REKLAMA

W studio Agnieszka Odorowicz

Sztuka Życia
Data emisji:
2017-10-15 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
41:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
mamy magazyn sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu jest dzisiaj Agnieszka Odorowicz dzień dobry dzień dobry była wiceminister kultury była szefowa polskiego Instytutu sztuki filmowej ekonomistka, a dzisiaj co pani słuchać nie wszyscy wiedzą że, choć mam przyjemność pracować w zarządzie Polsatu cyfrowego, gdzie ja jestem odpowiedzialna m. in . za produkcję filmową jest to zupełnie nowe doświadczenie dla mnie, ponieważ przez osoby, która Rozwiń » zajmowała się firmy mają podział był taki w skali makro, jeżeli chodzi o Polskę teraz przeszła nad tą drugą stronę, gdy zajmuje się przygotowywaniem projektów pracami literackimi, a później koprodukcją produkcja filmów i my tutaj też odnosi pani sukcesy też, bo zaraz będziemy rozmawiać o tym co się działo w polskim Instytucie sztuki filmowej zabranie 2 kadencji n p. koprodukcja filmów i inne najlepszym ta jest w pani współ sukces tak zeznał, że pierwszy film robiony w tak w nowym systemie, którą wypracowaliśmy, którym pracowaliśmy w grupy Polsat, czyli cyfrowej strefie twórców, gdzie tego produkcje powstają w bardzo świadomy sposób przez nas uczestniczymy odbył wraz z literackim wraz ze decyzje produkcyjne, a następnie nowością jest na każdym etapie produkcji filmu i tak też głos film Łukasza Palkowskiego najlepszy nie udało nam się skończyć ten film na festiwal filmowy w Gdyni w domu taki nasz bardzo ambitny cel, bo w czasy, bo niewiele myje nie ukrywam, że bardzo nas ucieszyła reakcja publiczności na ten film i że dostaliśmy nagrody rozliczne nagrody w tym dla nas ważną osią najważniejszą nagrodę publiczności to świadczy o tym, że ta historia widzom się podobają podoba się też autorski warsztat sposób opowiedzenia tej historii przez Łukasza Palkowskiego jest to bardzo ciekawa, skąd pani wie jak tak naprawdę chociażby modelować taki projekt jako producent jako koproducent w zasadzie ścieżka, którą pani idzie pani zawodowa ścieżka jest wiecznym przecieranie szlaku, którego wcześniej nie było, kiedy powstawał Polski Instytut sztuki filmowej pani była pierwszą szefową tego Instytutu i to jest 1 z pani dzieci nawet po 1 0 latach inne są prace w Instytucie zajęła się pani inną branżą turystyczną i pani, że produkuje pani film wg innego systemu niż dotychczas, jakby były jakieś gdzieś gotowe wzorce do tego, żeby je, by przejąć zaszczepić na polskim rynku takich osób, które to zaplecze ekonomiczną logistyczne ner polskiej branży filmowej znają i rozumiał jest tak naprawdę bardzo niewielu jest takich fachowców na w Polskim środowisku filmowym na szczęście, rozwijając wewnętrzny od powstania polskiego Instytutu sztuki filmowej w Hawanie z wychowanków kończyła tak skoro ukończyło szkoły filmowe bardzo wielu młodych ambitnych producentów, którzy nie wywodzą się z poprzedniej epoki wiele właściwie rzecz to za PRL -u, kiedy pieniądze nie były tak istotne jak materiały, na których się produkować o film, kiedy trzeba było pewne rzeczy załatwia sobie własnymi metodami w idei to młode pokolenie weszło do środowiska filmowego z ogromnymi sukcesami i rzeczywiście ma tak powstał chociażby film ostatnia rodzina, który pełni w tym roku, ale w ubiegłym roku w Gdyni otrzymał złote Lwy to steki tandemu w akcie reżyser jest bardzo silne relacje z producentem kreatywnym i takich filmów właśnie z producentami kreatywnymi powstaje coraz więcej tego producent kogoś zawał Goszczyńska z Opus filmu oczy wspomina wielokrotnie Paweł Pawlikowski i że zawdzięcza jej bardzo wiele dobrego od dobrej przygody przy pracy przy filmie ida no ale są też oczywiście osoby z psiego pokolenia swoje własne firmy zaczął też produkować Małgosia Szumowska, która jak to mówi najlepiej się dogaduje z procentem, którym jest ona sama w była silna osobowość tak mają ana to czasem jest dobrze oczywiście, że ich rozumienie dobra to wyzwanie, ale myślę, że najlepiej jest jednak tak, kiedy zdolny reżyser spotyka na swojej drodze mądrego inne producenta, który obejrzało wiele ofert, a może i dziesiątki tysięcy filmów całe swoje w życiu, że rozumie to sztuka, ale i też wie jak coś, czego chce od danego projektu, dlaczego chce wyprodukować takiej ani innych firm emerytalnego zgodnie z bardzo często rozmawiamy z reżyserami aktorami ze scenarzystami, ale bardzo rzadko mamy okazję porozmawiać o pracy w producenta co to znaczy mądry producent powiedziała pani, że taki tandem uzdolniony twórca filmowy i mądry producent nad zdjęciem co to znaczy mądry producent co powinien wiedzieć jeśli chodzi właśnie na to dlaczego co się robi dla kogo co się robi, jaka jest jego rola takiego profesjonalnego producenta wystrzał, który wywiera oprócz oczywiście reż Sarah, który ma ogromny wpły w na cały proces był największy wpły w na koło w jaki sposób zrealizowane filmy kogo zaprasza się do współpracy jak wygląda ostateczny kształt scenariusza na końcówek jest coś się poruszamy dla kogo to jest propozycja, bo przecież powinniście celem jest traktowane jako produkt, który musi spełniać pewne kryteria w pewnym sensie tak wesoło ekonomistą, więc oczywiście, że film jest traktowane jako produkt, bo jest produktem, ale może być lepszy lub gorszy tak jak wszystko co nas otacza natomiast nie znaczy to, że to jest taki taka zwykła rzecz, którą są po prostu możemy kupić w supermarkecie na odniesienie do tak nie wygląda wyjaśni film jest bardzo specyficznym podziałem, na którego powodzenie sukces składa się talent wyobraźnia bardzo wielu osób i wystarczy, że 1 pkt 1 jedno ogniwo w tym łańcuchu zawiedzie n p. pomiędzy aktorami nie ma dobrych relacji albo operator nie do końca porozumieć się z reżyserem i zrobi zdjęcie jak bystro bez żadnego filmu albo zawiedzie nas pogoda i nie będziemy w stanie zrealizować się scena aktu, o których marzyliśmy i ze względów budżetowych Czaję będzie przepisać na sceny nagrywane zupełnie inny sposób i t d . tak dalej z wiele elementów składa się na to w talent scenografa talent scenarzysty operatora w końcu reżyser, który musi zapanować nad całością aktorze, który w swoich rolach czują dobrze, gdy rzeczywiście ucieleśnieniem postaci i proponują nam jakąś podróż albo tacy, którzy tego nie poczują i wtedy mów my jako widzowie często bardzo drastycznie, zmieniając występy naszych aktorów różnych produkcjach mówimy, że źle zagrał z nią dość, że źle zagrał tylko prawdopodobnie został popełniony błąd sądowy, czyli wina Włosi nie leży po stronie aktora tylko zawiodło reżyser są castingu producent z no dobrze na to by skoro ma pani taką perspektywę już Insights deską zupełnie jeśli chodzi o produkcję, ale też ma pani perspektywy makro ne, o czym wcześniej mówiłyśmy i dobrze też pani porusza się w tej triadzie, by pieniądze kultura i polityka na zatrzymanie się na chwilę przy polskim Instytucie sztuki filmowej 20 0 5 roku w wyniku konkursu została pani powołana na pierwszą szefową Instytutu potem drugą kadencję pani powtórzyła sukcesem po 1 0 latach można powiedzieć, że to pani własne dziecko zostało przekazane w dobre ręce tak pani zresztą od mówiła nie miała pani większych obaw o przyszłości Instytutu tymczasem w ostatnich dniach nie mówimy my nic nic właściwie dobra konstytucja tylko o tym, że Magdalena Sroka w inne zdymisjonowany został przez ministra Glińskiego obecna czy też właściwie była już szefowa polskiego Instytutu sztuki filmowej i ja jestem ciekawa jak to z pani punktu widzenia osoby, która podniosła tę instytucję bez zapewniła jakąś stabilizację i teraz już właściwie ten okręt powinien wpłynąć do przodu jak to się patrzy na to kiedy ten okręt zaczyna się bardzo kochać właściwie zagrożone jest utonięcie, bo to jest bardzo trudną czuć, że jest mu osobiście z mi ogromnie przykro, że perturbacje polityczne, bo doliczona zwać dotknęły także to instytucje ono powstała w 20 05 roku na mocy ustawy o kinematografii dała ustawa miała zapewniać tej instytucji o polityczność i rzeczywiście w dużej mierze to się udało, bo ja jako dyrektor polskiego Instytutu sztuki filmowej miał do czynienia przecież z 3 żonami i jakby nigdy nie zdarzyło się także miał odczucie, że ktoś się w ZUS chce skierować na inne tory albo ją przejąć albo ją zniszczyć i miał nadzieję, że tak stanie się teraz to jest instytucja, która zapewnia stabilność całemu rynkowi filmowemu ja powiem tylko, tyle że jak tworzyliśmy niestety odbiło Instytut nie jest od 20 05 roku to na wszystkie polskie firmy w 20 0 5 roku poszło do kina 700  00 0 widzów dzisiaj odwiedza kina i wybiera polskie firmy w tych kinach ponad 11  000 000 widzów ten trend się utrzymuje od kilku lat jesteśmy 1 z niewielu kinematografii francuskiej czeskiej my oczywiście amerykańskiej, gdzie nie, gdzie rodacy wybierają właśnie filozofii firmy, które nie są realizowane w ich języku i przez nich artystów i myślę, że to dowodzi, że to jest symbol bardzo potrzebna była też potrzebna w sferze pomocy międzynarodowej, bo to, że zaczęliśmy po latach nieobecności właściwie być brani pod uwagę przez wszystkie możliwe festiwale, ale też nasze firmy są dystrybuowane w różnych krajach są kupowane przez zagraniczne telewizje to to także myślę jest 1 z zasobu oczywiście to zasługa jakości tych propozycji, ale zasług Instytutu w i taka instytucja potrzebuje spokoju i czasu na swoje działanie pewnej strategii przemyślany, którą ma obraną i wydawał się, że przez 1 0 lat przekonaliśmy już właściwie wszystkie siły polityczne, że dobrze się dzieje udziałów w firmie rządu działa i życia bardzo ostrożnie z tym obchodzić po to, wrażliwa materia twórcy teatru to Gołąb jest środowiskowo szczególnej wrażliwości, działając we własnym tempie film nie powstaje w w roku budżetowym firm potrzebuje nieraz wielu lat, żeby skorzystali zdawać się w formie scenariusza, a następnie przebadać już taką wizualną dla nas formę filmową i że to wszystko co tam się robi trzeba robić z wyczuciem taktem trzeba być jak BMW instytucją, która jest pomocna, która jest instytucją, która reaguje na problemy producentowi twórców pomagają przejść przez różnego rodzaju perturbacje problemy produkcyjne, a nie, ale nie instytucją, która mówi o 3, jakie mają być filmy jak tutaj wjechał właśnie buldożer partyjnej nie chce lub bynajmniej pomocy tylko w celu egzekwowania melin jakiś swoiście już swoich interesów Czyżby nazywanych kino narodowe czy tożsamościowym czy nawet gdy pojawia się taki termin, chociaż nie ze strony rządowej kinematografii partyjnej tutaj nie tylko nie było tego wsparcia, ale właśnie jakaś próba osadzenia go do destabilizacji od środka instytucji, które już bardzo dobrze funkcjonowała w mundur myślę, że to jest zły ruch i rząd będzie miał swoje dalsze implikacje oczywiście życzę tej instytucji jak najlepiej, bo to sąd traktuje trochę jak go tak swoje dziecko, które Włosi znam od maleńkości, które na samym początku istnienia popełniało wiele błędów sam się uczyliśmy wprowadzaliśmy różne mechanizmy kontrolne Antykorupcyjne właśnie, żeby nie było wątpliwości, że najlepsze projekty otrzymują dofinansowania nie z jakichś innych względów powstawały różne wersje systemu oceny eksperckiej w 1 się nie sprawdziły dawka system punktowy i inne sprawdziły się dużo bardziej tak jak teraz ten dwuetapowy proces oceny mnie przez komisję ekspercką do szkół zostało w UE w UE opracowane wspólnie ze środowiskiem ogromnym trudem nie bez błędów, ale też nie bez sukcesów i tras wydają się, że połączenie do Jezusa miałaby szansę nabrać drugiej prędkości kosmicznej to w tym momencie został zawrócony z orbity w polu bez pod pretekstem, bo był to o odwołanie dyr sroki ja osobiście traktuję jako pretekst to by pozbyć się mu osoby, która w, którą ciężko było pokonać merytorycznej walcem powierzona wygrała konkurs, w którym uczestniczą i twórcy i w jury konkursu i twórcy, ale też przedstawiciele ministra oraz co ważne i tu, bo chciałbym też powiedzieć, bo pewnie nie wszyscy nasi słuchacze wiedzą, że Polski Instytut sztuki filmowej 90 % swoich pieniędzy ma z rynku to nie są pieniądze podatnika one nie pochodzą z budżetu nie jest taki mit powszechne przekonanie, że te miliony wszystkie pochodzą z naszych podatków to jest ułamek tego dlatego trener i zgodnie nazywa się państwowy Instytut sztuki filmowej tylko nazwa się Polski Instytut sztuki filmowej krew w wyniku owej umowy społeczno-gospodarczej w 20 0 5 roku w ustawie o kinematografii zapisano, że przedsiębiorcy, którzy o o operują na rynku od wizualizacje prywatne i były nagrywane, ale wizja kina telewizji kablowej operatorzy telewizji satelitarnych dystrybutorzy zrobią dają zielone tarasy układają się na budżet polskiej kinematografii i to jest PKO solidarnościowe ani instytucja właściwie nie ma takiej opór rzeczywiście samorządów zawodowych i organizacji społecznych to w sensie państwowych instytucji nie ma takiej instytucji, która istniałaby dzięki temu, że podmioty gospodarcze, że składają się na jej budżet i ona dzięki temu może wspierać kolejne projekty promować filmy, ale też przecież dostarczyć szkołom Filmotekę szkolną i robiliśmy bardzo wiele fantastycznych inicjatyw, które mają na celu rozwijanie młodzieży wychowywanie dzieci, ale też, że wyrobienie gustów polskich widzów dzisiaj naszym gościem jest Agnieszka Odorowicz my zapraszamy państwa na informację Radia TOK FM zaraz po nich magazyny Radia TOK FM i Przemysław Iwańczyk amen do naszej rozmowy wrócimy za godzinę druga zwana magazynu sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska dzisiaj naszym gościem jest Agnieszka Odorowicz 3 w pierwszej części rozmawialiśmy o początkach polskiego Instytutu sztuki filmowej, a teraz chce cofnąć się jeszcze rok czy 2 lata wcześniej też bardzo ciekawe inne mamy chcę panią zapytać o to jak wyglądają kulisy mnie projektowania strategii narodowej kultury ani by w 2 000 03 04 . roku była w zespole przygotowującym narodową strategię rozwoju kultury w tamtym czasie słowo Narodowy nie miała takiego ciężaru nie żadni rzucał takiego cienia jak dziś i teraz znowu wracają pomysły na pół narodu w winie polskiej kultury właśnie, żeby funkcjonowało kino narodowe czy wręcz, że partyjne jak to wyglądało wtedy w 2 000 03 04. roku jak to w ogóle się robi, żeby opracować z państwowego poziomu strategii rozwoju kultury w tył to był wymóg czasu też myślę dlatego, że to był taki moment, w którym zdaliśmy sobie sprawę w ministerstwie, że musi być dokument, który pokaże nam w jakim kierunku powinniśmy zmierzać, dlaczego musi m. in . z tego powodu, że perspektywa dla funduszy strukturalnych i unijnych zbliżała się szybkimi krokami było jasne, że jeżeli nie udowodnimy mu konkretnymi badań rzetelnymi badaniami, że kultura dziedzictwo kulturowe i ekonomika kultury ma znaczący wpły w na budżet państwa, że inny przykład da się na bardzo wiele czynników społecznych, ale też na konkretne wyniki ekonomiczne to będzie nam bardzo trudno przekonać komisję Europejską, żeby nam pozwoliła wydatkować część środków unijnych na kulturę, która się wtedy wydawała tematem, który nie był przedmiotem zainteresowania komisji był traktowany jako domena państwa członkowskiego w i stąd, że my pomysł napisania takiej strategii pojawił się u ministra kultury Waldemara Dąbrowskiego, który poprosił m. in. moją uczelnię działały wówczas pracowałam, czyli Uniwersytet ekonomiczny w Katowicach w nie o to by złożenie ofert ministerstwo właśnie sporządzenia na początku badań i postawienia diagnozy w jakim miejscu jesteśmy, jakie mamy największe problemy, jakie mamy problem strukturalny, jaki ma problemy rozwojowe ich zaproponowania pewnych ścieżek wyjścia z tych, które do tej tak naprawdę to był projekt organizacyjny logistyczny FM przydomek Narodowy wtedy narodowej oddział pewną wspólnotę, bo wtedy Narodowy nie znam szału pozwala rządzić krajem tak ich wtedy na rodowe oznacza, że to nie będzie Państwowa strategia czy nie będzie dotyczyła tylko wybranych instytucji państwowych kultury czy to nie będzie studia samorządowa czy publiczna, która będzie obejmowała oprócz tych instytucji narodowych i instytucje samorządowe tylko to będzie strategia narodowa, która będzie obejmowała także działalność organizacji społecznych organizacji pozarządowych właśnie wspólne działania projekty publiczno-prywatne i t d . czyli włączenia do rozwoju tkanki kulturalnej jak bardzo wielu Polaków lotów, którzy nie koniecznie z normalnie na co dzień z administracją państwową mają do czynienia jest to z nazywała się narodowa ona miała do tego później programy operacyjne, które zostały skonstruowane w różnych zakresach w Neil na podstawie tej strategii m. in . jak i późniejszy wiceminister kultury też wówczas bardzo młoda pani doktor z uniwersytetu Jagiellońskiego tym razem negocjowaliśmy z komisją Europejską możliwość wykorzystania środków unijnych na kulturę nie muszę powiedzieć, że to co państwo się widzowi, jeżdżąc po Polsce to wspaniałe nowe filharmonie to wspaniałe nowe muzea Odessy bliscy frezowane biblioteki odnowione starówki to wszystko to co się udało zrobić cienki w grę naszej obecności w unii Europejskiej, ale też dzięki temu, że myśmy niesłychaną determinację właśnie wtedy na początku programowania funduszy, że część tych funduszy nie taka znowu duża, ale dla kultury i ogromna może być i powinna być przeznaczona na wójtów czy te wszystkie doświadczenia, które pani zabrała przez lata praktycznie na w dziedzinie kultury, ale też akademickie w dziedzinie ekonomii i polityczne czy one wbrew pozwoliłyby nam by wysunięcie, by jakiegoś rodzaju porady tezy co zrobić, żeby w tej triadzie pieniądze kultura polityka zachować równowagę, bo wygląda na to, że wystarczy podmienić 1 element IBE, kiedy w polityce znajdą się inne ludzie oby zupełnie innym systemie wartości czy też po prostu niemoralnie nieetycznie gotowości to wszystko zaczyna się chwiać czy jest jakiś sposób pani zdaniem, kiedy pan teraz patrzy pani na to trochę dystansu już jest pani w środku tylko raczej obserwuję to pani z zewnątrz mając bardzo dużą wiedzę jak to wygląda w środku czy jest jakiś systemowy sposób na to, żeby tę równowagę, żeby nie między nimi nie dopuszczać do tego, żebym mogła do tego dochodzi, że zmienia się władza i nagle nel z kina wspólnotowego mamy kino narodowe zresztą nie tylko dotyczy też dzieci takim gwarantem zachowania interesu publicznego było ich powinno być zawsze prawo prawda wiadomo, że w prawie nie opisze się wszystkiego oprócz prawa jest ważne są elastyczne moduły analityczne w bloku pewna kultura stosowania prawa i zwykła ludzka przyzwoitość w jak tu się sypie po to, myślę, że takich mechanizmów nie ma, bo ustawa o kinematografii wyraźnie mówi, w jakich przypadkach minister może skrócić kadencję dyrektora, który sprawuje tę funkcję w Polskim Instytucie sztuki filmowej i w tym konkretnym przypadku żaden z tych warunków nie został ujawniony Magdalena Sroka została poinformowana, że przekroczyłaby podstawowe swoje uprawnienia czy obowiązki, czyli bez tak w rażący sposób, że złamała oczekiwane wobec niej kwestii tym zajmować przypomnimy dla słuchaczy, którzy nie wiedzą, że chodzi o podpis Magdaleny sroki pod listem do 1 syna torów we mnie w Hollywood pod listem, by w sprawie udostępnienia pewnych materiałów związanych z polskimi Oscarami, w którym to liście znalazła się również subiektywna ocena stanu pogranicza polskiej polityki kultury w nocie oczywiście w sposób oczywisty dla mnie ten list został wykorzystany jako pretekst jest 1 powód po pierwsze, został przygotowany przez pracownika, który się nie pracuje w Instytucie i na etat pracownik dawno temu poniósł konsekwencje po drugie to było adresat jednoosobowy Antoniemu list otwarty adresat został od razu poinformowany, że to była pomyłka i że to jest ten list jest nieporozumieniem, bo rzeczywiście Dennis jest bardzo mocno niefortunne, gdyż nie ma zamiaru go tutaj jej bronić tak samo Magdalena Sroka, mówi że ale umówmy się szczerze że, gdyby za tego rodzaju niefortunne wypowiedzi nasi ministrowie inni politycy odważyli się nowa stanowiska to mielibyśmy bobry są co tydzień nowych ministrów po przypomnę, że wypowiedzi ministra albo jego sprzedaży za złotówkę o tym, że Francuzów uczyliśmy jeść widelcem, a tak dalej tak dalej nory byłyby nam narobiły nam na świecie 100 × więcej szkody niż list z jedynej osoby 1 osoby Anwil natychmiast wycofany, którego osoba przyjęła je do wiadomości, że zdaniem porozumienie i lody i właśnie nic nie stało i dzisiaj nagłośnienie tego listu przez ministerstwo i podania go jako powodu odwołania Magdy soki robi dużo więcej szkody Instytutowi Polsce niż napisałem tego listu, więc dostał kijem nie wymyślanie w tej sprawie odzewu myślę, że tylko tego rodzaju pretekst nie powinny być używane do tak ważnych decyzji dyrektor Sroka zrobiła bardzo wiele przez to 2 lata dobrego w Instytucie widzieliśmy zresztą to jakieś narzędzie pracuje cieczy jest istnienie jakaś Solidarność polskich dyr przypomnę tylko do sztuki filmowej Andrzeja na pewno byłam w świat, bo byłam bardzo bardzo zadowolona z wyborem przez rok, jeżeli konkursowej ministra kultury Magdy moją następczynię w nie starałam się nie wtrącać w nic, ponieważ jestem zdania, że z dala to kibic to niech nie wpłynie wtrąca inny oczywiście miałyśmy jakiś kontakt widziałyśmy się wielokrotnie przy różnych wydarzeniach kulturalnych, ale wiele oczywiście nie słyszałam od środowiska filmowego Bell stąd raz po tej drugiej stronie, więc mam zupełnie bezpośredni kontakt w z reżyserami producentami w aktorami tak dalej staje, więc bardzo kibicowałam myślę, że myślę, że wiele dobrego w Instytucie przez 2 lata miał miejsce i porzuceniem przykro, że inny sposób nie prawnej nie niefortunne mocno dla dla wszystkich to on dymisję pan minister w jego urzeczywistnieniu myślę, że przegra w sądzie, dlatego że ta dymisja nie ma żadnych podstaw prawnych, ponieważ po pierwsze, nawet, jeżeli uznać, że wysłanie tego niefortunnego listu do złamania prawa to ktoś to złamanie prawa musiałby stwierdzić pewnie sąd albo ktoś się nie kwalifikuje w ogóle po takie pod taką ocenę natomiast w Bella, a po drugie nie wykonała go w pani dyrektor, więc nie może ponosić konsekwencji, więc złamania prawa, a tutaj z dniem ewidentnie nie było, a żaden z innych powodów, dla którego mogą być odwołane nie nastąpił, więc myślę, że myślę, że sąd oczywiście przyzna rację, że pani dyrektor sroce pewnie Odrze nie ma nic nie generuje bardzo, o czym bardzo bezprawnie odwołana z jako szef Instytutu Adama Mickiewicza również, że EBI została mu przyznana racja przez sąd i nic z tego nie wyniknęło no bo bym pewnie do Arki pewnie otrzyma bardzo wysokie odszkodowanie, które zapłacimy my jako o podatnicy ze smołą może po prostu dobrze, bo wprowadzi taki system, że w dni niech może ci, którzy odpowiadają z majątkiem zwalniają nie odpowiadają z własnych środków może to był poskromił godło chęć TV natychmiastowej wymiany ludzi kompetentnych na na osoby, które dopiero mają w pewną specyfikę działalności kulturalnej przy najmie, ale tylko od obserwujemy w śnieżnym w każdej w dziedzinie w każdej innej dziedzinie wkraczać w Agnieszka Odorowicz dzisiaj jest naszym gościom też magazyn sztuka życia my zapraszamy państwa na informacji Radia TOK FM zaraz po nich magazyny Radia TOK FM i Przemek Iwańczyk mamy do naszej rozmowy wracamy z godziny a trzecia odsłona magazynu sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska z nami w studiu Agnieszka Odorowicz była wiceminister kultury była szefowa polskiego Instytutu sztuki narodowej ekonomistką obecnie mer producentka filmowa filmowa działająca w Polsacie i dzisiaj i zasady im Zaj der kabel polskiego środowiska filmowego i z tą panią zapytać teraz są taką rzecz opowiadał mi wcześniej opowiadała nam pani o tym jak to wygląda z punktu widzenia osoby, która na temat czy polityki kulturalnej znana z praktyki jak trasy mini wygląda to w środowisku filmowym rozmowy dyskusje na temat tego co się dzieje również co się stało z polskim Instytutem sztuki filmowej, jaka jest rola środowiska filmowego w takiej sytuacji czy numer jest trzymać gardę i toczyć spór czy tworzyć mimo wszystko w zastanych warunkach politycznych bardzo jest trudno udzielać w takiej sytuacji Gerald myślę, że to co się stało no to niestety się stało i oswoi się pewnie będzie konsekwencja jeszcze będą tego się działo w najbliższym czasie, niemniej jednak myślę, że nie BM do badań Instytutu już przez 1 0 lat w oczy przez wasze 1 2 przepraszam jest ten czas leci nie wykształcił pewne mechanizmy działania, które on wie, jakby był mimo wszystko przetrwają pewną kulturę swojego funkcjonowania bardzo mnie chciała ją niezalecane pani bojkotu przez środowisko oby i całego Instytutu filologii wnet to niech to we wręcz odwrotnie mają na to, że z East Magdalena Sroka zapowiedziała już zaraz będą zmiany kadrowe i o niektórych ona już, by ma informacje co co to będzie, kto to będzie dyrektor polskiego Instytutu sztuki filmowej musi być wybrany w konkursie w tym konkursie uczestniczą i twórcy i przedstawiciele ministra przedstawiciele podmiotów, dzięki którym Denis dług istnieje, czyli m. in . n p. cyfrowego Polsatu, gdzie mam przyjemność pracować pozostaje mieć nadzieję, że minister kultury w PRL tym razem będzie się trzymał literę prawa i przeprowadzi rzeczywiście wyborna następcy dyr sroki w sposób transparentny rzetelny przy udziale przedstawicieli różnych środowisk filmowych oraz mecenasów Instytutu filmowego i wierze w to głęboko mam nadzieję, że tak się właśnie stanie w przeciwnym razie to by go będzie rodziło dalsze konsekwencje, ponieważ złe zarządzanie tą dziedziną sztuki będzie bardzo spektakularne porównałbym to do zarządzania w stadninie koni w Janowcu oraz innych niż raz drażliwych bardzo i mocne środowisko owych innych instytucji, gdzie bardzo jest istotne zaufanie twórców i środowiska filmowego do dyrektora Instytutu zostawiamy temat kinematografii w tej części rozmowy chciałbym panią porozmawiać o innych dziedzinach pani działalności w 20 09 roku dołączyła pani do rady programowej Kongresu kobiet to był taki czas, kiedy Kongres kobiet było takim radosnym świętem kobiet można wejść dzisiaj właściwie Kongres kobiet przeszedł do ofensywy i tegoroczny Kongres kobiet mecz odbył się pod hasłem alarmowe dla kobiet alarmu dla praw kobiet na ile pan jako młoda kobieta, która bardzo daleko zaszła w jeszcze blach kariery i właściwie bardzo dobrze się pani odnajduje bardzo dobrze sobie pani radzi w środowisku jeszcze do niedawna zdominowana przez mężczyzn jak pani ocenia widzi i przewiduje co dalej będzie sytuacją kobiety w Polsce w związku z tą zaciskając się coraz bardziej pętlą czy na prawach kobiet czy na prawach reprodukcyjnych czy też tango obyczajową tu mam namyśli to, czego zaczyna uczyć się w szkole czy też leczono nie mogą już dzieci się uczyć w szkole, a wcześniej było n p. edukacja seksualna w Royal rap muszą wiedzieć, że obserwuje pewne my zmiany kulturowe, które nas cofają zamiast prowadzić naprzód zespół z pewnym zdumieniem i zdziwieniem, dlatego że wdawał się, że Polska już pewną dyskusje ma za sobą tak czy kobiety z kimś gorszym 3 może takim samym mężczyzna 3 wojnami czy też prawa ucznia plan wydawał się, że to załatwiliśmy już dawno temu i to nie jest jakimś tematem, który mógłby wybudować kobiety okazuje się, że tak nikt nie jest, że następuje radykalizacja w ogóle stanowisk BM o bardzo wielu sprawach dotyczących kobiet nie tylko praw reprodukcyjnych i ruszy z nową wolę powiedzieć, że ja bym tego dosyć i idealistyczna, na której wydaje mi się, że to w krótkim czasie co jest możliwe pogorszenie jego BMW w sytuacji kobiet w Polsce obraz i oczywiście ona nie jest bez wpływu na życie kobiet, bo przecież tak, że nastolatki, któremu zabrano prawo nie do pigułki Rainbow w momencie zajścia w ciąży urodzenia dziecka zmienią swoje życie jej, by być może nie będzie ono zgodne z tym co chciałyby robić mnie i tu się stanie to będzie fakt natomiast w i z tak takie są krótko o terminowe skutki tego z długoterminową wydają się, że kobiety zwyciężą, bo dlatego w drzewo się już dzisiaj do tej hełmu do tej pory ski dziewiętnastowiecznej, jakby nie nie ma powrotu tak naprawdę przecież wyjeżdżamy my jeździmy po świecie mamy dostęp do wszystkich mediów na świecie widzimy co się dzieje i musimy zaakceptować fakt, że w Polsce teraz akurat doszło do władzy doszły do władzy takiej siły konserwatywne, które w murach chcą nas troszkę wstecz śnić, ale co zrobić, żeby rzeczywiście nie doszło do takiej sytuacji jak mnie w Iranie czy w Egipcie, kiedy był emancypacja, aby na różnych poziomach nie tylko kobiet zaszła bardzo daleko również emancypacja edukacyjna i w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych wydawało się, że ma już właściwie ta część świata, aby przechodzi pomału do tzw. pierwszego świata i nagle przychodzi reżim przesuwa tą wajchę do tyłu mówi cała wstecz i być może tam też środowiska intelektualistów uważało mogą wziąć z takich chwilowych playback na takie takie ostatnie drgawki tak przed śmiercią na tego systemu, ale się okazało, że nie, że to trwa kolejne dziesiątki lat, a pętla się nadal zaciska, więc co tutaj zrobić, żeby rozumieć, że na ta pętla sama nie puści wspomniał pan o tym, że wierzy pani, że kobiety zwyciężą Czyżby rzeczywiście walczyć, a nie po prostu czekać szkołą historii się przetoczyć znowu się odwróci inne na naszą stronę tak czy na stronach osób o poglądach bardziej liberalny w, żeby nie być obserwatorem, ale jednak, by uczestniczyć w procesie, bo się sami dokonać w taki May to co obserwujemy przy choćby, przekazując ich protestu lekarzy rozda Ludowym byłyby to, że kolejne grupy zawodowej społeczne są bowiem na core Next film ten protest przyłączają się i t d. pokazuje, że winny jest w pasy, by tę pełną świadomość, że powinniśmy coś zrobić na lewym system, w którym żyjemy, czyli ten system polityczny, który zakłada pewną cykliczność wyborów taką daniną prawda im pewne demokratyczne mechanizmy zmiany w 2 funkcjonuje na razie jest przestrzegany, więc nieznany pozostaje, więc jak tylko w krytyczną co zresztą co robi władza co robi dobrze co robić śledzie są największe zagrożenia i budować świadomość naszą nasz nie tylko kobiet przecież, ale też organizacji pozarządowych, których teraz centralnie się będzie państwo będzie decydował które, które mają być wspomaganej tak dalej tak dalej budować tego świadomość, że po prostu musimy to o tym, pamiętać przy nas następnym spotkaniu wyborczym moim imieniem i musimy rozliczać potem tych, którzy nam zafundowali w latach, kiedy zamiast do przodu idziemy do tyłu jak pani również nie zabrzmieć radykalnie od jej nie ja nie angażuje się w politykę jak we mnie nie zajmuje się Dumała co dzień politykiem mówię nigdy zresztą nie była zła raczej okazjonalnie, bo byłam przez chwilę wiceministrem, ale z powodów merytorycznych nie polityczny, niemniej jednak DM to jest coś co dotyczy każdego z nas i polityki, a w moim rozumieniu to jest wyważenie różnych sprzecznych interesów w celu dobra ogólnego to jest polityka polityką nie są jakieś tam u zmowy partyjne liczenie głosów przekupywania posłów nie wiem, by podlizywanie się wyborcom następnie w dniach 3 Move to nie jest polityka polityka to jest układanie świata w taki sposób, żeby wyważyć różne interesy grup w 1 organizmie w 1 systemie prawnym tak prawne ekonomiczne w PRL i takiej polityki dzisiaj bardzo brakuje, ponieważ nie ma debaty społecznej jest radykalizacja społeczna jest bardzo przykre jest to nie służy niczemu także, iż w Polsce w sztuce nie nie służy propaganda, owszem, właściwie żadna firma w filmy robione z powodów propagandowych nie odniosły większy może złożyć zamówienie w GM Wronki to jedyny zakład nie może ich było bardzo wiele napraw proszę mi uwierzyć, że w w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych w związku Radzieckim powstawało bardzo wiele filmów propagandowych go nie pamięta nawet w tym dół no tak, a tutaj udało się ten dzień propagandy czy upartyjnienia rzucić nie tylko na sztukę na kinematografię, ale właśnie wina przyrody na ochronę środowiska na edukację na prawa człowieka na prawach kobiet na organizacje pozarządowe i teraz ma opiekę zdrowotną jak tutaj rozumieć w kontekście tego wszystkiego nie może zastrzega się pani, że nie jest ani inne Poli tyczką czynną, ale ostatnie sondaże pani rozumie jako obywatelka 4 7 % poparcia dla PiS co prawda wg mnie sondaże ze zleconych funduszy państwowych, więc tutaj zawsze się pojawia takie podejrzenie żona być może coś zostało zawyżone, ale jednak, owszem, żyjemy w tym świecie mamy różnych znajomych pili i rodzinę i widzimy, że ci ludzie przecież nikt dziś są między nami w znacznym oraz uchodzi za czym musimy przyjąć do wiadomości, że to prawda, bo ja też poruszał się oczywiście w różnych środowiskach i mam taką tendencję zamykania się w swoich środowiskach i Lublinie bardziej ludziom zbliżone do nas poglądach niż w poglądach przeciwnych próba, ale kiedyś następował jakiś dyskusja pamiętam jak przyjmowana postawa kinematografii w sejmie to było za rządów mniejszościowych pana premiera Belki nie było żadnej partii chemia większość w parlamencie czasie było porozumieć i do porozumienia trwało trochę było burzliwe, ale na końcu okazało się, że jest możliwe, jeżeli wytłumaczymy sobie jakiś sens dobra wspólnego po co ta instytucja jest, dlaczego ma powstać to ona powstała nawet w tamtych warunkach patrząc na to co się dzieje trzeba po prostu przyjąć do wiadomości, że być może nasze poglądy na to i jak jak te zmiany są nie wiem nieprawidłowe szkodliwe dla trudna przerażająco czasami słuszne w to trzeba teraz sobie zadać pytanie, że być może istnieje bardzo duża grupa ludzi, która uważa te zmiany w 2 od jakiegoś powodu za sobą wspaniały tez pytanie jak jak to zrobić, by się wzajemnie zrozumieć za przejaw jak po politycy nam skutecznie uniemożliwiają wjazd na Ronaldo pogłębiają wiele własnych interesów podziałem Bob pogłębiają podziały właśnie po torze, bo taka dyskusja się nie mogła odbyć w izbie, żebyśmy my funkcjonowali w kategoriach nienawidzę popieram bezgranicznie był już nic pośrodku w niemal krytycznej oceny tego co się dzieje nie ma jakby debaty nie ma różnych także regionalne jadło racjonalne nie ma żadnych argumentów, by nie znam argumentów przemawiających za wprowadzeniem większości ustaw, bo jak słyszę argument, a potem czytam przepisy to jedno z drugim nie ma nic wspólnego z wiader debaty poprzez AIG im to przed tą przestrzeń debaty po rozumienia zastąpiła, jakby przestrzenna wzbudzanie niechęci właśnie nowy podział pełnym takiej niezdrowej rywalizacji jest dziś takiej po uprzedzenia do do we wspólne zakupy przecież to nie prowadzi do niczego dobrego w taki demon wyciągnięty z szafy mnie chce do niej wrócić, więc nie szybko się udała, bo ten rodzaj wzburzenia po 1 scenie moralnego w drugiej wzburzenie były, jakby to określić się w racjonalny ruch racjonalnego dach, który jednak próbują ocalić demokratyczny kształt państwa prawa 20 01 . wieku Solidarność społeczną tak dalej PWP pewne, iż relacje międzynarodowe, bo z tym mamy ogromny przecież problem dzisiaj w 2 to jakby przed tym przy eskalacji tego konfliktu wydają się, że ten dialog będzie możliwe to będzie zawsze tak już tak może być w kolejnych wyborach zawsze ci, którzy wygrają w grę przeciwko tym, którzy przegrali dobrze posłuchać mądrej kobiety przy niedzieli, chociaż szkoda, że takich tematach chcieliśmy rozmawiać Ziobro pozwolę sobie dobry na prywatce serdecznie zapraszam wszystkich słuchaczy Radia TOK FM polskie firmy, a w szczególności na film najlepszy Łukasza Palkowskiego, który wejdzie do kin 17 listopada serdecznie zapraszam nie pożałujecie Paryż bardzo Obywatelska prywata dziękuję bardzo za rozmowę naszym gościem była Agnieszka Odorowicz była wiceminister kultury była szefowa polskiego Instytutu sztuki filmowej ekonomistka obecnie związana z cyfrowym Polsatem m. in. jako producentka dziękuję bardzo dziękuję bardzo zapraszamy na informacje w całej audycji wysłuchać w aplikacji mobilnej TOK FM oraz na stronie TOK FM PL i Kosznik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SZTUKA ŻYCIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA