REKLAMA

Gotong Royong. Rzeczy, które robimy razem

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-10-12 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Patrycja Wanat dobry wieczór witam państwa bardzo gorąco witam moich gości z ludzi, których dzisiaj idea jest naprawdę sporo bardzo się cieszę z tych licznych odwiedzin Marianna Rutkowska dzień dobry dobry wieczór Maciej Siuda do gry przez Igora stok Wiśniewski dobry wieczór nie przedstawią raz jeszcze dysfunkcje Enea, dlatego że trochę, przedstawiając was będziemy wyjaśniać, o czym będziemy rozmawiać będziemy rozmawiać w grę o rzeczach, które róbmy razem, więc Rozwiń » razem tutaj studia będziemy rozmawiać o rzeczach, które robimy razem będziemy też rozmowy stron o intonacja, ale też o innych zakątkach świata tajemniczy jak n p. Ursus i ich na to wszystko jest związane z centrum sztuki współczesnej zamkiem Ujazdowskim w Warszawie z wystawą gotową uzbrojoną mógł nam nadzieję, że dobrze wymawia mama Marianna tutaj kiwa głową na razie, że przetarg jest stabilny omawiana jest współ kurator com właśnie wystawę gatunku grają w centrum sztuki współczesnej Maciej Siuda jest architektem tej wystawy, ale również artystą w zasadzie, który brał udział w projektach, które na tej wystawie efekty tych projektów można na wystawie oglądać na jego stok Wiśniewski również dzisiaj w tej roli Eleny współ artysty aktywisty ona właśnie więcej o Ursusie dzisiaj opowie ale zanim będziemy rozmawiać o tych rzeczach, które możemy robić razem to wyjaśnimy ten, kto to wyrażenie wotum górują co to znaczy to kraj mógł go to w grę, gdyż takie określenie sformowanie z języka indonezyjskiego przez ostatnie 2 lata miałam okazję pracować trochę w Indonezji pracował z polskimi artystami indonezyjski Nicola aktywami tam od tej praktyce dowiedziałam, więc goto grają oznaczała wspólną sprawę po polsku takie bardzo ładne słowo Społem zapomniane, ale też możemy to przetłumaczyć się dłużej, a i tak naprawdę bardziej anty bar bardziej opisową i bardziej dokładnie to to sformułowanie oznacza rzeczy, które robimy razem nie wiem jak zrobić ale, działając razem uczymy się, jakie zrobić i to właśnie oznacza, że gotów kraje BRIC, czyli n p. nikt nie wie jak wybudować dom, ale ten dom budujemy, czyli n p. chcemy przenieść dom z 1 miejsca na drogi nie mamy pojęcia jak to zrobić ale kiedy zbieramy się razem to udaje nam się po prostu przenieść stand-up i tak to właśnie wygląda w Indonezji, gdzie od od dna wielu za lat ta praktyka jest stosowana zarówno przez społeczności, że w różnych miejscach miasta i wioskach, ale też bardzo mocno przez całe kolektywy artystyczne, które działają w tym kraju to nowość dziadek musi już puka do do tego jakąś sztukę do tego działania wspólnego razem, czyli coś co łączy nas z jakimś działaniem społecznym właśnie z działaniem aktywistów ENA, a tutaj artyści co oni tam robią industrialny nie tylko artyści, bo ludzie, którzy posługują się bardzo różnymi kompetencjami i nie zawsze muszą to być takie zgody pikowane klasyczna ortodoksyjna kompetencje nie wiem, ale akademickie czy czy w ramach takiej klasycznej edukacji wyuczone mógł tak naprawdę na tej wystawie pokazujemy coś się dzieje jak i jakie energię i zupełnie magiczne wydarzenia są możliwe, kiedy ludzie współpracują i rzeczywiście w tej wystawie bierze udział wielu wielu artystów, ale oni swoje kompetencje artystyczna EU kierunku ją w ich w inny MF w inny obszar niż n p. obszar rynku sztuki w podobnym tutaj dochodzimy do takiego fundamentalnego w zasadzie pytania, czyli pytania czy sztuka może zmieniać świat nawet ten świat lokalnym Igor oczywiście może on w kajdanki wywiad do pytania o sztukę zmiany świata chcących sąd może nas od odesłać do słynnej już dyskusji sprzed dekady zainicjowanej manifesty Mateusz Miejskiego i Saturn kilka lat później dzień takiego wywiadu, w którym powiedział, że sztuka o tyle może zmieniać rzeczywistość, o ile okaże się być komuś potrzebna komuś nie tylko artystą i odbiorcą sztuki, a jeżeli wejdzie w relacji z takimi obszarami, gdzie kompetencje, których mówiła Marianna nie chodzi tylko włącznie kompetencje nazwijmy to wysoka artystyczna, ale takie też miękkie kompetencje, które sztuka i twórczością twórczość artystyczna potrafili czy posiada on, że możliwość wyłączenia ludzi n p. otwierania rzekłem dokładnie na kwestie lat jednak kwestia pewnych procesów wspólnotowych prezesów społecznych, ale też uruchamiania wyobraźni albo tworzenia takich przestrzeni platform do ekspresji innych ludzi to są to są takie kompetencje, które w obszarze kultury występują oni wydają się takie banalne i powszechne w sztuce czy w kulturze ale kiedy stosuje się do Poznania artystycznych obszarów to one mogą przynosić absolutnie niezwykła niezwykłe efekty, bo tak rzemiosło i talent artystyczny 1 z wyobraźni wszyscy posiadamy z tym i i naprawdę stworzenie pola dla jej ekspresji może być czymś niesamowitym i w jak powiedział, że i ja podtrzymuję 3 podpisuje się po tym co powiedział wtedy Żmijewski mówię to z perspektywy kogoś, kto od 4 lat, a biorąc pod uwagę Jaśmina Wójcik artystka, która wysuszy pracują w 20 11 roku to właściwie w pewnym sensie od lat 6 ze społecznością jest skompletuje i z tej perspektywy na pewno mogę powiedzieć, że działalność artystyczna kołem ty styczna społeczno-kulturalne może ten swemu bać i zmieniać rzeczywistość, ale powtórzę teraz jeszcze mnie wtedy, kiedy kultura sztuka podchodzą do swojej dziedziny w tak są obwiniani auto tematycznie wtedy, kiedy autentycznie otwierają się na to co na zewnątrz na społeczność na dzielnice na wspólnotę na inne praktyki i inne dyskowych z kim myślicie, że inne sztuka w zasadzie chciałem zamknąć nasz hondy dyskusję tym pytaniem, ale to anonse odnosi do dotychczasowego mera wydziały się może ma może za nami, więc teraz myślicie, że sztuka w ogóle będzie ewoluować w tym kierunku, że ma na ranną przyczyniać się właśnie tekst do zmiany rzeczywistości czy oczy czy to jest leczyć nie tędy droga czy to zawsze będzie rannym w tym tych ruchów będzie dużo więcej mam tutaj w głowie jest niedawny wywiad z Rubenem ostrą dem o filmie do składu, który w dość tym ostry sposób krytykował w zasadzie to społeczeństwo sztuki współczesnej drogę z premedytacją powiedział, że robię to, dlatego że odwiedzając wiele muzeów sztuki współczesnej zauważyłem, że one zajmują się w zasadzie tylko tylko osobą na niemal nie ma tego wyciągnięcie ręki do widza tego wyjaśnienia tej dyskusji tego tego spotkania dlatego właśnie pytam o to od ewolucji sztuki może w tym kierunku and Marie mamy takie takie praktyki, która zajmują się różnego rodzaju społecznościami także zagadnieniami politycznymi taka sztuka aktywisty ręczną ona funkcjonuje już od dawna i firmie, która wspomniała tam też raz tak naprawdę jest karykatura takiej takiej pracy, która ma przynieść jakąś zmianę społeczną, ale tak naprawdę jest wystawiona wystawiona w muzeum Legii, ale i tak naprawdę jest jest trochę takim jest takim żartem bardzo bardzo powierzchownie i instrumentalnie traktuje TR zagadnienia wynaturzeń uncja po prostu pewien sposób w ramach Roman wystawią wiem, o co pytała celem akurat właśnie w ramach wystawy i towarzyszącego jej programu publicznego my, a będziemy się starać w wale i prezentować i wprawiać w ruch ten taktyki z taką nadzieją na jakąś informację dla dla publiczności dla uczestników zarówno program publicznego dyskursu znanego wielu wydarzeń też performatywnych Nolan i jeżeli pytasz o to otoczenie czy leczyć sztuka będzie ewoluować ten z tomu w stronę myślę, że jakby pole sztuki jest tak wiele o wielowątkowa i ja, bo w wielu kierunkach w wielu kierunkach, a on biegną praktyki artystyczne boję z 1 strony i rynek sztuki też się umacnia instytucje się umacniają, ale wydaje mi się, że to co jest ważne to jakiś taki rozszczelnienia i też prezentacja na i praktykowania pewnych pewnych działań także w także w publicznej instytucji, bo rzeczywiście artyści artystki praktyce, a tak tyczki badacza badaczki aktywiści aktywistki, którzy biorą udział w w naszej wystawie działają zazwyczaj poza tym polem rynku sztuki i takim kolan instytucjonalnym i ich własna takich praktykach się skupiliśmy za chwilę wróćmy do naszej rozmowie trąbią konkretyzuje my też Macieja dopuścimy do głosu, bo naraził się tak silny nie dała za chwilę po wygranych ta wystawa będzie wyglądać i też powiesz nam menedżer od świadczenia z Indonezji pod tekstem to jest prawda pracowało się w Indonezji również byłym facetem Forever King wilki wróciły do naszej rozmowy Mariana Dąbkowska Igor stopki Saskiej Maciej Siuda są ze mną studia rozmawiamy o wystawie dotąd roją rzeczy, które robimy razem z centrum sztuki współczesnej zamku Ujazdowskim w Warszawie kultura osobista Patrycja Banach dobry wieczór razem na wciąż Mariana Dąbkowska i Gortat Wiśniewski Maciej Maciej Siuda rozmawiamy o rzeczach, które robimy razem na wystawa w centrum sztuki współczesnej 19 października za tydzień wernisaż wystawy, ale taka nie wystawa trochę wystawa, ale głównie spotkania głównie dyskusje LM HCM aktywistów wszystko na wszystko takie trochę no właśnie od galerii minione i bardziej wychodzące do do ludzi i bardziej szukający kontaktu z en z widzem z tymi, którzy do tej z centrum sztuki współczesnej przy przyjdą powiedzieliśmy już od tej inspiracji Indonezją, ale właśnie, dlaczego ten co tam takiego w Indonezji wydarzyło kiedy, kiedy Maria Natan pojechała, kiedy macie też tam pojechał współpracował z indonezyjską grupą artystów co tam się takiego wydarzyło, że z Wilnem przyjechaliście do Polski i postanowiliście wskrzesić ducha z budżetem w nich, bo po no zdarzyło się wydarzyło się bardzo wiele przemierzać rozmarzyła tych chorych przede wszystkim pracowaliśmy z kolektywem dobiła York Factory, który działa w wiosce na jawie zachodniej jest to korekta złożona z kilkunastu osób, która żyją pracują mieszkają w tym miejscu pracują z lokalną społecznością od 1 0 lat z naprawdę wielkimi wspaniałymi osiągnięciami w przyglądają się i pracują z tożsamością tej społeczności z historią tego miejsca podobnie jak, jaka jest na ich Tereni Igora w Ursusie tam też są problemy związane z systemem kapitalistycznym i ze zmianą charakteru zmian charakteru tego obszaru, w którym które od od wielu lat utrzymywał się z produkcji rzeczy wykonywanych z gliny takich jak dachówki czy łączy czy cegły zresztą ten przemysł na różnych poziomach rozwoju, bo tam są im mniejsze fabryczki też i też i też większa jest bardzo bardzo ekologiczny natomiast w tej chwili rząd indonezyjski je wprowadza tam po prostu fabryki tekstyliów, czyli różne znane z portalem marki otrzymają tam swoje otrzymają tam swoje interesy swoich danych w Brazylii Chin, bo to im dalej i właśnie w tym kontekście działa działa radio Jard faktury w 20 15 roku miał szansę widzi zobaczyć to na własne oczy i no prawie tym oczom nie uwierzyłam, gdyż tam piętnastoosobowa, a w porywach do 2 5 pewnie grupa, a aktywistów i artystów i też ludzi bez żadnego formalnego wykształcenia artystycznego zorganizowała festiwal jest jednak wiedzieli po okolicznych wsiach powszechny ich po wszystkich gminach tam uczyli dzieciaki pieśni grania na instrumentach ceramicznych, po czym zorganizowali z serami jest kwestia walczyli festiwal muzyki ceramiczny, w którym wzięło udział i naraz odegrało utwór muzyczny i 5 00 0 dzieci i zdania było zorganizowane przez zale w wielki urząd miasta czy czuć jakąś wielką organizację go tak naprawdę przestaną przestaną Cola, gdy dzięki ich energii dzięki ich zaangażowaniu i pewnemu systemowi, który w które, których prowadzili je w takim razie mogą dziać się o tym, kapitalizmie i o tym, że właśnie urząd zorganizował Tusk czy oni żyją z dla ludzi jakoś tam w ogóle funkcjonują ta grupa 1 5 organizowanej w Indonezji taka sytuacja, że nie ma tak naprawdę finansowania na sztukę takiego oficjalnego bardzo trudno jest dostać jakieś dofinansowanie szczegółów i sekretów tego w jaki sposób wszystkie indonezyjskie kolektywne się utrzymują nie poznałam do dziś natomiast natomiast w co się dzieje tak po prostu po prostu posiedzieć zarząd Ng 2, który jest też, że tak naprawdę bardzo bardzo znany bardzo znanym w pewnych kręgach bardzo znaną pewnych kręgach organizację dni dostają też, że tam zagraniczne rynki różne dotacje UE natomiast natomiast więcej więcej jest tam kapitału społecznego niż kapitału monetarnego, a z pewnością maczety z nimi pracowałeś prawda poznały się ich poznałem też chyba Annie zgłębiam tego sekretu, o którym chętnie mówi Filip Jaślar więźniowie mają związek jest zbyt późno my też dodać parę Niemcy zrobią tego nasz temat, ale pewnie Natashy Parry Skoda elementów na pewno nie sposób życia i kosztów utrzymania są tam niższe, ale też myślę, że ich działania określa artystycznych, o których wspomniałam Marianna też sprawdzają się do działań n p . z pola grafiki czy projektowania, która faktycznie robią w sposób profesjonalny test tekstem źródło dochodu na tego wypowiedzenia jest nasz temat żołnierzy wchodzili inni w sposób, jakiego takiego finansowania się powiedzmy natomiast zapytać jak i z nimi się pracowało nam się też, że ma doświadczenie było w zasadzie w 100 % takim czystym wydaniu tego, o czym mówi Marianna, czyli tej pracy kolektywnej jako handel tam jako o architekt jestem architektem zawody hit są moje korzenie zresztą w tym działam i pojechałem do z takim zamiarem jego pokazania, że architekt nie ma jak duża rola architekta w pewnym sensie współczesnym świecie troszkę się zmieniła również z różnych względów w różnych krajach pewnie z różnych powodów zmian na innym etapie jest ten zawód, ale ogólnie powiedziałbym, że ta zmiana polega na tym, że zapotrzebowanie ludzi na narty która, jakby za hol takiej skali bardzo ludzkiej i w związku z tym mjr latam przynajmniej takie czasy wyobrażam sprawdzać także pokazać, że tak tak go jako takiego moderatora przewodnika, który w pewnym sensie pomaga organizuje grupa udziela swojej wiedzy profesjonalnej, ale nie narzuca rozwiązań projektowych bronili prac udało się tam nie zbudowaliście coś wspólnie razem projektował jest coś co później zostało wybudowane przez daną przejrzystą społeczność tak, choć cały w ogóle koncert na projekt zrodził się w sposób absolutnie naturalny to znaczy to też był 1 wiem jedno z założeń którymi zmierza, żeby było uniknąć takiej pułapki na nas zimy trochę osoby z zewnątrz, która przyjeżdża i nagle zaczynała jako swoją wizję przekładać na realia lokalne ze skosem chcieliśmy, żeby nawet koncert na pomysł na projekt NATO, że rzecz, która miałaby powstać wydarzyła się na miejscu i z takiego decyzji dociekliwego Poznania kontekstu i potrzeb ich Multijet o angaż z faktami czy ludzi, którzy tam pracują przy czym po prostu żyją i remis albo z jak umiem złapali taki bardzo piękny wątek, który nam się wdał się jak szaleni ciekawe, a mianowicie 1 1 Ns chłopców, które tam pracuje w nie w niedalekim czasie brał ślub jest taka tradycja, że po tym, nad ogniem w większości krajów wzięcie ślubu para po prostu zaczną mieszkać na swoim i się bardzo często rodzice pomagają do pewnego stopnia młodzież usamodzielnić się i stawiają dom, która robią tak jest jakby w takim wydaniu niedokończonym nasz stan surowy tzw. i haniebnymi takiej możliwości, więc ten koncert, który u nas para w pojawił polega na tym, żeby zaktywizować grupę osób straciła miliardy bakterii, ale również jak z okolic i wybudować taki dom na prezent ślubny portret WHO w tajemnicy oczywiście to i tak nic nie uda się go utrzymać, ale faktycznie jakże będziesz z nami, bo to o tyle niesamowite doświadczenie nie wierzyłem do końca tez w ogóle możliwe, dlatego że jadąc tam jakby wyobrażenie o skali tego co można zarobić rozprowadzają się może to jakiś interwencje drobne interwencje architektonicznej czy rodzaj manifestu cielesny takiej pracy bardziej artystycznej powiedzmy natury faktycznie udało nam się w stosunkowo niedługim czasie za bardzo niewielkie pieniądze zbudować po prostu dom dla tej pary i oni tam w tym momencie mieszkają w piękny prezent ślubny wszystkim nam się oczy dodaje prezes świeciły jak ich siedzimy w studiu w Enei w Kortowie to oddam głos, bo czasem się nieubłaganie kończy nawet bardzo stylistyka tego kursu złotego w realiach wzorcowy tam z kolei robiliście przez tyle lat i jak obiektu zmieniała nazwy nowym to błąd mieszkańców Ursusa w oczywiście zawsze jest tak pułapka, że tak długo się pracuje nad kim chciałby się po prostu powiedzieć Nancy najpier w było to ponad 2 min za mną, ale w dekrecie, że mając to co toczymy się tam zajmujemy to jest po pierwsze, Ursus jak wiemy przechodzi bardzo głęboką transformację fabryka już istnieje goście też fizycznie na za chwilę przestanie istnieć jeśli ktokolwiek chce złapać ostatnie widoki fabryki słynnej fabryki wysuszy stopy już jechać do Jesusa w tej chwili, bo ona zaraz zniknie i my staramy się wspólnie ze społecznością jakoś interweniować te procesy tożsamością odwrócić ten schemat dostaw tożsamość otwartą, ponieważ tam istniał też taka pokusa, żeby wymazać nam przeszłość przemysłową przeszłość robotniczą z tego miejsca i gdy bardzo staramy się, żeby tak się nie stało to mam kilka takich bardzo wymiennych 3 3 powiedziałbym materialnych przejawów m. in . to była kampania związana z tym, żeby powstało muzeum w Ursusie, które by upamiętniała ten dzień przemysłowe staramy się też ze społecznością ustawiać się pomniki traktorów na dzielnicy wspaniały nasz 1 pomnik zrobiony z miłośnikami sektorów byłymi pracownikami i społecznością stoi przed urzędem dzielnicy staramy się też w UPR Leszno takie praktyki godnością mówiąc po 1 Stanach wizytować przeszłości inni też tworzyć historię społeczną Jesusa, a z drugiej strony też Joanna czerpać z bogactwa kultury przemysłowej kultury Robotniczej pewnych nawyków społecznych wspólnoty Robotniczej to jest naprawdę bardzo bogata kultura bardzo bogaty repertuar, żeby trochę przenieść tego czy najem czy stać to się rozwijać w we współczesności, które jest bym powiedział pod pewnymi względami jeśli chodzi o kulturę pracy n p. etosu pracy i warunków pracy chyba niezbyt w tym kierunku natomiast to są działania mniejszej skali większej skali w 1 wystawie będzie można zobaczyć ten długotrwały proces jakoś jego powietrzne dokumentacje, ale to co jest tym najnowszym naszym działaniem, z którego jesteśmy bardzo dumni szczęśliwi zadowoleni to jest nasz wspólny film pełnometrażowy potem Symfonia fabryki Ursus, który będzie miał premierę w przyszłym roku, którego zarówno na zimę to też źle jak i tzw Mekki go będziemy mogli na wystawie zobaczyć wspaniała długa po 2 1 6 Legia ma błotników i robotnicy Ursusa, którzy na ruinach fabryki, które odtwarzają swoją pracę w prawdziwym miejscu, w którym pracowali, robiąc to co robi rzeczy, które robimy razem bardzo ciekawa wystawa bardzo wiele ciekawych projektów takich ludzi nie rozmawialiśmy od przyszłego czwartku 19 października w centrum sztuki współczesnej zamek Ujazdowski do tego mnóstwo dyskusji spotkanie, ale to wszystko państwo znajdziecie na stronie internetowej SN Mariana zabierz mnie chcesz powiedzieć o jednych Mercury, ale już niestety nie zdążymy, ale powiem ani w informacjach kulturalnych i jeszcze będzie państwo przypomnę też specjalne wydarzenie związane z 11 listopada, więc do tego jeszcze na pewno wrócimy bardzo wam dziękuję za to odpowiedź Mariana Dąbkowska gorset Ciszewski ma Maciej Siuda byli ze mną studia dziękuję bardzo dziękujemy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!