REKLAMA

Jak zadbać o bezpieczeństwo na drodze?

Skołowani
Data emisji:
2017-10-14 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
to przy mikrofonie Karolina Głowacka dzisiaj taka niespodzianka, bo przecież to właśnie będzie gościem ekspertem dzień dobry Krzysztof dzień dobry w dzień dobry jest dziewiąta 5 będziemy rozmawiali szeroko o bezpieczeństwie innych jednak druga rzecz jasna jak to osy kołowanie z mają państwo pytania uwagi do groszy pisać na sobotę mowa to kropkę FM sobota mowa to krok KFM także jesteśmy ciekawi państwa głosów telefonicznej 2 2 4 4 4 4 0 4 4 Agata całkowity to jest przy Rozwiń » telefonie chętna do odbierania państwa telefonów LM, gdy o bezpieczeństwie na drogach dobrze zacząć się jaja to lubię takie poważne instytucjonalne rzeczy systemy te sprawy porządnie ma być nowym dowiedział się w życie po niemiecku, a być może, choć jest raczej spodziewa się, że ze Wschodu dusza ma pochodzić nawet zostawmy te prywatne a, toteż jest ciekawy dar -li chodzi o bezpieczeństwo ruchu drogowego, dlaczego sól można powiedzieć, że my, że jest taki podział jak to w Europie na właśnie wschód i zachód zachód jest właśnie taki bardziej usystematyzowany, a właśnie z usług jest idący bardziej w stronę dania pierwszeństwa w ogóle pojazdom przyjętym osobom, które jeżdżą samochodami na Zachodzie już wiem, że człowiek, ale który w ma być bezpieczne i tutaj zrobiono kilka badań i t d . tak dalej na Wschodzie oddaje się przestrzeń samochodowym są też ciekawe właśnie przepraszają Polskę znów chodzić na Zachodzie my jesteśmy na pograniczu na pograniczu przez wiele lat byliśmy jednak od strony wschodniej zresztą w wielu miastach chociażby w naszej przepięknej w Warszawie w stolicy widać, że jednak rozbudowa infrastruktury szła w stronę wschodnią nie bez powodu, gdy jest Warszawa była budowana przez pojęcie Wschodu lub w ciekawe uwagi może państwo zechcą je skomentować proszę pisać sobota mowa to krótka FM sobota Opatów kropkę sami przypomnę telefon 2 2 4 4 0 4 4 0 4 4, a zatem dowiedział się od ciebie, że nie ma czegoś takiego jak i 1 duża instytucja czy ktoś, kto trzyma w garści, ale całość decyzji dotyczących bezpieczeństwa na drodze instytucja wiodąca zwana dodaj trochę skryci specjalnie napisałem w ten sposób, że zjawiła, ponieważ jest coś takiego taki twór jak krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego krajowa rada to przewodniczący krajowej rady jest minister odpowiedzialny d s. transportu teraz minister Adamczyk, ale tak naprawdę tą instytucją takim samym wykonawczym, który mierzy się mówi w zakresie bezpieczeństwa to sekretariat krajowej rady z bezpieczeństwa ruchu drogowego dodatkowo są w każdym województwie wojewódzkie rady bezpieczeństwa ruchu drogowego z reguły to są rady czy wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego, czyli tych instytucjach, które egzaminuje kierowców bardzo często przewodniczącym tej rady jest dyrektor wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego do sekretariatu, ale sekretariat sekretariat to jest ciało, które działa na mocy ustawy prawo o ruchu drogowym on ma kompetencje doradcze inicjujące i tyle nie ma żadnej funkcji kontrolnej i nie ma czegoś takiego, że jeżeli podejmuje jakąś inicjatywę to ona musi być wiążąca dla iluś tam zespołów ne zmierzam do tego, że zarządzanie bezpieczeństwem ruchu drogowego w Polsce jest bardzo rozmyte jest ileś ministerstw odpowiedzialnych za daną działkę tak jak do ministerstwa zostały powołane, czyli ministerstwo infrastruktury i budownictwa teraz, czyli transportu tzw . w ogóle z szeroko w ustawie prawo ruchu drogowym, jeżeli coś jest w kompetencjach ministerstwa d s. transportu tutaj głównie chodzi o infrastrukturę i właśnie koordynowanie tych działań przy sekretariacie krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego, jeżeli chodzi o egzekwowanie prawa no to Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i administracji jak chociażby policja jak chociażby z centrum automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, które posiada my jako jedyne w Polsce możliwość sprawdzania prędkości przez fotoradary odcinkowy pomiar prędkości oraz innym oraz mierniki przejazdu na czerwonym świetle, więc to jest 2 dół oczywiście policja mandaty i t d . i tak w wydawaniu prawa jazdy to jest wszystko Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i administracji, jeżeli chodzi o ratownictwo no to Ministerstwo Zdrowia możemy to proces edukacji zakres szkolenia z z wychowania komunikacyjnego to ministerstwo edukacji nie ma instytucji, która by te wszystkie elementy złożyła do kup rent i wydawało jakieś decyzje zalecenia, które będą wiążące dla wszystkich dalej ministerstwo, czyli n p. usiądzie kilka mądrych głów powiedzmy w taki nurt nazwałem to po imieniu instytucji wiodącej i powiedzą mamy zbyt niskie mandaty tuż tuż po to tu itu są zbyt wysokie n p. w 2 zlotych, a czasem zalecany zrobienie tego i tego i tego wręcz nakazuje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych administracji zrobienie zobaczyć oczywiście to może podlegać pod konsultacje międzyresortowe, jeżeli dla aut, ale jednak potrzebna jest instytucja, która będzie pisała jakiś przepis zmiany rozporządzeń tak dalej i t d. ona tylko to będzie złożona ze specjalistów prawa ruchu drogowym takie instytucje funkcjonują w różnych krajach oczywiście, że tak oczywiście, że taki tam mają n p . takim fajnym przykładem jest Australia daleko od nas, ale jednak zresztą skołowany gościł Lem swojego czasu sekretarza lub regionalnej go właśnie regionalnej takiej blokady do bezpieczeństwa drogowego nowej Walii bodajże i on mówił, że na przykładzie tym ma bardzo duży budżet i jedno stawki zarządców dróg administracyjne zgłaszają się do tej takiej regionalnej rady po pieniądze na przebudowę n p. drogi mówi oczywiście sport nie ma problemu damy wam pieniądze tylko Muszkieterów to zrobić wg naszych wytycznych, czyli n p. doświadczać przejścia dla pieszych w tych i w tych miejscach zmniejszyć prędkość wybudować czy też objąć jakąś strefę strefą tempo 3 0 tak Zoltan Mila jest, więc stamtąd przez 20 min mniej więcej od tak wychodzi jest taka instytucja ma zdecydowanie szerszy szerszą rozpiskę sensorów wie wiele wiele punktów więcej kompetencji i na czym działaczy przez odpowiedni budżet to nasze, porównując do tych od regionalnych na radę bezpieczeństwa stracił u nas są wojewódzkie wojewódzkie rady bezpieczeństwa ruchu drogowego nie mają prawie w ogóle żadnego budżetu sekretariaty przypisane przy wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego funkcjonują są z budżetu wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego ani pieniędzy przekazywanych na wojewódzkie rady bezpieczeństwa ruchu drogowym jest zresztą ten cały nasz cel cała krajowa co krajowy sekretariat rady bezpieczeństwa ruchu drogowego ma też bardzo niewielki budżet nie byłem dokładnie ile to tam wychodzi i pracuje tam 7 osób, czyli jeśli chcemy mieć do kogoś pretensje o bezpieczeństwo na drogach to nie bardzo wiadomo do kogo zadzwonić to zależy jego o jaki element bezpieczeństwa na drogach choć, jeżeli uważamy oczywiście możemy się zgłosić do sekretariatu ją później pójdzie do jakiegoś ministerstwa i poprosił o informacje i t d . i t d . ale nie będzie to ta instytucja wiodąca w całościowym budowaniu systemu, jakim jest niewątpliwie zarządzanie bezpieczeństwem na drogach, jeżeli chce mamy jakieś wątpliwości co do działania policji to powinniśmy się zgłosić na początku oczywiście do danej jednostki policja, jeżeli chcemy już iść do ministerstwa odpowiedzialnego za policjanta do MSW ja ani do tej instytucji wiodącej oczywiście w tematyce, która obejmuje bezpieczeństwo w ruchu drogowym także traktują nie było takich pomysłów, żeby zrobić taką instytucję wiodącą była, który jest też ciekawe sama krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego o inne co roku przekłada do Sejmu taki dokument stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania w tym zakresie za dany rok teraz Trump za 20 16 rok jest zresztą we wtorek będzie ten dokument omawiany w Senacie i tam 1 z zaleceń jest właśnie nadanie czy też stworzenie i większych kompetencji największy Kongres sekretariatu owi albo stworzenie instytucji będącej, więc sama krajowa rada mówi o potrzebie stworzenia innej instytucji bądź Monice i zmiany właśnie w tym zakresie zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego 2 sekretariat parę lat temu sekretariat krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego zlecił bankowi światowemu stworzenie takiego raportu właśnie na temat instytucji wiodących w różnych innych krajach bank światowy to przygotował oczywiście odpłatnie jak najbardziej za prace się należą pieniądze były kontrowersje, że to było za dużo pieniędzy niektórym się tak wydawało no ale jednak tyle przyjęto i tyle zapłacono i tam wyszło, że faktycznie w Polsce brakuje tej instytucji ta instytucja wiodąca różnie wygląda w niektórych krajach jest na zasadzie oddzielnego ministerstwu w niektórych krajach jest właśnie na takiej instytucji bardzo naukowo jak n p. nasz Instytut transportu samochodowego, który jest też przy okazji przy przy ministerstwie infrastruktury, ale jest baza taka naukowa tamy analitycy są oczywiście, jeżeli chodzi o 100 tys litrów z części goście twojej tak bardzo bardzo fajna instytucja bada bada bardzo dużo zresztą teraz się zajmuje teraz też zajmuje pojazdami autonomicznymi w za chwilę skrót informacji Radia TOK FM potem wrócimy realnie większy to będzie wydał jeszcze państwu m. in. oset o tym, że wróciły tematy pierwszeństwo przed przejściami dla pieszych dla pierwszych będzie też o infrastrukturze proszę wyobrazić, że autostrady, które miały spowodować jak to zwykle bywa, kiedy już są to powinno być bezpieczniej to u nas jakoś tak nie wychodzi dziewiąta 1 6 odcinek specjalny gospodarz programu Krzysztof Woźniak dzieli się z państwem wiedzą na temat bezpieczeństwa na ruchu ne ruchu drogowego dzień dobry ściera szkliwo kinowy dzień dobry może tras pieszych, bo to z historią, którą pamiętam, że porusza liście mówię, bo to jeszcze za czasów, kiedy Agata Kowalska także współprowadziła ten program lato był jakiś czas temu, czyli tematy pierwszeństwa pieszych przed przejściem to znaczy pierwszy podchodził do jezdni przy przejściu dla pieszych i założenie jest taki, że on chce na to na to przejście dla pieszych przejście, więc samochody powinny się zatrzymać no wydawałoby się całkiem to normalna sprawa nie zawsze jest suma wystarczy dystans czasami zwolnić jak i jeżeli już jest samochodem do ING bank uniknie więzienia jest zgodnie z przepisami zawsze golf, ale zawsze tak taki no właśnie w Ecole le już w momencie, kiedy ktoś ze mną wsiada i się przejedzie to widzi, że Orany to się da zrobić to, że jest jakoś wolniej nie wygodniej dojechać do znacznie wolniej zgodnie z przepisami, więc nie wiem czy zwolnienie wolniej niż to niż do 80 % kierujących samochodami wokół mnie tak jeżdżą wolniej niż 80 %, ale również rozwagą mówią, że została tutaj dali to ograniczenie to bez sensu przecież tutaj można trochę szybciej prosta droga nic nie podaje, że trasa, którą zejdziemy jeszcze bogatszy to jest wynik właśnie infrastruktury do pierwszych z pieszymi problem polega na tym i o szef działu lata lata temu, ponieważ poza kilkoma aktami polskim jak właśnie ustawa prawo ruchu drogowym jak odpowiednie rozporządzenie o znakach i sygnałach jest ich Szarek naprawdę jest jeszcze coś takiego jak konwencja wiedeńska ruchu drogowym w czystym Europejski Europejski akt z zasadami ruchu drogowe mi, który miał jak najbardziej podpisaliśmy jesteśmy członkiem, więc ono obowiązuje w ATA konwencje międzynarodowe są mają pierwszeństwo przed przepisami krajowymi i konwencja wiedeńska w swoich przepisach również ma zapis na temat pierwszeństwa pieszych na przejściach przed przejściami u nas problem polegał na tym, że źle przetłumaczono konwencją wiedeńską noc w lesie tak mianowicie jest w konwencji wiedeńskiej zapis, że kierujący pojazdem zmienne dojeżdżając w okolicach przejść oznakowanych przejść dla pieszych musi tak dostosować prędkość i teraz uwaga w Polsce przetłumaczono, żeby nie zagrozić pieszemu będącemu na przejściu dla pieszych albo wchodzącemu na przejście dla pieszych z tym, że w oryginale konwencji wiedeńskiej nie jest zapis, że pieszemu i tutaj posłużę się językiem albo angielskim, ale radio swing, a Bałtyk ius dekoracji, czyli wóz powinno być to w tłumaczeniu korzystającemu pieszemu korzystającemu z przejścia dla pieszych albo zamierzające skorzystać ani wchodzącemu wraz, o co chodzi z tym chorym co to znaczy schodzący na przejście dla pieszych w PRL była nogę wystawioną tuż nad tuż nad, ale stoi tak jeszcze chyba czy drobiu czy n p. pierwszy, który stoi na krawędzi powiedz chodnika i przejścia zebry tzw. ton schodzi na to przejście czy nie chodzi a dlaczego niektórzy uważają również w ostoi, a raz tak z polskimi przepisami jest także mnie, jeżeli chodzi o za całość zachowania w okolicach przejść dla pieszych my to tutaj są 2 akty prawne jedno to jest prawo ruchu drogowym, który mówi, że pierwszeństwo pieszy ma dopiero na przejściu dla pieszych, a drugi akt to jest rozporządzeń właśnie oznaczenie sygnału jest taki, który już będzie spółka postawimy 3 Paluszek już jest, toteż zaciekawiony, jeżeli postawimy TOK ktoś, kto nie widzi także postawić nogę i przejdzie no nie ustępujemy pierwszeństwa tak też jest dziwna, ale jednak to akurat nie ma jakiś tam większe grono kontrowersji raczej nikt nie będzie tego robić, chyba że specjalnie, a drugi temat, który z rozporządzeń oznakach i sygnałach, które mówi co kierujący musi zrobić ner dojeżdżając do oznakowanego przejścia dla pieszych musimy zwolnić, żeby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na przejściu dla pieszych albo właśnie schodzącego tyle co to znaczy schodząc, z czym do skutku jej 2 tygodnie tydzień bądź 2 tygodnie temu na portalu Bradley 2 4 rozgorzała dyskusja po wpisie 1 z egzaminatorem w bydgoskiego bodajże wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego mamy napisała, że poda wątpliwości ustępowania pierwszeństwo pieszym, którzy właśnie stoję i czekają przed przejściem dla pieszych to było na podstawie 1 z filmów, których nie polecą oglądać w internecie, jeżeli chodzi o wypadki też może będzie czas, żeby o tym, powiedzieć, ale na podstawie 1 z takiego filmu, że nie na drodze krajowej kierujący zatrzymuje się przed przejściem dla pieszych, żeby przepuścić jakiś tam osoby i sprzeci w innego kierunku kierujący samochodem osobowym również zatrzymuje się, żeby przedłużyć te same osoby problem polega na tym, że za tym drugim kierujący z przeciwnego kierunku ruchu nie zdążyła wyhamować ciężarówka wjechała do osoby, które przechodziły i potrącił i była wielka tragedia, więc inny tani tani egzaminator nie uznała to za właśnie niezbyt mądre zawsze zatrzymywanie się przed przejściem dla pieszych, żeby ustąpić pierwszeństwa pieszym im mówiła tutaj, że wręcz niektóre przepisy w tym jeśli nie zgodzą za zakazują zatrzymywania się ne przed przejściami w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym, którzy stoją i czekają, ale przecież to jest ten zasadniczy dramatyczny problem, że się zatrzymuje na 1 pasie kierowca ana drugim mniej to jest już śmiertelnie niebezpieczną toi toi toi tzw. omijanie pojazdu, który zatrzyma się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym tak tak i to jest zakazane jak najbardziej, tyle że właśnie ty tu chodzi o to jak jest u nas przecież mamy złe przepisy w tym zakresie nie tylko w tym mniej, ale duży sens jest część przepisów, które są do zmiany ida to wymaga absolutnie natychmiastowej zmiany to już trwało prawie byle jak powinno być przykład jest i jest bowiem mało tego typu teoretycznie zgodnie właśnie z przepisami konwencja wiedeńska obowiązuje nas jest wyżej stanowi wyżej niż akty wewnętrzne, więc teoretycznie mamy, skąd czerpać z konwencji jest nie tylko dobrego tłumaczenia, jeżeli zapiszemy, że kierujący, zbliżając się do przejścia dla pieszych ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych albo zamierzającego czy też musi ustąpić pierwszeństwa pieszemu korzystającemu z pierwszy jest przejście dla pieszych albo zamierzające mógł skorzystać z zamierzającym skorzystać to jest jasne, jeżeli ktoś dochodzi i widzi pieszego stojącego tu kto wie od razu, że zamierza w tempie wszystko, żeby tych roślin projekt przechodzi mu, iż męczył w komisji wiele razy w odrzucane przyjmą znowu rozpracowywany plus trwał w kółku dlaczego, bo taki opór zielarstwa i 3 różne projekty w tym czasie się pojawiły na końcu był problem z tym, że jednak posłowie, którzy pracowali w podkomisjach doszli do wniosku, że dobrze, by było, gdyby ten pierwszy jednak się zatrzymał właśnie wydali oczekującego przed przejściem dla pieszych, czyli stojącego tam aż problem polega na tym, że w momencie, kiedy jest pierwszeństwo dla pieszych pie pierwszeństwo w ogóle jest wtedy, kiedy dotyczy pojazdów czy też osób w ruchu uczestników ruchu drogowego w ruchu pieszych idących jadących odebrali, jeżeli zmuszamy kogoś do zatrzymania się wtedy już niema pierwszeństwa przejazdu przez przejścia i w tym wyniku nawet chciano zmienić właśnie definicje ustąpienia pierwszeństwa, żeby można było zapisać, że pierwszego oczekującego zresztą to ten projekt umarł umarł głosami partii i macierzystej lub do to był projekt czy też tak koncepcja była przez posłanka Bublewicz z Platformy Obywatelskiej, a jak wiemy przez senatora po czy ja nie przeszedł, więc tak, ale co jeszcze do ważnego z indykiem ja uważam że, że trzeba to zmienić trzeba te przepisy zmienić jest, skąd korzystać tylko Toni może zamknąć się na zmianie samych przepisów jasno w 20 1 6 roku 2 5 0 osób zginęło na przejście dla pieszych oraz Warszawskiego audytu w inny przejść dla pieszych wynika, że najważniejszy problem z nielegalnie zaparkowane samochody i to można zwrócić się na to uwagę po to, po pierwsze audyt to wiadomo mnie, że to jest ważne rzeczy, ale dociekliwym mogą państwo przeglądać projekt budżetu partycypacyjnego co się często zdarza n p . żeby postawić słupki, żeby tam nie hamował nie parkowały auta, że nic nie widać, że to, że tamto moje okolice, gdzie mieszkam tu też n p. dramatyczny problem, że w gronie kilku młodszych jak wyjadę teraz swoim rowerkiem tort ktoś wreszcie dla pieszych nie ma jeszcze w młynie Lecha, ale serio znieść naprawdę myślę, że państwo się z tym zgodzą się też czekamy na maile w sobotę mowa tu kropkę FM i telefon 2 2 4 4 4 4 0 4 4 no to wszędzie zaparkowane samochody są dużym problemem bezpieczeństwa w Warszawie na 100 0 zamordowanych mieszkańców mamy 900 samochodów w liście tej części jest zarejestrowana na firmy i są to służbowe pojazdy no ale jednak one też gdzieś muszą stać z różnych badań wynika że w ciągu dnia z samochód osobowy w ruchu drogowym jest mniej więcej 2 4 godziny resztę stoi stoi gdzieś gdzieś musi być postawiony jest gdzieś musi to być miejsce mniej więcej samochód zajmuje 10 × więcej niż wrażenia z korozją i tutaj zaś rozkładane są tutaj publicysta i tutaj idziemy do tego co chciałem powiedzieć przy przejściach dla pieszych przy pracy ta zmiana przepisów nadająca pierwszeństwo pieszym jeszcze przed przejściami dla pieszych zamierzającym skorzystać z przejścia dla pieszych musi iść w parze czy też obok innych innych rozwiązań, które z wymusi ta zmiana jak chociażby właśnie odpowiednie zadbanie o widoczność w okolicy przejść dla pieszych i tutaj chodzi zarządcy dróg mają wiele dopowiedzenia właśnie robienia tak, żeby w okolicach przejść zresztą w przepisach jest jest, że nie wolno zatrzymywać pojazdów w odległości mniejszej niż 10 m od przejścia dla pieszych czyste te pojazdy wszystkie, które są w tej odległości mniejszej był on nielegalnie zaparkowane oczywiście to nie wolno zatrzymywać się z z warunków niewynikającym z ruchu drogowego itd, jeżeli stoimy w Kongu to możemy się zatrzymać najprościej mówiąc dalej ta zmiana tras przeżywała to dla dobrze pani Ewa z Poznania do nas zadzwoniła na boku piesi są atakowani z wielu stron oraz, że po pierwsze, zdarza się, że nieuważny kierowca może spowodować wypadek dywanie ważne także rowerzystów rowerzyści są na cenzurowanym od lat w audycji z kołowa nieustannie są telefony komentarze, że właśnie rowerzyści n p. w kogoś wjechali też pani Krystyna napisała, że wjechał w nią rowerzysta, kiedy przechodziła przed bramą powiedział przepraszam nie odjechał tak dobrze to był atak pani Ewa do nas dzwoni tak, ale Londyn trener jest dzień dobry pani o syndromie bywa niesforna Ania umiejętne mieszkam w górach, a i na Ratajach mamy piękne Ion ma jezioro Maltańskie, wokół którego wije się ich kilka barterowych, a na, którą droga ta liczba roszczeń i rowerzyści wrotkarzy i t d . i t d . u ja mam pretensje do rowerzystów nie leżą tylko wydaje mi zajeżdżają mnie od tyłu po nim jest szalonym i nie sygnalizują swojego podbijali dół przy pomocy de Lillo ani w Orlando Samuels dorodne i osobne, ale z dala od dwoje pieszych i dla rowerów czy jest osobna ścieżka rowerowa czy ten wspólny ból to jest ścieżka dla pieszych i dla rowerów, czyli tzw. czoło i pieszo rowerowe w takie marki i dlaczego pani swoją Jerome le Roch, który nie dogonią tego nie wiem ełckiej kodeks drogowy ich do tego nie zobowiązuje zobowiązuje mnie zobowiązuje do lasu do do do zwolnienia nie zobowiązuje zawsze przy okazji takich głosów jak pani zalecam jednak rowerzystom nie zwolnienie od niektórych wręcz może przestraszyć, a jednak powiedzenie przepraszam i tyle jest to moim zdaniem bardziej uprzejma forma umożliwia panu powiem jeszcze trochę jak lombardy i maleńkie dziecko mnie nie dla innych kilka jest jej, a Konieczko jest nie tylko energii niż jak pobiegnie w lewo w UE no ICO i generowali taniej taniej je otrzymać rentę takie panie włączyli chcę oczywiście sprawa prędkości rowerzystów i zachowaniach lub nerek bezpiecznego i nowsze i zdatne do to jak wytłumaczyć bom bom myślałam, że zamkniemy temat pierwszeństwa przejść dla pieszych na dobrze to wrócimy do tego z rowerzystami jest problem dokładnie taki sam jak z innymi uczestnikami ruchu drogowego Otóż rowerzyści nie są grupą, która się pojawił z kosmosu i to jest inny świat kompletnie to są dokładnie ci sami ludzie są kierowcy samochodów co jeśli tak dokładnie edukowani w tych samych szkołach, w których są edukowani kierowcy piesi nie zwrotka, że tutaj też odparli i t d . i t d . i t d. oni znają i mają podejście do stosowania prawa dokładnie takie samo jak kierowcy i t d . tak dalej oczywiście tak uogólniać, bo są rowerzyści bardziej świadomi i mniej świadomi są kierowcy bardziej świadomi i mniej świadomi znam szereg kierowców, którzy w życiu nie przekraczają też dozwolonej prędkości nigdy nie mieli żadnej stłuczki żadnego wypadku znam takich, którzy mieli już 2 wypadki i codziennie dochodzi do nich podejść do tego, że kiedy tylko składać deklaracji, że jedzie zgodnie z przepisami to właśnie ludzie się dziwią, ale kim jesteśmy mniej dlatego równać i rowerzyści mają dokładnie takie samo podejście do egzekwowania praw i Krzysztof Woźniak gospodarz zwykle teraz goście audycji Seko wani za chwilę do państwa wrócimy w Chiny Głowacka przy mikrofonie opowiada państwową bezpieczny bez pieczeń z 2 ne na drogach Krzysztof Woźniak zwykle gospodarz teraz goście z własnej audycji dzień na treść tych zeznań nie być gościem tras dla Chin dziś tak zamkniemy prozie temat pierwszeństwo pieszych przy przejściach tak, bo to jest bardzo ważne są w poprzedniej części mówiłem, że moim zdaniem oczywiście atutem jest to podział spore w 2 podczas dna jest zmiana w przepisach co do pierwszeństwa przed przejściem dla pieszych jest, skąd brać przykład z konwencji wiedeńskiej można przetłumaczyć Borussia taki sposób jak powinno być i zapisać przełożyć na polskie przepisy, ale sama zmiana przepisów nie wystarczy i to bardzo chciałbym podkreślić, ponieważ obok zmiany przepisów musi iść szereg innych rzeczy jak n p. właśnie lepsza widoczność i okolic przy pierwszych od strony kierowcy, ale też od pierwszego doświetlanie przejść dla pieszych i okolic przejść dla pieszych teraz, jeżeli spojrzą państwo na najbliższą okolicę Lisa, jeżeli jest jakiś oświetlenie przejścia to tylko przejścia, czyli zabór, czyli tej części, która jest na jezdni mało, który zarządca dróg doświetla chodnik przed przejściem dla pieszych to jest niezwykle ważny test z punktu widzenia kierującego podaje tu większą możliwość dostrzeżenia pieszego, który dochodzi do przejścia dla pieszych, jeżeli jest ciemna dziura pomiędzy nachodzić, by ten ton no to jak ma w nocy oczywiście możemy kazać pieszym ubierać się w odblaski również w miastach to zresztą anegdotkę mówiłem tutaj podczas informacji jak to w innych krajach rozwiązana jak u nas album leszczy dalej policja są akcje bezpieczny pieszy i jak to w większości wypadków z wygląd, jeżeli jest taka akcja bezpieczny pieszy policja stoi przed przejściem dla pieszych i wyłapuje pieszych, którzy niezgodnie z przepisami zachowują się w okolicach przejść dla pieszych konia z rzędem oczywiście mogą się zdarzać takie policjantom, którzy wyłapują kierujących właśnie omijających pojazd inny, który zatrzymał się też bardzo trudne do zrobienia, ale jest to do zrobienia jak to możemy zrobić chociażby przez monitoring nie ma problemu też wpisania, że na podstawie monitoringu jak mamy dowód na omijanie ukarać taką intencję fotoradar zdjęcie to jest 1 przykład 2 ma problem dalej co, gdzie edukacja, jeżeli mamy takie przepisy, które jest niejasny, że pieszy stojący przed przejściem dla pieszych nie jest ani chodzącym ani znajdującym się tak norm niektórzy tak uważają to teraz wyobraźmy sobie taką sytuację, że są jest instruktor nauki jazdy i egzaminator instruktor inaczej rozumie całe zdarzenie zachowań c całość zachowanie kierującego w stosunku do pieszego w okolicach wejścia dla pieszych egzaminator inaczej instruktor uczy jak się ma taki taka osoba zachować idzie na egzamin ta osoba instruktor mówi źle egzaminu egzaminator mówi nie zdajesz źle rywalizuje, tak więc przepisy muszą być jasne, ale dalej to musi istnieć mało tego ten okres pomiędzy spisaniem przejściem przegłosowanie ustawy z podpisaniem przed przez prezydenta, a wejściem w życie vacatio legis to po moim zdaniem przynajmniej 3 lata, żeby był czas właśnie na wdrożenie tych wszystkich wszystkich potrzebnych rzeczy Waldemar z Poznania do nas wezwanie pan Waldemar dzień dobry dzień dobry, by w 2 Adam jest budowa linii wypowiedziami pana, ale trzeba zwrócić uwagę na taką 1 z po długiej jeździłem samochodami po dziewięćdziesiątego piątego 20 0 5 roku narodowymi i nie nie, że jakiś tam zawodowe sprawy i proszę panie będą one nigdy nie miałem żadnych goli, ale stosowałem hegemon SLD brak zaufania do innych użytkowników wygrał ograniczonej zaufania idealnie w podatkach obowiązywała wydobył, a jak wyglądają w tym nie pokrywają jedynie to był pierwszy to by wejść na bardzo by pomogli preferowany bierze do siebie nie wiem nawet meble tramwajową prawda także wypełnić byłem i ja uważam osobiście, że pękła prowadzącego pojazd do rozstrzygnięcia czy pierwszego napisaliście nie powinno się opierali na morze się mylę, ale nie boimy się opierać na ile po miał sprawę mówi rząd weźmie i ja powinienem, prowadząc pojazd zdawać sobie z tego sprawę wzięli tego zaufania do tego pierwszego uważam, by pomagać z kolei tego ograniczonego zaufania od pierwszego pobytu w określonym wieku mam ich tyle miałbym tylko do powiedzenia IS albo domagać się naprawdę bardzo rozsądne mądre i w moim przekonaniu powinno dotrzeć do ludzi przede wszystkim tych, którzy dopiero po głównej hali z prawa do prowadzenia pojazdu Ano właśnie bardzo bym się wydaje i i pan przez wybitą tą ostatnią pogląd pozwoli pan od dna odniosę się go do ostatniej części wypowiedzi jak najbardziej, bo zaraz mogą pojawić się głosy i nie bezpodstawnie, że przecież kierujący nie są wszystkiemu winni oczywiście, że tak oczywiście, że tak piesi też popełniają to jest to co mówiłem w poprzedniej części po to nie jest inna grupa całkowicie z kosmosu niż, kierując to są dokładnie te same osoby dokładnie tak samo edukowane tak samo w tym samym systemie wychowywane w tym samym systemie mediów żyjące i t d . i t d. jest także rozsiadają bardzo dziękujemy panie Waldemarze za to wypowiedź, bo tak właśnie przepisy przepisami, ale zachowania ludzi na drogach to druga to następna bardzo ważne rzeczy, ale też infrastruktura raport NIK wykazały, że polskie autostrady są bardziej niebezpieczna zwykły drukarz trudno mi w to uwierzyć, ale tak właśnie z autostrady, czyli te bez kolizyjne wydawałoby się drogi, gdzie wsiada my, lecz z niej rozdała im prosto i prosto żadnych żadnych innych liczby miejsc po gdy, które mogą spowodować wypadek Otóż w Polsce jakoś to się nie udało mu resztę opowiedzieć wyjaśnia Okaj to od początku są 3 filary bezpieczeństwa w ruchu drogowym jest infrastruktura dróg, o których teraz będzie mówić trochę mówiliśmy o prawie i egzekwowaniu oraz edukacja i jeżeli któryś z tych elementów nie działa tu cały system działa z tym, że te 3 filary one się ze sobą łączą i teraz jasne mamy infrastrukturę wybudowaliśmy sobie ileś tysięcy kilometrów przez wiele lat fajnie naprawdę dobrze się jeździ niektórzy powiedzą, że źle, bo są zakorkowane niektórzy akurat trafili bowiem, że świetnie jeździ znów różne rzeczy podzielone z tym, że jest problem taki, że znowu hondę konia z rzędem temu, kto powie jak to dokładnie jest, w jakich są młodzi ludzie uczeni jazdy po autostradach Otóż obecne przepisy nakładają bodajże 3 godziny jazdy po drogach, gdzie ograniczenie prędkości jest powyżej 70 km / h powyżej 7 0, czyli wyjeżdżamy na pierwszą lepszą drogę poza miastem już spełniamy to norma nikt w żadnych przepisach nie Khan, że instruktorom wyjeżdżać z kursantami na drogi na autostradę, a tych zupełnie inna bajka czym innym jest kierowanie pojazdu z prędkością 70 km / h czy innym jest skierowanie z dnem pojazdu z prędkością 2 × większą część 1 4 0 na godzinę, bo taki jest limit na autostradach przepisem zupełnie co innego o wstęp jest niesamowity Niewiem czy państwo wiedzą, ale ostre powinno się liczyć niekoniecznie w metrach, a w czasie tych zarządzającym mniej więcej to na autostradzie to są 3 4 sekundy w zależności od od warunków, dlaczego ponieważ, zanim nasz umysł do naszego umysłu dojdzie to, że co się wydarzyło i czas Realowi ready to sekunda dalej na hamowanie i t d. w wyhamowanie pewnego i tak, ale sama infrastruktura czy coś nie działa jeśli ludzie z powiek z osób nasze autostrady zostały zbudowane oznakowanie jest czasami mylące to to niewątpliwie niektórzy uważają, że nasza autostrady są zbyt wąskie drzwi mają głównie 2 pasy ruchów dla kierunku jazdy i uważają, że 3 bo, ponieważ norowirusy korki i t d . tak daje moim zdaniem jednak korki strzelają bramki tutaj też systemy opłat drogowych powinny być zmienione w wielu krajach jest po prostu winieta wykupujemy winiety na jakiś czas jeździmy po wszystkich tych drogach na płatnych viatoll chociażby na drogach ekspresowych dla pojazdów powyżej 3 i pół tony inne to jest teraz, jeżeli chodzi autostrady to oznakowanie no i oczywiście rozbudowa tego systemu z tym, że autostrady to jest jedyny element jakoś na te autostrady też musimy dojechać tak głównym mają wg jej główną przyczyną wypadków jest to, że nie potrafimy jeszcze jeździć po autostradach nikt z tego nie nauczył, że jest część osób, która wyjeżdżała na zachód i tam jakoś podglądała jak to wszystko wygląda, a jest część osób, która jeszcze tylko włącznie w Polsce wieś ta na autostrady inie zabrnęliśmy w te rozjazdy są stresujące no bo wszyscy jadą, żeby nie mogli zatrzymać zastanowić co ty tak dalej tak oczywiście, że tak 2 jednak jest jeszcze kuleje system ratownictwa podczas wypadku na autostradach nikt na nią zwracał tak my nie wiemy jak się zachować jest tzw. korytarz życia, jeżeli stoimy w korku to odpowiednio musimy ustalić co ważne proszę teraz bić się skupić się sobie to przypomnieć zapamiętuje z niezwykle proste i to już powinno być w momencie, kiedy dojeżdżam, jeżeli wypadek jest bezpośrednio przed nami to inaczej się oczywiście za hodujemy musimy udzielić pomocy osobom w wypadku tak, ale dalej, jeżeli widzimy, że robi się zator to już dojeżdżając do tego korka musimy zje odpowiednio zwierzaki i teraz pojazdy, które jadą w skrajnym lewym pasem zjeżdżają maksymalnie na lewą stronę pojazdy z innych pasów no powiedzmy środkowego i skrajnego prawego najbardziej w prawą stronę wtedy robi się przestrzeń dla ratownictwa dla karetek jest to bardzo ważne czy ci, którzy na lewym dole, ale i cała reszta na maksymalnie na parametry jest niesamowicie ważne jak Filip dno przy wypadkach drogowych liczycie czas liczyć się czas i to jest to jest to jest niezwykle istotna rzecz 2 oczywiście cały system informowania kierowców n p . o o jakości nawierzchni przy różnych warunkach atmosferycznych, ale przy infrastrukturze on szybko czy mamy łazienkę na kontach ma pan Marek do nas pani dzień dobry panie Marku dzień dobry dom po znów w Poznaniu pozdrawiam Her 2 LO dlatego trudne, bo trudno bowiem wilgoć, ale było ciekawie oba konta bankowego w Warszawie i innych el Boy le AK, a ja chcę grać w Norwegii pojechałem biegają 8 000 km, gdy boli to Leandro i 8 000 km po tygodniach nie spotkała mnie żadna nie mówię o niebezpiecznej Niemiec spotkała żadna denerwująca sytuacja na kierowniku geografem, bo po ich wielką bombą w Świnoujściu bodajże już na pierwszej możliwej od tej gęby tytułach wielkie problemy z przeciwległych przeciwnego kierunku będą one od jedno wyjeżdżał z takiego argumentu, a Tokaj no to jeszcze ja dla nich to nie jest kraj, którego kraj ten w Polsce, ale po meczach, bo nie chodzi tylko tego jak wygląda zagranicznym kontrolować po napojach o swoje pociechy po tygodniach jeżdżenia prędkościami bardzo niskim jak ma realia, czyli maksymalnie 8 0 na godzinę obok rannego budowanym tam było po terenie zabudowanym 40 takich dodał postanowienie niezgodne z ekipami i to pomimo początkowych i powiedział Peter Paul bar grają i powiem, że i lądowaniu bardzo często spotykam się delikatnie rzecz mówią, a dyrekcją kierowców jadących po jak gdyby ten moment w ruchu od umowy o uznaniu jeszcze nie tak źle jak u pani Aung San Luis fabia, ale spotkałem się również groźbami w moim kierunku porusza się zbyt wolno Poznajcie Janek za chód trochę bardziej normalny dla duchowej Szczech z Węgier, gdzie oni od ich jak PLL lot już tak myślała o tempo życia i Jagiellonia, bo teoretycznie Warszawa Baltona chodzi o VAT, ale to auto Toyota Motor Grelok poinformował o jasne, ale to też wytłumaczyć na przykładzie infrastruktury, ponieważ co to znaczy bezpieczna infrastruktura to też jest wyczekiwany ciekawe rzeczy oczywiście w zależności od tego gdzie ona się znajduje w miejscach bezpieczna infrastruktura jest zupełnie czym innym nic, że infrastruktura bezpieczna poza obszarem zabudowanym, ale chyba dzisiaj nie nie zdążymy już o tym, pozy mięśnie bardzo dziękuję bardzo panie Marku za te wypowiedział się przyznać też była miewam pieszym z kolei w Norwegii z małym miasteczku w trosce i muszę przyznać, że też nie czułam nikt bardziej niebezpiecznie niższe tam nawet był taki fragment, żeby nie było za dużo za bardzo chodnika, ale kierowcy jechali tak grzecznie koi ból powoli, że w ogóle nie było stresu ba kot wszedł na drogę wiesz co się stało nikt nie trąbił tylko NATO razem to jest niesamowite rzuty kota przesunął i wszyscy grzecznie poczekali to tylko ja na koniec powiem właśnie znowu wracają do tego podziału taki cios to co mówię na Zachodzie jej nie ma zapomnieli o tym, podziale na właśnie grupy są u nas nadal jest, że jest grupa rowerzystów kierowców pierwszy i też grupy ze sobą walczą nie tam tam doszli do wniosku, że jest po prostu człowiek, który jest w tym całym systemie najważniejszy rowerem czas między nami jednak co dokładnie rok będzie tam tam wszelkie działania poprawiające bezpieczeństwo w ruchu są nastawione na człowieka, który u nas brakuje, ale być może się zmieni, bo ma być zdaje się mniej więcej o bezpieczeństwie ruchu drogowym w szkołach to prawda, ale i nie we wszystkich tylko w liceach i na szkołach ponadto podstawowych w tych szkołach z zawodowych również po raz pierwszy udało się do przedmiotu fizyki w podstawie problem programowo oczywiście za pisanie, że młodzież nauczy się dowie się o o wpływie prędkości na bezpieczeństwo w ruchu drogowym co z innymi przedmiotami trochę to gorzej wygląda i całkowicie źle to wygląda, jeżeli chodzi o podstawę programową w szkołach podstawowych i Krzysztof Woźniak audycja skołowani bardzo dziękuję bardzo im było miło dziękujemy również zachęcają informacja po informacjach programy Doroty Sumiński wie, że zwierzę całej audycji wysłuchać w aplikacji mobilnej TOK FM oraz na stronie TOK FM PL i Kosznik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA