może niekoniecznie zaraz niezależność to są Katalończycy, którzy są po pół potomkami tych migrantów, a także i to posługa Walijczycy nowi można powiedzieć pisze pani także o tym, że okres rynki znów był bardzo trudne dla sprawy katalońskiej tak tak wtedy rzeczywiście mamy do czynienia z zakazami z prześladowaniami z zakazem mówienia po katalońsku z gry ze zmianami nazw miejscowych po prostu jak by się tą nową kulturę może nie powiąże zupełnie wymazuje, bo tu też zależy od momentu i tak jest gorzej w latach pięćdziesiątych potem troszeczkę było po bliższej 10 05 . następuje pewna można powiedzieć odwilż i zaczyna być możliwe czasami publikowanie czegoś o po katalońsku, ale jednak zdecydowanie non klimat jest nieprzyjazny dla tej odrębności, ponieważ ten slogan frankistowskich, że mówi, że Hiszpania jest wielka 1 prawda wobec czego nie ma nie ma żadnych odrębności regionalnych to w jaki sposób Katalończycy to przetrwali przed wojną mieli militarnych bagaż kulturowy czy bagaż kulturalny również, którego właśnie na gromadzili sobie w przez ten okres, który miał mu wiele także na jeszcze potem do lat trzydziestych właściwie znów do wybuchu wojny domowej to było bardzo aktywne kulturalnie społeczeństwo łysego nowo oni ciągle o tym, pamiętali prawda to ciągle ciągle było już już była duża grupa ludzi wykształconych mówiących po katolicku piszących po katalońsku, którzy jedno postawili sobie za zadanie utrzymać tę kulturę poza tym była również aktywna grupa emigrantów, którzy musieli o wojnie domowej udziec z Katalonii, ponieważ znowu zostaliby na pewno źle potraktowani uwiązał te 2 mityczne i oni również za granicą starali się podtrzymywać tę kulturę już już w latach sześćdziesiątych mamy wyraźnie taki takiego ponowny przypły w zainteresowania jem, czyli także dopowiedzmy, że reżim otoczyć go troszeczkę poluzował, więc troszeczkę to umożliwił i latach już pomysły późnych latach sześćdziesiątych i początku lat siedemdziesiątych no wszyscy mieli świadomość Franko był już bardzo stary, że będą jakieś zmiany oczywiście wszyscy się zastanawiali, jakie one będą, ale mamy dość dość taką nowym widoczną działalność rozmaitych ugrupowań Stowarzyszenie kulturowych językowych także i politycznych, które mówią o tym, że nota zderzył się skończy i wtedy Katalończycy muszą być gotowi, żeby znowu odzyskać swoją swoją autonomię swój status, kiedy frankizmu upada domyślam się, że Katalończycy przeżywają odrodzenie tak tak kolejne odrodzenie tak ich już mają się do czego odwoływać jak mówią to znaczy już już wiedzą do czego się odwoływać odwołują się do do swojej instytucji autonomicznych, które powstają, bo w innym to znaczy pierwsza taka można powiedzieć w pewnym sensie autonomiczne instytucje powstaje w 19 14 roku do tzw . man komunikat łączyła w sobie kompetencje deportacji tych 4 4 regionów także Katalonia jest podzielona na potem po 30 02 . roku, kiedy Katalończycy mieli statut autonomiczny to powstało tu na ekonomiczny rząd Katalonii, więc tt struktury trwały zresztą ostatnim prezydium prezes tego rządu czy premier tego rządu przecież do wód nowie mówi Bochenek, analizując mnie jego rządów 7 10 07. roku wrócił do do w Hiszpanii i wyszedł z podobną samolotu i powiedział już 4 byłych obywatele już teraz tutaj jestem w trakcie i jestem zostanę, a ich Cichy, ale z tego wszystkiego co pani opowiada to istotnie Katalończycy mogą mieć w pewnym sensie poczucie takiego ucisku ze strony innych dominanta kastylijskiego przez lata historia tak to jest tak oni mają bardzo wyraźne poczucie ucisku to jest gotowych to co powiem to może jest niezbyt parlamentarne, ale to jest taki taki naród, który ci czerpie swoją siłę właśnie z poczucia bycia uciskany mi, zwłaszcza w drugiej połowie dziewiętnastego wieku, ale potem dalej znamy no, więc właśnie tam, gdzie czekała na taki komentarz lutowy mecz bardzo dobrze wiemy, o co chodzi nie jest rzeczą przypadkową, że największym Narodowym świętem Katalonii jest 1 1 września, kiedy to 70 0 1 700 czternastym roku Barcelona została zdobyta przez wojska hiszpańskie i francuskie po wojnie sukcesyjnej rzeczywiście była to straszna Wrześni i naprawdę dramat i oni świętują jako święto narodowe osobno troszeczkę można powiedzieć, że lubią rozpamiętywać to jak bardzo zły Ciska i chyba nawet trochę bardziej niż niż rzeczywiście byli uciska nie powinny, o ile rzeczywiście frankizmu były okresy ucisku i tu bym dyskutowała do aż tak bardzo wcześniej mu tego, czego ucisku nie było, a jeśli był to on był raczej z przyczyn politycznych, ale nie do końca z powodów tożsamościowych tylko po prostu z tego, że w ogóle Hiszpania Novum w dziewiętnastym na początku dwudziestego wieku ma wiele problemów politycznych, żeby nie było w wielu bankach nie było to skierowane przeciwko Katalończykom jako takim ze względu na ich tożsamość ze względu na innych okoliczności NATO Polska dusza mogłaby się z katalońską poklepać nawzajem planetarnych doc. Anna Misiak myślę, że by się dobrze rozumie wywiad nieraz takie uczucie studio za rozmaite teksty, ale z czytaniem rozumiem w takim razie dążenia tej części Katalończyków, bo przecież wiemy, że to mnie wszyscy, którzy chcą tej odrębności wie pani też bardzo trudne pytanie i dyplomatycznie próbuje na to odpowiedzieć ja to rozumiem emocjonalnie natomiast powiedz mi dzisiaj to nie wiem czy to jest do końca rozsądne staje się nim politycznymi gospodarczymi natomiast rozumiem oni po prostu zbudowali sobie taką właśnie tożsamości uważają, że im się jako narodowi, bo właśnie określisz jako naród no to jako narodowi się należy niezależne państwo przy czym oczywiście to nie wszyscy Katalończycy tak myślą to jest pewna pewna grupa będziemy się oczywiście temu wszystkiemu przyglądać dzięki pani opowieści mamy teraz już dużą wiedzę na temat tego do czego Katalończycy współcześnie mogą się odwoływać bardzo serdecznie pani za to dziękujemy pani dr Ewa Kurek z Instytutu filologii romańskiej Uniwersytetu wrocławskiego autorka książki kształtowanie się poczucie tożsamości Katalończyków na podstawie piśmiennictwa okresu Odrodzenia kulturalnego i Narodowego dziękuję serdecznie pani doktor dziękuję bardzo małą książkę wydało wydawnictwo Universitas to jeszcze powinnam dodać teraz jest dziesiąta 5 3 słuchają państwo przedpołudnie Radia TOK FM za chwilę będą one informacje w nich m. in. wrócimy do sprawy zakaz pracy nad zakazem handlu w niedzielę, a po informacjach po jedenasty będzie z nami pan Paweł Urbanik skandynawistyki tłumaczy literatury norweskiej porozmawiamy o różnicach kulturowych językowych między polską Norwegią, ale nie tylko w ogóle zastanowimy się nad tym inny czy to kultura język kształtuje czy może język, w którym funkcjonujemy czasami wpływa także na naszą osobistą kulturę jak to jest to po 1 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEDPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA