REKLAMA

Budowanie świadomości marki w klubie sportowym

Przy Niedzieli o Sporcie
Data emisji:
2017-10-15 18:00
Prowadzący:
Czas trwania:
39:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy niedzieli w sporcie Przemysław Iwańczyk kłania się państwu w towarzystwie kolejnego goście z kim pan Mateusz Brzeźniak dzień dobry dzień dobry państwu autor książki budowanie świadomości marki w klubie sportowym ciężko mu nóg okazało się nakładem wydawnictwa naukowego katedra czy tak naprawdę należy spoglądać na spór z naukowego punktu widzenia wydaje mi się, że tak wydaje mi się, że jeżeli spoglądamy coraz śmielej i bardzo mocno z punktu widzenia Rozwiń » biznesowego, ale to również nauka chce się zająć tą dziedziną życia i dobrze zbadać się opisać i usystematyzować i dobrze to dopiero rozpoczniemy od pytania dla kogo jest ten podręcznik aerozol jest takie swego rodzaju Vademecum, który ma przeprowadzić ludzi związanymi z klubami sportowymi nie tylko piłkarskim na co wskazywałaby okładka przez te wszystkie arkana marketingu tej marketingowe świadomość tak dokładnie tak jak pan redaktor mówi generalnie myślę, że odbiorcami tej książki będą 2 główne grupy po pierwsze, chciałbym, żeby to, by był takim zbiór dobrych praktyk dla prezesów klubów sportowych i dla menadżerów sportu i pracowników tych klubów sportowych organizacji sportowych po drugie z własnego doświadczenia wiem też, że studentom, którzy często podejmują tematykę w swoich pracach czy to licencjackich magisterskich brakuje polskojęzyczne literatury przedmiotu w tym w tym zakresie i imam nadzieję, że żyje również nie skorzystają z tej książki rocznie pan oba w przed przystąpieniem do pracy, że na Polski rynek jest dość specyficzne Jagi inne gałęzie gospodarki, która przeżyła wielką zmianę w ustrojową, a co za tym idzie nudę tak także finansową po osiemdziesiątym dziewiątym roku to nasz rynek także w tym wymiarze sportowym wymyka się wszelkim regułom, którym podlegają choćby sportowe rynki na Zachodzie to prawda i też te odstępstwa od reguły tutaj wymieniam swojej pracy czy to jako, a jako finansowanie innych klubów sportowych z przez jednostki samorządowe z publicznych pieniędzy co uznajesz za 1 z największych patologii polskiego sportu ale, ale myślę, że te są odpowiednie moment właśnie że, żeby to wszystko sobie tutaj usystematyzowane i spróbować ten rynek scharakteryzować, bo skoro inne są opisane to to towar to też opisać nasz po porozmawiać o nim, ale i zobaczyć, które aspekty można przełożyć z zagranicy, a o, których trzeba tutaj sobie powiedzieć po swojemu a gdzie my jesteśmy patrząc na Europę no bo myślę, że do tego rynku jest nam najbliżej szeroko pojętego jako Europa zachodnia, gdzie się plasujemy czym w ogóle gdzieś w możemy się umiejscowić w sportową trzeba patrzeć na na rankingi przygotowane przez UEFA rankingi rankingi klubów, które mówią o tym, że jeśli nie ma też jesteśmy gdzieś pod koniec drugiej dziesiątki w środku nic nie przeproszą wyda panu słowo nie wpada pan w pułapkę sukcesu naszej reprezentacji nie twierdzi pan, że jesteśmy ósmą drużyną świata, bo tak The Guardian w minionym tygodniu wskazało pozycję taką naszej reprezentacji na mundialu oczywiście rzecz oparte na prognozie nie nie jest od tego daleki tutaj chciałbym zachować taki taki znana na zdrowy rozsądek w tym wszystkim to prawda, że chodzi o sport trafią nam się pokolenie bardzo fajnych zawodników, ale też doświadczenie i oczywiście, że chodzi o piłkarza, ale też doświadczenie pokazuje, że większość z nich jednak wykorzystana doświadczeniach trenerów zagranicznych, bo ponad połowa drużyny opuściła polską ligę gdzieś przed 20 03 . rokiem życia to nie widziałem takie zestawienia, a także także Noteć trzeba rozdzielić zwierza czy reprezentacja od tej piłki klubowej u nas w Polskim wydaniu w reprezentacji trafił nam się bardzo fajny pokolenie dobrych średnich piłkarz zrobi to Lewandowskim na czele jedno liga, jakby żyje rozwija się swoim biegiem z tej ten wymiar sportowy, czyli druga dziesiątka i Zachodzie Europy jest też wymiar marketingowy, gdy myślę, że jesteśmy wyżej bo, bo często się jak na kasie jako takim świetnie opakowanym produkcie który, chociaż w Polsce jest ze sportowego punktu widzenia czasem nie pociąga to to to jednak ta otoczka jest z najwyższej półki jest z tym zgadza dlatego muszę przyznać, że na razie jednak ludzie świadomi, którzy operują w biznesie to tak publicznym rangi jak i prywatnym domu wiedzą o tym, że jest to produkt mało wartościowy od wewnątrz w świadczy o tym, choćby proponowany kontrakt ekstraklasy, gdzie firma lot z tą, której sponsorem tytularnym zapłaciła tyle co nic, że to prawda tak to też trzeba z tym nic z tym zgodzić nie można nie można na pewno tego zanegować ten ten kontrakt opiewający na nas na podobną kwotę mogę wobec tak tanie rosnąca to to nie jest dobry sygnał bo, bo wszędzie na świecie te kwoty sponsorskie kontraktu wartość kontraktów sponsorskich rośnie tendencja jest bardzo wzrostowa mówi się nawet o pewnej bańce, która fenomen nie ma EMA tutaj pęknąć się też świadczą o tym, wyniki oglądalności chociażby ligi angielskiej, która co ciekawe już w ostatnim zestawieniu zanotowała spadek że, choć oglądalność telewizyjną, więc wiele orzeczeń o rynku polskim czy globalnie globalnego badania tak także gdzieś to globalnie może targnąć się załamać ten wzrost cen, ale w Polsce jeszcze tak do nas nie doszło na pewno na pewno będzie lepiej firmy będą bardziej chętnie spoglądać na na ten rynek sportowy jest tutaj oczywiście mówimy o ekstraklasie, bo jeżeli chodzi o o inne organizacje sportowe to toto to one już mają ten wizerunek wypracowany i mają zaufanie partnerów biznesowych, ale wraca z ekstraklasy na pewno będzie łatwiej, jeżeli będzie przychodziło więcej tych sukcesów sportowych bo, a w sporcie w marketingu sportowym zawsze jest także to są naczynia naczynia połączone czyli, czyli za sukcesem sportowym idzie sukces na tegoroczne pańskie nadzieje nie są płonne biorąc pod uwagę to, że po raz pierwszy od 20 12 roku żadna z polskich drużyn nie zakwalifikowała się do fazy grupowej europejskich pucharów w lidze Mistrzów nie wspominamy no bo w ubiegłym roku po raz pierwszy od 20 lat Polski zespół do tego elitarnego grona się dostał od jakiej pan ma symptomy, że może być lepiej dzień przekonuje tutaj też pana redaktora, że na pewno będzie lepiej, mówi że że 1 pójdzie za drugim, że są to naczynia naczynia połączone oczywiście jako kibic mogę mieć tylko nadzieję, że będzie lepiej ze strony sportowej tutaj bardzo dużo zależy też mądrych decyzji włodarzy klubów i czy to na rynku transferowym czy czy też w pionie pozasportowe, czyli zatrudniania odpowiednich menedżerów HR i pracy właśnie na polu marketingowym przykład Legii pokazał że, że można do tej z ligi mistrzów się dostać można tego dotknąć co wydawało nam się przez przez 2 dekady niemożliwe i tak naprawdę powinien zatem ministrze zgodnie z tym co mówię większy rozwój za sukcesem finansowym który, który został spowodowany przez ten awans do do ligi mistrzów powinien iść natychmiastowe też rozwój sportowy no w tym roku tego nie mamy ale, ale też sport jest takim rynkiem, na którym na które, gdyż na każdy inny nie można patrzeć, jakie perspektywy krótkofalówki efekty tutaj przychodzą z dnia na dzień i trzeba na nią poczekać no tak, ale czy PET nie jest trochę kwadratura koła już tego sukcesu marketingowego nie będzie, ponieważ nie będzie sukcesu sportowego był za sukces sportowy kibice postrzegają właśnie dobre występy w europejskich pucharach tymczasem zmiana systemu kwalifikacji do do ligi mistrzów, chociaż powoduje, że na marne szanse ma jakikolwiek Polski Team na pewno na nowych warunkach będzie trudniej to jest stan problem, który został spowodowany komercjalizacja rynku sportu komercjalizacja futbolu, że bogacili mają coraz więcej i coraz bardzie uciekają my tym biedniejszym tym mniej możnym ta tendencja pewnie będzie się dalej pogłębiać wszystko na to wskazuje na alei, ale piłka lubi sport generalnie lubi niespodzianki także myślę, że ta nie będzie także te drużyny z tych krajów biedniejszych z mniejszymi tradycjami piłkarskimi, jeżeli chodzi o kluby sportowe całkowicie zostaną wykluczone z ligi mistrzów myślę, że rokrocznie będziemy mieli przykłady takich zespołów, które się będą do niej dostawać, a przykłady też kiedyś Rosenborga Trondheim czy leczyć czy teraz chociażby mecz Szachtara Donieck pokazują, że można nie tylko w tych 5 najsilniejszych ligach w Europie zrobić silny zespół z dobrą pozycją w Europejskiej piłce oczywiście pozostanie to mocno dyskusyjne to jest pierwsza część naszej rozmowy z panem Mateuszem Woźniakiem autorem książki budowanie świadomości marki w klubie sportowym o szczegółach mówić będziemy już po informacji Radia TOK FM, na które teraz państwo serdecznie zapraszam przy niedzieli rozpocznie Przemysław Iwańczyk kłaniam się jest za mną, a Mateusz Brzeźniak dzień dobry dzień dobry ponownie pyta autor książki budowanie świadomości marki w klubie sportowym poprzeć myszy teraz po tym, ogólnym wstępie do poszczególnych rozdziałów tej książki w oparciu o jakie kryteria pan oceniał zdobył się pana to taki zbiór informacji, które i kibicowi, ale także i działaczowi sportowemu menedżerowie sportu tak powiedzmy podpowiedzą jak budować świadomość marki przede wszystkim staram się wyjść od tego, żeby tę markę sportową markę piłkarską przede wszystkim, bo tutaj też kluby piłki nożnej są podstawowymi organizacjami sportowymi które, które działają najprężniej, które da się najpełniej opisać staram się, aby rozłożyć na czynniki pierwsze czyli, czyli opisać czym jest Marka sportowa z jakich czynników się składa czy to wewnętrznych czy zewnętrznych i jakie klasyfikować i jakie postrzegać w to jest pierwszy rozdział, w którym wyróżnia tak naprawdę komponenty tej marki takie jak ja będę troszeczkę pod prąd wyszedł z rozmowy z panem, a 3 osoby marką nie jest również historia nie jest tradycja nie jest dzieło poprzedników wiadomo, że Marka nowopowstałego klubu byśmy niepolski przykład kolejnej inwestycji sportowy koncernu RedBull cytował wstecz to w Niemczech i zestaw to z klubami o wieloletnie tradycje gniewem Bayern Monachium Hannover, bo to do nas rynku niemieckim, żeby to tuż jakoś być jednolitymi oczywiście też o tym, o tym pisze, że ta cała historia tradycja czy rytuały to jest bardzo bardzo ważny element marki sportowej myślę, że o wiele bardziej ważne niż w przypadku Marek czy rzeczy czy też brandów z innego osoby z innych segmentów rynku bo, bo tutaj to jest kluczowa wartość dla kibiców, którzy są lojalni jak pokazał też przeprowadzone przeze mnie badanie RM on nie chodzę na stadion tej decyzji podejmowanej przez witraże dzisiaj pójdę na stadiony bardzo często decyduje właśnie wierność barwom wierność tradycji wierność temu klubowi miłość do niego także to wszystko mnie to są elementy takiego Story treningu budowania historii właśnie ze z wykorzystaniem tej tradycji historii legend czy rytuałów, które sprawiają że, że Marka, a sportowa Marka globalna może się z pewnością stać nawet sportową marką kultową nie tylko znaną na całym świecie, ale wręcz wyznawaną tak jak chociażby Manchesterem United notował Szymon Lange czeskiego przekładu, a co ma zrobić ci, którzy te historie mają stosunkowo niedługo i nie obfitującą w sukces to jest fundament dobrego zdrowia do marketingu prawda no tak oni mają zdecydowanie trudniejsze zadanie przed sobą no ale mają też, ale też ciekawe perspektywy mówiąc mówiąc wprost mogą się wykazać, że trzeba przede wszystkim zwrócić się do tego najmłodszego kibica to też pokazują badania, że z bardzo wcześnie zaczynamy kibicować klubom sportowym w wieku dziecięcym, ale także także tu jest pole do po do zagospodarowania zwrócić się do nich wejść do, a dzieciństwo w pierwszych klasach szkoły podstawowej czy też w przedszkolach z komunikatem dostosowane oczywiście do do ich wieku namawiać poprzez rodziców organizować różnego rodzaju promocje dla nich w zapraszać na ten stadion wysyłać piłkarzy do do szkoły też to wszystko co można zrobić, żeby zaszczepić się ta miłość do danego klubu najmłodszych lat boki od razu, że mówimy tutaj opieram się na piłkarza jego norm w taki stereotypowym przykładzie natomiast dotyczy to wszystkich sportów zespołowych zdecydowanie dotyczy wszystkich sportów zespołowych w każdym z nich kibica trzeba sobie wychować od najmłodszych lat, jeżeli są tego wychowamy to co też pokazują badania, ale już nas nie opuści, bo to nie jest tak jak w przypadku innych segmentów rynku, że pan redaktor kupi sobie jakiś batonik jakiś ma on o panu nie zaskakuje, więc następnym razem bez żalu ciągnie pan po podaniu konkurencji tutaj tak to nie działa tutaj, jeżeli nawet nasz klub przegra spadnie do drugiej ligi to my się od niego nie odwrócimy patrzy to nie są tylko pana pobożne życzenia i też ludzi, którzy w tych klubach są, bo proszę zwrócić uwagę na świat nam się zmobilizował, a co za tym idzie dostęp do wszelkiego rodzaju dóbr również jest o wiele większe kiedyśmy trzon wielkich europejskich klubów mogliśmy oglądać pan tego nie pamięta, ale tak raz na tydzień raz na 2 tygodnie w środę to był 1 mecz, którego skład pamiętam do dziś stąd zebrało się majaki przywiązanie do tego co właściwie nie ma możliwości, by nie zobaczy jakiegokolwiek meczu w Europie śmiem twierdzić na poziomie ekstraklasy bądź to nawet pierwszej ligi i swoje sympatie można właściwie co tydzień przynosi nowe inne zespoły nie tylko te rodzime, czyli czy są to moje pobożne życzenia wydaje mi się, że nie, dlatego że zdaje badania potwierdzają ten fakt że, że ta lojalność jest stała nie nie odchodzi się od raz wybranego klubu sportowego oczywiście toner do tematu teraz jest z tym co panowie, dlatego że dzisiaj młodzi też coraz chętniej spoglądają na gwiazdy z z prawdziwego topu na na kluby zagraniczne, ale nie przeszkadza to w kibicowaniu też rodziny i rodzimym zespołom jednocześnie następuje tutaj to ta druga taka była nas, bo Obama czyta swój klub ubrany na 1 na rynku lokalnym i któraś drużyna, która się wspiera globalnie tutaj też trzeba powiedzieć, że właśnie ci fani Anny fani tak naprawdę wirtualni jakich nazywa są ważne ma ważny mecz z gronem odbiorców dla tych największych klubów ani też oddanie staram się bać wychodzić ankiet do nich oazy ze spersonalizowanym komunikatem, dlatego że rzezie nie można o nich zapominać to jest też kolejny rynek docelowy dla takiego dużego klubu wybrano mnie też robi się ciepło na sercu kiedy, kiedy czytam komunikat z klubu Zachodniego Londynu Przemysław to właśnie do do klubu informujemy tylko o tym, że ma nową kolekcję Koszul, ale zwraca się do mnie personalnie jasna także najwięksi największe już co robią wychodzą z takimi komunikatami era tak naprawdę rzesze ludzi na tym, że pracują, żeby żeby, żeby tak naprawdę każdy kibic był zadowolony czy to ten, który EMA wykupione karnety n p. Hiszpanii też jest członkiem klubu od UE wielu wielu lat i zawsze przychodzi na to samo miejsce czy właśnie czy właśnie 2 Przemysław tutaj w Polsce, który również kibice to efekt jest deklaracja rzeczywiste nowo badania polegają na deklaracjach respondentów teraz pytanie czy rzeczy tak należy do końca wierzyć oni nie wiem o tej globalizacji mówiąc myślałam o tym, body łatwości zakończy mieszczą się nawet w obrębie kraju najpopularniejszym kierunkiem jest stolica Legia też święci coraz większe triumfy jeśli chodzi o zdobywanie fanów co się w mediach czy też takich danych, którzy przychodzą na stadionie bardzo często zostawiają swoje małe ojczyzny nawet 3 sportowe na rzecz nauki na rzecz klubu ze stolicy był to 1 z kierunków podobnie z Wielkopolską wieś, gdzie Lech Poznań pewnie zabrał już niejednego fana jakiemuś pomniejszą klubowi metody tak do końca mi się da się z tą tezą nie zgodzić dlatego ja na ramieniu stawiam tezę tylko pytam się zastanawia patrząc po po jakimś tam moi w moim środowisku, którym jest firma, w której w, której pracuje i patrząc na na ludzi z różnych stron Polski to oni raczej nie zwracają się jeszcze się tutaj kółku Legii Warszawa tylko dalej trzymają kciuki za za swoje zespoły również ja sam jestem tego przykładem, bo Bobo dla mnie zawsze najważniejsza będzie będzie Pogoń Szczecin jak patrzę po po środowisku to to mniej więcej tak wygląda oczywiście, jeżeli jest fajny mecz, jeżeli jest jakaś gwiazda na boisku w drużynie to ta osoba zainteresowana sportem pójdzie na stadion piłkarski czy lekkoatletyczne, żeby to zobaczyć to jest też jakaś wskazówka dla dla tych klubów, kto z dużych ośrodków miejskich jak działać, żeby pozyskać tych, a tych to cała rzesza ludzi, którzy się interesują sportem, ale nie są jeszcze kibicami tego konkretnego klubu no ale ale my lojalność tutaj jest naprawdę, jeżeli chodzi tylko kibiców piłkarskich wyjątkowa specyficzna i można powiedzieć niezłomna oczywiście można przestać aktywnie uczestniczyć w życiu klubu dlatego rząd spadł do drugiej trzeciej ligi można przestać chodzić na nastawiona, ale jeżeli ktoś się zapytać osobą komu kibicuje to daje wskaże ten klub, który gdzieś tam od dzieciństwa miał w sercu bardzo często kluby zagraniczne bazują na tej wielopokoleniowa dość swoich kibiców czy Niemczech Hiszpanii najlepszym prezentem na urodziny dziecka jest podarowanie Karol był w karty kibica tak przez specyficzny sposób bez ognia w lidze hiszpańskiej Katalonii właśnie to czy u nas to model jest powoli pielęgnowane czy jest to ważne z perspektywy klubu ta tradycja wielopokoleniowa i miała miała gdzieś odzwierciedlenie rzeczywistości to znaczy na pewno jest to ważne i jest to klucz tak naprawdę do odbudowania też swojej tradycji historii wykorzystania tych elementów, o których wcześniej mówiłem tak jak n p. legendy niech nie dostrzegam jeszcze na tak masową skalę takich działań ze strony polskich organizacji sportowych są różnego rodzaju promocje są takie inicjatywy jak sektory rodzinne gdzie, gdzie wpuszczamy całe rodziny taniej ale, ale nie ma jeszcze takiej mody jednak kiedy kiedy dziecko się rodzi to nie jest stan taki pierwszy prezent, o którym ojciec najczęściej myśli, ale nie wynika to też z tego że, że nikomu nie po co takiego pomysłu, więc tutaj jak najbardziej pole do popisu dla organizacji sportowych, żeby to, żeby tego kibice właśnie w ten sposób sobie wychowywać przywiązany do barw przywiązania do herbu do tradycji najczęściej jest związane z miejscem zamieszkania Otóż staliśmy druga zmienna w oparciu, o którą można było napisać taką pozycję, jeżeli chodzi o to przywiązanie do barw tak się dzieje Otóż zostawmy tylko weźmy następne następne zmienne, które są ważne w budowaniu świadomości marki to znaczy tak po pierwsze, mówiliśmy mówiliśmy właśnie o tym gdzie się kibiców radzi po drugie, not cała rzesza działań które, które klub powinien podejmować dla niego plan poza sportowe, czyli czy menadżerowie z portu, czyli spadać specjaliści od marketingu są to działania działania promocyjne polegające czy to ona być czy to na działaniach PR-owe tych wysłania w prowadzeniu komunikacji z mediami, a dzisiaj robią to specjaliści zrzeszeni w biurach prasowych czy też biura rzecznika prasowego, a jest to co ty też dzisiaj w dzisiejszym dzisiejszych, gdzie rzeczywistości na pewno działania online działania w internecie, bo ma pokazać to chociażby wyniki klubów w mediach społecznościowych, a Legia Warszawa jeśli się nie mylę gdzieś już ma prawie 1 000 00 0 fanów także pomyślę sobie, jaka to jest grupa osób do zagospodarowania 1 000 00 0 fanów na Facebooku można do nich dociera z komunikatem mamy fajną grupę docelową, która wiemy że, że jest zainteresowana losami naszego tego naszego klubu na pewno trzeba, ale trzeba w ten sposób działa dzisiaj kupić nie może sobie pozwolić na to, żeby nie być obecny w internecie zresztą nie tylko na Facebooka też we wszystkich innych mediach społecznościowych oprócz tego non tak naprawdę, jeżeli chodzi o budowanie marki bardzo ważne jest też pielęgnowanie tej tradycji, a czy to pod kątem budowania swojego swego muzeum klubowego zapraszania tych gwiazd dawnych lat cały dzień takie rzeczy retoryki i całego stary treningu żeby, żeby to pielęgnować, bo to jest dla fanów na pewno ważne co jeszcze, jeżeli chodzi o o budowanie świadomości marki na pewno bardzo ważna jest ważny jest całe systemy identyfikacyjne który, który trzeba cały czas podkreślać, ale też trzeba być uczulonym na to że, a i kibice to jednak są odbiorcy specyficznie tutaj lęk często zmiana jakaś wizualna czy to, jeżeli chodzi o o herb klubowy czy mówiąc językiem branding owe logo tego sformułowania co ciekawe kibice też nie lubią często nie wchodzi w grę kibice piłkarscy są tradycjonalistami i UE i dlatego tutaj też działania specjalistów od marketingu muszą być bardzo przemyślane tak, ale musimy zwrócić uwagę na to, że jednak Polski sport i znów wracamy do punktu wyjścia naszej rozmowie dość specyficznie usytuowane w tym w tym drzewie w finansowanie nie jest to najsilniejsza gałąź gospodarki sportu, choć coraz silniejszym, a i bardzo często jedynym ratunkiem dla klubów jest po zyskaniu sponsora, który to bardzo często miewa ambicje nieco większe niż tylko on reklama na koszulkach mieli i w ten sposób promowanie swojej marki niektóre firmy decydują się wejść jako udziałowcy już wtedy do klubów, by siłą rzeczy w interesie tegoż klubu ale, ale też jego akcjonariusze n p . jest nowa ekspozycja własnego logotypu odejście od tego co było dotychczas czy nie ma jak jak to jak to wygląda w Polsce to wygląda na świecie czy takie przypadki, aby nie zaburzają całej wizji tego marketingu sportowego, ale też świadomości marki w ogóle znaczy i to trzeba trzeba mu się tym dwojako jeżeli, choć rynek Polski to z 1 strony mamy piłka nożna, która jest tym sportem nr 1 Noteć kibice są najbardziej tradycyjni tutaj nie ma miejsca na na tego typu zabiegi kiedyś w końcówka lat dziewięćdziesiątych pewnie wszyscy pamiętamy nazwy sponsorów w nazwach klubów ekstraklasy tygodnik miliarder Pniewy, chociaż dalej oba nawet kluby warszawskie miały miały tutaj członek członek firmowe Polonia Warszawa tak i proszę mnie poprawić się medale Legień przez chwilę nie była Legia była Warszawa nowinkom kibice w ogóle tego jasny obwodnicy tego nie brali pod uwagę, ale takie próby były i te próby też właśnie pokazały, że nie wolno jeść na stronę, że to się nie sprawdzi na dzisiaj mamy tylko Bruk-Bet Termalikę Nieciecza, która co ciekawe jeszcze do niedawna miała odwróconą kolejność tych sponsorów, czyli była Termalikę Bruk-Bet Nieciecza i to jest jedyny przykład tego sponsoringu imiennego w w ekstraklasie z kolei w innych dziedzinach sportu, jeżeli przyjrzymy się tabeli chociażby żeńskiej siatkówki czy czy też koszykówki tam znajdziemy po co najmniej kilka tez jest nawet połowa ligi takich przykładów za chwilkę wracamy do naszej rozmowy Mateusz Woźniak z moim państwa gościem informację Radia TOK FM siedzieli w sporcie Przemysław Iwańczyk kłaniam się w towarzystwie Mateusz Brzeźniak dzień dobry panu dzień dobry rozmawiamy o tym czy TUW Polski sport ma świadomość marki jeśli ma świadomość toczy ją buduje we właściwy sposób przejdźmy do badań, bo są niezwykle ciekawy, jaki obraz polskiego sportu polskiego kibica też wyłania się z Pańskiej pozycji, a ja przede wszystkim byłem zainteresowany tym, o czym już tak mówiliśmy w poprzedniej części naszej rozmowy, czyli tym, dlaczego kibic decyduje się na kibicowanie danemu klubowi i co decyduje o tym, że on przychodzi na stadion albo nie oczywiście najciekawsze są tutaj Enea wyniki tych badań, jeżeli spojrzymy na respondentów n p . pod względem płci wtedy okazuje się, że dla kobiet o wiele o wiele istotniejsze w kontekście podjęcia decyzji o udziale w wydarzeniu sportowym jest bezpieczeństwo to kto to pewnie mogliśmy mogliśmy przewidzieć, ale też ciekawe ciekawe wnioski otrzymujemy, kiedy zobaczymy jak odpowiadają ci respondenci, którzy zawsze chodzą na na mecze i ci, którzy w ogóle nie chodzą oraz różnice między nimi Otóż okazuje się okazuje się, że ci którzy, którzy chodzą zawsze no i delikatnie upraszczając zawsze przyjdą to znaczy dla nich nie jest tak istotna, ale cena biletu nie jest istotne to jest, kto jest przeciwnikiem czy to jest silna drużyna czy słabsza nie jest istotne tak naprawdę trwogę promocja w mediach, a tego wydarzenia w Rajczy czy też nawet kwestie bezpieczeństwa dla nich istotna jest miłość do klubu oni i tak będą, ale jak wracam za tego co po powiedziała w poprzedniej części o nich też warto dbać, bo Bobo to jest teren taki rdzeń, jeżeli chodzi o o grupę kibiców każdego klubu natomiast zupełnie odwrotnie to się przestawia, jeżeli chodzi o tych kibiców, którzy nie chodzą po oni mają takie obawy jak właśnie kwestie bezpieczeństwa dla nich to jest bardzo ważne dla nich ważne cena biletu dla nich ważne jest to kto kto, kto zagra przeciwko tej drużynie dla nich bardzo ważne jest też gestapo komfortu czy tac czy nie będą na tym stadionie dziś na wygodnym krzesełku nie będzie na nich padać będą mieć swoje krzesełko to są te wszystkie te wszystkie odpowiedzi będą to takie dość charakterystyczne też do inwestora typami będą prowadzone od, a dla Polaków generalnie najwięcej dopowiedzenia bardziej roszczeniowi się z są ci, którzy nie korzystają no to są też typologię kibice są są takie rzeczy brak zdecydowania po dzielić niektóre mówią wprost o kibicach starego typu tych tych twardogłowych, bo ta pierwsza grupa, której pan mówi zaś topowy ta druga grupa nie może się z VAT w ogóle kibicem tego skoro on wybiera sobie na taki mecz później zależało na małych cytuje do tej premiera Jana Krzysztofa Bieleckiego kanapce z sylwetką oto to nie jest kibic taki ten i tak kibic pewnie nazwie tego drugiego piknikiem jak to się często mówi no ale ale z perspektywy klubu sportowego, bo o tym, teraz mówimy ważni są jedni drudzy Real i więcej tacy twardogłowi którzy, którzy są zawsze, którzy są tradycjonalistami, którzy wyznają pewne wartości rzezie rzezie na meczu n p . raczej trzeba stać niż siedzieć i ci, którzy siedzą gdzieś tam sięgają po popcorn czy też hot doga i interesy ich to ktoś, kto interesuje ich to kto jest przeciwnikiem i przychodzą na wybrane mecze no dobrze co jeszcze wyłania się z pańskich badań zawartych w książce w jesteś ta kwestia tego co odsuwa się decyduje o tym, że zaczniemy kibicować danemu danemu klubowi na pierwszym miejscu jest to właśnie to jest o czym powiedzieliśmy, czyli miasto czy też region pochodzenia dalej jest też tradycja historia tego klubu to też jest bardzo ważne ważny czynnik potem też czynniki rodzinne czyli, czyli właśnie ten model, w którym jeżeli chodzi przynajmniej o piłkę nożną to do tak stereotypowo najczęściej ojciec zabiera zabieram moje małe dzieciaki dzisiaj dzieciaki nie tylko syna na mecz i pokazuje, że to są nasi ludzie tak najpierw biegają sobie gdzieś tam po trybunach, a potem wchodzi im to w krew to jest taki sportowy sportowy bakcyl którego, którego się łapie, o co od rodziców najczęściej co jeszcze coś co decyduje o tym, że, że kibicujemy temu, a nie jest innemu klubowi no nie jest też czynnik jestem cała masa czynników, bo są to właśnie idea jest w mniejszym w mniejszym stopniu te 3 pierwsze czynniki, o których powiedziałem są zdecydowanie najważniejsza no ale to rzeczywiście jest to kwestia odpowiedniej promocji tego klubu jest to kwestia jego sukcesów sukcesów, które odnosi w danym czasie, bo oczywiście wtedy też robi się moda na ten klub zaobserwuje obserwujemy na ulicach miast zwiększa na liczbę młodych, ale też starszych ludzi Felliniego koszulkach no i to jest też takiej wskazówka dla klubu bardzo dobry moment, który w, które należałoby wykorzystać dobrze, że zapytam pana teraz chcą, by kluby radzą ciągle mają świadomość świadomość w maju rosnącej konkurencji, bo taki taka tematyka też jest zawarta na w dobie szeroko pojętej rozrywki dostępnej na 1 przycisk telefonu, gdzie możemy sobie bilet kupić dowolne wydarzenie świeże liście jest odpowiednia podaż trudno zachęcić do przyjścia na mecz z Basztą przy siermiężne w poziomie sportowym to jest istotą sprawy prawda tak oczywiście jest tak jak jak pan powiedział tutaj jest właśnie ważna kwestia tego, żeby kluby miały świadomość tej konkurencji nie tylko bezpośredniej, czyli innych drużyn sportowych z tego z tego samego dnia Glencore nawet kino w tak właśnie właśnie do tego dążyć do tego, że rzezie nie tylko drużyny sportowe już nie tylko z tej samej dyscypliny, ale i z innych 1 miasta, ale też jak pan redaktor powiedział kino czy klub fitness, jeżeli chodzi o ten rynek kibiców, bo oni dzisiaj trzeba trzeba rywalizować ze STEMI innymi podmiotami, ale również na rynku jest poza ligowym do tej z drugiej rynek, na którym działa organizacja sportowa to też jest tutaj taka działalność, którą trzeba umieć zachować tutaj z kolei kluby sportowe rywalizują nie tylko z innymi klubami sportowymi no ale też różnego typu organizacjami pozarządowymi często też n p. z partiami politycznymi, jeżeli chodzi o te środki, które można pozyskać potencjalnych sponsorów kluby powinny mieć tego świadomość renomy, jakby taka praktyka, a praktyka doświadczenie pokazuje, że nie zawsze jeszcze nie zawsze mają zdają sobie sprawę, że trzeba rywalizować z innymi klubami tymi wojskowymi rywalami ale, ale już tych innych podmiotach innych z dziedzin życia nie nie zatrzymają mają pojęcie jak wygląda struktura przychodów polskich klubów sportowych, bo po rozum też pozostawia pan to z innymi ligami chociażby liczona jest zaburzona oczywiście ekstraklasa chwali się rok rocznie sprawozdaniami korzy ma wrażenie, że nic z tych sprawozdań nie wynika poza liczbami, które to inaczej statystyka liczba liczba jakiekolwiek porównania mają to do siebie, że można je przedstawić wygodny dla siebie sposób z 1 strony tak z drugiej strony te przychody przychody i zyski rokrocznie rosną jak pokazuje ten raport może nie zechce ta dynamika, o których byśmy chcieli mówić, gdybyśmy mieli podjąć walkę z najlepszymi, ale tendencja jest tutaj wzrostowa, że chodzi o oto jakie są źródła przychodów klubów sportowych pod takim najbardziej podstawowymi są po pierwsze, prawa telewizyjne po to, częściej tutaj mamy ten rynek w Polsce ringowy po drugie, też dzień meczowy, czyli sprzedaż wszystkich wszystkich biletów na mecz i tego co się dzieje na meczu było, bo muszę mieć świadomość tego, że to jest całe wydarzenie podczas ostrego i funkcjonuje gastronomia i rozważa objęte hospitalizacji tak tak tak można można w ten sposób powiedzieć Enei do tego jeszcze dochodzi całe cały właśnie rynek różnego rodzaju gadżetów pamiątek szalików koszulek, ale również też współpracy z innymi podmiotami, czyli użyczania komuś się swojego logo, żeby produkował różne wyroby i na tym zarabiają te z Krosna marszanda leasing do tego również, że my mamy też rynek transferowy, na którym można zarabiać albo tracisz, jakie są różnice, jeżeli chodzi o Polskę i OAT topowe kluby to przede wszystkim trzeba mierzyć siły na zamiary tej tak naprawdę w każdym tym źródle przychody są zdecydowanie mniejsze, ale na pewno mamy dużo do do zrobienia na punkcie komercjalizacji i dnia meczowego wzmocnienia tej części przychodów na razie niestety niepokojące jest to że, że bardzo często podstawą finansowego bytu klubów sportowych w Polsce są są dotacje czy to miejskie czy rzeczy czy gminy, a większość klubów z tego korzysta proszę powiedzieć jaka, jaka jest idealna proporcja przychodów tak, żeby był on było zgodne z normami regułami Europejskiego rynku to znaczy, że chodzi o proporcje przychodów to najlepiej mieć je jak najbardziej jest zdywersyfikowane czyli, żeby to było mniej więcej mniej więcej równa te 3 źródła, o których mówię już nic nie, licząc rynku transferowego, bo to też zawsze jest SOS są pewne zmiany 1 roku będzie tak drugiego tak trzeba też oczywiście sporo inwestować, jeżeli chce się osiągać coraz większe sukcesy, ale te wymienione wymienione źródła przychodów powinny być najwięcej porównać tamten tor powinien zostać podzielona na 3 równe części natomiast te bardziej trzeba pilnować raczej wydatków, ale i tak, żeby kwoty, które przeznacza się na płace piłkarzy i sztabu szkoleniowego nie nie przekraczały zbyt dużej wartości budżetu mówi się, że nie powinna to być więcej niż 60 % budżetu klubu sportowego, a pan w podsumowaniu swojej książki pisze o tym, że rozwiązania sportowe, a więc największe kluby po przypominają wielkie przedsiębiorstwo i struktura funkcjonowania też to bardzo ludzka, a co za tym idzie także wydajność to właściwie jest w kopie, w której w porównaniu z wielkimi korporacjami co może nie kopiuj wklej, dlatego że też pisze o tym, że trzeba pamiętać o tej specyfice rynku sportowego klubu sportowego i kibiców sportowych, którzy są nie tylko odbiorcami nie tylko konsumentami na rynku sportu, ale oni jednocześnie konsumując tę usługę, jaką jest mecz piłkarski czy czy jakiekolwiek widowisko sportowe albo kupując gadżet są też producentami tego tego widowiska bo, bo bez nich nie byłoby sportu nie byłoby meczu dlatego trzeba nazywać ich prosumenta mina na rynku sportu, łącząc definicja konsumenta producenta innym no tak tak, że także główna teza o mojej książki jest oczywiście taka, że kluby sportowe działające bardzo podobnie do innych organizacji z innych segmentów biznesowych, że w podobny sposób należy budować świadomość marki man, ale oczywiście mając na uwadze specyfikę rynku sportu specyfikę odbiorców, czyli kibiców specyfika też tego, że klub tak jak powiedziałem działa na 2 różnych rynkach jest specyfika tego jak wygląda konkurencja ona na rynku sportu bo, ale też pisze o tym, że, że 1 klub założono kluby często ze sobą bardzo mocno rywalizują w Hiszpanii mamy mamy 2 gigantów, ale 1 nigdy nie będzie dążył do tego, żeby całkowicie wyeliminować drugiego, bo byłoby to dla niego paradoksalnie opłacane nie narażają na razie w strażnika szczegóły polityczne 1 z konkurentów robi wszystko, żeby samemu się wyeliminować z tego w Opolu Vernon to prawda ale, ale jak tutaj wolałby się skupiać raczej nam na tym wymiarze marketingowym dobrze, jaka jest przez tuż przed polskimi klubami sportowymi ile jeszcze czasu potrzeba by dowodziły one tak jak w innych dziedzinach gospodarki PRT wzorce europejskie to znaczy mi się wydaje, że zielone w najbliższym czasie ich raczej nie doganiają może znowu będę pesymistą tak jak to z przypadku tego, gdy zapytamy pana redaktora to gdzie miejscowy bank Polski futbol Real wydają się, że te dysproporcje są na ten moment zbyt zbyt wielkie mając na uwadze to, o czym wcześniej mówiliśmy, że bogaci ciągle się bogacą i ciągle ta luka jest coraz większe pomiędzy pomiędzy nimi tym mniej ważnymi myślę, że nie powinniśmy nawet pytać, kiedy ich dogonimy, kiedy ich przegonimy, ale co zrobić, żeby maksymalnie wydajnie wykorzystać te środki, które mamy, żeby zastosować się modele z tych z tych mniejszych krajów czy też słabszych piłkarsko, w których to się udało i żeby nawiązywać walkę w oparciu o środki którymi dysponujemy i jak się tutaj raczej się raczej z Hiszpanią czy zagram jeszcze go dobrze to już tak wykraczając poza książkę myśli pan Polski sport właśnie na przykładzie klubów sportowych zmierza w dobrą stronę czy też rozwój zbyt wolne myślę myślę jednak, że że z wolnej jest specyficznym biorąc pod uwagę nie finansowanie z kas samorządowych finansowanie też przez spółki skarbu państwa, czego na szczęście odchodzimy i t d . no tak myślę myślę że, że jednak dzieje się to zbyt wolno właśnie mając na uwadze to specyfika, której o, których pan powiedział myślę, że tutaj potrzeba małego wstrząsu, a z drugiej strony, gdyby się doprowadzić do takiego wstrząsu odcięli te środki publiczne to dzisiaj przynajmniej 7 klubów ekstraklasy mogłoby przestać z dnia na dzień istnieć dlatego te też tata to musi być rewolucja nie, a nie rewolucja, ale faktycznie na kluby czy organizacje sportowe też muszą zwiększać swoją świadomość w zakresie możliwych źródeł samofinansowania, bo ta nie może być tak, że kiedy źródełko wysycha idziemy do do jednostki samorządu terytorialnego z prośbą o kolejną dotację tylko to musi być tak, żeby po pierwsze z dna zwiększa swoje wpływy komercyjne po drugie, aktywnie działać na rynku sponsoring owe mam tylko czekać aż ktoś z polecenia właśnie uda się załatwić kontrakt ze spółką skarbu państwa po trzecie też szukać takich nowych źródeł jak chociażby crowdfunding, który jest coraz bardziej popularne także naprawdę tutaj jest bardzo dużo do do zrobienia na polu edukacji menedżerów sportu na polu edukacji ludzi zarządzających klubami kiedyś tabeli działacze, z których z, których dzisiejsze się śmiejemy powstają memy się to muszą być nad radiem specjalistycznie wykształcenie jest ze specjalistyczną wiedzę i Mateusz Brzeźniak było im państwo gościem dziękuję bardzo dziękuję pięknie zaproszę państwa na informację Radia TOK FM ma, dziękując za wspólnie spędzony czas w imieniu swoim i Pawła Ziętary, który był wydawcą tego programu Przemysław Iwańczyk kłaniam się usłyszymy się w kolejną niedzielę o godzinie 1 7 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZY NIEDZIELI O SPORCIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA